Arie Blom 25 jaar op de bus 'De beléving van je werk maakt het interessant' de Kroniek Fokker Van Heerwaarden verrassing van de dag H.H. Veehouders. TEXELSE couRANT De 60 van Texel Rijk de Gooijer en Maarten Spanjer bij derde Ezelfeest Vergaderen in Texels belang Handel in Aftraak, draineer- en kannebuizen. ALEX. KONING, Rijtuiglantaarns. Te koop een BOSCH, Uitslag gehouden verkoopingen. Zuiver mooi Roggestroo te koop esn 2 KNECHT gevraagd Training Tevoko Skilder pupillen in nieuw tenue Texels schaap krijgt meer lengte DINSDAG 26 JANUARI 1999 Arie Blom (51vierde 7 januari zijn 25-jarig jubileum als buschauf feur op Texel. Hij heeft het gemerkt. Thuis werd hij flink in het zon netje gezet door familie, kennissen en (oud) collega's. De oliecrisis in 1973 was de di recte aanleiding voor zijn car rière als buschauffeur bij wat toen nog de AOT heette, Autobus Onderneming Texel. Arie liet zich al gauw kennen als de 'aan- zwengelaar' van initiatieven op het gebied van verbetering, orga nisatie- en promotie. Het was voor hem geen probleem dat dit veelal in vrije tijd gebeurde. 'Als je goed in je vel zit, kun je een hoop aan'. Oliecrisis 'Het is aan oud-collega Jan Maat te danken dat ik nu op deze plek zit. Als ik hem op een zondagmiddag in september 1973 niet was tegenge komen, had ik nu waarschijnlijk nog op de hydraulische kraan gezeten Jan vertelde mij dat de bus onderneming op zoek was naar chauffeurs. Want als de oliecrisis doorzette, moesten er extra bussen ingezet kunnen worden. Hi] vroeg of het niets voor mij was, rijden op een bus' 'Mijn vrouw vond het wel een aan trekkelijk idee Zelf was ik daar ei genlijk nog niet zo aan toe. Ik werkte bij de boeren op het land. Ik ben opgegroeid met trekkers en hydraulische kranen. Als klein jo chie werd je al op de trekker gezet. Het was vanzelfsprekend dat ik dat werk ook ging doen'. Arie besloot toch maar eens een praatje te maken met Jan Hooijberg, de toenmalige directeur van de AOT Die liet weten dat hij in april kon beginnen. 'Ik vond het prima, het gaf mij nog even de ruimte om na te denken of ik het echt wel wilde'. De oliecrisis zette echter door. Zodoende trad Arie eerder dan verwacht in dienst bij de AOT. 7 januari 1974. Luxe Hij vond het direct leuk. 'Het had ook wel iets, rijden op een bus met een mooi pakkie aan Eigenlijk wel luxe voor iemand die zo van het land komt Saai werk is het beslist niet De kleinschaligheid maakt het juist leuk Je rijdt door een gebied Als onderdeel van de duurloop- training van de atletiekvereniging wordt zondag de eerste etappe van de Zestig van Texel gelopen. De start is 10.30 uur bij het Turfveld. Er wordt in verschillende tempo's ge lopen Deelenemers hoeven geen lid te zijn van de Atletiekvereniging om mee te trainen. In Question Plaza wordt zaterdag de derde Nacht van de Ezel gedachte gehouden, het jaarlijkse feest van de Multifunctionele Ezelvereniging Texel i.a. De orga nisatie belooft een gevarieerd pro gramma, met tal van prominenten en een geheel eigen variant van de 1-2-3-regeling. De Ezelvereniging hanteert die avond de 10-2-4 regeling. 'Geen plaagstootje of zo, maar een prakti sche regeling die nodig is om ons feest goed te laten verlopen', bena drukt organisator Henk Jan Klok. Dat heeft alles te maken met het programma. De zaal gaat open om 20.00 uur, waarna de rock 'n' roll- veteranen Renée and the Alligators het spits afbijten. Om 22.00 begint de klapper van de avond, een optre den van Rijk de Gooijer, Maarten Spanjer en Klaas Vos. Bij het begin gaat de deur op slot en die gaat pas weer open als hun act is afgelopen. Wie deze niet wil missen, moet dus voor tienen binnen zijn De 2 slaat op het tijdstip waarop het pro gramma afgelopen is, de 4 op het tijdstip waarop de tent leeg moet zijn. Een bijzonder onderdeel van het pro gramma belooft ook het optreden van Jack the Tramstations te worden, een professionele karaoke- act van de Ezelvrienden uit het Belgische Kuurne Ook is er weer de Ezel van het jaar-verkiezing, wordt 'de Ezelgedachte geconcretiseerd door donaties aan goede doelen' en ziet de ezel-CD 'Peace en vree' het licht. Tv-presentatrice Loretta Schrijver verleent haar speciale medewerking aan de avond, maar wat dat inhoudt, houden Klok en de zijnen nog even geheim. dat je door en door kent. En je maakt altijd wel wat mee Zo heb ik onderweg meer dan eens verwen- telde schapen weer overeind gehol pen Je zette de bus dan gewoon even aan de kant Zo'n beest laat je toch niet liggen? En de passagiers vonden het nog leuk ook' veranderd. De mobiliteit van de mensen nam enorm toe. Vroeger stopte je geregeld bij een boerderij om iemand op te pikken. Nu heeft haast iedereen een auto voor de deur staan. In de jaren tachtig na men de tochtjes naar de overkant drastisch af. Dat had ook te maken met de concurrentie die wij toen kregen van Touringcarbedrijf Robert Aris van Boven.Toch vloeide alles mooi in elkaar over het verhaal is dat toen wij ingelijfd werden, wij voor het eerst een naam op ons uniform kregen. AOT, tot op de stropdas aan toe! Maar ook al vallen wij nu onder de NZH, dat wil nog niet zeggen dat er van ons niets meer wordt verwacht. Misschien komt het omdat Texel een eiland is, maar aan de overkant hebben ze weinig besef hoe de za ken hier in de praktijk lopen Een mooi voorbeeld is de landelijke re- 'Naast de gewone lijndiensten had je ook nog het touringcarwerk naar de vaste wal. Zoals de schoolreis jes en de uitstapjes van verenigin gen. Zo reden we in het voor- en naseizoen voor hotel 'De Kogerhoop'. Haalden we mensen uit het hele land op De laatste jaren deed ik dat samen met Aad Zegers. Hij deed de route West-Nederland en ik Oost-Nederland Gingen we vrijdags naar de overkant en kwa men we zaterdags met een bus vol terug. Je begeleidde zo'n groep dan de hele week, maakte uitstapjes en vertelde over de bezienswaardighe den van het eiland. Op zaterdag ging je terug en haalde je een nieuwe groep op Dat ging zo een keer of vier achter elkaar'. Mobiliteit 'De afgelopen 25 jaar is een hoop Het toenemende toerisme zorgde voor meer drukte op de lijndiensten. Wij konden daardoor steeds minder mensen beschikbaar stellen voor de uitstapjes naar de overkant Het was ook de aanzet om het roer om te gooien en te zoeken naar midde len om de mensen in de bus te krij gen'. Samenwerking 'In 1989 werden wij onderdeel van de NZH (Noord- en Zuidhollandse vervoersmaatschappij). Voorheen regelden wij alles zelf, het tourwerk en alle administratie. Maar als klein bedrijf red je het op een gegeven moment niet meer. We hadden niet alleen een tekort aan kennis maar ook aan apparatuur en materialen. De NZH had alle know how in huis. We zijn dan ook erg blij met deze samenwerking. Het grappige van clame op de bus, waar op Texel niets van terecht is gekomen'. Reclame 'Voor het rijden met reclame krijgt de busonderneming een bepaalde som geld. De adverteerders maken zelf de reclame en laten die op de bussen aanbrengen. Alleen bij ons werkte dat niet. Vorig jaar kwam er iemand van de ..overkant om re clame van Kodak op de bussen te plakken. Hij zou 's avonds om zes uur komen en drie bussen beplakken. Nou, om zeven uur was hij er nog niet. Om half negen nog maar eens gaan kijken en toen was hij net bezig om één kant van de eerste bus te beplakken. Ik vroeg: waar slaap jij vannacht? Hij: Nou gewoon, thuis natuurlijk. Ja. zeg ik, maar de laatste boot gaat wél om negen uur. Hij schrok zich rot. Januari was ook in 1906 de maand van de jaarvergaderin gen. De Texelsche Courant doet trouwhartig verslag van al deze bijeenkomsten, waarvan de meesten slechts matig werden bezocht. Met eén opmerkelijke uitzondering: ,,Tot de uiterst wei nige vereemgingen waar men op de jaarvergadering geen klagen heeft over geringe opkomst van leden, mag zeker wel worden ge noemd de afd. Texel van „Schuttevaer"; op de Donderdag gehouden vergadering ontbrak dan ook slechts één lid, terwijl tij dens de vergadering nog een 4- tal personen als lid toetraden." De krant doet uitgebreid verslag van het besprokene. „Verder om een ton te krijgen tusschen Stompen en Waaigat tusschen drijfbaken 8 en 9 en tusschen ton 13 en 14, bakboord, Oude Vlie." En: „Strengere straffen werden dringend noodig geacht tegen die zeevarenden, welke, indien ze een ander vaartuig zware averij toebrachten, maar zonder verder er zich mede te bemoeien door varen." Van een heel andere orde was de door dokterr Wagemaker be legde vergadering ter stichting van een afdeling van de vereni ging het „Witte Kruis". Dat meenden ook de uitgevers van de Texelsche Coura. getuige de toon van hun oproep. „Nog nooit, neen nog nooit is eene ver gadering belegd met schooner en edeler bedoelingen dan deze, ziekte en leed te voorkomen, en waar dit mogelijk is ziekte en leed te verzachten, zie daar za ken. die de sympathie moeten bezitten van ieder weldenkende. Eere aan hen, die tot oprich ting van eene zoo edele vereemging het initiatief nemen." Aanbevelend, J JAC RU! De vereniging kwam er, op die bewuste avond in Hotel Texel gaven zich niet minder dan 97 leden op (minimum contributie ƒ1,-), acht donateurs voor mini maal 5,- per jaar en twee stich ters voor 50,- ineens. In de commissie tot oprichting werden staande de vergadering gekozen de heren Wagemaker, Zoet mulder, Kuperus, Aug. C. Keijser en G D. Kikkert. Ook de plaatselijke ziekenfond sen vergaderden en de vereni ging „Texels Belang" hield even eens in alle dorpen bijeenkomsten om het afgelopen boekjaar - dat nog slechts tien maanden oud was - te bespre ken. Het jaarverslag werd in zijn geheel in de krant afgedrukt en opende met de beeldspraak. „Reeds lang gingen de visschers-vereenigingen „Schippers- en Vissersbond" te Oudeschild en „Betracht het Goede" te Oosterend zwanger van het denkbeeld, om een scheepje op stapel te zetten, dat zou kunnen voorzien in den nood van Texelsche weduwen en weezen." En het - optimistische - verslag eindigt: „Alleen door eendracht kunnen we sterk staan en daardoor alleen zal het blijken dat Texels Belang een scheepje is van meer dan koper- vast beslag, een vaartuig, dat niet vergaat, al dreigt de storm fel en al beukt de zee Zadelmaker en Riituigbekleeder, Einde ovcratriUtt. Beste en goedkoopste adres vm, De ondcrgctcckcnde zu- gaarne mot bot publiek vorkoopr van roerendt on vaalt goederen, vrruvroji '""""•'j1'' wordt gegeven en, too verlangd, mei nadelyk afrekening. Verhuurt vaste goederen cn transporteer deze onderhand* nabij ,dc Veen4, aebter het land vnn den lieer J. C. 1IIN, groot 17 are, '20 centiaren Te bevragen bU Jb. UOER.SK>, Zevenhuizen. Donderdag 4 Januari in „de Zwaatj". Notaris Cl. H. DE BOER. - .01,13 Hui4, Bakkerij Kooper T. C. Z\)m voor f 18IO,- -,02,50 Bouwterrein Kooper W. C Selman \oor 880,— ,01,04 Huis en Erf Opgehouden voor 12'Q. voor bedsteden, matrassen, enz., 5 ct. per bos. J. J. Kuijper- □ANS-CURSUS. j genoegzame deelneming cal in .Hotel ,.•1" een Dans-carsus worden geopend voor deren, volwassen en gohuwdo personen. Aangifte uoor Zondag 14 Januari bij dan heer Flens en de Ondergeteekenden. D. GEUS. S. VLESSINQ Ez. i'fti nouiv 25 beste KIPPEN met hok. Een best Varkenshok 1 solied Jachtgeweer, kaliber 12, Centraal. Adres G. BAKKER, Hurt. Verzekert üwe PAARDEN tegen sterfte en invaliditeit Den len Februari be gint het nieuwe kwartaal. Inlichtingen ten kantore van C. R. KEIJSER. IlmteIplaats van Stoom- en andere erktuigen IJzeren vletten te huur. W. F. STOEL ZOON, ALKMAAR. Wegens dienstplicht der tegenwoordige met Maart of April Cfinl kunnende melken weisctit, bij J. G. VAN HAEDEGEV, Hocto .Ruimzicht-TenI rammen Kees Kikkert. Loek van Vliet, Nico van Heerwaarden en Erwin de Haan poseren achter hun winnende ram. Rechts Koos Tjepkema, eJ naar van de reserve kampioen. ifoio Gorarv rime#1* pakte zijn spullen in en sprong in de auto. We hebben hem nooit meer terug gezien. Zaten wij met een bus met éen beplakte kant. Drie weken later kregen wij het verzoek om het er maar af te scheuren want het was geen gezicht Ze zeiden: Jon gens dal doen we niet meer zo. Jul lie bussen blijven gevrijwaard van landelijke reclame'. Proefproject Arie doet ook een deel van de admi nistratie van de busdienst. 'Er wordt natuurlijk heel veel centraal geregeld, maar de kaartverkoop en het bijhouden van de kas blijft Op maandag en vrijdag heb ik nu kantoordag. Eigenlijk ben ik geen kantoormens. maar het één heeft toch met het ander te maken. Je bent weer wat meer met je kop be zig We willen graag tegemoet komen aan de wensen van het publiek De laatste jaren zijn wij nogal vrij gela ten In wat wij willen ontwikkelen. Dat is ook de reden dat ik in het Overlegorgaan zit. Wij zitten een beetje in een proefproject. Los van chef en directeur. We kunnen nu zelf veel dingen naar eigen goed dunken regelen Mits daar natuurlijk toestemming voor is gekregen. Dat geldt met name voor grote projec ten of het omleggen van routes. Maar... ik mag dan wel de aan- zwengelaar zijn van veel dingen, zonder de hulp van je collega's kun je natuurlijk niets'. voor ons natje en droogje en wij leg den in een paar dagen tijd een lus aan waarop de bussen konden ke ren. Dat was gewoon leuk om te doen. Nu hebben wij 's zomers ook de Slufterweg in de route. Aan de overkant zou zoiets niet kunnen' Promotie 'De laatste jaren zijn we veel met promotie bezig geweest om de mensen in de bus te krijgen. Zoals het Texelticket waarmee men in één dag het hele eiland kan verken nen. De dienstregeling geven we tegenwoordig uit in de vorm van een boekje waarin alle beziens waardigheden zijn vermeld Som mige routes hebben wij veranderd om bezoekers naar de gewenste plek te kunnen brengen Service is belangrijk' 'Maar de reisvereniging van Ooster end. die rij ik nog steeds. Ze vragen niet specifiek naar mij, maar ze gaan er gewoon vanuit dat ik mee ga. Meestal gaat het om een twee daags reisje. Komen ze naar mij toe om even te praten of ik nog wat weet. En ik regel dan wel wat, sa men met het bestuur, om er een leuke tocht te maken Waar? Nou, thuis, achter de koffie... Dat is op zijn Texels en dat wil ik graag zo houden. Gemoedelijkheid hoort er bij. Dat is heel belangrijk voor de beléving van je werk. Dat maakt het interessant!' Ingrid de Raad. Omdat de Burg. de Koninghal januari bezet is, wordt de tram die avond in de gymnastiekj van OSG De Hogeberg gehoud Tussen 20.00 en 21.00 uur is zaal gereserveerd voor het de damesteam en de heren Kobeko, van 21.00 tot 22 00 i oefenen de recreanten. Texel '94 E5 is een bijzon voetbalteam. Alle negen spelers i namelijk afkomstig uit Oudeschiltl de keeper is een meisje. Zaten ruilde hel team ook de clubkleui in voor geel-zwart. de tinten van h sponsor Bouwcenter Rab. In I Oudeschilder bedrijf kregen nieuwe shirtjes, broekjes en kous uitgereikt. Oe jeugd hoeft niet mi perse in het verenigingstenue spelen. In de Texelse compeI spelen de pupillen van Texel vaak tegen elkaar en is het ji handig dat ze verschillende shut) dragen. Op de foto staan (in willekeur,5 volgorde) Mark Rikkenberg. Ni. Tuitman (keeper). Jonas Leenhot Thijs Smit, Yoshu Daalder, Brde Ruares. Yvo Barends. Tom de Loe\ Stephan Rab en de coaches ute Barends en Jan Jacob Rab m Keerlus 'Neem nu de route naar de Slufter. Het idee bestond al langer om bij de Slufter een keerlus aan te leggen, zodat we daar behoorlijk kunnen draaien. Er komen zoveel mensen daar De bungalowexploitanten, zo als Henk van der Star. wilden de bus daar ook graag hebben. Nadat we toestemming hadden gekregen voor dit idee en Staatsbosbeheer en gemeente ook niet moeilijk de den, moesten wij nog een plan be denken Op eigen initiatief zijn we toen met een aantal mensen in vrije tijd aan de gang gegaan. Onder lei ding van de zwager van Henk, die kennis van zaken heeft op dat ge bied. Henk kocht de stenen, zorgde Smaak Vis constateerde wel een verschil in smaak in de fokkerij. 'Het stam boek wil naar een wat groter schaap. Kleinere typen geven gezondheids- en geboorte proble men en belemmeren de export. Na deel van zo'n groter schaap is, dat je de uiterlijke foutjes wat sneller ziet, terwijl een kleintje al snel mooi is. Grotere rammen lijken wat ouder. Maar we moeten af van onze oude gewoonten en met een ander oog Terwijl de winnaar eikaars bokalen bewonderen, keurt Jurylid Kees Vis het lokvee. jureren. Da's best wennen. Bij de irMBemaTanJm Jli hobbyfokkers, als je alles bij elkzie optelt, verdien je er toch minde; aan. Bij de beroepsmatsn schapenhouders hoef je namelic niet met dat kleine spul aan te i men.' Hs De grotere lengte van de diervo kwam tot uiting op de weegschis waarop iedere inzending voorre werd gewogen. De tweejarlei kampioensram van Kikkert wovo 87 kilo. De reservekampioen vbij Commandeur was zelfs te brehc om op de weegschaal plaats te ma men. 'Maar ik schat dat hij rond vu 90 kg weegt.' vo I Doorsnel Een goede lengte en gelijkmatiop rug gaven jurylid Vis de doorsLve om bij de jonge rammen stamboeoe nummer 4030 2543 de voorkeur H< geven boven nr. 5674 80. 'Een rrco derne ram met goede maten, geliCi matig een sprekende kop en sterge De kampioensram is eigendom v,ge vier fokkers, te weten Nico urn Heerwaarden, Loek van Vliet, Erv.Hi de Haan en Kees Kikkert. Het rnzc rendeel van hen is beginnend fege ker. 'We zijn apetrots. Hierdoor rr— ken we toch naam in de fokker Op 13 februari gaat het viertal m dezelfde ram naar de keuring <J Schapenfokker Nico van Heer waarden had zaterdag de dag van z'n leven. Een ramlam waar van hij mede-eigenaar is werd op de winterkeuring in manege Akenburg tot kampioen uitgeroe pen. Een ander door hem gefokt ramlam, eigendom van Koos Tjepkema, werd tot reserve kampioen gekroond. Opmerke lijk is dat beide dieren nakome ling zijn van dezelfde ram. Achttien fokkers traden in de ring met hun beste rammen en ooilammeren. De geanimeerde keu ring, bijna een Texels onderonsje, gaf een beeld van de kwaliteit van de lammeren die een klein jaar ge leden zijn geboren. Tevens grepen de fokkers de bijeenkomst aan om de contacten aan te halen. Opvallend was volgens jurylid Kees Vis dat de meeste dieren die tijdens de schapenfokdag in september hoog eindigden, ook nu een goede waardering kregen. Vis: 'Er zit een enorme beste top in de rammen. Er waren eigenlijk zoveel goede ram men en ooien die kwalitatief nauwe lijks voor elkaar onder deden, dat het moeilijk was te bepalen welke ik bovenaan moest zetten.' oudere rammen heb ik bijvoorbeeld een tweejarige ram van Kees Kikkert voorop gezet, met een enorme lengte. Dat zou een paar jaar geleden niet zijn gebeurd. Dit is echter een moderne ram. Hij kon iets meer kracht in de benen heb ben, maar het is wel een hele beste.' Markt Vis, woonachtig in Venhuizen, weet waarover hij praat: 'In 1889 haalde mijn overgrootvader al rammen uit Engeland om het Texelse melk- schaap te verbeteren. Zo lang zit onze familie al in de schapen. Ik ben nooit zo wild van dat gedrongen type geweest. Maar de markt, en dan bedoel ik vooral de hobby fokkers die veel geld voor een goede ram neertellen, vroeg erom. En dan moet je mee.' Fokker Cees Commandeur noemt zichzelf geen modefokker. 'Van die kleine types kan je weliswaar een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 6