Jeugd van nu heeft het moeilijker dan wij vroeger Peter Riteco verruilt onderwijs voor VUT 6 LR 1-1-2 .TEXELSE COURANT' Juffrouw Jansen Eilandcompetitie volleybal Eremetaal TEX ELSE^COU RANT BEZORGER m/v VRIJDAG 27 OKTOBER 2000 'De jeugd moet kunnen onderzoeken en ondervinden, maar ze moet wél op tijd te horen krijgen wat wel en niet kan. Daar man keert het in deze maatschappij aan. De kinderen zélf zijn net zo stout, vervelend, verstandig en aardig als vroeger. Alleen heb ben ze nu veel meer geld én middelen en denken ze dat ze overal recht op hebben, zonder dat daar verantwoordelijkheid tegenover staat. De jeugd wil tegenwoordig aandacht wanneer het hén uitkomt. Dat moet je begeleiden. Ze hebben het wat dat betreft moeilijker dan wij vroeger. Voor ons lagen de gren zen duidelijker.' Peter Riteco (60 jaar), die deze maand met de VUT ging, begon zijn onderwijsloopbaan in 1965 op de LTS. Als leraar heeft hij altijd geprobeerd kinderen te beoordelen door aan zijn eigen jeugd terug te denken. 'Ik dacht voortdurend: hoe was ik vroeger zélf. Dan kun je ze begrijpen - en inwendig la chen - maar je moet ze wel bestraffen.' Wat strafwerk betreft, is rugnummer 33 zoals hij zichzelf vaak betitelt, bepaald geen onbeschreven blad. Als kind kwam hij hard in aanraking met het bevoegd gezag. Een terugblik op internaten, bikkelen, het vermaken van mensen en onderwijs. Hij werd geboren in de Gravenstraat in Den Burg, als |ongste van zeven kinderen. Met vier oudere zussen beschikte hij over de nodige moe ders. Hij liet het zich lekker aanleu nen. Zijn oudste zus was 16 jaar toen hi] erbi] kwam, zijn vader hoofd van de Jozefschool. Een complicerende factor, want als hij op school iets uit haalde, kreeg hi] thuis op z'n donder. 'Mijn vader was rechtvaardig, maar streng. Het was voor m'n vriendjes ook een vreemde situatie. Die durf den niet bij me thuis te komen.' Omdat Peter op 31 oktober jarig is, liet z'n vader hem op de lagere school de eerste klas overslaan. 'Hij dacht natuurlijk ziezo, dat scheelt een /aar, maar ik heb m'n hele lagere school tijd op mijn tenen gelopen. Daar kwam bij dat ik een ontzettend speels kind was. Als je dan ook nog de jong ste van de klas bent, is dat niet pret- tig.' Op de ULO ging het nog beroerder. 'Ik maakte er niets van. Voor aard rijkskunde hadden we Brinkerhof. Ik hoor hem nog zeggen: Riteco, een nulll, met de nadruk op de letter I. Ik stond voor de Paasvakantie al een min vier voor dat vak.' Met een blik op zijn vrouw Welmoet, die samen met hem aan de huiskamertafel zit: 'Daar hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. Het gangpad ertus sen, ieder aan een kant. Nee, belang stelling voor elkaar hadden we nog niet. Dat kwam pas veel later.' Omdat hij ook een onvoldoende voor de godsdienstlessen haalde, kwam de kapelaan in het geweer. Tijdens een huisbezoek aan zijn ouders werd besloten Peter naar een internaat te sturen. Een normale gang van zaken in die tijd. Zijn broers en zussen wa ren dezelfde weg gegaan. 'De jon gens naar Medemblik, de meisjes naar Bergen. De eerste de beste dag hadden ze me al te pakken We wa ren wat zenuwachtig, wat lacherig, zaten met zo'n honderdtwintig jon gens aan tafel in een grote zaal. De frater, die achter z'n katheder stond, nep me bij zich en vroeg me wat er te lachen viel. Dat was de eerste keer dat ik aan m'n oren omhoog werd getild. Ingescheurde oren waren heel gewoon. We werden er verschrikke lijk streng behandeld. Ik kreeg erg veel strafwerk. Dat bestond vaak uit het uit je hoofd leren van stukken tekst. Dat vonden ze blijkbaar een goede training. Na schooltijd deden we veel aan sport en maakten we ki lometers lange wandelingen. We moesten ook veel naar de kerk, na tuurlijk. Je moet niet vergeten dat ze al die jongens moesten bezighouden. Daarna moest je aan je huiswerk. Het leren ging ook daar niet goed, ik vond het er niet fijn. Je mocht drie keer per jaar naar huis. Toch heb ik daar iets positiefs geleerd. Je leren aanpassen in een groep en ondanks alles plezier maken.' Peter was zich er van bewust dat z'n ouders zich behoorlijk wat moesten ontzeggen om hem naar een inter naat te sturen. 'Ik had het gevoel dat ik een probleem voor ze was. kreeg de ene onvoldoende na de andere voor mijn kiezen. Ik besloot het kloos ter in te gaan. Dan was ik onder de pannen en m'n ouders met langer tot last. Daar kwam bij dat ik in die tijd erg werd aangetrokken door de mis sie. Er werden de meest prachtige verhalen over verteld. Het leek me het einde om naar Nieuw-Guinea te gaan. Ik was er helemaal gek van.' 'Mijn ouders kwamen naar het inter naat - voor het eerst - en na een ge sprek werd besloten me naar Wellerlooi te sturen, naar de broeders van De Zeven Smarten. Daar kwam ik op de ambachtsschool terecht, want op dat moment wilde ik nog graag elektricien worden. Het was een verademing in Limburg. Ik heb er een heerlijke tijd gehad. We zaten op een grote boerderij op een landgoed in de buurt van Arcen. Na schooltijd moesten we maïs plukken, piepers rooien of asperges steken. Jofele jon- nens. die hrnedere Het omn er heel gemoedelijk toe, terwijl we heus niet allemaal van die lieverdjes waren. Er zaten ook moeilijk opvoedbare jon gens tussen. Maar je kreeg er vrijheid. Iedere woensdagmiddag mocht ik bijvoorbeeld met een vriendje op de fiets naar Venlo, om boodschappen te doen. Alleen was ik van het idee om het klooster in te gaan na twee jaartotaal genezen. Hoewel ik op het juvenaat nooit meer met meisjes was geconfronteerd, schrok het celibaat me af. Dat zag ik met meer zitten. Ik ging naar huis, net op het moment dat m'n vader en moeder voor het eerst van hun leven op vakantie wa ren in Italië. M'n ouders zaten dood met me aan. Ik ging opnieuw naar een internaat, nu in Leusden. Ik kwam van de hemel in de hel. Het was er nog strenger dan op m'n eerste inter naat. Qua opleiding en algemene ontwikkeling leer je op internaten een hoop. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.' Privacy was iets dat je op een inter naat met had. Post kreeg je pas na dat het was opengemaakt, doorgele zen en goedgekeurd. Zelf geschreven Tijdens verjaardagen en andere gelegenheden voerde Peter Riteco graag zijn creatie 'Juffrouw Jan sen' op Eén van de liedjes die hij daarvoor schreef, ging als volgt; (Op de wi/s van 'Lili Mariene') 'Ik ben juffrouw Jansen en woon op nummer vier, een mens wil wel eens praten en daarom ben ik hier. Ik heb in huis noch kind, noch kraai, noch hond noch kat, noch pape gaai, ik voel me zo alleen, zo moederziel alleen. enz. brieven moest je ongesloten inleve ren voor dat ze de deur uitgingen. Er moest iedere avond urenlang huis werk worden gemaakt, vrijheid was er met meer bij. Dingen vonden plaats in het geniep. Hij leerde roken en bier drinken op het kerkhof. Ook op het eten waren de nodige aanmerkingen te maken. 'Je mocht bij toerbeurt als eerste opscheppen. Dat betekende in de praktijk dat de eerste z'n bord zó vol laadde, dat het voedsel zowat over de rand hing. In vastgestelde volgorde mocht dan de tweede pak ken, enzovoorts. Het kwam voor dat de laatste in een lege pan zat te tu ren en dus zonder eten naar bed kon. Met brood eten ging het met anders. Je moest met acht man een stukje boter delen. Dat werd natuurlijk mets. Verder kreeg je één plak kaas de man.' Z'n blik wordt donker. Wel moet. die ook een tijd op een inter naat heeft gezeten, voegt er aan toe dat het er bij haar heel anders aan toe ging. 'Meisjes leerden ze juist manie ren en rekening houden met elkaar. Maar in Leusden heerste een menta liteit van ieder voor zich.' Uiteindelijk haalde Peter er z'n di ploma VMTO (voortgezet middelbaar technisch onderwijs) - met goede cij fers - en stond hij voor de keuze: MTS (de tegenwoordige HTS) of lerarenopleiding. Hoewel je voor laatstgenoemde opleiding acht jaar praktijkervaring moest opdoen en in de avonduren studeren, koos hij er voor om leraar te worden. 'Ik mocht bij het internaat in de kost blijven. Iedere ochtend smeerde ik eenent wintig boterhammen om mee naar m'n werk te nemen. Het was het be gin van een slopend bestaan. Van 's morgens half acht tot vijf uur 's mid dags - én de zaterdagochtenden - werkte ik bij machinefabriek Jörg in Amersfoort. Met apparatuur waar ik later allemaal mee te maken zou krij gen. Walsen, zetbanken, noem maar op. Daarnaast moest ik twee avon den en zaterdagmiddag naar school. Ik was af en toe zo moe dat ik recht- nnctaanrl kon slapen. De verdiensten weet ik nog precies. Zestien gulden in de week.' In de grote vakanties nam hij ontslag. Dan kwam hij naar Texel om wol te trappen. Qua verdiensten een be hoorlijke verbetering 'Dat bracht tachtig gulden per week op. In 1958 heb ik ook nog bij Hapan gewerkt. Daar werden schakelstations voor elektriciteit gemaakt. Daarna werd ik opgeroepen voor militaire dienst. De Willem lll-kazerne in Amersfoort was voor mij net de padvindenj, maar dan met verschrikkelijk veel geld. Man, ik vond het één groot feest, ledereen liep te kankeren op het eten, maar voor mij waren het diners. Heerlijk was het. En alles mocht. Ik had de handen vol aan mijn vrijheid. Je ma ten wilden je natuurlijk mee de kroeg in hebben, maar de studie ging ge woon door. Godzijdank waren er nóg twee die leerden We hebben elkaar er door getrokken.' Na de rekrutenopleiding werd hij als je geïnvesteerd. Als ze ie te kakken konden zetten, deden ze dat ook. Ik werd 's nachts zwetend wakker. Stond soms om vier uur bij de boot, omdat ik zo in het ritme van werken, leren en opstaan zat, dat ik vergat goed op de klok te kijken als ik wak ker werd. Na twee jaar was ik kapot. Ik zat tegen overspannenheid aan en nam ontslag. Voor m'n examen op de lerarenopleiding was ik gezakt, ik trof twee darmen van examinatoren. Maar ik moest door, zonder diploma waren al die jaren bikkelen voor mets geweest. Ik woonde al die tijd natuur lijk weer bij m'n ouders, want geld om zelf wat te huren had je niet. Bakker's Ijzerhandel vroeg een kachelsiouwer annex schoonmaker. Daar ben ik aan de slag gegaan Je kwam op die manier overal over de vloer. Deed mensenkennis op. Na drie maanden kon Peter terecht bij de TEM (Texelse Elektriciteits Maat schappij). voor onderhoud en alles wat daarbij kwam. Directeur van de gen achter elkaar vrij. Wat een weelde.' In de zomer van 1965 ontmoette hij tijdens een rit in de bus zijn voorma lige klasgenote Welmoet de Waard weer, die hoofd was van een kleuter school in Bussum. Het klikte, er wer den afspraakjes gemaakt en in 1966 trouwden ze. Welmoet is altijd Peter's klankbord geweest. 'We zijn eigenlijk tegenpolen van elkaar. Maar zij houdt me knap. Stel je voor dat ze net zo was als ik. Dat werd slaande herrie. Nee, het is goed dat we zo verschil lend zijn.' Er werden drie kinderen geboren: Mare, Ewout en Rienke. Na enkele jaren ging Peter een nieuwe uitdaging aan. Er werd een autootje aange schaft, waarmee hij twee jaar lang naar kunstacademie Minerva in Gro ningen reed om z'n akte handvaar digheid te behalen. 'Het was zwaar, m'n lesuren werden in vier dagen geperst. Het was zo totaal anders dan mijn werk op school. Ik bewoog Peter Riteco neemt na 35 jaar afscheid van het onderwijs: Schoolreizen en werkweken vond ik de krenten in de pap. wapenhersteller annex chauffeur in de Kromhoutkazerne in Utrecht ge stationeerd. Daar liet hij voor vijfen twintig gulden z'n hoofd kaalscheren. 'Het was carnaval en ik had geen geld meer. In die tijd was vijfentwintig piek een hoop geld. Vlak voor het eten zetten ze de tondeuse op mijn hoofd. Ze trokken een rechte streep door het midden. Tegenwoordig is zo'n kapsel heel modern, toen was het nog apart. Net op dat moment luidde de bel voor het eten. Ik ging met die streep de eetzaal binnen. Er gingen zeker dui zend man rechtop staan om me toe te juichen. Na het eten haalden ze de rest van m'n haar er af. Vanaf dat moment stond ik te boek als de kale van de Kromhout. In zijn kast. die regelmatig werd ge controleerd, bewaarde hij steevast een rubberen kip. Die kwam, tot hi lariteit van zijn kamergenoten, bij ie dere kastcontrole te voorschijn. 'Ach ja, de anderen hadden platen van blote meiden. Ik had m'n kip. We hebben ontzettend gelachen daar. Ik vond het minder toen ik op eenentwintigjarige leeftijd werd be vorderd tot soldaat 1. Ik wou hele maal geen rang, ik wou gewoon een plezierige tijd hebben. Die streep heb ik er nooit opgenaaid.' Na de dienst kwam hij terecht op de bewapeningswerkplaats in Den Hel der, waar luchtafweergeschut en tor pedo's werden gemaakt. 'Daar heb ik het slecht gehad. Dat had ik niet moeten doen. Omdat ik de leraren opleiding deed, werd er totaal niet in TEM was B. Kleinhuis, ook bestuurs lid van de LTS, die in 1964 op Texel van de grond kwam. 'We hadden toen een paar hele strenge winters, die een rol speelden in het besluit om op het eiland een LTS te bouwen, want de leerlingen moesten soms onder barre omstandigheden naar Den Helder. Van de LTS was, op het moment waar ik over spreek, één praktijklokaal afgebouwd en er werd een leraar voor de eerste klas ge zocht.. Kleinhuis raadde me aan te solliciteren. In februari werd ik gede tacheerd op de afdeling plaatwerkerij/lasserij. De theorie werd gegeven op de Thijsseschool. Het was improviseren, maar fijn om te doen.' Peter slaagde enige maanden later voor de lerarenopleiding en werd of ficieel benoemd tot leraar machine bankwerker 'Er waren zestig sollici tanten, maar ik werd het, gelukkig. In de grote vakantie zochten we de machines uit. Die kwamen pas drie maanden later. Vergaderen deden we thuis bij directeur Bouman, die ons alle vrijheid gaf Ton van Zon, Fridt Blanken, Jan de Boer, Sies Siersma, Goos Westerlaken en Wim de Porto waren collega's van het eerste uur. We waren echt trotse, technische le raren. De LTS, die was van ons.' 'De kinderen probeerden me natuur lijk uit. De eerste weken sprongen de kikkers door het lokaal, maar ik deed net of ik ze niet zag. Het hield vanzelf op. De eerste herfstvakantie liep ik te springen door Den Burg. Zeven da- (Foto Gerard Timmorman) me tussen twee uitersten. Maar op die cursus heb ik geleerd wat creati viteit is.' In de huiskamer is tussen het meu bilair een aantal van zijn kunstzinnige uitingen te vinden. Beeldhouwen is een van zijn grootste hobby's. Er staan prachtige houten sculpturen en strak vormgegeven kleiplastieken. 'Het is jammer dat de spullen niet de ruimte krijgen die ze verdienen. Het komt niet uit zo. Ik doe alles in gol ven. Als ik weken achter elkaar met hout heb gewerkt, wordt het weer tijd voor klei of metaal. Het hangt ook een beetje van m'n stemming af.' Creativiteit toonde hij van jongs af aan ook in het vermaken van meri- sen. Op verjaardagen was Nose, zo als hij door zijn vrienden werd aange sproken, beroemd om zijn vertolking van juffrouw Jansen, waarbij hij, ge huld in jurk en voorzien van hoed en tas, tussen de schuifdeuren het droeve relaas van deze eenzame dame bezong. Ook in Casino trad hij voor het voetlicht 'Je had destijds Musette, een vereniging die alleen voor katholieken toegankelijk was. Daar heb ik ook op de planken ge staan. Ik zal een jaar of zestien zijn geweest. Een nummer sloeg behoor lijk aan. Het ging over nonnen, dus ik bleef in stijl. De tekst begon zo: Ze kunnen lullen wat ze willen, maar twaalf nonnen hebben vierentwintig billen. Enzovoorts. Er waren heel veel coupletten. En tussendoor at ik narcissenkoppen op. Ja, ik kon een zaal heel best vermaken, iedereen deinde mee. Het zal wel een soort uitlaatklep voor de strengheid op de internaten zijn geweest. Alleen werd er de volgende morgen wel over je gesproken, daar kwam ik al snel ach ter. En dat alles zonder drank op, hoor - daar had je geen geld voor - en vóór middernacht De andere jongens mochten wél later thuiskomen, maar mijn vader stond altijd te wachten. Met de beste bedoelingen, moet Ik zeggen. Ik heb een knappe, goede opvoeding gehadMaar het heeft me altijd verbaasd dat ik door die gekkigheid van me ook wel eens met serieus werd genomen als ik hard aan het werk was Wat zingen betreft heeft hij ook bij de musicalvereniging zijn hart kunnen ophalen. Zijn ogen stralen als hij over De Engel van Amsterdam en Oliver praat. 'Ik heb er mooie karakters mogen spelen. Er ging alleen erg veel tijd en energie inzitten. Op een gege ven moment vond ik het mooi ge weest. Als je iets goeds hebt neerge zet, moet je stoppen.' Creativiteit kwam ook in het onder wijs van pas. Zijn internaatsverleden ook, vindt hij. 'Er werden spelletjes gedaan waar ik tijdens werkweken wel eens naar heb teruggegrepen. Het was heerlijk om samen met de jeugd op pad te gaan. Ik heb er van genoten. Schoolreizen en werkweken vond ik de krenten in de pap. Onder wijs geven is leuk, maar samen er op uit voegt iets wezenlijks toe. Je ziet zo'n groep in twee dagen tijd een geheel worden. Dat geeft voldoening. Als ik oud-leerlingen tegenkom, be ginnen ze ook heel vaak nog over die schoolreizen. We hebben het samen fijn gehad. Lekker even van het les- stramien afgeweken. Dat heeft me in het onderwijs altijd getrokken. Het afwisselende. Je moet om jeugd ge ven, jezelf in hun situatie verplaatsen. En LTS-leerlingen hebben me altijd aangesproken. Die jongens zijn van nature een beetje stout. Als er weer eens eentje moeilijk deed, dacht ik: hoe krijg ik dat er uit? Dat was dan iets om mee aan de slag te gaan. Het ging natuurlijk niet altijd van een leien dakje.' Ook zijn decaanschap, een taak die hij na het vertrek van Fridt Blanken overnam, heeft hij met genoegen vervuld. 'Fridt ging de politiek in en vond me geschikt om zijn werk over te hemen. Van Nico van der Weide, toen nog directeur, kreeg ik weer alle ruimte. Decaan-zijn is een pracht. Heel dankbaar om te doen. Je bege leidt leerlingen, bereidt ze voor op een vervolgstudie of baan. Je hebt daarbij niet alleen contact met je leer lingen, maar ook met hun ouders. Je zoekt samen naar oplossingen voor de toekomst. Mooi om te doen, hoor.' 'Ik ben betrokken geweest bij de leerlingenbouwplaats in Den Hoorn, waar de leerlingen werden ingezet bij de bouw van een aantal huizen. En bij de opzet van de leermeesters van de afdeling consumptief, waarde leerlin gen stage kunnen lopen tijdens hun opleiding. Ik noem maar een aantal zaken. Daarnaast vond ik het belang rijk dat leerlingen zagen hoe het in grote bedrijven toeging. Daarom or ganiseerde ik excursies naar de Batavus- en de blikfabriek. Samen op stap.' Dinsdag 31 oktober Veld A, mannen en gemengd 18 30 PrePressC.-W'tjewel 2 Euroase 19.15 't G, Boltje-Euroase W'tjewel 2 20 00 TESO-Tx. Autocentrale't G Boltje 20.45 W'tjewel 1 -DGM TESO 21.30 Sportshop Texel 2-Grooten Slock W'tjewel 1 22.15 Twaalf Balcken-Kobeko Sportshop Texel 2 Veld B, dames en gemengd 18.30 L&R-SI. Beverdam Zeilmakerij 19 15 Jozefschool-Zeilmakerij Tatenhove 2 20.00 Rabobank-Tatenhove 2 Jozefschool 20.45 Fitt-Zandbank Rabobank 21.30 NIOZ-Question 2 Smash '68 22.15 B&B/vdVis/denBoer-Smash '68 Question 2 Veld C, dames 18.30 Keursl. Dros-Bar Sportief De Krim 19.15 Wiersma M.-De Krim Keursl. Dros 20.00 Haarstudio-Durper Drup Wiersma Meubelen 20.45 Nokanto-SI. I. de BoerHaarstudio 21.30 Wessels Ontwerptl-Sportshop Tx 1 Nokanto 22.15 Question 1-Eierlandsche Huis Sportshop 1 Wedstrijdleiding: Daan (tel. 320370) Uitslagen 24 oktober L&R-Question 2 3-0. Fitt-EcoMare 3-0; OSG- CVI1 -2; Tex Autocentrale-W'tjewel 2-1Sport shop 2-Paal 28/De Krim met gespeeld. Twaalf Balcken-Paal 9 niet gespeeld; Rabobank-'t Gouwe Boltje 1-2. Tatenhove 2-Euroase 3-0; NlOZ-W'tjewel 2 3-0, Wiersma Meubelen- Natuurwinkel 3-0; De Rival-Milly's 3-0; Keur slagerij Dros-De Krim 1-2; Timmer's Bakkerij- Bar Sportief 3-0; B&B/vdVis/den Boer-Zeilmakerij 3-0; Question 1 -Haarstudio 1 - 2; Westerlaken-Eierlandsche Huis 1-2, Klif 12- Salon Martine/De Oorzaak 3-0. In de zeventigerjaren maakte Peter Riteco een metalen kunstwerk, dal tegenwoordig de hal van de Bur gemeester de Koninghal siert. Wal je korter maakt, maak je breder, was het doel dat hij onder andere voor ogen had tijdens het maken Na afloop zag hij dat hij een 6 en een 9 had geschapen, de tekens van de liefde in het Chinees Ti/, dens zijn afscheid mocht hij, onder de ogen van vele collega 's en oud- collega 's, een bordje met zi/n naam onder zijn creatie schroeven. 'P.B.J. Riteco, docent aan de OSG De Hogeberg 1964-2000', staal erop. 'Toch leuk', vindt hijzelf. beschouw het als een blijk van waardering voor het werk dat ik op en voor school heb verzet. ■'9 Minder tevreden is hij over de fusies van de LTS met andere opleidingen De LTS is haar identiteit kwijt geraakt vindt hij. 'Die fusies betreur ik, dat heb ik nooit onder stoelen of bankei gestoken, maar het kon blijkbaar met anders Op het LBO heerste nu een maal een andere cultuur dan op OSG. De leraren zijn anders, de leei-fcn lingen zijn anders. Dat is een feit er ere daar moet je niet aan tornen. Op ds OSG sprak de jeugd de leraren al ja ren met de voornaam aan, terwijl it dat absoluut niet toestond. In miji m ogen worden de scholen nooit éénlse Je hebt te maken met verschillend! jiv bloedgroepen en die moet je me samenvoegen. Maar daarover heb ik n; terwijl ik werkte, genoeg gezegd. Ie ap dereen weet hoe ik er over denk. Di ou LTS heeft harde werkers voortge bracht. En er zijn .in de loop der tijj heel wat leerlingen naar de MTS, HTS en en universiteit gegaan. Dat kon ge woon, hoor. Dat was echt met uitzon derlijk.' Op de vraag hoe zijn eigen toekomst - eruit ziet, nu hij zoveel vrije tijd ter beschikking heeft, antwoordt Peter dat hij een prs-cursus volgt Pardon, wat voor cursus? 'Een Prz-cursus' verduidelijkt hij. 'Of te wel pensioen- n inzicht. Ik leer graag van de ervarin gen van anderen. Er waren zes bij eenkomsten, in Amsterdam en ir Egmond aan Zee. Prima verzorgd,a bleven ons tot het einde toe ir« meneer en mevrouw aanspreken Bs' - was nuttig en prettig, je kon allerts n vragen stellen. Ook op financieel ge bied. Je neemt de ervaringen van anderen met je mee. Ik wil Welmoel thuis ook met te veel in het vaarwa ter zitten, ik heb in ieder geval hob by's genoeg. Naast het beeldhouwen houd ik erg van skeeleren - dat dos ik liefst iedere week - en dan is er nog de volkstuin. Verder ben ik gek van fietskamperen. Van de zomer hebben Welmoet en ik nog rond hel IJsselmeer gereden. Ruim zeven honderd kilometer in veertien dagen. iti Ui: Ja, de oudjes doen het nog best. k zie het wel, ik laat het gewoon over me komen. Liefst elke dag wat an ders, dat vond ik in het onderwijs ooi altijd zo aantrekkelijk Margreet Berndsen DAAR RED JE LEVENS MEE (Advertentie) CjrHÈ '^eyrt jtxrh It hi! barL Wij zijn op zoek naar een die voor ons de krant wil bezorgen op de route: Eierland, Oorsprong- weg, Hollandseweg en Postweg. Hier wonen ongeveer 55 abonnees. Het bezorgen is het eenvou digst voor iemand die in deze omgeving woont. De kranten moeten dinsdag en vrijdag even na 15 00 uur in onze drukkerij aan de Spin- baan worden afgehaald, Geïnteresseerden kunnen voor nadere inlichtingen te recht bij de balie van de Texelse Courant aan de Spin- baan. I Langcveld i de Roty Spinbaan 6 iiWf'iTe.i. 1791 MD 0en 8u'9 MfWlVttU Telefoon 0222 MibC0 Fax 0222 - 3141»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 6