automobilisten betalen
Heen nog voor de auto
luis dames Dijt verzamelpunt Wampexers
Loketten straks deels onbemand
L'lllfliSMSMII
Verjaardagsfeestje
in rook opgegaan
Kandidaatstelling
GIRO 2737
Thomas en de
Zwaan
Slik vanger
TEXELSE J couRANT
Nieuwe veerboot
In het huis van de dames Dijt controleren Kees Jaap Harting en Willem van de Kamer van Kwjapsma de door de Wampexers meege
Hefinrichting
LUCHTBRUG
Aanvullende hefinrichting
HELLING 1:25
VERVOLG VAN PAGINA 1
De tegelkachel verwarmt niet alleen het hele huis, er kan ook vlees in bereid worden.
Een nieuwe ovenplaat heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat de rook niet op de juiste
manier kon worden afgevoerd. (Foto Ban Boach)
'Ik wist dat het wel mee zou vallen en
heb dat ook gemeld bij de alarm
centrale. Er was niet echt brand,
maar ik had met de middelen om al
het hout uit de kachel te halen.'
Palm vermoedt dat de rook met door
de kachelpijp kon ontsnappen door
de nieuwe ovenplaat die onlangs in
het ingenieuze apparaat is gezet. 'Het
formaat zal niet helemaal kloppen.
Voordat ik de kachel opnieuw aan
steek zal ik eerst de leverancier erbij
halen.'
Terwijl de brandweer binnen bezig
was, meldden zich buiten de eerste
bezoekers voor Palms verjaardag.
'Van het feestje is weinig terechtge
komen. Vanwege de stank konden
we met in de huiskamer zitten.
Schade is er eigenlijk niet, het was
alleen maar vervelend.'
Een defecte tegelkachel zorgde
zondagmiddag aan het Vroonlant
in De Mars voor zoveel rook
ontwikkeling, dat bewoonster
Marijke Palm zich genoodzaakt
zag de brandweer te bellen. Die
rukte op volle sterkte uit, maar
hoefde slechts wat brandend hout
te verwijderen. De schade bleef
beperkt tot stankoverlast.
'In korte tijd stond de huiskamer
blauw van de rook. Ik moest op de
tast de telefoon zoeken', aldus Palm.
vens en de bijbehorende terreinen,
heeft de plannen in studie. Later zul
len ook de gemeenten Den Helderen
Texel erbij worden betrokken, wat
nog tot wijzigingen kari leiden.
Het ontwerp voor de nieuwe boot
moet volgend jaar definitief zijn. In
2002 is het besteksklaar en kan de
aanbesteding worden gehouden,
waarna in 2003 en 2004 de bouw kan
plaatsvinden.
VERVOLG VAN PAGINA 1
één door het bestuur voorgedragen
kandidaat. Als ze er tenminste 40
handtekeningen van aandeelhouders
voor krijgen, kunnen ze ook zelf ie
mand op de voordracht zetten.
President-commissaris Bakker
toonde zich vrijdagavond nogal be
duusd door de kritiek. Het was hele
maal zijn initiatief geweest en hij had
alleen maar praktisch en duidelijk
willen zijn. Er was immers niets
nieuws onder de zon? Verwijzende
naar de op handen zijnde statuten
wijziging beloofde hij echter serieuze
aandacht
De voor vijf jaar herkozen Harry Ran
uitte de gebruikelijke dank voor het
vertrouwen. Hij vertelde daarbij dat
de Raad van Commissanssen streeft
naar kwaliteit binnen het bestuur en
zich daarbij laat leiden door regels
zoals die gelden voor ondernemingen
die ter beurze zijn genoteerd. In de
zes bestuursvergaderingen van het
afgelopen jaar heeft men zich onder
meer bezig gehouden met de 40 aan
bevelingen van de commissie Peters
inzake regels voor goed bestuur,
goed toezicht, verdeling van taken,
verantwoordelijkheden en bevoegd
heden en afleggen van verantwoor
ding aan de aandeelhouders. Naast
het voeren van goed beleid is toet
sing en bijstunng nodig, met alleen op
financieel, maar ook op sociaal en
milieuterrein Om met name het toe
zicht en de advisering richting direc
tie beter te kunnen uitoefenen heb
ben de commissarissen onlangs een
studiedag 'Het commissariaat in be
weging' bezocht en hebben mede
naar aanleiding daarvan een Regle
ment voor de Raad van Commissa
rissen van de Teso-bootdienst opge
steld en ondertekend.
nleginrichting gezien vanuit het oosten. Bij NAP en beladen schip (4.40 meter diepgangligt de brug horizontaal. De brug wordt gebruikt van -1,50 meter tot +2,10 meter NAP. De diepgang van het lege schip is 3,80
Zonnebloem zoekt
verplegenden
met pit
"Ook ik doe mee
als vrijwilliger"
Bel: (076) 564 63 62
Geef om
kinderen met
een spijs
verteringsziekte
maag m m
lever B B
darm B B
STICHTING I
ftrtlIr.ft 4J0, 14 HI AR
Hij lag aan de dijk, vlakbij de vuur
toren. De zwaan. In het ongerepte
zand van de stille morgen lag hij
daar adembenemend alleen en
dood In wat voor vlaag van ver
standsverbijstering was hij vergeten
zijn vleugels uit te slaan? Wat had
hem bewogen
deze richting te kiezen? Ik knielde
bij de schrijnend mooie gestalte, zijn
veren waren fraai geschikt van
staart tot hals. Een paar veren was
hij verloren, ze lagen verspreid in het
vochtige zand. Zijn ene zichtbare
oog was klein en leek tot over de
dood heen waakzaam. Instinctief
zocht ik naar zijn partner Zwanen
horen samen te zijn en sluiten een
huwelijk voor het leven. Misschien
had ze zijn dood vermoed en was ze
gewoon doorgevlogen. Alle verha
len over zwanen bezetten mijn
hoofd, de wilde zwanen, de zeven
zwanen die eigenlijk zeven prinsen
waren, het lelijke jonge eendje dat
zwaan zou worden en natuurlijk
Leda en haar zwaan. Ik pakte een
paar van de losgeraakte veren en
streek ermee langs mijn gezicht. Er
gens dreinde een kinderversje in
mijn hoofd: 'Witte zwanen, zwarte
zwanen, wie gaat er mee naar En
geland varen, Engeland is gesloten,
de sleutel is gebroken en is er dan
geen timmerman, die de sleutel
maken kan, laat doorgaan, laat door
gaan en de laatste is gevangen
In herinnering beleefde ik de sensa
tie van het gevangen worden. Even
was er een lichte huivenng De och
tend lag glanzend te wachten in het
najaarslicht. Ver weg aan de vloed
lijn verschenen de eerste wande
laars. Even deed ik mijn ogen dicht
en dacht aan dierbare doden Iets
verlamde mij en hield mij vast op de
plek. Een ijl stemmetje maakte mij
los uit mijn gedachten. 'Hij is verder
gevlogen', klonk het gedecideerd.
Een bleek mannetje van hooguit
drie jaar stond wijdbeens over de
zwaan gebogen. 'Hij gaat over de
Eierlanden. naar de Hoge Berg en
daar kan hij weer vliegen.'
Even tuurde hij aandachtig naar mijn
gezicht, alsof hij peilde of het de
moeite waard was zijn verhaal voort
te zetten. De kleine prins en de dode
zwaan, schoot het door mij heen.
Waar was hij in vredesnaam van
daan gekomen? Er was verder nie
mand te bekennen. Zijn onwezen
lijk bleek gezicht kwam wat
dichterbij. 'Ssst, de zwaan hoort
alles wat wij zeggen, hij zou kunnen
bijten ssst. Hij zou kunnen veran
deren in een tijger. Hij zou dat kun
nen willen 'Wie ben je. en waar is
je moeder of je vader', wilde ik vra
gen. Maar hij was me voor. 'Ik ben
Thomas en ik weet alles', zei hij. Er
was mets tegen in te brengen. 'Waar
is de Hoge Berg9', vroeg ik door. Hij
wuifde luchtig met zijn bleke han
den. 'Gewoon achter de derde
wolk', dat begrijp je toch wel?' Ik
was plotseling in een totaal ander
begrijpen aangeland. Ik keek naar
de magere beentjes in de grote
schoenen met kale neuzen. Ik
hechtte mij in een paar luttele se
conden aan amberkleurige ogen en
een volmaakte neus vol sproeten.
'Doodgaan is met erg 'stelde hij mij
gerust. 'Je hangt op een hele grote
schommel boven de wereld, overal
hangen die schommels.'
'Oh, zit het zo', zei ik zacht. 'Ja hoor,
zo zit het. Dag zwaan Hij maakte
een gracieuze kushand in de rich
ting van de zwanenhals, liep toen
naar mij en pakte mijn hand. Het
was lang geleden dat een kushand
die van kleine kinderlippen kwam
mij zo diep raakte. Zijn beentjes ren
den van mij weg, richting vloedlijn,
waar een luid 'Thomas, Thomas,
kom hieeeeeeer. mijn richting uit
daverde
Diezelfde avond, op een van de
kleine meertjes aan de zuidpunt,
ontwaarde ik een zwarte zwaan.
Een indrukwekkende schoonheid
en eveneens alleen. Zij zwom in vi
cieuze cirkels, schudde met impo
sante gebaren haar veren en
staarde mij bewogen aan. Ik wist nu
zeker dat ik de kleine prins had ont
moet. Mijn zoon lacht mij uit. Hij
zegt dat ik zelfs een zwaan niet
gewoon als een zwaan kan zien.
Dana Rover
brachte antwoorden. <Fo'° 'l0 drooO
DINSDAG 3 OKTOBER 2000
rover heb jij op 26 mei in je co-
Langs de Weg geschreven?'
waag die Harry op zijn vrije
agmiddag tientallen malen werd
ild en waarop ook de journalist
anvankelijk het antwoord schul-
oest blijven. Totdat hij de betref-
ïkrant had gevonden, waarin hij
r de titel Gelde Meiden ver-
Ie over het 'huis van de Dames
De markante woning aan de
irstraat diende ditmaal als meld-
ïoor de Warripex, die in het laat-
ieekend van oktober wordt ge
len. 'Zodra ik las dat Kees Dros
r. ed gekocht, wist ik waar de in-
jving voor de Wampex zoia zijn',
deorgamsatielid Piet Keijzer, die
i„ wd-Wampexer Dros alle mede-
I mg kreeg.
slag 15.00 uur verschenen op
'anaal van TVTexel de vragen
op de aspirant-Wampexers het
oord moest vinden. Het vinden
de locatie alleen was niet ge-
I, vond organisator Kwjapsma.
fampexers moesten tevens op
naar de tekst op de boeg nabij
t 0. Het antwoord werd gevonden
op vakantiepark De Krim, in de vorm
van een citaat uit het boek Arjen van
Corde Bruyn. 'Onweerstaanbaar rees
het wrak uit de diepte op. De zee zag
zich een aren oude buit ontglippen
Omhooggestuwd door haar eigen
kracht. Ar/en was de eerste die het bij
paal 0 ontdekte.Een telefoontje naar
De Krim volstond niet, de deelnemers
moesten zelf gaan kijken of Iemand
heen sturen. Neem een echte Dub
bele von Sion mee, luidde een andere
opdracht. Sommige Wampexers
kwamen aanzetten met de cultuur
prijs, anderen haalden bij een bollen-
boer de gelijknamige narcis op. Een
groep die zich hiervoor bij Marijke
Palm meldde, kwam op een ongeluk
kig tijdstip: bij haar was net een
kachelbrand uitgebroken. Texels was
ook het schapenkaasje dat moest
worden meegenomen. Een foto ver
wees naar manege Akenburg en voor
de denktank had Kwjapsma een
echte rekenvraag in petto.
De opdrachten waren niet even mak
kelijk, maar wel vermakelijk, zoals
bleek uit de reacties. Menig deelne
mer benutte het buitenkansje om een
kijkje te nemen in en rond het huis van
de Dames, een mogelijkheid die tot
voor kort maar voor een enkeling was
weggelegd. Op zoek naar de ant
woorden werden behalve Harry ook
talloze andere Texelaars om hulp ge
vraagd Met als resultaat dat de
groep van Jan Zijm zich binnen het
uur in het huis aan de Weverstraat
meldde, waarna anderen snel volg
den. Vijfentwintig groepen hadden
alle vijf antwoorden goed, terwijl tien
een score van vier haalden. Vijfen
dertig is een mooi aantal om eind
oktober mee van start te gaan. oor
deelde Kwjapsma, die zes andere
groepen met drie of minder antwoor
den moest teleurstellen. Daarmee is
het aantal van negenendertig groe
pen dat vorig jaar aan de start ver
scheen bewust teruggebracht. 'De
groepen komen elkaar in de blokken
te vaak tegen en ook organisatorisch
is het teveel van het goede', ver
klaarde Swier Oosterhuis.
het gemiddelde aantal inzittenden
per auto is gedaald tot 2,3.
Wachten komt steeds vaker voor. Het
aantal auto's dat moest wachten al
vorens de oversteek te kunnen ma
ken groeide van 80 000 naar 100.000.
In de afgelopen tien jaar is het aantal
verviervoudigd en de wachttijden
dreigen nu onaanvaardbare vormen
aan te nemen. Meer dan twee uur
komt regelmatig voor.
Bedrijfszeker
De technische staat van de schepen
en aanleginrichtingen is uitstekend
zodat van de 13.280 geplande af
vaarten in het afgelopen jaar er
slechts vier niet doorgingen, twee
wegens een defect aan een schip en
twee wegens een defect aan de
aanieginrichting. Het aantal afvaarten
met vertraging steeg van 218 naar
341, maar dat was meestal omdat
gewacht moest worden op spoed
eisend zieken- of gewonden
transport.
Smits maakt veel gebruik van de taxi
als ze met de boot mee moet voor
medische behandeling in het zieken
huis. Als de taxi laat op de haven ar
riveert zijn de slagbomen voor de
strook voor voorangsauto's vaak al
dicht, zodat de taxi bij de gewone
auto's moet aansluiten en patiënten
hun afspraak met de specialist kun
nen mislopen. 'Laat ook een late taxi
nog even door', pleitte ze. Bakker
stond direct aan haar zijde: 'Ik vind
dat de directeur dat in orde moet
maken'. Taxiondernemer Bart de
Vries kwam met iets dergelijks. Hij
pleitte voor soepelheid bij het toela
ten van de vaak laat arriverende bus
jes met kinderen voor het speciaal
onderwijs
Thijs Molenaar klaagde dat het wel
erg lang duurt voordat mensen erin
slagen een aandeel te kopen.Voor
andere aandeelhouders was dat aan
leiding om te pleiten voor een nieuwe
emissie van aandelen of het op de
markt brengen van aandelen die Teso
zelf in portefeuille heeft.
Naar aanleiding van de agendapun
ten en in de rondvraag werden di
verse vragen gesteld. Jan Boon uit
Den Burg kreeg desgevraagd te ho
ren dat de ideeën om de veerhaven
van Den Helder naar het Balgzand te
verplaatsen de eerste 15-20 jaar niet
aan uitvoering toe zijn. Teso denkt het
voorlopig met de bestaande haven te
moeten doen. Dezelfde vragensteller
(werkzaam als toxicoloog bij het
NIOZ) mocht tot zijn tevredenheid
vernemen dat de op zijn initiatief uit
gevoerde proef met minder giftige
anti-aangroeiverf op de schepen
gunstig zijn uitgepakt. Daarom zal
ook bij volgende dokbeurten een
middel worden toegepast dat geen
tin bevat.
Kees Goedegeburen deed voorstel
len voor verruiming van het opstelter
rein m Den Helder door de zoge
naamde betonbaan erbij te trekken
en de loketten te verplaatsen. Ook
deed hij de suggestie om de Molen
gat nog niet direct weg te doen, maar
als derde boot in stand te houden om
daarmee grote drukte op te vangen
Directeur Wortel reageerde Instem
mend op het eerste (in het plan van
'Oranjewoud' is rekening gehouden
met 'opoffering' van een deel van de
betonbaan) en afwijzend op het
tweede. In stand houden van een
derde boot is volgens Wortel met ef
ficiënt en gezien de korte omlooptijd
werkt deze al gauw belemmerend
voor de twee andere veerboten.
Late taxi's
De gehandicapte mevrouw Peeters-
teem wordt iets anders, maar komt in
hoofdlijnen op hetzelfde neer
De mond van de veerhaven van 't
Horntje zal worden verruimd door een
stuk van het noordelijke havenhoofd
af te halen. Dat gebeurt met alleen om
ruimte te bieden voor het bredere
schip, maar ook omdat het dan mo
gelijk is de vaargeul te verleggen zo
dat deze recht voor de fuik komt. De
veerboot kan dan binnenvaren zon
der op het laatste moment te hoeven
bijsturen.
Dit alles betekent een vrij ingrijpende
verandering van de grotendeels uit
1964 daterende aanieginrichting in
beide veerhavens en de bijbehorende
opstelterreinen en andere infrastruc
tuur. De 'fuik' moet tenminste 3,45
meter wijder worden, zodat het bre
dere schip erin kan, wat inhoudt dat
één van de fuikeilanden moet worden
verplaatst. De heftorens en de
beweegbare stalen brug die van la
tere datum is, zouden eigenlijk ook
drie meter meer ruimte moeten bie
den maar kunnen voorlopig in stand
blijven.
Het Texelse opstelterrein is groot ge
noeg voor het grotere aantal auto's
dat de nieuwe veerboot kan laden.
Dat van Den Heider zal echter moe
ten worden vergroot, want dat is nu
al te klein. De autoafritten aan beide
kanten van het Marsdiep moeten
worden verruimd.
Rijkswaterstaat, eigenaar van de ha-
dit jaar zal Teso een ingrijpende wijziging van het tarief-
eem invoeren. Automobilisten betalen alleen nog voor
uto, ongeacht het aantal inzittenden. Het tarief wordt
meer afhankelijk van de drukte om een betere sprei
van het vervoer te krijgen. Later komen er meer loket
im de verkoopcapaciteit op te voeren; deze zullen deels
■mand zijn.
de schitterende bedrijfsresultaten
van Teso in het afgelopen jaar: meer
dan 5% groei en mede daardoor een
record nettowinst van 6,5 miljoen
gulden. Opnieuw konden de tarieven
ongewijzigd worden gelaten. Toch is
er zorg, met name over de wachttij
den die soms alweer oplopen tot
twee uur. Teso steunt elke maatregel
om tot spreiding van het vervoer te
komen en neemt daarin zelf het voor
touw. Uiterst belangrijk is dat het aan
tal toeristische slaapplaatsen op
Texel niet verder groeit. Het nieuwe,
wat grotere schip levert aan de op
lossing van het wachttijdenprobleem
slechts een bescheiden bijdrage. De
grenzen van de mogelijkheden zijn
bereikt.
De bereikbaarheid van Texel (en van
Den Helder) wordt ook bedreigd door
de beperkte capaciteit van de wegen
en andere verkeersvoorzieningen in
Den Helder. Dat probleem is door de
betrokken gemeenten, de provincie
en Teso onderzocht en de provincie
heeft oplossingen voorgesteld. Met
kennelijke afkeuring constateerde
Bakker dat de gemeente Den Helder
het nu laat afweten wat de uitvoering
betreft. Hij hoopte dat men zich daar
alsnog anders zal opstellen. 'Het is
ook in het belang van de stad zelf'.
De invoer van het systeem betekent
voor Teso meer efficiency, voor de
klanten meer service maar voor de
inkomsten van het bedrijf is het een
achteruitgang. 'We moeten 5% van
onze omzet inleveren', aldus Wortel.
'Maar dat is verantwoord, de finan
ciële situatie laat het toe'.
Voor Teso is van fundamenteel be
lang dat het systeem ertoe bijdraagt
dat naar verhouding meer geld komt
van overkantse automobilisten die op
de drukste dagen komen, omdat zij
de veroorzakers zijn van de grootste
kosten.
Animo
Hoewel het met Teso buitengewoon
goed gaat en de gemoederen niet
door spanningen worden bezig ge
houden, trok de aandeelhouders
vergadering veel belangstelling. Niet
minder dan 343 aandeelhouders,
goed voor totaal 360 stemmen, vul
den de Burgemeester De Koning-hal.
Onder hen veel nieuwe aandeelhou
ders. want de 'terugkeer' van aande
len gaat gestaag door. Het afgelopen
jaar konden 94 nieuwelingen worden
ingeschreven. President-commissa
ris Bob Bakker: 'Er zijn nu totaal 2531
aandeelhouders en ruim 90% daar
van behoort tot de regelmatige ge
bruikers van de bootdienst, dus de
doelgroep waarvoor Teso in de eer
ste plaats bezig is. Leuk is dat de
gemiddelde leeftijd van de aandeel
houders gestaag daalt. Dat betekent
ons inziens dat onze bedrijfsfilosofie
ook jongere mensen aanspreekt Dat
is belangrijk voor de toekomstige
identiteit van de onderneming. Ook
zij kunnen zich vinden in het motto
van dokter Adriaan Wagemaker in
1907: We varen om te varen en met
voor de winst.
Wachttijden
Bakker keek met voldoening terug op
Ongekend
Hoe spectaculair de ontwikkeling bij
Teso is geweest, bleek ook nog eens
uit de toelichting die directeur Wortel
gaf bij de bedrijfsresultaten. De 35
miljoen omzet was helemaal aan
volumegroei te danken, want de ta
rieven bleven opnieuw ongewijzigd
Dat is al het geval sinds 1993, terwijl
in die tijd de tarieven voor het open
baar vervoer met 25% zijn gestegen.
Als de inflatie in aanmerking wordt
genomen is eigenlijk sprake van
tariefsdaling. Opmerkelijk is dat de
groei van het personenvervoer (4,2%)
opnieuw minder is dan de groei van
het voertuigenvervoer en dat de groei
niet (zoals de afgelopen jaren) zich
alleen in voor- en naseizoen voltrok,
maar ook in juli en september, aldus
Wortel.
Een ander belangrijk gegeven is dat
is bij grote drukte sprake van
ite belasting van de twee lo
ten. Ook voor de passagiers
niet leuk om in de rij voor de
ite staan met de vrees dat de
intussen zal wegvaren. Door
«nemende (piek)drukte ko-
deze situaties steeds meer
en als over vijf jaar de nieuwe
vaart, zal het er niet beter op
en. Extra kassa's zijn alleen
cieel verantwoord als ze on-
nd zijn. Deze werken op ver
van een nieuw type kaart, dat
is weer kan worden opge-
ieerd en zeker vijf jaar mee-
Het tarief bestaat uit een
tarief met eventueel een toe-
loor piekdagen. Het biedt fre-
e passagiers voordeel boven
s van losse retours. Als het
om voertuigen die langer zijn
,5 meter, wordt een tarief per
ilengte in rekening gebracht.
ns Teso-directeur Rob Wortel,
iet nieuwe systeem in de
«Ihoudersvergadermg van vrij-
joelichtte, zullen regelmatige
ikers van de boot er gemiddeld
p vooruitgaan.
aast verandert er voor aandeel-
rs van Teso nog iets. In plaats
vijftig gratis persoons-
ichten die zij nu jaarlijks kunnen
i, kunnen zij ook kiezen voor 10
igovertochten (retours) inclu-
izittenden. Niet-Texelse aan-
juders hebben recht op vijf gra-
irtuigovertochten.
ouwe tariefstructuur is in een
vorderd stadium van voorberei-
zodat het deze winter volledig
orden ingevoerd tegelijk met
ieuwe kaadsysteem Volgend
il als proef worden begonnen
sn onbemand loket. In 2004
dat er twee tot vier zijn.