I Uit ons midden weggenomen Proberen de dood een plaats te geven Een vak waar je ingroeit TEXELSE COURANT ti|d dat zwart de verplichte kleur s bij een begrafenis of crematie alweer enige tijd achter ons. tikan over rouwdiensten moeilijk rden gesproken in de termen van ids. 'Dingen veranderen lang- im', weet uitvaartondernemer Maat. 'Eén op de drie Texelaars Itzich cremeren. Dat was in 1981 toen ik begon. En dat is nu nog begraven of cremeren van een efde is kennelijk een te serieus Jerwerp om al te veel nieuwe lachten aan te wijden, anderingen in opvattingen over ie de gestorvene een mooie ste dienst bewijst, voltrekken maar langzaam. Wie tien ver- illende uitvaarten onder de loep rnt, zal weliswaar kleine ver- ien ontdekken, de overeen- nsten zijn het grootst in aantal, ji blijft niet alles tot in eeuwig- d hetzelfde, want nog niet eens (heel lang geleden was cremeren lederland verboden en werden jafenissen uitsluitend door man- bezocht. 'Het stijve raakt er wat constateert Arie Maat, die - ist de bedrijven van Liesbeth iperen Biem Vlaming - de groot ste uitvaartonderneming op het id heeft. 'Je ziet steeds minder irt. Alles wordt lichter van kleur, de kisten. Aan de overkant zijn te auto's zelfs al bijna niet meer |g krijgen. De kreet 'Texel is aars' itook op voor uitvaarten. Steeds irondernemers aan de overkant .enteren zich met een fwroom, waar mensen een kist of in voor hun geliefde - of voor izelf-kunnen uitzoeken. 'Ik heb foldermateriaal om te laten zien er is', vertelt Maat. 'En ik stap wel eens in de auto om iemand een begraafplaats te rijden en leen bepaalde steen te wijzen, zouden ze ergens anders in Ierland weer niet zo gauw doen, kik.' uitzonderingen de regel beves- n dat men op Texel tamelijk oudend is, blijkt uit het verhaal een jonge Texelaar die de kist een familielid had omgetoverd tén groot schilderij. Leven en ld werden gesymboliseerd door vier jaargetijden. 'De hele kist beschilderd, behalve de onder- [tvan de deksel. Ik vroeg toen of niet moest. Daar ligt-ie toch ids tegenaan te kijken. Toen t die jongen het toch maar. lts kan ook op Texel. De klant is mg, natuurlijk. Maar het gaat er meestal gemoedelijk aan toe en kun je soms best iets zeggen, de overkant is het veel minder ioonlijk. Daar ben je een num- laar of overkanter, vóór alles t echter dat de dood een ernsti- aangelegenheid is, waarover de 'sten zich niet graag uitlaten, olg is dat maar weinigen weten hen te doen staat op het "ent dat een geliefde zijn of haar ivoor het laatst sluit. Maat: 'Er ten wet die je verplicht met een uitvaartondernemer in zee te gaan. Maar in de praktijk regelt niemand alles zelf, omdat niemand weet wat er allemaal moet gebeuren.' Dat is nog heel wat en bovendien verre van eenvoudig. Want wie heeft ervaring in het afleggen (ontkleden, wassen en weer aankleden) van een gestorvene, die je bovendien bijzon der na staat, zodat de emoties al snel een belemmering vormen? Een beetje hulp is dan zeer welkom. Daarnaast moeten allerlei instanties op de hoogte worden gebracht, moeten familie, vrienden en beken den via krant of rouwkaarten bericht krijgen (Wij vervullen de droeve plicht...) en wacht uiteraard de orga nisatie van een uitvaart. 'Afleggen, aangeven, thuis opbaren, dragen, in principe mag je alles zelf doen. Maar mensen schuiven de dood ver voor zich uit en als het eenmaal zover is, dan weten ze niet wat ze moeten doen. Misschien dat één op de tien mensen onderdelen van begrafenis of uitvaart zelf regelt. Maar ook in die gevallen wordt de ondernemer gevraagd wat er pre cies moet gebeuren.' Voor cremeren zijn Texelaars aange wezen op - bijvoorbeeld - het cre matorium bij Schagen Door hun as te laten verstrooien op Texel (dat mag sinds kort vrijwel overal) of in een urn thuis of op één van de begraafplaatsen op het eiland bij te zetten, kan toch recht worden gedaan aan de wens van veel Texelaars om een laatste rustplaats op het eiland te krijgen. Twee van elke drie mensen vinden dat dit idee nog steeds het dichtst wordt benaderd door het begraven. Afgezien van de begraafplaats van de Georgiërs op de Hogeberg, die voor geallieerde gevallenen aan de Kogerstraat en de bijna vergeten dodenakker nabij de Kamerstraat in Of het nu vroeg of laat is, geheel onverwacht, in alle rust of na een zware strijd, dood gaan doen we allemaal. Toch zullen maar weinigen er spontaan een gesprek over beginnen. En als het dan toch moet, dan gebruiken we liever verzachtende synoniemen als ontslapen, heengaan of het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen. 'Taboe is een groot woord, maar men vermijdt er over te spreken', constateert pastor Ed Moltzer. Uitvaartondernemer Arie Maat heeft soortgelijke ervaringen. 'Er is geen wet die je verplicht met ons in zee te gaan. Maar in de praktijk regelt niemand alles zelf, omdat niemand weet wat er allemaal moet gebeuren.Het zijn niet de gemakkelijkste vragen die zomaar, onaangekondigd, om een antwoord vragen. Wanneer vraag je bijvoorbeeld een pastor zijn opwachting te maken bij een stervende? En wat doet hij precies wanneer hij in iemands laatste ogenblikken aan het bed verschijnt? Wat kost het huren van een graf? En hoe zoek je een steen uit die recht doet aan iemands karakter en die bovendien een beetje past in de historische omge ving van een Texels kerkhof? Maar ook: wordt het Arie Maat of pastor Moltzer zelf nooit eens teveel? Beide Texelaars, voor wie leven en dood onlosmakelijk met elkaar zijn ver bonden, belichten op deze pagina de gang van zaken vóór en na een sterfgeval. De Koog, telt Texel negen begraaf plaatsen waar dat nog steeds gebeurt. Een aparte positie neemt het kerkhof bij de NH kerk in Oosterend in, waar de gestorvenen alleen nog kunnen worden bijbegra- ven, in een al bestaand graf. Wie geen graf tot zijn beschikking heeft en toch in Oosterend terecht wil, is aangewezen op de Algemene begraafplaats aan de Achtertune. Plannen in Oudeschild en Den Hoorn om de 'eigen' pittoreske en daardoor zeer populaire begraaf plaatsen te reserveren voor de doden uit eigen dorp, zijn volgens Maat nooit gerealiseerd. 'Je kunt in principe op elke begraafplaats terecht.' De Koog is het enige dorp zonder begraafplaats. De meeste dorpelin gen krijgen hun laatste rustplaats op de Algemene begraafplaats van Den Burg. Katholieken verkiezen vrijwel altijd de RK begraafplaats in Den Burg. Een enkele katholiek uit Oosterend, De Cocksdorp of Oudeschild eindigt op de begraaf plaats van het eigen dorp, waar aparte hoekjes zijn gereserveerd Dat gaat niet op voor Texels kleinste twee dorpen. 'Ik probeer het wel eens met een katholiek die bijvoor beeld zijn hele leven in Den Hoorn heeft gewoond', vertelt Maat. 'Waar begraven, in Den Hoorn?, vraag ik dan. Maar het antwoord is eigenlijk altijd: Neeee. in Den Burg Toch raar, eigenlijk.' Om begraven te kunnen worden, moet voor twee zaken worden betaald: het begraafrecht en de huur van een graf. Het begraafrecht is een eenmalige post. De huur wordt door een wettelijke bepaling voor tenminste tien jaar aangegaan. Daarna moet een keuze worden gemaakt tussen het beëindigen van de huur (en daarmee voor het rui men van het graf) en voor verlen ging ervan, voor tenminste nog maals tien jaar. De gemeente Texel heeft de lengte van de eerste huur- periode op twintig jaar gesteld, omdat op sommige plaatsen als gevolg van de bodemgesteldheid anders teveel stoffelijke resten zou den moeten worden geruimd. Deze bepaling geldt zowel voor de alge mene begraafplaatsen (in Den Burg en Oosterend), de katholieke fin Den Burg), als voor die van protestantse signatuur (in Den Hoorn, Oosterend, Den Burg, De Waal, De Cocksdorp en Oudeschild). Het kopen van een graf - ooit een belangrijke oorzaak van menig familieruzie - is niet meer mogelijk. De kosten zijn met overal hetzelfde en lopen zelfs sterk uiteen. Het goedkoopst is begraven in Den Hoorn. Het begraafrecht is daar gesteld op ƒ450,-, de huur bedraagt ƒ1005,- voor twintig jaar. In Oudeschild (ƒ650,- respectievelijk ƒ1000,-). De Cocksdorp (ƒ260,- en ƒ1400,-) en bij de andere kerkelijke begraafplaatsen is men weinig duurder uit. Wie daarentegen een plaatsje wil op éen van beide alge mene begraafplaatsen betaalt ƒ1048,60 voor het recht en ƒ2516,60 voor de huur (verlengen met tien jaar kost daarna ƒ1258,30). De huur van met name de algemene begraafplaatsen is in de loop der tijd sterk gestegen. In 1958 werd ƒ20,- voor de eerste tien jaar en ƒ10,- voor de volgende tien jaar gerekend. Tien jaar later moest de huurder ƒ100,- per tien jaar betalen en in 1975 ƒ150,-. Daarna liep het bedrag gestaag op. In 1992 bedroeg de huur plots ruim 200,- méér dan in het jaar ervoor: ƒ1233,60 om ƒ1028,-. In 1998 werd het bedrag verhoogd naar ƒ1258,30. Texelaars laten zich niet of nauwe lijks beïnvloeden door deze stijgin gen. 'De cijfers voor begraven en cremeren zijn al jaren dezelfde. Maar ik kan me wel voorstellen dat de kosten na twintig jaar een over weging gaan vormen, wanneer je moet kiezen tussen ruimen of ver lengen. Zeker wanneer je een paar graven in de familie hebt. Het gebeurt toch maar weinig dat men sen daar een potje voor hebben gemaakt. Bovendien komt onher roepelijk eens de tijd dat de herin nering aan iemand wel erg vaag wordt. Tekst Joop Rommets Foto's W. (Pip) Barnard haartondememing Arie Maat is 'n typisch familiebedrijf, dat in 119 door de opa van de huidige Jenaar werd gestart. De schaal Jarop hij tachtig jaar geleden zijn ■ri deed, was bescheiden. Het Mceren van doodskisten was kxal bedoeld om het eigen tim- erbedrijfje een wat steviger fun- imenf te geven. Anno 1999 is aal een moderne organisatie, e' een eigen uitvaartcentrum, 3ar de mogelijkheden niet onder ten voor die bij een collega- 'dnjf aan de overkant, t huidige eigenaar is Arie Maat, rit werkzaamheden in 1981 '9°n Dat hij uitvaartondernemer 'u "forden, zat er al vroeg in. 'Ik °Ne thuis niet anders. Dat is far 9oed ook, want dit is een ■r°ep waar je in moet groeien. Zijn opvolger, schoonzoon Mark Pijper, heeft dat op een andere manier gedaan. 'Ik heb enorm moeten wennen, ben er min of meer bij toeval ingerold toen ik ver kering kreeg met Jolanda, een dochter van Arie. Mijn eerste werk was het besturen van één van de volgauto 's. De werkzaamheden breidden zich langzaam uit, maar niet als vanzelf sprekend 'Toen ik er de eerste keer bij was dat een overledene werd afgelegd, heb ik vanachter de deur toegekeken. De keer daarop kwam ik er voorzichtig bij staan. Nog weer later durfde ik te assiste ren. En tenslotte werd ik bij alles ingeschakeld. Nu is alles heel van zelfsprekend voor me, maar ik weet wél hoe een buitenstaander er tegenaan kijkt. Beiden vinden dat ze een mooi beroep hebben. Maat: 'Het geeft een goed gevoel dat je mensen kunt helpen op een moment dat ze die steun hard nodig hebben Toch moet /e proberen een zekere afstand te bewaren. Wij zijn er met om geestelijke bijstand te verle nen. Je moet niet voor dominee willen spelen. Maat constateert dat het stijve er wat afraakt. Lichte kleuren zijn in opkomst en veel mensen gaan wat minder krampachtig met de dood om. 'Dat kun je ook negatief uitleg gen. Vroeger hing Teso de vlag halfstok wanneer een dode werd vervoerd. Dat gebeurt niet meer. En fietsers rijden zelfs slalommend door een begrafenisstoet. Als je er wat van zegt, kun je een grote mond krijgen... Stervenden vragen hem soms wat hen te wachten staat na hun dood. Hij durft die vraag niet te beant woorden, ondanks zijn achtergrond. 'Wie ben ik dat ik dat kan zeggen? Ik wil vooral troost bieden, mis schien kan ik bepaalde angsten wegnemen. Maar je zult mij nooit horen verkondigen wat er na de dood allemaal gebeurt.' Ed Moltzer, een priester die niet door het leven wil gaan als autoriteit. Eduard Moltzer is sinds ruim een jaar pastor op Texel. Daarvoor bekleedde hij het ambt zeven jaar lang in Breezand, waar hij nog steeds regelmatig de mis opdraagt. Een onuitwisbare indruk maakte zijn stage in Driehuis, toen hij in het cre matorium werd geconfronteerd met een wand waarin honderden urnen waren bijgezet Sindsdien maakt de dood onlosmakelijk deel uit van zijn bestaan. Een belangrijk facet van dat bestaan is het begeleiden van ster venden. 'Het moment is steeds anders. Bij de eén word ik er in een vroeg stadium bij geroepen, een ander moet eerst voor zichzelf ver werken dat hij niet meer beter wordt. Soms is een sterfgeval acuut, een andere keer ken ik iemand al uit het dageli|ks leven en maak ik zijn of haar ziekte van begin af aan mee Tenzij de dood zich héél plotseling aandient, komt de pastor bij zijn geloofsgenoten aan het bed om het Sacrament van de ziekenzalving toe te brengen. 'Vergelijkbaar met wat vroeger bedienen heette. Dat is een intiem moment. Mensen vragen om een teken, het kan ze kracht geven. En - heel gek - het kan ook het moment zijn dat mensen gaan pra ten over de dood. Dat is emotioneel, mensen huilen dikwijls. Tegelijkertijd kan het opluchten, soms is het geheimzinnige er ineens af.' Zijn rol aan het sterfbed valt niet in een paar zinnen samen te vatten De pastor is er in ieder geval zowel voor de stervende als voor zijn of haar naasten. 'Soms is een sterfge val gewoon te zwaar voor de omge ving Mensen zijn bang voor wat er met hun geliefde gaat gebeuren. Je biedt op zo'n moment vooral een luisterend oor, probeert de dood een plaats te geven en hun angst weg te nemen.' Angstig of boos is meestal ook de stervende zelf. 'Dan stellen ze steeds de vraag: Waarom ik? Maar vaak zijn ze dat stadium al voorbij en zijn ze alleen nog maar bang. Ik bied zo iemand de gelegenheid zijn angsten te delen. Daarvoor hoef je er alleen maar te zijn. Vroeger was de priester een autoriteit, die pre cies wist te vertellen hoe het leven na de dood er uit zag. Nu geven we de mensen meer ruimte, kun je het ook eens hebben over je eigen twij fels. Pastor, wat gebeurt er straks met me?, wordt me wel eens gevraagd Wie ben ik dat ik dat kan zeggen? Ik zeg er wel altijd bij dat God de God is van de levenden. Dat betekent niet dat Hij er niet is voor de doden, maar dat Hij de doden laat voortleven.' Is de persoon in kwestie eenmaal overleden, dan is de rol van de pas tor niet uitgespeeld Soms moeten zelfs de meest elementaire vragen nog worden beantwoord. Zo ont dekt Moltzer een enkele keer dat de nabestaanden met weten of hun geliefde begraven of gecremeerd wilde worden. 'Taboe is een groot woord, maar men vermijdt over de dood te spreken. Toch zou het goed zijn op de hoogte te zijn van eikaars wensen. Want stel dat iemand plot seling overlijdt, hoe weet je dan of je recht doet aan zijn of haar gevoe lens?' Een pasklaar antwoord zal ook Moltzer niet in petto hebben. Nog niet eens zo lang geleden zou een rooms-katholieke pastor op zijn strepen gaan staan en een crematie verboden hebben. Want eens komt volgens de bijbel de dag dat de doden uit hun graven opstaan en weer levend worden en hoe zou dat moeten met de gestorvenen die als as zijn verstrooid7 Lees verder op pagina 11 Pastor Moltzer met de paaskaars, die bij Rooms Katholieken symbool staat voor de wederopstanding van Christus. Tijdens een uitvaartmis dient de kaars als 'vuurbron' voor de kaarsen die rond de kist worden ontstoken. VRIJDAG 23 APRIL 1999

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 9