«föfe nU BAS L&R KALENDER Scheidende 'Meester Jan' zag onderwijs veranderen met vakantieschema r®ttr TEXELSE J CouRANT Jonge Armeen Koger topscorer Schaduw- en echte raad botsen over verkeersborden IK CONSTATEER EEN vertrouwensbreuk MET HET COLLEGE... RECLAIM: nu 6ij 5 VAGE KUCHTEN 1 PLACEBO GRATIS Beurzen open, wonden dicht t Eilandcompetitie volleybal LR- Vanaf zaterdag a.s. af te halen bij: I VRIJDAG 15 DECEMBER 2000 !oals PSV Romano en Ronaldo had n Ajax Machlas en Feyenoord eonardo hebben, 20 hebben de ju- «oren C1 van SV De Koog Gor jhatchikyan. De in De Vogelmient erblijvende Armeen maakt doelpun- en aan de lopende band en speelt iaarmee een belangrijke rol in het earn, dat vorig jaar nog in de onder- te regionen eindigde, maar op dit tioment een keurige vierde plaats nneemt. De Koog C1 telt in totaal Jrie asielzoekers, van wie er zeker tiee 'talentvol' worden genoemd. De dat De Vogelmient niet langer en opvangcentrum zal zijn, wordt ian ook met enige vrees tegemoet lezien bij hun teamgenoten, jit waardering voor hun inzet werd Ie junioren afgelopen week in het egonnen twee Helderse jongens en vechtpartijtje. Keeper Steven van leek van De Koog probeerde de ge- noederen te sussen en liep rake klappen op, waarna ook scheids rechter Jan van nieuw gestoken door café Le Berry, één van de sponsors van De Koog. De tenues werd gepre senteerd in de thuiswedstrijd tegen WGW C3, die met 7-2 werd gewon nen. Uit frustratie daarover Beek het moest ontgelden. De KNVB is Inmid dels op de hoogte gesteld van het incident en de verwachting is dat beide boosdoeners hun straf niet zullen ontlopen Voor de fotograaf poseerden (staand van links naar rechts): Martes Brons, Jeroen Driehuis, Jip Frank, Arjan van Benthum, Steven van Beek en Gerard Witte. Gehurkt: Kevin de Waard, Yom Houwing, Gor Hakobian, Gor Khatchikyan, Eddy Muric en Edwin Boon Op de foto ontbreken Danny van der Park en de leiders Jan van Beek en Peter Brons. Moet de gemeente ruim een half miljoen gulden uitgeven aan de in richting van 30-kilometer-per-uur- zones in de Texelse dorpen, of is deze uitgave een verspilling van al gemene middelen aan een maatre gel die het aanzicht van de histori sche kernen ernstig vervuilt? De Schaduwraad en de echte ge meenteraad hebben nog nooit zo diametraal tegenover elkaar ge staan. De echte gemeenteraad was deze week unaniem vóór het college voorstel om de verkeersveiligheid te bevorderen door een flink bedrag te spenderen aan opzichtige portalen die een snelheidslimiet van 30 kilo meter per uur aangeven bij de entree van de Texelse dorpskernen. De le den van de Schaduwraad waren een heel andere mening toegedaan, Niet minder dan 91 procent van de inter- net-achterban stemde tegen de maatregel en vond een sobere en goedkopere uitvoering meer op zijn plaats. De helft van de Texels-Be- lang-aanhang en zes procent van de GroenLinks-stemmers ging mee met het college, maar de rest keurde het initiatief onomwonden af. Niet eerder stonden de echte fractieleden en hun achterban zo faliekant tegenover el kaar Het wachten is op het oordeel van de dorpscommissies, die in ja nuari hun advies uitbrengen over de portalen. EN ADVISEER EEN TlNANCIËLE ADERLATING DE KOOG VANAT HEDEN ZELTETDIENW6 PATATJE is ER NOG BENE NZ ALT, OT ORAAiT U n»J EEN POOT UiT 0É KASSA? AAN ÜW WONDEN 2'j N WjJ GEHECHT HE*"' I» VAMtAAG SPRtfKW* ntoiscrff Rl&itNIK<5 ytARcE COUTfcA 'Die lach op dat gezicht, dat is mijn motivatie k hou van de groei in de natuur. De eerste sneeuwklokjes, daar op ik niet aan voorbij. Het eerste kievitsei, trekvogels die te- igkomen en knoppen die ontluiken. Daar kan ik intens van enieten. Bij kinderen speelt zich een vergelijkbaar proces af. )ie zitten ook in de knop en groeien. Iets dat ze vorige week og niet konden, beheersen ze nu wel. "Weet je hoe je zat te mmeren met die breuken. En kijk nu eens op je proefwerk- laadje", zeg ik dan. En dan die lach op dat gezicht. Dat is mijn lotivatie. Daarom ben ik ook wat prestatiegericht. Ik wil resul- lat zien.' Jan Bakker, vanaf 1970 leerkracht op de Jozefschool n sinds 1963 actief in het basisonderwijs, zet na 37 jaar een unt achter zijn werk als onderwijzer. edachtzaam verhaalt de nuchtere xelaar, die 61 jaar geleden in Den oorn als oudste telg uit een gezin in 11 kinderen werd geboren, over jn werk in het soms hectische on- srwijs dat hij in de loop der |aren rijpend heeft zien veranderen. Iroeger zeiden de ouders: de fchoolmeester weet wel wat goed is ir mijn kind. Maar nu zeggen ze: te weten zelf ook wel wat goed is ir ons kind. Als school moeten jul- passend onderwijs bieden." Be- ijpelijk, want ouders hebben het ;te voor met hun kind en willen dat it goed onderwijs krijgt. Maar het |t wel een druk op leerkrachten, int we zitten nog steeds met volle lalen en kunnen niet aan altijd aan specifieke vraag voldoen.' Bakker groeide mee met de verande ringen binnen het onderwijs, maar bleef zichzelf. Hij gaf les op een ma nier zoals hij als kind onderwezen zou willen worden. 'Ik was als jochie al nieuwsgierig van aard en wilde veel weten. Boeken interesseerden me enorm. Ik kreeg ze van mijn ouders of leende ze van vriendjes of in de bibliotheek. Over indianen, de zee, over van alles. Als de meester op school vroeger vertelde over verre landen, geschiedenis of over natuur, dan hing ik aan zijn lippen. Zelf be sloot ik onderwijzer te worden na een beroepenoriéntatie op de Ulo. Het verhaal van een leraar van de kweek school uit Den Helder boeide me enorm. Toen realiseerde ik me dat Ik mijn kennis graag op de jeugd wil overbrengen. Ik kan er nog steeds erg van genieten als dingen die ik vertel, overkomen bij de kinderen.' Winst In 1963 stond 'Meester Jan' voor het eerst voor de klas, toen nog in Breukelen, bij Utrecht. Hij verruilde die stek voor de gemeente Langedijk en ging in 1970 op de Jozefschool aan de slag 'In de beginperiode ging dat lesgeven volledig klassikaal. Ik heb er wel eens 43 in het lokaal ge had. Alle kinderen kregen dezelfde lesjes. Maar in de loop van jaren is het onderwijs meer toegespitst op het individu, waarbij rekening wordt ge houden met de capaciteit van elk kind. En dat is winst. In groep zes die ik nu les geef zitten 32 kinderen. En die zijn allemaal verschillend. De één kan meer leerstof aan dan de ander. Daar moet je rekening mee houden, want anders vindt het kind - of het nu goed of iets minder goed kan leren - er op school niets meer aan. Elk kind heeft aandacht nodig Ik heb altijd les gegeven in groep vijf, zes, zeven en acht. Mijn voorkeur ligt bij de boven bouw, omdat ik mezelf daarin toch wat beter kwijt kan. Het overbrengen van kennis gaat mij beter af dan het spel met kinderen uit de onderbouw en de intensieve begeleiding die daarbij hoort, zoals het vastknopen van veters.' 'Als leerkracht kun je met sommige kinderen niet overweg. Vroeger zei den we dan: "Die leerling is nu een maal zo, daar moeten we maar mee leren leven." Maar nu accepteren ouders dat niet meer. Vaders en moe ders willen tegenwoordig inbreng hebben in bet onderwijs en eisen tijd op van de onderwijzer. Bij de meeste ouders gaat dat prima, maar sommi gen stellen hun verwachting te hoog. En dan is het wel eens vervelend, want je kunt niet alle wensen vervul len. "Wat doet u daaraan?", vragen ze dan, en terecht natuurlijk. Maar vaak zijn de problemen zó complex, dat ze onze capaciteit te boven gaan. Ik heb gewoon kweekschool gehad en ben voor speciale gevallen niet opgeleid. Natuurlijk kan ik wel uit mijn jarenlange ervaring putten en zijn er binnen onze school gekwalificeerde krachten waarop we terug kunnen vallen. En dan is er nog de school begeleidingsdienst. Maar ouders gaan tegenwoordig ook te rade bij de kinderpsychiater of de natuurarts.' De vraag is of Bakker na dertig Jaar niet is vastgeroest op die Jozef school. 'Nee. Zowel onder de vorige directeur Piet Luyckx als de huidige. Leo Annyas, is de school altijd ver nieuwend bezig geweest Nieuwe les- en werkvormen en -methodes deden hun intrede. En bij het perso- kesfer Jan Bakker temidden van zijn leerlingen van de Jozefschool. (Folo Goi.vd Timmewmn) neel is sprake van een flinke door stroming. Veel nieuwe gezichten. Dat geeft je het gevoel dat je op een nieuwe school komt. Het houdt je wakker en bij de tijd.' Anders? "Zijn de kinderen van nu anders dan vroeger?", wordt vaak gevraagd. De tijd is anders, de leerkrachten zijn anders, de ouders zijn anders en dus zijn de kinderen ook veranderd. Ze zijn mondiger en opener geworden. Kinderen doen iets met meer alleen omdat Ik het zeg. Vroeger zei je tegen ze: "Je gaat nu lezen." Nu moet je meer uit de kast halen om ze te mo tiveren. Vroeger had de school meer te bieden dan thuis. Maar dat is al lang niet meer zo. Kinderen hebben thuis televisie, internet, een kast vol boeken, ze gaan op vakantie, hebben allerhande speelgoed en krijgen veel aandacht van hun ouders. Want de tijd van de grote gezinnen is voorbij, nu is drie kinderen al veel. Met thuis zóveel afleiding, verslapt de concen tratie op school snel. Voor je de les begint moet je je afvragen: hoe krijg ik hun aandacht? Met welke start- vraag begin ik hun les?' Zeker wel blij dat u straks niet meer voor de klas hoeft te staan? 'Over die vraag koester ik gemengde gevoe lens. We hebben op de Jozefschool een hecht team en we gaan op een plezierige manier met elkaar om. Dat zal ik zeker missen. Maar de werk druk, de vergaderingen en de ver nieuwingen die nog komen, dat zou ik met meer tot mijn 65"" volhouden. Vroeger moest een leerkracht zorgen dat zijn klas aan het eind van het jaar de boekjes uit had. Nu wordt van ons verwacht dat we meedenken over het hele schoolbeleid. We worden er ook op aangesproken. Het blijft een mooi vak, maar als ik nu wéér voor de keus zou staan, dan zou Ik het nog met weten. Ook omdat ik een natuurmens ben en ook op dat gebied graag ken nis zou willen overdragen. Bijvoor beeld met een groep het veld ingaan Ik heb belangstelling voor alles wat groeit en bloeit. Als jongetje zocht ik al kievitseieren. De natuur Is mijn lust en mijn leven. Als ik buiten ben heb ik altijd een kijker bij me. En ik heb nog een stukje land waarop ik op bio logische wijze met de natuur bezig ben. Verder ben ik lid van de Historische Vereniging, verzamel postzegels en ik tuinier graag. Ik hou van reizen en wil één van mijn kinderen die in Nieuw Zeeland woont nog eens bezoeken. Genoeg te doen dus.' Bakker heeft al een beetje kunnen wennen aan de vrijheid. 'Ik heb seniorenverlof en ben daardoor al een tijdje iedere vrijdag en soms op don derdag vrij. Dat heeft me er door ge holpen. Want het vak van onderwij zer is best intensief. Er zijn op deze school zes leerkrachten langdurig ziek. Dat zegt wel genoeg. Je kunt als leerkracht nooit de deur achter je dicht trekken en zeggen: 'Ik ben klaar.' Want je bent nooit klaar. Het kan altijd nog beter; een mooie teke ning maken op het bord of je loopt te denken aan de rekensommen voor de volgende dag. Dat één van de leerlingen een ander boekje moet, want anders loopt hij vast. Met dat soort gedachten gaat een leerkracht de poort uit. Maar als je ziet dat het resultaat geeft, dan is het goed be stede tijd.' Woensdag 20 december houdt de Jozefschool ter ere van het afscheid van Jan Bakker van 17,00 tot 18.00 uur een afscheidsreceptie in Theodorahoeve. Programma dinsdag 19 december Veld A, mannen en gemengd 18.30 Zandbank-Question 2 Tatenh. 2 19.15 L&R-Tatenhove 2 Zandbank 20 00 Rabobank-PrePressCenter L&R 20 45 Tatenhove 1-Agrifirm Rabobank 21.30 Sportshop Texel 2-Maarco Bouw Tatenhove 1 22 .15 Tex. Autocentrale-Super de Boer Maarco Bouw Veld B, dames en gemengd 18.30 Slagenj Beverdam-Gouwe Boltje EcoMare 19.15 EcoMare-W'tjewel 2 Slagerij Beverdam 20.00 Fitt-Euroase W'tjewel 2 21.30 Euroase-W'tjewel 2 Fitt 20.45 De Krim-Bar Sportief Euroase 22.15 Zeilmakerij-Smash'68 De Krim Veld C, dames 18.30 Westerlaken-Wessel's Ontwerpt' De Rival 19.15 Wiersma Meubelen-De Rival Westerlaken 20.00 Eierlandsche Huis-Slagerij lepe Wiersma 20.45 Salon Martine-Haarstudio Eierlandsche Huis 21.30 Question 1-Sportshop Salon Martine/de Oorz 22.15 Timmer's Bakkerij-Jozefschool Question 1 Wedstrijdleiding let en Willem (tel. 319436/315194) DAAR RED JE LEVENS MEE (Advertentie) JANUARI FEBRUARI MAART APRIL C-: 0 04 JUNI JULI SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER JANUARI LANGEVELD DE ROOY BV ei. .i L&R KANTOORVAKHANDEL. Parkstraat 10 BRUNA TEXEL. Weverstraat 17a en vanaf maandag ook bij: drukkerij/uitgeverij LANGEVELD DE ROOY BV. Spiubaan6 REDACTIE TEXELSE COURANT. Warnioesstraat 45 VRUKKERIJ/UITGEVERIJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2000 | | pagina 5