'Wie Jezus aanneemt
is radicaal en wil
niet meer sjoemelen'
Nieuwe woonpraktijk
psychologen urgent
i
Zevental in zee gedoopt bij Nieuweschild
Cliënten vinden privacy in Den Burg West
Hotel Den Burg
'Geef ons de zak'
op 12 oktober
TEXELSE COURANT
Er is haast geboden bij de bouw
van een psychologenpraktijk in
Den Burg West. Cliènten van het
echtpaar Van den Berg, die nu de
wachtruimte moeten delen met
huisdieren en hun bezitters, verdie
nen een betere privacy. Aldus ver
klaarde de raadscommissie
Ruimte, Wonen en Economie be
zwaarschriften tegen de bouw van
de praktijk ongegrond. Met name
fysiotherapeut Marja van der Star
bood verzet tegen de bouw op de
huidige plek. Burgemeester Gel
dorp deed een beroep op betrok
ken partijen via minnelijk overleg
tot elkaar te komen.
Mensen die momenteel een dringend
beroep doen op psychologenpaar
Van den Berg. lopen grote kans op
een wachtlijst te komen. Hun praktij
ken zijn op twee locaties en dat is
lastig werken. Wegens gebrek aan
ruimte bezoeken ze hun cliënten
thuis, wat veel extra tijd vergt en de
lengte van de wachtlijst bevordert.
Bovendien hebben de dierenartsen
zelf ruimteproblemen en raken ze
daardoor hun hoofdlocatie binnen
kort kwijt. Ander probleem is het ge
brek aan privacy van hun patiënten.
Steeds vaker komt het voor dat ze in
dezelfde ruimte moeten wachten als
mensen die met een kat. hond of
parkiet op consult gaan. Anonimiteit
is voor hun cliènten wordt van groot
belang gezien, want Texelaars lopen
in het algemeen met graag te koop
met hun bezoek aan de psychiater. In
Den Burg West. waar volgens Van
den Berg geen sprake is van nieuws
gierige buren, is hun privacy in goede
handen.
Maar bouw van de praktijk met
woonruimte doet volgens Van der
Star afbreuk aan het betreffende ge
bied. dat volgens bezwaarmakers
van archeologische waarde zou zijn.
Ze zetten vraagtekens bij het grond
onderzoek van de Rijksdienst voor
Oudheidkundig Bodemonderzoek,
dat aangaf dat de bodem al eens is
gekeerd en daarom niet de archeo
logische waarde heeft die eraan
wordt toegedicht.
De discussie spitste zich dinsdag
vooral toe op een in de zestiger jaren
aangeplante rij bomen tussen de
praktijkruimten van Van der Star en
en Van den Berg. Een deel van de
bomen zal voor de bouw worden
opgeofferd. De fysiotherapeut stelde
daarom voor de nieuwbouw een slag
te draaien, waardoor geen bomen
hoeven te sneuvelen. 'Met een ge
bouw dat juist voor deze ligging is
ontworpen, kunt je niet zomaar gaan
schuiven', wees mevrouw Van den
Berg deze optie van de hand. Om
tegemoet te komen aan de bezwaren
van Van der Star bood ze als compro
mis aan een deel van de bosschages
te laten staan. Soortgelijke beloftes
die Van der Star in het verleden zou
den zijn gedaan, en die volgens haar
raadsman zijn geschonden, gaven
haar weinig vertrouwen in het aan
gaan van nieuwe afspraken
Verschillende raadsleden pleitten
voor een bemiddelende rol van de
gemeente in deze kwestie, maar bur
gemeester Geldorp bracht hen op
andere gedachten. 'We hebben te
maken met volwassen mensen.'
In het artikel over de nieuwbouw van
Hotel Den Burg in de krant van vorige
week dinsdag is verzuimd om de ar
chitect ervan te vermelden. Het ont
werp komt van de tekentafel van
Louis Uriot.
Onder het motto 'Geef ons de zak'
worden dinsdag 12 oktober op heel
Texel weer kleren en schoenen op
gehaald ten bate van het
Tesselhuus en andere goede doe
len. Vanaf 13.00 uur is de organi
serende rotaryclub, geholpen door
een legertje vrijwilligers, op pad
om de zakken huis aan huis in te
laden.
Gehoopt wordt dat veel Texelaars
ook deze keer weer veel kleding en
schoeisel in aparte en goed dicht
gebonden zakken aan de straat zul
len zetten. De spullen worden via
normale handelskanalen voor een zo
hoog mogelijke prijs verkocht en de
I. i pu
volledige opbrengst gaat naar ae
goede doelen. Alleen de schoenen
worden voor een deel apart gehou-
den en rechtstreeks verstuurd naar
het sociaal project Tori Oso van oud-
Texelse Nel Bakker in Suriname. Die
zorgt ervoor dat ze worden uitgereikt
aan de allerarmsten. Bakker, die on-
langs op Texel was, kijkt al uit naar
de zending want er is schreeuwend
gebrek. Zij krijgt ook de afgedankte
brillen die van 5 tot en met 13 okto
ber kunnen worden ingeleverd bij de
Hema in Den Burg, Rab in Oude-
schild, Elco Vermeulen in Oosterend, j
supermarkt Goënga in Den Hoorn,
Echte Bakker Timmer in De Koog en
de Garantmarkt in De Cocksdorp-
VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1999
Zondagmiddag 15.00 uur. Langs de waddendijk tussen Nieuwe
schild en het Lageveld staan tientallen geparkeerde auto's. Op
de kruin en op de glooiing erachter een snel groeiende menigte
die zich kennelijk lekker voelt bij het schitterende nazomerweer.
De sfeer is die van spanning en verwachting. Wij zijn gelokt
door een telefoontje van een tipgever: als we wat bijzonders
willen meemaken moeten we naar de dijk bij Oosterend. 'Daar
worden zeven mensen gedoopt in de Waddenzee. Door onder
dompeling, dus koppie onder. Uniek! De EO is er ook bij'.
Dat laatste geeft de doorslag. We
voelen er weinig voor om ongenood
aanwezig te zijn bij een mogelijk in
tieme plechtigheid van een of andere
kerk. Ooit werden we in harde be
woordingen door een baptisten
predikant geweigerd toen we foto's
wilden maken van een doop door on
derdompeling m een kerk in Den
Burg. Maar als de landelijke televisie
erbij mag zullen ze de Texelse Cou
rant toch niet weigeren? De dijk is
trouwens openbaar gebied We zijn
echter van harte welkom als we in het
verslag rekening willen houden met
'gevoeligheden'. Dat laatste slaat op
het feit dat met iedereen het leuk vindt
dat de mensen die zich nu laten do
pen blijkbaar onvrede hebben met de
kerk waaruit ze zijn voortgekomen en
zich nu zo nodig moeten laten 'over-
dopen'.
Baptisten
Iemand wijst naar de baptisten
predikant G. Sipkema als de man die
er alles van weet. Sipkema geeft
geloof met af van dat van rechtzinnige
christenen, maar de manier waarop
ze het beleven verschilt nogal. Ze
willen diensten met een hoog Jezus-
gehalte' waarin de Geest wordt aan
geroepen voor inzicht. Daarnaast
willen ze zingend en gezellig getuigen
met hedendaagse muziek, bekend
van de EO jongerendagen. Tegelijker
tijd zijn ze radicaal. Ze nemen de bij
bel letterlijk ('van kaft tot kaft') als het
woord van God. Daarbij sluit hun
opvatting aan dat alleen een mondig
mens, dus niet een jong kind, zich
kan laten dopen na duidelijk te heb
ben laten blijken bekeerd te zijn. Dat
dopen moet gaan zoals Jezus zich
liet dopen door Johannes, door totale
onderdompeling, de historisch juiste
wijze.
De plechtigheid van zondag is overi
gens niet uniek. De afgelopen jaren
zijn op Texel vaker mensen gedoopt
door onderdompeling in zee, zowel
bij het Noordzeestrand als bij de dijk.
Dat gebeurde echter in betrekkelijke
beslotenheid.
die het middelpunt is van een pro
gramma dat de Evangelische Om
roep 11 november vanaf 22.00 uur via
Nederland 2 uitzendt. Zij is één van
de dopelingen. De plechtigheid van
vandaag is het voorlopig sluitstuk
van een langdurige periode van cri
sis, zoeken en onzekerheid. Sinds
haar 18'zocht ze haar heil in natuur
geneeskunde, yoga, voetreflex
therapie, touch for health, Egyptian
healing. Een jaar of acht zat ze in de
New Agebeweging. Totdat ze naar
aanleiding van het bijbelcitaat 'Kies
dan heden wie gij dienen zult' ze met
alle therapieën brak en naar eigen
zeggen definitief voor Jezus koos. Ze
groef een gat in de tuin om al haar
New Agespullen in te gooien en ging
zich met anderen verdiepen in de Bij
bel. Net als de andere dopelingen
zegt ze eindelijk rust te hebben ge
vonden. 'We hebben ons leven in
vertrouwen uit handen gegeven'.
Haar 36-jarige man Ger laat zich van
daag ook dopen. Hij wijst op het ab
solute karakter van zijn keus en legt
uit dat de bijbel letterlijk genomen
moet worden. Hij moet dus niets
weten van een vrije interpretatie. 'Als
je Jezus aanneemt word je wel radi
caler, je wilt met meer sjoemelen.'t Is
zwart of wit'.
Demonen
Tot de dopelingen horen ook Johan
(18) en Helene (19) Duinker, broer en
zus. Johan: 'Ik heb van kind af aan
Immy Vlaming-Dros springt na haar waddendoop juichend op uit de golven temidden van Klaas Spijker en André Hof. Links echtge
noot Gerrit.
vriendelijk uitleg maar benadrukt dat
de plechtigheid niet van de
baptistengemeente uitgaat. De
dopelingen bezoeken regelmatig zijn
kerk maar zijn ër geen lid van. Ze
komen op twee na voort uit de Gere
formeerde kerk van Oosterend. Voor
zover hij weet zijn de meesten daar
nog bij aangesloten. Zijn gerefor
meerde collega Jelle Vonk bevestigt
dat later telefonisch. Alleen lm en Ger
Vlaming zijn dit voorjaar opgestapt.
Het lijkt voor de hand te liggen dat ze
zich uiteindelijk aansluiten bij de
baptisten, maar ze zeggen dat te zul
len laten afhangen van wat de Heer
hen ingeeft.
Er is nog aan gedacht om de doop te
laten plaatsvinden in de Baptisten-
kerk. Daarvan werd afgezien omdat
het kerkbestuur vond dat ze dan
eerst lid moesten worden. Dat wilden
de dopelingen niet omdat ze vinden
dat de enige voorwaarde die bij een
doop mag worden gesteld is dat men
het geloof in Jezus Christus belijdt.
De dopelingen hangen een groeiende
stroming aan die door verschillende
kerken loopt. Inhoudelijk wijkt hun
Ouders die hun kinderen met de
beste bedoelingen hebben laten do
pen, christelijk opgevoed en belijde
nis hebben laten doen, hebben
begrijpelijkerwijs moeite met die be
kering en 'overdoop'; het doet hen
zeer. Zoals er ook mensen zijn die er
fundamentalisme en radicalisering in
zien, waar vooral naar zekerheid zoe
kende en vaak in problemen verke
rende jongeren die afkomen op de
muziek en vrolijkheid het slachtoffer
van worden. Sommigen hopen dat
de gevestigde kerken, die steeds
meer leeglopen, lering zullen trekken
uit deze ontwikkeling.
Immy
Op de dijk wordt het steeds drukker.
Passerende toeristen die van niets
weten komen uit nieuwsgierigheid
toelopen, vragen wat er aan de hand
is en blijven wachten. Ook de
reportageploeg van de EO arriveert,
aangevoerd door presentator Feike
ter Velde. De man wordt door velen
herkend en aangesproken. Er zijn
blijkbaar veel trouwe EO-kijkers on
der het publiek. De camera wordt
vooral gericht op Immy Vlaming (31)
De dopelingen getuigen zingend en klappend van hun geloot. Het zingen van praise-hederen is een belangrijk onderdeel van elke dienst. Er wordt een stemming van ontvankelijk
heid mee opgebouwd, in jargon: 'Zingend wordt een troon gebouwd waarop de Geest kan plaatsnemen om zo de dienst te inspireren'. (Foto's Harry do c>*
soonlijkheid ten goede is veranderd.
'Ik was erg onzeker, had een minder
waardigheidscomplex, geen eigen
mening en ik toonde nooit mijn ge
voelens. Tot mijn achttiende heb ik
nooit kunnen huilen. Door een liedje
of een tekst, dat weet ik niet meer, bij
Ronduit Classic ben ik gaan inzien
dat het anders moest en ik bad of ik
kon huilen. Een paar maanden later
was het zover. Door een opmerking
van mijn stagebegeleidster barstte ik
ineens in tranen uit en ik heb wel een
half uur zitten huilen. Daarna ont
dekte ik meer gebedsverhoringen
omdat mijn ogen ervoor open waren
gegaan'.
Cavia
De 20-jarige Jeroen van Beek is de
enige van de dopelingen die niet in
het geloof is opgevoed. 'Maar ik ben
wel altijd al op zoek geweest naar de
zin van het bestaan. Toen ik als klein
jochie meemaakte dat mijn cavia
doodging bleef ik me afvragen waar
dat beestje nu naartoe zou gaan. En
het gras en de bloemen, zouden die
zomaar groeien en bloeien? Ik heb
altijd het gevoel gehad dat alles een
doel moest hebben. Wetenschap
pers denken alles maar te kunnen
verklaren, maar voor mij is de Bijbel
harde waarheid. Evolutieleer9 Laten
ze eerst Genesis 1 maar eens goed
doorlezen. Door studie ik heb leren
inzien dat de bijbel van de eerste tot
de laatste letter waarheid is'.
Jeroens belangstelling voor het ge
loof ontwaakte mede door zijn 18-
jarige vriendin Lisette Prins. Toen ze
vorig jaar beiden de EO-jongerendag
bezochten werd de definitieve keus
gemaakt Lisette: 'De EO jongeren
dag is echt de kicker van het jaar.
Toen ik er vorig jaar was en de oproep
kwam: wie voor Jezus kiest, die mag
naar voren komen, toen wist ik het
gewoon, dit is wat ik wil, ik wil bij
Jezus horen. Ik weet met wat er ge
beurde, ik MOEST gewoon naar vo
ren'.
Op het laatste moment heeft ook de
37-jarige Els van der Werve uit Til
burg besloten zich te laten dopen. De
vroeger op Texel wonende vrouw
heeft als enige van de groep een ka
tholieke achtergrond. 'Ik ben zelfs
misdienaar geweest. Als je bij ons
thuis niet naar de kerk ging mocht je
een week lang niet naar de televisie
kijken. Verder stelde de geloofsop
voeding niet zoveel voor. Ik deed er
zelf ook niks aan, maar heb mijn kin
deren wel laten dopen. Baat het niet,
het schaadt ook niet. Een jaar gele
den raakte ik in een diepe crisis
waarin ik me door iedereen verlaten
voelde en in mijn wanhoop heb ik tot
God geschreeuwd: doe er wat mee
Toen ik gisteravond The Messengers
'You are my inspiration' hoorde zin
gen dacht ik: ik maak die keuze'.
Berea
Hét moment nadert. De zeven
dopelingen staan biddend hand in
hand in een kring aan de landzijde
van de dijk, samen met Klaas Spijker
en André Hof van de Berea-ge-
meente uit Den Helder. Dat is geen
kerk, leggen ze uit, maar een evan
gelische charismatische stroming.
Die werd een jaar of veertig geleden
gesticht uit onvrede over vermeende
tekortkomingen van de traditionele
kerken, zoals het niet aanroepen van
de Geest, het met bidden met de zie
ken, het niet betalen van tienden en
het met direct aanspreken van ge
meenteleden op verkeerd gedrag. De
naam komt van het dorp Berea dat in
het bijbelboek Handelingen wordt
genoemd en waar mensen woonden
die aan schriftonderzoek deden en
daarnaar leefden. Klaas Spijker heeft
ook leiding gegeven aan de bijbel-
studiegroep en treedt nu op als voor
ganger en organisator van het doop-
ritueel en de eraan voorafgaande
dienst waarbij muziek een fundamen
tele rol heeft. Bij de teen van de dijk
is een geluidsinstallatie gezet en ven
later schalt muziek over het water die
ook in een gemiddelde disco zou
kunnen klinken. Levende muziek met
zang is er ook, voortgebracht door
drie gitaristen en een fluitiste en ver
sterkt door de geluidsinstallatie.
De dopelingen, allen gehuld in een
speciaal wit kleed, staan in een rij op
het smalle zandstrandje en zingen,
swingen en klappen geestdriftig mee.
Ook diverse mensen in het publiek
laten zich meeslepen, zwaaiend met
de armen. De organisatoren hadden
met op zoveel toeloop gerekend. Tek
sten van de liederen zijn er veel te
weinig.
Enige levende
Geestdrift wordt ook aan de dag ge
legd door cabaretier Herman Boon
die Jezus ook in zijn hart heeft geslo
ten maar een toon aanslaat die een
rechtgeaarde calvinist een gruwel
moet zijn. Hij legt schaterend uit
waarom de Here Jezus de enige le
vende God is. 'Er zijn massa's gelo-
steeds tegen het geloof geschopt. Ik
had demonen in me, stemmen die
me dwongen allerlei rottigs uit te ha
len Op een keer werd ik zo gedwon
gen iets te gaan stelen in een winkel.
Gelukkig werd ik betrapt. Mijn moe
der zei dat ik met die stemmen naar
Jezus moest gaan om hulp. Toen er
weer eens iets rottigs was gebeurd
ben ik naar die ouwe wierschuur ge
gaan en ik heb daar gehuild en ge
schreeuwd: laat die stemmen van me
weggaan! Dat is toen gebeurd, ik was
bevrijd. Er kwam rust in mi|n leven. In
Den Burg ben ik naar catechisatie
geweest maar al dat gepraat over
geloof, hoop en liefde vond ik maar
niks. Omdat er meer jongeren waren
die er zo over dachten hebben we
een studiegroepje opgericht om te
kijken wat er nu precies in de bijbel
staat. En er staat onder andere: be
keert u en laat u dopen'.
Het is toch onnodig dat iemand die
al gelovig is zich nog eens bekeert?
Helene: 'Dat vond ik eerst ook. Ik ben
nooit ongelovig geweest maar ik er
voer God niet persoonlijk, ik had geen
relatie met hem. Dat is nu heel an
ders'. Ze legt uit dat ook haar per
ven en stromingen in de wereld. Maai
Mohammed, Boedha en Lenm zijn
allemaal dood. Je kunt alleen nog
naar hun graf. Maar een graf van Je
zus Christus is er met, want die is lek
ker verrezen, ha ha ha ha hal!'
Nu gaat het dan toch echt gebeuren
De dopelingen gaan één voor één
achter de microfoon staan en vertel
len over hun leven en hun uiteinde
lijke keus voor Jezus, afsluitend mei
een krachtig 'Amen!' Het meest aan
grijpend gebeurt dat door Immy Vla
ming die stralend en zichtbaar
motioneerd haar relaas doet. Menige
toeschouwer schiet vol en heeft
zakdoek nodig. Ook de dopelingen
zijn met zuinig met hun tranen,
tie moet kunnen en lachen en
blijken dicht bij elkaar te liggen,
wordt nog heviger als het
van de eigenlijke doop aanbreekt
Stuk voor stuk stappen de
een meter of tien de zee in, tot
water tot de heupen reikt. Door de
straffe oostenwind is er een flinke
golfslag, waardoor ze al spoedig he
lemaal nat zijn Het maakt allemse
met uit, want het is zwoel en zonnij
en het water van de Waddenzee is in
geen jaren zo warm geweest vlak
voor de herfst. In een verslag in de
krant pleegt in zulke gevallen te staan
dat de weergoden meewerkten, maai
dat is in dit geval ongepast. De
dopelingen zelf zien het fraaie weer
echter wel degelijk als niet toevallige
Goddelijke medewerking, van die éne
God dan. De ook de zee ingelopen
verslaggever die van dichtbij foto's
wil maken, heeft daar de volgende
dag spijt van, want zijn mobiele tele
foon is door het opspattende zeewa
ter defect geraakt.
Climax
Spijker en Hof brengen de doop ge
routineerd tot uitvoering. De met de
handen gekruist op de borst wach
tende dopeling wordt in een ferme
zwaai achterover geworpen, inder
daad koppie onder voor een kort
moment. Het is een climax. De ge
doopte springt juichend op uit de
golven, de armen ten hemel. Hij voelt
zich opgestaan na te zijn gestorven
De opgebouwde spanning ontlaadt
zich explosief. Sommigen huilen luid
met lange uithalen. Maar ze lachen
alweer gauw, nemen felicitaties in
ontvangt van vrienden en kennissen
en gaan druipend naar de tent om
zich weer in gewone kleding te ste
ken. De mensen stromen weg, druk
discussiërend. Onder hen ouders van
de gedoopten die eerst thuis zouden
blijven maar toch maar gekomen zi|n.
Eén van hen wordt gefeliciteerd door
een kennis maar weet met wat hi|
daarmee aan moet. Feike ter Velde
van de EO is in elk geval tevreden
'Mooie beelden gemaakt! Allemaal
kijken op 11 november'
De doopdienst is begonnen, in een kring wordt gebeden en gezongen. Links het muziekensemble. Op de achtergrond de tent voor
het omkleden.
Tekst: Corrie Timmer
en Harry de Graat