Edel raspaard
ën liecl
Eiland
'in Opstand
__^aanv.v. S
•mm-
Superfinale belooft
spanning en sensatie
KÏÏeso nog aangier nan
de overheid ontkomen^
P. Sibinga Mulder
neemt ™"onderde]
Sibinga Mulder neemt znn
ontslag als TESO 7|
TEXELSE y couRANT
Geert redenen
«ertoe»1"
Provincie volgt gang van
sakenrnivn^eti^n^
Vergadering van aandeel
houders T.E.S.O. afgelast
IVerrassend einde van een
onaangenaam^onfhc^
Strijd Texel-overkant in vrije klasse
Polen derde op NK
Bommetje in
Molenkoog
Wat ik zeggen wou... Torenvalkje in goede handen
Diefstal
Vliegergenot?
Snelheidscontrole
Training ZDH
VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1999
Uk. Het is de botsing tussen een
jsuwTexel dat deel uitmaakt van de
jststrook en het behoudende Texel
ut de sfeer van het isolement maar
ijuwelijks kan loslaten.' En verder:
SJjinga Mulder prikkelde de commis-
anssen. Niet alleen door zijn aanstel-
ngen met alleen door zijn aristocra-
nj maar omdat de gegoede
middenstanders vanTexel voelden te-
enover een jonge zakenman te
taan, die hen de leiding van het be-
Hjl langzaam maar zeker zou doen
lerliezen.'
je gegoede middenstanders zelt
amen smalend kennis van het arti
st 'Een raspaard? Dan zijn wij zeker
loerenknollen', zei eén van hen op
sn vergadering.
jok voor de lokale en regionale pers
de kwestie lange tijd groot
teuws Redacteur Hans Reinders
de Helderse Courant had blijk
bar goede contacten met de 'oppo
se'. want hij bracht enkele uitvoerige
itikelen waarin de vermeende on-
euse behandeling van de directeur
jeed werd uitgemeten Bij de com-
itssarissen, die vonden dat hij daar-
ree alleen maar straatpraatjes en
alse suggesties had verspreid, was
meteen persona non grata
'Niet aannemelijk'
iemand minder dan de latere ere-
urger en amateur-historicus J.A. van
tr Vlis nam het in de Texelse Cou-
mtop voor de commissarissen. Ook
ij wist het fijne van de kwestie niet
paar stelde: 'Het is eenvoudig niet
te nemen dat het besluit van de
smmissarissen om de directeur te
erzoeken op de meest eervolle wijze
aiislag aan te vragen, ondoordacht
tgenomen Daaraan moet wel veel
«waf zijn gegaan, waarvan de
reeste Texelaars nauwelijks op de
oogte kunnen zijn.' Van der Vlis
neeg in de volgende krant venijnig
eerwoord van J Hennephof, con-
sclor van de toenmalige Rijks HBS.
Sjsuggereert, insinueert maar aan-
rnen doet hij niets. Stemming kwe
en, dat wel.'
Texelvriend prof dr Herman
irhuttevaer (vice-president van het
Eerechtshof in Den Haag) bemoeide
Kh met de kwestie. In een ingezon-
kn stuk uitte hij de vrees dat de
endeelhoudersvergadering zou ont-
aden in een heethoofdige en ono-
nzichtelijke discussie waarhet recht
pn kans zou krijgen Hij pleitte voor
{effing van de schorsing gevolgd
ir grondig onderzoek door een on-
tenkelijk en deskundig drieman
schap van aandeelhouders. Op basis
van de resultaten daarvan zouden de
aandeelhouders later een besluit
moeten nemen.
Spanning
De aandeelhoudersvergadering van
22 februari 1963. waarbij zou worden
gestemd over het ontslag, werd ook
door anderen met zorg tegemoet ge
zien. Bij voorbaat stond vast dat de
aandeelhouders massaal zouden
opkomen. Meer dan 500 mensen
zouden in de zaal van De Oranje
boom door brandweer en politie met
worden toegelaten Omdat er aan
merkelijk meer werden verwacht was
ook het naburige hotel De Lindeboom
gereserveerd De maximaal 300 aan
wezigen daar zouden de vergadering
via een geluidsinstallatie kunnen vol
gen. In de voorafgaande weken was
het aantal aandeelhouders aanzien
lijk gegroeid. Zoals gebruikelijk bij'af-
taires' in de Teso-geschiedenis had
den velen die meer dan één aandeel
bezaten hun overschot aan aandelen
tijdelijk overgedragen aan geestver
wanten, om op die manier meer stem
men te kunnen uitbrengen Boven
dien werd driftig met machtigingen
gewerkt.
Ook journalisten van landelijke media
wilden erbij zijn Volgens de statuten
zijn de vergaderingen echter uitslui
tend toegankelijk voor aandeelhou
ders, zodat het de vraag was ot die
zouden worden toegelaten De presi
dent-commissaris verklaarde zelf
geen bezwaar te hebben tegen aan
wezigheid van pers maar zou de
vraag aan het begin van de vergade
ring aan de aandeelhouders voorleg
gen Voor de Texelse Courant was er
geen probleem want de enige ver
slaggever van dat blad was zelf aan
deelhouder.
Bemiddeling
Op het allerlaatste moment werd de
vergadering afgelast Texelaars (on
der wie S. Keijser Jzn., J. Daalder, J.
Vlaming, J.J Westdorp, G A.Oskam,
L.J. van der Geest en PA. Zegers)
hadden zich als bemiddelaars opge
worpen en in overleg met het Teso-
bestuur, de directeur en burgemees
ter C. de Koning besloten dat een
neutrale commissie een onderzoek
zou instellen. Het rapport van deze
commissie zou te zijner tijd worden
gepubliceerd en op basis daarvan
zouden de aandeelhouders alsnog
een beslissing nemen.
Dat leek dus op het voorstel van prof
Schuttevaer, zij het dat de
onderzoekscommissie niet uit aan
deelhouders maar uit niet-aandeel-
houders van buitenTexel zou bestaan.
Burgemeester C. de Koning had een
belangrijk aandeel in deze poging om
de kwestie op fatsoenlijke en rustige
wijze op te lossen. De commissie
leden kwamen uit zijn relatiekring Het
waren prof. mr. J. van der Hoeven uit
Amsterdam (hoogleraar Nederlands
staatsrecht), kapitein ter zee J.B.
Kennema uit Callantsoog (directeur
van het eerste en tweede district van
het Loodswezen) en de accountant P
Warmenhoven uit Den Haag, gespe
cialiseerd in de problematiek van
vervoersondernemingen. Onder
voorzitterschap van prof Van der
Hoeven ging de commissie aan de
slag en kwam daarvoor bijeen in het
raadhuis van Den Helder. Daar wer
den ook diverse bij het geschil betrok
kenen gehoord, waaronder natuurlijk
Paul Sibinga Mulder, die als juridisch
adviseur beschikte over mr dr. C.
Berkhouwer Tot het uitbrengen van
een rapport kwam het echter met.
Vergelijk
Door bemiddeling van de commissie
kwamen de partijen voor die tijd tot
een vergelijk de directeur zou de
dienst per 1 augustus 1963 verlaten
met een bedrag van f18.000,-. zijnde
een jaarsalaris. Hij mocht tot het eind
van dat jaar in de dienstwoning aan
de Elemert blijven wonen. De kosten
van het onderzoek van de commissie
kwamen voor rekening vai Teso.
Sibmga's advocaat mr Berkhouwer
stelde geen prijs op het uitbrengen
van het rapport, omdat het geen zin
meer had. Bovendien was publicatie
niet in het belang van zijn cliënt De
commissarissen vonden publicatie
geen probleem, maar sloten zich aan
bij Berkhouwer. Afgesproken werd dat
het rapport slechts beschikbaar zou
komen als beide partijen dat zouden
vragen.
Op de aandeelhoudersvergadering
die 11 oktober 1963 in De Oranje
boom werd gehouden, bleek dit nog
een heikel punt te zijn. Nogal wat
O
«-et on Uw
°P U» 'taeïkl
I»""-'-1...,ES? I»
ijn.
'fla Mulder
«roep
Sibinga
Laatste nieuws
Burgemeester C. Je Koning
kennend commissie van onderzoek
1> Sité"V" vl"er JdSolgde proeeJutU
VerUdeen over go
;3n
Paul Sibinga Mulder met zijn paarden Jn Burgh Haamstede. Ik zou graag nog eens op Texel komen rijden.
mensen vonden het onbevredigend
dat nu nooit bekend zou worden waar
de 'schuld' lag in het conflict. Een
groep van vijftig aandeelhouders
wilde het rapport boven water heb
ben. Onder hen Jan N, Bruin, maar
ook oud-directeur Jacob van der
Vlies. Laatstgenoemde herinnerde
eraan dat destijds was beloofd dat het
rapport openbaar zou worden Bo
vendien zouden daarmee volgens
hem veel misverstanden uit de weg
geruimd worden en zou er lering uit
kunnen worden getrokken voor de
toekomst. President-commissaris De
Lugt verweet de groep van vijftig uit
te zijn op sensatie en herhaalde dat
publicatie schadelijk zou zijn voor
Sibinga. Bij de stemming wonnen de
commissarissen glansrijk, want van
de 778 stemmen waren er 493 tegen
publicatie. De Lugt leverde daarmee
een opmerkelijk staaltje van over
wicht, want veel Texelaars waren
brandend nieuwsgierig naar de resul
taten van het onderzoek Ook bij de
verkiezing van een commissaris in
dezelfde vergadering bleken er veel
minder opposanten te zijn dan het
leek. De door hen als kandidaat naar
voren geschoven oud-directeur Paul
Sibinga Mulder kreeg met meer dan
128 stemmen. Gerard Bakker kreeg
er 595.
Paardenvriend
Paul Sibinga Mulder, die onlangs 75
jaar werd, heeft na zijn Texelse pe
riode gewerkt in de directie van een
cargadoorsbedrijf in Amsterdam en
vervolgens als directielid bij Slaven
burg en Credit Lyonnais, waar hij zich
onder meer bezig hield met bedrijfs-
analyse.
Op zijn 63ste. dus in 1989, ging hij
met pensioen Tegenwoordig woont
hij in Burgh Haamstede, waar hij ge
niet van zijn grote hobby, de paarden
sport Als hij praat over zijn Texelse
periode blijkt geen spoor van verbit
tering, in tegendeel. 'Ik heb daar
enorm veel geleerd.'Waarom het mis
ging. heeft hij voor zichzelf aardig in
kaart gebracht Het zat hem met in zijn
visie en kennis van zaken, maar in de
frustraties die ontstonden toen hij
Teso op zijn eigen wijze wilde
Klaas Schagen
'upgraden' tot een technisch en com
mercieel beter functionerend bedrijf
'De uitgangspositie was slecht. Ik zat
er tegen de zin van de commissaris
sen. Vooral De Lugt. die behoorlijk
overheersend was, kon dat niet ver
kroppen en zat te wachten op elke
fout die ik maakte Ze voelden zich
gekleineerd omdat ik vond datTeso er
slecht voor stond en ander beleid
wilde. Ik wilde samenwerking met
andere rederijen in het wadden
gebied en vond ook dat het stemrecht
van de aandeelhouders anders
moest: zeggenschap naar rato van
het aandelenkapitaal Ik wilde een su
pervisor om de technische kwaliteit
van het personeel op te voeren. Dat
viel slecht. De mensen zeiden: deu
gen we niet? Er waren ook allerlei
kleine ergernissen. Het was bijvoor
beeld heel gewoon dat de commissa
rissen pas in de vergadering de en
velop openmaakten met de stukken
die ze thuis hadden moeten bestude
ren. Daar mocht ik dan niks van zeg
gen Het gebeurde ook wel dat ze bij
het goedkeuren van de notulen zei
den dat heb ik nooit seit. Ik ging dus
de vergaderingen op de bandrecor
der vastleggen zodat ik kon zeggen:
dat heb je wèl seit.'
Terugkijkend denkt Sibinga dat hij in
zijn jeugdige ambitie niet tactisch is
geweest 'Ik was tenslotte nog maar
36 jaar. Je kunt wel gelijk hebben
maar je moet ook met je gelijk kunnen
omgaan. Dat vraagt om psycholo
gisch inzicht
Harry de Graaf
fear verwachting zitten zondag weer duizendenTexelaars en toe-
ite sten op de eerste rang voor de tweede en laatste autocross van
lhi itseizoen.Twee weken geleden verkozen velen het strand boven
Is ronkende motoren, maar de ongetwijfeld spectaculaire super-
lale in de 4-cilinder-vrije klasse, waarin de beste eilandse en
iverkantse coureurs tegen elkaar uitkomen, moet het nodige pu-
feknaardeGenteweg lokken.'De mensen hebben nu wel genoeg
lelegenheid gehad om naar het strand te gaan', vindt Nico Uitgeest
f an de organiserende M AB-club. Hij hoopt op goed weer. De baan
sin uitstekende conditie.
om te zien hoe de thuisrijders zich
in de vrije klasse van de 4-cilinders
ontwikkelen Voor de ene groep cou
reurs is het de opstap naar de for
mule 1, anderen komen net uit de
rodeo-klasse en moeten alle zeilen
bijzetten om zich te handhaven. In
de vrije klasse is het toegestaan om
de auto's te verstevigen, waardoor
de motoren kunnen worden opge
voerd zonder dat de auto door een
overdosis paardenkrachten aan gort
wordt getrokken 'De Texelse rijders
zullen hun ogen goed de kost geven
om de nieuwste technieken van de
gasten af te kijken. Die komen met
heel snel spul', aldus Uitgeest.
In totaal verschijnen zondag rond
170 auto's aan de start. Daarvan is
het merendeel - 80 deelnemers -
rodeorijder, gevolgd door 60 vrije-
klasse-coureurs Aan de formule-1
doen 30 Texelaars mee. De baan is
in perfecte conditie Door het natte
voorjaar is de bodem gaan inklinken
en door de warme zomer goed hard
geworden, waardoor topsnelheden
mogelijk zijn. Spuiten zal met over
bodig zijn en publiek kan zich maar
beter met zakdoeken en zonnebril
len wapenen tegen het stof. Het eve
nement begint om 13.00 uur
Asfaltkoorts
Het weekend daarna gaan de
Texelaars maar liefst 85 man sterk
naar Lelystad om zich uit te leven op
het asfalt De crossers bellen dezer
dagen het hele eiland af op zoek
naar aanhangers om hun vehikel
naar de Flevopolder te vervoeren.
Eén MAB-lid heeft een oplegger ge
regeld en transporteert acht auto's.
Sommigen nemen de race zo se
rieus dat zij kosten noch moeite
sparen om hun auto te prepareren
voor het bijzondere wegdek. Met
brede banden, nieuwe assen en
schokbrekers willen zij zo goed
mogelijk voor de dag komen op het
evenement, dat meer en meer een
Texels karakter krijgt.
Zaterdags wordt overdag getraind en
's avonds gefeest in de kantine van
de poldervrienden. Uitgeest: 'De
meesten zijn de volgende dag wel
weer ontnuchterd.' Da's maar beter
ook: dan is de race.
Vader en zoon Dirk en Eddie Pool
hebben nog één beker aan hun
toch al indrukwekkende palmarès
toegevoegd: het duo werd derde
op het Nederlands Kampioen
schap in de formule 20, dat zater
dag en zondag voor de kust van
's Gravenzande werd afgewerkt.
Er was weinig eer aan te behalen
voor de Kogers. Daarvoor stond er te
weinig wind en was het te warm. De
derde plaats leverde wel een fraaie
gereedschapsset op ter waarde van
500,-.
'Het was nu écht de laatste wedstrijd
van ons samen', aldus Dirk, die solo
verder gaat op een Nacra Inter 17.
Eddie heeft een nieuwe partner ge
vonden in Arjen van der Plas.
In zwembad Molenkoog in Den Burg
wordt woensdag, op de dag van de
zonsverduistering, het open Texels
kampioenschap 'bommetje' gehou
den. Er zijn drie leeftijdscategorieën
en de jury zal zowel letten op de uit
voering als de originaliteit van de
sprong. Deelnemers moeten tenmin
ste het A-diploma bezitten, omdat in
het diepe bad wordt gesprongen. De
wedstrijd begint om 15.00 uur. Deel
name is gratis, wél moet gewoon een
toegangskaartje voor het zwembad
worden betaald.
Van twee auto's werd in de nacht van
maandag op dinsdag een kenteken
plaat ontvreemd. Beide voertuigen
stonden geparkeerd aan de Boodt-
laan in De Koog Van een Mercedes
werd de zo kenmerkende ster gesto
len. Het betrof in alle gevallen auto's
van Duitse toeristen.
Ook dit jaar gingen wij naar Texel,
naar onze favoriete camping
Kogerstrand. Op vri|dag kwamen wij
aan. Snel ons tweede huis opgezet
Daar mag je wel van spreken, voor
een periode van vier weken.
Zaterdag naar het strand met onze
vliegers. Boven op het duin aange
komen, werden wij aangesproken
door een strandwacht. die ons wees
op de nieuwe regels voor wat betreft
het vliegeren.
Nou, die waren met mis. Eén kilome
ter strand voor de vliegeraars! En dat
op het drukste punt van Texell Eén
kilometer, wat is dat nou voor een
stukje, als je weet dat de lijnen on
geveer dertig meter lang zijn?
Deze maatregel geldt het hele jaar
door, van 0.00 tot 24.00 uur.
Is Texel een rustoord geworden van
Op maandag naar de vliegerwinkel
en daar kregen we te horen dat er in
eerste instantie een algeheel vlieger
verbod was, maar dat er na veel
vergaderingen toch enkele kilome
ters beschikbaar zijn gesteld voor de
vliegeraars.
Buggien is nog toegestaan, mits
deze door je vader of moeder wordt
geduwd Jammer, de buggy voor
niets meegenomen. Je kunt er wel
de boodschappen mee vervoeren,
dus toch wel weer makkelijk
Beste b en w van Texel, wat was er
fout aan de oude regeling? Mis
schien een tip aan U, als bestuurders
van dit eiland ga op dinsdagavond
vanaf 19.30 uur eens een kijkje ne
men bij paal 9 en aanschouw hoe
veel hobbyisten u hiermee dupeert.
Maak van dit eiland weer een genot
en verander dit vliegerverbod-
Familie Galjaard,
gasten op Kogerstrand
Bij een snelheidscontrole die maan
dag tussen 17 00 en 18 00 uur werd
gehouden op het Bolwerk bij Oude-
schild werd geconstateerd dat zes
van de eenentwintig geregistreerde
voertuigen te snel reden De hoogst
gemeten snelheid bedroeg 86 kilo
meter per uur, op een traject waar 50
km/u is toegestaan. De overtreders
krijgen een proces-verbaal thuis
gestuurd
Hij zal het zelf niet beseft hebben,
maar een door zijn moeder verla
ten torenvalkje had nauwelijks een
betere verzorger kunnen treffen.
De jonge roofvogel fladderde neer
op een hek bij het vakantiehuisje
van Dirk Jan (Dick) Drijver aan de
Rozendijk in de Dennen. Deze
Drijver is niet de fractievoorzitter
van Texels Belang, maar zijn ach
terneef. een zoon van de be
roemde vogelkenner Jan Drijver,
naar wie de basisschool in Den
Hoorn is vernoemd en die jaren
lang secretaris was van Natuur
monumenten.
Toen Drijver - die met zijn vrouw lo
geerde in huisje dat zijn vader in
1932 liet bouwen - het diertje vorige
week zaterdag aantrof, leek het wei
nig overlevingskansen te hebben.
'Het kwam aanfladderen met zijn
moeder, maar die was later verdwe
nen. De dieren kwamen uit een nest
kast die ik al twintig jaar heb hangen
Dit moet een achterblijver zijn, die
met snel genoeg kon vliegen'
Omdat de moeder met terugkeerde
besloot Drijver zich over de vogel te
ontfermen. Hij gebruikte een hand
schoen om het dier te pakken en
bracht het onder in een fietsen-
schuurtje
Geschikt voedsel bleek met zomaar
voorhanden, temeer daar de winkels
gesloten waren Eerst voerde Drijver
de vogel een gehaktbal, die nog was
overgeschoten van de maaltijd. Bij
de snackbar van het Haven-
De voetballers van ZDH hebben er
inmiddels hun eerste training opzit
ten Besloten is om. net als in de
afgelopen seizoenen, te oefenen op
dinsdag en vrijdag, aanvang 19.30
uur. Naast de selectiespelers zijn ook
recreanten welkom om zich aan het
regime van trainer Leen van Elk te
onderwerpen.
Het oefenprogramma ligt nog niet
helemaal vast In ieder geval staat
op zaterdag 21 augustus een wed
strijd tegen SV Oosterend op het
programma (Den Hoorn, aanvang
19.00 uur) en een week later een
minitoernooitje tegen twee teams
van Zestienhoven uit Rotterdam
(aanvang 14.00 uur).
restaurant werd rauwe kip op de kop
getikt en bij hotel Bosch en Duin een
stuk varkensvlees. 'Maar voor zijn
spijsvertering moest hij eigenlijk
voedsel met haren hebben', reali
seerde Drijver zich Gelukkig konden
medewerkers van EcoMare hem aan
een (bevroren) kuiken helpen. 'Dat
ging prima. De volgende dag hebben
we er in de winkel nog meer ge
kocht.'
vogels als het ware met de paplepel
kreeg ingegeven. In Schoorl, waar
het echtpaar woont, voert hij 's win
ters reigers. 'Mijn vader heeft zijn
leven lang al een aantrekkingskracht
gehad op zwakke vogels', vertelt
zijn dochter Marjon. 'Jonge eendjes,
kraaien, reigers, ze kwamen alle
maal op zijn weg.'
In de Tweecte Wereldoorlog had
Drijver twee postduiven, die hij ge
bruikte om berichten over te brieven
van de illegaliteit in zijn woonplaats,
Halfweg, naar Santpoort. Een uit
Engeland afkomstige duif. die ter
verzorging bij hem was afgeleverd en
die hij Tommy noemde, gebruikte hij
om gegevens over te brieven over
een duikbotenbunker in IJmuiden.
het vliegveld bij Zwolle en informa
tie over afluisterapparatuur in Fries-
Het torenvalkje kreeg er aanvanke
lijk drie per dag. maar na een paar
dagen begon hij wal te fladderen en
verliet hij zijn schuilplaats, die
Drijver alleen 's nachts op slot deed,
om hem te beschermen tegen de
katten. Een week later kwam het
dier nog maar één keer per dag te
rug om een kuiken te verorberen.
'Dat is wat weinig voor zo'n vogel,
dus hij scharrelt zelf ongetwijfeld
ook wel wat bij elkaar Zaterdag keer
den de Drijvers terug naar huis, met
strikte instructies voor hun opvolgers
over de verzorging van de torenvalk.
Vreemd was de reddingsactie met
voor Driver, die het omgaan met
land, waar hij een tijd zat onderge
doken Tot Drijvers vreugde meldde
Radio Oranie op zeker moment.
'Tommy is veilig aangekomen!' En
met lang daarna werden de
duikbotenbunker in IJmuiden en het
vliegveld bij Zwolle door de Engelsen
gebombardeerd.
Na de oorlog ontving Drijver (en de
postduif) in Engeland een onder
scheiding uit handen van de Neder
landse majoor-generaal Van Oor
schot van de Inlichtingendienst. Met
het geld dat hij ontving om zich door
radio en kranten te laten interviewen,
kocht hij een fiets en banden
(Fob s Marjon Orjverl