Arie Blom 25 jaar op de bus
'De beléving van je werk
maakt het interessant'
de Kroniek
Fokker Van Heerwaarden
verrassing van de dag
H.H. Veehouders.
TEXELSE couRANT
De 60 van Texel
Rijk de Gooijer
en Maarten Spanjer
bij derde Ezelfeest
Vergaderen in
Texels belang
Handel in Aftraak,
draineer- en kannebuizen.
ALEX. KONING,
Rijtuiglantaarns.
Te koop een BOSCH,
Uitslag gehouden verkoopingen.
Zuiver mooi Roggestroo te koop
esn 2 KNECHT gevraagd
Training Tevoko
Skilder pupillen
in nieuw tenue
Texels schaap krijgt meer lengte
DINSDAG 26 JANUARI 1999
Arie Blom (51vierde 7 januari zijn 25-jarig jubileum als buschauf
feur op Texel. Hij heeft het gemerkt. Thuis werd hij flink in het zon
netje gezet door familie, kennissen en (oud) collega's.
De oliecrisis in 1973 was de di
recte aanleiding voor zijn car
rière als buschauffeur bij wat
toen nog de AOT heette, Autobus
Onderneming Texel. Arie liet
zich al gauw kennen als de 'aan-
zwengelaar' van initiatieven op
het gebied van verbetering, orga
nisatie- en promotie. Het was
voor hem geen probleem dat dit
veelal in vrije tijd gebeurde. 'Als
je goed in je vel zit, kun je een
hoop aan'.
Oliecrisis
'Het is aan oud-collega Jan Maat te
danken dat ik nu op deze plek zit.
Als ik hem op een zondagmiddag in
september 1973 niet was tegenge
komen, had ik nu waarschijnlijk nog
op de hydraulische kraan gezeten
Jan vertelde mij dat de bus
onderneming op zoek was naar
chauffeurs. Want als de oliecrisis
doorzette, moesten er extra bussen
ingezet kunnen worden. Hi] vroeg of
het niets voor mij was, rijden op een
bus'
'Mijn vrouw vond het wel een aan
trekkelijk idee Zelf was ik daar ei
genlijk nog niet zo aan toe. Ik
werkte bij de boeren op het land. Ik
ben opgegroeid met trekkers en
hydraulische kranen. Als klein jo
chie werd je al op de trekker gezet.
Het was vanzelfsprekend dat ik dat
werk ook ging doen'.
Arie besloot toch maar eens een
praatje te maken met Jan
Hooijberg, de toenmalige directeur
van de AOT Die liet weten dat hij in
april kon beginnen. 'Ik vond het
prima, het gaf mij nog even de
ruimte om na te denken of ik het
echt wel wilde'. De oliecrisis zette
echter door. Zodoende trad Arie
eerder dan verwacht in dienst bij de
AOT. 7 januari 1974.
Luxe
Hij vond het direct leuk. 'Het had
ook wel iets, rijden op een bus met
een mooi pakkie aan Eigenlijk wel
luxe voor iemand die zo van het
land komt Saai werk is het beslist
niet De kleinschaligheid maakt het
juist leuk Je rijdt door een gebied
Als onderdeel van de duurloop-
training van de atletiekvereniging
wordt zondag de eerste etappe van
de Zestig van Texel gelopen. De
start is 10.30 uur bij het Turfveld. Er
wordt in verschillende tempo's ge
lopen Deelenemers hoeven geen
lid te zijn van de Atletiekvereniging
om mee te trainen.
In Question Plaza wordt zaterdag
de derde Nacht van de Ezel
gedachte gehouden, het jaarlijkse
feest van de Multifunctionele
Ezelvereniging Texel i.a. De orga
nisatie belooft een gevarieerd pro
gramma, met tal van prominenten
en een geheel eigen variant van
de 1-2-3-regeling.
De Ezelvereniging hanteert die
avond de 10-2-4 regeling. 'Geen
plaagstootje of zo, maar een prakti
sche regeling die nodig is om ons
feest goed te laten verlopen', bena
drukt organisator Henk Jan Klok.
Dat heeft alles te maken met het
programma. De zaal gaat open om
20.00 uur, waarna de rock 'n' roll-
veteranen Renée and the Alligators
het spits afbijten. Om 22.00 begint
de klapper van de avond, een optre
den van Rijk de Gooijer, Maarten
Spanjer en Klaas Vos. Bij het begin
gaat de deur op slot en die gaat pas
weer open als hun act is afgelopen.
Wie deze niet wil missen, moet dus
voor tienen binnen zijn De 2 slaat
op het tijdstip waarop het pro
gramma afgelopen is, de 4 op het
tijdstip waarop de tent leeg moet zijn.
Een bijzonder onderdeel van het pro
gramma belooft ook het optreden
van Jack the Tramstations te
worden, een professionele karaoke-
act van de Ezelvrienden uit het
Belgische Kuurne Ook is er weer de
Ezel van het jaar-verkiezing, wordt
'de Ezelgedachte geconcretiseerd
door donaties aan goede doelen' en
ziet de ezel-CD 'Peace en vree' het
licht.
Tv-presentatrice Loretta Schrijver
verleent haar speciale medewerking
aan de avond, maar wat dat inhoudt,
houden Klok en de zijnen nog even
geheim.
dat je door en door kent. En je
maakt altijd wel wat mee Zo heb ik
onderweg meer dan eens verwen-
telde schapen weer overeind gehol
pen Je zette de bus dan gewoon
even aan de kant Zo'n beest laat je
toch niet liggen? En de passagiers
vonden het nog leuk ook'
veranderd. De mobiliteit van de
mensen nam enorm toe. Vroeger
stopte je geregeld bij een boerderij
om iemand op te pikken. Nu heeft
haast iedereen een auto voor de
deur staan. In de jaren tachtig na
men de tochtjes naar de overkant
drastisch af. Dat had ook te maken
met de concurrentie die wij toen
kregen van Touringcarbedrijf
Robert Aris van Boven.Toch
vloeide alles mooi in elkaar over
het verhaal is dat toen wij ingelijfd
werden, wij voor het eerst een
naam op ons uniform kregen.
AOT, tot op de stropdas aan toe!
Maar ook al vallen wij nu onder de
NZH, dat wil nog niet zeggen dat er
van ons niets meer wordt verwacht.
Misschien komt het omdat Texel
een eiland is, maar aan de overkant
hebben ze weinig besef hoe de za
ken hier in de praktijk lopen Een
mooi voorbeeld is de landelijke re-
'Naast de gewone lijndiensten had
je ook nog het touringcarwerk naar
de vaste wal. Zoals de schoolreis
jes en de uitstapjes van verenigin
gen. Zo reden we in het voor- en
naseizoen voor hotel 'De
Kogerhoop'. Haalden we mensen
uit het hele land op De laatste jaren
deed ik dat samen met Aad Zegers.
Hij deed de route West-Nederland
en ik Oost-Nederland Gingen we
vrijdags naar de overkant en kwa
men we zaterdags met een bus vol
terug. Je begeleidde zo'n groep dan
de hele week, maakte uitstapjes en
vertelde over de bezienswaardighe
den van het eiland. Op zaterdag
ging je terug en haalde je een
nieuwe groep op Dat ging zo een
keer of vier achter elkaar'.
Mobiliteit
'De afgelopen 25 jaar is een hoop
Het toenemende toerisme zorgde
voor meer drukte op de lijndiensten.
Wij konden daardoor steeds minder
mensen beschikbaar stellen voor
de uitstapjes naar de overkant Het
was ook de aanzet om het roer om
te gooien en te zoeken naar midde
len om de mensen in de bus te krij
gen'.
Samenwerking
'In 1989 werden wij onderdeel van
de NZH (Noord- en Zuidhollandse
vervoersmaatschappij). Voorheen
regelden wij alles zelf, het tourwerk
en alle administratie. Maar als klein
bedrijf red je het op een gegeven
moment niet meer. We hadden niet
alleen een tekort aan kennis maar
ook aan apparatuur en materialen.
De NZH had alle know how in huis.
We zijn dan ook erg blij met deze
samenwerking. Het grappige van
clame op de bus, waar op Texel
niets van terecht is gekomen'.
Reclame
'Voor het rijden met reclame krijgt
de busonderneming een bepaalde
som geld. De adverteerders maken
zelf de reclame en laten die op de
bussen aanbrengen. Alleen bij ons
werkte dat niet. Vorig jaar kwam er
iemand van de ..overkant om re
clame van Kodak op de bussen te
plakken. Hij zou 's avonds om zes
uur komen en drie bussen
beplakken. Nou, om zeven uur was
hij er nog niet. Om half negen nog
maar eens gaan kijken en toen was
hij net bezig om één kant van de
eerste bus te beplakken. Ik vroeg:
waar slaap jij vannacht? Hij: Nou
gewoon, thuis natuurlijk. Ja. zeg
ik, maar de laatste boot gaat wél
om negen uur. Hij schrok zich rot.
Januari was ook in 1906 de
maand van de jaarvergaderin
gen. De Texelsche Courant doet
trouwhartig verslag van al deze
bijeenkomsten, waarvan de
meesten slechts matig werden
bezocht. Met eén opmerkelijke
uitzondering: ,,Tot de uiterst wei
nige vereemgingen waar men op
de jaarvergadering geen klagen
heeft over geringe opkomst van
leden, mag zeker wel worden ge
noemd de afd. Texel van
„Schuttevaer"; op de Donderdag
gehouden vergadering ontbrak
dan ook slechts één lid, terwijl tij
dens de vergadering nog een 4-
tal personen als lid toetraden."
De krant doet uitgebreid verslag
van het besprokene. „Verder om
een ton te krijgen tusschen
Stompen en Waaigat tusschen
drijfbaken 8 en 9 en tusschen ton
13 en 14, bakboord, Oude Vlie."
En: „Strengere straffen werden
dringend noodig geacht tegen die
zeevarenden, welke, indien ze
een ander vaartuig zware averij
toebrachten, maar zonder verder
er zich mede te bemoeien door
varen."
Van een heel andere orde was de
door dokterr Wagemaker be
legde vergadering ter stichting
van een afdeling van de vereni
ging het „Witte Kruis". Dat
meenden ook de uitgevers van
de Texelsche Coura. getuige
de toon van hun oproep. „Nog
nooit, neen nog nooit is eene ver
gadering belegd met schooner
en edeler bedoelingen dan deze,
ziekte en leed te voorkomen, en
waar dit mogelijk is ziekte en
leed te verzachten, zie daar za
ken. die de sympathie moeten
bezitten van ieder weldenkende.
Eere aan hen, die tot oprich
ting van eene zoo edele
vereemging het initiatief nemen."
Aanbevelend,
J JAC RU!
De vereniging kwam er, op die
bewuste avond in Hotel Texel
gaven zich niet minder dan 97
leden op (minimum contributie
ƒ1,-), acht donateurs voor mini
maal 5,- per jaar en twee stich
ters voor 50,- ineens. In de
commissie tot oprichting werden
staande de vergadering gekozen
de heren Wagemaker, Zoet
mulder, Kuperus, Aug. C. Keijser
en G D. Kikkert.
Ook de plaatselijke ziekenfond
sen vergaderden en de vereni
ging „Texels Belang" hield even
eens in alle dorpen
bijeenkomsten om het afgelopen
boekjaar - dat nog slechts tien
maanden oud was - te bespre
ken. Het jaarverslag werd in zijn
geheel in de krant afgedrukt en
opende met de beeldspraak.
„Reeds lang gingen de
visschers-vereenigingen
„Schippers- en Vissersbond" te
Oudeschild en „Betracht het
Goede" te Oosterend zwanger
van het denkbeeld, om een
scheepje op stapel te zetten, dat
zou kunnen voorzien in den nood
van Texelsche weduwen en
weezen." En het - optimistische -
verslag eindigt: „Alleen door
eendracht kunnen we sterk
staan en daardoor alleen zal het
blijken dat Texels Belang een
scheepje is van meer dan koper-
vast beslag, een vaartuig, dat
niet vergaat, al dreigt de storm
fel en al beukt de zee
Zadelmaker en Riituigbekleeder,
Einde ovcratriUtt.
Beste en goedkoopste adres vm,
De ondcrgctcckcnde zu-
gaarne mot bot publiek vorkoopr
van roerendt on vaalt goederen, vrruvroji '""""•'j1''
wordt gegeven en, too verlangd, mei nadelyk
afrekening.
Verhuurt vaste goederen cn transporteer
deze onderhand*
nabij ,dc Veen4, aebter het land vnn den lieer
J. C. 1IIN, groot 17 are, '20 centiaren
Te bevragen bU Jb. UOER.SK>,
Zevenhuizen.
Donderdag 4 Januari in „de Zwaatj".
Notaris Cl. H. DE BOER.
- .01,13 Hui4, Bakkerij
Kooper T. C. Z\)m voor f 18IO,-
-,02,50 Bouwterrein
Kooper W. C Selman \oor 880,—
,01,04 Huis en Erf
Opgehouden voor 12'Q.
voor bedsteden, matrassen, enz., 5 ct. per bos.
J. J. Kuijper-
□ANS-CURSUS.
j genoegzame deelneming cal in .Hotel
,.•1" een Dans-carsus worden geopend voor
deren, volwassen en gohuwdo personen.
Aangifte uoor Zondag 14 Januari bij dan heer
Flens en de Ondergeteekenden.
D. GEUS.
S. VLESSINQ Ez.
i'fti nouiv
25 beste KIPPEN met hok.
Een best Varkenshok
1 solied Jachtgeweer, kaliber 12,
Centraal.
Adres G. BAKKER, Hurt.
Verzekert üwe PAARDEN tegen sterfte
en invaliditeit Den len Februari be
gint het nieuwe kwartaal.
Inlichtingen ten kantore van
C. R. KEIJSER.
IlmteIplaats van Stoom- en andere erktuigen
IJzeren vletten te huur.
W. F. STOEL ZOON,
ALKMAAR.
Wegens dienstplicht der tegenwoordige
met Maart of April
Cfinl kunnende melken weisctit,
bij J. G. VAN HAEDEGEV,
Hocto .Ruimzicht-TenI
rammen
Kees Kikkert. Loek van Vliet, Nico van Heerwaarden en Erwin de Haan poseren achter hun winnende ram. Rechts Koos Tjepkema, eJ
naar van de reserve kampioen. ifoio Gorarv rime#1*
pakte zijn spullen in en sprong in de
auto. We hebben hem nooit meer
terug gezien. Zaten wij met een bus
met éen beplakte kant. Drie weken
later kregen wij het verzoek om het
er maar af te scheuren want het
was geen gezicht Ze zeiden: Jon
gens dal doen we niet meer zo. Jul
lie bussen blijven gevrijwaard van
landelijke reclame'.
Proefproject
Arie doet ook een deel van de admi
nistratie van de busdienst. 'Er
wordt natuurlijk heel veel centraal
geregeld, maar de kaartverkoop en
het bijhouden van de kas blijft Op
maandag en vrijdag heb ik nu
kantoordag. Eigenlijk ben ik geen
kantoormens. maar het één heeft
toch met het ander te maken. Je
bent weer wat meer met je kop be
zig
We willen graag tegemoet komen
aan de wensen van het publiek De
laatste jaren zijn wij nogal vrij gela
ten In wat wij willen ontwikkelen.
Dat is ook de reden dat ik in het
Overlegorgaan zit. Wij zitten een
beetje in een proefproject. Los van
chef en directeur. We kunnen nu
zelf veel dingen naar eigen goed
dunken regelen Mits daar natuurlijk
toestemming voor is gekregen. Dat
geldt met name voor grote projec
ten of het omleggen van routes.
Maar... ik mag dan wel de aan-
zwengelaar zijn van veel dingen,
zonder de hulp van je collega's kun
je natuurlijk niets'.
voor ons natje en droogje en wij leg
den in een paar dagen tijd een lus
aan waarop de bussen konden ke
ren. Dat was gewoon leuk om te
doen. Nu hebben wij 's zomers ook
de Slufterweg in de route. Aan de
overkant zou zoiets niet kunnen'
Promotie
'De laatste jaren zijn we veel met
promotie bezig geweest om de
mensen in de bus te krijgen. Zoals
het Texelticket waarmee men in
één dag het hele eiland kan verken
nen. De dienstregeling geven we
tegenwoordig uit in de vorm van
een boekje waarin alle beziens
waardigheden zijn vermeld Som
mige routes hebben wij veranderd
om bezoekers naar de gewenste
plek te kunnen brengen Service is
belangrijk'
'Maar de reisvereniging van Ooster
end. die rij ik nog steeds. Ze vragen
niet specifiek naar mij, maar ze
gaan er gewoon vanuit dat ik mee
ga. Meestal gaat het om een twee
daags reisje. Komen ze naar mij
toe om even te praten of ik nog wat
weet. En ik regel dan wel wat, sa
men met het bestuur, om er een
leuke tocht te maken Waar? Nou,
thuis, achter de koffie... Dat is op
zijn Texels en dat wil ik graag zo
houden. Gemoedelijkheid hoort er
bij. Dat is heel belangrijk voor de
beléving van je werk. Dat maakt het
interessant!'
Ingrid de Raad.
Omdat de Burg. de Koninghal
januari bezet is, wordt de tram
die avond in de gymnastiekj
van OSG De Hogeberg gehoud
Tussen 20.00 en 21.00 uur is
zaal gereserveerd voor het de
damesteam en de heren
Kobeko, van 21.00 tot 22 00 i
oefenen de recreanten.
Texel '94 E5 is een bijzon
voetbalteam. Alle negen spelers i
namelijk afkomstig uit Oudeschiltl
de keeper is een meisje. Zaten
ruilde hel team ook de clubkleui
in voor geel-zwart. de tinten van h
sponsor Bouwcenter Rab. In I
Oudeschilder bedrijf kregen
nieuwe shirtjes, broekjes en kous
uitgereikt. Oe jeugd hoeft niet mi
perse in het verenigingstenue
spelen. In de Texelse compeI
spelen de pupillen van Texel
vaak tegen elkaar en is het ji
handig dat ze verschillende shut)
dragen.
Op de foto staan (in willekeur,5
volgorde) Mark Rikkenberg. Ni.
Tuitman (keeper). Jonas Leenhot
Thijs Smit, Yoshu Daalder, Brde
Ruares. Yvo Barends. Tom de Loe\
Stephan Rab en de coaches ute
Barends en Jan Jacob Rab m
Keerlus
'Neem nu de route naar de Slufter.
Het idee bestond al langer om bij de
Slufter een keerlus aan te leggen,
zodat we daar behoorlijk kunnen
draaien. Er komen zoveel mensen
daar De bungalowexploitanten, zo
als Henk van der Star. wilden de
bus daar ook graag hebben. Nadat
we toestemming hadden gekregen
voor dit idee en Staatsbosbeheer
en gemeente ook niet moeilijk de
den, moesten wij nog een plan be
denken Op eigen initiatief zijn we
toen met een aantal mensen in vrije
tijd aan de gang gegaan. Onder lei
ding van de zwager van Henk, die
kennis van zaken heeft op dat ge
bied. Henk kocht de stenen, zorgde
Smaak
Vis constateerde wel een verschil
in smaak in de fokkerij. 'Het stam
boek wil naar een wat groter
schaap. Kleinere typen geven
gezondheids- en geboorte proble
men en belemmeren de export. Na
deel van zo'n groter schaap is, dat
je de uiterlijke foutjes wat sneller
ziet, terwijl een kleintje al snel mooi
is. Grotere rammen lijken wat
ouder.
Maar we moeten af van onze oude
gewoonten en met een ander oog Terwijl de winnaar eikaars bokalen bewonderen, keurt Jurylid Kees Vis het lokvee.
jureren. Da's best wennen. Bij de irMBemaTanJm
Jli
hobbyfokkers, als je alles bij elkzie
optelt, verdien je er toch minde;
aan. Bij de beroepsmatsn
schapenhouders hoef je namelic
niet met dat kleine spul aan te i
men.' Hs
De grotere lengte van de diervo
kwam tot uiting op de weegschis
waarop iedere inzending voorre
werd gewogen. De tweejarlei
kampioensram van Kikkert wovo
87 kilo. De reservekampioen vbij
Commandeur was zelfs te brehc
om op de weegschaal plaats te ma
men. 'Maar ik schat dat hij rond vu
90 kg weegt.' vo
I
Doorsnel
Een goede lengte en gelijkmatiop
rug gaven jurylid Vis de doorsLve
om bij de jonge rammen stamboeoe
nummer 4030 2543 de voorkeur H<
geven boven nr. 5674 80. 'Een rrco
derne ram met goede maten, geliCi
matig een sprekende kop en sterge
De kampioensram is eigendom v,ge
vier fokkers, te weten Nico urn
Heerwaarden, Loek van Vliet, Erv.Hi
de Haan en Kees Kikkert. Het rnzc
rendeel van hen is beginnend fege
ker. 'We zijn apetrots. Hierdoor rr—
ken we toch naam in de fokker
Op 13 februari gaat het viertal m
dezelfde ram naar de keuring <J
Schapenfokker Nico van Heer
waarden had zaterdag de dag
van z'n leven. Een ramlam waar
van hij mede-eigenaar is werd op
de winterkeuring in manege
Akenburg tot kampioen uitgeroe
pen. Een ander door hem gefokt
ramlam, eigendom van Koos
Tjepkema, werd tot reserve
kampioen gekroond. Opmerke
lijk is dat beide dieren nakome
ling zijn van dezelfde ram.
Achttien fokkers traden in de ring
met hun beste rammen en
ooilammeren. De geanimeerde keu
ring, bijna een Texels onderonsje,
gaf een beeld van de kwaliteit van
de lammeren die een klein jaar ge
leden zijn geboren. Tevens grepen
de fokkers de bijeenkomst aan om
de contacten aan te halen.
Opvallend was volgens jurylid Kees
Vis dat de meeste dieren die tijdens
de schapenfokdag in september
hoog eindigden, ook nu een goede
waardering kregen. Vis: 'Er zit een
enorme beste top in de rammen. Er
waren eigenlijk zoveel goede ram
men en ooien die kwalitatief nauwe
lijks voor elkaar onder deden, dat
het moeilijk was te bepalen welke ik
bovenaan moest zetten.'
oudere rammen heb ik bijvoorbeeld
een tweejarige ram van Kees
Kikkert voorop gezet, met een
enorme lengte. Dat zou een paar
jaar geleden niet zijn gebeurd. Dit is
echter een moderne ram. Hij kon
iets meer kracht in de benen heb
ben, maar het is wel een hele
beste.'
Markt
Vis, woonachtig in Venhuizen, weet
waarover hij praat: 'In 1889 haalde
mijn overgrootvader al rammen uit
Engeland om het Texelse melk-
schaap te verbeteren. Zo lang zit
onze familie al in de schapen. Ik
ben nooit zo wild van dat gedrongen
type geweest. Maar de markt, en
dan bedoel ik vooral de hobby
fokkers die veel geld voor een
goede ram neertellen, vroeg erom.
En dan moet je mee.'
Fokker Cees Commandeur noemt
zichzelf geen modefokker. 'Van die
kleine types kan je weliswaar een