Maximumsnelheid Dennen kost raad hoofdbrekens Teso controleert kentekenbewijzen Franse zeekoeten bij EcoMare afgemaakt Overheden werken samen aan duurzaam waterbeheer Cjroen '^warL-Jexel s in het harL, Toch 80 km per uur op Hoofdweg I 'Kankerverwekkende olie' 'Economische en ecologische voordelen' "Opgericht 15 september 1887 - nr. 11450 Drie drankrijders tegen de lamp 'Zuiver maken en zuiver houden' Graaswedstrijd Texel Drente al gestaakt :e I Boei op het strand Deze winter geen houtkap Participanten VW praten over hoogte van bijdrage 2001 TEXELSE^COURANT SUPER DE BOER TEXELSE DINSDAG 25 JANUARI 2000 COURANT Advertenties/abonnementen/bezorgirtg: Spinbaan 6 1791 MC Den Burg jelefoon 0222 - 36 26 00 elefax 0222 -31 41 11 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45. Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00 e-mail: tcrueuws&tref.nl Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel 31 72 66 of 06-53 73 33 82 Losse nummers 1,70, abonnementsprijs 60,40 per half jaar. Het Verkeersveiligheidsplan van de gemeente kreeg don- Ierdag in de commissievergadering Financiën, Werken en Milieu veel bijval van de raadsleden en insprekers, die na- nens verschillende dorpen en organisaties hun zegje nochten doen. Op onderdelen, zoals de aanpak van enkele jevaarlijke kruispunten, de maximumsnelheid op bepaalde weggedeelten en het nut van verkeersremmers, werden even zoveel verschillende suggesties gedaan als er spre kers waren, maar over de grote lijn was men het wel eens. Het plan moet het aantal verkeersongevallen verminderen en vertaalt landelijk beleid naar de situatie op Texel. nSl ,luJ1/egen in het buitengebied worden ^ngedeeld in erftoegangswegen en jebiedsontsluitingswegen. Op de smallere erftoegangswegen gaat in Drincipe een maximumsnelheid gel- van 60 kilometer per uur. Het is je bedoeling dat gemotoriseerd ver- "l<eer met langer dan vijf minuten ach- :ereen van zo'n weg gebruik maakt. "nHet doorgaande verkeer, dat zich snel M)lVan het ene naar het andere deel van n iet eiland wil verplaatsen, wordt over je bredere gebiedsontsluitmgs- wegen als de Pontweg, Westerweg en Postweg geleid, waar 80 kilome ter per uur gereden mag worden. Ook de bussen van Connexxion gaan vrij wel uitsluitend over deze doorgaande wegen. De politie betrapte afgelopen week end drie automobilisten met teveel ïlcohol in hun bloed. Een 42-jarige lestuurder uit Den Burg bleek bij een jontrole van vrijdag op zaterdag op Ie haven van Oudeschild driemaal de oegestane hoeveelheid drank te tebben genuttigd. Zijn rijbewijs werd ngenomen. Diezelfde nacht werd >en 46-jarige automobilist aangehou- ien. Hij weigerde de blaastest. Bij ,,;ontrole bleek dat het rijbewijs van de nan ongeldig was verklaard. Zater- iag liep op de Parnassiastraat in De <oog een 50-jarige vrouw uit Koude- terk aan de Rijn tegen de lamp. Uit ie blaastest bleek dat ze driemaal toveel had gedronken als toege- itaan. Haar rijbewijs werd ingeno- nen. De aanwijzing door het college van de status van de verschillende wegen Ontlokte weinig discussie. Alleen het voornemen van b en w om van de Hoofdweg een erfontsluitingsweg te maken, werd door een raads- meerderheid verworpen Het is vrijwel zeker dat er ook in de toekomst 80 gereden mag worden, ongeacht de status. Anja van der Heide (CDA) be pleitte een alternatieve ontsluitings route voor de Redoute, of een andere doorgang die het verkeer dat van de veerhaven komt richting de Oude schilder haven en het industrieterrein leidt. 'De huidige aansluiting op het Bolwerk is hoogst ongelukkig. Al het vrachtverkeer dendert vlak onder het dorp langs. Betrek dit aspect bij de ontwikkelingsplannen voor de ha ven', adviseerde de politica. Het col lege wil echter de verkeersstromen concentreren en niet teveel ont sluitingswegen creëren. De maximumsnelheid in de Dennen en het duingebied kostte meer hoofdbrekens en stelt behalve de politici ook Staatsbosbeheer voor problemen. Het liefst zou SBB de huidige 50 km per uur handhaven, maar er moet ter wille van de unifor miteit gekozen worden tussen 30 en 60 km per uur. 'In dat geval kiezen wij voor 30 km per uur', zei Erik van der Spek namens SBB 'Van verhoging Lees verder pagina 5 Het systeem waardoor Texelaars hun personenauto voor half geld met de veerboot kunnen laten ver voeren is niet geheel fraude bestendig. Als een Texelse ingeze tene zijn auto verkoopt aan een overkanter en daarvan geen mel ding maakt, blijft de auto bij Teso als 'Texels' geregistreerd en kan de nieuwe eigenaar dus van de kor ting profiteren. Ingaand 1 februari gaat Teso deze vorm van fraude bemoeilijken door het steekproefs gewijs controleren van kenteken bewijzen. In het verleden controleerde Teso het kentekenbewijs in combinatie met een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister steevast één keer per jaar. Daar ging een groot preven tief effect vanuit en als bij de controle bleek dat het toch fout zat, was de perder dan de bedoeling was is en eind gemaakt aan de graas- vedstrijd tussen Texelse en ïrentse heideschapen. Op het ter- ein in De Nederlanden waar de "lieren werden gehouden was nog naar zo weinig te vreten, dat atsbosbeheer en de vereniging .grarisch Natuur- en Landschaps- iheer het niet verantwoord von ten er langer mee door te gaan. lat werd mede in de hand gewerkt oor het natte weer van de laatste id waardoor een groot deel van iet proefperceel onder water itond. iedurende de graasproef hebben :owel de Texelse als de Drentse ichapen ongeveer 30% van hun ge- 'icht verloren. Dat was nog accep- label en betrekkelijk normaal voor tieren in een winterperiode. Ook de chotse Hooglanders die bij Den toorn in de duinen grazen worden 's inters ongeveer een derde lichter. Idg verdere afslanking was echter jngewenst, zo meenden de eige naars Kasper van Zuilekom (Drenten) ;n Hans Stark (Texelaars). Itaatsbosbeheer vindt dat de Texelse ichapen onverwacht goed hebben legraasd, althans te oordelen naar iet eindresultaat. De kans dat dit ras 'faal worden ingezet bij de begrazmg u,s ip praktijkschaal in de Ploegelanden m de Bleekerij is dan ook niet verke ten. De praktijksituatie zal echter aanzienlijk verschillen van de nu af gesloten proef. In de praktijk wordt Tamelijk maar één schaap per hec- are ingezet en bij de proef waren dat artien. De Texelse schapen maakten ■«erst de grasachtige gewassen op en Tlegonnen daarna noodgedwongen ■pan de heide, ruigte en andere min- 'Ier gewenste vegetatie. De Drenten sleken minder Kieskeurig, maar wat betreft het uiteindelijke effect op de vegetatie gaven beide rassen elkaar weinig toe. Op praktijkschaal bij veel minder dieren kunnen de Texelaars zich mogelijk voldoende voeden met grassen en daardoor niet of nauwe lijks meer beginnen aan heide en boskanten terwijl het juist daarom te doen is. Als voor de begrazing van de Ploeg elanden en de Bleekerij om financiële redenen de keus valt op Texelse schapen, wordt in het contract een ontbindende voorwaarde opgeno men als blijkt dat ze inderdaad te veel ruigte laten staan en dus met het hele begrazingsgebied beïnvloeden. Half februari zullen Staatsbosbeheer en de vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer de resultaten van de proef bespreken. Daarbij zal met alleen worden gelet op de gevol gen voor de vegetatie maar ook op de invloed die de proef had op de dieren 'schade' te overzien omdat het mis bruik nooit langer dan een jaar had geduurd. Met die algehele periodieke controle werd gestopt omdat het hin derlijk werd gevonden en veel romp slomp gaf Sinds 1996 hoefden de Texelaars daarom alleen nog bij de eerste inschrijving hun documenten te tonen en hield Teso met behulp van gegevens van de gemeente de ver trokken personen in de gaten. De veerdienst heeft nu aanleiding gezien om weer een vorm van tus sentijdse controle in te voeren. Vol gens Jan Bloem van de operationele dienst van Teso zijn er geen directe aanwijzingen dat de beperkte con trole tot fraude van enige omvang heeft geleid. 'We willen gewoon het bestand Texelse auto's zuiver maken en zuiver houden.' Automobilisten moeten er dus reke ning mee houden dat zij ingaand vol gende week dinsdag deel II van het kentekenbewijs moeten laten zien als ze bij het loket een bootkaart kopen af laten afwaarderen. De gegevens Een van de lichtboeien waarmee het Molengat is gemarkeerd sloeg van zijn anker en spoelde zaterdagochtend aan, precies ter hoogte van het strandslag van Paal 9. De groene MG3 werd gis teren door aannemingsbedrijf Daalder met behulp van twee shovels en een 'dumper' gebor gen en naar de haven van Oude schild vervoerd. Daar werd hij in het water gelegd, zodat hij 's mid dags door het betonnings- vaartuig 'Nieuwediep' kon wor den opgepikt en naar Den Helder gebracht. Intussen werd een nieuwe boei op de plek van de oude gelegd. (Foto Harry do Graaf) van het kentekenbewijs en de boot- kaart worden vervolgens vergeleken. Als deze met kloppen of als de auto mobilist het kentekenbewijs niet kan tonen, volgt na enige dagen een uit nodiging om in het kantoor te komen. Om de overlast voor zowel de klan ten als het Teso-personeel zo beperkt mogelijk te houden doet Teso een beroep op de automobilisten om het kentekenbewijs tijdens de reis van en naar Texel in de auto te hebben zo dat het vlot kan worden getoond. Schakelt Teso de politie in als bij deze steekproeven fraude aan het licht komt? Jan Bloem: 'Nee. We gaan met bij voorbaat uit van kwade trouw. Het kan ook door achteloosheid komen. Maar we sturen wel de rekening als iemand ten onrechte korting heeft genoten.' EcoMare is donderdag gestopt met de schoonmaak van de met olie besmeurde vogels die begin dit jaar uit Frankrijk naar Texel zijn gebracht. Volgens de milieu organisatie Greenpeace bevat de olie uit de Maltezer tanker Erika, die rond kerst voor de Bretonse kust verging, kankerverwekkende stoffen. Na gezondheidsklachten van het personeel heeft EcoMare de 60 nog overgebleven zeekoeten uit hun lijden verlost. Of aan de olie kankerverwekkende stoffen zijn toegevoegd, wordt nog nader onderzocht Uit een eerste analyse, die in opdracht van vogel opvangcentrum de Fugelspits in Anjum werd verricht, bleek de olie een ongewoon hoge hoeveelheid gif tige PAK's (polycyclische aromati sche koolwaterstoffen) te bevatten, die op termijn kanker kunnen veroor zaken. 'Toen dit bekend werd en onze mensen klaagden over hoofdpijn en één van onze medewerkers rode uit slag op zijn armen kreeg, zijn we ge stopt met het wassen van de vogels', zegt EcoMare-directeur Jan Kuiper. 'Je weet nooit zeker of de klachten met de olie samenhangen, maar we wildep geen enkel risico lopen Daar naast wilden we geen giftige stoffen in het riool spoelen. Toen ook nog bleek dat in andere vogel opvangcentra zeekoeten na hun wasbeurt waren bezweken, hebben we besloten om de vogels te laten inslapen.' EcoMare heeft als enige vogelopvangcentrum vogels gedood. Bij de andere centra waren de dieren al schoongemaakt of overleden. Kuiper weet niet of de PAK's door oliemaatschappij Total-Fma of de re- derij aan de olie zijn toegevoegd, of dat die er van nature in zitten. 'Maar als Total-Fina wist dat de olie kanker verwekkend is, is het natuurlijk te gek voor woorden dat het niet is bekend gemaakt. Niet alleen de medewer kers van EcoMare en andere opvang centra, maar vooral de duizenden mensen die in Frankrijk de stranden hebben schoongemaakt, hebben in dat geval enorme gezondheids risico's gelopen terwijl het gevaar doelbewust werd verzwegen.' Overi gens maakte Rijkswaterstaat vrijdag bekend dat uit haar laboratorium onderzoek is gebleken dat het zware stookolie betreft waaraan geen stof fen zijn toegevoegd, maar dat deze olie bij langdurige blootstelling uit Oprit als obstakel Privé-opritten belemmeren op het trottoir steeds meer de doorgang voorouderen en invaliden, zo vinden raadsleden Pieter de Groot (D66) en Corrie Heyne (Texels Belang). 'Er blijft geen stoep meer over.' Pagina 2 Gelijkspel Texel'94 Texel'94 heeft de eerste wedstrijd na de winterstop, tegen hekkensluiter Adelborst, niet in winst kunnen om zetten. Na twee keer vijfenveertig mi nuten stond er een bloedeloze 0-0 op het scorebord. Pagina 4 m Jonge hoteliers Het kleine maar sfeervolle hotel 'Zee- rust' in De Koog kwam gisteren in andere handen. Andreas Schraag en Andrea Keijser heropenden het be drijf op hun huwelijksdag. Pagina 4 Debutant wint Turner Marlon Marei, die voor het eerst deelnam aan een grote wed strijd, eindigde op het Jokertoernooi in Edam als eerste Zijn broer Gian Battista behaalde op D-niveau brons Pagina 4 Vijftien jaar weer Jan van Tunen van Zuidhaffel hield vijftien jaar lang de gegevens bij over het weer. Deze week meldde hij zich met zijn statistieken bij de redactie. Pagina 5 zichzelf al schadelijk is voor de mens. Los van de vraag of de oliemaat schappij informatie heeft achterge houden, overweegt EcoMare een schadeclaim bij Total-Fina in te die nen voor de kosten van opvang en schoonmaak van de vogels. Het in stituut heeft begin januari 150 be smeurde vogels binnengekregen. Daarvan overleden 30 dieren - hoofd zakelijk zeekoeten - vroegtijdig aan stress en uitputting door de lange reis. De 29 gewassen jan van genten maken het prima, maar van de 30 schoongemaakte zeekoeten is inmid dels een klein deel bezweken. De 60 nog te reinigen zeekoeten zijn met behulp van kooldioxide vergast. De gemeente Texel, de provincie en de waterschappen Hol lands Kroon en Uitwaterende Sluizen gaan intensief samen werken op het gebied van waterbeheer. Het doel is de Texelse waterhuishouding ecologisch duurzamer en min der kostbaar te maken. Op 1 februari zullen de overheden en waterschappen een intentieverklaring ondertekenen, die in de loop van het jaar wordt omgezet in concretere afspra ken. In november moet de samenwerking zijn uitgemond in een bindende overeenkomst, het 'Masterplan Water voor Texel'. De eilandsituatie noopt op Texel meer dan elders tot coördinatie van de verschillende taken die de betrokken partijen vanuit hun eigen wettelijke verantwoordelijkheid voor het water beheer hebben. Texel heeft geen instroom van zoet water en is daar door afhankelijk van de regen en de ondergrondse waterbel. Het zilte zee water bedreigt landbouwgrond, maar bevordert het ontstaan van brak binnenwater, dat uit oogpunt van natuurontwikkeling in bepaalde ge bieden juist gewenst is. Het toerisme, de natuur en de landbouw stellen verschillende eisen aan waterbeheer. Coördinatie kan veel ellende voorko men en soms voordelen bieden voor verschillende sectoren en belangen. 'Afstemming van verschillende pro jecten kan voorkomen dat wat met het ene plan wordt beoogd, door het andere wordt tenietgedaan Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat zoet water, dat 's winters uit ègrarische gebieden wordt afgevoerd, om brak water wordt heengeleid', zegt Ben Eenkhoorn van het Hoogheem raadschap van Uitwaterende Sluizen Lees verder pagina 5 EcoMare zag zich genoodzaakt een grote groep zeekoeten te laten inslapen. Jan Kui pen Dat is natuurlijk erg zuur als je ze eerst dhe weken hebt verzorgd.(Toto Bon e«cm Drenten en Texelaars aan elkaar gewaagd? Er worden deze winter geen bo men gekapt in de Dennen. Wegens de lage houtprijzen kan Staatsbos beheer het hout niet tegelzeen ren dabele prijs laten kappen. Als SBB de dunning wel zou doorzetten, zou dit ten koste gaan van de be schikbare budgetten voor activitei ten ten behoeve van natuur of re creatie in de terreinen. Volgens SBB is het voor de kwaliteit van het bos niet ernstig als de uitvoering wordt verschoven naar een vol gende winter SSB laat om de twee jaar bepaalde delen van de Dennen dunnen. De hoeveelheid hout die daarbij vrijkomt ligt tussen de 2300 en 2400 kubieke meter. Gehoopt wordt dat de hout- prijzen in de loop van dit jaar aantrek ken. Daarbij kan de stormschade in Frankrijk, waardoor hele bossen te gelijk zijn omgewaaid, als spelbreker optreden. De sterke toename van het hout op de markt zal de houtprijs naar verwachting drukken. In dat geval zal SBB alsnog met een lagere houtprijs genoegen moeten nemen. Want bij langer uitstel dan tot volgende win ter, komt de kwaliteit van het bos volgens SBB wel in het geding. Teso, gemeente Texel, de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers (TVL) en het Texels Verbond van On dernemers (TVO) gaan op 31 januari om de tafel om de hoogte van de bij drage voor de VW Texelpromotie te bespreken. Momenteel draagt elke participant jaarlijks ƒ195.000,- bij. Per 1 januari 2001 gaat de nieuwe contracttermijn in. VW-medewerker Jacco Dros presenteert tijdens de promotieavond, die op 27 maart vanaf 19.30 uur in Vakantiecentrum De Krim wordt gehouden, het promotieplan 2000. Marc van Waes van Bureau Van de Bunt geeft tekst en uitleg over de toekomstvisie die in het rapport Texel 2030 is neergelegd Het eerste exemplaar overhandigt hij aan een vertegenwoordiger van het gemeentebestuur. (Advertentie) (fff* ^trurl Tr\rh «IxflurL Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd.' Folder verkri jgbaar op Spinbaan (v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 1