«föfe
nU
BAS
L&R
KALENDER
Scheidende 'Meester Jan' zag onderwijs veranderen
met vakantieschema
r®ttr
TEXELSE J CouRANT
Jonge Armeen Koger topscorer
Schaduw- en echte
raad botsen over
verkeersborden
IK CONSTATEER EEN
vertrouwensbreuk
MET HET COLLEGE...
RECLAIM: nu
6ij 5 VAGE KUCHTEN
1 PLACEBO GRATIS
Beurzen open, wonden dicht
t
Eilandcompetitie
volleybal
LR-
Vanaf zaterdag a.s. af te halen bij:
I
VRIJDAG 15 DECEMBER 2000
!oals PSV Romano en Ronaldo had
n Ajax Machlas en Feyenoord
eonardo hebben, 20 hebben de ju-
«oren C1 van SV De Koog Gor
jhatchikyan. De in De Vogelmient
erblijvende Armeen maakt doelpun-
en aan de lopende band en speelt
iaarmee een belangrijke rol in het
earn, dat vorig jaar nog in de onder-
te regionen eindigde, maar op dit
tioment een keurige vierde plaats
nneemt. De Koog C1 telt in totaal
Jrie asielzoekers, van wie er zeker
tiee 'talentvol' worden genoemd. De
dat De Vogelmient niet langer
en opvangcentrum zal zijn, wordt
ian ook met enige vrees tegemoet
lezien bij hun teamgenoten,
jit waardering voor hun inzet werd
Ie junioren afgelopen week in het
egonnen twee Helderse jongens
en vechtpartijtje. Keeper Steven van
leek van De Koog probeerde de ge-
noederen te sussen en liep rake
klappen op, waarna ook scheids
rechter Jan van nieuw gestoken door
café Le Berry, één van de sponsors
van De Koog. De tenues werd gepre
senteerd in de thuiswedstrijd tegen
WGW C3, die met 7-2 werd gewon
nen. Uit frustratie daarover Beek het
moest ontgelden. De KNVB is Inmid
dels op de hoogte gesteld van het
incident en de verwachting is dat
beide boosdoeners hun straf niet
zullen ontlopen
Voor de fotograaf poseerden (staand
van links naar rechts): Martes Brons,
Jeroen Driehuis, Jip Frank, Arjan van
Benthum, Steven van Beek en
Gerard Witte. Gehurkt: Kevin de
Waard, Yom Houwing, Gor Hakobian,
Gor Khatchikyan, Eddy Muric en
Edwin Boon Op de foto ontbreken
Danny van der Park en de leiders Jan
van Beek en Peter Brons.
Moet de gemeente ruim een half
miljoen gulden uitgeven aan de in
richting van 30-kilometer-per-uur-
zones in de Texelse dorpen, of is
deze uitgave een verspilling van al
gemene middelen aan een maatre
gel die het aanzicht van de histori
sche kernen ernstig vervuilt? De
Schaduwraad en de echte ge
meenteraad hebben nog nooit zo
diametraal tegenover elkaar ge
staan.
De echte gemeenteraad was deze
week unaniem vóór het college
voorstel om de verkeersveiligheid te
bevorderen door een flink bedrag te
spenderen aan opzichtige portalen
die een snelheidslimiet van 30 kilo
meter per uur aangeven bij de entree
van de Texelse dorpskernen. De le
den van de Schaduwraad waren een
heel andere mening toegedaan, Niet
minder dan 91 procent van de inter-
net-achterban stemde tegen de
maatregel en vond een sobere en
goedkopere uitvoering meer op zijn
plaats. De helft van de Texels-Be-
lang-aanhang en zes procent van de
GroenLinks-stemmers ging mee met
het college, maar de rest keurde het
initiatief onomwonden af. Niet eerder
stonden de echte fractieleden en hun
achterban zo faliekant tegenover el
kaar Het wachten is op het oordeel
van de dorpscommissies, die in ja
nuari hun advies uitbrengen over de
portalen.
EN ADVISEER EEN
TlNANCIËLE
ADERLATING
DE KOOG
VANAT HEDEN
ZELTETDIENW6
PATATJE
is ER NOG
BENE NZ ALT,
OT ORAAiT U n»J
EEN POOT UiT
0É KASSA?
AAN ÜW
WONDEN 2'j N WjJ
GEHECHT
HE*"'
I»
VAMtAAG
SPRtfKW*
ntoiscrff
Rl&itNIK<5
ytARcE
COUTfcA
'Die lach op dat gezicht,
dat is mijn motivatie
k hou van de groei in de natuur. De eerste sneeuwklokjes, daar
op ik niet aan voorbij. Het eerste kievitsei, trekvogels die te-
igkomen en knoppen die ontluiken. Daar kan ik intens van
enieten. Bij kinderen speelt zich een vergelijkbaar proces af.
)ie zitten ook in de knop en groeien. Iets dat ze vorige week
og niet konden, beheersen ze nu wel. "Weet je hoe je zat te
mmeren met die breuken. En kijk nu eens op je proefwerk-
laadje", zeg ik dan. En dan die lach op dat gezicht. Dat is mijn
lotivatie. Daarom ben ik ook wat prestatiegericht. Ik wil resul-
lat zien.' Jan Bakker, vanaf 1970 leerkracht op de Jozefschool
n sinds 1963 actief in het basisonderwijs, zet na 37 jaar een
unt achter zijn werk als onderwijzer.
edachtzaam verhaalt de nuchtere
xelaar, die 61 jaar geleden in Den
oorn als oudste telg uit een gezin
in 11 kinderen werd geboren, over
jn werk in het soms hectische on-
srwijs dat hij in de loop der |aren
rijpend heeft zien veranderen.
Iroeger zeiden de ouders: de
fchoolmeester weet wel wat goed is
ir mijn kind. Maar nu zeggen ze:
te weten zelf ook wel wat goed is
ir ons kind. Als school moeten jul-
passend onderwijs bieden." Be-
ijpelijk, want ouders hebben het
;te voor met hun kind en willen dat
it goed onderwijs krijgt. Maar het
|t wel een druk op leerkrachten,
int we zitten nog steeds met volle
lalen en kunnen niet aan altijd aan
specifieke vraag voldoen.'
Bakker groeide mee met de verande
ringen binnen het onderwijs, maar
bleef zichzelf. Hij gaf les op een ma
nier zoals hij als kind onderwezen zou
willen worden. 'Ik was als jochie al
nieuwsgierig van aard en wilde veel
weten. Boeken interesseerden me
enorm. Ik kreeg ze van mijn ouders
of leende ze van vriendjes of in de
bibliotheek. Over indianen, de zee,
over van alles. Als de meester op
school vroeger vertelde over verre
landen, geschiedenis of over natuur,
dan hing ik aan zijn lippen. Zelf be
sloot ik onderwijzer te worden na een
beroepenoriéntatie op de Ulo. Het
verhaal van een leraar van de kweek
school uit Den Helder boeide me
enorm. Toen realiseerde ik me dat Ik
mijn kennis graag op de jeugd wil
overbrengen. Ik kan er nog steeds erg
van genieten als dingen die ik vertel,
overkomen bij de kinderen.'
Winst
In 1963 stond 'Meester Jan' voor het
eerst voor de klas, toen nog in
Breukelen, bij Utrecht. Hij verruilde
die stek voor de gemeente Langedijk
en ging in 1970 op de Jozefschool
aan de slag 'In de beginperiode ging
dat lesgeven volledig klassikaal. Ik
heb er wel eens 43 in het lokaal ge
had. Alle kinderen kregen dezelfde
lesjes. Maar in de loop van jaren is het
onderwijs meer toegespitst op het
individu, waarbij rekening wordt ge
houden met de capaciteit van elk
kind. En dat is winst. In groep zes die
ik nu les geef zitten 32 kinderen. En
die zijn allemaal verschillend. De één
kan meer leerstof aan dan de ander.
Daar moet je rekening mee houden,
want anders vindt het kind - of het nu
goed of iets minder goed kan leren -
er op school niets meer aan. Elk kind
heeft aandacht nodig Ik heb altijd les
gegeven in groep vijf, zes, zeven en
acht. Mijn voorkeur ligt bij de boven
bouw, omdat ik mezelf daarin toch
wat beter kwijt kan. Het overbrengen
van kennis gaat mij beter af dan het
spel met kinderen uit de onderbouw
en de intensieve begeleiding die
daarbij hoort, zoals het vastknopen
van veters.'
'Als leerkracht kun je met sommige
kinderen niet overweg. Vroeger zei
den we dan: "Die leerling is nu een
maal zo, daar moeten we maar mee
leren leven." Maar nu accepteren
ouders dat niet meer. Vaders en moe
ders willen tegenwoordig inbreng
hebben in bet onderwijs en eisen tijd
op van de onderwijzer. Bij de meeste
ouders gaat dat prima, maar sommi
gen stellen hun verwachting te hoog.
En dan is het wel eens vervelend,
want je kunt niet alle wensen vervul
len. "Wat doet u daaraan?", vragen
ze dan, en terecht natuurlijk. Maar
vaak zijn de problemen zó complex,
dat ze onze capaciteit te boven gaan.
Ik heb gewoon kweekschool gehad
en ben voor speciale gevallen niet
opgeleid. Natuurlijk kan ik wel uit mijn
jarenlange ervaring putten en zijn er
binnen onze school gekwalificeerde
krachten waarop we terug kunnen
vallen. En dan is er nog de school
begeleidingsdienst. Maar ouders
gaan tegenwoordig ook te rade bij de
kinderpsychiater of de natuurarts.'
De vraag is of Bakker na dertig Jaar
niet is vastgeroest op die Jozef
school. 'Nee. Zowel onder de vorige
directeur Piet Luyckx als de huidige.
Leo Annyas, is de school altijd ver
nieuwend bezig geweest Nieuwe
les- en werkvormen en -methodes
deden hun intrede. En bij het perso-
kesfer Jan Bakker temidden van zijn leerlingen van de Jozefschool.
(Folo Goi.vd Timmewmn)
neel is sprake van een flinke door
stroming. Veel nieuwe gezichten. Dat
geeft je het gevoel dat je op een
nieuwe school komt. Het houdt je
wakker en bij de tijd.'
Anders?
"Zijn de kinderen van nu anders dan
vroeger?", wordt vaak gevraagd. De
tijd is anders, de leerkrachten zijn
anders, de ouders zijn anders en dus
zijn de kinderen ook veranderd. Ze
zijn mondiger en opener geworden.
Kinderen doen iets met meer alleen
omdat Ik het zeg. Vroeger zei je tegen
ze: "Je gaat nu lezen." Nu moet je
meer uit de kast halen om ze te mo
tiveren. Vroeger had de school meer
te bieden dan thuis. Maar dat is al
lang niet meer zo. Kinderen hebben
thuis televisie, internet, een kast vol
boeken, ze gaan op vakantie, hebben
allerhande speelgoed en krijgen veel
aandacht van hun ouders. Want de
tijd van de grote gezinnen is voorbij,
nu is drie kinderen al veel. Met thuis
zóveel afleiding, verslapt de concen
tratie op school snel. Voor je de les
begint moet je je afvragen: hoe krijg
ik hun aandacht? Met welke start-
vraag begin ik hun les?'
Zeker wel blij dat u straks niet meer
voor de klas hoeft te staan? 'Over die
vraag koester ik gemengde gevoe
lens. We hebben op de Jozefschool
een hecht team en we gaan op een
plezierige manier met elkaar om. Dat
zal ik zeker missen. Maar de werk
druk, de vergaderingen en de ver
nieuwingen die nog komen, dat zou
ik met meer tot mijn 65"" volhouden.
Vroeger moest een leerkracht zorgen
dat zijn klas aan het eind van het jaar
de boekjes uit had. Nu wordt van ons
verwacht dat we meedenken over het
hele schoolbeleid. We worden er ook
op aangesproken. Het blijft een mooi
vak, maar als ik nu wéér voor de keus
zou staan, dan zou Ik het nog met
weten. Ook omdat ik een natuurmens
ben en ook op dat gebied graag ken
nis zou willen overdragen. Bijvoor
beeld met een groep het veld ingaan
Ik heb belangstelling voor alles wat
groeit en bloeit. Als jongetje zocht ik
al kievitseieren. De natuur Is mijn lust
en mijn leven. Als ik buiten ben heb
ik altijd een kijker bij me. En ik heb
nog een stukje land waarop ik op bio
logische wijze met de natuur bezig
ben.
Verder ben ik lid van de Historische
Vereniging, verzamel postzegels en ik
tuinier graag. Ik hou van reizen en wil
één van mijn kinderen die in Nieuw
Zeeland woont nog eens bezoeken.
Genoeg te doen dus.'
Bakker heeft al een beetje kunnen
wennen aan de vrijheid. 'Ik heb
seniorenverlof en ben daardoor al een
tijdje iedere vrijdag en soms op don
derdag vrij. Dat heeft me er door ge
holpen. Want het vak van onderwij
zer is best intensief. Er zijn op deze
school zes leerkrachten langdurig
ziek. Dat zegt wel genoeg. Je kunt als
leerkracht nooit de deur achter je
dicht trekken en zeggen: 'Ik ben
klaar.' Want je bent nooit klaar. Het
kan altijd nog beter; een mooie teke
ning maken op het bord of je loopt te
denken aan de rekensommen voor
de volgende dag. Dat één van de
leerlingen een ander boekje moet,
want anders loopt hij vast. Met dat
soort gedachten gaat een leerkracht
de poort uit. Maar als je ziet dat het
resultaat geeft, dan is het goed be
stede tijd.'
Woensdag 20 december houdt de
Jozefschool ter ere van het afscheid
van Jan Bakker van 17,00 tot 18.00
uur een afscheidsreceptie in
Theodorahoeve.
Programma dinsdag 19 december
Veld A, mannen en gemengd
18.30 Zandbank-Question 2 Tatenh. 2
19.15 L&R-Tatenhove 2 Zandbank
20 00 Rabobank-PrePressCenter L&R
20 45 Tatenhove 1-Agrifirm Rabobank
21.30 Sportshop Texel 2-Maarco Bouw
Tatenhove 1
22 .15 Tex. Autocentrale-Super de Boer
Maarco Bouw
Veld B, dames en gemengd
18.30 Slagenj Beverdam-Gouwe Boltje
EcoMare
19.15 EcoMare-W'tjewel 2
Slagerij Beverdam
20.00 Fitt-Euroase W'tjewel 2
21.30 Euroase-W'tjewel 2 Fitt
20.45 De Krim-Bar Sportief Euroase
22.15 Zeilmakerij-Smash'68 De Krim
Veld C, dames
18.30 Westerlaken-Wessel's Ontwerpt'
De Rival
19.15 Wiersma Meubelen-De Rival
Westerlaken
20.00 Eierlandsche Huis-Slagerij lepe
Wiersma
20.45 Salon Martine-Haarstudio
Eierlandsche Huis
21.30 Question 1-Sportshop
Salon Martine/de Oorz
22.15 Timmer's Bakkerij-Jozefschool
Question 1
Wedstrijdleiding let en Willem (tel.
319436/315194)
DAAR RED JE
LEVENS MEE
(Advertentie)
JANUARI FEBRUARI MAART APRIL
C-: 0
04
JUNI JULI
SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
JANUARI LANGEVELD DE ROOY BV
ei. .i
L&R KANTOORVAKHANDEL.
Parkstraat 10
BRUNA TEXEL.
Weverstraat 17a
en vanaf maandag ook bij:
drukkerij/uitgeverij
LANGEVELD DE ROOY BV.
Spiubaan6
REDACTIE TEXELSE COURANT.
Warnioesstraat 45
VRUKKERIJ/UITGEVERIJ