N lepe de Boer wil afzien van horeca Cjrocn c2wartj cJexels in het harL, ratis openbaar vervoer meer middel dan doel' 'Mogen we op Texel nu bouwen of niet?' 'Twee horecabeurzen teveel voor Texel' Terugdringen autokilometers lijkt haalbaar Lijsttrekkers schermen met subsidies De Cocksdorp De Cocksdorp VERDER IN DIT ummer Toegewijde organisten in het zonnetje gezet 2 de Kroniek 2 Assielzoekers zonder daken inkomen 3 •»ZDHenTexel '94 doen goede zaken 4 Lohse crosskampioen 4 Tweede fase Mieland van start Erwich boos over beurs Hordifood TEXELSE'^COURANT gewezen kandidaat waait uit opTexel via OarfocchUd en Oosteiend (zomer) via Ecomare en De Koog Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 323 000. E-mail: tcnieuws@tref.nl Buiten werktijd: Ruud Nooij, tel. 31 50 34 of 06-53 14 9108 (b.g.g. 06-53 16 8657 of 06-52 78 4320) op deze manier op Texel zal ver plaatsen. Uit interviews is gebleken dat ongeveer een derde van de toe risten (automobilisten) zich nooit zal laten overhalen en dat het al heel mooi zou zijn als het lukt een verdubbeling van het openbaar vervoergebruik te bewerkstelligen. Sternet Om dit tot haalbare kaart te maken is een 'productformule' bedacht die voorziet in een hoge kwaliteit. Uit gegaan wordt van routes volgens een sternet, waarbij Den Burg het centrale overstappunt en de scha kel is van waaruit alle bestemmin gen op Texel kunnen worden be reikt. Er komen zeven lijnen met centrale fietsuitleen op elk eind punt De lijnen en voertuigen wor den wat hun bestemmingen betreft herkenbaar aan de kleuren van de bussen, de haltes en de routes zo als ze op de kaarten zijn aangege- Lees verder pagina 4 De werkzaamheden voor het bouw rijp maken van de tweede fase in het Mieland in Oudeschild zijn deze week gestart. De opdrachtgever is MO Project. Het werk wordt uitge voerd door Tatenhove BV uit Oude schild. Met het werk is een bedrag van 400 000,- exclusief BTW ge moeid. Rond 1 april moeten de werk zaamheden zijn voltooid. Totaal zul len nog 26 woningen worden gebouwd, waarvan de laatste in 2004 zal worden opgeleverd. MO Project zal dit en volgend jaar tien woningen realiseren aan de orde kwam Veel tijd was uit getrokken voor het onderwerp Schip hol. Provincie-watchers volgden juist deze discussie met belangstelling. Het onderwerp geldt in Haarlemse kringen als hét hete hangijzer. Het afwijkende standpunt van GroenLinks-lijsttrekker Kees Bozalie, die géén uitbreiding of Schiphol in zee wil, werd hem door andere fracties niet in dank afgeno men. Nog voordat de verkiezings uitslag bekend is, heeft deze politi cus zich al buiten de coalitie hebben geplaatst, zo menen anders-denken den Het gemak waarmee over een Schiphol in Zee werd gepraat, ver baasde raadslid en bioloog Arthur Oosterbaan (GroenLinks). 'Weet u wel wat voor gevolgen dit heeft voor de kust van Noordholland en voor de visstand?' Dominant Dat het volgens met-liberalen een echte VVD-avond betrof, viel wél af te leiden uit de gekleurdheid van het merendeel van het publiek, maar niet uit het debat zelf De Vries spaarde geen van de politici. Wel bestond de indruk dat VVD'er Henri Meijdam de meeste spreektijd had, op de debat leider na dan. De dominante rol van radioverslaggever De Vries, die zich niet met een kluitje in het riet liet sturen, had ook een keerzijde- het publiek liet zich nauwelijks horen. Theatraal Voor de broodnodige verstrooing zorgden de acteurs van Klif 12, die elk onderwerp theatraal maar herken baar in beeld brachten. De wat stugge politici moesten wennen aan deze luchtige benadering, maar kon den de humor er wel van inzien. Andere bijdrage werd geleverd door een delegatie Texelse raadsleden, die verkleed als Lokaio's in de Can tate van de weifelende Statenstemmers een beroep deden op de kiezer om naar de stembus te gaan. Uit de wat tegenvallende belangstel ling voor deze avond die door de Lees verder pagina 4 Voor slager lepe de Boer gloort een beetje hoop. Het ziet ernaar uit dat hij tot een vergelijk komt met enkele van de Kogers die be zwaar hebben gemaakt tegen de horecamogelijkheden van zijn nieuwe slagerij aan de Nikadel. Als de gemeente de horecabe- stemming schrapt, willen zij hun bezwaren intrekken. Frits Lange- veld is nog niet zover. Bezwaarmakers Willy Oerlemans en Gerrit Boerhorst hebben vrijdag overleg gehad met de familie De Boer samen met de respectieve lijke advocaten. Daarbij werd duide lijk dat De Boer zijn bedrijfsvoering en de inrichting van zijn pand zoda nig wil aanpassen dat het horeca- aspect nagenoeg verdwijnt. Tafels en zitplaatsen gaan eruit en er zul len geen complete warme maaltij den worden verkocht, maar alleen de koude componenten daarvan. Als compensatie voor het zakelijk nadeel daarvan wil De Boer ver pakte groenten verkopen in samen werking met Cor van Etten in Den Burg. Dat laatste zou in een be hoefte voorzien omdat Van Etten zijn verkooppunt in De Koog heeft opgeheven. Als een en ander dui delijk op papier wordt gezet en als de gemeente de horecabestem- ming van het gebouw afhaalt, zijn Oerlemans en Boerhorst bereid hun verzet te staken. Willy Oerlemans- 'Niets zou ons liever zijn dan dat het zo afloopt. We hebben niets te gen de familie De Boer, alleen te gen de gemeente. Want die heeft onze bezwaren afgewezen terwijl nu onomstotelijk vast staat dat wij in ons recht stonden. Want volgens het bestemmingsplan mag daar geen horeca'. Langeveld De kwestie is echter nog niet uit de wereld Want er zijn nog twee bezwaarmakers, waarvan Frits Langeveld de meest prominente is. Hij en zijn advocaat waren vrijdag niet in staat om aan het gesprek deel te namen in verband met fami lieomstandigheden. En nieuwe on derhandelingen die gistermiddag in Ouderkerk aan de Amstel zouden plaatsvinden, werden op het laatste moment door Langeveld afgelast. Katja de Boer die samen met part ner Kees Moorman het bedrijf De Boer gaat runnen durft daarom nog niet te juichen. 'Maar we hopen na tuurlijk dat we eruit komen De toe stand waarin we nu zitten is vrese lijk. Het heeft ons wel goed gedaan dat velen in De Koog met ons mee leven'. Frits Langeveld liet ons gisteravond desgevraagd weten dat hij uit wrok van het voor gistermiddag geplande contact heeft afgezien. Dat heeft te maken met de organisatie De Koog Badplaats Die heeft het gemeente bestuur aangeboden om in de kwestie te bemiddelen Dat is bij Langeveld die zeer negatieve ge voelens koestert jegens De Koog Badplaats, in het verkeerde keelgat geschoten, wat bleek uit een snerende fax met verwijten die hij naar het bestuur heeft gezonden. 'Als De Koog Badplaats het kan re gelen, gaan ze hun gang maar. Ik houd het even voor gezien De mensen zullen me nu wel als de kwaaie pier beschouwen. Als men maar wel weet dat ik veel pogingen heb gedaan om de kwestie te hel pen oplossen; het heeft me een hoop geld gekost'. Eigen gedachten lepe de Boer heeft daar zijn eigen gedachten over en vreest dat het niet zal lukken om met Langeveld alsnog tot een vergelijk te komen. Hij overweegt nu een aangepaste bouwaanvraag in te dienen bij de gemeente en af te wachten wat er van komt. Wethouder Daan Schilling laat des gevraagd weten dat de gemeente snel en positief zal reageren als de bezwaren worden ingetrokken 'Na tuurlijk willen ook wij die kwestie graag uit de wereld hebben'. De ge meente zal en overeenkomst tus sen de bezwaarmakers en De Boer moeten omzetten in een publiek rechtelijke regeling en er zal een gewijzigde aanvraag van De Boer moeten komen. Als daar geen be zwaar tegen wordt gemaakt, kan de bouw worden voortgezet. 'Twee horecabeurzen is teveel voor Texel. Concurrentie is o.k. Maar dit is teleurstellend.' Aldus reageert Nico Erwich, organisator van de horecabeurs die op 9 maart in Ons Genoegen wordt gehou den, op de presentatie die Hordifood vanmiddag en van avond houdt. 'Wat Hopman doet is een kopie van mijn beurs. Ik heb hier grote moeite mee. En voor de horeca-onderne- mers en de logiesverstrekkers wordt het er niet duidelijker opErwich betreurt het dat de familie Hopman zelf bedrijven heeft aangeschreven om een stand op de eigen beurs te plaatsen 'Hij heeft ze bovendien misleidt', doelt Erwich op de uitno diging die Hopman op 23 december aan de standhouders heeft geschre ven. Daarin schrijft de groothandel- 'We hebben ruimte voor 35 stand en het belooft een gezellige dag te wor den. Dit wordt een jaarlijks terugke rend evenement na het stoppen van de Stappelandhalbeurs.' Vooral die laatste opmerking heeft kwaad bloed gezet. Niet alleen bij Erwich, maar ook bij andere (grote) Texelse bedrij ven die van de partij zijn op de beurs in Ons Genoegen. Lokkertje Hopmans lokkertje dat hij 3.000 per soonlijke uitnodigingen heeft gedrukt die op naam zijn gesteld en die kans maken op prijzen, is volgens Erwich ook van zijn beurs afgekeken De verkoop van de Stappelandhal weerhoudt Erwich er niet van door te gaan met het houden van evenemen ten 'Ik vind het leuk en bovendien kan ik zonder omzet niet leven. Ik ben ook bezig met andere evene menten, waarover ik nu nog mets kan zeggen Ik organiseer dit jaar mijn zesde horecabeurs en heb in al die jaren steeds gesleuteld aan de formule. Er komen straks 75 bedrij ven, variërend van brouwerijen tot leveranciers van voedingsmiddelen, interieurartikelen en gebruiksvoor werpen voor horeca en recreatie. Dat kan je pas echt een horecabeurs noemen.' Frans Hopman sr. verklaarde vorige week tegenover onze verslaggever dat het initiatief tot zijn beurs al van afgelopen najaar dateert, toen hij in de veronderstelling verkeerde dat de horecabeurs na de verkoop van de Stappelandhal tot het verleden be hoorde. 'Toen Erwich met later als nog benaderde met zijn plannen, was het al niet meer terug te draaien.' Volgens Erwich heeft Hopman een 'dikke duim'. (Advertentie) Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. DINSDAG 23 FEBRUAR11999 RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11359 I Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv •jjnbaan 6, 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAG EN VRIJDAG. NNEMENTSPRIJS 58,60 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS 1,65 ]pf bijna gratis openbaar vervoer met daarop afgestemde en aansluitende fiets- en taximogelijkheden moeten het autogebruik op Texel terugdringen. eurgesteld, maar niet ver en', meldt hij eerst diplo- iek. Later in het gesprek hij zich minder vormelijk rallen 'te balen als een ker'. Duidelijk is dat de ven na het PvdA-congres oorlijk zuur zijn voor Erik Bruggen. (gelopen maanden bezoch- hij en compaan Lennart j ongeveer 200 van de 450 ive lokale afdelingen. On- 'acht massaal maakten de vaardigden zaterdag des- inks hun keuze voor jke van Hees als nieuwe jvoorzitter. 'Jammer, de A heeft een kans laten lig- I, meent de oud-Texelaar, pol jongeren zijn de afgelopen ■en ontzettend enthousiast Bpakt door onze kandidaat- fllmg. Ik hoop wel dat de par- e generatie kan behouden.' <e afdelingen zich aan hun lie hebben gehouden en in laad op hen hebben ge- 'd, kan Van Bruggen niet hatten. 'De stemming is ge- ja Eén van onze plannen juist daér meer openheid in rengen, ook met referenda 'penbare discussies. Maar fcas, het heeft niet zo mogen zijn toekomst eruit ziet, Van Bruggen nog niet. voor hun kandidaatstelling te hij met Booij een advies- 'au op, maar wegens de ke campagne heeft dat nog r weinig bedrijven en instel- 'n van goede raad en dn kunnen voorzien. 'Mis- an dat we daar mee verder Dat ga ik de komende tijd enken. Eerst maar eens Texel, wat uitwaaien op [strand.' Als het allemaal doorgaat wordt het een uniek project dat ongetwijfeld veel publiciteit zal krijgen. 'Dat komt dan goed uit', zegt Rob Wor tel, voorzitter van de Werkgroep Duurzaam Toerisme. 'Want het succes is mede afhankelijk van de landelijke bekendheid die het gra tis, openbaar vervoer op Texel zal krijgen'. Kwaliteit Veel mensen moeten niets hebben van openbaar vervoer. De bezwa ren hebben te maken met de kos ten, de afstand naar de haltes, de geringe frequentie waarmee de di verse lijnen worden onderhouden en het feit dat openbaar vervoer niet 'leuk' genoeg is Het voor Texel ontwikkelde openbaar vervoersplan voorziet in deze nadelen: de gratis bussen vertrekken 's zomers elk kwartier vanaf haltes die vlak bij el kaar liggen zodat het niet meer no dig is om op een dienstregeling te letten. De bussen zelf zijn mooi en leuk uitgevoerd en op de eindpun ten van de routes is het mogelijk om over te stappen op huurfietsen om de reis te vervolgen. Net zo makkelijk is het om bij een vol gende halte de fiets weer in te leve ren en met de bus verder te gaan. De onderzoekers verwachten met dat straks nagenoeg iedereen zich anlokkelijke perspectief is eerd op uitgebreid onder dat in opdracht van de |roep Duurzaam Toerisme, en de NZH is uitgevoerd, eeft drie lijvige rapporten everd die morgen zullen n aangeboden aan gede puteerde H. de Boer met het ver zoek zes miljoen gulden be schikbaar te stellen voor een proef van drie jaar. De kans op inwilliging is groot gezien de verkiezingsbeloften die de grote statenfracties op dit punt hebben gedaan. 'Texel onafhankelijk, Texel is nu vrij, los van provinciale politiek. Texel heeft zijn buik vol van die kliek.Ironischer had het Noord hollandse verkiezingsdebat vrijdag in Klif 12 niet kunnen eindigen. De politici die het belang van Haarlem voor het eiland de hele avond hadden onderstreept, zongen het ludieke vrijheidslied eendrachtig en uit volle borst mee. Dat de roep om onafhankelijk niet serieus moet worden genomen blijkt uit de miljoenen aan subsidie die Texel van de provincie vraagt. Huisvestings- en zorgbeleid, natuur- en landschapsbeheer en verkeer en vervoer zijn niet de meest boeiende ingrediënten voor een avondje uit. De Texelse invalshoek waarop debatleider en oud-eilandjournalist lede de Vries behendig aanstuurde maakte deze thema's toch verteer baar. Jammer was dat een typisch Texels onderwerp als recreatie met Kopstukken uit de provinciale politiek volgen tildens het verkiezingsdebat In Klit 12 de theatrale verrichtingen van Cor van Heer waarden en Rob Jongejan. ,R»era«r™<.m«,i openbaar vervoer is niet alleen een doel maar vooral niddelom meer mensen op de fiets te krijgen. Als gratis ■genoeg gratis busvervoer van hoge kwaliteit wordt ge- pineerd met aantrekkelijke mogelijkheden om fietsen te n, zal het aantal autokilometers dat jaarlijks op Texel t afgelegd met meer dan één derde kunnen verminderen I er veel meer worden gefietst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 1