Nieuwe woonwijk bij Kadijks- en Marsweg Nieuwe 'Jan van Toon' pas in oktober klaar Meer verantwoordelijkheid! burger in bestemmingsplan, W38§fii www.reumadorp.nl Aantal woningen blijft achter bij bevolkingsgroei TEXELSE^ couRANT Frits-Jan Maas maakt parkpanelen Programma zaalvoetbal T' j-uiz-: V-A *1 VW-Schaa! IHQVQO DINSDAG 11 JANUARI 2000 Van de 452 woningen die de laat ste acht jaar op Texel zijn ge bouwd, staan er 330 in Den Burg (ruim zeventig procent). Toch is dat nog niet genoeg. Uit bevolkings onderzoek door de gemeente blijkt dat er tot 2010 nog tussen de 411 en 510 woningen moeten worden gebouwd. Om voldoende bouw mogelijkheden te hebben, heeft de gemeente in het concept bestem mingsplan Den Burg ten oosten van Den Burg, bij de Kadijks- en Marsweg aangewezen als toekom stig woningbouwgebied. In het voorgenomen uitbreidings gebied is plaats voor 400 tot 500 woningen. Doel is het wegwerken van het woningtekort, dat door de bevolkingsaanwas verder zal toene men. In 1999 woonden er in Den Burg 6.810 mensen. Dat zullen er in 2010 naar verwachting 7.384 zijn. De oor zaken hiervan zijn divers. Zo is er sprake van èen vestigingsoverschot, veroorzaakt door pensioen migranten, mensen die hun werk op korte afstand van het eiland hebben en zich hier vestigen of mensen die op Texel werk vinden en hier ook wil len wonen. Van de Texelse bevolking (1 januari 1999 13.358), wonen er 6.841 in Den Burg. De groei van het aantal inwoners in de residentie is sneller dan in de buitendorpen. Sinds 1988 is de bevolking van Texel door een geboorte- en vestigings overschot gegroeid met 7,5 procent. Voor Den Burg geldt in die periode een groei van bijna 11 procent. Dat de bevolking van Den Burg sneller groeit dan elders op het eiland heeft twee redenen er worden meer huizen gebouwd en mensen willen zich er graag vestigen. De samenstelling van de bevolking in Den Burg is door de jaren heen ver anderd. Het aandeel van personen in de werkzame leeftijd (19-64 jaar) is gestegen van 52 procent in 1975 tot 60 procent in 1998. Het percentage 65-plussers is in die periode geste gen van 14 tot 18 procent. Het aan tal kinderen en jongeren (0-18 jaar) lijkt stabiel en schommelt tussen de •400 -000 JOO J£0 «00 BevolK'nj Den Burg 1990 »o «O BcvoBrtrg Oen Burg 1999 Boven elkaar afgedrukt drie bevolkingspyramides van Den Burg. De bovenste is van 1975, de middelste van 1990 en de onderste van 1998. (Bron gemeente Te»ei) 1400 en 1500. Maar in procenten neemt het aandeel van de jeugdigen af. Landelijk is de verhouding tussen de productieve groep (19-64 jaar) en de met productieve groep (0-18 en 65-plus) zestig procent. Op Texel is deze verhouding net andersom. Het aantal senioren op Texel en in Den Burg neemt toe. Het is overheids beleid om te trachten ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen Dit kan alleen als er voldoende zorg voorzieningen zijn en aangepaste mogelijkheden. Den Burg heeft de meeste voorzieningen, zoals het ver pleeghuis, Jan Dirksoord, Tafeltje Dekje en De Gollards. Om de beno digde ouderenvoorzieningen te krij gen, wordt toegewerkt naar een wijk- steunpunt, dat fungeert als een servicepunt van waaruit extra zorg kan worden geboden Door de groei van het aantal senioren, blijft er vraag naar aangepaste woningen. In het nieuwe bestemmingsplan wordt daarvoor in Den Burg West ruimte gereserveerd. De groep 19- tot 64-jarigen is toege nomen van 2.500 in 1975 tot 4.130 in 1998, een groei van zestig procent in nog geen vijftien jaar De meeste per sonen uit deze groep wonen zelfstan dig of hebben de wens dit te doen. Dit betekent dat in Den Burg een sta biele of toenemende vraag naar wo ningen of bijbehorende voorzienin gen (spel, ontspanning en verenigingsleven) zal zijn. Voldoende werkgelegenheid zien b en w ook als een factor die voor deze groep van belang is. Oorzaak van de toenemende vraag naar woningen is ook de stijging van het aantal éénpersoonshuishoudens. Hierdoor loopt de gemiddelde woningbezetting terug. Landelijk be droeg die in 199 2,42 procent. Op Texel was dat 2,50 procent. In Den Burg bedraagt de gemiddelde woningbezetting 2,57 procent (6.841 personen op 2.661 woningen), wat aan de hoge kant is. Dit cijfer is iets vertekend. Jongeren die hun intrek hebben genomen in recreatie woningen, die met meetellen in de woningvoorraad, zijn ook meegeteld. Jongeren blijven door gebrek aan woonruimte op Texel in het algemeen langer bij hun ouders wonen dan el ders in Nederland. Dit uit zich onder andere in een hoog aantal inschrijvin gen bij de Stichting Wonen Texel. Verwacht wordt dat de gemiddelde woningbezetting verder zal dalen. Bij de berekening van de toekomstige woningbehoefte gaat het college uit van een gemiddelde woningbezetting van 2,44, momenteel het landelijk gemiddelde Oud-Texelaar en illustrator-teke naar Frits-Jan Maas heeft de op dracht gekregen om de informatie panelen te maken voor het nationaal park Duinen van Texel. Die moeten de huidige borden, zoals die in De Geul en De Muy staan opgesteld, vervangen. Eer der ontwierp Maas al het logo voor het nationaal park, een ingekaderde lepelaar. De panelen zijn bedoeld om bezoe kers te informeren over wat ze in de natuurgebieden kunnen aantreffen. Naast een overzicht van het gebied kriigen zij een beeld van de vogels, planten en zeldzame zoogdieren. Meer dan de huidige borden worden het opvallende blikvangers met grote, uitbundig gekleurde tekeningen van o.a. vogels, het specialisme van Maas. Maas illustreerde onder meer het bekende boekje van Adriaan Dijk- sen 'Gids voor de vogels van Texel'. De nieuwe borden krijgen ook minder tekst dan de huidige. 'Het worden enorme, opgeblazen il lustraties in full-color die de aandacht trekken en verwachtingen creëren', zegt Maas, die in Alkmaar woont en werkt. Hij heeft bijna vier van de ze ven borden voltooid. Een aantal wordt dubbel geplaatst. In totaal ver vaardigt Maas samen met Johan Bos, die de digitale techniek voor zijn rekening neemt, vijftien panelen. Staatsbosbeheer moet de ontwerpen nog goedkeuren- Naar verwachting staan de borden in de loop van het voorjaar in de verschillende natuurge bieden opgesteld. Woensdag 12 januari Texel'94 E1 -De Krim E1 De Krim D1 -Klif D1 Oosterend 3-NIOZ ZDH 2-Oosterend 4 ZDH1 -Klif 3 Klif heeft zaaldienst. Donderdag 13 januari Texel'94 8-RAB 2 Texel'94 6-Mantje 3 De Krim 4-Klif 4 Texel'94 7-De Krim 3 Texel'94 heeft zaaldienst. Vrijdag 14 januari De Koog C1-De Krim C2 Texel'94 C1 -Klif C1 Rab T-Mantje 2 Texel'94 2-De Krim 2 Casino 1 -Texel'94 1 De Koog 1 -Klif 2 Jelleboog 1-Oosterend 1 Jelleboog 2-Jelleboog 3 Rab heeft zaaldienst ontmoetingsplaats voor mensen met reuma op Internet Nationaal Reumafonds In Mnunweritng de met tier landelijke patiencen- - urrrmgjnjrfn Toon (49) en Jaap (47) van der Vis van de besloten vennoot schap Vis Vis uit Oosterend nemen in oktober hun nieuwe TX 36 'Jan van Toon' in gebruik. Het in Polen vervaardigde casco van het schip ligt bij Scheepswerf Maaskant in Stellendam maar er wordt nog niet hard aan gebouwd, omdat eerst twee andere schepen moeten worden afge werkt waaronder de TX 38 van Betsema. De in 1988 ge bouwde TX 36 vertrekt al op 1 februari naar de nieuwe ei genaar Pasterkamp in Urk die hem na een ingrijpende onderhoudsbeurt van de motor in gebruik neemt als UK 52. Vennoten en medeopvarenden, to taal negen man, zitten dus negen maanden zonder schip en proberen nu ergens anders als opstapper aan de bak te komen. Eén van hen heeft inmiddels werk gevonden op een zandschip. De broers Van der Vis hadden het liever anders gezien, maar het vertragende probleem was dat de bouw van het nieuwe schip pas kon beginnen als het oude was verkocht. Door de ongunstige markt situatie was dat een moeizame af faire. Een firma uit Urk die geïnteres seerd was en het schip onder Engelse vlag zou gaan exploiteren moest afhaken en kocht niet de kot ter van Van der Vis maar die van Betsema Intussen had Maaskant in Polen wel het casco voor de nieuwe '36' laten maken. Veel mensen dach ten daarom dat Van der Vis flink in de 18.00 1845 19.30 20.20 21.10 19.00 19.50 20.45 21.35 16.45 17.25 18 15 19.05 20.00 20.50 21.40 22.30 Het concept bestemmingsplan Den Burg omvat het donkergrijze deel op het kaartje. De uitbreiding aan de oostkant van het dorp st wordt gesitueerd in het grijze gedeelte links op de kaart. (Bron gemeente in blijven. Bij bedrijven aan huis gelde'3 extra voorwaarden, zoals voldoencni parkeerruimte. Aangenomen wori" dat er een kavel van 750 tot 1000 vie kante meter nodig is. In Den Bu/|f West wordt ruimte gereserveerd vo H 'praktijkruimten met diens woningen'. Het college gaat uit va één aanvraag per jaar, wat erop nee komt dat er voor de periode van tie p jaar ongeveer één hectare nodig is- In het plan zijn drie bedrijventerreine jj opgenomen: aan de Maricoweg e. Spinbaan, Abbewaal en het Wezer-^ land. Om de detailhandel op bedri^ venterreinen te reguleren, werkt d_: gemeente aan een driedeling. Daa J bij geldt dat vanuit de werkplaa:^ goederen mogen worden verkoel aan particulieren. Een tweede von*, is dat maximaal tien procent, met ee v maximum van vijftig vierkante mete r van de bedrijfsruimte wordt ingeriöf voor de verkoop van detailhandels producten. Voor een beperkt aant goederen, zoals doe-het-zelf artikt v len, tuincentra en -inrichting, karr |j peerartikelen en garagebedrijven, v een volledig detailhandelsbedrijf ten gestaan. Mogelijke uitbreiding vat detailhandelsbedrijven kan allee nog plaatsvinden aan het Wezenlarx op de voormalige voetbalvelden va c Texel'94. Z Het concept bestemmingplan voor Den Burg is niet gericht op groot schalige projecten, maar meer op het in goede banen leiden van maatschappelijke ontwikkelingen: hoe verzorgen we de woningbouw voor de autonoom groeiende be volking, hoe wordt omgegaan met een groeiend aantal bedrijven in de dienstverlenende sector, welke po sitie heeft Den Burg in de toeris tische markt en hoe wordt reke ning gehouden met de belangen van de bewoners. Het bestemmingsplan is grotendeels constaterend van aard. Den Burg West en Oost zijn ontwikkelings gebieden, waarvoor een stedebouw- kundige opzet wordt gemaakt. B en w streven ernaar de Texelaars zo goed mogelijk te huisvesten, waarbij het aanbod aansluit op de vraag. Dus voldoende duurzame, betaalbare woningen voor ouderen, jongeren, gezinnen en andere bevolkings groepen. Om de burger meer duide lijkheid te verschaffen is gestreefd naar meer globale voorschriften De verkeersstroom in Den Burg zal door de groei van de bevolking en de hoeveelheid toeristen verder toene men. Dit zal zich uiten in grotere pie ken tijdens markten en folklore en in seizoensverbreding. De gemeente streeft naar een goede verkeersaf wikkeling, waarbij op loopafstand van het centrum, in de buitenring vol doende parkeerplaatsen zijn. Onvei lige plekken zullen worden aange past. Waar mogelijk gebeurt dit met behoud van de ringstructuur in Den Burg. Tijdens piekbelasting (folklore en markt) accepteert het college een tekort aan parkeerplaatsen. Er komen extra fietsenstallingen. Verwacht wordt dat de detailhandel buiten het centrum van Den Burg op het huidige niveau blijft. Het geeft een zekere levendigheid aan het straat beeld, constateren b en w. 'Vanuit dat oogpunt is het gewenst om de bedrij ven daar te handhaven. Maar het is niet gewenst de woonfunctie aan te tasten door uitbreiding van de detailhandelsfunctie of verkeersover last.' Het is daarom niet de bedoeling dat de bestaande bedrijven verder uitbreiden. Beroepen aan huis Conform de groei van de bevolking op Texel, zal ook de vraag naar (ver zorgende) diensten toenemen. Waar mogelijk zal in bestaande woonwij ken ruimte worden geboden voor de functie 'beroep aan huis'. Om de sfeer en de functie van de woonwijk niet aan te tasten moet de woon functie van het huis wel behouden problemen zat, maar dat viel mee. De werf had het casco op eigen risico besteld en zou het waarschijnlijk wel aan een ander hebben gesleten als de opdracht voor de nieuwe 'Jan van Toon' was uitgebleven. De nieuwe '36' heeft een lengte van 42,35 meter (wat ruim twee meter meer is dan de oude) bij een breedte van 8,5 meter en een diepte van 5.15 meter. Er komt een 6 cilinder Deutz motor in van 2000 pk bij 540 toeren. Het is dus een langzaam lopende motor die wat zwaarder en duurder is, maar ook een langere levensduur heeft. Ook de drie hulpmotoren van resp. 600, 600 en 280 pk, zijn van dit Duitse fabrikaat. Wat betreft het uiter lijk: de nieuwe Jan van Toon heeft feitelijk geen aparte achtermast, om dat mast en schoorsteen in één con structie zijn gecombineerd. Serie Aan de vorm van de romp zal de kot ter straks niet te herkennen zijn, want dat is een eenheidsmodel. Het casco is nummer elf van een serie van twaalf vrijwel identieke schepen, waartoe ook de in aanbouw zijnde kotter van Betsema hoort. Een van de weinige interne verschillen is dat Betsema's hulpmotoren van het merk Volvo zijn. Vermeldenswaard is verder dat de nieuwe 'Jan van Toon' niet van winchkoppen en zaklijnrollen worcil voorzien. Er wordt een ander systeer p toegepast voor het binnenhalen e c uitvieren van de lijnen omdat in d r loop der jaren met winchkoppe; p nogal wat ongelukken zijn gebeurd E ook op de Texelse vloot. t De nieuw 'Jan van Toon', die uitslu tend voor de boomkorvisserij i p worden gebruikt, is het vierde scfo met die naam. Genoemd naar de n f 85-jarige vader Jan van der Vis Az i die in 1952 zijn eerste kotter in gf bruik nam. Het casco van de 'Jan van Toon' op de Poolse werf kort voor de tewaterlating. Bouwtekening van het nieuwe schip

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 4