Sloot taboe tijdens veilige autocross Eigen tuin bewoners Verpleeghuis Piet Witte nu 'woeste' lasse Weinig visie J3edrijvigheid_ Kaars in de vorm van het eiland Wijsman en Bri winnen fourso Texelaars in strandzesdaag «TEXELSE j COURANT' Lni».c»<Jcb|ibt--l »»n ilc fo Met grate belangstelling heb ik het rapport 'Met het oog op... morgen' over de Texelse land- en tuinbouw gelezen Er staan veel interessant gegevens In, maar naar mijn mening teleurstellend weinig visie. Ik ben geen boer, maar zie wel een aantal trends, die overigens ook in het rap port staan vermeld. De vraag is hoe de Texelse landbouw op die trends zou kunnen reageren. Zo leidt de mondialisering van de landbouwmarkt tot schaalvergroting van productiemethoden en tot lage prijzen van buikproducten als graan, melk en vlees. De Texelse landbou wers proberen mee te doen, maar dat lukt maar matig. Met name de schapenhouderij is niet meer renda bel. De groeimogelijkheden voor be drijven zijn beperkt, het areaal krimpt. Dat is logisch: het eiland wordt niet groter. Mijn conclusie: de Texelse landbouwsector houdt deze wedloop niet vol. Is dat zo9 Zo nee, hoe vangt een koe een haas? Zo ja, wat dan? In het rapport is het antwoord niet te vinden, alleen de wens om de schaal te vergroten. Dan komen er strengere regels met betrekking tot ammoniak en bestrijdingsmiddelen. De landbouw op Texel staat er volgens het rapport wat dit betreft gunstig voor omdat hier minder gif nodig is. Toch heb ik begrepen dat een verbod dreigt voor een aantal middelen die noodzakelijk zouden zijn voor met name de bollen- sector. Hierover staat mets in het rap port. Hoe groot is die bedreiging? De strengere natuurbeschermings- regels staan wel in het rapport ver meld, maar niet veel meer dan dat. Wat is hier de grootste bedreiging en hoe groot is die bedreiging? Hoeveel Bewoners en personeel van het Ver pleeghuis hebben vrijdagmorgen de aan de Hollewal grenzende tuin in gebruik genomen. Die werd vorig jaar al aangelegd door de firma Tatenhove, maar omdat het er toen allemaal nog wat kaal uitzag, besloot de directie van het huis de officiële ingebruikstelling uit te stellen. Onge lukkig genoeg was het vrijdag, de al enige tiid geleden geprikte datum, bewolkt en winderig, waardoor het gezelschap zich gedwongen zag de plechtigheid naar binnen te verplaat sen. Kitty Kooger, mevrouw Jonkman en mevrouw Vlas, allen bewoners van de somatische afdeling, wilden ech ter wel even naar buiten rilden om te poseren voor de fotograaf De tuin is aangelegd naar een ontwerp van Lindy Stroo uit Eierland en is onder meer voorzien van brede paden, waarop de rolstoelen uitstekend uit de voeten kunnen, en een vijver. De bewoners toonden zich uiterst tevre den over het resultaat, temeer omdat de bomen en struiken langs de Holle- wal nog niet zó hoog zijn dat ze zijn verstoken van de reunng op straat. De bewoners van de psychogeriatrische afdeling hadden al eerder een eigen (afgesloten) tuin. (Foto Joop Rommets) geld is ermee gemoeid9 Is het alleen schade door ganzen en smienten of is er ook nog iets anders? Wat wel uitvoerig in het rapport aan de orde komt, is de vermindering van het landbouwareaal. En dit is ook duidelijk. Het loslaten van het convenant met betrekking op het graslandareaal lijkt me strijdig met recreatiebelangen en het behoud van het karakteristieke Texelse land schap Ik denk niet dat dit de boeren in dank zal worden afgenomen. Ook de verzilting wordt uitgebreid behandeld. Maar met alle respect: de enige concreet nieuwe oplossing lijkt me marginaal. Het omleiden van wa ter uit de Moksloot en de Muy en het terugdringen van brakwater uit de Petten zullen geen zoden aan de dijk zetten bij het bestrijden van verzilting. Eén blik op de kaart maakt dit duide lijk. Er wordt mets gemeld over de aanleg van een waterbuffer waar je in de winter overtollig regenwater naar toe leidt om het in de zomer weer te kunnen gebruiken. Is dat haalbaar en wenselijk? Is dat overbodig, zijn de duinen voldoende als waterbuffer? Welke nadelen zitten hieraan? Zijn er mogelijkheden voor het kweken van zilte gewassen op het eiland? Verder staat er in het rapport geen woord over de maatschappelijke druk op landschapsbescherming. Schaalvergroting bij bedrijven brengt de bouw van grauwe, karakterloze schuren met zich mee, die een be dreiging vormen voor de recreatieve aantrekkelijkheid van Texel en voor het behoud van het karakteristiek Texels landschap. In het rapport ontbreekt ook een ana lyse van de mogelijkheden van biomassa-energie op Texel. Zijn die er dan niet9 Zijn er ook geen moge lijkheden voor andere sectoren? Tot slot staan er naar mijn idee een paar onhaalbare wensen in, die be trekking hebben op natuurgebieden. Het inzetten van natuurgebied als commerciële weidegrond is nu zeer beperkt en uitbreiding maatschappe lijk onhaalbaar. Daar zijn die gebeiden niet voor. Het lijkt me niet goed mo gelijk dat de agrarische natuur- veremging natuurgebieden gaat be heren. Ik twijfel niet aan hun deskundigheid, maar wel aan de fi nanciering van dit plan. Wie zal dat betalen? Ik kan hier uit eigen ervaring putten: het beheer van een natuurge biedje van 2 hectare in Den Helder kost ƒ45.000,- per jaar en levert ƒ0,- op. Het is geen wonder dat men ook zoekt naar nieuwe financierings bronnen voor de Agrarische Natuur- veremgmg, maar het lijkt me sterk dat die een reele mogelijkheid wordt. Ik zal wel op een paar tenen zijn gaan staan, maar dit doe ik uit bezorgdheid voor de toekomst van de Texels land-. bouw, die mij na aan het hart ligt. Al leen als je de knelpunten durft te ver melden, kun je ze misschien oplossen Arthur Oosterbaan, Den Burg. Een leuk souvenir of relatie geschenk, dat het uitstekend zal doen in een kerstpakket, zo noemt Brigida van Lieshout haar jongste creatie: een kaars in de vorm van Texel. Aan de 'westkant' heeft de kaars de gele kleur van het strand gekregen, compleet met blauwe zee en branding. Het is de bedoeling dat de gebruiker rond de twee lonten het strandzand strooit dat in een zakje wordt bij geleverd. 'Ook dan brandt de kaars zeker een uur', aldus Van Lieshout, die eerder tekende voor de gedich ten op de Texel-kalender die tijdens Kunst in Zee werd gepresenteerd. Van Lieshout figuurzaagde de vorm en liet aan de hand daarvan bij Hans Boom een ijzeren mal maken. De dames van de kaarsenmakerij in de oude melkfabriek aan de Schilder- weg gieten de kaarsen met behulp van de mal met de hand. 'Daardoor is iedere kaars uniek.' Enkele horecazaken hebben het kleinood inmiddels besteld en dinsdag zal wethouder Nel Eelman een exem plaar in ontvangst nemen voor het gemeentearchief. Voor consumenten is de kaars uitsluitend te koop bij boetiek Déja-Vu in de Weverstraat De eilandkaars. rustend op de mal waarmee die is gemaakt, van Lieshout wil de auteursrechten op de kaars verkopen om andere kunstprojecten te financieren. Met 38 stablefordpunten eind> Henk Wijsman en Dirk Jan Brinl eerste bij de clubkampioensctw foursome die zondag op de golt werden gespeeld. Bij deze spel ss vormen twee spelers een tea' wordt met één bal gespeeld: beide spelers slaat op de or holes af. de andere op de eve les. Daarna wordt om beurten gespeeld. De teamleden hebbe gezamenlijk handicap en prol over achttien holes zoveel mo le stablefordpunten te behalen man en Brinks werden op de gevolgd door Cees Boks Büthker, die 37 punten behae Willem Speelman en Ruud werden met 35 punten derde Bij de dames mochten Wijsmane en Claudia Montag punten de wisselbeker in ontv nemen. Titelverdedigers Els Po j|s en Martine Zandje scoorden 3S ten, waarmee ze op een plaats eindigden, net voor Boorsma en Margreet de Graa' ook 35 punten haalden Gisterochtend is in Hoek van Ho la 91 de strandzesdaagse van staf gaan, een wandeltocht over 1' oh over het totale strand van Noo' 1 Zuid-Holland. Onder de deelne zijn ook Texelaars. De 59-jarigo Geus uit den Burg loopt de tocK de 11" keer. Siem Plaatsman Waal (61) doet het voor de ze» he keer en Adne Westerlaken (4 sc Den Burg maakt de tocht voo eerst. Zaterdag is de finish Helder. DAAR RED JE LEVENS MEE lei in v, it 30 on k\ uv 1e1 iet DINSDAG 25 JULI 2000 van de Texelse organisatie. 'Het is hier superveilig en alles is hier pnma geregeld.' De buiten-Texelaars, die naar het eiland waren gekomen met kleurige tourbussen die waren omge bouwd tot rijdende garages waaruit flitsende crosswagens kwamen rol len, gaven het rennerskwartier een De vliegende start bij de Formule 1 zorgde voor veel spektaxei. Veel brokken werden niet gemaakt, maar soms ging het toch mis. De rode vlaggen gingen in de lucht nadat de wagens van Bonito Daalder en Cor Snoeij waren gecrasht 'Een dramabaan', oordeelde laatstgenoemde over het aangepast parcours. Waar eerdere edities van de autocross regelmatig werden stil gelegd omdat een of meerdere wagens ondersteboven in sloot lagen, ging de rode vlag zondag een stuk minder vaak omhoog. Uit veiligheidsoverwegingen was de vaart gehaald uit het rechte eind richting Genteweg, waarop de wagens topsnelheden be reikten en zich aan het eind meer dan eens in de prutsloot boor den. Voor de coureurs kwam het zondag vooral aan op behendigheid. Voor de liefhebbers van een verfijnde rijstijl was het een verademing, maar de kijkers die voor het ruige werk kwamen vonden het rondjesrijden maar een saaie bedoening. Óf een veilig parcours óf met verze kerd zijn. Onder druk van deze keuze van de Koninklijke Nederlandse Auto cross Federatie (KNAF) had de orga niserende MAB-club met alleen het traditionele parcours veranderd in een baan met wat flauwere bochten, maar waren ook andere veiligheids voorzieningen aangebracht. Zo had den de hooibalen tegen de binnen ring plaatsgemaakt voor een ploegvoor met daarachter een wal grond. De baancommissarissen had den hun riskante plek op het gras verruild voor een standplaats op een berg grond. Geen overbodige voor ziening, ondervond Mark Peter Graaf, die desondanks op de vlucht sloeg toen een overkantse bolide recht op zijn zandheuvel afreed en deze bij kans tot het topje wist te beklimmen. Gezellig uitstapje De snelheden, met name in de For mule 1 -klasse, waarbij voor het eerst een 'vliegende start' werd toegepast, liepen hoog op De zelfgebouwde bolides, doorgaans uitgerust met motoren van tussen de 500 tot 700 paardenkrachten, bereikten regelma tig snelheden van 100 tot 120 kilome ter per uur. Het zijn wagens waarin bedragen van tussen de ƒ25.000,- en ƒ50.000,- zijn geïnvesteerd en - zo als viel te horen aan het motorgeluid - die tot in de perfectie zijn afgesteld. Voor de 24 overkantse coureurs die dit weekend naar Texel waren geko men, was de autocross niet alleen een gezellig uitstapje want hoe goed de onderlinge sfeer tijdens de feest avond en in het rennerskwartier ook was, tijdens de race stond de eer op het spel. Wereldkampioen 'De baan is perfect', constateerde coureur Willem Koopmans uit Alkmaar, die wegens materiaalpech overigens op het oordeel van zijn zoon Ko moest vertrouwen. De Noordhollander was onder de indruk Tekst en foto's Gerard Timmerman uitslagen Formule 1 Texelaars: 1: Martijn de Veij, 2. Kees Pol jr., 3. Egbert van der Werf, 4. Frans Coevert, 5. Pascal Spigt, 6. Jaap Veltkamp. Rodeo: 1. Bert Uitgeest, 2. Pablo Brandenburg, 3. Joost van Heer waarden, 4. Stefan de Wit, 5. Simon Koopmans, 6 Otto Goënga. Finale met-Texelaars: 1. Bijlsma, 2. Frankie Wainman j| Peter Ruig, 4. Fred Hink, 5, AxeH 6. Toon Vronmk. Winnaar 4 cilinder vrije klasse:l| Prins. Winnaar superfinale: Frankie* man jr. wat on-Texelse aanblik. De pits werd bevolkt door grote mannen die druk sleutelend aan hun materiaal hun kansen wogen 'Een snelle wagen is één, maar je moet ook een goede coureur zijn.' Ouwe Bijlsma uit Sint Anne Parochie. Fred Hink uit Heiloo, Jan van der lest uit Drachten en onze eigen Martijn de Veij werden als favo riet getipt. De Texelaar was ingeno men met de komst van Murray Harrisson, de heersende wereldkam pioen. die op Texel voor het eerst op een grasbaan reed. Hobbelig 'In Engeland zijn we gewend aan het rijden op gravel en hebben we een vangrail naast de baan. Het is hier wat hobbeliger, maar zolang ik maar uit de greppel blijf moet het allemaal wel lukken.' Harrisson reed zijn rond jes in de wagen van De Veij, die voor de gelegenheid voorzien was van een gouden dak, waarmee alleen de we reldkampioen mag rijden. Zodra De Veij zelf aan de beurt was, werd het dak vervangen door zijn eigen blauwe exemplaar. De rijlstijl van de Engelsman, en ook die van landgenoot en oud-wereld- kampioen Frank Wainman jr., was voor de liefhebbers een genot om te zien. 'In de bocht nét op tijd het kontje erin. Daaraan kan je toch zien dat zulke lui over veel techniek be schikken', wist een Texelse coureur te vertellen. Overbrenging Waar geroutineerde rijders op de baan in hun element waren, hadden sommige Texelaars het zwaar te stel len op het aangepaste parcours. 'Dit is mets voor mij. De oude baan was een stuk langer en daarop kwam ik veel beter uit. Er zit niets anders op dan de overbrenging aan te passen', mopperde Cor Snoei), nadat hij in de Rodeoklasse met Bonito Daalder een Dat de hoge positie voor de baancommissarissen geen overbodige maatregels w wees de manoeuvre die Linda Smit met haar Voivo uitvoerde. aanvaring had gehad, waarbij beide crosswagens een duikeling maakten. In de finale overkwam het Ronald Uitgeest, die volgens ooggetuigen door broer en de latere winnaar Bert, opzij werd gezet. 'Was dat zo? Het is jammer dat ik er uit lig, maar dat hoort bij het crossen. Volgende keer beter Tweede in de rodeo werd Pablo Brandenbrug en de derde plaats was een prooi voor nieuwkomer Joost van Heerwaarden. In de finale van de 4- cilinder vrije klasse zag Jan Jacob de Jong de vierde plaats aan zijn neus voorbij gaan. De enthousiast rijdende Texelaar werd in de finale gediskwa lificeerd omdat hij tot tweemaal toe inhaalde terwijl er met gele vlaggen werd gezwaaid. 'Ken jij al die jonge jongens? Ik met meer hoor', informeerde de al wat grijs aan de slapen zijnde baan commissaris Hank Witte, kort nadat een blauwe Volvo zijn hoge stand plaats heeft geramd. 'Zag je me weg springen?' De verantwoordelijke 'jon gen' blijkt een meisje te zijn, dat zich voorstelt als Linda Smit en mans ge noeg is om zelf de ketting aan de tractor te koppelen Een baantje als chauffeur op trekker blijkt overigens populair, ondervond Werner Dros. 'Ik werd gebeld door een man die inter nationaal chauffeur is en vroeg of hij vanmiddag op de trekker mocht rij den.' Bij de 'buiten-Texelaars' ging de over winning naar Ouwe Bijlsma, die Frankie Wainman jr. van het lijf wist te houden. Derde werd Peter Ruig. Martijn de Veij was in de Formule 1- klasse goed op dreef. Met een 8,3 li ter Chevrolet V8 motor was hij zijn Texelse opponenten te snel af. 'Het werd ook wel eens tijd. Want ik sta nu al drie keer achter elkaar in de finale, zonder te winnen.' Temidden van de vele onbekende gezichten in het rennerskwartier van de autocross viei ook een oudge diende te herkennen. 'Piet Witte, alias De Woeste, aangenaam', haalde de oud-coureur, die zondag als lasser van de partij was, zijn officièle KNAF- licentie tevoorschijn. Witte behoorde tot 1985 tot de trouwe autocrossers die het evenement kleur gaven, een tijdperk waarin begrippen als For mule 1 en Rodeo op Texel nog moes ten worden uitgevonden. Er werd ge reden in afgedankte karren waarop met stalen profielen bumpers waren gelast en die met een kwast enigszins toonbaar waren gemaakt. Onder de ie motorkap werd met veel creafa maar met weinig geld, het nodig; sleuteld om hoge snelheden te bftrot ken. Witte ging in zijn topjaren confrontatie met zijn mederi|der: uit de weg, wat kon resulter; sht flinke averij. Ooit reed hij zelfs eer|de rondje tegen het verkeer in. woeste rijstijl leverde hem zijn naam op. Als lasser in de pits wt monteur, die destijds bij Cebec eg nu bij Frans Stolk Mechanisatie probleem uit de weg gaat, pre hoe hij de brokken waarmee de dige generatie crossers zoi kwam aanzetten aan elkaar m 'bakken'. (Foto Gerard Ti

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 4