Zoeken naar compromis tussen schapenhouderij en erosiebestendigheid Ongeluk op TX 68 leert lessen voor de toekomst Qeslaagd Medische hulp kwam vijf uur later Gemeente vraagt aandacht voor rattenbestrijding Wat ik zeggen wou... Weg ermee Texelse ram Wat ik zeggen wou... Druk toerisme LIS houdt bemestingsproeven op waddendijken TEXELSE^" couRANT 'Ruimtenood Rabo niet te voorzien?' Eerste klas van 1954 sluit Redmer IJskaschool symbolisch Vliehors VERVOLG VAN PAGINA 1 [en aantal voorbijgangers zal ze lebben opgemerkt, maar velen iok niet. De proefvakken die het ioogheemraadschap van Uit gerende Sluizen in Hollands loorderkwartier op de waddendijk ;;eft aangelegd. Ze zijn bedoeld oor het meten van de effecten van emesting op de groei, de samen- itelling en de beworteling van het iras. De proef moet onder andere uidelijk maken of het houden van ichapen is te combineren met de rimaire functie van de dijk als laterkering. bl onderzoek wordt uitgevoerd door Hans Sprangers, van het nderzoeksinstituut Alterra, het vroe- ere IBN. Hij promoveerde op een bdie naar de begroeiing op dijken op intig verschillende locaties 'Daar- it bleek dat percelen die jarenlang iet worden bemest de beste worteling geven en daardoor de oogste erosiebestendigheid heb- en. Waar de wortels van rijk bemest tas slechts vijf centimeter diep gaan, in de zode van schraal gehouden eiland zich wel tot twintig centime- i vertakken, 'Belangrijk is dat het tn dicht vertakt, fijn wortelstelsel is, aarin fijne kleideeltjes zich verkitten tot een soort elastisch materiaal dat toch een poreuze samenstelling heeft, zodat het regenwater er mak kelijk in kan doordringen. Proeven hebben uitgewezen dat dit gras tij dens superstormen niet kapot is te krijgen Technisch gesproken hoef je met zo'n zode boven de getijdezone met te asfalteren. De kruin is veel ster ker, zodat die bij golfoverslag veel beter in stand blijft De dijk kan daar door twintig centimeter lager blijven.' Kruidiger De proef op Texel, die drie kleine omheinde vakken omvat, wordt ge houden op drie verschillende plekken op het eiland Eén veldje krijgt 150 kilogram zuivere stikstof, één perceel tje 75 kg en één vierkantje wordt niet bemest. Een proeflocatie bevindt zich op een dijk die wordt gepacht een boer die ruim bemest, op een ander deel strooide de pachter niets en het derde blok zat er tussenin In het vak waar flink werd bemest is na ruim twee jaar te zien dat een stikstof- minnend gewas als Engels raaigras, het moet afleggen tegen bijvoorbeeld roodzwenkgras, dat beter gedijt in stikstofarme omstandigheden. De samenstelling van de vegetatie blijk in de arm gehouden blokjes veelzijdiger. Komend voorjaar zal de beworteling worden bekeken, de beoordeling van de bedekking van de dijk volgt in juni Arm gehouden dijken, die daardoor kruidiger van samenstelling zijn. slui ten volgens Sprangers schapen houderij met uit. 'Maar het vereist wel meer vakmanschap. Een boer moet vaker omweiden Extensieve begra- zing van de dijk wil niet zeggen: een paar schapen op een grote opper vlakte. Beter is het om in korte tijd een dijk kort te grazen en dan uit te wijken naar een ander stuk. Dan gebruik je de schapen als een soort maai- machine Het mooiste is als dat twee tot drie keer per jaar gebeurt. Daar mee benader je het beste de ideale situatie een paar keer de dijk maaien en de ruigte afvoeren. Maar ook die methode kent weer z'n nadelen. Om het beweiden voor de schapen houders wat aantrekkelijker te maken zou een gift van 50 kilogram stikstof per jaar wellicht een goed compromis zijn. 'Want het is met de bedoeling dat de schapen van de dijk gaan.' «Is vaker in het najaar worden Texel weer veel ratten gesigna- erd. Het lijken er meer dan vorig ar, althans er zijn meer mensen ebij de gemeente gratis gif ko en halen.Vooral op erven en in rotkanten in het buitengebied nde dieren of hun sporen gezien, ak op plekken waar ze in vorige en juist niet waren. Dat heeft te aken met voedselaanbod. Waar voorbeeld maïs en bieten- ppen liggen, vestigen zich ook iag ratten, vooral als er veel luilplaatsen zijn zoals romme- erven. In vorige seizoenen wer- a ook op menig recreatieterrein gen aangetroffen. gemeente Texel is graag behulp- m bij de bestrijding. Bij meentewerken (telefoon 312510) de R.P.Keijserstraat kan men te- tit voor gratis gif en advies, nodig komen de gemeentelijke 'enbestrijders Jan Vennik en lem Moor in actie op het terrein zelf. Eerstgenoemde slaagde on langs voor het Diploma Ongedierte- bestrijding, maar weet ook uit de praktijk welke strategie moet worden gevolgd om de opmars van de bruine knagers te stoppen. Het is bijna altijd een combinatie van maatregelen. Dat geldt ook voor handelingen ter voor koming van ratten. Wie in een rom melige omgeving (te veel) voer voor vogels en huisdieren uitstrooit dat niet direct wordt opgegeten, vraagt om ratten, vooral als er water in de buurt is. Ook compostbakken en hopen afval zijn risicofactoren, even als overvolle vuilcontainers waar de rommel uitpuilt. De gemeentelijke rattenbestrijders hebben een een voudig foldertje samengesteld met tips voor het weren en bestrijden van ratten. Als favoriete schuilplaatsen voor de dieren worden daarin ge noemd: slootkanten, ruigten, bij sta pels hout, maiskuilen, onder en in gebouwen, opslagterreinen en bij voerplaatsen voor vogels. Speciale voerkistjes waarin het gif (niet meer dan 250 gram tegelijk) moet worden gedaan, dienen zo dicht mogelijk bij deze plekken te worden opgesteld, onbereikbaar voor kinderen, vogels en huisdieren. Hugo Commandeur (23) uit Den Hoorn is aan de Hogeschool Haarlem en aan de Fachhochschule Osnabrück in Duitsland afgestudeerd als ingenieur in de elektronica. De ti tel van zijn afstudeerscriptie luidde 'Aufbauten und Techmken zur Erstellung von Hologrammen mit einem Helium-Neon-Laser'. Nu pak ik mijn pen en ga ik mijn ergerenissen eruit gooien. Al zo'n jaar of dertig kom ik op Texel, een stukje land dat mijn hart heeft gestolen. Maar de laatste jaren zit ik met sa mengeknepen tenen op de boot Wat is er nu weer verpest, denk ik dan. Dat VERVOLG VAN PAGINA 1 erden twaalf ooien gedekt, afkom- ig van de stamboekbedrijven van an Engel en Ad Klaver. Direct na ankomst op Texel werd de ram aan werk gezet bij Maarten, Dirk en acob Roeper van De Fenne en De emp en vervolgens mag hij zich uit een op De Waddel waar een harem an vijftig ooien op hem wacht. Zijn oed is dus al verspreid. Het spreekt vanzelf dat eigenaar Piet Bakker het komende voorjaar met spanning zal letten op de ontwikke ling van de lammeren die door het geïmporteerde vaderdier zijn ver wekt. Vitale schapen vindt hij van groot belang voor de toekomst van zijn bedrijf, waarbij hij denkt aan zijn 21-jarige zoon en opvolger Jan Willem. Die zit in het laatste jaar van de Hogere Landbouwschool in Leeuwarden en is momenteel bezig met een projectstage in Ierland. De aankoop van de ram van het Franse type is enigszins vergelijkbaar met het in de jaren tachtig introduce ren van Amerikaanse stieren in de rundveehouderij. Dat gaf toen nogal wat commotie maar bleek achteraf een groot succes. Het inzetten van de 'Franse' ram op de Waddel zal min der opspraak geven. Dit bedrijf is namelijk niet zwoegervrij. Als het dier eenmaal daar aan het werk is ge weest, kan hij niet meer op zwoeger- vrije bedrijven worden ingezet. Zwwttzwwtl.. zwwtl Zo'n 200 auto's komen van de boot, diverse andere gaan richting boot Bijna zijn ze afgevoerd en., daar komt de vol gende boot Hoe moet dat als er 300 auto's van afkomen? Kunnen wij als Texelse bewoners dan nog de weg op of over komen? Wat blijft er voor ons Texelaars over? Boodschappen doen is helemaal met leuk meer. Dringen om door 't volk te komen, die dan ook nog veront waardigd reageren. Ik was altijd blij als de zomer voorbij was. Dan zag je elkaar weer. Maar dat schijnt verleden tijd te zijn. Wan neer zien wij Texelaars elkaar nog7 Bij een kassa? Welnee Eén Texel aar, vier of vijf vreemden en dan zie je pas weer een bekende Of hele maal niet. Vanmorgen bij de Hema drie kassa's met wachtenden, met ongeveer twee Texelaars Je hoeft helemaal niet je best te doen om 'in cognito' te gaan. Wat denken VVV, verhuurders en de Teso wat ervan Texel overblijft? Rust maakte ons eiland aantrekkelijk. Maar ga eens naar de Dennen. Overal au to's. Waar is de rust gebleven? Onze vriendelijkheid en verdraagzaamheid, zullen we dat nog lang vol houden? Klachten hoor je al Texelaars moe ten maar rekening houden met de gasten, zij niet met ons. Ja, 't is goed voor de economie. Maar wees s.v.p eerlijk, geld maakt het 'le ven' niet vrolijker. Daarom gebruik je het geld voor drank, seks en drugs, dan heb je nog wat schijnplezier Nog meer mensen? Acht tot twaalf weken houden we misschien vol, maar dan weer eens op jezelf zijn is toch heerlijk7 Bouw misschien liever een kleinere boot. Kunnen ze nog eens in de rij staan Is helemaal geen probleem, je gaat per auto naar Schiphol, moet daar uren wachten en dan nog vliegen en., geen protest. Ik vind mensen enig, maar hier baal ik van, dat mag u wel weten Misschien zijn er meer? Paula Brouwer. 'Elba'. Zuid-Haffel. volgens de Raad verstandig aan ge daan het medisch handboek te raad plegen, ook al was er geen sprake van alarmerende verschijnselen en was de patiënt bij kennis. 'Bij alle behalve de zeer lichte hoofdwonden is raadpleging gewenst. In geval van verdere complicaties zou de schipper dan beter weten hoe te handelen Overigens had de gewonde in kwes tie een veiligheidshelm moeten dra gen. vindt de Raad. Hij had zijn ver wondingen er waarschijnlijk met mee kunrten voorkomen, maar als de haak iets hoger tegen zijn hoofd was ge zwiept, hadden de gevolgen bijzon der ernstig kunnen zijn. De klacht van DETV over onduidelijkheid van de zend frequenties na het wegvallen van Scheveningen Radio en de invoering van het nieuwe zendsysteem GMDSS, is naar het oordeel van de Raad begrijpelijk. Er wordt inmiddels gewerkt aan een geplastificeerde in structie voor aan boord, zodat de schipper weet wat hem te doen staat, zo constateert de Raad tevreden. Wel draagt de Raad de scheepvaart autoriteiten op pas tot opheffing van de oude frequenties over te gaan wanneer alle vissers weten welke GMDSS apparatuur voor hen ver plicht is. Zij moeten daarover duide lijk en tijdig geïnformeerd worden. 'Het betreft de veiligheid van de visserman op zee. Deze kan en mag niet ondergeschikt worden gemaakt aan ambtelijke politiek.' Nog maar kort na de opening van het gemeentelijk expositiecentrum 'Tusse de Banke'. tevens clubhuis van de Historische Vereniging, wordt dit gebouw alweer ingrijpend uitge breid Eigenaar Rabobank maakt op de bovenverdieping kantoren en spreekkamers. De exporuimte en het clubhuis worden 'herschikt'. De nieuwe stoffering van de expositie ruimte komt voor rekening van de gemeente. Raadslid Pieter de Groot vroeg zich in de commissievergadering van Welzijn en Onderwijs van woensdag avond af of de Rabobank met eerder had kunnen weten dat zij meer kantoorruimte nodig had. Hij vond dat de bank de stoffering zelf maar moest betalen. Voorzitter-wethouder Nel Eelman was het totaal niet eens met die opvatting Volgens haar was de bank uiterst coulant geweest. Het aanvankelijke verbouwplan was voor de gemeente ongunstig want de expositieruimte werd kleiner De bank was echter direct bereid een ander ontwerp te maken waarbij met alle wensen van de gemeente rekening is gehouden zodat het juist beter werd dan vroeger. Ook moet in aanmerking worden genomen dat de bank een lage huur vraagt (ongeveer de helft van het 'commerciële' bedrag) en dat de continuïteit van het expositie centrum en het clubhuis beter zijn gewaarborgd. 'Dat we dat stukje vloerbedekking voor onze rekening nemen is niet meer dan reëel', aldus de wethouder. afschuwelijke hotel Juliana en haar zus Opduin, die dozen bovenop een prachtig duin Daarna dat enorme parkeerterrein met dat bruggetje, die zogenaamde koopflats, plus restau rant en een kapitale villa. Wie regelt dat allemaal toch? Dan een douche- en WC-complex, met te geloven. Mid den in de duinen, langs een pad. En tot slot de nieuwbouw van Mantje in De Koog Wat een bouwtekening, wat een miskleun. Is er niet wat anders te verzinnen dan dat grachtenpand? Zeker uitgevoerd in die witte schim mel, net als die huizen aan de Pont- weg bij De Koog. Weg ermee. Doe niet zo modern, dat past niet op Texel. Of gaat Texel net zo worden als de kustlijn van Petten tot Den Helder? Ik zie het somber in. Ik doe in het ver volg mijn contactlenzen uit, dan zie ik alles niet zo scherp. Trui Hemker, Amsterdam DINSDAG 26 OKTOBER 1999 Rolie Zweere, Dirk Roeper, Henk Rik- kenberg, Jan Kooger, Jaap Betsema en Kees Koopman, oud-leerlingen van de Redmer IJskaschool die bij de opening in 1954 het eerste klasje vormden, namen 45 jaar na dato nog éénmaal plaats in de schoolbanken. De reünie van het gemiddeld 52-ja- rige gezelschap was bedoeld als een symbolische sluiting van de school. De stemming was emotioneel, maar ook berustend. 'Dit is de doodsklap voor De Waal, nu hebben we hele maal mets meer over', verwoordde Roeper Hij herinnerde zich hoe hij als jochie met Rikkenberg achterin het lokaal zat te kletsen. 'Opeens gooide meester Albers een spons naar m'n hoofd. Die heb ik toen onder de kraan gehouden en terug geworpen. De plek waar de spons tegen de muur zeilde was jaren daarna nog te zien. Oud-klasgenoot Betsema kan niet met de sluiting zitten: 'Prachtig toch! Ik was er bij toen de school werd ge opend en nu maak ik ook nog mee dat hij wordt gesloten.Voormalig klasge noot Ankie Bemardus kon niet aan wezig zijn op de reünie. De jongste generatie leerlingen van de Waal der school heeft inmiddels ergens anders een plaatsje gevonden. (foto Gerard Torvnerman) Frits Witte, medewerker van Uitwaterende Sluizen, verricht werkzaamheden aan één van de omheinde proefpercelen op de dijk bij De Schans. (Foto Gorard Timmerman) opgestuurd. Een verzoek van de bur gemeester om de bedenken alsnog in behandeling te nemen, heeft het ministerie naast zich neergelegd. De gemeente tilt met zwaar aan het verspelen van het recht op hoger be roep. Wethouder Peter Bakker (Mi lieu) verwacht dat zaken zoals aan passing van de aanvliegroute en beperkingen van de tijden van de oefeningen in het convenant met Defensie kunnen worden geregeld. Oude koers 'VROM heeft niets van onze beden kingen overgenomen', reageert Sicco ten Brug, voorzitter van de dorps commissie De Cocksdorp en Eierland, teleurgesteld 'In feite blij ven ze precies op de oude koers, zoals die in het ontwerpbesluit is ver woord. In de bestaande vergunning, die eigenlijk al jaren is verlopen, zijn een paar extra regeltjes opgenomen, maar het betreft zaken die in de prak tijk toch al nooit werden overschre den. In feite is hierin zelfs een extra marge aangebracht. Want de lucht macht komt nu al nooit aan de zeven tig vijfhonderdponders per jaar. In die honderdtwintig die worden genoemd moeten volgens mij ook kleine bom metjes zijn meegenomen. Wij praten over 500-ponders. En straaljagers vliegen bij mijn weten nooit tot half elf 's avonds. Het is zeer betreurens waardig dat het ministerie onze argu mentatie achteloos van tafel heeft geveegd. Ze negeren ons volledig. We krijgen niet eens antwoord op onze vragen.' Ten Brug heeft zijn hoop nu gevestigd op het convenant met het ministerie van Defensie. 'Die onderhandelingen waren veel breder. Het ging ook over hinder door de aanvliegroutes en het geschut van de landmacht. Het over leg verliep aanvankelijk zeer hoopvol. Maar ook van dat verhaal is mets in deze milieuvergunning terug te vin den, al is het convenant natuurlijks iets tussen Texel en Defensie, en niet met VROM. We moeten proberen er veel meer uit te slepen dan nu op papier is gezet.' Het ongeluk aan boord van de TX 68 van 9 december 1998 was voor de Raad voor de Scheepvaart aanleiding om een aantal aanbevelingen te doen die van belang zijn voor de hele Nederlandse vissersvloot. De Raad beoordeelde het incident na klachten van de Texelse visserijvereniging DETV, die onder meer vond dat het wel erg lang had geduurd voordat de gewonde matroos Ron van der Slikke de nodige medische hulp ge boden werd. Gebrekkige communicatie was daar mede debet aan. In middels werken het ministerie, de Kustwacht en de KNRM aan een in structie voor het inroepen van medische hulp met informatie over de radiokanalen die de schippers dienen te gebruiken. Daarover was na het wegvallen van Scheveningen Radio onduidelijkheid ontstaan. Het ongeluk speelde zich om 1.30 uur af nabij de Bruine Bank. zo'n 60 mijl ten westen van Texel. Visser Ron van der Slikke wilde een leeg net ter re paratie naar achteren trekken. Dat ging moeizaam door de zware rubbe ren banden die onder de kuil hingen. Hij bevestigde een lijn met haak aan één van de nettouwen, en probeerde de lijn met de lier binnen te halen. De rekbare lijn kwam strak te staan, knapte en sldeg met een enorme kracht terug. De lijn en de haak raak ten de hals en de kaak van de visser man, die tegen de vlakte ging. Hij bloedde uit en boven zijn mond. en had volgens schipper Daalder een kaak gebroken. Later zou dat ver moeden bewaarheid worden. Daal der zette meteen koers richting Den Helder De Raad voor de Scheepvaart vindt dat de schipper daarmee juist heeft gehandeld. Maar dat was zo ongeveer het enige* dat die decembernacht is goed gegaan. Daalder vond de verwondingen met ernstig genoeg om het noodkanaal van de Kustwacht te gebruiken, maar wilde toch Radio Medisch Advies (RMA) inwinnen. Hij wist dat Scheveningen Radio 's nachts geslo ten was en riep daarom de hulp van Radio Oostende in. Die waar schuwde de Kustwacht, maar toen de Kustwacht contact met de TX 68 zocht had Daalder al weer overge schakeld op het Belgische Oostende, omdat hij van de Kustwacht maar niks hoorde. Rond 3.30 uur - twee uur na het ongeluk - was de arts aan de telefoon, maar de doorverbinding met de kotter mislukte om onver klaarbare reden. Via de operator werd toen maar indirect gecommuniceerd, waarna de arts besloot de gewonde met de helikopter van boord te halen. Die steeg op van marinevliegbasis De Kooy, maar keerde snel terug van wege de laaghangende bewolking. Daarop werd de Helderse redding boot Dorus Rijkers ingezet, die het schip vijf uur na het ongeluk om 6.30 uur zes mijl buiten het Molengat be reikte. Om 7.30 uur werd Van der Slik in het Gemini behandeld, waarna de gebroken kaak in Alkmaar werd ge opereerd. Zeven weken later was Van der Slik weer volledig hersteld. Volgens de Raad voor de Scheep vaart had schipper Daalder kostbaar tijdverlies kunnen voorkomen door het NSV-noodkanaal van de Kust wacht te gebruiken. 'Dit kanaal moet altijd bij RMA-verkeer worden ge bruikt, omdat het hier om spoed- verkeer gaat.' Verder had Daalder er 'ibrand C. Eelman (de 'Spiekerkoning') hield zich voor de oorlog bezig met het exporteren van de toen nog forse Texelse schapen. I foto werd eind dertiger jaren gemaakt aan de Schilderweg bij het voorbereiden van een transport. Links Sljbrand Eelman, in het '•dden Maarten Koorn P.J.zn en rechts Piet Brouwer (de 'Pettemer').

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 5