Herstart Vrije School geeft ontwikkeling van individuele leerling weer alle ruimte i 20 OE HELPERS Z'JN WEgX-< DIT IS UETCBBRRET EN DUS.GEEN EEN RKTER .WONT" DPT Fë£TIVBC is P9S volgende week., WflT HRD IkL— 2E OOK 9LWEER BELOOFD IN EEN MOTIE I URN 3E NIET WONEN r oud, Papier Veranderingen bij Radio Texel Dorpentocht college start in Oosterend Aannemer moet dienstwoningen samenvoegen De eerste ronde TEXELSE J COURANT B en w onverbiddellijk: Definitief 'nee' tegen de VW Damtoppers delen punten In verband met de herfstvakantie haalt Scouting Texel zaterdag geen oud pa pier op Oud papoer kan wel worden gedeponeerd in de container naast het scoutinggebouw in de Bernhardlaan Zaterdag wordt in De Koog oud papier opgehaald Bewoners dienen het vóór 10.00 uur gebundeld aan de straat te zetten, of eventueel zelf naar de contai ner aan de Nikadel te brengen. In De Waal wordt zaterdag oud papier opgehaald Inwoners van het dorp ko men tussen 9.30 en 10.30 uur langs de huizen. Oud papier kan ook worden in geleverd bij de schapenboet in De Mars, naast het gebouw van Kotex. nen bevrijden, maar zover kwam het niet. Uitslagen Rmus Vittali-Gerrit Vlaming 1-1, Cees Vinke- Harry va Wetenng 2-0. Piet Bakelaar-Wim Timmer 2-0; Jos de Wolf-Gernt Blom 2-0; Wim Vlaming-Frans Kuiper 2-0. Hans Galjaard-Cees Vinke 0-2; Wim Timmer-Rinus Vittali 0-2, Gerrit Blom-Frans Bos 1-1; Jos de Wolf-Harry v.d. Wetering 1-1. Mede door het wegvallen van de on langs overleden presentator Max Kok zijn er enkele wijzigingen doorge voerd in het weekprogrannma van Radio Texel. Zo komt op zondag het programma 'Nieuwtjes en achter gronden' te vervallen en wordt Noud Ellens 'Goud van Noud' een uur ver vroegd. Om 15.00 uur wordt dan het programma 'Country Time' van de donderdagavond herhaald. 'Sport- lokaal' begint als altijd om 16.00 uur. Op de maandagavond komt de her haling van 'Even bijpraten met...' te vervallen. In plaats hiervan wordt na het klassiek verzoekprogramma 'Symfonica' 'Wegdromen met een boek' van de zaterdag herhaald. 'Even bijpraten met...' wordt nog wel uitgezonden op de donderdagavond, afgewisseld door de uitzending van Cabaret-café van Pip Barnard en Janien de Bruijn. Nieuw is 'Muziek met Marco'. zater dag van 18.00 tot 19.00 uur. Ook dit najaar bezoeken b en w de dorpen om in de respectievelijke dorpshuizen in het openbaar te ver gaderen met de dorpscommissies. Allerlei vraagstukken worden daarbij aan de orde gesteld, in het bijzonder betrekking hebbend op het betref fende dorp. Bouw- en timmerbedrijf Van Heer waarden moet twee illegale appar tementen boven het bedrijf aan de Bernhardlaan omvormen tot één dienstwoning. Van Heerwaarden heeft een vergunning gekregen voor de bouw van één dienst woning, maar bouwde er twee. De gemeente geeft het bedrijf tot 1 april 2001 de tijd om de situatie in overeenstemming met het bouw besluit te brengen. De langslepende kwestie dateert van 1997. Conform het gangbare beleid verleende het college aannemer Nico van Heerwaarden toestemming voor de bouw van één dienstwoning. In het nieuwe bedrijfsgebouw richtte Van Heerwaarden echter twee appar tementen in. Van Heerwaarden kreeg van het college van b en w de op- De bijeenkomsten worden in alle dor pen gehouden, behalve Den Burg omdat daar geen dorpscommissie meer is, ook niet Ih staat van oprich ting. De tournee start dinsdag 28 november in Oosterend. Op woens dag 29 november is Den Hoorn aan bod en op donderdag 30 november De Waal. Maandag 18 december is De Cocksdorp aan de beurt. In alle dorpen is het aanvangstijdstip 19.30 uur. De data voor Oudeschild en De Koog moeten nog worden vastge steld. dracht alsnog aan de vergunning- voorwaarden te voldoen. Daarop ver zocht Van Heerwaarden de illegale situatie te gedogen. Wethouder Daan Schilling (Texels Belang) wilde daar toe overgaan, maar de rest van het college was tegen. Van Heerwaarden kreeg een aanschrijving in de bus om voor 1 juni 2000 het aantal apparte menten tot één te reduceren. Na tus senkomst van de president van de rechtbank werd die datum gesteld op 1 april 2001. Volgens de gemeente heeft de ondernemer toegezegd zich daaraan te houden. Nadat dé bouwsituatie is rechtge trokken, zal de gemeente optreden tegen de bewoning: de bewoners zouden geen enkele binding met het bedrijf hebben en daarom niet ge rechtigd zich te vestigen in een daar aan gelieerde dienstwoning Van Heerwaarden wil niets zeggen over de kwestie omdat hij nog 'in onderhandeling' is met het college. Dat wordt ontkend door een woord voerder van de gemeente. B en w houden vast aan hun opvat ting dat de jaarlijkse bijdrage die de gemeente geeft aan de VW voor 'informatie en dienstverle ning' bevroren moet blijven en dus niet trendmatig zal worden aange past (geïndexeerd) zoals de VW had gevraagd. De hoop van het VW-bestuur dat het college onder druk van de gemeen teraad zijn opvattingen zou wijzigen is dus niet bewaarheid. Bij de commissiebehandeling van het ver zoek bleek een meerderheid van de raad achter het college te staan. De WV heeft nog wel hoop dat de hoogte van de bijdrage in de toe komst bespreekbaar zal zijn. Het college legt de nadruk op het principiële karakter van de afwijzing. Het argument dat de gemeente een bijdrage moet geven aan de VW omdat het verstrekken van informa tie anders door de gemeente zou moeten worden verzorgd, wordt niet reëel gevonden. Men wil naast de (wel geïndexeerde) jaarlijkse bijdrage voor promotie en de niet geïndexeerde bijdrage voor informa tie en dienstverlening wel extra geld geven, maar dan incidenteel, voor initiatieven met promotionele beteke nis zoals 'Natuurmaand Texel' VRIJDAG 27 OKTOBER 2000 ran twee appartementen in het bedrijfsgebouw moet er één worden gemaakt. Rinus Vittali en Gerrit Vlaming, die samen de leiding hebben in de com petitie van Damclub Oosterend/ Texel, gingen elkaar deze week met positionele wapens te lijf. Met sub tiele acties probeerde Vittali zijn te genstander onder druk te zetten. De halve hekstelling was inderdaad las tig voor Vlaming, maar hij stelde zich goed te weer. Naarmate de paiffj vur- derde, werd het evenwicht niet echt verbroken. Vittali overhoorde zijn op ponent nog even in het eindspel, maar zag spoedig het heilloze ervan in. Een puntendeling was het terechte resultaat, Cees Vinke wist Harry van de Wete ring een schijf te ontfutselen en werkte de partij gedegen af. Gerrit Blom verkeek zich op de open stel ling van Jos de Wolf en meende een slagzet naar dam te ontwaren. Hij be gon er aan, maar De Wolf had slag keus en juist daardoor kon de slag- zet niet op de door Blom gewenste wijze worden uitgevoerd. Een nacht merrie, want hij kon pardoes opge ven. Wim Vlaming had steeds een licht initiatief, maar schoot daar eigenlijk niet zoveel mee op, want tegenstan der Frans Kuiper wist de gevaren steeds goed te bezweren. In de over gang naar het eindspel kon Vlaming plotseling een gesluierde combinatie uitvoeren, besloten met een tempo zet en een slag naar dam. Daarmee was de partij in Vlamings voordeel beslist. Kuiper spartelde nog wel even tegen, maar dat mocht met ba ten. Frans Bos wist Gerrit Blom op knappe wijze een punt af te snoepen. Dat lukte Harry van de Wetering op de valreep ook tegen Jos de Wolf. De Wolf leek gewonnen te staan, maar Van de Wetering glipte via een dubbeloffer nog net naar remise. Rinus Vittali had Wim Timmer met een opsluiting van de lange vleugel opgezadel^. Met nauwkeurig spel had Timmer zich hier wellicht uit kun- Een te grote werkdruk, slechte samenwerking tussen de do centen en een gebrek aan organisatie. Deze problemen leken de Vrije School in haar voortbestaan te bedreigen. Aan het einde van het vorige schooljaar werd de bezem er door gehaald. Met een nieuwe structuur en een compleet nieuw docententeam zou de basisschool aan de Gasthuisstraat een frisse start maken. Inmiddels draait de school zeven weken volgens de nieuwe opzet. 'Het gaat goed', zegt directeur-docent Marjan Arends. De ouders hebben vertrouwen in de schooiOnderwijzer Wou ter Weeman, die als enige gedurende drie maanden de oude situatie heeft meegemaakt, vindt het 'heerlijk werken'. We kun nen ons weer bezighouden met de essentie: de ontwikkeling tan de kinderen.' persoonlijk een andere levensfase inluidde. Ik denk dat het de betrok kenheid heeft versterkt. Het ging om een heel bewuste keuze, een ver plichting die we met z'n allen zijn aangegaan In de loop van het vorige schooljaar heeft een beperkt aantal ouders de veranderingen niet willen afwachten en de kinderen van school gehaald. Volgens Weeman gaat om slechts twee leerlingen. Dat de school aan geloofwaardigheid niet heeft inge boet blijkt uit het vertrouwen dat de ouders recentelijk in de schoolleiding naar de Vrije School. Al met al geen slechte score voor een school die net een flinke crisis heeft doorgemaakt, beaamt Arends. Zij is erg verheugd over het enthou siasme waarmee de ouders zich voor de school inzetten. Van de ouders wordt naast een extra financiële bij drage verwacht dat zij zich fysiek voor de Vrije School inspannen. Zij maken het schoolgebouw schoon en verlenen hand- en spandiensten bij de vele culturele en creatieve activi teiten, zoals de viering van de ver schillende feesten die met de Ogenschijnlijk was het een vreemd lesluit: het ontslaan van alle docen- ïn en het aantrekken van een nieuw Merwijsteam. Want aan hun peda- iogisch-didactische kwaliteiten werd 'iet getwijfeld en hun inzet was voor beeldig. Hoe zou het verwisselen van Je poppetjes dan een eind aan pro blemen als een hoge werkdruk kun- 'en maken? Er kwamen toch geen terkrachten bij? 'Het gehéél functio- 'eerde niet. De afstemming tussen Je verschillende geledingen - be- Suur, ouders en docenten - was niet ;«ed en het schortte aan de samen werking en de communicatie tussen :e leraren onderling', zegt Arends. Omdat er een snelle en tegelijk üructurele oplossing moest komen, 'hiervoor gekozen. Een nieuwe start teak je het best met een nieuw team. ten heb je geen verleden met elkaar h kun je je niet aan vastgeroeste tra- te storen. Er is in de loop der ja- te geen cultuur gegroeid waarvan Js nieuwe docent denkt: 'Oh, zo gaat Alhier dus'en waaraan hij zich moet impassen. Je begint samen met een ïhone lei.' "s frisse start van het onderwijsteam "tl wonderwel samen met de levens- tep van de vier nieuwe docenten, 'ten Arends, die klas 5 en 6 onder 'aar hoede heeft, Wouter Weeman Mas 1 en 2), Bart Stemmeyer (kleu- en Jeltje Musch (klas 3 en 4) adden juist een periode afgesloten ^stonden op een keerpunt. Arends: Sereen was zich aan het her minnen. wat ga ik doen? Texel r»am voor iedereen als geroepen, tel betekende een nieuw beain in Op de Texelse Vrije School wil het toeval dat is kleuterleider. Hier gaat hij voor tijdens het met biologisch-dynamlsche ingrediënten. een compleet andere omgeving.' Arends zelf komt uit Almelo en was bezig met de verwerking van het overlijden van haar man, toen zij de vacature in de krant zag staan. Wee man had eerder al zijn baan aan een Vrije School in Zutphen opgezegd omdat hij genoeg had van de plaat selijke schoolcultuur en Musch was net teruggekeerd van een twintigjarig verblijf in de Verenigde Staten. 'Het heeft kennelijk zo moeten zijn. Voor het opbouwproces is het van extra waarde neweest dat iedereen nok de mannen lesgeven in de lagere klassen en de vrouwen in de hogere. Bart Steinmeyer ritueel dat voorafgaat aan de dagelijkse broodmaaltijd. Het brood is in de klas gebakken hebben uitgesproken. De zevende klas (in tegenstelling tot andere scho len is de Vrije School met overgegaan op de term 'groep') werd opgeheven. Het nieuwe schooljaar is begonnen met vijftig leerlingen, waarvan er veer tien in de kleuterklas zitten, de graad meter voor het toekomstperspectief van de school. Er hebben zich zes nieuwe leerlingen aangemeld en ie dere week voert Arends wel een ge sprek met ouders die serieuze plan nen hebben hun kind nog in het lopende schooljaar over te plaatsen seizoenswisseling samenhangen, de zogenaamde 'jaarfeesten' die vol gens traditie een belangrijke plaats in het lesprogramma van Vrije Scholen innemen 'Als er bloemen of tafels nodig zijn of de verwarming het be geeft, is één signaal naar de ouder- kring voldoende om de zaak in bewe ging te krijgen. Dat betekent een enorme ontlasting voor de docenten. Wanneer al dit soort facilitaire zaken geregeld wordt kunnen zij zich volop op het onderwijs concentreren.' Wou- tor Wppman rtpnkt Hat Hp nipnvpp organisatiestructuur daaraan mee werkt Ook al vindt Arends de titel niet bij haar passen omdat zij zichzelf vooral als een coördinator ziet, zij is tegen wil en dank benoemd tot direc teur. een functie die voorheen aan de Gasthuisstraat met bestond- Wee man: 'Ouders, bestuur en docenten hebben nu één aanspreekpunt, leder een weet waar hij zijn moet. Dat geeft enorm veel rust in vergelijking tot vorig jaar.' Arends' functie heeft te vens de communicatie tussen de docenten verbeterd, zegt Weeman. 'We weten beter van elkaar waar de ander mee bezig is, de klassen zijn veel minder een eilandje geworden. Er is nog steeds veel vrijheid voor de docent om zi|n lessen in te vullen, maar die vrijheid is wel ingekaderd. En we staan meer open voor eikaars ideeèn.' Dat de onderlinge afstem ming van de lesprogramma's goed wordt doorgesproken, is met name van belang nu de leerkrachten voor het eerst hun klas behouden. Tot dit jaar hielden de kinderen vanaf de kleuterklas tot en met de zevende klas dezelfde meester of juffiede docent ging met de kinderen mee over. Nu krijgt de leraar de leerlingen van een collega, dan is het handig om te weten wat die collega de kinderen bijbrengt. Het systeem doet volgens Weeman meer recht aan de speci fieke kwaliteiten van de verschillende docenten. De Vrije School zal zich meer gaan inspannen voot de samenwerking met de gemeente en de overige ba sisscholen. Ook daarvoor is Arends verantwoordelijk. 'Ik merk aan het overleg met de andere scholen dat de Vrije School een tijd lang een buiten beentje is geweest. We willen meer openheid betrachten en afrekenen met het arrogante idee dat wij beter zijn dan de andere scholen. Ik denk dat we veei van elkaar kunnen leren. Op de meer zakelijke terreinen kun nen wij ons voordeel doen van de kennis bij de reguliere scholen. En zij kunnen iets opsteken van de manier waarop wij naar de kinderen kijken.' De onderwijsbenadering van de Vrije School is minder gericht op korte- tormiin-roci iltaton on nhiortiowo loor doelen, maar meer op de ontwikkelingsmogelijkheden van ie der kind afzonderlijk. Naast de harde vakken als lezen, schrijven en reke nen wordt evenveel ruimte gegeven aan de kunstzinnige, motorische en manuele ontwikkeling van de indivi duele leerling en aan het leren sa menleven en samenwerken. Wee man: 'We willen ieder kind met al zijn talenten en beperkingen het gevoel geven dat hij mag zijn zoals hij is. Het streven is er niet zozeer op gencht om de leerling zo snel mogelijk een hoog cijfer te laten halen. Wij vragen ons eerder af: hoe zal het over twintig jaar met het kind gaan? Zijn basis wordt nu al gelegd.' Arends: 'Onze les methode moet passen bij de kwali teiten van het kind Sommige leerlin gen zijn beter af op een gewone school, voor andere kinderen is onze benadering beter. Het zou mooi zijn als door een betere samenwerking de leerlingen op die school terechtko men die het best bij ze past.' Arends vindt met dat de Texelse Vrije School is teruggekeerd naar de oor sprong, het antroposofische gedachtengoed van Rudolf Steiner, die aan het begin van de twintigste eeuw de grondslag voor de Freie Waldorfschulen legde. 'We hebben er opnieuw vorm aan gegeven. Er is een pionierstijd geweest waarin alles kon. Maar de mens heeft zich ontwikkeld. Deze tijd vereist een andere aanpak. Onze nieuwe structuur brengt verlich ting en maakt het mogelijk dat we ons meer met de essentie bezighouden: het kind leren zichzelf te ontplooien en het vertrouwen te geven dat het zich kan redden.' Tekst en foto's Bart Bosch Marjan Arends heeft behalve op Vrije Scholen gewerkt op een school voor speciaal on-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 5