Bezoek uw provincie op internet Noord-Holland in het kort Feiten over Noord-Holland Wat gebeurt er met het provinciegeld? Moord-Etolland Face-lift voor oude haven in Huizen m www.noord-holland.nl Colofon TEXELSE 22 COURANT' Halfuurs veerdienst én nieuwe natuur langs havenpier TEXELSTROOM - LELY OP DE AFSLUITDI, PROVINCIE TERDAM - VAN BUSSUM NAAR NAARDEN Klaar voor de winter Millennium Bromfiets verhuist Steenuilenwerkgroep opgericht Noord- en Zuid-Holland en Utrecht pakken verstedelijking aan SCHIPHOL RIJK - BIJ HAARLEM HET HOOGST - CIRCUIT - WIJK AAN ZEE EN DUIN - ERFPRINS - RAZENDE BOL - NOORDERHAAKS ixeit Notnt-Hcttm4 De pnjsvraag van de eerste Pagina Noord- Holland luidde: hoeveel inwoners heeft Noord-Holland? Uit de inzenders die het goede antwoord hebben gegeven (antwoord 2: 2,5 miljoen), maken we nu de drie prijswinnaars bekend: H. van Andel uit Haarlem, J.H. van de Pol uit Hilversum en F. Peelen-Klapwijk uit Amsterdam. Zij krijgen binnenkort het interes sante boekje over onze provincie toegezonden. De nieuwe prijsvraag luidt: De 2,5 miljoen inwoners van Noord-Holland vormen ruim 1,1 miljoen huishoudens Die huis houdens hebben elektriciteit nodig. De provincie streeft naar fyet gebruik van zo schoon mogelijke energie. In Noord-Holland staan op dit moment 213 windturbines Hoeveel huishoudens kunnen een jaar lang worden voorzien van elektriciteit van deze windturbines? 1. 10.000 huishoudens 2. 20.000 huishoudens 3. 40.000 huishoudens Uw antwoord uiterlijk 15 december sturen naar: redactie Pagina Noord-Holland, postbus 123, 2000 MD Haarlem. Faxen of mailen kan ook: (023) 514 41 55, E-mail: post@noord-holland.nl Onder drie van de goede inzenders verloten wij weer een boekje over de provincie. De goede oplossing staat in de Pagina van januari. In december verschijnt geen Pagina Noord-Holland De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland. Redactie: postbus 123, 2000 MD Haarlem. Contactpersoon: Rienk van der Veen, tel. (023) 514 43 09, fax. (023) 514 41 55. E-mail post@noord-holland.nl. VRIJDAG 19 NOVEMBER 1999 k J Kijken in de keuken van de provincie Via internet kan dat. Achter de home page van de provincie Noord-Holland (www.noord-holland nl) zit een schat aan informatie over onderwerpen waar de provincie zich mee bezig houdt; bescherming van natuur en landschap, het water va^ Noord-Holland, waar komen de wegen en fietspaden, over de zorg voor ouderen, waar zijn de ambu lances gestationeerd, enz. Op dit mo ment werken wij aan vernieuwing en uitbreiding van de Noord-Hollandse website. Wij houden u op de hoogte. L-,---=-mn Een gevaarlijke gelijkvloerse kruising op rijksweg N9 Alkmaar-Den Helder foto Fotostudio Honing Nog even en de tijd van sneeuw, ïjzel en glad heid breekt weer aan. De afdeling Beheer en Uitvoering van de provincie zorgt er dag en nacht voor dat provinciale wegen en fietspaden veilig begaanbaar blijven. Twee teams van glad heidsbestrijders zorgen daarvoor. Iedere regio heeft zijn eigen team. Voor meer informatie: bureau wegen Noord, de heer C. van Duin, tel. (0226) 33 32 20 en bureau wegen Zuid, de heer C van Os, tel. (075) 646 76 25. De grens tussen de regio's is de lijn Schoorl-Alkmaar- West-Graftdijk-Purmerend-Volendam. Ook de provincie is hard bezig met wat wel het 'millenniumprobleem' wordt genoemd. De pro vincie is onder andere verantwoordelijk voor verkeerslichten op provinciale wegen, bruggen over provinciale vaarwegen en openbare verlich ting. Voor een- ongestoorde bediening hiervan zijn alle computerprogramma's getest op hun betrouwbaarheid tijdens de jaarwisseling Enkele systemen bleken inderdaad niet millenniumproof en zijn of worden nog vernieuwd. De provincie gaat de eeuwwisseling vol vertrouwen tegemoet Voor onverwachte gebeurtenissen wordt op oud jaar, op verschillende locaties verspreid over de hele provincie, personeel achter de hand gehou den. Meer informatie bij Netty van Schaik, project leider millennium, tel. (023) 514 31 76. Op 15 december verhuist de bromfiets binnen de bebouwde kom op veel plaatsen van het fietspad naar de rijweg. In Den Haag, Apeldoorn en Tiel is drie jaar lang een proef geweest met brommers op de gewone weg. Het blijkt dat het aantal ongelukken tussen brommers en auto's, fietsers en voetgangers drastisch is gedaald. Via de Regionale Organen Verkeersveiligheid (ROV) hebben de provincies een belangrijke rol bij de invoering van de nieuwe regel. Als beheer der van wegen en fietspaden moeten de provm- Bednjfsmodemisenng boer zet loensten ener naar Hotel de Boercnkamer in Brock in Waterland foto. provincie Noord-Holland cies veel nieuwe verkeersborden plaatsen. Gede puteerde De Boer heeft donderdag 4 november het eerste nieuwe verkeersbord voor fietsers/bromfietsers in Noord-Holland onthuld. Meer informatie bij het ROV Noord-Holland, Arthur Rietkerk tel. (023)514 53 80 De steenuil staat'in Nederland op de lijst van bedreigde diersoorten. Ter bescherming van de steenuil heeft Landschapsbeheer Noord-Hol land, met steun van de provincie, de Steenuilen- werkgroep opgericht, dertien vrijwilligers ver spreid over de gehele provincie. Zij inventarise ren de uilen en hun leefgebieden, beschermen en verzorgen bestaande broedplaatsen, zorgen voor alternatieve woonruimte voor de uilen en geven boeren advies om het boerenerf als leefgebied voor de steenuil te behouden. De werkgroep ver zorgt ook (dia)lezingen en publicaties voor de media. Wilt u meer informatie of heeft u interesse mee te doen? Neem dan contact op met Willem Kooijman, tel (0229) 20 11 52 Een folder over de werkgroep is eveneens verkrijgbaar bij Willem Kooijman of bij Landschapsbeheer Noord-Hol land tel.(023) 514 30 80. Nieuw natuurgebied Maar het miljoenenproject voorziet ook in andere behoeftes. Zo wordt voor de zandschepen van KZF Rijsbergen een nieuwe losgelegenheid aangelegd en krijgt de jachthaven in het ooste lijk deel van de haven er 200 ligplaatsen bij. De uitbreiding van de haven van Huizen gaat ten koste van natuurwaarden. Daarom wordt er aan de westzijde van het havenkanaal in het IJ meer, een nieuw natuurgebied van vijf hectare aan gelegd. Deze 'ecologische zone' bestaat uit zand waarop zich een zogenaamde Tietruigte' gaat ont wikkelen waar uiteenlopende vogelsoorten, zoals de bruine kiekendief, de bosrietzanger, de blauw- borst en vele eendensoorten zich snel thuis zullen voelen. Het wandelpad op de westelijke pier geeft toegang tot een deel van dit gebied, zodat ook de natuurrecreant aan zijn trekken komt. Platteland vernieuwt Het platteland verandert. Groene weilanden met rood- en zwartbont vee en wuivend graan op de akker maken steeds vaker plaats voor bollen, bedrijventerreinen en huizen. Vooral in de Randstad staat het platteland onder druk van de verstedelijking. Hoe houd je het platte land aantrekkelijk maar geef je ook ruimte aan nieuwe ontwikkelingen? Voor het antwoord op die vraag hebben Noord en Zuid-Holland en Utrecht hun plannen voor het platteland samengebracht in één programma: ROR De drie letters zijn een afkorting van het Ruraal OntwikkelingsPlan (ruraal betekent plat teland) In dit plan is een hoofdrol weggelegd voor het agrarisch bedrijf. De boer blijft onder nemer maar gaat in :tjn bedrijf ook andere zaken zoals cultuur, natuur, landschap, recreatie en toe risme betrekken Dat betekent dat hij voortaan voorzichtig zal omgaan met die dingen die op zijn bedrijf deel uitmaken van landschap en ver leden, zoals het behoud van de stolp als histo risch boerderijtype of het oude slotenpatroon in zijn wellanden of akkers. Producten uit de streek De boer gaat zich ook toeleggen op de teelt van producten die typisch zijn voor de streek Neem bijvoorbeeld Waterlands vlees, Opperdoezer aardappelen en Texels schapewol. Boeren zullen ook warm gemaakt worden om het agro-toeri^me te bevorderen. Ze kunnen hun bedrijf geschikt maken voor gasten die er kunnen kamperen of op een luxere manier kunnen overnachten Hotel de Boerenkamer in Waterland is daar een goed voorbeeld van Bedrijfsmoderniseringen vereisen weliswaar een andere kijk op de zaak maar geven de boer eveneens nieuwe kansen. Oude kassen worden bijvoorbeeld vervangen door glasteeltcomplexen die voldoen aan de laat ste eisen van energie en milieu Duit in het zakje De aanloop naar de nieuwe wijze van boeren en de maatregelen ter verbetering van de leefbaar heid kosten veel geld. Geld dat uit veel porte monnees moet komen Diverse Europese regelin gen dekken een groot deel van de kosten. Ook het rijk, de provincie, gemeenten, water schappen en de betrokken sectoren zoals het midden- en kleinbedrijf en de agrarische sector zijn bereid een flinke duit in het zakje te doen. Tot 2006 bedragen de kosten van het ROP 489 miljoen gulden. Hiervan zal circa 191 miljoen voor rekening van de provincie komen. Verantwoordelijk gedeputeerde: drs. J H.J (Bob) Verburg Binnenkort kunt u om het klif uur met de ferry ittn Htu;«?n naar A/mere Binnenkort krijgt de haven van Huizen een totaal ander aanzicht. De oude havenkom wordt verbeterd en uitgebreid. Het project 'Kop oude haven' gaat ruimte bieden aan open baar vervoer te water en geeft een nieuwe toe komst aan waterrecreatie, natuur en zandover- slag. De kosten van 'Kop oude haven' worden door de gemeente en de provincie gezamenlijk gedragen. De gemeente Huizen betaalt bijna acht miljoen gulden mee. De vijf miljoen die de provincie voor haar rekening neemt, is speciaal bestemd voor voorzieningen aan de wal voor de ferryverbinding Huizen-Almere. Om het half uur met de boot naar Almere? Vol gend jaar is het mogelijk Vóór die tijd moeten er nog wel omvangrijke maatregelen worden getrof fen Zo zullen beide pieren dieper in het IJmeer komen te liggen. De westelijke pier wordt opge schoven waardoor een havenkanaal van 75 meter ontstaat. Zo krijgen de twee ferryschepen van Aquanet (Connexxion) die in 2000 de openbare veerverbinding Huizen-Almere gaan onderhou den, voldoende ruimte. Voor de toekomst staat een uitbreiding van de veerdienstverbinding Huizen-Amsterdam IJburg/Zeeburg op het pro gramma De ferryschepen krijgen in de haven kom royale afmeerruimte en er komen extra voorzieningen voor de passagiers, zoals een com fortabele wachtruimte en voldoende parkeergele genheid. 200 extra ligplaatsen in jachthaven Huizen foto: Fotostudio Honing Verantwoordelijk gedeputeerde, drs. H. (Hen) de Boer Op 15 november hebben provinciale staten de begroting voor 2000 vastgesteld. Hierin staat een raming van de inkomsten en uitgaven voor het komende jaar. Uit de begroting blijkt dat de provincie met vele miljoenen het nieuwe mil lennium in gaat. In dit artikel hebben we drie veel gestelde vragen over de begroting van de provincie afgedrukt. Lennv Klijn, gedeputeerde voor financiën, geeft antwoord. Lenny Wijn, gedeputeerde soar financien foto pTostncte Noord-Holland ls de provincie rijk? "Laat ik zeggen dat we er financieel warmpjes bij zitten op het ogenblik Dat komt onder andere door de verkoop van het provinciaal elektrici teitsbedrijf aan een Amerikaanse onderneming. Maar dat geld hebben we natuurlijk niet op de bank ge;et. De opbrengst van de verkoop gaat in het Fonds Investeringen Noord-Holland, FINH. Het geld uit dit fonds besteden wij voor allerlei doeleinden waar de bewoners van de provincie iets aan hebben Zo wordt het geïnvesteerd in projecten op het gebied van cultuur, milieu, recreatie, natuur, verkeer en vervoer en monu mentenzorg." Wat zijn dat voor projecten? "Het zijn investeringsprojecten die de provincie samen met anderen onderneemt Ik zal een paar voorbeelden geven. Op het ogenblik worden for ten van de Stelling van Amsterdam gerestau reerd met FINH-geld. Hier heeft de investering zelfs een dubbel effect: we behouden een interes sant monument en we geven het een nieuwe bestemming als museum of bezoekerscentrum De gemeenten Texel, Wieringen en Huizen krij gen FINH-geld voor de uitbreiding en verbete ring van hun ha\en. Hiermee kunnen ze moge lijkheden creëren voor watersport, visserij, open baar vervoer te water en voor andere bedrijvig heid die aan de haven gebonden is. In Hoorn en Purmerend wordt FINH-geld aan cultuur besteed want beide steden gaan hun theaters vernieuwen." Zitten er in de begroting nog projecten die er, bijvoorbeeld door hun omvang, uitspringen? "Qua omvang denk ik aan de verbetering van rijksweg N9 Alkmaar-Den Helder Samen met het bedrijfsleven en de regio steken wij vijftig miljoen in de bouw van viaducten bij Schoorl- dam en De Stolpen. Dat zijn nu gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen. Door de viaducten stroomt het verkeer van en naar Den Helder ongehinderd door en zijn er op de kruisende wegen geen opstoppingen meer in de richting van de kust. Vanuit de regio is lang aangedron gen op een oplossing voor de problemen op deze weg. Het rijk draagt als eigenaar van de weg 70 miljoen bij Daarnaast maken we 15 miljoen gul den vrij voor de aanleg van 'groen om de hoek' Dit zijn grote groengebieden in de buurt van de steden om mensen natuur en recreatiemogelijk heden te bieden, zonder dat zij daar grote afstan den voor moeten afleggen En niet te vergeten: de ontwikkeling van wind- en zonne-energie krijgt met een bedrag van 15 miljoen een forse duw in de rug." Grote groengebieden bieden ivlop natuur <m recreatiemogelijkheden foto: B ure ju ioot Beeld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1999 | | pagina 12