Eastend kloppend hart van Country line-dancing
'leder voor zich en
toch met zijn allen'
Het universele leed dat
achter maskers schuilt
Agenda
COURANT"
.TEXELSE 2
teso
Bedrijvig/^
Even een pak
SNERT halen in
Workshop
percussie
'T„
Kunst tegen onrecht van Henny Reis
Raadsvergadering
Langer zelfstandig
blijven met SWOT
Disco in Calluna
Vergadering over
nationaal park
Texels bier gaat
het hele land in
DINSDAG 1 FEBRUARI 2000
I I. V f.1 kif. '1
Dinsdag 1 februari
In de Buureton begint om 20 00
uur een avond van de FNV
Vrouwenbond. Carla Schrama en
Patricia Williams spreken over jon
gerenwerk en -hulpverlening.
In Cinema Texel draaien The Le
gend of 1900 (aanvang 20.30 uur)
en The Sixth Sense (21.00 uur).
Woensdag 2 februari
Vanaf 14.00 uur is het jungledag in
zwemparadijs Calluna aan de
Schumakersweg. Toegang ƒ6,-
Tenmsclub Heri Hodi uit De
Cocksdorp houdt een instuif voor
de basisschooljeugd Die kan tus
sen 15.00 en 17.00 uur kennisma
ken met tennissen in de gymzaal
van het Eierlandsche Huis.
De Vereniging van Texelse
Kampeerboeren houdt vanaf
20.00 uur in De Lindeboom de
jaarvergadering. Prominent agen
dapunt is de conceptnota 'Doel
stellingen VTKB 2000'. Na de
pauze verzorgt Josien Bruggink,
adviseur plattelandsvernieuwing
bij de WLTO, een inleiding over
Agrotoerisme en kwaliteit.
In Cinema Texel draaien Kruimeltje
(aanvang 13.30 en 16.00 uur),
Disney's Tarzan (13,45 en 16.00
uur), The Legend of 1900 (20.30
uur) en The Sixth Sense (21.00 uur).
Donderdag 3 februari
In het gemeentehuis begint om
13.15 uur een vergadering van het
overlegorgaan dat het nationaal
park Duinen van Texel voorbereidt.
De bijeenkomst is openbaar toe
gankelijk.
In het AVRO-televisieprogramma
dat Karei van der Graaf vanavond
presenteert, vertelt Piet Schneider
over de actie waarbij Hoornders
brieven hebben gestuurd aan hun
dorpsgenoten van 2099.
In hotel Greenside in De Koog be
gint om 20.00 uur de jaarvergade
ring van het Texels Verbond van
Ondernemers. Op de agenda
staan bestuursverkiezingen, de
seizoensenquête die is gehouden
onder de leden en de bijdrage voor
Texelpromotie, waarvan de nieuwe
contractperiode ingaat per 1
nuari 2001
In Question Plaza begint om 20.
uur een optreden van folkgroj
The John Wright Band. De entrj
bedraagt ƒ15,-. Kaarten zijn in
zeer beperkte mate verkriigbaarj
De Lindeboom.
In Cinema Texel draaien Endl
Days (aanvang 18.45 en 21.45 u|
en The Sixth Sense (19.00
21.30 uur).
Vrijdag 4 februari
In dorpshuis De Bijenkorf
Oosterend begint om 20.00 i
een avond country-line-dan
voor beginners en gevorderde!
Zeezeiler Dick Koopmans sprei
vanaf 20.00 uur in De Lindeboo
over de wereldreis die hij tuss
1995 en 1998 maakte. Toega
gratis.
In het Maartenhuis hoi*
antroposofisch arts M. Niemeil""
spreekuur. Voor afspraken: l|_
Commandeur of E. MacGillavr»
tel. 317282. De verzekering vst
goedt doorgaans de kosten. |J
In Cinema Texel draaien End
Days (aanvang 18.45 en 21.45
en The Sixth Sense (19.00 eLi
21.30 uur).
De Molengat fungeert tot 18 fdLjj
bruari als dienstboot. Door de kieltje
nere capaciteit van dit schip isfjj,,
een iets grotere kans op wachttkg
den. Dat geldt vooral bij de eers40,
afvaarten, 's ochtends vroeg, vat
vrachtverkeer in Den Helder, olg
vrijdagmiddag moet alle verkeer! e
Den Helder rekening houden my, e
grotere drukte. Er zijn deze weel
geen afvaarten voor het vervo^
van gevaarlijke stoffen. |jnj
Hoogwater te Oudeschil/an
A/Of
Di. 01 4.00 en
Wo. 02 4.55 en
Do. 03 6.30 en
Vr. 04 7.20 en
Za. 05 7.55 en
Zo. 06 8.50 en
Ma. 07 9.25 en
Di. 08 9.50 en
Aan het strand is het ongeveer een uur Lr
der hoogwater De zon komt 10 februari $r
om 8 05 uur en gaat onder om 17.41 uur
februari nieuwe maan; 7 februari èprjggtij. rSt
or
16.34 ufei
18.17 ulr|,
19.15 ufogt
19.54 uf
20.45 U.I
21.14 ui
22.00 ui
22.241 ser
(Advertentie)
^44^4^44^ 22
Telefoon 31 48 90
Onder leiding van docent Victor
Sams wordt zondag 6 februari een
workshop West-Afrikaanse percussie
gehouden. De cursus is zowel toe-
i|
gankelijk voor beginners
gevorderden en biedt de mogel
heid met muziek en ritme bezig te
zonder dat daarvoor een muzik
achtergrond vereist is. Er wordt
speeld op de djembé. terwijl
gevorderden ook gebruik maken i
basdrums als doundons en keuki
Met de bijbehorende liederen wq
het ritme compleet.
De beginners spelen van 11.001
13.00 uur. de gevorderden van 1
tot 15.00 uur. Deelname kost 3*3'
het huren van een djembé ƒ10,-. vlo
meer informatie: Marie J«o
Koevoets, tel. 310578. Je
JKt
muziek luisteren, een zware Van Ne
en een biertje: de ingrediënten vo
hun perfecte avond.
Na tweeënhalf uur loopt de avond i
zijn eind. Op de dansvloer gaat ni
één keer alles uit de kast als Pi
Cottoneye Joe van Rednex opzei
niet van harte, want country met e
housebeat is voor hem net zoiets
John Wayne op een hobbelpaard.
13 mei wordt veel goedgemaakt. P
heeft het Trio Mary K
gecontracteerd om het seizoen in s
af te sluiten.
Bart Bos
Dinsdag 8 februari vergadert de ge
meenteraad. De vergadering wordt
gehouden in het raadhuis en begint
om 19.30 uur. De agenda luidt als
volgt:
1Opening en mededelingen.
2. Vaststelling volgorde stemming
3. Vaststelling besluitenlijst dd
14 december 1999.
4. Aanschaf en vervanging
blusvoertuig De Cocksdorp.
5. Regionaal organisatieplan PVB,
Organisatieplan Texel en
Beleidsplan Brandveiligheid en
hulpverlening Brandweer Texel.
6 Nationaal bevrijdingsmonument
Canada.
7. Voorbereidingsbesluiten.
8. Vaststelling bestemmingsplan
De Cocksdorp-Wonen.
9. Verlichting hondenterrein.
10 Voorzieningen wielerbaan en
buitenverlichting aanbouw
sporthal Ons Genoegen
11Aankoop grond vierde fase
De Mars.
12. Post onvoorziene uitgaven.
13. Voorstel uitzetting Bouwfonds.
14 Aanleg openbare verlichting
Emmalaan.
15. Ingekomen stukken en medede
lingen.
16. Rondvraag.
17. Sluiting.
De Stichting Welzijn Ouderen Texel
(SWOT) organiseert een aantal acti
viteiten in en om huis waardoor oude
ren (en gehandicapten) in staat wor
den gesteld langer zelfstandig te
blijven wonen. Deze activiteiten van
de stichting behelzen de warme
maaltijdvoorziening, de alarmering,
de klusjesdienst en de huishoudelijke
dienst, de versteldienst en het tuin
onderhoud. Het tuinonderhoud wordt
gedaan door medewerkers van De
Bolder en is mogelijk dankzij een jaar
lijkse subsidie van de gemeente.
Omdat deze subsidie te kort schiet
om alle aanvragers te kunnen helpen,
geldt voor tuinhulp de voorwaarde
dat de aanvrager een netto-inkomen
van minder dan ƒ2300,- heeft. De
SWOT is te bereiken in De Buureton,
Molenstraat 2, tel. 312696.
beheert de kas en doet de pr en ad
ministratie. Terwindt geeft samen met
Linda Jongejan en Simon van
Tatenhove les, Rodenburg verzorgt
de muziek en regelt optredens van
countrybands. Baukje Langius,
Greetje Witte, Harry Wijnands en
Ankie de Klerk complementeren het
'bestuur' van de Oosterender
Honingbij Huppelaars.
Radio Royaal verzorgt zaterdag 5 fe
bruari disco in Calluna. Deze begint
om 19.00 uur, de toegang bedraagt
ƒ6,-. Woensdag 2 februari wordt
vanaf 14.00 uur weer een jungle-day
gehouden; ook hiervoor bedraagt de
toegang ƒ6,-.
kere beginnelingen draaien nogal
eens de verkeerde kant op. Wie er
even uit is kijkt naar zijn buurman en
pakt al snel de draad weer op. De
strakke gezichtjes ontspannen zicht
baar als in kordate pas ritmisch in de
handen wordt geklapt en op de
plaats wordt getwist of op de vloer
gestampt, wat vooral met stevige
hakken op de houten vloer een lek
ker gevoel geeft. Het vrolijke geklap
en gestamp versterkt tevens de
groepsband.
Na de pauze wordt het tempo opge
schroefd als de gevorderden alle
ruimte krijgen en de beginners een
plekje aan de buitenkant zoeken of
even bijkomen aan de bar. 'Het lijkt
misschien met zo vermoeiend, maar
de volgende ochtend voel je het flink
in je benen', zegt Piet Rodenburg.
Een vrouw van een jaar of vijftig gaat
het nu wat te snel. Zij stapt eruit en
pakt een stoel. Even later veert zij op
om weer volop mee te doen. Als een
aerobics-lerares haalt Linda nu de
zweep erover. 'In, uit, stamp, stamp
en in, uit, in dit in!' In een hoekje zit
een groepje oudere cowboys en
cowgirls in vol ornaat aan een tafel
toe te kijken. Zij zijn er elke week.
Voor de gezelligheid. Dansen hoeft
van hen niet zo nodig. Toekijken,
*We mogen onze ogen niet sluiten voor
onrecht.
Integendeel: het zijn echte mensen,
onderdrukten, armen, verstotenen.
Lijdende mensen, met een verhaal
zoals dat is terug te vinden in de ge
dichten van Pablo Neruda, die onder
de maskers hangen.
'Ze staan symbool voor iedereen, niet
alleen de mensen in de derde wereld.
Leed is universeel, dat verberg je niet
met rijkdom. Het lijkt soms goed met
iemand te gaan, maar vaak schuilt er
veel leed onder het masker. Mensen
zouden dat vaker moeten afzetten en
tonen wie ze werkelijk zijn. Zo krijg je
een beter contact en meer begrip
voor elkaar, ook al ben je heel ver
schillend.' Reis las de bundel Canto
De suggesties die vertegenwoordi
gers van Texelse en overkantse
belangenorganisaties eind novem
ber tijdens de voorlichtings
bijeenkomst op De Krim hebben
gedaan voor het Beheers- en
Inrichtingsplan voor het nationaal
park in oprichting Duinen van Texel,
vormen het belangrijkste punt op
de agenda van het Overlegorgaan,
dat donderdag vergadert in het ge
meentehuis.
Het is zeker met de laatste keer dat
wordt gesproken over het plan, dat
bepaalt hoe het nationaal park er pre
cies uit zal zien, wat er wordt nage
streefd, welke regels er zullen gelden
en dat dus in feite een soort grond
wet vormt. Leidraad vormen donder
dag de stukken van adviesbureau
Arcadis, dat de verschillende wensen
heeft geïnventariseerd en de eerste
conclusies getrokken Daarbij ver
zorgt projectleider D. Logemann een
toelichting. In de komende maanden
buigt het Overlegorgaan zich nog
zeker tweemaal over het Beheers- en
Inrichtingsplan en staat ook een hoor
zitting gepland, alvorens het concept
in oktober aan de minister wordt
voorgelegd
Ter kennisgeving - en dus onderwer
pen waarover mogelijk kort wordt
gesproken - staan donderdag op de
agenda de adviezen die de oudste
leerlingen van de Texelse basisscho
len op verzoek van Staatsbosbeheer
hebben opgesteld voor de natuur op
het eiland, het verzoek van de Stich
ting Natuur en Mens om de Razende
Bol op te nemen in het nationaal park,
de mogelijke uitbreiding van de
Slufter en het bestedingenplan 2000,
dat tijdens de vorige vergadering
werd vastgesteld en waarin staat
beschreven voor welke projecten dit
jaar geld is gereserveerd- Het betreft
onder meer het opstellen van het
Beheers- en Inrichtingsplan en het
samenstellen en verspreiden van
informatiekranten, folders en ander
voorlichtingsmatenaal. In totaal heeft
het ministerie van Landbouw, Natuur
beheer en Visserij ruim ƒ500.000,-
beschnkbaar gesteld.
De vergadering in het gemeentehuis
begint donderdag om 13.15 uur en is
voor iedereen toegankelijk.
De Texelse Bierbrouwerij heeft
fraaie successen geboekt op de
Horecava in Amsterdam en een
vergelijkbare beurs in Maastricht.
Met verschillende afnemers wer
den grote en kleinere contracten
afgesloten, zodat het Texelse
gerstenat binnenkort in een groot
deel van Nederland kan worden
gedronken.
Tien biercafés in Amsterdam gaan
Texels Goud op de tap voeren, net als
vijf pubs in Purmerend en Hoorn en
omgeving. Met de Mitra-slijterijketen
is succesvol onderhandeld over een
plekje in het schap voor een nieuw 4-
pack met verschillende Texelse bier
tjes. zodat consumenten in liefst 400
slijterijen worden bereikt. Verder zal
een biergroothandel Texels Goud als
'bier van de maand' promoten bij af
nemers in Groningen en Drente.
Brouwer Jaap van der Weide denkt
dat de bedrijfsdoelstelling om in ie
dere Nederlandse stad met 100.000
of meer inwoners ten minste twee.
tap- of verkooppunten te veroveren,
in mei wordt bereikt.
Wie op vrijdagavond In dorpshuis De Bijenkorf een kijkje neemt
en de Eastender Honeybee Hoppers aan het werk ziet, zal zich
even achter de oren krabben en afvragen of hij door een won
derlijke speling van het lot misschien in een danszaal in
Nashville-Tennesse is beland. Op muziek van Hank Williams,
Alan Jackson en The Mavericks dansen meer dan vijftig
enthousiastelingen wekelijks de Cowgirl's Twist. Electric Slide
en Chicken Boogie. Ook in de Buureton in Den Burg en andere
zaaltjes op het eiland geven clubjes zich over aan Amerikaanse
folklore: country line-dancing. 'Scuff, kick, vinei'
Ze komen nog net met op hun paard
naar De Bijenkorf, maar sommige
dansers lijken zo weggelopen uit
Bonanza of The Dukes of Hazard.
Met hun cowboyhoeden, leren jasjes
met franjes, laarzen, sjaaltjes en
veterdasjes wanen zij zich even in het
Wilde Westen van weleer. Maar de
meeste Honeybee Hoppers leven
zich gewoon in hun dagelijkse kloffie
uit op de dansvloer. Alles kan, ieder
een is welkom, 'leder voor zich en
toch met z'n allen' is het toepasse
lijke motto van line-dancing. Saam
horigheid en gezelligheid, lekker be
wegen op muziek en even
ontstressen: de aantrekkingskracht
van de nieuwe rage in een notendop.
Sinds de jaren '80 is het fenomeen in
Nederland bekend, maar de laatste
paar jaar is het countrydansen pas
echt populair geworden. Wat begon
als een zijdelingse bezigheid voor een
beperkte groep liefhebbers van
countrymuziek is uitgegroeid tot een
rage. Niet alleen in boerenschuren en
dorpszalen in plattelandsgebieden in
Brabant of de kop van Noordholland
wordt de line-dance beoefend. Zelfs
in de dansscholen in de grote steden
worden cursussen gegeven en zijn
Noord-Amerikaanse begrippen als
de Freeze en de Bremer net zo ge
meengoed als de Zuid-Amerikaanse
salsa en macarena. De opmars van
de meer gelikte en hitgevoelige coun
try van artiesten als Ilse de Lange en
Shania Twain heeft de trend onmis
kenbaar gevoed.
De uit Amerika overgewaaide dans
sloeg het eerst aan in het Zuiden en
trok als een tornado noordwaarts. Op
Texel kwamen verschillende lijntjes
min of meer toevallig in het knoop
punt Oosterend samen. Edwin Boog
aard had tijdens zijn vakantie in Ame
rika met het dansen kennisgemaakt
en vond het toen jammer dat hij met
mee kon doen. Marleen Terwindt
bleek zich aan de overkant via work
shops in line-dancing te hebben ver
diept. Tijdens een stijldansavond in
het dorpshuis zette deejay Piet
Rodenburg voor de grap een
countryplaatje op en spontaan gin
gen de beentjes van de vloer. Beheer
der Ankie de Klerk vroeg hem: 'Goh
Piet, kun jij ons geen lesgeven?'
Rodenburg, een d/e/iard-countryfan
van het eerste uur, die tweeeneenhalf
jaar geleden van Nieuwkoop naar
Texel verhuisde, zag in zichzelf nou
niet bepaald een dansleraar, maar via
zijn contacten in het Nederlandse
countrywereldje stuitte hij op Klaas
Versteeg uit Assendelft. De volleerde
lijndansinstructeur was bereid een
aantal lessen op Texel te geven. Na
een oproep in deze krant meldden
zich tot Ieders verbazing niet minder
dan veertig belangstellenden voorde
beginnerscursus, die Versteeg en
Terwindt tussen oktober en decem
ber beurtelings verzorgden. De
instructievideo's en -Cd's die de
Assendelfter had meegebracht wa
ren op de eerste avónd in een mum
van tijd uitverkocht. Dat had Versteeg
nog niet eerder meegemaakt.
Na deze introductieperiode moest
Versteeg er vanwege tijdgebrek mee
stoppen, maar een negental
Oosterenders had de smaak goed te
pakken en wilde het hierbij niet laten.
Zij formeerden een werkgroep, die
inmiddels trekjes van een heuse ver
eniging begint te krijgen. Boogaard
Rond de 55 mannen en vrouwen van
alle leeftijden en uit bijna alle Texelse
dorpen zoeken een plekje op de lek
ker glijdende parketvloer. Het is de
tweede avond van de nieuwe cursus,
die twintig lessen beslaat. Een kleine
veertig leden hebben de ƒ100,- voor
het hele seizoen al betaald. Zij kregen
een instructieboekje met danspasjes
mee. Thuis gaan de meubels aan de
kant en wordt geoefend in de huiska
mer. De gevorderden beheersen in
middels een kleine twintig dansen.
De vijftien nieuwelingen komen
vooral aan het begin van de avond
aan hun trekken, als eenvoudige dan
sen de revue passeren en de vorige
les nog eens verkort wordt doorge
nomen. 'Op die manier kunnen er al
tijd mensen instromen. Dat is wel
onze opzet', zegt Marleen Terwindt,
hoewel zij beseft dat dat moeilijk
wordt als de toeloop zo blijft aanhou
den: de dansvloer is eigenlijk nu al
De Bijenkorf op vrijdagavond. 'Er zijn geen afvallers, iedereen gaat ermee door', zegt Boogaard. 'Veel mensen dansten al, maar dit is v0'-
weer 's wat nieuws. Je hoeft er met met je partner naar toe, en toch kun je samen dansen.tFoto s Ban Bosch) De dansers Staan in vijf Strakke rijen
opgesteld, iedereen laat de buurman
of buurvrouw een meter ruimte. De
muziek begint te spelen en gelijk mar
cherende soldaten zet iedereen op
hetzelfde moment de eerste van een
serie kleine stappen op de maat van
de muziek. Na de draai gaat het
tempo plots omhoog en volgen een
heleboel hupjes in de andere richting.
'En stop...scuff en kick!', roept lera
res Linda Jongejan, die zelf meedanst
en een draadloos microfoontje op
haar cowboyhoed heeft bevestigd.
Op haar commando aait iedereen
met zijn hak over de vloer en maakt
een trappende beweging naar voren.
De scuff en de grapevine (stapje opzij
met de ene voet, andere voet achter
langs kruisen en weer een stapje
opzij) zijn de meest voorkomende
danspasjes, die vaak met een kick
worden besloten. Ook worden veel
vuldig buiginkjes gemaakt door het
gewicht op één voet te plaatsen,
voorover te leunen en met de elle
boog het dijbeen aan te raken. Onze-
Onrecht, onderdrukking, armoe en hypocrisie, daar kan Henny
Reis niet tegen. Zij neemt het op voor vrouwen. Noord- en Zuid-
Amerikaanse indianenstammen, mijnwerkers en andere ver
schoppelingen, met name uit de ontwikkelingslanden. Met beel
den van vrouwelijke goden en maskers van beschadigde
gezichten wil zij respect voor vreemde culturen afdwingen en
het werk van de Chileense dichter Pablo Neruda onder de aan
dacht brengen. Ook die neemt het op voor de verworpenen der
aarde. Reis' werk is deze maand in Burgwal 37 te zien en te
koop.
Oude godinnen bezien vanuit het jaar 2000.
weest, terwijl godinnen lang geleden
vaak belangrijker waren dan goden.'
De sierlijke beeldjes zijn hol doordat
Reis eerst ringen kneedde van
Belgische klei en die op elkaar
plaatste. Zo ontstond de romp. 'Het
zijn allemaal ringen die de cirkel van
het leven verbeelden.' Wat opvalt zijn
de geprononceerde bolle buiken.
'Een buik duidt in mijn beleving op
vrouwelijkheid, een rijk gevoelsleven
en in mindere mate voor vruchtbaar
heid. Van mij mogen vrouwen best
een flinke buik hebben
Sinds '97 verdiept ze zjch in oude
beschavingen en dan met name de
rol van vrouwen en godinnen daarin.
Maar waarom bleef ze met dichter bij
huis, koos ze met voor de maagd
Maria of haar oud-Egyptische voor
gangster, de maangodin Isis? Die
staan immers ook voor liefde, troost
en vruchtbaarheid? 'Daar heb ik met
zoveel mee. Met de indianen heb ik
om de een of andere reden een spe
ciale band. Toen ik voor het eerst in
Amerika was en bij het graf in
Wounded Knee stond, ging er iets
door me heen. Ik voelde dat ik hier
eerder was geweest, misschien in
een vorig leven.'
Bart Bosch
'Sommigen vinden ze eng en lopen
erbij weg', zegt de beeldend kunste
naar uit Hippolytushoef over de ze
ventien terracotta-maskers, waarvan
enkele inderdaad boos kijken. De
donkere kleuren en rimpels (door het
meebakken van mangaan), de hech
tingen, het ontbreken van ogen en
andere gebreken maken van de mas
kers allesbehalve uitnodigende,
vriendelijke gezichten. Het gaat dan
ook om mensen die door het leven
zijn getekend, niet om fotomodellen
of filmsterren, niet om gladde gezich
ten die dankzij dikke lagen make-up
en plastische chirurgie aan de wes
terse schoonheidsnorm van jeugdig
heid en onbezorgd geluk voldoen.
General van Neruda en ging aan de
slag met donkere klei. Voor de accen
ten voegde ze er koper, messing,
speksteen, paardenhaar en
mangaandioxide aan toe Ze liet zich
weliswaar inspireren door Neruda,
maar zocht er pas nadat de maskers
gereed waren, een toepasselijk ge
dicht bij. 'Ik wil niet leunen op een
concreet voorbeeld. Ik wil dicht bij
mezelf blijven, door te voelen en in
mezelf te zoeken.'
Volgens hetzelfde principe maakte ze
beeldjes van godinnen van de Azte
ken en twee Noord-Amerikaanse
indianenstammen, de Haida en
Navajo. Alleen hun namen komen uit
de boeken die ze over deze oude
culturen las, de uitbeelding is hele
maal aan haar gevoel en fantasie
ontsproten. Vanwege haar grotere
verwantschap met vrouwen maakte
ze alleen godinnen en geen goden.
'Vrouwen zijn lang onderbelicht ge-