Nieuwe woonwijk bij
Kadijks- en Marsweg
Nieuwe 'Jan van Toon'
pas in oktober klaar
Meer verantwoordelijkheid!
burger in bestemmingsplan,
W38§fii
www.reumadorp.nl
Aantal woningen blijft achter bij bevolkingsgroei
TEXELSE^ couRANT
Frits-Jan Maas
maakt parkpanelen
Programma
zaalvoetbal
T' j-uiz-: V-A
*1
VW-Schaa!
IHQVQO
DINSDAG 11 JANUARI 2000
Van de 452 woningen die de laat
ste acht jaar op Texel zijn ge
bouwd, staan er 330 in Den Burg
(ruim zeventig procent). Toch is dat
nog niet genoeg. Uit bevolkings
onderzoek door de gemeente blijkt
dat er tot 2010 nog tussen de 411
en 510 woningen moeten worden
gebouwd. Om voldoende bouw
mogelijkheden te hebben, heeft de
gemeente in het concept bestem
mingsplan Den Burg ten oosten
van Den Burg, bij de Kadijks- en
Marsweg aangewezen als toekom
stig woningbouwgebied.
In het voorgenomen uitbreidings
gebied is plaats voor 400 tot 500
woningen. Doel is het wegwerken
van het woningtekort, dat door de
bevolkingsaanwas verder zal toene
men. In 1999 woonden er in Den Burg
6.810 mensen. Dat zullen er in 2010
naar verwachting 7.384 zijn. De oor
zaken hiervan zijn divers. Zo is er
sprake van èen vestigingsoverschot,
veroorzaakt door pensioen
migranten, mensen die hun werk op
korte afstand van het eiland hebben
en zich hier vestigen of mensen die
op Texel werk vinden en hier ook wil
len wonen. Van de Texelse bevolking
(1 januari 1999 13.358), wonen er
6.841 in Den Burg. De groei van het
aantal inwoners in de residentie is
sneller dan in de buitendorpen. Sinds
1988 is de bevolking van Texel door
een geboorte- en vestigings
overschot gegroeid met 7,5 procent.
Voor Den Burg geldt in die periode
een groei van bijna 11 procent. Dat
de bevolking van Den Burg sneller
groeit dan elders op het eiland heeft
twee redenen er worden meer huizen
gebouwd en mensen willen zich er
graag vestigen.
De samenstelling van de bevolking in
Den Burg is door de jaren heen ver
anderd. Het aandeel van personen in
de werkzame leeftijd (19-64 jaar) is
gestegen van 52 procent in 1975 tot
60 procent in 1998. Het percentage
65-plussers is in die periode geste
gen van 14 tot 18 procent. Het aan
tal kinderen en jongeren (0-18 jaar)
lijkt stabiel en schommelt tussen de
•400 -000
JOO J£0 «00
BevolK'nj Den Burg 1990
»o «O
BcvoBrtrg Oen Burg 1999
Boven elkaar afgedrukt drie bevolkingspyramides van Den Burg. De bovenste is van
1975, de middelste van 1990 en de onderste van 1998. (Bron gemeente Te»ei)
1400 en 1500. Maar in procenten
neemt het aandeel van de jeugdigen
af. Landelijk is de verhouding tussen
de productieve groep (19-64 jaar) en
de met productieve groep (0-18 en
65-plus) zestig procent. Op Texel is
deze verhouding net andersom. Het
aantal senioren op Texel en in Den
Burg neemt toe. Het is overheids
beleid om te trachten ouderen zo lang
mogelijk thuis te laten wonen Dit kan
alleen als er voldoende zorg
voorzieningen zijn en aangepaste
mogelijkheden. Den Burg heeft de
meeste voorzieningen, zoals het ver
pleeghuis, Jan Dirksoord, Tafeltje
Dekje en De Gollards. Om de beno
digde ouderenvoorzieningen te krij
gen, wordt toegewerkt naar een wijk-
steunpunt, dat fungeert als een
servicepunt van waaruit extra zorg
kan worden geboden Door de groei
van het aantal senioren, blijft er vraag
naar aangepaste woningen. In het
nieuwe bestemmingsplan wordt
daarvoor in Den Burg West ruimte
gereserveerd.
De groep 19- tot 64-jarigen is toege
nomen van 2.500 in 1975 tot 4.130 in
1998, een groei van zestig procent in
nog geen vijftien jaar De meeste per
sonen uit deze groep wonen zelfstan
dig of hebben de wens dit te doen.
Dit betekent dat in Den Burg een sta
biele of toenemende vraag naar wo
ningen of bijbehorende voorzienin
gen (spel, ontspanning en
verenigingsleven) zal zijn. Voldoende
werkgelegenheid zien b en w ook als
een factor die voor deze groep van
belang is.
Oorzaak van de toenemende vraag
naar woningen is ook de stijging van
het aantal éénpersoonshuishoudens.
Hierdoor loopt de gemiddelde
woningbezetting terug. Landelijk be
droeg die in 199 2,42 procent. Op
Texel was dat 2,50 procent. In Den
Burg bedraagt de gemiddelde
woningbezetting 2,57 procent (6.841
personen op 2.661 woningen), wat
aan de hoge kant is. Dit cijfer is iets
vertekend. Jongeren die hun intrek
hebben genomen in recreatie
woningen, die met meetellen in de
woningvoorraad, zijn ook meegeteld.
Jongeren blijven door gebrek aan
woonruimte op Texel in het algemeen
langer bij hun ouders wonen dan el
ders in Nederland. Dit uit zich onder
andere in een hoog aantal inschrijvin
gen bij de Stichting Wonen Texel.
Verwacht wordt dat de gemiddelde
woningbezetting verder zal dalen. Bij
de berekening van de toekomstige
woningbehoefte gaat het college uit
van een gemiddelde woningbezetting
van 2,44, momenteel het landelijk
gemiddelde
Oud-Texelaar en illustrator-teke
naar Frits-Jan Maas heeft de op
dracht gekregen om de informatie
panelen te maken voor het
nationaal park Duinen van Texel.
Die moeten de huidige borden,
zoals die in De Geul en De Muy
staan opgesteld, vervangen. Eer
der ontwierp Maas al het logo voor
het nationaal park, een
ingekaderde lepelaar.
De panelen zijn bedoeld om bezoe
kers te informeren over wat ze in de
natuurgebieden kunnen aantreffen.
Naast een overzicht van het gebied
kriigen zij een beeld van de vogels,
planten en zeldzame zoogdieren.
Meer dan de huidige borden worden
het opvallende blikvangers met grote,
uitbundig gekleurde tekeningen van
o.a. vogels, het specialisme van
Maas. Maas illustreerde onder meer
het bekende boekje van Adriaan Dijk-
sen 'Gids voor de vogels van Texel'.
De nieuwe borden krijgen ook minder
tekst dan de huidige.
'Het worden enorme, opgeblazen il
lustraties in full-color die de aandacht
trekken en verwachtingen creëren',
zegt Maas, die in Alkmaar woont en
werkt. Hij heeft bijna vier van de ze
ven borden voltooid. Een aantal
wordt dubbel geplaatst. In totaal ver
vaardigt Maas samen met Johan
Bos, die de digitale techniek voor zijn
rekening neemt, vijftien panelen.
Staatsbosbeheer moet de ontwerpen
nog goedkeuren- Naar verwachting
staan de borden in de loop van het
voorjaar in de verschillende natuurge
bieden opgesteld.
Woensdag 12 januari
Texel'94 E1 -De Krim E1
De Krim D1 -Klif D1
Oosterend 3-NIOZ
ZDH 2-Oosterend 4
ZDH1 -Klif 3
Klif heeft zaaldienst.
Donderdag 13 januari
Texel'94 8-RAB 2
Texel'94 6-Mantje 3
De Krim 4-Klif 4
Texel'94 7-De Krim 3
Texel'94 heeft zaaldienst.
Vrijdag 14 januari
De Koog C1-De Krim C2
Texel'94 C1 -Klif C1
Rab T-Mantje 2
Texel'94 2-De Krim 2
Casino 1 -Texel'94 1
De Koog 1 -Klif 2
Jelleboog 1-Oosterend 1
Jelleboog 2-Jelleboog 3
Rab heeft zaaldienst
ontmoetingsplaats voor mensen
met reuma op Internet
Nationaal Reumafonds
In Mnunweritng de
met tier landelijke
patiencen-
- urrrmgjnjrfn
Toon (49) en Jaap (47) van der Vis van de besloten vennoot
schap Vis Vis uit Oosterend nemen in oktober hun nieuwe
TX 36 'Jan van Toon' in gebruik. Het in Polen vervaardigde
casco van het schip ligt bij Scheepswerf Maaskant in
Stellendam maar er wordt nog niet hard aan gebouwd,
omdat eerst twee andere schepen moeten worden afge
werkt waaronder de TX 38 van Betsema. De in 1988 ge
bouwde TX 36 vertrekt al op 1 februari naar de nieuwe ei
genaar Pasterkamp in Urk die hem na een ingrijpende
onderhoudsbeurt van de motor in gebruik neemt als UK 52.
Vennoten en medeopvarenden, to
taal negen man, zitten dus negen
maanden zonder schip en proberen
nu ergens anders als opstapper aan
de bak te komen. Eén van hen heeft
inmiddels werk gevonden op een
zandschip. De broers Van der Vis
hadden het liever anders gezien,
maar het vertragende probleem was
dat de bouw van het nieuwe schip
pas kon beginnen als het oude was
verkocht. Door de ongunstige markt
situatie was dat een moeizame af
faire. Een firma uit Urk die geïnteres
seerd was en het schip onder
Engelse vlag zou gaan exploiteren
moest afhaken en kocht niet de kot
ter van Van der Vis maar die van
Betsema Intussen had Maaskant in
Polen wel het casco voor de nieuwe
'36' laten maken. Veel mensen dach
ten daarom dat Van der Vis flink in de
18.00
1845
19.30
20.20
21.10
19.00
19.50
20.45
21.35
16.45
17.25
18 15
19.05
20.00
20.50
21.40
22.30
Het concept bestemmingsplan Den Burg omvat het donkergrijze deel op het kaartje. De uitbreiding aan de oostkant van het dorp st
wordt gesitueerd in het grijze gedeelte links op de kaart. (Bron gemeente
in
blijven. Bij bedrijven aan huis gelde'3
extra voorwaarden, zoals voldoencni
parkeerruimte. Aangenomen wori"
dat er een kavel van 750 tot 1000 vie
kante meter nodig is. In Den Bu/|f
West wordt ruimte gereserveerd vo H
'praktijkruimten met diens
woningen'. Het college gaat uit va
één aanvraag per jaar, wat erop nee
komt dat er voor de periode van tie p
jaar ongeveer één hectare nodig is-
In het plan zijn drie bedrijventerreine jj
opgenomen: aan de Maricoweg e.
Spinbaan, Abbewaal en het Wezer-^
land. Om de detailhandel op bedri^
venterreinen te reguleren, werkt d_:
gemeente aan een driedeling. Daa J
bij geldt dat vanuit de werkplaa:^
goederen mogen worden verkoel
aan particulieren. Een tweede von*,
is dat maximaal tien procent, met ee v
maximum van vijftig vierkante mete r
van de bedrijfsruimte wordt ingeriöf
voor de verkoop van detailhandels
producten. Voor een beperkt aant
goederen, zoals doe-het-zelf artikt v
len, tuincentra en -inrichting, karr |j
peerartikelen en garagebedrijven, v
een volledig detailhandelsbedrijf ten
gestaan. Mogelijke uitbreiding vat
detailhandelsbedrijven kan allee
nog plaatsvinden aan het Wezenlarx
op de voormalige voetbalvelden va c
Texel'94. Z
Het concept bestemmingplan voor
Den Burg is niet gericht op groot
schalige projecten, maar meer op
het in goede banen leiden van
maatschappelijke ontwikkelingen:
hoe verzorgen we de woningbouw
voor de autonoom groeiende be
volking, hoe wordt omgegaan met
een groeiend aantal bedrijven in de
dienstverlenende sector, welke po
sitie heeft Den Burg in de toeris
tische markt en hoe wordt reke
ning gehouden met de belangen
van de bewoners.
Het bestemmingsplan is grotendeels
constaterend van aard. Den Burg
West en Oost zijn ontwikkelings
gebieden, waarvoor een stedebouw-
kundige opzet wordt gemaakt. B en
w streven ernaar de Texelaars zo
goed mogelijk te huisvesten, waarbij
het aanbod aansluit op de vraag. Dus
voldoende duurzame, betaalbare
woningen voor ouderen, jongeren,
gezinnen en andere bevolkings
groepen. Om de burger meer duide
lijkheid te verschaffen is gestreefd
naar meer globale voorschriften
De verkeersstroom in Den Burg zal
door de groei van de bevolking en de
hoeveelheid toeristen verder toene
men. Dit zal zich uiten in grotere pie
ken tijdens markten en folklore en in
seizoensverbreding. De gemeente
streeft naar een goede verkeersaf
wikkeling, waarbij op loopafstand van
het centrum, in de buitenring vol
doende parkeerplaatsen zijn. Onvei
lige plekken zullen worden aange
past. Waar mogelijk gebeurt dit met
behoud van de ringstructuur in Den
Burg. Tijdens piekbelasting (folklore
en markt) accepteert het college een
tekort aan parkeerplaatsen. Er komen
extra fietsenstallingen.
Verwacht wordt dat de detailhandel
buiten het centrum van Den Burg op
het huidige niveau blijft. Het geeft een
zekere levendigheid aan het straat
beeld, constateren b en w. 'Vanuit dat
oogpunt is het gewenst om de bedrij
ven daar te handhaven. Maar het is
niet gewenst de woonfunctie aan te
tasten door uitbreiding van de
detailhandelsfunctie of verkeersover
last.' Het is daarom niet de bedoeling
dat de bestaande bedrijven verder
uitbreiden.
Beroepen aan huis
Conform de groei van de bevolking
op Texel, zal ook de vraag naar (ver
zorgende) diensten toenemen. Waar
mogelijk zal in bestaande woonwij
ken ruimte worden geboden voor de
functie 'beroep aan huis'. Om de
sfeer en de functie van de woonwijk
niet aan te tasten moet de woon
functie van het huis wel behouden
problemen zat, maar dat viel mee. De
werf had het casco op eigen risico
besteld en zou het waarschijnlijk wel
aan een ander hebben gesleten als
de opdracht voor de nieuwe 'Jan van
Toon' was uitgebleven.
De nieuwe '36' heeft een lengte van
42,35 meter (wat ruim twee meter
meer is dan de oude) bij een breedte
van 8,5 meter en een diepte van 5.15
meter. Er komt een 6 cilinder Deutz
motor in van 2000 pk bij 540 toeren.
Het is dus een langzaam lopende
motor die wat zwaarder en duurder is,
maar ook een langere levensduur
heeft. Ook de drie hulpmotoren van
resp. 600, 600 en 280 pk, zijn van dit
Duitse fabrikaat. Wat betreft het uiter
lijk: de nieuwe Jan van Toon heeft
feitelijk geen aparte achtermast, om
dat mast en schoorsteen in één con
structie zijn gecombineerd.
Serie
Aan de vorm van de romp zal de kot
ter straks niet te herkennen zijn, want
dat is een eenheidsmodel. Het casco
is nummer elf van een serie van twaalf
vrijwel identieke schepen, waartoe
ook de in aanbouw zijnde kotter van
Betsema hoort. Een van de weinige
interne verschillen is dat Betsema's
hulpmotoren van het merk Volvo zijn.
Vermeldenswaard is verder dat de
nieuwe 'Jan van Toon' niet van
winchkoppen en zaklijnrollen worcil
voorzien. Er wordt een ander systeer p
toegepast voor het binnenhalen e c
uitvieren van de lijnen omdat in d r
loop der jaren met winchkoppe; p
nogal wat ongelukken zijn gebeurd E
ook op de Texelse vloot.
t
De nieuw 'Jan van Toon', die uitslu
tend voor de boomkorvisserij i p
worden gebruikt, is het vierde scfo
met die naam. Genoemd naar de n f
85-jarige vader Jan van der Vis Az i
die in 1952 zijn eerste kotter in gf
bruik nam.
Het casco van de 'Jan van Toon' op de Poolse werf kort voor de tewaterlating.
Bouwtekening van het nieuwe schip