Dagje Vlieland: luxe van Najade of romantiek van S Wappitappi, zeurpieten en de sage van Wanda Najade wel in trek voor reisjes COURANT .TEXELSE G ej/flflffljfc 06-35 012 023 Wie zijn dit? Als lijndienst bestaat er voor de Najade nog weinig animo, maar voor het vervoer van gezelschap pen is er veel belangstelling voor het paradepaardje van rederij Doeksen. Van september tot juni wordt het schip onder andere gecharterd door vier Texelse on dernemingen, verenigd in GAST (Gastheren Arbeiden Samen op Texel). Ze organiseren onder an dere groepsreizen, feesten en za kelijke bijeenkomsten. Jan Bak ker van Hotel Greenside: 'De Najade is een heel flexibel schip. De inrichting is aan te passen aan de vraag. De banken kunnen zondanig worden verplaatst, dat er zitjes ontstaan, zodat er feest jes kunnen worden gegeven, er kan worden vergaderd of er kan een scherm worden geplaatst voor het geven van presentaties. Het is een zeewaardig schip waarmee gasten desgewenst kunnen worden opgehaald of weggebracht. We adverteren er mee op internet. 'Het ziet er veel belovend uit. Er zijn al héél wat reacties binnen.' DINSDAG 18 JULI 2000 TÜYTT CC Z Dirk Kuiter (links) krijgt een fiets van Jan van Vlieland. De fietsenverhuurder, c tor, verslaggever en goeroe, nam het initiatief om de Najade tussen Texel en Wiek te zetten. <fo<o G°r,tni Hein Room; 31. Dirk Roeper (vader van de gemeentebode); 32. Piet Roe per; 33. Albert de Ruyter 34. 35. 36. 37. 38 Aad Bakker Jaczn. Lisanne de Leeuw uit Den f aan het Novo College te h geslaagd voor de opleiding allround-kapper. Vragen over Drugs? ®e' voor informatie en advies De Drugs Informatielijn IJ^^Ook voor gratis folders water, helemaal vast. Met een bak met volk is dat toch erg vervelend.' Zijn mening over de Najade steekt hij niet onder stoelen of banken. 'Die overtocht haalt het qua sfeer en be leving niet bij De Vriendschap. Er is geen markt voor een tweede veer dienst. Laten er met Sil op een goeie dag eens 180 toeristen van Texel naar Vlieland komen, dan heb je het wel gehad. En misschien dat er 20 toe risten van deze kant naar Texel gaan. Want mensen zitten hier omdat ze op Vlieland willen zijn, niet omdat ze naar Texel willen. Sil doet het leuk, wij doen het leuk, gun ons nou die paar toeristen.' Dirk wijst de truckchauffeur erop dat het initiatief tot de concurrerende verbinding door Jan van Vlieland is genomen. 'Wat? En tegen ons zegt hij dat het een Texels plan is. Ach Jan, is een makelaar in luchtkastelen. Een man met veel ideeën, die z'n eigen zaakjes goed runt, maar soms ver geet hij om met beide beentjes op de grond te blijven staan.' Voor alle dui delijkheid: onze chauffeur spreekt over z'n concurrent. De fietsen bij de overstap bij 't Posthuys worden ver huurd door Nouta en zakenpartner Maarten Nijman, een oud-Texelaar die in aansluiting op De Vriendschap vijftien jaar geleden de Vliehors- express is gestart. Jan van Vlieland verzorgt de fietsenverhuur vanaf Vlieland-Oost, de andere toegangs poort tot het eiland. Nog een reden voor de man die door plaatsgenoten ook wel 'Jan Fantast' wordt genoemd een tweede veerdienst op te zetten. Nouta zet ons af bij de toren van de luchtmacht en rijdt met een truck die uitpuilt van het volk naar het puntje van de Vliehors. Vanuit de toren is goed te zien hoe F16 straaljagers verroeste tanks op de korrel nemen. 'We hebben hier zo'n 3000 vluchten per jaar', legt sergeant Rene Bijma uit. 'Ja, we weten dat het op Texel gevoelig ligt. De piloten moeten daarom met hun toestellen een mijl Op bijgaande foto staat afgebeeld een groep Texelaars die omstreeks 1933 een cursus Esperanto volgden. Veel namen zijn al bekend, maar er ontbreken er nog enkele. De Histori sche Vereniging wil graag weten wie de ontbrekende personen zijn. Men sen die gelijkenis of herkenning zien, kunnen contact opnemen met Simon Dros, tel 313204. 1. 2 3. Tinus Moojen, 4. Wim (Foto Gomrd Timmerman) SP ezi van Texel vandaan blijven, tke den dat met de radar nauwt »ec de gaten. Maar soms zijn de zo met hun apparatuur bez larf vergeten ze waar ze zitten ki jn de fout ingaat, kan het scl id Zware bombardementen wo|>en het seizoen niet uitgevoerd, buiten niet als de inversie ben 1.500 voet zit, want dan wea de luchtdruk tegen het wolk Na enkele beschietingen vk tweetal straaljagers met dor geraas langs de toren telefoon herinnert me eraan- de krant werk Het is Koge er~ activist Pieter de Vries die be je het al? De gemeente heef ei van Columbus uitgevorv staat een nieuwe stalling Vogelenzang. Er is geen fie kennen. En in de Kogerstraal er zwart van Wat is al die h de achtergrond trouwens, je?' 'Pieter', probeer ik mez staanbaar te maken 'Schiet een mooie foto van.' Karei pikt ons weer op metz' Op de terugweg passeren Cupido, de laatste postilj Vlieland. De chauffeur glundi terin hebben het enorm naarl De vraag is of in de kleine gemeenschap zaken en privéi zijn te combineren. 'Het is noeuvreren op de vierkante m moet het kunnen scheiden, moet het ook kunnen combi De ontspannen strandrit stas vig contrast met de rijstijl vani gestresste taxichauffeur, die bezetene tussen de fietsers m vreert. 'Ik moet de boot nog De vraag waarom hij als en bedrijf zoveel haast maakt oorlogen kent Vlieland met -la maar in het midden. Om onduidelijke reden is dek van de Najade teruggekomen! plan om voor de terugreis de route via Harlingen te nemen door we zeker een half uur thuis zouden zijn. Ook nu dj reis een uur en drie kwartier oogleden zwaar dreigen te w grijpt nautisch stewardess K in. 'Wie kent de sage van Ws onderhoudt ze ons met de om ontstaansgeschiedenis van VI Een juttersverhaal over de v een vat sterke drank, waa het is leeggedronken een veerde aap tevoorschijn kc bekend. Hoe ze eraan kom veel.' Als we zijn afgemeerd in Oi wacht havenmeester Kees op. 'Hoeveel mensen zati boord? Tweeëntwintig. Met schip kan dat toch nooit ui beren al jaren zo'n Vlieland houden, maar volgens mij nooit.' In de maanden juli en auguslu de Najade elke woensdag (i naar Vlieland. De vertrektijden1 Oudeschild zijn: 8.30,12.30 en»., uur. Een retour kost 65,-, een tje 39,-. Kinderen tot twaalfp |r talen de helft. Kaarten voor dagtochten m fu Vriendschap (kosten ƒ27,50): re; koop bij Paviljoen Vliezicht bij pafdf j Stiggelbout; 5. Nel Dros Ad.: 6.'Trijn Bakker; 7. Jo Moerbeek; 8. Annie Moerbeek-Geus; 9. Krijntje Beeken kamp: 10 Piet Sluijsman; 11. 12. 13. P. de Porto (Schilderend); 14. 15. 16. Egbert Lap; 17. Leraar; 18 Mar Gorter-Langeveld; 19. 20. Nel Mantje-Brum (Den Hoorn); 21. Mar Dogger-Lagerveld; 22. Truus den Brave-Kikkert; 23. Marie Keijser; 24. Grietje Geus-Krijnen; 25. 26. Dirk Zuidewind; 27 Dirk Maas (Rozen- dijk); 28. 29 Willem du Porto: 30. den. Zeker met een zomer als deze Moet je die terrassen zien, alle stoe len zijn leeg Over de aantrekkings kracht van ons buureiland: 'De natuur is hier nummer één Het Posthuys is uniek, we hebben het Tromphuys, de vuurtoren en een kerkje met banken van juthout. Het is géén zitten, maar wel prachtig. Alleen die paar opgestopte vogels in ons bezoekers centrum stelt niet veel voor. Op Texel valt voor toensten veel meer te onder nemen.' Van Vlieland is even populair als om streden. Hij werd er ooit van beschul digd dat hij een zilverschat, die aan het Tromphuys toebehoorde, achter over had gedrukt 'Ik zal je vertellen borst (een titel waarmee hij iedereen aanspreekt, red.) Al is het nog zo'n onzin, je kunt tegen dat soort verha len mets doen. Het heeft mij een tijd lang beschadigd Er is een rechercheonderzoek geweest, maar het is nooit tot een vervolging geko men.' Wegens verkiezingsfraude stond hij ooit zelfs terecht. 'Men be weerde dat we 's nachts hadden in gebroken in het bejaardenhuis, waar de stembus tegen de regels had ge staan, om zes biljetten ongeldig te maken. De rechter was in een paar minuten klaar met die onzin: vnj- spraak. Ach, er zijn zoveel leukere Chauffeur Karei Nouta (links) neemt afscheid van de passagiers van de Vliehors-Express. Pasen. Maar dat is er helaas met van gekomen.' Rienks. 'Je moet het pro ject drie jaar de tijd geven. Als ook Terschelling er bij komt, moet je eens kijken hoe het gaat lopen.' Op Texel hebben ze inmiddels ge leerd hoe ze het de Vlielandse toeris ten naar de zin maken Met het arran gement 'Ter land, ter zee en in de lucht' gaan ze met de Vriendschap vanaf Vlieland naar Texel, waarna de mensen worden overgebracht naar het vliegveld voor een rondvlucht en een lunch. De gasten die door bus chauffeur Kees 'Pomp' Dekker in het vliegveldrestaurant werd afgeleverd, werden door exploitant Wim Gouwens met een kwinkslag ont haald. 'Kees, wat maak je me nou? Had toch gezegd dat je kwam. Nu heb ik helemaal geen plaats meer voor deze mensen. Waarna hij de stomverbaasde mensen alsnog naar hun gereserveerde tafel achter in de zaak leidde.' Riemens, manager marketing en sales bij De Krim, ziet voor de Najade interessante mogelijkheden voor de groepenmarkt. 'Het is steeds moei lijker om mensen naar Texel te krij gen. Dat komt door toenemende concurrentie in Nederland en het buitenland. Het vergt steeds meer inspannen om gasten naar het eiland te krijgen. We houden daarom de trends nauwlettend in de gaten. Zo is er vraag naar een stuk extra beleving van de vakantie. Men wil iets onder nemen. Texel kent op dat gebied vele mogelijkheden karten, een natuurexursie, parachutespringen, EcoMare, maar ook een dagje Vlieland. De mogelijkheid voor zulke uitstapjes is, afgezien van de vraag of ze er ook aan zullen meedoen, voor velen dé reden om een vakantie bij ons te boeken. We nemen de arran gementen daarom op in de brochu res die we versturen Dat er animo voor een dagje Vlieland is, blijkt uit het grote aantal gasten van De Krim onder de opvarenden van De Vriend schap.' Deze rederij start volgend jaar met meer uitgebreide Vlielandarrangementen. Het uitstapje naar Vlieland is voor Riemens geen verloren dag De ban den met Jan van Vlieland worden flink aangehaald. Door diens enthou siasme weet hij veel groepen voor zijn eiland te interesseren. 'Je moet de mensen een goed gevoel meegeven Dat eilandgevoel vertaalt onze gast heer in de kreet Wappitappiü - een variant op Tsjakka'.'.. 'We verkopen zelfs wappitappipannekoeken.' Door de beperkte accommodatie op het eiland (circa 3.500 'winterharde' bed den) moet hij nog wel eens 'nee' ver kopen aan potentiele klanten. Riemens: 'Op dat gebied kunnen we wat voor elkaar betekenen. Als Vlieland vol zit, informeert hij of De Krim plaats heeft.' Inclusief de cam ping heeft het Texelse park plaats voor 5.500 gasten, zo'n 2.000 minder dan op héél Vlieland. 'Als de groepen besluiten naar Texel te komen dan kunnen ze profiteren van de veel rui mere recreatiemogelijkheden op het eiland. Er is bijvoorbeeld veel vraag naar golf en dat kan niet op ons buur- eiland. Jan van Vlieland vindt het wel prettig als het gezelschap een dagje naar zijn eiland komt, om daar toch wat activiteiten te ondernemen. Daar voor biedt de Najade goede mogelijk heden. Andersom is het zo dat als hij een groep heeft die wil golfen of naar EcoMare, hij deze mensen 's mor gens met de snelle boot voor een dagje naar Texel stuurt.' Nadat Jan van Vlieland voor ons een stel wapp/fapp/fietsen uit het maga zijn heeft gehaald, trappen we naar de vuurtoren. Die is officieel niet meer bemand, maar kan wel worden be klommen. Een publiekstrekker vertelt objectbeheerder Gerrit Veenstra, die wekelijks 1200 bezoekers krijgt, zo'n twintig procent van alle toeristen op het eiland Vanuit de toren krijgt het begrip eiland betekenis. In de verte staat de Texelse vuurtoren te glim men in het zonnetje en aan de andere kant de Brandaris. Door de verrekij ker, ooit van een stuk Duits afweer geschut geschroefd, menen we zelfs Piet Stam te ontwaren. Beneden wacht de taxi, die ons naar Het Posthuys brengt. 'Texelaars zijn een stelletje zeurpieten', doelt de chauf feur op ons verzet tegen de schiet oefeningen op De Vliehors. 'Er leven hier vijftig gezinnen van. Die kopen hier elke dag hun brood bij de bak ker en vlees bij de slager Voor een monocultuur als onze gemeenschap zijn die inkomsten van groot belang. Het is maar goed dat ze niet naar die Texelaars luisteren en de milieu vergunning met vijftien jaar verlen gen.' Ook voor de onlangs gehouden varende milieuactie op de Wadden heeft de chauffeur geen goed woord over. 'Die lui hebben geen idee waar ze over praten. Laat ze alsjeblieft oprotten, het moet hier leefbaar blij ven.' Bij het Posthuys wacht de ronkende truck van de Vliehors-Express. In de cabine van het omgebouwde leger voertuig waarmee passagiers over de Vliehors worden vervoerd, lucht chauffeur Karei Nouta zijn hart. 'Ein delijk de zon. Het is echt doe-weer vandaag, de mensen willen er op uit. Volle bak dus. Op dit soort dagen rij ik zes weer heen en weer naar de Vliehors. We zijn overal voor te por ren Voor een goeie jut trapt hij reso luut op de rem. 'Vorige week nog een stukje antiek hout en een paar jaar gelden zelfs drie containers op het stand.'Toch is de klant koning. 'Al wil je 's nachts barbecuen op het puntje.' Al sturend negeert hij de rode vlag gen, die aangeven dat er wordt ge oefend. 'Wij mogen hier als enige burgers komen.' De constructie van de truck kan tegen een stootje, maar soms wordt het toch te gortig. 'Zo stond ik laatst tot de cabine in het 'De bevolking van Vlieland is verdeeld in twee kampen, auto's rijden er op rode diesel, de veearts kom maar twee keer per week en de dokter hebben ze moeten omkopen, anders wilde hij niet naar Vlieland. Want met 1.100 bewoners kan hij er z'n brood niet verdienen. En aan de snelheid waarmee de nieuw tjes rondgaan, kan Texel nog een puntje zuigen, ledereen hier kent elkaar en als je eenmaal een naam hebt, raak je die zo maar niet kwijt.' Aan sterke verhalen over Vlieland geen gebrek. Des te meer reden voor Dirk Kuiter, Teso-matroos en corres pondent van de Harlinger Courant, en TC-redacteur Gerard Timmerman om met de luxueuze Najade naar het buureiland af te reizen. Een verslag. Terwijl een Cocksdorper ondernemer met bloed zweet en tranen een veer dienst met Vlieland probeert te onder houden, wijdt de Texelse Courant een artikel aan de geldverslindende boot verbinding van een kapitaalkrachtige overkantse rederij. Is dat niet zoiets als vloeken in de kerk? Nee dus, want een dagje overzees met de Najade. de Waternimf van de Voorspoed, leert dat een reisje met dit supersnelle schip weliswaar een comfortabele gebeurtenis is, maar qua beleving niet kan wedijveren met een avon tuurlijk tochtje met De Vriendschap van Sil en Janka Boon. Volgens afspraak melden Dirk en ik ons woensdagmorgen om half negen 's morgens, de vertrektijd van de Najade, op de haven van Oudeschild, waar de kaartjes keurig worden ge knipt door stuurman en machinist Auke de Boer We zoeken een plekje in de luxueuze salon, die bij vertrek hermetisch wordt gesloten, waarna het schip geruisloos het ruime sop kiest. Dan verstoort een stem uit de luidspreker de ochtendstilte. 'U be- vanuit z'n comfortabele zetel. Vol gens Rienks heeft de Fries een flexi bele instelling. 'De vorige keer kwam ik er aan boord achter dat ik mijn paraplu op Vlieland had laten staan. Dan gaan we toch even terug om hem op te halen, bood hij aan. Naast de gezagvoerder zit de stuur man, die z'n aandacht verdeelt over de radar, tellertjes, wijzerplaten en de monitor die zicht geeft op de machi nekamer, die een motor heeft van 3000 paardenkrachten, ongeveer anderhalf keer zoveel als dat van een gemiddelde Noordzeekotter De Najade jaagt er per uur 400 liter brandstof doorheen. Het motor vermogen zorgt ervoor dat de kapi tein zelfs bij de sterkste tegenstroom zijn schip op snelheid weet te hou den. Het in het Midden-Oosten ge bouwde vaartuig heeft een romp van aluminium en een diepgang van 80 centimeter en is daarmee dus bij uit stek geschikt voor het bevaren van ondiepe geulen van het Wad. Net als ik me voorbereid op een ruige vaar tocht brengt de man met de gouden Passagiers mogen een kijkje nemen in de h veerdienst tussen Oudeschild en Vlieland-C vindt zich aan boord van de Najade.' Toch niet zo'n bandje? De live vrou wenstem behoort toe aan nautisch stewardess Nathalie Idsinga. Ze ver telt dat roken in de salon met is toe gestaan. Een passagier die tijdens de vorige reis in het toilet stiekem een sigaretje opstak, kreeg de schrik van z'n leven. Door de rook begon het brandalarm te loeien. Van de circa 180 zitplaatsen zijn er zegge schrijve zestien bezet, inclusief de zes met- betalende bezoekers. Behalve Dirk en ik zijn dat Willem en Nel Gouwens van het Vliegveldrestaurant, Maurice Riemens van Vakantiepark De Krim en Bob Rienks van het Paracentrum. Ze varen mee vanwege hun deel name aan Vlielandarrangementen, Tien betalende bezoekers is welis waar een stuk beter dan de vier van vorige week, het is nog te vroeg om van een succes te spreken. We mogen een kijkje nemen in de stuurhut (wat alleen mag als er wei nig passagiers aanboord zijn). Aan het roer zit kapitein Geert-Jan Swietynk. Nou ja roer, de stuurknup- pel waarop de waterjets reageren is niet veel groter dan de joystick van een huiscomputer, net zoals de gas hendel waarmee hij de snelheid met een soepele polsbeweging opstuwt tot ruim zestig kilometer per uur. De hypermoderne cockpit is volgepropt met techniek, die de kapitein bedient oermodeme stuurhut van de Najade, die de 'St onderhoudt. (Foto Gerard Timmerman) biezen op de schouders de snelheid terug tot circa 32 km/uur. 'We varen nu in het Skeurrak, een gebied met hoge natuurwaarden, waarin we niet sneller mogen.' Dat het goed gaat met de Wadden zee bevestigen de zeehonden die rijendik op de Richel in de zon liggen te bakken. Als het wat knobbelige zeetje overgaat in flinke deining va ren we in het stroomgebied tussen Vlieland en Terschelling. Swietynk: 'Met dit schip kunnen we bij hevige golfslag lang doorvaren, maar dat kunnen we onze passagiers niet aan doen. Als ze groen van ellende aan wal stappen, krijg je ze nooit meer aan boord.' Wanneer de haven van Vlieland-Oost in zicht komt, is de deining op z'n hevigst en blijkt waarom de stoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels. Rienks heeft het advies met opgevolgd en wrijft na een zweefvlucht over het pijnlijke achter werk. Aan de stamtafel in etablissement De Stern praat Jan (van Vlieland) Houter, fietsenverhuurder en organisatietijger in Vlieland-Oost, de Texelaars bij over zijn eiland. 'We hebben hier ongeveer 7.000 slaapplaatsen. De helft voor kampeerders, de rest winterhard. Die verhouding staat ter discussie Want de campings zijn alleen acht dagen in het hoofdseizoen vol en daarna vliegt het aantal toeristen naar bene dingen dan politiek.' Ook via andere wegen is de ondernemende en praat grage Vlielander van grote invloed op de eilandgemeenschap. Bijvoorbeeld als redacteur van het tweewekelijkse periodiek Vliezier, waarin op A4-for- maat de laatste nieuwtjes zijn opge nomen. 'Ik heb nu weer een primeur over een solozeiler...' Om van de Texelse mogelijkheden een graantje mee te pikken nam Van Vlieland het initiatief om met de Najade, die door Doeksen eigenlijk is aangekocht als schip voor vervoer tussen Vlieland en Terschelling en Harlingen en voor arrangementen, ook in te zetten tussen Texel en Vlieland. 'Met de aanwezigheid van drie eilanden zo dicht bij elkaar is veel meer te doen', doelt hij op recreatieve dagtochtjes over het eiland vanuit Vlieland-Oost. 'Met dit idee ben ik eerst naar Sil (Boon, red.) gestapt, maar die voelde er mets voor Toen kwam Doeksen in beeld.' De teleurstellende animo voor de lijn zorgt voor discussie Een kaartje kost meer dan het dubbele als van De Vriendschap. De late start van de promotiecampagne heeft er volgens Riemens ook geen goed aan gedaan. 'Toen onze mening werd gevraagd, hebben we gezegd dat de Najade pas iets toevoegt, als het schip ook van Texel naar Terschelling vaart. En buiten het seizoen, bijvoorbeeld met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 6