Bezoek uw provincie op
internet
Noord-Holland
in het kort
Feiten over Noord-Holland
Wat gebeurt er met
het provinciegeld?
Moord-Etolland
Face-lift voor oude
haven in Huizen m
www.noord-holland.nl
Colofon
TEXELSE 22 COURANT'
Halfuurs veerdienst én nieuwe natuur langs havenpier
TEXELSTROOM - LELY OP DE AFSLUITDI,
PROVINCIE TERDAM - VAN BUSSUM NAAR NAARDEN
Klaar voor de winter
Millennium
Bromfiets verhuist
Steenuilenwerkgroep
opgericht
Noord- en Zuid-Holland en Utrecht
pakken verstedelijking aan
SCHIPHOL RIJK - BIJ HAARLEM HET HOOGST - CIRCUIT - WIJK AAN ZEE EN DUIN - ERFPRINS - RAZENDE BOL - NOORDERHAAKS
ixeit Notnt-Hcttm4
De pnjsvraag van de eerste Pagina Noord-
Holland luidde: hoeveel inwoners heeft
Noord-Holland? Uit de inzenders die het goede
antwoord hebben gegeven (antwoord 2: 2,5
miljoen), maken we nu de drie prijswinnaars
bekend: H. van Andel uit Haarlem, J.H. van
de Pol uit Hilversum en F. Peelen-Klapwijk uit
Amsterdam. Zij krijgen binnenkort het interes
sante boekje over onze provincie toegezonden.
De nieuwe prijsvraag luidt:
De 2,5 miljoen inwoners van Noord-Holland
vormen ruim 1,1 miljoen huishoudens Die huis
houdens hebben elektriciteit nodig. De provincie
streeft naar fyet gebruik van zo schoon mogelijke
energie. In Noord-Holland staan op dit moment
213 windturbines Hoeveel huishoudens kunnen
een jaar lang worden voorzien van elektriciteit
van deze windturbines?
1. 10.000 huishoudens
2. 20.000 huishoudens
3. 40.000 huishoudens
Uw antwoord uiterlijk 15 december sturen naar:
redactie Pagina Noord-Holland, postbus 123,
2000 MD Haarlem. Faxen of mailen kan ook:
(023) 514 41 55, E-mail: post@noord-holland.nl
Onder drie van de goede inzenders verloten
wij weer een boekje over de provincie.
De goede oplossing staat in de Pagina van
januari. In december verschijnt geen Pagina
Noord-Holland
De Pagina Noord-Holland is een uitgave
van de provincie Noord-Holland.
Redactie: postbus 123, 2000 MD Haarlem.
Contactpersoon: Rienk van der Veen,
tel. (023) 514 43 09, fax. (023) 514 41 55.
E-mail post@noord-holland.nl.
VRIJDAG 19 NOVEMBER 1999
k
J
Kijken in de keuken van de provincie
Via internet kan dat. Achter de home
page van de provincie Noord-Holland
(www.noord-holland nl) zit een schat
aan informatie over onderwerpen waar
de provincie zich mee bezig houdt;
bescherming van natuur en landschap,
het water va^ Noord-Holland, waar
komen de wegen en fietspaden, over de
zorg voor ouderen, waar zijn de ambu
lances gestationeerd, enz. Op dit mo
ment werken wij aan vernieuwing en
uitbreiding van de Noord-Hollandse
website. Wij houden u op de hoogte.
L-,---=-mn
Een gevaarlijke gelijkvloerse kruising op rijksweg N9 Alkmaar-Den Helder foto Fotostudio Honing
Nog even en de tijd van sneeuw, ïjzel en glad
heid breekt weer aan. De afdeling Beheer en
Uitvoering van de provincie zorgt er dag en
nacht voor dat provinciale wegen en fietspaden
veilig begaanbaar blijven. Twee teams van glad
heidsbestrijders zorgen daarvoor. Iedere regio
heeft zijn eigen team. Voor meer informatie:
bureau wegen Noord, de heer C. van Duin,
tel. (0226) 33 32 20 en bureau wegen Zuid, de
heer C van Os, tel. (075) 646 76 25. De grens
tussen de regio's is de lijn Schoorl-Alkmaar-
West-Graftdijk-Purmerend-Volendam.
Ook de provincie is hard bezig met wat wel het
'millenniumprobleem' wordt genoemd. De pro
vincie is onder andere verantwoordelijk voor
verkeerslichten op provinciale wegen, bruggen
over provinciale vaarwegen en openbare verlich
ting. Voor een- ongestoorde bediening hiervan
zijn alle computerprogramma's getest op hun
betrouwbaarheid tijdens de jaarwisseling Enkele
systemen bleken inderdaad niet millenniumproof
en zijn of worden nog vernieuwd. De provincie
gaat de eeuwwisseling vol vertrouwen tegemoet
Voor onverwachte gebeurtenissen wordt op oud
jaar, op verschillende locaties verspreid over de
hele provincie, personeel achter de hand gehou
den.
Meer informatie bij Netty van Schaik, project
leider millennium, tel. (023) 514 31 76.
Op 15 december verhuist de bromfiets binnen de
bebouwde kom op veel plaatsen van het fietspad
naar de rijweg. In Den Haag, Apeldoorn en Tiel
is drie jaar lang een proef geweest met brommers
op de gewone weg. Het blijkt dat het aantal
ongelukken tussen brommers en auto's, fietsers
en voetgangers drastisch is gedaald.
Via de Regionale Organen Verkeersveiligheid
(ROV) hebben de provincies een belangrijke rol
bij de invoering van de nieuwe regel. Als beheer
der van wegen en fietspaden moeten de provm-
Bednjfsmodemisenng boer zet loensten ener naar Hotel de Boercnkamer in Brock in Waterland foto. provincie Noord-Holland
cies veel nieuwe verkeersborden plaatsen. Gede
puteerde De Boer heeft donderdag 4 november
het eerste nieuwe verkeersbord voor
fietsers/bromfietsers in Noord-Holland onthuld.
Meer informatie bij het ROV Noord-Holland,
Arthur Rietkerk tel. (023)514 53 80
De steenuil staat'in Nederland op de lijst van
bedreigde diersoorten. Ter bescherming van de
steenuil heeft Landschapsbeheer Noord-Hol
land, met steun van de provincie, de Steenuilen-
werkgroep opgericht, dertien vrijwilligers ver
spreid over de gehele provincie. Zij inventarise
ren de uilen en hun leefgebieden, beschermen en
verzorgen bestaande broedplaatsen, zorgen voor
alternatieve woonruimte voor de uilen en geven
boeren advies om het boerenerf als leefgebied
voor de steenuil te behouden. De werkgroep ver
zorgt ook (dia)lezingen en publicaties voor de
media.
Wilt u meer informatie of heeft u interesse mee
te doen? Neem dan contact op met Willem
Kooijman, tel (0229) 20 11 52 Een folder over
de werkgroep is eveneens verkrijgbaar bij Willem
Kooijman of bij Landschapsbeheer Noord-Hol
land tel.(023) 514 30 80.
Nieuw natuurgebied
Maar het miljoenenproject voorziet ook in
andere behoeftes. Zo wordt voor de zandschepen
van KZF Rijsbergen een nieuwe losgelegenheid
aangelegd en krijgt de jachthaven in het ooste
lijk deel van de haven er 200 ligplaatsen bij. De
uitbreiding van de haven van Huizen gaat ten
koste van natuurwaarden. Daarom wordt er aan
de westzijde van het havenkanaal in het IJ meer,
een nieuw natuurgebied van vijf hectare aan
gelegd. Deze 'ecologische zone' bestaat uit zand
waarop zich een zogenaamde Tietruigte' gaat ont
wikkelen waar uiteenlopende vogelsoorten, zoals
de bruine kiekendief, de bosrietzanger, de blauw-
borst en vele eendensoorten zich snel thuis zullen
voelen. Het wandelpad op de westelijke pier
geeft toegang tot een deel van dit gebied, zodat
ook de natuurrecreant aan zijn trekken komt.
Platteland
vernieuwt
Het platteland verandert. Groene weilanden
met rood- en zwartbont vee en wuivend graan
op de akker maken steeds vaker plaats voor
bollen, bedrijventerreinen en huizen. Vooral in
de Randstad staat het platteland onder druk
van de verstedelijking. Hoe houd je het platte
land aantrekkelijk maar geef je ook ruimte aan
nieuwe ontwikkelingen?
Voor het antwoord op die vraag hebben Noord
en Zuid-Holland en Utrecht hun plannen voor
het platteland samengebracht in één programma:
ROR De drie letters zijn een afkorting van het
Ruraal OntwikkelingsPlan (ruraal betekent plat
teland) In dit plan is een hoofdrol weggelegd
voor het agrarisch bedrijf. De boer blijft onder
nemer maar gaat in :tjn bedrijf ook andere zaken
zoals cultuur, natuur, landschap, recreatie en toe
risme betrekken Dat betekent dat hij voortaan
voorzichtig zal omgaan met die dingen die op
zijn bedrijf deel uitmaken van landschap en ver
leden, zoals het behoud van de stolp als histo
risch boerderijtype of het oude slotenpatroon in
zijn wellanden of akkers.
Producten uit de streek
De boer gaat zich ook toeleggen op de teelt van
producten die typisch zijn voor de streek Neem
bijvoorbeeld Waterlands vlees, Opperdoezer
aardappelen en Texels schapewol. Boeren zullen
ook warm gemaakt worden om het agro-toeri^me
te bevorderen. Ze kunnen hun bedrijf geschikt
maken voor gasten die er kunnen kamperen of
op een luxere manier kunnen overnachten
Hotel de Boerenkamer in Waterland is daar een
goed voorbeeld van Bedrijfsmoderniseringen
vereisen weliswaar een andere kijk op de zaak
maar geven de boer eveneens nieuwe kansen.
Oude kassen worden bijvoorbeeld vervangen
door glasteeltcomplexen die voldoen aan de laat
ste eisen van energie en milieu
Duit in het zakje
De aanloop naar de nieuwe wijze van boeren en
de maatregelen ter verbetering van de leefbaar
heid kosten veel geld. Geld dat uit veel porte
monnees moet komen Diverse Europese regelin
gen dekken een groot deel van de kosten.
Ook het rijk, de provincie, gemeenten, water
schappen en de betrokken sectoren zoals het
midden- en kleinbedrijf en de agrarische sector
zijn bereid een flinke duit in het zakje te doen.
Tot 2006 bedragen de kosten van het ROP 489
miljoen gulden. Hiervan zal circa 191 miljoen
voor rekening van de provincie komen.
Verantwoordelijk gedeputeerde:
drs. J H.J (Bob) Verburg
Binnenkort kunt u om het klif uur met de ferry ittn Htu;«?n naar A/mere
Binnenkort krijgt de haven van Huizen een
totaal ander aanzicht. De oude havenkom
wordt verbeterd en uitgebreid. Het project
'Kop oude haven' gaat ruimte bieden aan open
baar vervoer te water en geeft een nieuwe toe
komst aan waterrecreatie, natuur en zandover-
slag. De kosten van 'Kop oude haven' worden
door de gemeente en de provincie gezamenlijk
gedragen. De gemeente Huizen betaalt bijna
acht miljoen gulden mee. De vijf miljoen die de
provincie voor haar rekening neemt, is speciaal
bestemd voor voorzieningen aan de wal voor de
ferryverbinding Huizen-Almere.
Om het half uur met de boot naar Almere? Vol
gend jaar is het mogelijk Vóór die tijd moeten er
nog wel omvangrijke maatregelen worden getrof
fen Zo zullen beide pieren dieper in het IJmeer
komen te liggen. De westelijke pier wordt opge
schoven waardoor een havenkanaal van 75 meter
ontstaat. Zo krijgen de twee ferryschepen van
Aquanet (Connexxion) die in 2000 de openbare
veerverbinding Huizen-Almere gaan onderhou
den, voldoende ruimte. Voor de toekomst staat
een uitbreiding van de veerdienstverbinding
Huizen-Amsterdam IJburg/Zeeburg op het pro
gramma De ferryschepen krijgen in de haven
kom royale afmeerruimte en er komen extra
voorzieningen voor de passagiers, zoals een com
fortabele wachtruimte en voldoende parkeergele
genheid.
200 extra ligplaatsen in jachthaven Huizen foto: Fotostudio Honing
Verantwoordelijk gedeputeerde,
drs. H. (Hen) de Boer
Op 15 november hebben provinciale staten de
begroting voor 2000 vastgesteld. Hierin staat
een raming van de inkomsten en uitgaven voor
het komende jaar. Uit de begroting blijkt dat de
provincie met vele miljoenen het nieuwe mil
lennium in gaat. In dit artikel hebben we drie
veel gestelde vragen over de begroting van de
provincie afgedrukt. Lennv Klijn, gedeputeerde
voor financiën, geeft antwoord.
Lenny Wijn, gedeputeerde soar financien
foto pTostncte Noord-Holland
ls de provincie rijk?
"Laat ik zeggen dat we er financieel warmpjes bij
zitten op het ogenblik Dat komt onder andere
door de verkoop van het provinciaal elektrici
teitsbedrijf aan een Amerikaanse onderneming.
Maar dat geld hebben we natuurlijk niet op de
bank ge;et. De opbrengst van de verkoop gaat in
het Fonds Investeringen Noord-Holland, FINH.
Het geld uit dit fonds besteden wij voor allerlei
doeleinden waar de bewoners van de provincie
iets aan hebben Zo wordt het geïnvesteerd in
projecten op het gebied van cultuur, milieu,
recreatie, natuur, verkeer en vervoer en monu
mentenzorg."
Wat zijn dat voor projecten?
"Het zijn investeringsprojecten die de provincie
samen met anderen onderneemt Ik zal een paar
voorbeelden geven. Op het ogenblik worden for
ten van de Stelling van Amsterdam gerestau
reerd met FINH-geld. Hier heeft de investering
zelfs een dubbel effect: we behouden een interes
sant monument en we geven het een nieuwe
bestemming als museum of bezoekerscentrum
De gemeenten Texel, Wieringen en Huizen krij
gen FINH-geld voor de uitbreiding en verbete
ring van hun ha\en. Hiermee kunnen ze moge
lijkheden creëren voor watersport, visserij, open
baar vervoer te water en voor andere bedrijvig
heid die aan de haven gebonden is. In Hoorn en
Purmerend wordt FINH-geld aan cultuur besteed
want beide steden gaan hun theaters vernieuwen."
Zitten er in de begroting nog projecten die er,
bijvoorbeeld door hun omvang, uitspringen?
"Qua omvang denk ik aan de verbetering van
rijksweg N9 Alkmaar-Den Helder Samen met
het bedrijfsleven en de regio steken wij vijftig
miljoen in de bouw van viaducten bij Schoorl-
dam en De Stolpen. Dat zijn nu gevaarlijke
gelijkvloerse kruisingen. Door de viaducten
stroomt het verkeer van en naar Den Helder
ongehinderd door en zijn er op de kruisende
wegen geen opstoppingen meer in de richting
van de kust. Vanuit de regio is lang aangedron
gen op een oplossing voor de problemen op deze
weg. Het rijk draagt als eigenaar van de weg 70
miljoen bij Daarnaast maken we 15 miljoen gul
den vrij voor de aanleg van 'groen om de hoek'
Dit zijn grote groengebieden in de buurt van de
steden om mensen natuur en recreatiemogelijk
heden te bieden, zonder dat zij daar grote afstan
den voor moeten afleggen En niet te vergeten:
de ontwikkeling van wind- en zonne-energie
krijgt met een bedrag van 15 miljoen een forse
duw in de rug."
Grote groengebieden bieden ivlop natuur <m recreatiemogelijkheden
foto: B ure ju ioot Beeld