'Wie Jezus aanneemt is radicaal en wil niet meer sjoemelen' Nieuwe woonpraktijk psychologen urgent i Zevental in zee gedoopt bij Nieuweschild Cliënten vinden privacy in Den Burg West Hotel Den Burg 'Geef ons de zak' op 12 oktober TEXELSE COURANT Er is haast geboden bij de bouw van een psychologenpraktijk in Den Burg West. Cliènten van het echtpaar Van den Berg, die nu de wachtruimte moeten delen met huisdieren en hun bezitters, verdie nen een betere privacy. Aldus ver klaarde de raadscommissie Ruimte, Wonen en Economie be zwaarschriften tegen de bouw van de praktijk ongegrond. Met name fysiotherapeut Marja van der Star bood verzet tegen de bouw op de huidige plek. Burgemeester Gel dorp deed een beroep op betrok ken partijen via minnelijk overleg tot elkaar te komen. Mensen die momenteel een dringend beroep doen op psychologenpaar Van den Berg. lopen grote kans op een wachtlijst te komen. Hun praktij ken zijn op twee locaties en dat is lastig werken. Wegens gebrek aan ruimte bezoeken ze hun cliënten thuis, wat veel extra tijd vergt en de lengte van de wachtlijst bevordert. Bovendien hebben de dierenartsen zelf ruimteproblemen en raken ze daardoor hun hoofdlocatie binnen kort kwijt. Ander probleem is het ge brek aan privacy van hun patiënten. Steeds vaker komt het voor dat ze in dezelfde ruimte moeten wachten als mensen die met een kat. hond of parkiet op consult gaan. Anonimiteit is voor hun cliènten wordt van groot belang gezien, want Texelaars lopen in het algemeen met graag te koop met hun bezoek aan de psychiater. In Den Burg West. waar volgens Van den Berg geen sprake is van nieuws gierige buren, is hun privacy in goede handen. Maar bouw van de praktijk met woonruimte doet volgens Van der Star afbreuk aan het betreffende ge bied. dat volgens bezwaarmakers van archeologische waarde zou zijn. Ze zetten vraagtekens bij het grond onderzoek van de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek, dat aangaf dat de bodem al eens is gekeerd en daarom niet de archeo logische waarde heeft die eraan wordt toegedicht. De discussie spitste zich dinsdag vooral toe op een in de zestiger jaren aangeplante rij bomen tussen de praktijkruimten van Van der Star en en Van den Berg. Een deel van de bomen zal voor de bouw worden opgeofferd. De fysiotherapeut stelde daarom voor de nieuwbouw een slag te draaien, waardoor geen bomen hoeven te sneuvelen. 'Met een ge bouw dat juist voor deze ligging is ontworpen, kunt je niet zomaar gaan schuiven', wees mevrouw Van den Berg deze optie van de hand. Om tegemoet te komen aan de bezwaren van Van der Star bood ze als compro mis aan een deel van de bosschages te laten staan. Soortgelijke beloftes die Van der Star in het verleden zou den zijn gedaan, en die volgens haar raadsman zijn geschonden, gaven haar weinig vertrouwen in het aan gaan van nieuwe afspraken Verschillende raadsleden pleitten voor een bemiddelende rol van de gemeente in deze kwestie, maar bur gemeester Geldorp bracht hen op andere gedachten. 'We hebben te maken met volwassen mensen.' In het artikel over de nieuwbouw van Hotel Den Burg in de krant van vorige week dinsdag is verzuimd om de ar chitect ervan te vermelden. Het ont werp komt van de tekentafel van Louis Uriot. Onder het motto 'Geef ons de zak' worden dinsdag 12 oktober op heel Texel weer kleren en schoenen op gehaald ten bate van het Tesselhuus en andere goede doe len. Vanaf 13.00 uur is de organi serende rotaryclub, geholpen door een legertje vrijwilligers, op pad om de zakken huis aan huis in te laden. Gehoopt wordt dat veel Texelaars ook deze keer weer veel kleding en schoeisel in aparte en goed dicht gebonden zakken aan de straat zul len zetten. De spullen worden via normale handelskanalen voor een zo hoog mogelijke prijs verkocht en de I. i pu volledige opbrengst gaat naar ae goede doelen. Alleen de schoenen worden voor een deel apart gehou- den en rechtstreeks verstuurd naar het sociaal project Tori Oso van oud- Texelse Nel Bakker in Suriname. Die zorgt ervoor dat ze worden uitgereikt aan de allerarmsten. Bakker, die on- langs op Texel was, kijkt al uit naar de zending want er is schreeuwend gebrek. Zij krijgt ook de afgedankte brillen die van 5 tot en met 13 okto ber kunnen worden ingeleverd bij de Hema in Den Burg, Rab in Oude- schild, Elco Vermeulen in Oosterend, j supermarkt Goënga in Den Hoorn, Echte Bakker Timmer in De Koog en de Garantmarkt in De Cocksdorp- VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1999 Zondagmiddag 15.00 uur. Langs de waddendijk tussen Nieuwe schild en het Lageveld staan tientallen geparkeerde auto's. Op de kruin en op de glooiing erachter een snel groeiende menigte die zich kennelijk lekker voelt bij het schitterende nazomerweer. De sfeer is die van spanning en verwachting. Wij zijn gelokt door een telefoontje van een tipgever: als we wat bijzonders willen meemaken moeten we naar de dijk bij Oosterend. 'Daar worden zeven mensen gedoopt in de Waddenzee. Door onder dompeling, dus koppie onder. Uniek! De EO is er ook bij'. Dat laatste geeft de doorslag. We voelen er weinig voor om ongenood aanwezig te zijn bij een mogelijk in tieme plechtigheid van een of andere kerk. Ooit werden we in harde be woordingen door een baptisten predikant geweigerd toen we foto's wilden maken van een doop door on derdompeling m een kerk in Den Burg. Maar als de landelijke televisie erbij mag zullen ze de Texelse Cou rant toch niet weigeren? De dijk is trouwens openbaar gebied We zijn echter van harte welkom als we in het verslag rekening willen houden met 'gevoeligheden'. Dat laatste slaat op het feit dat met iedereen het leuk vindt dat de mensen die zich nu laten do pen blijkbaar onvrede hebben met de kerk waaruit ze zijn voortgekomen en zich nu zo nodig moeten laten 'over- dopen'. Baptisten Iemand wijst naar de baptisten predikant G. Sipkema als de man die er alles van weet. Sipkema geeft geloof met af van dat van rechtzinnige christenen, maar de manier waarop ze het beleven verschilt nogal. Ze willen diensten met een hoog Jezus- gehalte' waarin de Geest wordt aan geroepen voor inzicht. Daarnaast willen ze zingend en gezellig getuigen met hedendaagse muziek, bekend van de EO jongerendagen. Tegelijker tijd zijn ze radicaal. Ze nemen de bij bel letterlijk ('van kaft tot kaft') als het woord van God. Daarbij sluit hun opvatting aan dat alleen een mondig mens, dus niet een jong kind, zich kan laten dopen na duidelijk te heb ben laten blijken bekeerd te zijn. Dat dopen moet gaan zoals Jezus zich liet dopen door Johannes, door totale onderdompeling, de historisch juiste wijze. De plechtigheid van zondag is overi gens niet uniek. De afgelopen jaren zijn op Texel vaker mensen gedoopt door onderdompeling in zee, zowel bij het Noordzeestrand als bij de dijk. Dat gebeurde echter in betrekkelijke beslotenheid. die het middelpunt is van een pro gramma dat de Evangelische Om roep 11 november vanaf 22.00 uur via Nederland 2 uitzendt. Zij is één van de dopelingen. De plechtigheid van vandaag is het voorlopig sluitstuk van een langdurige periode van cri sis, zoeken en onzekerheid. Sinds haar 18'zocht ze haar heil in natuur geneeskunde, yoga, voetreflex therapie, touch for health, Egyptian healing. Een jaar of acht zat ze in de New Agebeweging. Totdat ze naar aanleiding van het bijbelcitaat 'Kies dan heden wie gij dienen zult' ze met alle therapieën brak en naar eigen zeggen definitief voor Jezus koos. Ze groef een gat in de tuin om al haar New Agespullen in te gooien en ging zich met anderen verdiepen in de Bij bel. Net als de andere dopelingen zegt ze eindelijk rust te hebben ge vonden. 'We hebben ons leven in vertrouwen uit handen gegeven'. Haar 36-jarige man Ger laat zich van daag ook dopen. Hij wijst op het ab solute karakter van zijn keus en legt uit dat de bijbel letterlijk genomen moet worden. Hij moet dus niets weten van een vrije interpretatie. 'Als je Jezus aanneemt word je wel radi caler, je wilt met meer sjoemelen.'t Is zwart of wit'. Demonen Tot de dopelingen horen ook Johan (18) en Helene (19) Duinker, broer en zus. Johan: 'Ik heb van kind af aan Immy Vlaming-Dros springt na haar waddendoop juichend op uit de golven temidden van Klaas Spijker en André Hof. Links echtge noot Gerrit. vriendelijk uitleg maar benadrukt dat de plechtigheid niet van de baptistengemeente uitgaat. De dopelingen bezoeken regelmatig zijn kerk maar zijn ër geen lid van. Ze komen op twee na voort uit de Gere formeerde kerk van Oosterend. Voor zover hij weet zijn de meesten daar nog bij aangesloten. Zijn gerefor meerde collega Jelle Vonk bevestigt dat later telefonisch. Alleen lm en Ger Vlaming zijn dit voorjaar opgestapt. Het lijkt voor de hand te liggen dat ze zich uiteindelijk aansluiten bij de baptisten, maar ze zeggen dat te zul len laten afhangen van wat de Heer hen ingeeft. Er is nog aan gedacht om de doop te laten plaatsvinden in de Baptisten- kerk. Daarvan werd afgezien omdat het kerkbestuur vond dat ze dan eerst lid moesten worden. Dat wilden de dopelingen niet omdat ze vinden dat de enige voorwaarde die bij een doop mag worden gesteld is dat men het geloof in Jezus Christus belijdt. De dopelingen hangen een groeiende stroming aan die door verschillende kerken loopt. Inhoudelijk wijkt hun Ouders die hun kinderen met de beste bedoelingen hebben laten do pen, christelijk opgevoed en belijde nis hebben laten doen, hebben begrijpelijkerwijs moeite met die be kering en 'overdoop'; het doet hen zeer. Zoals er ook mensen zijn die er fundamentalisme en radicalisering in zien, waar vooral naar zekerheid zoe kende en vaak in problemen verke rende jongeren die afkomen op de muziek en vrolijkheid het slachtoffer van worden. Sommigen hopen dat de gevestigde kerken, die steeds meer leeglopen, lering zullen trekken uit deze ontwikkeling. Immy Op de dijk wordt het steeds drukker. Passerende toeristen die van niets weten komen uit nieuwsgierigheid toelopen, vragen wat er aan de hand is en blijven wachten. Ook de reportageploeg van de EO arriveert, aangevoerd door presentator Feike ter Velde. De man wordt door velen herkend en aangesproken. Er zijn blijkbaar veel trouwe EO-kijkers on der het publiek. De camera wordt vooral gericht op Immy Vlaming (31) De dopelingen getuigen zingend en klappend van hun geloot. Het zingen van praise-hederen is een belangrijk onderdeel van elke dienst. Er wordt een stemming van ontvankelijk heid mee opgebouwd, in jargon: 'Zingend wordt een troon gebouwd waarop de Geest kan plaatsnemen om zo de dienst te inspireren'. (Foto's Harry do c>* soonlijkheid ten goede is veranderd. 'Ik was erg onzeker, had een minder waardigheidscomplex, geen eigen mening en ik toonde nooit mijn ge voelens. Tot mijn achttiende heb ik nooit kunnen huilen. Door een liedje of een tekst, dat weet ik niet meer, bij Ronduit Classic ben ik gaan inzien dat het anders moest en ik bad of ik kon huilen. Een paar maanden later was het zover. Door een opmerking van mijn stagebegeleidster barstte ik ineens in tranen uit en ik heb wel een half uur zitten huilen. Daarna ont dekte ik meer gebedsverhoringen omdat mijn ogen ervoor open waren gegaan'. Cavia De 20-jarige Jeroen van Beek is de enige van de dopelingen die niet in het geloof is opgevoed. 'Maar ik ben wel altijd al op zoek geweest naar de zin van het bestaan. Toen ik als klein jochie meemaakte dat mijn cavia doodging bleef ik me afvragen waar dat beestje nu naartoe zou gaan. En het gras en de bloemen, zouden die zomaar groeien en bloeien? Ik heb altijd het gevoel gehad dat alles een doel moest hebben. Wetenschap pers denken alles maar te kunnen verklaren, maar voor mij is de Bijbel harde waarheid. Evolutieleer9 Laten ze eerst Genesis 1 maar eens goed doorlezen. Door studie ik heb leren inzien dat de bijbel van de eerste tot de laatste letter waarheid is'. Jeroens belangstelling voor het ge loof ontwaakte mede door zijn 18- jarige vriendin Lisette Prins. Toen ze vorig jaar beiden de EO-jongerendag bezochten werd de definitieve keus gemaakt Lisette: 'De EO jongeren dag is echt de kicker van het jaar. Toen ik er vorig jaar was en de oproep kwam: wie voor Jezus kiest, die mag naar voren komen, toen wist ik het gewoon, dit is wat ik wil, ik wil bij Jezus horen. Ik weet met wat er ge beurde, ik MOEST gewoon naar vo ren'. Op het laatste moment heeft ook de 37-jarige Els van der Werve uit Til burg besloten zich te laten dopen. De vroeger op Texel wonende vrouw heeft als enige van de groep een ka tholieke achtergrond. 'Ik ben zelfs misdienaar geweest. Als je bij ons thuis niet naar de kerk ging mocht je een week lang niet naar de televisie kijken. Verder stelde de geloofsop voeding niet zoveel voor. Ik deed er zelf ook niks aan, maar heb mijn kin deren wel laten dopen. Baat het niet, het schaadt ook niet. Een jaar gele den raakte ik in een diepe crisis waarin ik me door iedereen verlaten voelde en in mijn wanhoop heb ik tot God geschreeuwd: doe er wat mee Toen ik gisteravond The Messengers 'You are my inspiration' hoorde zin gen dacht ik: ik maak die keuze'. Berea Hét moment nadert. De zeven dopelingen staan biddend hand in hand in een kring aan de landzijde van de dijk, samen met Klaas Spijker en André Hof van de Berea-ge- meente uit Den Helder. Dat is geen kerk, leggen ze uit, maar een evan gelische charismatische stroming. Die werd een jaar of veertig geleden gesticht uit onvrede over vermeende tekortkomingen van de traditionele kerken, zoals het niet aanroepen van de Geest, het met bidden met de zie ken, het niet betalen van tienden en het met direct aanspreken van ge meenteleden op verkeerd gedrag. De naam komt van het dorp Berea dat in het bijbelboek Handelingen wordt genoemd en waar mensen woonden die aan schriftonderzoek deden en daarnaar leefden. Klaas Spijker heeft ook leiding gegeven aan de bijbel- studiegroep en treedt nu op als voor ganger en organisator van het doop- ritueel en de eraan voorafgaande dienst waarbij muziek een fundamen tele rol heeft. Bij de teen van de dijk is een geluidsinstallatie gezet en ven later schalt muziek over het water die ook in een gemiddelde disco zou kunnen klinken. Levende muziek met zang is er ook, voortgebracht door drie gitaristen en een fluitiste en ver sterkt door de geluidsinstallatie. De dopelingen, allen gehuld in een speciaal wit kleed, staan in een rij op het smalle zandstrandje en zingen, swingen en klappen geestdriftig mee. Ook diverse mensen in het publiek laten zich meeslepen, zwaaiend met de armen. De organisatoren hadden met op zoveel toeloop gerekend. Tek sten van de liederen zijn er veel te weinig. Enige levende Geestdrift wordt ook aan de dag ge legd door cabaretier Herman Boon die Jezus ook in zijn hart heeft geslo ten maar een toon aanslaat die een rechtgeaarde calvinist een gruwel moet zijn. Hij legt schaterend uit waarom de Here Jezus de enige le vende God is. 'Er zijn massa's gelo- steeds tegen het geloof geschopt. Ik had demonen in me, stemmen die me dwongen allerlei rottigs uit te ha len Op een keer werd ik zo gedwon gen iets te gaan stelen in een winkel. Gelukkig werd ik betrapt. Mijn moe der zei dat ik met die stemmen naar Jezus moest gaan om hulp. Toen er weer eens iets rottigs was gebeurd ben ik naar die ouwe wierschuur ge gaan en ik heb daar gehuild en ge schreeuwd: laat die stemmen van me weggaan! Dat is toen gebeurd, ik was bevrijd. Er kwam rust in mi|n leven. In Den Burg ben ik naar catechisatie geweest maar al dat gepraat over geloof, hoop en liefde vond ik maar niks. Omdat er meer jongeren waren die er zo over dachten hebben we een studiegroepje opgericht om te kijken wat er nu precies in de bijbel staat. En er staat onder andere: be keert u en laat u dopen'. Het is toch onnodig dat iemand die al gelovig is zich nog eens bekeert? Helene: 'Dat vond ik eerst ook. Ik ben nooit ongelovig geweest maar ik er voer God niet persoonlijk, ik had geen relatie met hem. Dat is nu heel an ders'. Ze legt uit dat ook haar per ven en stromingen in de wereld. Maai Mohammed, Boedha en Lenm zijn allemaal dood. Je kunt alleen nog naar hun graf. Maar een graf van Je zus Christus is er met, want die is lek ker verrezen, ha ha ha ha hal!' Nu gaat het dan toch echt gebeuren De dopelingen gaan één voor één achter de microfoon staan en vertel len over hun leven en hun uiteinde lijke keus voor Jezus, afsluitend mei een krachtig 'Amen!' Het meest aan grijpend gebeurt dat door Immy Vla ming die stralend en zichtbaar motioneerd haar relaas doet. Menige toeschouwer schiet vol en heeft zakdoek nodig. Ook de dopelingen zijn met zuinig met hun tranen, tie moet kunnen en lachen en blijken dicht bij elkaar te liggen, wordt nog heviger als het van de eigenlijke doop aanbreekt Stuk voor stuk stappen de een meter of tien de zee in, tot water tot de heupen reikt. Door de straffe oostenwind is er een flinke golfslag, waardoor ze al spoedig he lemaal nat zijn Het maakt allemse met uit, want het is zwoel en zonnij en het water van de Waddenzee is in geen jaren zo warm geweest vlak voor de herfst. In een verslag in de krant pleegt in zulke gevallen te staan dat de weergoden meewerkten, maai dat is in dit geval ongepast. De dopelingen zelf zien het fraaie weer echter wel degelijk als niet toevallige Goddelijke medewerking, van die éne God dan. De ook de zee ingelopen verslaggever die van dichtbij foto's wil maken, heeft daar de volgende dag spijt van, want zijn mobiele tele foon is door het opspattende zeewa ter defect geraakt. Climax Spijker en Hof brengen de doop ge routineerd tot uitvoering. De met de handen gekruist op de borst wach tende dopeling wordt in een ferme zwaai achterover geworpen, inder daad koppie onder voor een kort moment. Het is een climax. De ge doopte springt juichend op uit de golven, de armen ten hemel. Hij voelt zich opgestaan na te zijn gestorven De opgebouwde spanning ontlaadt zich explosief. Sommigen huilen luid met lange uithalen. Maar ze lachen alweer gauw, nemen felicitaties in ontvangt van vrienden en kennissen en gaan druipend naar de tent om zich weer in gewone kleding te ste ken. De mensen stromen weg, druk discussiërend. Onder hen ouders van de gedoopten die eerst thuis zouden blijven maar toch maar gekomen zi|n. Eén van hen wordt gefeliciteerd door een kennis maar weet met wat hi| daarmee aan moet. Feike ter Velde van de EO is in elk geval tevreden 'Mooie beelden gemaakt! Allemaal kijken op 11 november' De doopdienst is begonnen, in een kring wordt gebeden en gezongen. Links het muziekensemble. Op de achtergrond de tent voor het omkleden. Tekst: Corrie Timmer en Harry de Graat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 6