Scherpe tegenstellingen
in debat openbare orde
Wandelpaden voor
uitbreiding vatbaar
*-v-~5
J"
Oplossing voor heel Texel lijkt ver weg
Empty
TEXELSE
COURANT
atuurmonumenten
DRANK PAS hier
VERKR'jGBAAR U
PASKAMER
Passen en meten
Klavertje Drie
in cabaret-café
Langs de weg
VRIJDAG 25 FEBRUARI 2000
één ding duidelijk is geworden in het gisteravond gehou-
i debat over de openbare orde en de sluitingstijden, dan is
wel dat de meningsverschillen tussen de verschillende
ecaondernemers scherp zijn en nauwelijks te overbruggen,
wijl hoteleigenaar Harry Wuis de rust van zijn gasten voor
en had en er daarom voor pleitte alle cafés en discotheken
lere dag om uiterlijk 2.00 uur te laten sluiten, keurde Henk
Klok namens de 'avondbedrijven' de beperking van de
eningstijden in niets verhullende woorden af: 'Dat betekent
t ons soort bedrijven de nek wordt omgedraaid. Zak-
nvullers en miljonairs maken op Texel de dienst uit.'
raadszaal was goed gevuld gister-
>nd. Zo'n zestig ondernemers,
langenvertegenwoordlgers en an-
e belangstellenden waren afgeko-
n op de extra vergadering van de
idscommissie Bestuur Organisa-
die geheel in het teken stond van
notitie 'Met het oog op De Koog',
arin waren opgenomen de evalua-
van het seizoen 1999 wat betreft
openbare orde, de sluitingstijden
enkele voorstellen tot verbetering
i de situatie. Een flink deel van de
nwezigen maakte recht van het
bruik om zijn of haar mening te
rkondigen. De één deed dat zake-
de ander behoorli|k emotioneel,
iar zeer duidelijk werd in ieder ge-
dat een oplossing die iedereen
rredenstelt erg ver weg is.
it idee om de horecagelegenheden
or de week een uur eerder te laten
nten, riep de meeste reacties op.
VERVOLG VAN PAGINA 1
rpsszicht en het Hanenplas-
med. Natuurmonumenten koopt in
cipe alleen gebieden aan de oost-
nt van het eiland. Momenteel be
de vereniging op Texel 634 hectare
id. merendeels bestaand uit kleine
bieden. Kweldergebied De Schor-
het buitendijkse bezit van
ituurmonumenten, beslaat een
pervlakte van 5.809 hectare. SBB-
itnctshoofd Jaap van Groenigen
eft begrip voor de handelwijze van
ituurmonumenten. 'Doordat de
ieren in het voor natuur bestemde
skgebieö met genegen zijn hun
nden te verkopen, wordt Natuur-
numenten ongeduldig. Het land
ze nu in Eierland hebben gekocht,
niet bedoeld voor permanent
tuurbeheer. Op het gebied van
tuurwaarden heeft dit gebied geen
tentie. Maar wel als ruilgrond. Want
je een boer wil uitkopen, is het
ikkelijk als je wisselgeld hebt.'
Geen subsidie
ewel het rijk normaal gesproken
tig procent financiert van het
nkoopbedrag van grond die wordt
stemd voor natuur, is dat nu niet
t geval. Het betreft namelijk grond
it een agrarische bestemming en
gemeente zal er niet aan meewer-
n om die bestemming te verande-
zo benadrukt wethouder
hilling. Natuurmonumenten is met
n reserve van 354 mil|oen heel
ed in staat de grond met eigen
ddelen te financieren. De hoogte
ndit bedrag is mede te danken aan
i gunstige wijze waarop het vermo-
n is belegd. Een hoog rendement
nodig, zo stelt de vereniging, om
it huidige beheer van 81.000 hec-
re grond te bekostigen. Rond 2018
oet dat zijn uitgebreid met 45.000
mder. Van Hees kon met zeggen of
ituurmonumenten, nu het in bezit
van ruilgrond, de landbouwers bin-
inhetzoekgebied gaat benaderen
et de vraag of ze hun grond willen
irkopen.
Dat was uiteraard geen verrassing,
maar het ging hier wel om slechts één
onderdeel uit het ruim zestig pagina's
tellende rapport. Overigens vielen er
tijdens het debat weinig nieuwe ge
luiden te horen.
De vraag is nu tot welke aanpassin
gen in het ambtelijk rapport alle op
merkingen zullen leiden. Pas daarna
vormt het college zich een mening, zo
benadrukte burgemeester Joke Gel
dorp gisteravond herhaaldelijk. De
commissieleden krijgen op 20 maart
de kans hun standpunt te laten ho
ren. Besluiten vallen pas te verwach
ten in de raadsvergadering van 11
april.
Schending
De toon werd gezet door Jook Nauta,
voorzitter van Horeca Nederland, af
deling Texel. Hij sprak zijn waardering
uit voor de nota, die volgens hem
resultaat was van het convenant 'Vei
ligheid- en leefbaarheidafspraken',
waarin gemeente, politie, justitie en
horeca samen op zich hebben geno
men afspraken te maken en het
uitgaansleven op Texel in goede ba
nen te leiden. Volledig oneens is zijn
organisatie echter met het voorstel de
openingstijden op zondag tot en met
donderdag terug te brengen, wat een
schending van het ook door de ge
meente ondertekende convenant zou
zijn. Nu wordt de horeca gestraft, ter
wijl die zich het afgelopen jaar keu
rig aan alle sluitingsregelingen heeft
gehouden, zo maakte Nauta op uit de
evaluatie. Omdat de overlast niet is
toegenomen, pleitte hij ervoor het
voorstel in te trekken, ook omdat zo'n
maatregel haar doel voorbij zou
schieten 'In het gunstige geval zal de
overlast slechts een uur eerder
plaatsvinden. En wellicht heviger,
omdat de uitgaanders nog niet zijn
uitgefeest en dit dan op de openbare
weg laten blijken.'
Het standpunt werd enkele malen
herhaald, onder meer door Rein Stam
van Horecabelangen De Koog,
Richard Segers van de Vereniging
Horecaondernemers Den Burg en
door ondernemers Eddie Stiekema,
Frits Langeveld en Henk Jan Klok. Zij
wezen er tevens op dat door de week
een uur eerder sluiten betekent dat
ondernemers vijf uur per week min
der open mogen zijn, ofwel 260 uur
per jaar. 'Dat kon wel eens vervelende
financiële gevolgen hebben en treft
bovendien bedrijven die part noch
deel hebben aan de ordeproblemen
in De Koog', verwoordde Stam.
Straatrumoer
Heel anders was het verhaal van
Harry Wuis, die er volgens eigen zeg
gen 'met twee petten op' zat: als
voorzitter van De Koog Badplaats en
als eigenaar van hotel Opduin. Hij
begon zijn betoog met een korte
videopresentatie, waarin hij opnamen
liet zien die 'op een gemiddelde
avond in de zomer' om 3.00 uur van
uit een hotelkamer waren gemaakt.
Te zien viel er weinig, maar het straat
rumoer dat te horen was sprak voor
zich. Volgens Wuis zijn dergelijke toe
standen in het hoogseizoen heel ge
woon. In die periode verblijven zo'n
800 tot 1000 jonge kampeerders op
het naburige kampeerterrein
Kogerstrand en die veroorzaken heel
wat overlast wanneer ze 's nachts na
het overmatig gebruik van alcohol
langs zijn hotel trekken, op weg naar
hun tent.
Volgens Wuis zouden zijn gasten met
begrijpen dat de gemeente dergelijke
wantoestanden ongestraft laat pas-
TO PXS1 MOV T0 MS7
THAT'S THE QUESTION
dansschool
PA 5-1 ES
3K.AN
C f
PAS^oto
ik BEn
PAS 65
seren. De ondernemer betrok in zijn
verhaal dat demografische ontwikke
lingen ertoe leiden dat steeds minder
jongeren hun vakantie op Texel door
brengen, terwijl er alleen maar meer
'natte horecabedrijven' bij komen en
dat het dus logisch is dat deze steeds
meer moeite krijgen om het hoofd
boven water te houden. Wuis ver
zocht het gemeentebestuur 2.00 uur
als uiterste sluitingstijd te hanteren,
ook in het weekend Ook pleitte hij
ervoor met de RST de afspraak te
maken alle gasten zoveel mogelijk
vanuit het uitgaanscentrum langs de
Badweg terug naar de camping te
leiden en hen door middel van een
Het huidige wandelpadennet op
Texel is over het algemeen van be
hoorlijke kwaliteit. De gemeente
zal echter meewerken aan goede
ideeën om de paden uit te breiden
of te verbeteren, maar zal daarbij
wel letten op eventuele schade
voor de natuur en agrarische be
langen.
Aldus blijkt uit het gemeentelijke
wandelpadenplan, waarvan het ont
werp inmiddels door b en w is beke
ken en dat volgende maand wordt
behandeld door de raadscommissie
voor ruimte, wonen en economie.
Voordat de gemeenteraad het plan
definitief vaststelt krijgen belangheb
benden en geïnteresseerden in
spraak. De wandelsportvereniging,
de vogelwerkgroep en andere orga
nisaties en personen die zich bij
wandelsport en natuur en landschap
betrokken voelen, kunnen hun zegje
doen, met de bedoeling te komen tot
een zo aantrekkelijk mogelijk geheel
waarover overeenstemming bestaat.
Doel van het plan is het toegankelijk
maken en aantrekkelijk houden van
het landschap voor wandelaars en
natuurliefhebbers, zodat die op rus
tige en veilige routes kunnen geme
ten van de.cultuur en natuur van de
omgeving en inzicht krijgen in de
ontstaansgeschiedenis van het ge
bied. Ook wil het plan het wandelen
als vorm van recreatie bevorderen, zo
mogelijk in de vorm van mede
gebruik.
In het eerste ontwerp van het plan
waren niet alleen de bestaande wan
delpaden aangegeven maar werden
ook nieuwe paden voorgesteld. Die
nieuwe paden zijn echter geschrapt
omdat het college dat liever overlaat
aan initiatieven van anderen. Belang
rijk uitgangspunt is namelijk dat de
gemeente niet zelf allerlei nieuwe rou
tes wil bedenken maar liever mee
werkt als blijkt dat er vraag naar is.
Variatie
In het plan zijn zowel verharde, half-
verharde (kleischelpen) als onver
harde paden opgenomen, elk met
hun eigen specifieke aantrekkelijkhe
den. Onverharde paden zijn meer
'natuurlijk' maar verharde paden bie
den de mogelijkheid om gebruikt te
worden door rolstoelers en wande
laars met kinderen in in wandel
wagens.
w,.'' iu;, j. V'T u - j.
jen nieuw en exclusief voor wandelaars en rolstoelers bedoeld pad ligt langs de Mosselsloot in Waalenburg tussen het lietspad
vaalenburgerdijkje en De Staart. Het bijna 900 meter lange en éen meter brede Meischelpenpad werd aangelegd op initiatief van de
eremging voor Agrarisch Natuurbeheer De brug op de voorgrond is er onderdeel van en werd gesponsord door de Rabobank Texel.
iel waterschap droeg bij door het graafwerk uit te voeren, waardoor de stootkanten meer plantvriendelijk werden. De agrarische
totuurboeren, die worden gesubsidieerd door de provincie, kregen het project verder met eigen middelen rond.Totaal was er
'5.000,. mee gemoeid. Toen het pad klaar was, bleek het illegaal te zijn. Niemand had eraan gedacht een aanlegvergunning te vra-
jen. Ook een van de grondeigenaar (Doopsgezinde gemeentekwam een beetje laat op de hoogte, maar ging uiteindelijk accoord.
ij de gemeente loopt momenteel de procedure om de vergunning alsnog te regelen. troio u,v,y Ginnii
Vooral verharde paden kunnen niet
zomaar worden aangelegd. Daarvoor
zal een aanlegvergunning nodig zijn
en om dit mogelijk te maken zal het
bestemmingsplan moeten worden
aangepast. De gemeente kan finan
ciële bijdragen geven voor de aanleg
van nieuwe paden en voor voorzie
ningen op en bi| deze paden, onder
voorwaarde dat pad en wat erbij
hoort openbaar zijn en voor een re
delijk grote doelgroep beschikbaar of
bereikbaar.
Wat betreft de voorzieningen bij de
paden wil de gemeente terughou
dend zijn: geen overdaad aan bor
den, picknicktafels e.d.
Tot de bestaande wandelpaden en
wandelroutes behoren onder meer
de vele routes van Staatsbosbeheer
in duin en bos, waaronder speciale
paden voor natuurliefhebbers en
slechtzienden. Verder is er een elftal
routes van 10 tot 18 km die deels
door het binnenland en deels langs
de kust lopen. Bekend is ook het
langeafstandspad (80 km) van het
NIVON. Onder de bestaande routes
zijn naar verhouding maar weinig
paden die alleen door wandelaars
worden gebruikt. Vaak lopen ze langs
bestaande wegen die ook door fiet
sers en automobilisten worden ge
bruikt. Exclusief voor wandelaars zijn
eigenlijk alleen de paden in duin en
bos.
Binnendijken
Het aanwijzen van dergelijke paden
in het overige buitengebied van Texel
wordt door de gemeente toegejuicht
voor zover het met strijdig is met
agrarische en natuurbelangen. Daar
bij wordt gedacht aan het openstel
len van de binnendijken voor wande
laars. Maar ook zijn paden denkbaar
door agrarisch gebied, langs sloten
en voormalige kreekbeddingen. In elk
geval is diversiteit gewenst, zodat
zoveel mogelijk 'soorten' wandelaars
kunnen worden bediend. Ook is het
gewenst door het maken van 'scha
kels' verschillende wandelpaden met
elkaar te verbinden. De gemeente
heeft daar zelf ideeën over, maar stelt
zich nadrukkelijk open voor tips van
anderen. Wat nu ter tafel ligt is tot
stand gekomen na het verwerken van
op- en aanmerkingen van mensen
van het Waterschap, Vogel
werkgroep, provincie Noord-Holland,
de wandelsportorganisaties NEMO
en Het Gouden Boltje, Natuur
monumenten, Werkgroep Land-
schapszorg, Nivon, Inspraakplatform
Mindervaliden, ANBO, Vereniging
Agrarisch Natuurbeheer, hoogheem
raadschap en VW.
pasjessysteem alleen via de hoofdin
gang toegang te verlenen.
Wat de directie van de RST van zijn
plan vindt, bleef in het ongewisse,
omdat de campingexploitant niet bij
het debat aanwezig was. Die
absentie werd door meerdere spre
kers veroordeeld. Zij concludeerden
dat de RST zich aan haar verantwoor
delijkheden onttrekt.
Heftig
Het voorstel van Wuis leidde tot een
afwijzende reactie van Hans den Uyl,
eigenaar van Motel Texel. Het aanwij
zen van de Badweg als enige route
naar Kogerstrand veroorzaakt vol
gens hem overlast bij andere bedrij
ven, waaronder hotel Juliana. 'Het
heeft geen zin om de vuiltjes naar el
kaar toe te vegen. We moeten een
structurele oplossing zien te vinden.'
De meest heftige toon werd aange
slagen door Henk Jan Klok.
(medejeigenaar van café W'tjewel.
Het vervroegen van het sluitingsuur
zou de nekslag voor zijn bedrijf be
tekenen, vreesde hij. 'Wij gaan pas
om negen uur open. Wanneer we
door de week om twee uur moeten
sluiten en dus al om half twee het licht
moeten aandoen, dan betekent die
maatregel dat we nog maar vieren
eenhalf uur open zijn. Wat wilt u nu?
Dat er af en toe een Duitse miljonair
in hotel Opduin wakker wordt of dat
een aantal bedrijven gewoon de nek
wordt omgedraaid? Dat is niet in het
belang van de jongere of van Jan met
de Pet. Zet dan maar gelijk een bord
bij de boot neer met de tekst Welkom
kwaliteitstoenst met meer dan een
half miljoen opzak. En daarnaast een
bord met Verboden voor jongeren.
Het idee dat de gemeente vooral luis
tert naar ondernemers als Wuis, ver
leidde Klok tot de boude conclusie
dat de dienst op Texel wordt uitge
maakt door 'zakkenvullers en miljo
nairs'. Hij oogstte er luid applaus
mee. En niet alleen onder de jonge
ren in de zaal.
Vlielandmodel
Veel zakelijker was Klok m zijn betoog
dat het weinig zin heeft om ook in de
'rustige tijd' - vanaf het einde van de
herfstvakantie tot mei - al om 2.00
uur de deuren te moeten sluiten, aan
gezien de overlast zich alleen voor
doet in de zomervakantie. 'Dat komt
ook niet ten goede aan het sociale
leven van de ondernemers zelf, die
ook wel eens een biertje willen drin
ken en dat vooral in die periode
doen.' Klok stelde voor het
'Vlielandmodel' te hanteren, waarin
de cafébaas om 2 .00 uur de deur op
slot doet en daarna zelf bepaalt wan
neer hij de laatste gasten naar huis
stuurt.
In de periode waarin het wél druk is,
is het volgens Klok het beste de af
voer zoveel mogelijk te spreiden. 'En
dat gebeurt met wanneer je iedereen
om twee of drie uur de straat op
stuurt Dan krijg je juist problemen.'
Een veel betere oplossing, eveneens
bepleit door de Texelse schooljeugd,
is volgens hem de 2-4-regeling: om
2.00 uur de deur dicht en om 4.00 uur
het café sluiten.
In cabaret-café, het programma
waarin Pip Barnard en Jamen de
Bruijn de lokale actualiteit behande
len. is vrijdag ruimte voor optredens
van de rap-band Klavertje Drie. be
staande uit Milo Siebert, Merijn
Heijnen en Harold Jonk. Verder spre
ken gespreksleiders Louise van der
Sluis en Frans Hopman over onder
meer het gebrek aan woonruimte,
ruimtelijke ordening en pensioen
migratie en wordt het publiek de
vraag gesteld 'Wat vindt u er zélf ei
genlijk van?' Er worden meningen
gevraagd en gegeven over onder
meer (het verzetten van) de meierblis,
Valentijnsdag, toekomstvisies en de
Texelse media.
Cabaret-café wordt gehouden in
Question Plaza, vrijdagavond vanaf
21.00 uur. De toegang is gratis.
Toen ik op weg was naar mijn
werk in Den Burg sloeg op de
Pontweg plotseling de motor van
mijn gele bolide af. Geen druppel
benzine meer in de tank. Dat
was geen verrassing want de
meter stond al een tijdje op 'e'
en dat betekent empty oftewel
leeg. Met mijn vorige auto kon ik
dan nog minstens twintig kilome
ter rijden. De nieuwe is echter
een automaat en automaten ge
bruiken aanmerkelijk meer ben
zine. Als ik dat had geweten en
als ik had vermoed dat de
benzineprijs zou stijgen naar het
huidige formidabele bedrag van
een rijksdaalder per liter zou ik
nooit een automaat hebben ge
nomen Ik ben immers suumg en
elk bezoek aan een benzine
pomp is daarom een pijnlijke
aderlating.
Normale automobilisten gaan
tanken als de meter de e nadert,
maar vanwege die rijksdaalder
stel ik dat telkens weer uit. Ik
denk dan ach. dat korte ritje lukt
nog wel En het volgende korte
ritje ook. Erg riskant is het met
want achter in de auto heb ik
een kleine jerrycan benzine met
trechter staan voor het geval ik
toch zou stranden. Maar dat
tankje had ik een paar dagen te
voren gebruikt om wat rotzooi op
mijn erf in de fik te steken en ver
geten het terug te zetten. Stom.
Toen ter hoogte van 'Tubantia'
de motor stil viel gooide ik de
wagen in zijn vrij en liet hem zo
lang mogelijk doorrollen Je komt
dan nog een heel eind, vooral als
je rugwind hebt en een beetje
wrikt. Een voordelige, milieu
vriendelijke en vooral spannende
manier van reizen. Een paar
maanden geleden lukte het mij
op die manier op de Ooster-
enderweg nog nét het terrein van
Garage Westend te bereiken,
toevallig het bedrijf waar ik die
kleine benzineslurper ooit heb
gekocht. De laatste tien meter
naar de pomp moest ik duwen,
maar ik was zeer voldaan dat in
het traject tussen Harkebuurt en
de komgrens voor niks had afge
legd. Het personeel van West
end kwam mij hoofdschuddend
tegemoet: 'Tanken zeker?' 'Ja',
zei ik hijgend. 'Hélemaal vol!'
Want dit mocht natuurlijk met
opnieuw gebeuren.
Het is dus wél gebeurd en het
zal de laatste keer wel niet we
zen. Wees maar blij dat ik geen
piloot ben. want dat zou veel on
gerief geven Ik denk dat ik het
inmiddels al een keer of vier heb
meegemaakt met diverse voer
tuigen. Misschien doe ik het wel
onbewust expres want het levert
leuke contacten op en eenmaal
in nood leer je de mensen ken
nen. Dat was dinsdag ook het
geval. Deze keer kon ik het ben
zinestation van Kievit lang met
bereiken want de afstand was
nog lang en de wind was tegen.
Dus moest ik de auto in de
smalle grasberm tegen de
boomsingel gedrukt achterlaten.
Ik dacht: er zal wel gauw iemand
stoppen om te vragen wat er
loos is en dat gebeurde ook. Een
Duitse Mercedesrijder minderde
vaart en riep uit het raampje: was
ist los? Toen hij begreep dat nie
mand in doodsnood was reed hij
door en ik heb hem niet meer
gezien. Hij kent zijn prioriteiten.
Nu was het wachten op een pas
serende bevriende Texelaar. Die
doemde spoedig op maar
spurtte,in hoog tempo voorbij.
Moest de boot halen zeker De
volgende bevriende Texelaar
reed óók door, hoewel ik zeker
weet dat hij mij had gezien Mis
selijk. Ik noteerde verbitterd zijn
kenteken en moest denken aan
Lucas 10 vers 25-37 over die ge
wonde reiziger die hulpeloos
langs de weg lag. Twee be
vriende Levieten lieten hem bar
sten maar een vijandige
Samaritaan sloofde zich voor
beeldig voor hem uit.
Het wachten was dus op een
Texelse Samaritaan. Gelukkig
was die er binnen drie minuten.
Het was een import-Texelaar van
een andere kerk: Luuc Flisijn, de
voormalige secretaris van het
waterschap, die me in zijn
gerieflijke auto naar het pomp
station Kievit bracht. Onderweg
vertelde hij dat ik me helemaal
niet hoefde te schamen. Hemzelf
was een paar maanden eerder
ook zoiets overkomen, 's Avonds
laat toen hij al in bed lag. had hij
Belgische mensen aan de deur
gehad die logies zochten Hij
had hen bij wijze van service
even naar de familie Garritsen in
het verre Eierland gebracht, waar
nog bedden vrij waren. In nacht
goed. want voor aankleden had
hij zich de tijd met gegund. De
benzinemeter stond op empty
maar dat ene ritje moest nog
kunnen. Maar helaas, op de te
rugweg strandde hij bij de ro
tonde. Hij wandelde toen om
hulp naar een naburige boerderij.
Daar stond hij dus in pyjama op
de stoep zodat hij wat had uit te
leggen.
Gelukkig liep het dinsdag met
mij anders af. Pompexploitant
Niels Leyen gaf mij een jerrycan
benzine en Luuc bracht me terug
naar de plaats van de stranding
Daar had ik de bolide spoedig
weer aan de praat en ik reed er
mee terug naar het pompstation
waar ik de tank voor het formida
bele bedrag van ruim tachtig gul
den liet vullen Hélemaal vol.
Want dit mag natuurlijk met op
nieuw gebeuren.
Harry