In het land van automatisering is Éénoog koning Softwarebedrijf moet op de zaken vooruitlopen scfiSEin, Automatisering is er voor het bedrijf, niet andersom NO HOT ASHES at is nu precies het nillenniumprobleem? Van Uitgeverij Stark Texel naar SnelStart Software TEXELSE f COURANT houdt het millennium- lobleem nu precies in? Vergelijk It maar met een ronddraaiende andklok met twaalf cijfers. Als it 13.00 uur 's middags is, wijst i klok 01.00 uur aan. Veel com bers duiden een jaartal aan met echts twee eindcijfers in plaats jn vier. Zo wordt 1999 als 99 angeduid. Dat gaat goed zolang i datum kan verspringen naar en oplopend nummer. Van 98 sar 99 is geen probleem Maar et wordt een ander verhaal bij )naar 00. En dat gebeurt op 31 ecember om 00 00 uur. De com- jter herkent de sprong van 99 aar 00 met als eeuwwisseling en is een stap voorwaarts, maar idergaat een reis terug in de oor het ontbreken van het euwnummer kunnen berekenin- >n waarin data essentieel zijn, isgaan. Een ander probleem is it bepaalde hard- (computer) en jltware (programma's) het jaar )00 niet herkennen als rikkeljaar. 29 februari wordt sn niet herkend als een geldige itum. tarom hebben computer- brikanten het zover laten ko- nen"7 Ben Zegeren: 'In de ntwerpfase van de PC was ge- iugen duur en moeilijk te ma- Duur werd er spaarzaam ee omgegaan. Toen er wel eer geheugenruimte was, heb- ;n de fabrikanten gewoon de tde klokken in de moderne J achines gezet.' beg: 'Bepaal in welke mate je hankelijk bent van automatise- g. Ben ik afhankelijk of werk ik mee, hoeveel belang heb je bij dat de datum goed is Da's belangrijk bij facturering, .enmgoverkichten, etc. Een npele test kan uitwijzen of de turn ook na 2000 goed wordt igegeven. Voer in 29-02-00. moet op het scherm de da- i 29-02-2000 verschijnen Als 999 verschijnt, het je een pro em. Als de test niet lukt of als nog verdere vragen zijn, raad- leg dan een vakman el Niets is minder waard dan een verouderde computer. I ondernemers beschouwen au- atisering als een hamer, die altijd werken', constateert Ploeg, ar dat is niet zo. Vele gebruikers Computers realiseren zich amper er gebeurt als hun automatisering alt Vergelijk het maar met een amstoring, je bent compleet and. Automatisering is tegen- irdig een belangrijk bedrijfs- ardeel Dan mag je met volstaan leen paar briefjes van leveran- s die verklaren dat hun,spullen inmumbestendig zijn. Win advies ek zelf conclusies en neem indien >g maatregelen sren constateert dat grotere orga- ties er serieuzer mee omgaan, de kleinere bedrijven. 'Grote jon- hebben inventarislijsten en len waar hun apparatuur vandaan s. Het midden- en kleinbedrijf mist organisatie en logistiek. Iemand Ibijvoorbeeld een eenmansbedrijf It daar ook geen tijd voor. Die lit de dag nodig om geld te verdie- 'Het millenniumprobleem? Ach, ik zet m'n computer rond de jaarwisseling uit en zie wel wat er gebeurt.' Een reactie die er op menig verjaardag in gaat als koek. Toch weet de gemiddelde Texelaar donders goed wat er aan de hand is. Er is al zoveel over ge schreven dat geen mens nog een alibi heeft om onwetend te zijn. 'Texelaars nemen het millenniumprobleem best serieus, maar kunnen er niet echt mee zitten', consta teert automatiseringsdeskundige Ben Zegeren van kantoorvakhandel L&R. De grote bedrijven hebben hun zaakjes doorgaans goed voor elkaar, maar het midden- en klein bedrijf zit met smart op de jaarwisseling te wachten. Een houding die wordt bevestigd door softwareleverancier Wim Ploeg van uitgeverij Stark Texel (SnelStart). Ruim veer tig procent van zijn 20.000 klanten werkt nog met programma's van vóór 1996, die dus niet millenniumbestendig zijn. 'We hebben ze al vijftien tot twintig keer van de proble men op de hoogte gesteld, maar tot dusver zonder resultaat.' nen en wil 's avonds nog een paar uurtjes bijkomen. Als ze de proble men met op 1 januari merken, dan wel op 5 januari, Is hun redenering. Men sen hebben een hekel aan het af schrijven en weggooien van oude apparatuur en kijken eerst of ze het met de bestaande spullen kunnen redden. Als het alleen om de capaci teit en mogelijkheden gaat, zouden veel kleine bedrijven niets nieuws hoeven. Ze doen de boekhouding en nog wat simpele dingetjes. Dan kun je op een oudje nog héél wat doen.Veel kleine ondernemers den ken dat millenniumprobleem, dat lost Ben Zegeren in een uurtje wel op Maar zo werkt het met. Ik zie het er van komen dat straks iedereen tege lijk met z'n spullen komt aanzetten.' Zegeren zelf neemt geen afwach tende houding in. 'Als de klant niet met z'n probleem naar ons komt, gaan wij dus maar naar de klant We bellen ze op met de vraag: moeien we nog naar jullie apparatuur kijken Aan informatie over het millennium probleem heerst geen gebrek. Boe ken vol zijn erover geschreven en le veranciers van hard- en software trekken regelmatig bij hun klanten aan de bel. Ploeg:'Ik denk dat al die negatieve publiciteit averechts heeft gewerkt. Er is een beeld ontstaan dat elke computer en elk programma straks problemen geeft. Dat is over dreven en daarom denkt menigeen nu: het zal zo'n vaart wel met lopen dus hoeven we niets te doen.' Zelfs oud-Philips-topman Jan Timmer van het Milleniumplatform hief op Texel zijn waarschuwende vinger, maar relativeerde tegelijk. 'Als oud- Philips-topman doet het me best wel wat als ik na 2000 m'n videorecorder niet meer kan programmeren. Maar vóór de jaarwisseling kon ik het ap paraat toch ook al niet bedienen Behalve het millenniumprobleem zelf, worden ook de gevolgen onderschat Zegeren 'Bij de één is er niets aan de hand, maar voor de ander kan het rampzalig zijn Een bedrijf dat niet millenniumconform is (wat wil zeggen dat diens PC het jaar 2000 niet her kent, red.), veel openstaande reke ningen heeft en geen backupsvan z'n bestanden heeft, krijgt een groot pro bleem. Dat kan al vóór 1 januari op treden 'Wat denk je van een logies- verstrekkerdie reserveringen invoert voor volgend jaar Ze doen er goed aan om de leverancier van hun reserveringsprogramma te bellen of die de zaak op orde heeft. De gebrui ker betaalt doorgaans voor het onder houd.' Het gebeurt nogal eens dat de softwareleverancier ter ziele is of niet meer te achterhalen. En in andere gevallen heeft een handige buurman wat in elkaar geknutseld Zegeren waarschuwt voor ééndagsvliegen in de computerbranche. 'We zitten in een groeimarkt. Bedrijven die tegen scherpe prijzen pc's of programma's aanbieden schieten als paddestoelen uit de grond, maar verdwijnen soms weer net zo snel. En van service ge ven hebben ze vaak nog nooit van ge hoord. De praktijk leert dat veel ge bruikers geen verstand hebben van computers. In automatisenngsland is Eenoog koning. Als zich dan proble men voordoen, zit zo'n klant met de handen in het haar. Want als er pro blemen zijn, geeft de verkoper met thuis en komen ze hier. We helpen iedereen uit de brand, maar het geeft wel te denken.' Rinie de Kruif van het Texels Centrum voor Automatisering (TCA) in Ooster end publiceerde onder de titel Groen Licht voor 2000? een boek met millenniumadviezen en analyses voor hard- en software. De Kruif: 'Boekhoudprogramma's kunnen pro blemen vertonen, de computer her kent de uiterste datum van artikelen niet die nog gebruikt mogen worden na 2000, productieprocessen kunnen problemen ondervinden. Of een restauranthouder werkt met een combimagnetron die met millennium bestendig is. Hij moet er op 1 januari wel op rekenen dat het enkele weken zal duren alvorens zijn leverancier een nieuw moederbordje komt instal leren. Dan kan die restauranthouder al die tijd geen eten bereiden. Er zit tegenwoordig in veel apparatuur een chip en het is maar afwachten tot wat voor problemen dat zal leiden. Je ziet nu al dat veel computer- en aanver wante producten schaars worden De levertijden schieten omhoog. Men is wereldwijd bezig met inkopen en het is maar de vraag of vervangende ap paratuur tijdig leverbaar is. Bedrijven die van computers afhankelijk zijn en die niet weten of ze millennium bestendig zijn, doen er verstandig aan noodvoorzieningen te treffen. Een magazijnbeheerder die alleen zijn producten via de PC kan vinden, kan bijvoorbeeld een recente uitdraai van de artikelen maken. Dan kun je in geval van nood spullen terugvin den. Maak van de klantenbestanden en van de facturen een uitdraai Dan heb je jezelf in ieder geval ingedekt. En vraag je leveranciers in hoeverre die millenniumonderzoek hebben gedaan. Want om te kunnen draaien ben je vaak afhankelijk van een an der Als die zegt dat het geen pro bleem geeft, laat hem of haar dat dan even op schriftelijk bevestigen. Dan ben je in ieder geval ingedekt.' softwarebedrijf dat niet 'knniumproof is, dat kan natuur- niet. Uitgeverij Stark Texel in «terend (SnelStart), dat software ir boekhouden, facturering en tbankierpakketten levert aan het tóen- en kleinbedrijf, zag het tóleem tijdig aankomen en pakte linal 1996 aan. Het werd een ri- ureuze operatie, waarvoor al het 'tere werk moest wijken. 'Laat ik liet aan terugdenken. We moes- 1 wel. anders zouden we onze ge- tfwaardigheid verliezen', aldus Ploeg, de automatiseerder die jaar 35 jaar als ondernemer ac- fis. 'ijkt haast ondenkbaar. Een hoog- ™dig softwarebedrijf onder de *van Oosterend dat ruim 20.000 i en middelgrote bedrijven als al heeft en zo'n 150.000 admim- atieve pakketten aan de man heeft bracht. Een groeiende onderne- "9 waar inmiddels zo'n twintig mensen werken, onder wie de vier zo nen van Ploeg De medewerkers doen hun werk hoofdzakelijk vanuit het hypermoderne kantoor dat in 1996 in gebruik werd genomen. Want dankzij de moderne communicatie middelen behoren afstanden in de automatiseringsbranche tot het verle den. Vertegenwoordigers en service monteurs die hun dagen langs de weg slijten hebben ze in Oosterend niet, want dergelijke kosten kan een excentrisch gelegen bedrijf zich niet permitteren. Telecommunicatie en de servicedesk spelen een crusiale rol bij SnelStart Ploeg: 'Soms hebben we twaalf mensen aan de telefoon zitten. Er zijn dagen dat we vijfhonderd keer worden gebeld. Onze drie faxen staan vrijwel continu te rammelen. En vijfendedig tot veertig procent van onze aanvragen komen binnen via het internet.' Efficiency is in hoge mate doorge voerd in het bedrijf dat z'n oorsprong 35 jaar geleden vond in Zeist. Op 24 juni 1964 begon Ploeg, die van ori gine elektronicamonteur is, met de fabricage van scheepselektronica. Door zijn liefhebberij voor orgels com bineerde hij dit met de bouw van elek tronische orgels, een tak die steeds meer de overhand kreeg. Zijn huwe lijk met een Texelse bracht hem in 1965 naar het eiland, waar hij de fa bricage van orgels naar Oosterend verplaatste, wegens gebrek aan bedrijfsruimte aanvankelijk in een aantal woonhuizen. Ploeg ontwik kelde elektronische zelfbouworgels, waarvoor handleidingen en docu mentatie nodig waren. Het drukwerk werd in eigen huis gemaakt. Waar de drukkerij- en uitgeverij groeide, ver dween de orgelbouw na verloop van tijd naar de achtergrond. Toen het groeiende bedrijf begin ja ren tachtig wilde automatiseren, ging dat met vanzelf 'Het gaf dermate veel problemen en kostte zoveel tijd, dat we sneller met de hand konden blij ven werken We zijn toen maar het boekje Wat is nu eigenlijk een com puter? gaan schrijven. Die gingen als warme broodjes over de toonbank.' Er volgden meer boeken over automati seren, naast de uitgave van theologi sche leesboeken We werden de MSX-uitgever van Nederland ge noemd en hadden binnen enkele ja ren 120 titels op de plank staan.' Met de automatisering in eigen bedrijf wilde het echter niet vlotten. 'De pro grammatuur die we hadden gekocht voor het voeren van onze administra tie werkte niet goed. In 1982 zijn we met hulp van een computer programmeur zelf pakketten voor boekhouding, facturering en admini stratie gaan schrijven. Toen de pro gramma's naar wens voldeden, ble ken ze ook goed te verkopen Achteraf gezien is dat moment de tweede start van het bedrijf geweest en ontstond binnen onze uitgeverij de softwaretak.' SnelStart groeide uit tot een begrip in het midden- en kleinbedrijf, niet in de laatste plaats dankzij de uiterst con currerende prijzen. Voor pri|zen tus sen de tweehonderd en twaalf honderd gulden kan de ondernemer via SnelStart achter de PC aan de slag De gestandaardiseerde pakket ten zijn zodanig gemaakt dat bedrij ven uit vijfhonderd verschillende branches en beroepsgroepen hun administratie ermee kunnen doen. 'Op een zo eenvoudig mogelijke ma nier, dus gebruiksvriendelijk, hebben Lees verder op pagina 9 Het komt nog al eens voor dat be drijven zich aanpassen aan hun automatisering. Het systeem be paalt hoe men werkt, met alle on gemakken van dien Maar automa tisering moet juist worden vertaald in de manier waarop in het bedrijf wordt gewerkt. Gebruikers van computers moeten het werk kun nen doen waarvoor ze zijn aange nomen Een telefoniste moet bij voorbeeld op haar PC brieven kunnen typen en een intern mail- tje kunnen versturen, maar ze moet geen instellingen aan de computer hoeven veranderen Dat scheelt je al 95 procent van de pro blemen', zegt automatiserings deskundige Rinie de Kruif van TCA. 'Efficiënt computer gebruik staat of valt met een goed systeem en beheer daarvan Het komt nogal eens voor dat systeem beheer een neventaak is van een bepaalde medewerker binnen het bedrijf Wat dat is gemiddeld geno men geen dagtaak. Er komt voor automatisering echter steeds meer specifieke kennis kijken. De prak tijk is nu dat steeds meer bedrijven kiezen voor een externe systeem beheerder Die zet in overleg met de ondernemer een goed systeem op dat minimaal onderhoudt vergt. Deze externe automatiseerder fun geert als aanspreekpunt voor pro blemen en draagt op contractbasis zorg voor het onderhoud. Een der gelijke opzet vergt een investering, maar verdient zich dubbel en dwars terug. De medewerkers kunnen zich dan op hun eigenlijke werk concentreren De Kruif con stateert dat veel bedrijven wegens gebrek aan kennis nog lang niet alle voordelen van de automatise ring benutten. Medewerkers zijn voor het gebruik van hun PC nu vaak aan een bureau gebonden. Maar binnen een netwerk is het goed mogelijk om met een wacht woord in te loggen, waardoor ze ook vanaf een andere plek kunnen werken. Automatiseringsondernemer Wim Ploeg overlegt met Dirk Vinke, hoofd van de afdeling verkoop van SnelStart. DINSDAG 19 OKTOBER 1999

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 7