Maximumsnelheid Dennen
kost raad hoofdbrekens
Teso controleert
kentekenbewijzen
Franse zeekoeten bij
EcoMare afgemaakt
Overheden werken samen
aan duurzaam waterbeheer
Cjroen '^warL-Jexel s in het harL,
Toch 80 km per uur op Hoofdweg
I
'Kankerverwekkende olie'
'Economische en ecologische voordelen'
"Opgericht 15 september 1887 - nr. 11450
Drie drankrijders
tegen de lamp
'Zuiver maken en zuiver houden'
Graaswedstrijd
Texel Drente
al gestaakt
:e
I
Boei op
het strand
Deze winter
geen houtkap
Participanten VW
praten over hoogte
van bijdrage 2001
TEXELSE^COURANT
SUPER DE BOER
TEXELSE
DINSDAG 25 JANUARI 2000
COURANT
Advertenties/abonnementen/bezorgirtg:
Spinbaan 6
1791 MC Den Burg
jelefoon 0222 - 36 26 00
elefax 0222 -31 41 11
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45. Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00
e-mail: tcrueuws&tref.nl
Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel 31 72 66
of 06-53 73 33 82
Losse nummers 1,70, abonnementsprijs 60,40 per half jaar.
Het Verkeersveiligheidsplan van de gemeente kreeg don-
Ierdag in de commissievergadering Financiën, Werken en
Milieu veel bijval van de raadsleden en insprekers, die na-
nens verschillende dorpen en organisaties hun zegje
nochten doen. Op onderdelen, zoals de aanpak van enkele
jevaarlijke kruispunten, de maximumsnelheid op bepaalde
weggedeelten en het nut van verkeersremmers, werden
even zoveel verschillende suggesties gedaan als er spre
kers waren, maar over de grote lijn was men het wel eens.
Het plan moet het aantal verkeersongevallen verminderen
en vertaalt landelijk beleid naar de situatie op Texel.
nSl
,luJ1/egen in het buitengebied worden
^ngedeeld in erftoegangswegen en
jebiedsontsluitingswegen. Op de
smallere erftoegangswegen gaat in
Drincipe een maximumsnelheid gel-
van 60 kilometer per uur. Het is
je bedoeling dat gemotoriseerd ver-
"l<eer met langer dan vijf minuten ach-
:ereen van zo'n weg gebruik maakt.
"nHet doorgaande verkeer, dat zich snel
M)lVan het ene naar het andere deel van
n iet eiland wil verplaatsen, wordt over
je bredere gebiedsontsluitmgs-
wegen als de Pontweg, Westerweg
en Postweg geleid, waar 80 kilome
ter per uur gereden mag worden. Ook
de bussen van Connexxion gaan vrij
wel uitsluitend over deze doorgaande
wegen.
De politie betrapte afgelopen week
end drie automobilisten met teveel
ïlcohol in hun bloed. Een 42-jarige
lestuurder uit Den Burg bleek bij een
jontrole van vrijdag op zaterdag op
Ie haven van Oudeschild driemaal de
oegestane hoeveelheid drank te
tebben genuttigd. Zijn rijbewijs werd
ngenomen. Diezelfde nacht werd
>en 46-jarige automobilist aangehou-
ien. Hij weigerde de blaastest. Bij
,,;ontrole bleek dat het rijbewijs van de
nan ongeldig was verklaard. Zater-
iag liep op de Parnassiastraat in De
<oog een 50-jarige vrouw uit Koude-
terk aan de Rijn tegen de lamp. Uit
ie blaastest bleek dat ze driemaal
toveel had gedronken als toege-
itaan. Haar rijbewijs werd ingeno-
nen.
De aanwijzing door het college van
de status van de verschillende wegen
Ontlokte weinig discussie. Alleen het
voornemen van b en w om van de
Hoofdweg een erfontsluitingsweg te
maken, werd door een raads-
meerderheid verworpen Het is vrijwel
zeker dat er ook in de toekomst 80
gereden mag worden, ongeacht de
status. Anja van der Heide (CDA) be
pleitte een alternatieve ontsluitings
route voor de Redoute, of een andere
doorgang die het verkeer dat van de
veerhaven komt richting de Oude
schilder haven en het industrieterrein
leidt. 'De huidige aansluiting op het
Bolwerk is hoogst ongelukkig. Al het
vrachtverkeer dendert vlak onder het
dorp langs. Betrek dit aspect bij de
ontwikkelingsplannen voor de ha
ven', adviseerde de politica. Het col
lege wil echter de verkeersstromen
concentreren en niet teveel ont
sluitingswegen creëren.
De maximumsnelheid in de Dennen
en het duingebied kostte meer
hoofdbrekens en stelt behalve de
politici ook Staatsbosbeheer voor
problemen. Het liefst zou SBB de
huidige 50 km per uur handhaven,
maar er moet ter wille van de unifor
miteit gekozen worden tussen 30 en
60 km per uur. 'In dat geval kiezen wij
voor 30 km per uur', zei Erik van der
Spek namens SBB 'Van verhoging
Lees verder pagina 5
Het systeem waardoor Texelaars
hun personenauto voor half geld
met de veerboot kunnen laten ver
voeren is niet geheel fraude
bestendig. Als een Texelse ingeze
tene zijn auto verkoopt aan een
overkanter en daarvan geen mel
ding maakt, blijft de auto bij Teso
als 'Texels' geregistreerd en kan de
nieuwe eigenaar dus van de kor
ting profiteren. Ingaand 1 februari
gaat Teso deze vorm van fraude
bemoeilijken door het steekproefs
gewijs controleren van kenteken
bewijzen.
In het verleden controleerde Teso het
kentekenbewijs in combinatie met
een bewijs van inschrijving in het
bevolkingsregister steevast één keer
per jaar. Daar ging een groot preven
tief effect vanuit en als bij de controle
bleek dat het toch fout zat, was de
perder dan de bedoeling was is
en eind gemaakt aan de graas-
vedstrijd tussen Texelse en
ïrentse heideschapen. Op het ter-
ein in De Nederlanden waar de
"lieren werden gehouden was nog
naar zo weinig te vreten, dat
atsbosbeheer en de vereniging
.grarisch Natuur- en Landschaps-
iheer het niet verantwoord von
ten er langer mee door te gaan.
lat werd mede in de hand gewerkt
oor het natte weer van de laatste
id waardoor een groot deel van
iet proefperceel onder water
itond.
iedurende de graasproef hebben
:owel de Texelse als de Drentse
ichapen ongeveer 30% van hun ge-
'icht verloren. Dat was nog accep-
label en betrekkelijk normaal voor
tieren in een winterperiode. Ook de
chotse Hooglanders die bij Den
toorn in de duinen grazen worden 's
inters ongeveer een derde lichter.
Idg verdere afslanking was echter
jngewenst, zo meenden de eige
naars Kasper van Zuilekom (Drenten)
;n Hans Stark (Texelaars).
Itaatsbosbeheer vindt dat de Texelse
ichapen onverwacht goed hebben
legraasd, althans te oordelen naar
iet eindresultaat. De kans dat dit ras
'faal worden ingezet bij de begrazmg
u,s ip praktijkschaal in de Ploegelanden
m de Bleekerij is dan ook niet verke
ten. De praktijksituatie zal echter
aanzienlijk verschillen van de nu af
gesloten proef. In de praktijk wordt
Tamelijk maar één schaap per hec-
are ingezet en bij de proef waren dat
artien. De Texelse schapen maakten
■«erst de grasachtige gewassen op en
Tlegonnen daarna noodgedwongen
■pan de heide, ruigte en andere min-
'Ier gewenste vegetatie. De Drenten
sleken minder Kieskeurig, maar wat
betreft het uiteindelijke effect op de
vegetatie gaven beide rassen elkaar
weinig toe. Op praktijkschaal bij veel
minder dieren kunnen de Texelaars
zich mogelijk voldoende voeden met
grassen en daardoor niet of nauwe
lijks meer beginnen aan heide en
boskanten terwijl het juist daarom te
doen is.
Als voor de begrazing van de Ploeg
elanden en de Bleekerij om financiële
redenen de keus valt op Texelse
schapen, wordt in het contract een
ontbindende voorwaarde opgeno
men als blijkt dat ze inderdaad te veel
ruigte laten staan en dus met het hele
begrazingsgebied beïnvloeden.
Half februari zullen Staatsbosbeheer
en de vereniging Agrarisch Natuur-
en Landschapsbeheer de resultaten
van de proef bespreken. Daarbij zal
met alleen worden gelet op de gevol
gen voor de vegetatie maar ook op
de invloed die de proef had op de
dieren
'schade' te overzien omdat het mis
bruik nooit langer dan een jaar had
geduurd. Met die algehele periodieke
controle werd gestopt omdat het hin
derlijk werd gevonden en veel romp
slomp gaf Sinds 1996 hoefden de
Texelaars daarom alleen nog bij de
eerste inschrijving hun documenten
te tonen en hield Teso met behulp van
gegevens van de gemeente de ver
trokken personen in de gaten.
De veerdienst heeft nu aanleiding
gezien om weer een vorm van tus
sentijdse controle in te voeren. Vol
gens Jan Bloem van de operationele
dienst van Teso zijn er geen directe
aanwijzingen dat de beperkte con
trole tot fraude van enige omvang
heeft geleid. 'We willen gewoon het
bestand Texelse auto's zuiver maken
en zuiver houden.'
Automobilisten moeten er dus reke
ning mee houden dat zij ingaand vol
gende week dinsdag deel II van het
kentekenbewijs moeten laten zien als
ze bij het loket een bootkaart kopen
af laten afwaarderen. De gegevens
Een van de lichtboeien waarmee
het Molengat is gemarkeerd
sloeg van zijn anker en spoelde
zaterdagochtend aan, precies ter
hoogte van het strandslag van
Paal 9. De groene MG3 werd gis
teren door aannemingsbedrijf
Daalder met behulp van twee
shovels en een 'dumper' gebor
gen en naar de haven van Oude
schild vervoerd. Daar werd hij in
het water gelegd, zodat hij 's mid
dags door het betonnings-
vaartuig 'Nieuwediep' kon wor
den opgepikt en naar Den Helder
gebracht. Intussen werd een
nieuwe boei op de plek van de
oude gelegd.
(Foto Harry do Graaf)
van het kentekenbewijs en de boot-
kaart worden vervolgens vergeleken.
Als deze met kloppen of als de auto
mobilist het kentekenbewijs niet kan
tonen, volgt na enige dagen een uit
nodiging om in het kantoor te komen.
Om de overlast voor zowel de klan
ten als het Teso-personeel zo beperkt
mogelijk te houden doet Teso een
beroep op de automobilisten om het
kentekenbewijs tijdens de reis van en
naar Texel in de auto te hebben zo
dat het vlot kan worden getoond.
Schakelt Teso de politie in als bij deze
steekproeven fraude aan het licht
komt? Jan Bloem: 'Nee. We gaan met
bij voorbaat uit van kwade trouw. Het
kan ook door achteloosheid komen.
Maar we sturen wel de rekening als
iemand ten onrechte korting heeft
genoten.'
EcoMare is donderdag gestopt
met de schoonmaak van de met
olie besmeurde vogels die begin
dit jaar uit Frankrijk naar Texel zijn
gebracht. Volgens de milieu
organisatie Greenpeace bevat de
olie uit de Maltezer tanker Erika,
die rond kerst voor de Bretonse
kust verging, kankerverwekkende
stoffen. Na gezondheidsklachten
van het personeel heeft EcoMare
de 60 nog overgebleven zeekoeten
uit hun lijden verlost.
Of aan de olie kankerverwekkende
stoffen zijn toegevoegd, wordt nog
nader onderzocht Uit een eerste
analyse, die in opdracht van vogel
opvangcentrum de Fugelspits in
Anjum werd verricht, bleek de olie
een ongewoon hoge hoeveelheid gif
tige PAK's (polycyclische aromati
sche koolwaterstoffen) te bevatten,
die op termijn kanker kunnen veroor
zaken. 'Toen dit bekend werd en onze
mensen klaagden over hoofdpijn en
één van onze medewerkers rode uit
slag op zijn armen kreeg, zijn we ge
stopt met het wassen van de vogels',
zegt EcoMare-directeur Jan Kuiper.
'Je weet nooit zeker of de klachten
met de olie samenhangen, maar we
wildep geen enkel risico lopen Daar
naast wilden we geen giftige stoffen
in het riool spoelen. Toen ook nog
bleek dat in andere vogel
opvangcentra zeekoeten na hun
wasbeurt waren bezweken, hebben
we besloten om de vogels te laten
inslapen.' EcoMare heeft als enige
vogelopvangcentrum vogels gedood.
Bij de andere centra waren de dieren
al schoongemaakt of overleden.
Kuiper weet niet of de PAK's door
oliemaatschappij Total-Fma of de re-
derij aan de olie zijn toegevoegd, of
dat die er van nature in zitten. 'Maar
als Total-Fina wist dat de olie kanker
verwekkend is, is het natuurlijk te gek
voor woorden dat het niet is bekend
gemaakt. Niet alleen de medewer
kers van EcoMare en andere opvang
centra, maar vooral de duizenden
mensen die in Frankrijk de stranden
hebben schoongemaakt, hebben in
dat geval enorme gezondheids
risico's gelopen terwijl het gevaar
doelbewust werd verzwegen.' Overi
gens maakte Rijkswaterstaat vrijdag
bekend dat uit haar laboratorium
onderzoek is gebleken dat het zware
stookolie betreft waaraan geen stof
fen zijn toegevoegd, maar dat deze
olie bij langdurige blootstelling uit
Oprit als obstakel
Privé-opritten belemmeren op het
trottoir steeds meer de doorgang
voorouderen en invaliden, zo vinden
raadsleden Pieter de Groot (D66) en
Corrie Heyne (Texels Belang). 'Er blijft
geen stoep meer over.'
Pagina 2
Gelijkspel Texel'94
Texel'94 heeft de eerste wedstrijd na
de winterstop, tegen hekkensluiter
Adelborst, niet in winst kunnen om
zetten. Na twee keer vijfenveertig mi
nuten stond er een bloedeloze 0-0 op
het scorebord.
Pagina 4
m Jonge hoteliers
Het kleine maar sfeervolle hotel 'Zee-
rust' in De Koog kwam gisteren in
andere handen. Andreas Schraag en
Andrea Keijser heropenden het be
drijf op hun huwelijksdag.
Pagina 4
Debutant wint
Turner Marlon Marei, die voor het
eerst deelnam aan een grote wed
strijd, eindigde op het Jokertoernooi
in Edam als eerste Zijn broer Gian
Battista behaalde op D-niveau brons
Pagina 4
Vijftien jaar weer
Jan van Tunen van Zuidhaffel hield
vijftien jaar lang de gegevens bij over
het weer. Deze week meldde hij zich
met zijn statistieken bij de redactie.
Pagina 5
zichzelf al schadelijk is voor de mens.
Los van de vraag of de oliemaat
schappij informatie heeft achterge
houden, overweegt EcoMare een
schadeclaim bij Total-Fina in te die
nen voor de kosten van opvang en
schoonmaak van de vogels. Het in
stituut heeft begin januari 150 be
smeurde vogels binnengekregen.
Daarvan overleden 30 dieren - hoofd
zakelijk zeekoeten - vroegtijdig aan
stress en uitputting door de lange
reis. De 29 gewassen jan van genten
maken het prima, maar van de 30
schoongemaakte zeekoeten is inmid
dels een klein deel bezweken. De 60
nog te reinigen zeekoeten zijn met
behulp van kooldioxide vergast.
De gemeente Texel, de provincie en de waterschappen Hol
lands Kroon en Uitwaterende Sluizen gaan intensief samen
werken op het gebied van waterbeheer. Het doel is de
Texelse waterhuishouding ecologisch duurzamer en min
der kostbaar te maken. Op 1 februari zullen de overheden
en waterschappen een intentieverklaring ondertekenen, die
in de loop van het jaar wordt omgezet in concretere afspra
ken. In november moet de samenwerking zijn uitgemond
in een bindende overeenkomst, het 'Masterplan Water voor
Texel'.
De eilandsituatie noopt op Texel meer
dan elders tot coördinatie van de
verschillende taken die de betrokken
partijen vanuit hun eigen wettelijke
verantwoordelijkheid voor het water
beheer hebben. Texel heeft geen
instroom van zoet water en is daar
door afhankelijk van de regen en de
ondergrondse waterbel. Het zilte zee
water bedreigt landbouwgrond, maar
bevordert het ontstaan van brak
binnenwater, dat uit oogpunt van
natuurontwikkeling in bepaalde ge
bieden juist gewenst is. Het toerisme,
de natuur en de landbouw stellen
verschillende eisen aan waterbeheer.
Coördinatie kan veel ellende voorko
men en soms voordelen bieden voor
verschillende sectoren en belangen.
'Afstemming van verschillende pro
jecten kan voorkomen dat wat met
het ene plan wordt beoogd, door het
andere wordt tenietgedaan Je kunt
er bijvoorbeeld voor zorgen dat zoet
water, dat 's winters uit ègrarische
gebieden wordt afgevoerd, om brak
water wordt heengeleid', zegt Ben
Eenkhoorn van het Hoogheem
raadschap van Uitwaterende Sluizen
Lees verder pagina 5
EcoMare zag zich genoodzaakt een grote groep zeekoeten te laten inslapen. Jan Kui
pen Dat is natuurlijk erg zuur als je ze eerst dhe weken hebt verzorgd.(Toto Bon e«cm
Drenten en Texelaars aan elkaar gewaagd?
Er worden deze winter geen bo
men gekapt in de Dennen. Wegens
de lage houtprijzen kan Staatsbos
beheer het hout niet tegelzeen ren
dabele prijs laten kappen. Als SBB
de dunning wel zou doorzetten,
zou dit ten koste gaan van de be
schikbare budgetten voor activitei
ten ten behoeve van natuur of re
creatie in de terreinen. Volgens
SBB is het voor de kwaliteit van het
bos niet ernstig als de uitvoering
wordt verschoven naar een vol
gende winter
SSB laat om de twee jaar bepaalde
delen van de Dennen dunnen. De
hoeveelheid hout die daarbij vrijkomt
ligt tussen de 2300 en 2400 kubieke
meter. Gehoopt wordt dat de hout-
prijzen in de loop van dit jaar aantrek
ken. Daarbij kan de stormschade in
Frankrijk, waardoor hele bossen te
gelijk zijn omgewaaid, als spelbreker
optreden. De sterke toename van het
hout op de markt zal de houtprijs naar
verwachting drukken. In dat geval zal
SBB alsnog met een lagere houtprijs
genoegen moeten nemen. Want bij
langer uitstel dan tot volgende win
ter, komt de kwaliteit van het bos
volgens SBB wel in het geding.
Teso, gemeente Texel, de Texelse
Vereniging van Logiesverstrekkers
(TVL) en het Texels Verbond van On
dernemers (TVO) gaan op 31 januari
om de tafel om de hoogte van de bij
drage voor de VW Texelpromotie te
bespreken. Momenteel draagt elke
participant jaarlijks ƒ195.000,- bij. Per
1 januari 2001 gaat de nieuwe
contracttermijn in. VW-medewerker
Jacco Dros presenteert tijdens de
promotieavond, die op 27 maart
vanaf 19.30 uur in Vakantiecentrum
De Krim wordt gehouden, het
promotieplan 2000. Marc van Waes
van Bureau Van de Bunt geeft tekst
en uitleg over de toekomstvisie die in
het rapport Texel 2030 is neergelegd
Het eerste exemplaar overhandigt hij
aan een vertegenwoordiger van het
gemeentebestuur.
(Advertentie)
(fff* ^trurl Tr\rh «IxflurL
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd.'
Folder verkri jgbaar op
Spinbaan (v