Scherpe tegenstellingen in debat openbare orde Wandelpaden voor uitbreiding vatbaar *-v-~5 J" Oplossing voor heel Texel lijkt ver weg Empty TEXELSE COURANT atuurmonumenten DRANK PAS hier VERKR'jGBAAR U PASKAMER Passen en meten Klavertje Drie in cabaret-café Langs de weg VRIJDAG 25 FEBRUARI 2000 één ding duidelijk is geworden in het gisteravond gehou- i debat over de openbare orde en de sluitingstijden, dan is wel dat de meningsverschillen tussen de verschillende ecaondernemers scherp zijn en nauwelijks te overbruggen, wijl hoteleigenaar Harry Wuis de rust van zijn gasten voor en had en er daarom voor pleitte alle cafés en discotheken lere dag om uiterlijk 2.00 uur te laten sluiten, keurde Henk Klok namens de 'avondbedrijven' de beperking van de eningstijden in niets verhullende woorden af: 'Dat betekent t ons soort bedrijven de nek wordt omgedraaid. Zak- nvullers en miljonairs maken op Texel de dienst uit.' raadszaal was goed gevuld gister- >nd. Zo'n zestig ondernemers, langenvertegenwoordlgers en an- e belangstellenden waren afgeko- n op de extra vergadering van de idscommissie Bestuur Organisa- die geheel in het teken stond van notitie 'Met het oog op De Koog', arin waren opgenomen de evalua- van het seizoen 1999 wat betreft openbare orde, de sluitingstijden enkele voorstellen tot verbetering i de situatie. Een flink deel van de nwezigen maakte recht van het bruik om zijn of haar mening te rkondigen. De één deed dat zake- de ander behoorli|k emotioneel, iar zeer duidelijk werd in ieder ge- dat een oplossing die iedereen rredenstelt erg ver weg is. it idee om de horecagelegenheden or de week een uur eerder te laten nten, riep de meeste reacties op. VERVOLG VAN PAGINA 1 rpsszicht en het Hanenplas- med. Natuurmonumenten koopt in cipe alleen gebieden aan de oost- nt van het eiland. Momenteel be de vereniging op Texel 634 hectare id. merendeels bestaand uit kleine bieden. Kweldergebied De Schor- het buitendijkse bezit van ituurmonumenten, beslaat een pervlakte van 5.809 hectare. SBB- itnctshoofd Jaap van Groenigen eft begrip voor de handelwijze van ituurmonumenten. 'Doordat de ieren in het voor natuur bestemde skgebieö met genegen zijn hun nden te verkopen, wordt Natuur- numenten ongeduldig. Het land ze nu in Eierland hebben gekocht, niet bedoeld voor permanent tuurbeheer. Op het gebied van tuurwaarden heeft dit gebied geen tentie. Maar wel als ruilgrond. Want je een boer wil uitkopen, is het ikkelijk als je wisselgeld hebt.' Geen subsidie ewel het rijk normaal gesproken tig procent financiert van het nkoopbedrag van grond die wordt stemd voor natuur, is dat nu niet t geval. Het betreft namelijk grond it een agrarische bestemming en gemeente zal er niet aan meewer- n om die bestemming te verande- zo benadrukt wethouder hilling. Natuurmonumenten is met n reserve van 354 mil|oen heel ed in staat de grond met eigen ddelen te financieren. De hoogte ndit bedrag is mede te danken aan i gunstige wijze waarop het vermo- n is belegd. Een hoog rendement nodig, zo stelt de vereniging, om it huidige beheer van 81.000 hec- re grond te bekostigen. Rond 2018 oet dat zijn uitgebreid met 45.000 mder. Van Hees kon met zeggen of ituurmonumenten, nu het in bezit van ruilgrond, de landbouwers bin- inhetzoekgebied gaat benaderen et de vraag of ze hun grond willen irkopen. Dat was uiteraard geen verrassing, maar het ging hier wel om slechts één onderdeel uit het ruim zestig pagina's tellende rapport. Overigens vielen er tijdens het debat weinig nieuwe ge luiden te horen. De vraag is nu tot welke aanpassin gen in het ambtelijk rapport alle op merkingen zullen leiden. Pas daarna vormt het college zich een mening, zo benadrukte burgemeester Joke Gel dorp gisteravond herhaaldelijk. De commissieleden krijgen op 20 maart de kans hun standpunt te laten ho ren. Besluiten vallen pas te verwach ten in de raadsvergadering van 11 april. Schending De toon werd gezet door Jook Nauta, voorzitter van Horeca Nederland, af deling Texel. Hij sprak zijn waardering uit voor de nota, die volgens hem resultaat was van het convenant 'Vei ligheid- en leefbaarheidafspraken', waarin gemeente, politie, justitie en horeca samen op zich hebben geno men afspraken te maken en het uitgaansleven op Texel in goede ba nen te leiden. Volledig oneens is zijn organisatie echter met het voorstel de openingstijden op zondag tot en met donderdag terug te brengen, wat een schending van het ook door de ge meente ondertekende convenant zou zijn. Nu wordt de horeca gestraft, ter wijl die zich het afgelopen jaar keu rig aan alle sluitingsregelingen heeft gehouden, zo maakte Nauta op uit de evaluatie. Omdat de overlast niet is toegenomen, pleitte hij ervoor het voorstel in te trekken, ook omdat zo'n maatregel haar doel voorbij zou schieten 'In het gunstige geval zal de overlast slechts een uur eerder plaatsvinden. En wellicht heviger, omdat de uitgaanders nog niet zijn uitgefeest en dit dan op de openbare weg laten blijken.' Het standpunt werd enkele malen herhaald, onder meer door Rein Stam van Horecabelangen De Koog, Richard Segers van de Vereniging Horecaondernemers Den Burg en door ondernemers Eddie Stiekema, Frits Langeveld en Henk Jan Klok. Zij wezen er tevens op dat door de week een uur eerder sluiten betekent dat ondernemers vijf uur per week min der open mogen zijn, ofwel 260 uur per jaar. 'Dat kon wel eens vervelende financiële gevolgen hebben en treft bovendien bedrijven die part noch deel hebben aan de ordeproblemen in De Koog', verwoordde Stam. Straatrumoer Heel anders was het verhaal van Harry Wuis, die er volgens eigen zeg gen 'met twee petten op' zat: als voorzitter van De Koog Badplaats en als eigenaar van hotel Opduin. Hij begon zijn betoog met een korte videopresentatie, waarin hij opnamen liet zien die 'op een gemiddelde avond in de zomer' om 3.00 uur van uit een hotelkamer waren gemaakt. Te zien viel er weinig, maar het straat rumoer dat te horen was sprak voor zich. Volgens Wuis zijn dergelijke toe standen in het hoogseizoen heel ge woon. In die periode verblijven zo'n 800 tot 1000 jonge kampeerders op het naburige kampeerterrein Kogerstrand en die veroorzaken heel wat overlast wanneer ze 's nachts na het overmatig gebruik van alcohol langs zijn hotel trekken, op weg naar hun tent. Volgens Wuis zouden zijn gasten met begrijpen dat de gemeente dergelijke wantoestanden ongestraft laat pas- TO PXS1 MOV T0 MS7 THAT'S THE QUESTION dansschool PA 5-1 ES 3K.AN C f PAS^oto ik BEn PAS 65 seren. De ondernemer betrok in zijn verhaal dat demografische ontwikke lingen ertoe leiden dat steeds minder jongeren hun vakantie op Texel door brengen, terwijl er alleen maar meer 'natte horecabedrijven' bij komen en dat het dus logisch is dat deze steeds meer moeite krijgen om het hoofd boven water te houden. Wuis ver zocht het gemeentebestuur 2.00 uur als uiterste sluitingstijd te hanteren, ook in het weekend Ook pleitte hij ervoor met de RST de afspraak te maken alle gasten zoveel mogelijk vanuit het uitgaanscentrum langs de Badweg terug naar de camping te leiden en hen door middel van een Het huidige wandelpadennet op Texel is over het algemeen van be hoorlijke kwaliteit. De gemeente zal echter meewerken aan goede ideeën om de paden uit te breiden of te verbeteren, maar zal daarbij wel letten op eventuele schade voor de natuur en agrarische be langen. Aldus blijkt uit het gemeentelijke wandelpadenplan, waarvan het ont werp inmiddels door b en w is beke ken en dat volgende maand wordt behandeld door de raadscommissie voor ruimte, wonen en economie. Voordat de gemeenteraad het plan definitief vaststelt krijgen belangheb benden en geïnteresseerden in spraak. De wandelsportvereniging, de vogelwerkgroep en andere orga nisaties en personen die zich bij wandelsport en natuur en landschap betrokken voelen, kunnen hun zegje doen, met de bedoeling te komen tot een zo aantrekkelijk mogelijk geheel waarover overeenstemming bestaat. Doel van het plan is het toegankelijk maken en aantrekkelijk houden van het landschap voor wandelaars en natuurliefhebbers, zodat die op rus tige en veilige routes kunnen geme ten van de.cultuur en natuur van de omgeving en inzicht krijgen in de ontstaansgeschiedenis van het ge bied. Ook wil het plan het wandelen als vorm van recreatie bevorderen, zo mogelijk in de vorm van mede gebruik. In het eerste ontwerp van het plan waren niet alleen de bestaande wan delpaden aangegeven maar werden ook nieuwe paden voorgesteld. Die nieuwe paden zijn echter geschrapt omdat het college dat liever overlaat aan initiatieven van anderen. Belang rijk uitgangspunt is namelijk dat de gemeente niet zelf allerlei nieuwe rou tes wil bedenken maar liever mee werkt als blijkt dat er vraag naar is. Variatie In het plan zijn zowel verharde, half- verharde (kleischelpen) als onver harde paden opgenomen, elk met hun eigen specifieke aantrekkelijkhe den. Onverharde paden zijn meer 'natuurlijk' maar verharde paden bie den de mogelijkheid om gebruikt te worden door rolstoelers en wande laars met kinderen in in wandel wagens. w,.'' iu;, j. V'T u - j. jen nieuw en exclusief voor wandelaars en rolstoelers bedoeld pad ligt langs de Mosselsloot in Waalenburg tussen het lietspad vaalenburgerdijkje en De Staart. Het bijna 900 meter lange en éen meter brede Meischelpenpad werd aangelegd op initiatief van de eremging voor Agrarisch Natuurbeheer De brug op de voorgrond is er onderdeel van en werd gesponsord door de Rabobank Texel. iel waterschap droeg bij door het graafwerk uit te voeren, waardoor de stootkanten meer plantvriendelijk werden. De agrarische totuurboeren, die worden gesubsidieerd door de provincie, kregen het project verder met eigen middelen rond.Totaal was er '5.000,. mee gemoeid. Toen het pad klaar was, bleek het illegaal te zijn. Niemand had eraan gedacht een aanlegvergunning te vra- jen. Ook een van de grondeigenaar (Doopsgezinde gemeentekwam een beetje laat op de hoogte, maar ging uiteindelijk accoord. ij de gemeente loopt momenteel de procedure om de vergunning alsnog te regelen. troio u,v,y Ginnii Vooral verharde paden kunnen niet zomaar worden aangelegd. Daarvoor zal een aanlegvergunning nodig zijn en om dit mogelijk te maken zal het bestemmingsplan moeten worden aangepast. De gemeente kan finan ciële bijdragen geven voor de aanleg van nieuwe paden en voor voorzie ningen op en bi| deze paden, onder voorwaarde dat pad en wat erbij hoort openbaar zijn en voor een re delijk grote doelgroep beschikbaar of bereikbaar. Wat betreft de voorzieningen bij de paden wil de gemeente terughou dend zijn: geen overdaad aan bor den, picknicktafels e.d. Tot de bestaande wandelpaden en wandelroutes behoren onder meer de vele routes van Staatsbosbeheer in duin en bos, waaronder speciale paden voor natuurliefhebbers en slechtzienden. Verder is er een elftal routes van 10 tot 18 km die deels door het binnenland en deels langs de kust lopen. Bekend is ook het langeafstandspad (80 km) van het NIVON. Onder de bestaande routes zijn naar verhouding maar weinig paden die alleen door wandelaars worden gebruikt. Vaak lopen ze langs bestaande wegen die ook door fiet sers en automobilisten worden ge bruikt. Exclusief voor wandelaars zijn eigenlijk alleen de paden in duin en bos. Binnendijken Het aanwijzen van dergelijke paden in het overige buitengebied van Texel wordt door de gemeente toegejuicht voor zover het met strijdig is met agrarische en natuurbelangen. Daar bij wordt gedacht aan het openstel len van de binnendijken voor wande laars. Maar ook zijn paden denkbaar door agrarisch gebied, langs sloten en voormalige kreekbeddingen. In elk geval is diversiteit gewenst, zodat zoveel mogelijk 'soorten' wandelaars kunnen worden bediend. Ook is het gewenst door het maken van 'scha kels' verschillende wandelpaden met elkaar te verbinden. De gemeente heeft daar zelf ideeën over, maar stelt zich nadrukkelijk open voor tips van anderen. Wat nu ter tafel ligt is tot stand gekomen na het verwerken van op- en aanmerkingen van mensen van het Waterschap, Vogel werkgroep, provincie Noord-Holland, de wandelsportorganisaties NEMO en Het Gouden Boltje, Natuur monumenten, Werkgroep Land- schapszorg, Nivon, Inspraakplatform Mindervaliden, ANBO, Vereniging Agrarisch Natuurbeheer, hoogheem raadschap en VW. pasjessysteem alleen via de hoofdin gang toegang te verlenen. Wat de directie van de RST van zijn plan vindt, bleef in het ongewisse, omdat de campingexploitant niet bij het debat aanwezig was. Die absentie werd door meerdere spre kers veroordeeld. Zij concludeerden dat de RST zich aan haar verantwoor delijkheden onttrekt. Heftig Het voorstel van Wuis leidde tot een afwijzende reactie van Hans den Uyl, eigenaar van Motel Texel. Het aanwij zen van de Badweg als enige route naar Kogerstrand veroorzaakt vol gens hem overlast bij andere bedrij ven, waaronder hotel Juliana. 'Het heeft geen zin om de vuiltjes naar el kaar toe te vegen. We moeten een structurele oplossing zien te vinden.' De meest heftige toon werd aange slagen door Henk Jan Klok. (medejeigenaar van café W'tjewel. Het vervroegen van het sluitingsuur zou de nekslag voor zijn bedrijf be tekenen, vreesde hij. 'Wij gaan pas om negen uur open. Wanneer we door de week om twee uur moeten sluiten en dus al om half twee het licht moeten aandoen, dan betekent die maatregel dat we nog maar vieren eenhalf uur open zijn. Wat wilt u nu? Dat er af en toe een Duitse miljonair in hotel Opduin wakker wordt of dat een aantal bedrijven gewoon de nek wordt omgedraaid? Dat is niet in het belang van de jongere of van Jan met de Pet. Zet dan maar gelijk een bord bij de boot neer met de tekst Welkom kwaliteitstoenst met meer dan een half miljoen opzak. En daarnaast een bord met Verboden voor jongeren. Het idee dat de gemeente vooral luis tert naar ondernemers als Wuis, ver leidde Klok tot de boude conclusie dat de dienst op Texel wordt uitge maakt door 'zakkenvullers en miljo nairs'. Hij oogstte er luid applaus mee. En niet alleen onder de jonge ren in de zaal. Vlielandmodel Veel zakelijker was Klok m zijn betoog dat het weinig zin heeft om ook in de 'rustige tijd' - vanaf het einde van de herfstvakantie tot mei - al om 2.00 uur de deuren te moeten sluiten, aan gezien de overlast zich alleen voor doet in de zomervakantie. 'Dat komt ook niet ten goede aan het sociale leven van de ondernemers zelf, die ook wel eens een biertje willen drin ken en dat vooral in die periode doen.' Klok stelde voor het 'Vlielandmodel' te hanteren, waarin de cafébaas om 2 .00 uur de deur op slot doet en daarna zelf bepaalt wan neer hij de laatste gasten naar huis stuurt. In de periode waarin het wél druk is, is het volgens Klok het beste de af voer zoveel mogelijk te spreiden. 'En dat gebeurt met wanneer je iedereen om twee of drie uur de straat op stuurt Dan krijg je juist problemen.' Een veel betere oplossing, eveneens bepleit door de Texelse schooljeugd, is volgens hem de 2-4-regeling: om 2.00 uur de deur dicht en om 4.00 uur het café sluiten. In cabaret-café, het programma waarin Pip Barnard en Jamen de Bruijn de lokale actualiteit behande len. is vrijdag ruimte voor optredens van de rap-band Klavertje Drie. be staande uit Milo Siebert, Merijn Heijnen en Harold Jonk. Verder spre ken gespreksleiders Louise van der Sluis en Frans Hopman over onder meer het gebrek aan woonruimte, ruimtelijke ordening en pensioen migratie en wordt het publiek de vraag gesteld 'Wat vindt u er zélf ei genlijk van?' Er worden meningen gevraagd en gegeven over onder meer (het verzetten van) de meierblis, Valentijnsdag, toekomstvisies en de Texelse media. Cabaret-café wordt gehouden in Question Plaza, vrijdagavond vanaf 21.00 uur. De toegang is gratis. Toen ik op weg was naar mijn werk in Den Burg sloeg op de Pontweg plotseling de motor van mijn gele bolide af. Geen druppel benzine meer in de tank. Dat was geen verrassing want de meter stond al een tijdje op 'e' en dat betekent empty oftewel leeg. Met mijn vorige auto kon ik dan nog minstens twintig kilome ter rijden. De nieuwe is echter een automaat en automaten ge bruiken aanmerkelijk meer ben zine. Als ik dat had geweten en als ik had vermoed dat de benzineprijs zou stijgen naar het huidige formidabele bedrag van een rijksdaalder per liter zou ik nooit een automaat hebben ge nomen Ik ben immers suumg en elk bezoek aan een benzine pomp is daarom een pijnlijke aderlating. Normale automobilisten gaan tanken als de meter de e nadert, maar vanwege die rijksdaalder stel ik dat telkens weer uit. Ik denk dan ach. dat korte ritje lukt nog wel En het volgende korte ritje ook. Erg riskant is het met want achter in de auto heb ik een kleine jerrycan benzine met trechter staan voor het geval ik toch zou stranden. Maar dat tankje had ik een paar dagen te voren gebruikt om wat rotzooi op mijn erf in de fik te steken en ver geten het terug te zetten. Stom. Toen ter hoogte van 'Tubantia' de motor stil viel gooide ik de wagen in zijn vrij en liet hem zo lang mogelijk doorrollen Je komt dan nog een heel eind, vooral als je rugwind hebt en een beetje wrikt. Een voordelige, milieu vriendelijke en vooral spannende manier van reizen. Een paar maanden geleden lukte het mij op die manier op de Ooster- enderweg nog nét het terrein van Garage Westend te bereiken, toevallig het bedrijf waar ik die kleine benzineslurper ooit heb gekocht. De laatste tien meter naar de pomp moest ik duwen, maar ik was zeer voldaan dat in het traject tussen Harkebuurt en de komgrens voor niks had afge legd. Het personeel van West end kwam mij hoofdschuddend tegemoet: 'Tanken zeker?' 'Ja', zei ik hijgend. 'Hélemaal vol!' Want dit mocht natuurlijk met opnieuw gebeuren. Het is dus wél gebeurd en het zal de laatste keer wel niet we zen. Wees maar blij dat ik geen piloot ben. want dat zou veel on gerief geven Ik denk dat ik het inmiddels al een keer of vier heb meegemaakt met diverse voer tuigen. Misschien doe ik het wel onbewust expres want het levert leuke contacten op en eenmaal in nood leer je de mensen ken nen. Dat was dinsdag ook het geval. Deze keer kon ik het ben zinestation van Kievit lang met bereiken want de afstand was nog lang en de wind was tegen. Dus moest ik de auto in de smalle grasberm tegen de boomsingel gedrukt achterlaten. Ik dacht: er zal wel gauw iemand stoppen om te vragen wat er loos is en dat gebeurde ook. Een Duitse Mercedesrijder minderde vaart en riep uit het raampje: was ist los? Toen hij begreep dat nie mand in doodsnood was reed hij door en ik heb hem niet meer gezien. Hij kent zijn prioriteiten. Nu was het wachten op een pas serende bevriende Texelaar. Die doemde spoedig op maar spurtte,in hoog tempo voorbij. Moest de boot halen zeker De volgende bevriende Texelaar reed óók door, hoewel ik zeker weet dat hij mij had gezien Mis selijk. Ik noteerde verbitterd zijn kenteken en moest denken aan Lucas 10 vers 25-37 over die ge wonde reiziger die hulpeloos langs de weg lag. Twee be vriende Levieten lieten hem bar sten maar een vijandige Samaritaan sloofde zich voor beeldig voor hem uit. Het wachten was dus op een Texelse Samaritaan. Gelukkig was die er binnen drie minuten. Het was een import-Texelaar van een andere kerk: Luuc Flisijn, de voormalige secretaris van het waterschap, die me in zijn gerieflijke auto naar het pomp station Kievit bracht. Onderweg vertelde hij dat ik me helemaal niet hoefde te schamen. Hemzelf was een paar maanden eerder ook zoiets overkomen, 's Avonds laat toen hij al in bed lag. had hij Belgische mensen aan de deur gehad die logies zochten Hij had hen bij wijze van service even naar de familie Garritsen in het verre Eierland gebracht, waar nog bedden vrij waren. In nacht goed. want voor aankleden had hij zich de tijd met gegund. De benzinemeter stond op empty maar dat ene ritje moest nog kunnen. Maar helaas, op de te rugweg strandde hij bij de ro tonde. Hij wandelde toen om hulp naar een naburige boerderij. Daar stond hij dus in pyjama op de stoep zodat hij wat had uit te leggen. Gelukkig liep het dinsdag met mij anders af. Pompexploitant Niels Leyen gaf mij een jerrycan benzine en Luuc bracht me terug naar de plaats van de stranding Daar had ik de bolide spoedig weer aan de praat en ik reed er mee terug naar het pompstation waar ik de tank voor het formida bele bedrag van ruim tachtig gul den liet vullen Hélemaal vol. Want dit mag natuurlijk met op nieuw gebeuren. Harry

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 5