Publiek geeft zijn zegen aan Kunst in Zee i t 2 m teso Harry Mulisch of Geran Reve voor free publicity Agenda .TEXELSE COURANT Wat ik zeggen wou... Kunst in de Kerk Markt voor Bethel Eenakterfestival met jongeren Zangers gezocht Kofferbakmarkt Paaseieren in De Waal Koorconcert Uitje NCRV Kunstkalender niet gesponsord T E X E LS E™COU RAN BEZORGER m/v DINSDAG 18 APRIL 2000 Marjan Berk. Veel bezoekers, een gevarieerd kunstaanbod en een bijzonder geslaagd literatuurfestival: de derde editie van Kunst in Zee was beter dan de voorgaande. De reactie van de organisatie op de weigering door het kerkbestuur van Patrick Tanghe's gekrui sigde Lambik was voor Henk Noortander aanleiding om zijn kunstwerken uit de Nederlands Hervormde kerkte verwijderen, maar dit voorval wist het succes van het evenement niet te over schaduwen. De algehele indruk die Kunst in Zee achterlaat is een positieve, ook al zal de organisatie naar aanleiding van het incident een fundamentele discussie over de kunstenaars vrijheid en de samenwerking met het kerkbestuur niet uit de weg kunnen gaan. De lege plekken die Noorlander ach terlaat als hij zaterdagochtend zijn schilderijen weghaalt, worden door de organisatie gauw weer opgevuld met werk van andere kunstenaars. De brief waarin hij uitvoerig uit de doeken doet waarom alleen nog de kleine kaartjes met de titels van zijn voorstellingen op de grote expositie- panelen prijken, wordt verwijderd. De bezoeker die niets van het 'Tralalala- incident' weet zal er niets van weten ook. Klarina Combé drukt haar pro test subtieler uit door eén van haar foulards met een zwarte doek te be dekken, maar het verklarende briefje hangt er ook maar even. 'Deze is ze ker al verkocht', zegt een bezoeker tegen zijn metgezel. De grieven van Noorlander en Combé richten zich in tegenstelling tot die van Tanghe met op het kerkbestuur, dat de vrolijk lachende en aan een kruis gespijkerde stripheld Lambik 'begrijpelijkerwijs' met in haar gebedshuis wilde toestaan. De reac tie van de organisatie van Kunst in Zee moet het ontgelden. 'De organi satie had de mening van het kerkbe stuur nooit mogen onderschrijven. Dan neem je de kunstenaars niet se rieus. Zo houd je alleen werk over van kunstenaars die zich aanpassen aan de regels van de kerk. Noem het eve nement dan ook maar meteen Kunst in de Kerk', aldus Noorlander. 'Als kerkelijke autoriteiten gaan bepalen wat mag en wat niet mag tijdens een ■kunstmanifestatie, dan wil ik mij daar liever aan onttrekken.' Combé's kri tiek komt op hetzelfde neer. 'Het is een kwalijke zaak dat de organisatie de kant van het kerkbestuur kiest. Misschien is de kerk dan toch niet zo geschikt als expositieruimte. Het wordt tijd dat de organisatie van Kunst in Zee bij zichzelf te rade gaat.' 'We hebben geen keuze. Laten ze ons maar een andere ruimte geven, die net zo mooi is als de kerk. Van de De Koninghal is zelfs met een budget van een ton geen sfeervolle ruimte te maken. Maar niemand houdt de kun stenaars tegen zelf een expositie te organiseren', reageert Joke de Boer namens Kunst in Zee. 'ledereen doet water bij de wijn. De kerk, die ook erotische werken toestaat, wij, waarom de kunstenaars dan met? Zij krijgen toch een unieke mogelijkheid om hun werk landelijke bekendheid te geven?' Kunst in Zee-voorzitter Veronica Bos: 'We hebben de afweging gemaakt. Voor ons weegt het belang van een goede ruimte zwaarder dan de geringe beperking van de vrijheid van de kunstenaars, waar we door de afspraak met het kerkbestuur met onderuit kunnen. Wie daar met mee kan leven, die doet maar niet mee.' Tanghe was volgens Bos bewust uit op publiciteit. 'En die heeft hij gekregen, misschien wel te veel. Het zou jammer zijn als door dit incident het voortbestaan van de manifestatie in gevaar komt.' Daar mee doelt zij op de mogelijkheid dat de kerk afhaakt, want de bestuursle den zitten vreselijk met alle negatieve aandacht in hun maag. (Foto 's Ban Bosch) Sacraal Het zou jammer zijn als het evene ment niet meer in de fraaie, sobere maar beslist met sombere kerk ge houden kon worden, want die is er prima geschikt voor De kunstwerken krijgen er net als de vertolkte klas sieke muziek iets sacraals en de kerk is precies groot genoeg om ruimte te geven aan tientallen exposanten, zonder dat je als bezoeker het gevoel bekruipt in een massaal volksfestijn zonder enige intimiteit te verdwalen. De getoonde werken waren weinig vernieuwend. Veel was braaf en bijs ter origineel noch verrassend te noe men, zoals de overbekende gezich ten op strand, zee en duin, en de eeuwige aquarellen van bloemen- boeketten - werken waar aan de an dere kant wel veel vraag naar is en die heus wel het nodige vakmanschap verrieden. Kwaliteit was er genoeg, bijvoorbeeld in de figuren van schilderes Mien van As uit Oude- schild, die aan Picasso en Leger de den denken, de speelse 'lost objects' van Azad Saber uit De Koog en de op oude culturen geïnspireerde sieraden en primitieve schilderijen van het Limburgse Atelier Dagaz. Suzanne Groenewoud had het altaar verfraaid met een metershoog, schitterend staaltje bloemsierkunst. De door enkele duizenden belang stellenden bezochte expositie blonk vooral uit in variatie. Foto's, sculptu ren, meubeltjes, keramiek en schilde rijen in zo ongeveer alle denkbare technieken: er zwierf voor wie er oog voor had nog heel wat kunst in zee, om met de woorden van zanger componist Pip Barnard te spreken, die zaterdag de literatuuravond van achter de piano opluisterde. Levendige literatuur De literatoren wisten de circa 180 toeschouwers van begin tot eind te vermaken. Voegt het voordragen uit eigen werk doorgaans weinig toe aan een boek of gedicht, deze keer had de organisatie midden in de roos ge schoten. Niemand verliet de bijeen komst vroegtijdig, zoals vorig jaar het geval was toen de sessie ook wel erg lang duurde. De breekbare gedichten en mijmerin gen van July Ruf en Brigida van Lies hout, en de luchtige levenswijsheden van Peter Lock waren mooie prelu des op de hoofdacts, dichter Theun de Winter en schrijvers Nico Dros en Marjan Berk. De Winter voerde met presentatrice Janme de Bruijn een vloeiend en spontaan één-tweetje op, dat een voorstelling op zich was. Zij kreeg de dichter zelfs zover dat hij één van zijn liedteksten ging zingen. Met al dan met gespeelde maar in elk geval aan doenlijke schroom bracht De Winter het lied over het jongetje Ivo Kramer ten gehore, die Sinterklaas vraagt om de chocoladeletters I én K, 'wat dat ben IK!'. Ook met zijn voetbal gedichten kreeg De Winter de han den op elkaar. Nico Dros, amper op tijd gearriveerd uit Amsterdam ('een voorstad van Texel', aldus de oud-Texelaar), wist onder andere te boeien met een re feraat over de wier- en palingvisser Frederik van der Vis. Van der Vis heeft in de tweede helft van de 19' eeuw zijn levensverhaal vol armoede en rampspoed op simpele rijm gezet. 'Pure volksepiek', zei Dros, die de hoop uitsprak dat de Texelse Boek- werkers het epos van de visserman uit Oost zullen uitgeven, 'Toen zijn wi| op Stortemelkse stromen, voorbij 't eiland Vlie in een drift hout gekomen', was één van de dichtregels die Dros roemde. Dros lanceerde verder het idee om in een Texels café een plat form op te richten voor amateur-dich ters, die daar enkele minuten hun werk mogen voordragen en door een jury worden beoordeeld - de jong ste trend in de hoofdstad. 'Dichters onder u, aan het werk1 Er komt een Levend standbeeld op het altaar. podium!', brulde Dros door de kerk. Dat Marjan Berk actrice is geweest, bleek overduidelijk. Haar literair ge zien nogal lichte verhaaltjes kregen veel zeggingskracht doordat zij de tekst als een toneelspeelster voor droeg. Zij ontlokte met name bij de al wat oudere vrouwen, die zich kenne lijk goed in de personages konden inleven, menig lachsalvo. Vooral de erotische, soms naar pornografie neigende maar altijd komisch eindi gende passages deden het goed. 'Tot slot nog even een vluggertje voordat u in De Twaalf Balcken aan mij kunt voelen?' Bart Bosch I tv Kunst in Zee: laagdrempelig en gevarieerd, met voor elk wat wils. Kunst in Zee heeft kunstenaars uitge nodigd aan de manifestatie mee te doen. Daar werden geen voorwaar den aan verbonden. Toch zag men reden om de gekruisigde Lambik van Patrick Tanghe te weigeren. Ik geef het kerkbestuur groot gelijk. Sterker nog. als ik in het kerkbestuur zou zitten zou ik zo'n blasfemisch werk ook met in mijn kerk willen heb ben. En dat is dan meteen de belang rijkste reden dat ik niet bij een kerk genootschap wil horen en al helemaal nooit in een kerkbestuur zou willen zitten. Het kwalijke aan de zaak is dat de organisatie van Kunst in Zee de me ning van het kerkbestuur onder schrijft. Op die manier neemt Kunst in Zee de kunstenaars met serieus. Want zodra je de eindselectie van wat wel en met kan overlaat aan het kerk bestuur, houd je uiteindelijk alleen het werk over van kunstenaars die bereid zijn om zich aan te passen aan de regels van de kerk. Je zou kunnen overwegen dit 'algemeen be schaafde toeristenkunst' (afgekort ABTK) te noemen, goedgekeurd door de Nederlands Hervormde Kerk. De manifestatie Kunst in Zee kan dan beter worden omgedoopt tot Kunst in de Kerk. Dat lijkt me dan passen der en iedere deelnemende kunste naar weet meteen waaraan hij zich te houden heeft. Eeuwenlang hebben religieuze machthebbers een dikke vinger in de kunstpap gehad. Dat heeft prachtige kunst voorgebracht: musea over de hele wereld hangen er vol mee. Gaande de tijd werd het echter toch als wat benauwend ervaren en be gonnen kunstenaars voorzichtig on der die vinger weg te kruipen of de pap te verlaten. Rond de jaren '60 van de vorige eeuw had de Nederlandse kunst zich wel losgezongen van de invloed van de kerk. Dat de discus sie hier in het jaar 2000 weer even opgloeit, pleit voor ons eiland. Zoals we weten (en laten we bidden dat het zo blijft) komt alles hier dertig jaar la ter. Maar eilandcharme of niet, als kerke lijke autoriteiten voor kunstenaars uitmaken wat wel en met mag in een manifestatie van beeldende kunst, dan geef ik er de voorkeur aan om me daaraan te onttrekken. En wat betreft het respecteren van eikaars overtuiging: Ik denk dat reli gie net zoals kunst tegen een stootje moet kunnen (staat er niet geschre ven: "Mijn huis heeft vele wonin gen"?). Als religie en kunst met tegen een stootje kunnen, dan stellen ze in feite niet zoveel voor. Het weren van de gekruisigde Lambik is overigens een goede reden om een pintje te gaan pakken bij De Balcken. Tralalalalü! Henk Noorlander, Den Hoorn. In buurthuis Bethel in Eierland wordt maandag tweede Paasdag van 11.00 tot 16.00 uur een rommelmarkt ge houden waarvan de opbrengst ten goede komt aan het restauratiefonds. Woensdag wordt een klaverjasdrive gehouden voor hetzelfde doel. Deze begint om 20.00 uur. In samenwerking met het Jonge renwerk van de Welzijnsstichting gaan Wil de Leeuw en tien jonge ren een toneelstuk instuderen voor het Eenakterfestival. Het stuk krijgt als titel Anton Pavlitsj, de voorna men van de beroemde toneel schrijver Tsjechov. Het betreft een compilatie van dertig minuten, door De Leeuw gemaakt op basis van de musical Tsjechov, geschre ven door Robert Long en Dimitri Frenkel Frank. Het stuk speelt in het Rusland van vlak voor de revolutie, een tijd vol spanning, waarin Tsjechov een lief desgeschiedenis beleeft met Lika. Hij krijgt eerst de Poesjkinprijs, maar wordt daarna verguisd. Het is de be doeling van De Leeuw een 'echt', tra ditioneel stuk te produceren en geen improvisatie- of voorlichtingstoneel. Er wordt gespeeld met de tekst van de schrijvers, die zich bedienen van 'snel' en origineel taalgebruik. Even tueel worden ook een paar liedjes gezongen. Er kunnen tien |ongeren meedoen in de leeftijd van 15 tot en met 18 jaar. ledereen die toneel wil spelen, gek is op taal, een rol uit het hoofd wil le ren, op het podium wil staan en tijd heeft om in september en oktober één keer per week te repeteren, is welkom. Ervaring is niet vereist, het wordt geen grootscheepse productie, benadrukt De Leeuw. Er wordt geen auditie gedaan, 'vol is vol'. Opgave bij het Jongerenwerk, Carla Schrama, tel. 314 445 of 315 582. Ouders die willen meehelpen als regie- of productieassistent zijn wel kom. Voor de opening van de Natuur- maand, die op woensdag 3 mei zal plaatsvinden tijdens de grote doe- en kijkmarkt van Staatsbosbeheer op het Turfveld, is de organisatie op zoek naar Texelse zangers en zangeressen die het openingslied willen meezin gen. Dit lied is voor de gelegenheid geschreven en gecomponeerd door W. (Pip) Barnard en bezingt de schoonheid en variatie van de (Texelse) natuur. Zangers die mee willen zingen, moeten uiteraard Dinsdag 18 april In het gemeentehuis vergadert vanaf 19.30 uur de raadscom missie voor Ruimte, Wonen en Economie. De Historische Vereniging houdt een bibliotheekavond in de voor-' malige IJskaschool in De Waal. Gelijktijdig is er een bijeenkomst van de afdeling stambomen. Aan vang 20.00 uur. In Cinema Texel draaien The Beach (aanvang 20.00 uur) en O primeiro dia (20.30 uur). In verband met de Nationale Bioscoopdagen kost een kaartje slechts ƒ7,50 en krijgen bezoekers een bioscoop bon ter waarde van ƒ2,50 cadeau. Woensdag 19 april Om 14.00 uur begint in de Buure- ton de jaarvergadering van de ANBO. Vanaf 20.00 uur houdt het medium Lia Schippers zitting in het ge bouw van de White Eagle. Entree ƒ10,-. In de Witte Burcht in Den Burg komt om 20.00 uur het Katholiek Vrouwen Gilde afd. Texel bijeen. De avond wordt verzorgd door de familie Smidt, die onder meer over Maria Tesselschade vertelt. In Cinema Texel draaien Stuart Little (aanvang 13.45 en 16.00 uur), The Beach (20.00 uur) en O primeiro dia (20.30 uur). In verband met de Nationale Bioscoopdagen kost een kaartje slechts 7,50 en krijgen bezoekers een bioscoop bon ter waarde van 2,50 cadeau. Donderdag 20 april In het gemeentehuis vergadert vanaf 19.30 uur de raads commissie voor Financiën, ken en Milieu. In Cinema Texel draaien Sen (aanvang 19.00 en 21.30 uui Beach (19.00 uur) en Hurricane (21.45 uur). Vrijdag 21 april In Cinema Texel draaien Little (aanvang 13.45 uur en uur), Pokémon (14.00 en uur), Scream 3 (19.00 en uur), The Beach (19.00 uur) e Hurricane (21.45 uur). Om de drukte de baas te ku - zet Teso in het Paasweekeim kele malen de reserveboot in gebeurt op vrijdag van 8.3 20.05 uur, maandag van 7.3 20.05 uur en dinsdag van 9,3 16.05 uur. In die periodes ise leder half uur een afvaart, i vanuit Den Helder als vanaf 1 Vrijdag moet in Den Helder tu 9.00 en 17.00 uur rekening wi gehouden met een half uur v/i tijd. Op Texel is dat maandag licht het geval tussen 13.0! 16.00 uur. P na in er d Hoogwater te Oudesc Di. 18 Wo. 19 Do. 20 Vr. Za. 21 22 9.50 en 21.3 10.25 en 22.0 10.56 en 22A 10.50 en 23.0 11.14 en 23.2S 11.50 en 0.06 en 12.0 r, Zo. 23 Ma. 24 Di. 25 0.10 en 12.3: Aan het strand Is het ongeveer een ui der hoogwater De zon komt 21 aprilt 6.20 uur en gaat onder om 20 47 uur 11 volle maan; 20 april springtij Voorzitter Veronica Bos van Kunst in Zee heeft in haar hoedanigheid van VW-directeur gezegd dat de kunstmanifestatie vooral is be doeld om overkantse journalisten een aanleiding te geven om over Texel te schrijven. Free publicity in de landelijke en regionale media is waar het om draait en dat is de reden dat de VW als hoofd sponsor optreedt. Om de aan dacht van de media te trekken wordt voor het verhoudingsgewijs kleine evenement veel geld uitge geven aan reclame en pr. Vorig jaar werd er op de televisie een re clamecampagne met STER-spot- jes tegenaan gegooid en dit jaar verschenen dure pagina's op het internet. Op het eerste gezicht een beetje onzinnig voor een evene ment waarvan één van de hoogte punten - het literatuurfestival - nog geen tweehonderd toeschouwers trekt, maar afgezet tegen het doel van gratis publiciteit alleszins te rechtvaardigen. Maar moet je, als je wilt dat jour nalisten over Kunst in Zee schrij ven, geen aansprekende namen contracteren? Schrijvers die de laatste tijd opzien baren (zoal: Wang), monumenten in de v landse literatuur (Gerard Re liefst beide zijn (Harry MuIa^ Dan beperk je je toch met Marjan Berk, - hoe onderhoud! ook - die in een ver verleden aandacht trok met haar boek Feminist en door de literati kritiek nauwelijks serieus wi genomen? Bos: 'Ik sluit met uil we in de toekomst grotere nai zullen vastleggen, maar dat is tuurlijk ook een kwestie van fin ciën. We hebben maar een bep budget. Trouwens: over de pi citeit zijn we erg content. Veell den hebben over het evenem geschreven. Een ander belani doel van Kunst in Zee is Texelaar en toerist op een drempelige manier met kuns aanraking te brengen. En daarin zijn we geslaagd.' De opzet van de organisatie om 'het drie jaar te proberen'.f nenkort zal het stichtingsbes! de voortgang evalueren en bes sen of Kunst in Zee een ven1 krijgt. woensdag 3 mei tussen elf en twaalf uur 's morgens beschikbaar zijn, maar ook dinsdagavond, wanneer de (enige) repetitie wordt gehouden. Om iedereen in de gelegenheid te stellen kennis te maken met de tekst en muziek van 'Mei', zijn vanaf volgende week opnames verkrijgbaar, terwijl tekst en muziek ook te downloaden zijn via het Internet. Opgeven voor wat het grootste koor uit de Texelse geschiedenis moet worden, kan nu al via telefoonnum mer 06-23793721. (Advertentie) Waarschijnlijk voor het laatst organi seert IJsclub De Koog dit jaar een reeks kofferbakmarkten op de par keerplaats van zwemparadijs Calluna, waar volgend jaar een nieuw hotel moet zijn verrezen. De markten worden gehouden op maandag 24 april (Tweede Paasdag), vrijdag 5 mei, zondag 4 juni, maandag 12 juni (Tweede Pinksterdag), zondag 25 juni, zondag 2 en 16 juli, zondag 6 en 20 augustus en zondag 3 september. Het evenement duurt steeds van 11.00 tot 15.00 uur, opbouwen is toe gestaan vanaf 9.30 uur. Een stand plaats (voor één auto) kost ƒ10,-. Er mogen alleen spullen worden aange boden die op zolder of in de kast in de weg liggen; professionele handel aren met dozen vol goederen of rest partijen zijn niet welkom. Inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij M.J. Boon, tel. 317 212 of H. Huisman, tel. 317 652. Op eerste Paasdag, 's morgens om 11.00 uur, kunnen kinderen uit De Waal zich verzamelen bij De Wiele waal De paashaas brengt hen dan naar een 'geheime' plek, waar paas eieren verstopt zijn. Deze eieren wor den vervolgens gezamenlijk oppge- spoord. Het Collegium Musicale uit Göttingen geeft onder leiding van dirigent Rolf Bartels maandag 24 april een concert in de Hervormde kerk van Den Burg. Op het programma staan werken van Heinrich Schutz, Carlo Gesualdo, Alfons Winkelmann en Pekka Kostiainen. Het concert begint om 20.00 uur. In het kader van de najaarstocht van de NCRV maakt een groep Texelaars dinsdag 2 mei een uitje naar een fruit- bedrijf in Dronten - waar de eigena ren zelf appelsap maken - en naar een tapijtfabriek in Genemuiden, waaraan een museum is verbonden. Wie mee wil, kan zich aanmelden bij C. Broekman-Kuiper, tel. 316362. De kosten bedragen 73,-; deelnemers krijgen voor dat bedrag tevens kof fie, een lunch en een diner. Er wordt vertrokken met de boot van 7.05 uur. 'Een vervelend misverstand', zo noemt initiatiefnemer Brigida van Lieshout het verhaal dat tijdens Kuhst in Zee de ronde deed als zou de ka lender met foto's van Erno Terpstra en bijpassende 'mijmeringen' van Van Lieshout gesponsord zijn. 'De bedrijven die in het colofon staan vermeld hebben kalenders inge kocht, met name als relatiegeschenk. Maar van sponsoring is geen sprake. Het financiële risico ligt helemaal bij ons zelf.' Voordat de kunstenaars de investering aandurfden wilden zij enige zekerheid of het project renda bel zou zijn. Toen onder meer de in het colofon genoemde bedrijven on gezien 525 kalenders hadden afge nomen, stapte het duo naar de bank voor de financiering van de uitgave. Inmiddels hebben de Texelse boek handels een voorraadje ingekocht, zodat de kalender daar te verkrijgen (jrna ^warUjixil i la bel bjrt- Wij zijn op zoek naar een die voor ons de krant vil bezorgen op de route: Westerweg en omgeving. Hier wonen ongeveer 50 abonnees. Het bezorgen is het eenvo digst voor iemand die in de I omgeving woont en vergt V| fiets 1 uur tijd. De kranten moeten dinsds en vrijdag even na 15.00 ui in onze drukkerij aan de SpL' baan worden afgehaald. Geïnteresseerden kunn^ voor nadere inlichtingen N recht bij de balie van d Texelse Courant aan de Spt baan. Uttgc venj/Drukkerij Langevcld cn deRw) I Spinbaan 6 Telefoon0222 362» p,T «->->•>3141

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 2