Herstart Vrije School geeft ontwikkeling
van individuele leerling weer alle ruimte
i
20 OE HELPERS Z'JN WEgX-<
DIT IS UETCBBRRET EN DUS.GEEN
EEN RKTER .WONT" DPT Fë£TIVBC
is P9S volgende week.,
WflT HRD IkL—
2E OOK 9LWEER
BELOOFD
IN EEN MOTIE
I URN 3E NIET
WONEN r
oud, Papier
Veranderingen
bij Radio Texel
Dorpentocht
college start
in Oosterend
Aannemer moet
dienstwoningen
samenvoegen
De eerste ronde
TEXELSE J COURANT
B en w onverbiddellijk:
Definitief 'nee'
tegen de VW
Damtoppers
delen punten
In verband met de herfstvakantie haalt
Scouting Texel zaterdag geen oud pa
pier op Oud papoer kan wel worden
gedeponeerd in de container naast het
scoutinggebouw in de Bernhardlaan
Zaterdag wordt in De Koog oud papier
opgehaald Bewoners dienen het vóór
10.00 uur gebundeld aan de straat te
zetten, of eventueel zelf naar de contai
ner aan de Nikadel te brengen.
In De Waal wordt zaterdag oud papier
opgehaald Inwoners van het dorp ko
men tussen 9.30 en 10.30 uur langs de
huizen. Oud papier kan ook worden in
geleverd bij de schapenboet in De Mars,
naast het gebouw van Kotex.
nen bevrijden, maar zover kwam het
niet.
Uitslagen
Rmus Vittali-Gerrit Vlaming 1-1, Cees Vinke-
Harry va Wetenng 2-0. Piet Bakelaar-Wim
Timmer 2-0; Jos de Wolf-Gernt Blom 2-0; Wim
Vlaming-Frans Kuiper 2-0. Hans Galjaard-Cees
Vinke 0-2; Wim Timmer-Rinus Vittali 0-2, Gerrit
Blom-Frans Bos 1-1; Jos de Wolf-Harry v.d.
Wetering 1-1.
Mede door het wegvallen van de on
langs overleden presentator Max Kok
zijn er enkele wijzigingen doorge
voerd in het weekprogrannma van
Radio Texel. Zo komt op zondag het
programma 'Nieuwtjes en achter
gronden' te vervallen en wordt Noud
Ellens 'Goud van Noud' een uur ver
vroegd. Om 15.00 uur wordt dan het
programma 'Country Time' van de
donderdagavond herhaald. 'Sport-
lokaal' begint als altijd om 16.00 uur.
Op de maandagavond komt de her
haling van 'Even bijpraten met...' te
vervallen. In plaats hiervan wordt na
het klassiek verzoekprogramma
'Symfonica' 'Wegdromen met een
boek' van de zaterdag herhaald.
'Even bijpraten met...' wordt nog wel
uitgezonden op de donderdagavond,
afgewisseld door de uitzending van
Cabaret-café van Pip Barnard en
Janien de Bruijn.
Nieuw is 'Muziek met Marco'. zater
dag van 18.00 tot 19.00 uur.
Ook dit najaar bezoeken b en w de
dorpen om in de respectievelijke
dorpshuizen in het openbaar te ver
gaderen met de dorpscommissies.
Allerlei vraagstukken worden daarbij
aan de orde gesteld, in het bijzonder
betrekking hebbend op het betref
fende dorp.
Bouw- en timmerbedrijf Van Heer
waarden moet twee illegale appar
tementen boven het bedrijf aan de
Bernhardlaan omvormen tot één
dienstwoning. Van Heerwaarden
heeft een vergunning gekregen
voor de bouw van één dienst
woning, maar bouwde er twee. De
gemeente geeft het bedrijf tot 1
april 2001 de tijd om de situatie in
overeenstemming met het bouw
besluit te brengen.
De langslepende kwestie dateert van
1997. Conform het gangbare beleid
verleende het college aannemer Nico
van Heerwaarden toestemming voor
de bouw van één dienstwoning. In
het nieuwe bedrijfsgebouw richtte
Van Heerwaarden echter twee appar
tementen in. Van Heerwaarden kreeg
van het college van b en w de op-
De bijeenkomsten worden in alle dor
pen gehouden, behalve Den Burg
omdat daar geen dorpscommissie
meer is, ook niet Ih staat van oprich
ting. De tournee start dinsdag 28
november in Oosterend. Op woens
dag 29 november is Den Hoorn aan
bod en op donderdag 30 november
De Waal. Maandag 18 december is
De Cocksdorp aan de beurt. In alle
dorpen is het aanvangstijdstip 19.30
uur. De data voor Oudeschild en De
Koog moeten nog worden vastge
steld.
dracht alsnog aan de vergunning-
voorwaarden te voldoen. Daarop ver
zocht Van Heerwaarden de illegale
situatie te gedogen. Wethouder Daan
Schilling (Texels Belang) wilde daar
toe overgaan, maar de rest van het
college was tegen. Van Heerwaarden
kreeg een aanschrijving in de bus om
voor 1 juni 2000 het aantal apparte
menten tot één te reduceren. Na tus
senkomst van de president van de
rechtbank werd die datum gesteld op
1 april 2001. Volgens de gemeente
heeft de ondernemer toegezegd zich
daaraan te houden.
Nadat dé bouwsituatie is rechtge
trokken, zal de gemeente optreden
tegen de bewoning: de bewoners
zouden geen enkele binding met het
bedrijf hebben en daarom niet ge
rechtigd zich te vestigen in een daar
aan gelieerde dienstwoning
Van Heerwaarden wil niets zeggen
over de kwestie omdat hij nog 'in
onderhandeling' is met het college.
Dat wordt ontkend door een woord
voerder van de gemeente.
B en w houden vast aan hun opvat
ting dat de jaarlijkse bijdrage die
de gemeente geeft aan de VW
voor 'informatie en dienstverle
ning' bevroren moet blijven en dus
niet trendmatig zal worden aange
past (geïndexeerd) zoals de VW
had gevraagd.
De hoop van het VW-bestuur dat het
college onder druk van de gemeen
teraad zijn opvattingen zou wijzigen
is dus niet bewaarheid. Bij de
commissiebehandeling van het ver
zoek bleek een meerderheid van de
raad achter het college te staan. De
WV heeft nog wel hoop dat de
hoogte van de bijdrage in de toe
komst bespreekbaar zal zijn.
Het college legt de nadruk op het
principiële karakter van de afwijzing.
Het argument dat de gemeente een
bijdrage moet geven aan de VW
omdat het verstrekken van informa
tie anders door de gemeente zou
moeten worden verzorgd, wordt niet
reëel gevonden. Men wil naast de
(wel geïndexeerde) jaarlijkse bijdrage
voor promotie en de niet
geïndexeerde bijdrage voor informa
tie en dienstverlening wel extra geld
geven, maar dan incidenteel, voor
initiatieven met promotionele beteke
nis zoals 'Natuurmaand Texel'
VRIJDAG 27 OKTOBER 2000
ran twee appartementen in het bedrijfsgebouw moet er één worden gemaakt.
Rinus Vittali en Gerrit Vlaming, die
samen de leiding hebben in de com
petitie van Damclub Oosterend/
Texel, gingen elkaar deze week met
positionele wapens te lijf. Met sub
tiele acties probeerde Vittali zijn te
genstander onder druk te zetten. De
halve hekstelling was inderdaad las
tig voor Vlaming, maar hij stelde zich
goed te weer. Naarmate de paiffj vur-
derde, werd het evenwicht niet echt
verbroken. Vittali overhoorde zijn op
ponent nog even in het eindspel,
maar zag spoedig het heilloze ervan
in. Een puntendeling was het terechte
resultaat,
Cees Vinke wist Harry van de Wete
ring een schijf te ontfutselen en
werkte de partij gedegen af. Gerrit
Blom verkeek zich op de open stel
ling van Jos de Wolf en meende een
slagzet naar dam te ontwaren. Hij be
gon er aan, maar De Wolf had slag
keus en juist daardoor kon de slag-
zet niet op de door Blom gewenste
wijze worden uitgevoerd. Een nacht
merrie, want hij kon pardoes opge
ven.
Wim Vlaming had steeds een licht
initiatief, maar schoot daar eigenlijk
niet zoveel mee op, want tegenstan
der Frans Kuiper wist de gevaren
steeds goed te bezweren. In de over
gang naar het eindspel kon Vlaming
plotseling een gesluierde combinatie
uitvoeren, besloten met een tempo
zet en een slag naar dam. Daarmee
was de partij in Vlamings voordeel
beslist. Kuiper spartelde nog wel
even tegen, maar dat mocht met ba
ten.
Frans Bos wist Gerrit Blom op
knappe wijze een punt af te snoepen.
Dat lukte Harry van de Wetering op
de valreep ook tegen Jos de Wolf. De
Wolf leek gewonnen te staan, maar
Van de Wetering glipte via een
dubbeloffer nog net naar remise.
Rinus Vittali had Wim Timmer met
een opsluiting van de lange vleugel
opgezadel^. Met nauwkeurig spel
had Timmer zich hier wellicht uit kun-
Een te grote werkdruk, slechte samenwerking tussen de do
centen en een gebrek aan organisatie. Deze problemen leken
de Vrije School in haar voortbestaan te bedreigen. Aan het einde
van het vorige schooljaar werd de bezem er door gehaald. Met
een nieuwe structuur en een compleet nieuw docententeam zou
de basisschool aan de Gasthuisstraat een frisse start maken.
Inmiddels draait de school zeven weken volgens de nieuwe
opzet. 'Het gaat goed', zegt directeur-docent Marjan Arends.
De ouders hebben vertrouwen in de schooiOnderwijzer Wou
ter Weeman, die als enige gedurende drie maanden de oude
situatie heeft meegemaakt, vindt het 'heerlijk werken'. We kun
nen ons weer bezighouden met de essentie: de ontwikkeling
tan de kinderen.'
persoonlijk een andere levensfase
inluidde. Ik denk dat het de betrok
kenheid heeft versterkt. Het ging om
een heel bewuste keuze, een ver
plichting die we met z'n allen zijn
aangegaan
In de loop van het vorige schooljaar
heeft een beperkt aantal ouders de
veranderingen niet willen afwachten
en de kinderen van school gehaald.
Volgens Weeman gaat om slechts
twee leerlingen. Dat de school aan
geloofwaardigheid niet heeft inge
boet blijkt uit het vertrouwen dat de
ouders recentelijk in de schoolleiding
naar de Vrije School. Al met al geen
slechte score voor een school die net
een flinke crisis heeft doorgemaakt,
beaamt Arends.
Zij is erg verheugd over het enthou
siasme waarmee de ouders zich voor
de school inzetten. Van de ouders
wordt naast een extra financiële bij
drage verwacht dat zij zich fysiek
voor de Vrije School inspannen. Zij
maken het schoolgebouw schoon en
verlenen hand- en spandiensten bij
de vele culturele en creatieve activi
teiten, zoals de viering van de ver
schillende feesten die met de
Ogenschijnlijk was het een vreemd
lesluit: het ontslaan van alle docen-
ïn en het aantrekken van een nieuw
Merwijsteam. Want aan hun peda-
iogisch-didactische kwaliteiten werd
'iet getwijfeld en hun inzet was voor
beeldig. Hoe zou het verwisselen van
Je poppetjes dan een eind aan pro
blemen als een hoge werkdruk kun-
'en maken? Er kwamen toch geen
terkrachten bij? 'Het gehéél functio-
'eerde niet. De afstemming tussen
Je verschillende geledingen - be-
Suur, ouders en docenten - was niet
;«ed en het schortte aan de samen
werking en de communicatie tussen
:e leraren onderling', zegt Arends.
Omdat er een snelle en tegelijk
üructurele oplossing moest komen,
'hiervoor gekozen. Een nieuwe start
teak je het best met een nieuw team.
ten heb je geen verleden met elkaar
h kun je je niet aan vastgeroeste tra-
te storen. Er is in de loop der ja-
te geen cultuur gegroeid waarvan
Js nieuwe docent denkt: 'Oh, zo gaat
Alhier dus'en waaraan hij zich moet
impassen. Je begint samen met een
ïhone lei.'
"s frisse start van het onderwijsteam
"tl wonderwel samen met de levens-
tep van de vier nieuwe docenten,
'ten Arends, die klas 5 en 6 onder
'aar hoede heeft, Wouter Weeman
Mas 1 en 2), Bart Stemmeyer (kleu-
en Jeltje Musch (klas 3 en 4)
adden juist een periode afgesloten
^stonden op een keerpunt. Arends:
Sereen was zich aan het her
minnen. wat ga ik doen? Texel
r»am voor iedereen als geroepen,
tel betekende een nieuw beain in
Op de Texelse Vrije School wil het toeval dat
is kleuterleider. Hier gaat hij voor tijdens het
met biologisch-dynamlsche ingrediënten.
een compleet andere omgeving.'
Arends zelf komt uit Almelo en was
bezig met de verwerking van het
overlijden van haar man, toen zij de
vacature in de krant zag staan. Wee
man had eerder al zijn baan aan een
Vrije School in Zutphen opgezegd
omdat hij genoeg had van de plaat
selijke schoolcultuur en Musch was
net teruggekeerd van een twintigjarig
verblijf in de Verenigde Staten. 'Het
heeft kennelijk zo moeten zijn. Voor
het opbouwproces is het van extra
waarde neweest dat iedereen nok
de mannen lesgeven in de lagere klassen en de vrouwen in de hogere. Bart Steinmeyer
ritueel dat voorafgaat aan de dagelijkse broodmaaltijd. Het brood is in de klas gebakken
hebben uitgesproken. De zevende
klas (in tegenstelling tot andere scho
len is de Vrije School met overgegaan
op de term 'groep') werd opgeheven.
Het nieuwe schooljaar is begonnen
met vijftig leerlingen, waarvan er veer
tien in de kleuterklas zitten, de graad
meter voor het toekomstperspectief
van de school. Er hebben zich zes
nieuwe leerlingen aangemeld en ie
dere week voert Arends wel een ge
sprek met ouders die serieuze plan
nen hebben hun kind nog in het
lopende schooljaar over te plaatsen
seizoenswisseling samenhangen, de
zogenaamde 'jaarfeesten' die vol
gens traditie een belangrijke plaats in
het lesprogramma van Vrije Scholen
innemen 'Als er bloemen of tafels
nodig zijn of de verwarming het be
geeft, is één signaal naar de ouder-
kring voldoende om de zaak in bewe
ging te krijgen. Dat betekent een
enorme ontlasting voor de docenten.
Wanneer al dit soort facilitaire zaken
geregeld wordt kunnen zij zich volop
op het onderwijs concentreren.' Wou-
tor Wppman rtpnkt Hat Hp nipnvpp
organisatiestructuur daaraan mee
werkt Ook al vindt Arends de titel niet
bij haar passen omdat zij zichzelf
vooral als een coördinator ziet, zij is
tegen wil en dank benoemd tot direc
teur. een functie die voorheen aan de
Gasthuisstraat met bestond- Wee
man: 'Ouders, bestuur en docenten
hebben nu één aanspreekpunt, leder
een weet waar hij zijn moet. Dat geeft
enorm veel rust in vergelijking tot
vorig jaar.' Arends' functie heeft te
vens de communicatie tussen de
docenten verbeterd, zegt Weeman.
'We weten beter van elkaar waar de
ander mee bezig is, de klassen zijn
veel minder een eilandje geworden.
Er is nog steeds veel vrijheid voor de
docent om zi|n lessen in te vullen,
maar die vrijheid is wel ingekaderd.
En we staan meer open voor eikaars
ideeèn.' Dat de onderlinge afstem
ming van de lesprogramma's goed
wordt doorgesproken, is met name
van belang nu de leerkrachten voor
het eerst hun klas behouden. Tot dit
jaar hielden de kinderen vanaf de
kleuterklas tot en met de zevende
klas dezelfde meester of juffiede
docent ging met de kinderen mee
over. Nu krijgt de leraar de leerlingen
van een collega, dan is het handig om
te weten wat die collega de kinderen
bijbrengt. Het systeem doet volgens
Weeman meer recht aan de speci
fieke kwaliteiten van de verschillende
docenten.
De Vrije School zal zich meer gaan
inspannen voot de samenwerking
met de gemeente en de overige ba
sisscholen. Ook daarvoor is Arends
verantwoordelijk. 'Ik merk aan het
overleg met de andere scholen dat de
Vrije School een tijd lang een buiten
beentje is geweest. We willen meer
openheid betrachten en afrekenen
met het arrogante idee dat wij beter
zijn dan de andere scholen. Ik denk
dat we veei van elkaar kunnen leren.
Op de meer zakelijke terreinen kun
nen wij ons voordeel doen van de
kennis bij de reguliere scholen. En zij
kunnen iets opsteken van de manier
waarop wij naar de kinderen kijken.'
De onderwijsbenadering van de Vrije
School is minder gericht op korte-
tormiin-roci iltaton on nhiortiowo loor
doelen, maar meer op de
ontwikkelingsmogelijkheden van ie
der kind afzonderlijk. Naast de harde
vakken als lezen, schrijven en reke
nen wordt evenveel ruimte gegeven
aan de kunstzinnige, motorische en
manuele ontwikkeling van de indivi
duele leerling en aan het leren sa
menleven en samenwerken. Wee
man: 'We willen ieder kind met al zijn
talenten en beperkingen het gevoel
geven dat hij mag zijn zoals hij is. Het
streven is er niet zozeer op gencht om
de leerling zo snel mogelijk een hoog
cijfer te laten halen. Wij vragen ons
eerder af: hoe zal het over twintig jaar
met het kind gaan? Zijn basis wordt
nu al gelegd.' Arends: 'Onze les
methode moet passen bij de kwali
teiten van het kind Sommige leerlin
gen zijn beter af op een gewone
school, voor andere kinderen is onze
benadering beter. Het zou mooi zijn
als door een betere samenwerking de
leerlingen op die school terechtko
men die het best bij ze past.'
Arends vindt met dat de Texelse Vrije
School is teruggekeerd naar de oor
sprong, het antroposofische
gedachtengoed van Rudolf Steiner,
die aan het begin van de twintigste
eeuw de grondslag voor de Freie
Waldorfschulen legde. 'We hebben er
opnieuw vorm aan gegeven. Er is een
pionierstijd geweest waarin alles kon.
Maar de mens heeft zich ontwikkeld.
Deze tijd vereist een andere aanpak.
Onze nieuwe structuur brengt verlich
ting en maakt het mogelijk dat we ons
meer met de essentie bezighouden:
het kind leren zichzelf te ontplooien
en het vertrouwen te geven dat het
zich kan redden.'
Tekst en foto's
Bart Bosch
Marjan Arends heeft behalve op Vrije Scholen gewerkt op een school voor speciaal on-