automobilisten betalen Heen nog voor de auto luis dames Dijt verzamelpunt Wampexers Loketten straks deels onbemand L'lllfliSMSMII Verjaardagsfeestje in rook opgegaan Kandidaatstelling GIRO 2737 Thomas en de Zwaan Slik vanger TEXELSE J couRANT Nieuwe veerboot In het huis van de dames Dijt controleren Kees Jaap Harting en Willem van de Kamer van Kwjapsma de door de Wampexers meege Hefinrichting LUCHTBRUG Aanvullende hefinrichting HELLING 1:25 VERVOLG VAN PAGINA 1 De tegelkachel verwarmt niet alleen het hele huis, er kan ook vlees in bereid worden. Een nieuwe ovenplaat heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat de rook niet op de juiste manier kon worden afgevoerd. (Foto Ban Boach) 'Ik wist dat het wel mee zou vallen en heb dat ook gemeld bij de alarm centrale. Er was niet echt brand, maar ik had met de middelen om al het hout uit de kachel te halen.' Palm vermoedt dat de rook met door de kachelpijp kon ontsnappen door de nieuwe ovenplaat die onlangs in het ingenieuze apparaat is gezet. 'Het formaat zal niet helemaal kloppen. Voordat ik de kachel opnieuw aan steek zal ik eerst de leverancier erbij halen.' Terwijl de brandweer binnen bezig was, meldden zich buiten de eerste bezoekers voor Palms verjaardag. 'Van het feestje is weinig terechtge komen. Vanwege de stank konden we met in de huiskamer zitten. Schade is er eigenlijk niet, het was alleen maar vervelend.' Een defecte tegelkachel zorgde zondagmiddag aan het Vroonlant in De Mars voor zoveel rook ontwikkeling, dat bewoonster Marijke Palm zich genoodzaakt zag de brandweer te bellen. Die rukte op volle sterkte uit, maar hoefde slechts wat brandend hout te verwijderen. De schade bleef beperkt tot stankoverlast. 'In korte tijd stond de huiskamer blauw van de rook. Ik moest op de tast de telefoon zoeken', aldus Palm. vens en de bijbehorende terreinen, heeft de plannen in studie. Later zul len ook de gemeenten Den Helderen Texel erbij worden betrokken, wat nog tot wijzigingen kari leiden. Het ontwerp voor de nieuwe boot moet volgend jaar definitief zijn. In 2002 is het besteksklaar en kan de aanbesteding worden gehouden, waarna in 2003 en 2004 de bouw kan plaatsvinden. VERVOLG VAN PAGINA 1 één door het bestuur voorgedragen kandidaat. Als ze er tenminste 40 handtekeningen van aandeelhouders voor krijgen, kunnen ze ook zelf ie mand op de voordracht zetten. President-commissaris Bakker toonde zich vrijdagavond nogal be duusd door de kritiek. Het was hele maal zijn initiatief geweest en hij had alleen maar praktisch en duidelijk willen zijn. Er was immers niets nieuws onder de zon? Verwijzende naar de op handen zijnde statuten wijziging beloofde hij echter serieuze aandacht De voor vijf jaar herkozen Harry Ran uitte de gebruikelijke dank voor het vertrouwen. Hij vertelde daarbij dat de Raad van Commissanssen streeft naar kwaliteit binnen het bestuur en zich daarbij laat leiden door regels zoals die gelden voor ondernemingen die ter beurze zijn genoteerd. In de zes bestuursvergaderingen van het afgelopen jaar heeft men zich onder meer bezig gehouden met de 40 aan bevelingen van de commissie Peters inzake regels voor goed bestuur, goed toezicht, verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegd heden en afleggen van verantwoor ding aan de aandeelhouders. Naast het voeren van goed beleid is toet sing en bijstunng nodig, met alleen op financieel, maar ook op sociaal en milieuterrein Om met name het toe zicht en de advisering richting direc tie beter te kunnen uitoefenen heb ben de commissarissen onlangs een studiedag 'Het commissariaat in be weging' bezocht en hebben mede naar aanleiding daarvan een Regle ment voor de Raad van Commissa rissen van de Teso-bootdienst opge steld en ondertekend. nleginrichting gezien vanuit het oosten. Bij NAP en beladen schip (4.40 meter diepgangligt de brug horizontaal. De brug wordt gebruikt van -1,50 meter tot +2,10 meter NAP. De diepgang van het lege schip is 3,80 Zonnebloem zoekt verplegenden met pit "Ook ik doe mee als vrijwilliger" Bel: (076) 564 63 62 Geef om kinderen met een spijs verteringsziekte maag m m lever B B darm B B STICHTING I ftrtlIr.ft 4J0, 14 HI AR Hij lag aan de dijk, vlakbij de vuur toren. De zwaan. In het ongerepte zand van de stille morgen lag hij daar adembenemend alleen en dood In wat voor vlaag van ver standsverbijstering was hij vergeten zijn vleugels uit te slaan? Wat had hem bewogen deze richting te kiezen? Ik knielde bij de schrijnend mooie gestalte, zijn veren waren fraai geschikt van staart tot hals. Een paar veren was hij verloren, ze lagen verspreid in het vochtige zand. Zijn ene zichtbare oog was klein en leek tot over de dood heen waakzaam. Instinctief zocht ik naar zijn partner Zwanen horen samen te zijn en sluiten een huwelijk voor het leven. Misschien had ze zijn dood vermoed en was ze gewoon doorgevlogen. Alle verha len over zwanen bezetten mijn hoofd, de wilde zwanen, de zeven zwanen die eigenlijk zeven prinsen waren, het lelijke jonge eendje dat zwaan zou worden en natuurlijk Leda en haar zwaan. Ik pakte een paar van de losgeraakte veren en streek ermee langs mijn gezicht. Er gens dreinde een kinderversje in mijn hoofd: 'Witte zwanen, zwarte zwanen, wie gaat er mee naar En geland varen, Engeland is gesloten, de sleutel is gebroken en is er dan geen timmerman, die de sleutel maken kan, laat doorgaan, laat door gaan en de laatste is gevangen In herinnering beleefde ik de sensa tie van het gevangen worden. Even was er een lichte huivenng De och tend lag glanzend te wachten in het najaarslicht. Ver weg aan de vloed lijn verschenen de eerste wande laars. Even deed ik mijn ogen dicht en dacht aan dierbare doden Iets verlamde mij en hield mij vast op de plek. Een ijl stemmetje maakte mij los uit mijn gedachten. 'Hij is verder gevlogen', klonk het gedecideerd. Een bleek mannetje van hooguit drie jaar stond wijdbeens over de zwaan gebogen. 'Hij gaat over de Eierlanden. naar de Hoge Berg en daar kan hij weer vliegen.' Even tuurde hij aandachtig naar mijn gezicht, alsof hij peilde of het de moeite waard was zijn verhaal voort te zetten. De kleine prins en de dode zwaan, schoot het door mij heen. Waar was hij in vredesnaam van daan gekomen? Er was verder nie mand te bekennen. Zijn onwezen lijk bleek gezicht kwam wat dichterbij. 'Ssst, de zwaan hoort alles wat wij zeggen, hij zou kunnen bijten ssst. Hij zou kunnen veran deren in een tijger. Hij zou dat kun nen willen 'Wie ben je. en waar is je moeder of je vader', wilde ik vra gen. Maar hij was me voor. 'Ik ben Thomas en ik weet alles', zei hij. Er was mets tegen in te brengen. 'Waar is de Hoge Berg9', vroeg ik door. Hij wuifde luchtig met zijn bleke han den. 'Gewoon achter de derde wolk', dat begrijp je toch wel?' Ik was plotseling in een totaal ander begrijpen aangeland. Ik keek naar de magere beentjes in de grote schoenen met kale neuzen. Ik hechtte mij in een paar luttele se conden aan amberkleurige ogen en een volmaakte neus vol sproeten. 'Doodgaan is met erg 'stelde hij mij gerust. 'Je hangt op een hele grote schommel boven de wereld, overal hangen die schommels.' 'Oh, zit het zo', zei ik zacht. 'Ja hoor, zo zit het. Dag zwaan Hij maakte een gracieuze kushand in de rich ting van de zwanenhals, liep toen naar mij en pakte mijn hand. Het was lang geleden dat een kushand die van kleine kinderlippen kwam mij zo diep raakte. Zijn beentjes ren den van mij weg, richting vloedlijn, waar een luid 'Thomas, Thomas, kom hieeeeeeer. mijn richting uit daverde Diezelfde avond, op een van de kleine meertjes aan de zuidpunt, ontwaarde ik een zwarte zwaan. Een indrukwekkende schoonheid en eveneens alleen. Zij zwom in vi cieuze cirkels, schudde met impo sante gebaren haar veren en staarde mij bewogen aan. Ik wist nu zeker dat ik de kleine prins had ont moet. Mijn zoon lacht mij uit. Hij zegt dat ik zelfs een zwaan niet gewoon als een zwaan kan zien. Dana Rover brachte antwoorden. <Fo'° 'l0 drooO DINSDAG 3 OKTOBER 2000 rover heb jij op 26 mei in je co- Langs de Weg geschreven?' waag die Harry op zijn vrije agmiddag tientallen malen werd ild en waarop ook de journalist anvankelijk het antwoord schul- oest blijven. Totdat hij de betref- ïkrant had gevonden, waarin hij r de titel Gelde Meiden ver- Ie over het 'huis van de Dames De markante woning aan de irstraat diende ditmaal als meld- ïoor de Warripex, die in het laat- ieekend van oktober wordt ge len. 'Zodra ik las dat Kees Dros r. ed gekocht, wist ik waar de in- jving voor de Wampex zoia zijn', deorgamsatielid Piet Keijzer, die i„ wd-Wampexer Dros alle mede- I mg kreeg. slag 15.00 uur verschenen op 'anaal van TVTexel de vragen op de aspirant-Wampexers het oord moest vinden. Het vinden de locatie alleen was niet ge- I, vond organisator Kwjapsma. fampexers moesten tevens op naar de tekst op de boeg nabij t 0. Het antwoord werd gevonden op vakantiepark De Krim, in de vorm van een citaat uit het boek Arjen van Corde Bruyn. 'Onweerstaanbaar rees het wrak uit de diepte op. De zee zag zich een aren oude buit ontglippen Omhooggestuwd door haar eigen kracht. Ar/en was de eerste die het bij paal 0 ontdekte.Een telefoontje naar De Krim volstond niet, de deelnemers moesten zelf gaan kijken of Iemand heen sturen. Neem een echte Dub bele von Sion mee, luidde een andere opdracht. Sommige Wampexers kwamen aanzetten met de cultuur prijs, anderen haalden bij een bollen- boer de gelijknamige narcis op. Een groep die zich hiervoor bij Marijke Palm meldde, kwam op een ongeluk kig tijdstip: bij haar was net een kachelbrand uitgebroken. Texels was ook het schapenkaasje dat moest worden meegenomen. Een foto ver wees naar manege Akenburg en voor de denktank had Kwjapsma een echte rekenvraag in petto. De opdrachten waren niet even mak kelijk, maar wel vermakelijk, zoals bleek uit de reacties. Menig deelne mer benutte het buitenkansje om een kijkje te nemen in en rond het huis van de Dames, een mogelijkheid die tot voor kort maar voor een enkeling was weggelegd. Op zoek naar de ant woorden werden behalve Harry ook talloze andere Texelaars om hulp ge vraagd Met als resultaat dat de groep van Jan Zijm zich binnen het uur in het huis aan de Weverstraat meldde, waarna anderen snel volg den. Vijfentwintig groepen hadden alle vijf antwoorden goed, terwijl tien een score van vier haalden. Vijfen dertig is een mooi aantal om eind oktober mee van start te gaan. oor deelde Kwjapsma, die zes andere groepen met drie of minder antwoor den moest teleurstellen. Daarmee is het aantal van negenendertig groe pen dat vorig jaar aan de start ver scheen bewust teruggebracht. 'De groepen komen elkaar in de blokken te vaak tegen en ook organisatorisch is het teveel van het goede', ver klaarde Swier Oosterhuis. het gemiddelde aantal inzittenden per auto is gedaald tot 2,3. Wachten komt steeds vaker voor. Het aantal auto's dat moest wachten al vorens de oversteek te kunnen ma ken groeide van 80 000 naar 100.000. In de afgelopen tien jaar is het aantal verviervoudigd en de wachttijden dreigen nu onaanvaardbare vormen aan te nemen. Meer dan twee uur komt regelmatig voor. Bedrijfszeker De technische staat van de schepen en aanleginrichtingen is uitstekend zodat van de 13.280 geplande af vaarten in het afgelopen jaar er slechts vier niet doorgingen, twee wegens een defect aan een schip en twee wegens een defect aan de aanieginrichting. Het aantal afvaarten met vertraging steeg van 218 naar 341, maar dat was meestal omdat gewacht moest worden op spoed eisend zieken- of gewonden transport. Smits maakt veel gebruik van de taxi als ze met de boot mee moet voor medische behandeling in het zieken huis. Als de taxi laat op de haven ar riveert zijn de slagbomen voor de strook voor voorangsauto's vaak al dicht, zodat de taxi bij de gewone auto's moet aansluiten en patiënten hun afspraak met de specialist kun nen mislopen. 'Laat ook een late taxi nog even door', pleitte ze. Bakker stond direct aan haar zijde: 'Ik vind dat de directeur dat in orde moet maken'. Taxiondernemer Bart de Vries kwam met iets dergelijks. Hij pleitte voor soepelheid bij het toela ten van de vaak laat arriverende bus jes met kinderen voor het speciaal onderwijs Thijs Molenaar klaagde dat het wel erg lang duurt voordat mensen erin slagen een aandeel te kopen.Voor andere aandeelhouders was dat aan leiding om te pleiten voor een nieuwe emissie van aandelen of het op de markt brengen van aandelen die Teso zelf in portefeuille heeft. Naar aanleiding van de agendapun ten en in de rondvraag werden di verse vragen gesteld. Jan Boon uit Den Burg kreeg desgevraagd te ho ren dat de ideeën om de veerhaven van Den Helder naar het Balgzand te verplaatsen de eerste 15-20 jaar niet aan uitvoering toe zijn. Teso denkt het voorlopig met de bestaande haven te moeten doen. Dezelfde vragensteller (werkzaam als toxicoloog bij het NIOZ) mocht tot zijn tevredenheid vernemen dat de op zijn initiatief uit gevoerde proef met minder giftige anti-aangroeiverf op de schepen gunstig zijn uitgepakt. Daarom zal ook bij volgende dokbeurten een middel worden toegepast dat geen tin bevat. Kees Goedegeburen deed voorstel len voor verruiming van het opstelter rein m Den Helder door de zoge naamde betonbaan erbij te trekken en de loketten te verplaatsen. Ook deed hij de suggestie om de Molen gat nog niet direct weg te doen, maar als derde boot in stand te houden om daarmee grote drukte op te vangen Directeur Wortel reageerde Instem mend op het eerste (in het plan van 'Oranjewoud' is rekening gehouden met 'opoffering' van een deel van de betonbaan) en afwijzend op het tweede. In stand houden van een derde boot is volgens Wortel met ef ficiënt en gezien de korte omlooptijd werkt deze al gauw belemmerend voor de twee andere veerboten. Late taxi's De gehandicapte mevrouw Peeters- teem wordt iets anders, maar komt in hoofdlijnen op hetzelfde neer De mond van de veerhaven van 't Horntje zal worden verruimd door een stuk van het noordelijke havenhoofd af te halen. Dat gebeurt met alleen om ruimte te bieden voor het bredere schip, maar ook omdat het dan mo gelijk is de vaargeul te verleggen zo dat deze recht voor de fuik komt. De veerboot kan dan binnenvaren zon der op het laatste moment te hoeven bijsturen. Dit alles betekent een vrij ingrijpende verandering van de grotendeels uit 1964 daterende aanieginrichting in beide veerhavens en de bijbehorende opstelterreinen en andere infrastruc tuur. De 'fuik' moet tenminste 3,45 meter wijder worden, zodat het bre dere schip erin kan, wat inhoudt dat één van de fuikeilanden moet worden verplaatst. De heftorens en de beweegbare stalen brug die van la tere datum is, zouden eigenlijk ook drie meter meer ruimte moeten bie den maar kunnen voorlopig in stand blijven. Het Texelse opstelterrein is groot ge noeg voor het grotere aantal auto's dat de nieuwe veerboot kan laden. Dat van Den Heider zal echter moe ten worden vergroot, want dat is nu al te klein. De autoafritten aan beide kanten van het Marsdiep moeten worden verruimd. Rijkswaterstaat, eigenaar van de ha- dit jaar zal Teso een ingrijpende wijziging van het tarief- eem invoeren. Automobilisten betalen alleen nog voor uto, ongeacht het aantal inzittenden. Het tarief wordt meer afhankelijk van de drukte om een betere sprei van het vervoer te krijgen. Later komen er meer loket im de verkoopcapaciteit op te voeren; deze zullen deels ■mand zijn. de schitterende bedrijfsresultaten van Teso in het afgelopen jaar: meer dan 5% groei en mede daardoor een record nettowinst van 6,5 miljoen gulden. Opnieuw konden de tarieven ongewijzigd worden gelaten. Toch is er zorg, met name over de wachttij den die soms alweer oplopen tot twee uur. Teso steunt elke maatregel om tot spreiding van het vervoer te komen en neemt daarin zelf het voor touw. Uiterst belangrijk is dat het aan tal toeristische slaapplaatsen op Texel niet verder groeit. Het nieuwe, wat grotere schip levert aan de op lossing van het wachttijdenprobleem slechts een bescheiden bijdrage. De grenzen van de mogelijkheden zijn bereikt. De bereikbaarheid van Texel (en van Den Helder) wordt ook bedreigd door de beperkte capaciteit van de wegen en andere verkeersvoorzieningen in Den Helder. Dat probleem is door de betrokken gemeenten, de provincie en Teso onderzocht en de provincie heeft oplossingen voorgesteld. Met kennelijke afkeuring constateerde Bakker dat de gemeente Den Helder het nu laat afweten wat de uitvoering betreft. Hij hoopte dat men zich daar alsnog anders zal opstellen. 'Het is ook in het belang van de stad zelf'. De invoer van het systeem betekent voor Teso meer efficiency, voor de klanten meer service maar voor de inkomsten van het bedrijf is het een achteruitgang. 'We moeten 5% van onze omzet inleveren', aldus Wortel. 'Maar dat is verantwoord, de finan ciële situatie laat het toe'. Voor Teso is van fundamenteel be lang dat het systeem ertoe bijdraagt dat naar verhouding meer geld komt van overkantse automobilisten die op de drukste dagen komen, omdat zij de veroorzakers zijn van de grootste kosten. Animo Hoewel het met Teso buitengewoon goed gaat en de gemoederen niet door spanningen worden bezig ge houden, trok de aandeelhouders vergadering veel belangstelling. Niet minder dan 343 aandeelhouders, goed voor totaal 360 stemmen, vul den de Burgemeester De Koning-hal. Onder hen veel nieuwe aandeelhou ders. want de 'terugkeer' van aande len gaat gestaag door. Het afgelopen jaar konden 94 nieuwelingen worden ingeschreven. President-commissa ris Bob Bakker: 'Er zijn nu totaal 2531 aandeelhouders en ruim 90% daar van behoort tot de regelmatige ge bruikers van de bootdienst, dus de doelgroep waarvoor Teso in de eer ste plaats bezig is. Leuk is dat de gemiddelde leeftijd van de aandeel houders gestaag daalt. Dat betekent ons inziens dat onze bedrijfsfilosofie ook jongere mensen aanspreekt Dat is belangrijk voor de toekomstige identiteit van de onderneming. Ook zij kunnen zich vinden in het motto van dokter Adriaan Wagemaker in 1907: We varen om te varen en met voor de winst. Wachttijden Bakker keek met voldoening terug op Ongekend Hoe spectaculair de ontwikkeling bij Teso is geweest, bleek ook nog eens uit de toelichting die directeur Wortel gaf bij de bedrijfsresultaten. De 35 miljoen omzet was helemaal aan volumegroei te danken, want de ta rieven bleven opnieuw ongewijzigd Dat is al het geval sinds 1993, terwijl in die tijd de tarieven voor het open baar vervoer met 25% zijn gestegen. Als de inflatie in aanmerking wordt genomen is eigenlijk sprake van tariefsdaling. Opmerkelijk is dat de groei van het personenvervoer (4,2%) opnieuw minder is dan de groei van het voertuigenvervoer en dat de groei niet (zoals de afgelopen jaren) zich alleen in voor- en naseizoen voltrok, maar ook in juli en september, aldus Wortel. Een ander belangrijk gegeven is dat is bij grote drukte sprake van ite belasting van de twee lo ten. Ook voor de passagiers niet leuk om in de rij voor de ite staan met de vrees dat de intussen zal wegvaren. Door «nemende (piek)drukte ko- deze situaties steeds meer en als over vijf jaar de nieuwe vaart, zal het er niet beter op en. Extra kassa's zijn alleen cieel verantwoord als ze on- nd zijn. Deze werken op ver van een nieuw type kaart, dat is weer kan worden opge- ieerd en zeker vijf jaar mee- Het tarief bestaat uit een tarief met eventueel een toe- loor piekdagen. Het biedt fre- e passagiers voordeel boven s van losse retours. Als het om voertuigen die langer zijn ,5 meter, wordt een tarief per ilengte in rekening gebracht. ns Teso-directeur Rob Wortel, iet nieuwe systeem in de «Ihoudersvergadermg van vrij- joelichtte, zullen regelmatige ikers van de boot er gemiddeld p vooruitgaan. aast verandert er voor aandeel- rs van Teso nog iets. In plaats vijftig gratis persoons- ichten die zij nu jaarlijks kunnen i, kunnen zij ook kiezen voor 10 igovertochten (retours) inclu- izittenden. Niet-Texelse aan- juders hebben recht op vijf gra- irtuigovertochten. ouwe tariefstructuur is in een vorderd stadium van voorberei- zodat het deze winter volledig orden ingevoerd tegelijk met ieuwe kaadsysteem Volgend il als proef worden begonnen sn onbemand loket. In 2004 dat er twee tot vier zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 5