Edel raspaard ën liecl Eiland 'in Opstand __^aanv.v. S •mm- Superfinale belooft spanning en sensatie KÏÏeso nog aangier nan de overheid ontkomen^ P. Sibinga Mulder neemt ™"onderde] Sibinga Mulder neemt znn ontslag als TESO 7| TEXELSE y couRANT Geert redenen «ertoe»1" Provincie volgt gang van sakenrnivn^eti^n^ Vergadering van aandeel houders T.E.S.O. afgelast IVerrassend einde van een onaangenaam^onfhc^ Strijd Texel-overkant in vrije klasse Polen derde op NK Bommetje in Molenkoog Wat ik zeggen wou... Torenvalkje in goede handen Diefstal Vliegergenot? Snelheidscontrole Training ZDH VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1999 Uk. Het is de botsing tussen een jsuwTexel dat deel uitmaakt van de jststrook en het behoudende Texel ut de sfeer van het isolement maar ijuwelijks kan loslaten.' En verder: SJjinga Mulder prikkelde de commis- anssen. Niet alleen door zijn aanstel- ngen met alleen door zijn aristocra- nj maar omdat de gegoede middenstanders vanTexel voelden te- enover een jonge zakenman te taan, die hen de leiding van het be- Hjl langzaam maar zeker zou doen lerliezen.' je gegoede middenstanders zelt amen smalend kennis van het arti st 'Een raspaard? Dan zijn wij zeker loerenknollen', zei eén van hen op sn vergadering. jok voor de lokale en regionale pers de kwestie lange tijd groot teuws Redacteur Hans Reinders de Helderse Courant had blijk bar goede contacten met de 'oppo se'. want hij bracht enkele uitvoerige itikelen waarin de vermeende on- euse behandeling van de directeur jeed werd uitgemeten Bij de com- itssarissen, die vonden dat hij daar- ree alleen maar straatpraatjes en alse suggesties had verspreid, was meteen persona non grata 'Niet aannemelijk' iemand minder dan de latere ere- urger en amateur-historicus J.A. van tr Vlis nam het in de Texelse Cou- mtop voor de commissarissen. Ook ij wist het fijne van de kwestie niet paar stelde: 'Het is eenvoudig niet te nemen dat het besluit van de smmissarissen om de directeur te erzoeken op de meest eervolle wijze aiislag aan te vragen, ondoordacht tgenomen Daaraan moet wel veel «waf zijn gegaan, waarvan de reeste Texelaars nauwelijks op de oogte kunnen zijn.' Van der Vlis neeg in de volgende krant venijnig eerwoord van J Hennephof, con- sclor van de toenmalige Rijks HBS. Sjsuggereert, insinueert maar aan- rnen doet hij niets. Stemming kwe en, dat wel.' Texelvriend prof dr Herman irhuttevaer (vice-president van het Eerechtshof in Den Haag) bemoeide Kh met de kwestie. In een ingezon- kn stuk uitte hij de vrees dat de endeelhoudersvergadering zou ont- aden in een heethoofdige en ono- nzichtelijke discussie waarhet recht pn kans zou krijgen Hij pleitte voor {effing van de schorsing gevolgd ir grondig onderzoek door een on- tenkelijk en deskundig drieman schap van aandeelhouders. Op basis van de resultaten daarvan zouden de aandeelhouders later een besluit moeten nemen. Spanning De aandeelhoudersvergadering van 22 februari 1963. waarbij zou worden gestemd over het ontslag, werd ook door anderen met zorg tegemoet ge zien. Bij voorbaat stond vast dat de aandeelhouders massaal zouden opkomen. Meer dan 500 mensen zouden in de zaal van De Oranje boom door brandweer en politie met worden toegelaten Omdat er aan merkelijk meer werden verwacht was ook het naburige hotel De Lindeboom gereserveerd De maximaal 300 aan wezigen daar zouden de vergadering via een geluidsinstallatie kunnen vol gen. In de voorafgaande weken was het aantal aandeelhouders aanzien lijk gegroeid. Zoals gebruikelijk bij'af- taires' in de Teso-geschiedenis had den velen die meer dan één aandeel bezaten hun overschot aan aandelen tijdelijk overgedragen aan geestver wanten, om op die manier meer stem men te kunnen uitbrengen Boven dien werd driftig met machtigingen gewerkt. Ook journalisten van landelijke media wilden erbij zijn Volgens de statuten zijn de vergaderingen echter uitslui tend toegankelijk voor aandeelhou ders, zodat het de vraag was ot die zouden worden toegelaten De presi dent-commissaris verklaarde zelf geen bezwaar te hebben tegen aan wezigheid van pers maar zou de vraag aan het begin van de vergade ring aan de aandeelhouders voorleg gen Voor de Texelse Courant was er geen probleem want de enige ver slaggever van dat blad was zelf aan deelhouder. Bemiddeling Op het allerlaatste moment werd de vergadering afgelast Texelaars (on der wie S. Keijser Jzn., J. Daalder, J. Vlaming, J.J Westdorp, G A.Oskam, L.J. van der Geest en PA. Zegers) hadden zich als bemiddelaars opge worpen en in overleg met het Teso- bestuur, de directeur en burgemees ter C. de Koning besloten dat een neutrale commissie een onderzoek zou instellen. Het rapport van deze commissie zou te zijner tijd worden gepubliceerd en op basis daarvan zouden de aandeelhouders alsnog een beslissing nemen. Dat leek dus op het voorstel van prof Schuttevaer, zij het dat de onderzoekscommissie niet uit aan deelhouders maar uit niet-aandeel- houders van buitenTexel zou bestaan. Burgemeester C. de Koning had een belangrijk aandeel in deze poging om de kwestie op fatsoenlijke en rustige wijze op te lossen. De commissie leden kwamen uit zijn relatiekring Het waren prof. mr. J. van der Hoeven uit Amsterdam (hoogleraar Nederlands staatsrecht), kapitein ter zee J.B. Kennema uit Callantsoog (directeur van het eerste en tweede district van het Loodswezen) en de accountant P Warmenhoven uit Den Haag, gespe cialiseerd in de problematiek van vervoersondernemingen. Onder voorzitterschap van prof Van der Hoeven ging de commissie aan de slag en kwam daarvoor bijeen in het raadhuis van Den Helder. Daar wer den ook diverse bij het geschil betrok kenen gehoord, waaronder natuurlijk Paul Sibinga Mulder, die als juridisch adviseur beschikte over mr dr. C. Berkhouwer Tot het uitbrengen van een rapport kwam het echter met. Vergelijk Door bemiddeling van de commissie kwamen de partijen voor die tijd tot een vergelijk de directeur zou de dienst per 1 augustus 1963 verlaten met een bedrag van f18.000,-. zijnde een jaarsalaris. Hij mocht tot het eind van dat jaar in de dienstwoning aan de Elemert blijven wonen. De kosten van het onderzoek van de commissie kwamen voor rekening vai Teso. Sibmga's advocaat mr Berkhouwer stelde geen prijs op het uitbrengen van het rapport, omdat het geen zin meer had. Bovendien was publicatie niet in het belang van zijn cliënt De commissarissen vonden publicatie geen probleem, maar sloten zich aan bij Berkhouwer. Afgesproken werd dat het rapport slechts beschikbaar zou komen als beide partijen dat zouden vragen. Op de aandeelhoudersvergadering die 11 oktober 1963 in De Oranje boom werd gehouden, bleek dit nog een heikel punt te zijn. Nogal wat O «-et on Uw °P U» 'taeïkl I»""-'-1...,ES? I» ijn. 'fla Mulder «roep Sibinga Laatste nieuws Burgemeester C. Je Koning kennend commissie van onderzoek 1> Sité"V" vl"er JdSolgde proeeJutU VerUdeen over go ;3n Paul Sibinga Mulder met zijn paarden Jn Burgh Haamstede. Ik zou graag nog eens op Texel komen rijden. mensen vonden het onbevredigend dat nu nooit bekend zou worden waar de 'schuld' lag in het conflict. Een groep van vijftig aandeelhouders wilde het rapport boven water heb ben. Onder hen Jan N, Bruin, maar ook oud-directeur Jacob van der Vlies. Laatstgenoemde herinnerde eraan dat destijds was beloofd dat het rapport openbaar zou worden Bo vendien zouden daarmee volgens hem veel misverstanden uit de weg geruimd worden en zou er lering uit kunnen worden getrokken voor de toekomst. President-commissaris De Lugt verweet de groep van vijftig uit te zijn op sensatie en herhaalde dat publicatie schadelijk zou zijn voor Sibinga. Bij de stemming wonnen de commissarissen glansrijk, want van de 778 stemmen waren er 493 tegen publicatie. De Lugt leverde daarmee een opmerkelijk staaltje van over wicht, want veel Texelaars waren brandend nieuwsgierig naar de resul taten van het onderzoek Ook bij de verkiezing van een commissaris in dezelfde vergadering bleken er veel minder opposanten te zijn dan het leek. De door hen als kandidaat naar voren geschoven oud-directeur Paul Sibinga Mulder kreeg met meer dan 128 stemmen. Gerard Bakker kreeg er 595. Paardenvriend Paul Sibinga Mulder, die onlangs 75 jaar werd, heeft na zijn Texelse pe riode gewerkt in de directie van een cargadoorsbedrijf in Amsterdam en vervolgens als directielid bij Slaven burg en Credit Lyonnais, waar hij zich onder meer bezig hield met bedrijfs- analyse. Op zijn 63ste. dus in 1989, ging hij met pensioen Tegenwoordig woont hij in Burgh Haamstede, waar hij ge niet van zijn grote hobby, de paarden sport Als hij praat over zijn Texelse periode blijkt geen spoor van verbit tering, in tegendeel. 'Ik heb daar enorm veel geleerd.'Waarom het mis ging. heeft hij voor zichzelf aardig in kaart gebracht Het zat hem met in zijn visie en kennis van zaken, maar in de frustraties die ontstonden toen hij Teso op zijn eigen wijze wilde Klaas Schagen 'upgraden' tot een technisch en com mercieel beter functionerend bedrijf 'De uitgangspositie was slecht. Ik zat er tegen de zin van de commissaris sen. Vooral De Lugt. die behoorlijk overheersend was, kon dat niet ver kroppen en zat te wachten op elke fout die ik maakte Ze voelden zich gekleineerd omdat ik vond datTeso er slecht voor stond en ander beleid wilde. Ik wilde samenwerking met andere rederijen in het wadden gebied en vond ook dat het stemrecht van de aandeelhouders anders moest: zeggenschap naar rato van het aandelenkapitaal Ik wilde een su pervisor om de technische kwaliteit van het personeel op te voeren. Dat viel slecht. De mensen zeiden: deu gen we niet? Er waren ook allerlei kleine ergernissen. Het was bijvoor beeld heel gewoon dat de commissa rissen pas in de vergadering de en velop openmaakten met de stukken die ze thuis hadden moeten bestude ren. Daar mocht ik dan niks van zeg gen Het gebeurde ook wel dat ze bij het goedkeuren van de notulen zei den dat heb ik nooit seit. Ik ging dus de vergaderingen op de bandrecor der vastleggen zodat ik kon zeggen: dat heb je wèl seit.' Terugkijkend denkt Sibinga dat hij in zijn jeugdige ambitie niet tactisch is geweest 'Ik was tenslotte nog maar 36 jaar. Je kunt wel gelijk hebben maar je moet ook met je gelijk kunnen omgaan. Dat vraagt om psycholo gisch inzicht Harry de Graaf fear verwachting zitten zondag weer duizendenTexelaars en toe- ite sten op de eerste rang voor de tweede en laatste autocross van lhi itseizoen.Twee weken geleden verkozen velen het strand boven Is ronkende motoren, maar de ongetwijfeld spectaculaire super- lale in de 4-cilinder-vrije klasse, waarin de beste eilandse en iverkantse coureurs tegen elkaar uitkomen, moet het nodige pu- feknaardeGenteweg lokken.'De mensen hebben nu wel genoeg lelegenheid gehad om naar het strand te gaan', vindt Nico Uitgeest f an de organiserende M AB-club. Hij hoopt op goed weer. De baan sin uitstekende conditie. om te zien hoe de thuisrijders zich in de vrije klasse van de 4-cilinders ontwikkelen Voor de ene groep cou reurs is het de opstap naar de for mule 1, anderen komen net uit de rodeo-klasse en moeten alle zeilen bijzetten om zich te handhaven. In de vrije klasse is het toegestaan om de auto's te verstevigen, waardoor de motoren kunnen worden opge voerd zonder dat de auto door een overdosis paardenkrachten aan gort wordt getrokken 'De Texelse rijders zullen hun ogen goed de kost geven om de nieuwste technieken van de gasten af te kijken. Die komen met heel snel spul', aldus Uitgeest. In totaal verschijnen zondag rond 170 auto's aan de start. Daarvan is het merendeel - 80 deelnemers - rodeorijder, gevolgd door 60 vrije- klasse-coureurs Aan de formule-1 doen 30 Texelaars mee. De baan is in perfecte conditie Door het natte voorjaar is de bodem gaan inklinken en door de warme zomer goed hard geworden, waardoor topsnelheden mogelijk zijn. Spuiten zal met over bodig zijn en publiek kan zich maar beter met zakdoeken en zonnebril len wapenen tegen het stof. Het eve nement begint om 13.00 uur Asfaltkoorts Het weekend daarna gaan de Texelaars maar liefst 85 man sterk naar Lelystad om zich uit te leven op het asfalt De crossers bellen dezer dagen het hele eiland af op zoek naar aanhangers om hun vehikel naar de Flevopolder te vervoeren. Eén MAB-lid heeft een oplegger ge regeld en transporteert acht auto's. Sommigen nemen de race zo se rieus dat zij kosten noch moeite sparen om hun auto te prepareren voor het bijzondere wegdek. Met brede banden, nieuwe assen en schokbrekers willen zij zo goed mogelijk voor de dag komen op het evenement, dat meer en meer een Texels karakter krijgt. Zaterdags wordt overdag getraind en 's avonds gefeest in de kantine van de poldervrienden. Uitgeest: 'De meesten zijn de volgende dag wel weer ontnuchterd.' Da's maar beter ook: dan is de race. Vader en zoon Dirk en Eddie Pool hebben nog één beker aan hun toch al indrukwekkende palmarès toegevoegd: het duo werd derde op het Nederlands Kampioen schap in de formule 20, dat zater dag en zondag voor de kust van 's Gravenzande werd afgewerkt. Er was weinig eer aan te behalen voor de Kogers. Daarvoor stond er te weinig wind en was het te warm. De derde plaats leverde wel een fraaie gereedschapsset op ter waarde van 500,-. 'Het was nu écht de laatste wedstrijd van ons samen', aldus Dirk, die solo verder gaat op een Nacra Inter 17. Eddie heeft een nieuwe partner ge vonden in Arjen van der Plas. In zwembad Molenkoog in Den Burg wordt woensdag, op de dag van de zonsverduistering, het open Texels kampioenschap 'bommetje' gehou den. Er zijn drie leeftijdscategorieën en de jury zal zowel letten op de uit voering als de originaliteit van de sprong. Deelnemers moeten tenmin ste het A-diploma bezitten, omdat in het diepe bad wordt gesprongen. De wedstrijd begint om 15.00 uur. Deel name is gratis, wél moet gewoon een toegangskaartje voor het zwembad worden betaald. Van twee auto's werd in de nacht van maandag op dinsdag een kenteken plaat ontvreemd. Beide voertuigen stonden geparkeerd aan de Boodt- laan in De Koog Van een Mercedes werd de zo kenmerkende ster gesto len. Het betrof in alle gevallen auto's van Duitse toeristen. Ook dit jaar gingen wij naar Texel, naar onze favoriete camping Kogerstrand. Op vri|dag kwamen wij aan. Snel ons tweede huis opgezet Daar mag je wel van spreken, voor een periode van vier weken. Zaterdag naar het strand met onze vliegers. Boven op het duin aange komen, werden wij aangesproken door een strandwacht. die ons wees op de nieuwe regels voor wat betreft het vliegeren. Nou, die waren met mis. Eén kilome ter strand voor de vliegeraars! En dat op het drukste punt van Texell Eén kilometer, wat is dat nou voor een stukje, als je weet dat de lijnen on geveer dertig meter lang zijn? Deze maatregel geldt het hele jaar door, van 0.00 tot 24.00 uur. Is Texel een rustoord geworden van Op maandag naar de vliegerwinkel en daar kregen we te horen dat er in eerste instantie een algeheel vlieger verbod was, maar dat er na veel vergaderingen toch enkele kilome ters beschikbaar zijn gesteld voor de vliegeraars. Buggien is nog toegestaan, mits deze door je vader of moeder wordt geduwd Jammer, de buggy voor niets meegenomen. Je kunt er wel de boodschappen mee vervoeren, dus toch wel weer makkelijk Beste b en w van Texel, wat was er fout aan de oude regeling? Mis schien een tip aan U, als bestuurders van dit eiland ga op dinsdagavond vanaf 19.30 uur eens een kijkje ne men bij paal 9 en aanschouw hoe veel hobbyisten u hiermee dupeert. Maak van dit eiland weer een genot en verander dit vliegerverbod- Familie Galjaard, gasten op Kogerstrand Bij een snelheidscontrole die maan dag tussen 17 00 en 18 00 uur werd gehouden op het Bolwerk bij Oude- schild werd geconstateerd dat zes van de eenentwintig geregistreerde voertuigen te snel reden De hoogst gemeten snelheid bedroeg 86 kilo meter per uur, op een traject waar 50 km/u is toegestaan. De overtreders krijgen een proces-verbaal thuis gestuurd Hij zal het zelf niet beseft hebben, maar een door zijn moeder verla ten torenvalkje had nauwelijks een betere verzorger kunnen treffen. De jonge roofvogel fladderde neer op een hek bij het vakantiehuisje van Dirk Jan (Dick) Drijver aan de Rozendijk in de Dennen. Deze Drijver is niet de fractievoorzitter van Texels Belang, maar zijn ach terneef. een zoon van de be roemde vogelkenner Jan Drijver, naar wie de basisschool in Den Hoorn is vernoemd en die jaren lang secretaris was van Natuur monumenten. Toen Drijver - die met zijn vrouw lo geerde in huisje dat zijn vader in 1932 liet bouwen - het diertje vorige week zaterdag aantrof, leek het wei nig overlevingskansen te hebben. 'Het kwam aanfladderen met zijn moeder, maar die was later verdwe nen. De dieren kwamen uit een nest kast die ik al twintig jaar heb hangen Dit moet een achterblijver zijn, die met snel genoeg kon vliegen' Omdat de moeder met terugkeerde besloot Drijver zich over de vogel te ontfermen. Hij gebruikte een hand schoen om het dier te pakken en bracht het onder in een fietsen- schuurtje Geschikt voedsel bleek met zomaar voorhanden, temeer daar de winkels gesloten waren Eerst voerde Drijver de vogel een gehaktbal, die nog was overgeschoten van de maaltijd. Bij de snackbar van het Haven- De voetballers van ZDH hebben er inmiddels hun eerste training opzit ten Besloten is om. net als in de afgelopen seizoenen, te oefenen op dinsdag en vrijdag, aanvang 19.30 uur. Naast de selectiespelers zijn ook recreanten welkom om zich aan het regime van trainer Leen van Elk te onderwerpen. Het oefenprogramma ligt nog niet helemaal vast In ieder geval staat op zaterdag 21 augustus een wed strijd tegen SV Oosterend op het programma (Den Hoorn, aanvang 19.00 uur) en een week later een minitoernooitje tegen twee teams van Zestienhoven uit Rotterdam (aanvang 14.00 uur). restaurant werd rauwe kip op de kop getikt en bij hotel Bosch en Duin een stuk varkensvlees. 'Maar voor zijn spijsvertering moest hij eigenlijk voedsel met haren hebben', reali seerde Drijver zich Gelukkig konden medewerkers van EcoMare hem aan een (bevroren) kuiken helpen. 'Dat ging prima. De volgende dag hebben we er in de winkel nog meer ge kocht.' vogels als het ware met de paplepel kreeg ingegeven. In Schoorl, waar het echtpaar woont, voert hij 's win ters reigers. 'Mijn vader heeft zijn leven lang al een aantrekkingskracht gehad op zwakke vogels', vertelt zijn dochter Marjon. 'Jonge eendjes, kraaien, reigers, ze kwamen alle maal op zijn weg.' In de Tweecte Wereldoorlog had Drijver twee postduiven, die hij ge bruikte om berichten over te brieven van de illegaliteit in zijn woonplaats, Halfweg, naar Santpoort. Een uit Engeland afkomstige duif. die ter verzorging bij hem was afgeleverd en die hij Tommy noemde, gebruikte hij om gegevens over te brieven over een duikbotenbunker in IJmuiden. het vliegveld bij Zwolle en informa tie over afluisterapparatuur in Fries- Het torenvalkje kreeg er aanvanke lijk drie per dag. maar na een paar dagen begon hij wal te fladderen en verliet hij zijn schuilplaats, die Drijver alleen 's nachts op slot deed, om hem te beschermen tegen de katten. Een week later kwam het dier nog maar één keer per dag te rug om een kuiken te verorberen. 'Dat is wat weinig voor zo'n vogel, dus hij scharrelt zelf ongetwijfeld ook wel wat bij elkaar Zaterdag keer den de Drijvers terug naar huis, met strikte instructies voor hun opvolgers over de verzorging van de torenvalk. Vreemd was de reddingsactie met voor Driver, die het omgaan met land, waar hij een tijd zat onderge doken Tot Drijvers vreugde meldde Radio Oranie op zeker moment. 'Tommy is veilig aangekomen!' En met lang daarna werden de duikbotenbunker in IJmuiden en het vliegveld bij Zwolle door de Engelsen gebombardeerd. Na de oorlog ontving Drijver (en de postduif) in Engeland een onder scheiding uit handen van de Neder landse majoor-generaal Van Oor schot van de Inlichtingendienst. Met het geld dat hij ontving om zich door radio en kranten te laten interviewen, kocht hij een fiets en banden (Fob s Marjon Orjverl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 7