Hans Kreeft gaat voor een televisiecarrière Koen was een kwal maar is m'n maatje geworden TEXELSE j couRANT Ik wil zoveel mogelijk mezelf blijven, daarmee heb ik De Bus gewonnen. Ik hoop dat ik een voorbeeld en steun ben voor jonge homofielen Eveline Duin wint kerstbokaal Zaalvoetbal E-pupillen Callanetics DONDERDAG 4 JANUARI 2001 Hans Kreeft probeert nuchter te blijven maar kan zijn nieuwe, hectische werkelijkheid af en toe nog maar nauwelijks bevat ten. De relatief anonieme horecamedewerker veranderde bin nen vier maanden in een bekende Nederlander en werd ruim een half miljoen gulden rijker - zes ton voor de eindoverwin ning in de SBS-realitysoap 'De Bus' plus ƒ50.000,- voor zijn uit verkiezing tot 'Buspassagier van de week', verminderd met 25 procent kansspelbelasting. Als alles goed gaat, is dit nog maar het begin. 'We leven in een tijd waarin een bekend hoofd een sleuteltje is die deuren opent.' Hans hoopt dat zijn sleuteltje past op de deur naar een glansrijke toekomst in de televisiewereld. En mocht dat met lukken, dan kan hij altijd nog met zijn partner Niels een tapasbar in het zonnige Spanje beginnen. Hij heeft in ieder geval zijn fifteen minutes of fame gehad. Een dag na de overweldigende ont vangst in de buurt is de storm nog steeds met geluwd. Terwijl hij de videoband van de finale-uitzending van De Bus voor de zoveelste keer bekijkt, rinkelen de vaste en mobiele telefoon onophoudelijk en toeteren automobilisten voor Hans' woning in de vrolijk versierde Molenstraat. Kaarten en bloemen van bekenden en onbekenden sieren de huiskamer. 'Ik werd gebeld door een 80-jarige vrouw: "Ik ben een fan van je en heb alle uitzendingen gezien. Óf vind je het stom dat ik bel?" Leuk hè?' De eerste persconferentie is geweest, maar die was voor de hongerige me mand is gegaan die zichzelf is geble ven, zijn emoties heeft durven tonen en veel van zichzelf heeft laten zien. Koen is duidelijk beloond voor zijn spel. waarvan veel mensen hebben genoten (hij is drie keer door de kij kers uitgeroepen tot de populairste passagier en streek daarmee ander halve ton op, red.), ik voor mijn op rechtheid. Koen is mijn maatje gewor den. maar aanvankelijk vond ik hem een kwal. Hij manipuleerde de boel. creëerde tegenstanders omdat hij die nodig had, speelde een spel terwijl ik De Bus niet als een spel zag. In het begin schrok ik als hij hélemaal op ging in zijn rol, en dacht: die vent is dia niet voldoende. De ene na de an dere radio-, televisie- en geschreven pers-journalist meldt zich met het verzoek voor een interview. Partner Niels Verbruggen staat ze vriendelijk te woord. Hans is welwillend, maar kan niets beloven zonder de toe stemming van John de Mol- producties. 'Het is ook voor |e eigen bescherming. Voor je het weet wordt er misbruik van je gemaakt en wordt jij of het programma door het slijk gehaald.' De Texelse Courant kon volgens de waakhond van De Mol geen kwaad. 'Ze moest wel een beet|e lachen toen ik jouw aanvraag aan haar voorlegde.' Op het televisiescherm is te zien hoe Hans en de Vlaamse onderwijzer Koen hand in hand en met gespan nen gezichten in De Bus wachten op het laatste oordeel. Wie gaat er met het geld vandoor, wie wordt be roemd, wie gaat na vier maanden strijd met de eer strijken? Dan volgt de ontlading: Hans wint. Hij heeft 55 procent van de stemmen gekregen, Koen 45 procent. Eerder die avond waren Zoé en Sandra al afgevallen. 'Het was fantastisch en onwerkelijk tegelijk. Ik had het nooit verwacht. Ik dacht dat het tussen Zoe en Koen zou gaan. Ik besefte terdege dat je dit maar éen keer in je leven meemaakt. Ongelooflijk.' Dan volgen de vrese lijke eenzame vijf minuten dat Hans in de bus moest wachten totdat van knettergek. Koen had vooraf een tac tiek uitgestippeld, psychologie- boeken van Freud bestudeerd en zichzelf een rol toebedeeld die hem de overwinning moest brengen. Hij verbood zijn familie en vrienden om tussentijds bij de hekken te komen kijken. Hij was bang dat zij hem weer met beide benen op de grond zouden zetten. Het is natuurlijk niet makke lijk om je moeder onder ogen te ko men nadat je medepassagier Mariska voor 'hoer' hebt uitgescholden. Toch heb ik van Koen geleerd. Door hem ben ik uit mijn schulp gekropen. Ik was in het begin te stil, onzeker en te weinig aanwezig, net als de meiden. Er werd bijna mets van mi| uitgezon den en ik dreigde te worden weg gestemd. Maar ik ontwikkelde me en dat is gunstig uitgepakt. Toen ik van kwaadheid met de vuist op tafel sloeg en een jampot door de bus gooide omdat we door de meiden werden geboycot en ik dacht dat zij alle wijn hadden opgedronken, werd dat door de kijkers enorm gewaardeerd. Ik kon niet altijd dat lieve jongetje blijven. Later ben ik in navolging van Koen bewust dingen gaan doen die niet bij mij pasten, die ik niet gedaan zou hebben als ik niet zou worden beoor deeld door de kijkers. Ik wilde over leven. Koen zei tegen me: "Vergeet die meiden nou maar. het gaat nu om ons, we moeten scoren bij de kij kers." Toen heb ik hem vol op de bek Niels en Hans verenigd na een scheiding van vier maanden. (Folo fAarch Hiijnen) een zichtbaar teleurgestelde en ver beten Koen afscheid is genomen en Hans eindelijk de bus mag verlaten. 'Da's moeilijk hoor, om hiervan te ge nieten', zegt hij terwijl hij zichzelf de trap af ziet dalen onder de feestelijke klanken van de Weathergirls' It's a raining man, dat hij zelf heeft uitge zocht. 'Na 121 dagen opsluiting je familie en je vriend weer te zien, dat is wat. Die smile was gewoon met meer van m'n gezicht te krijgen. Ik was beduusd en kreeg de champagnefles met open, de kurk brak.' Als een Sinterklaas staat hij op het podium ƒ36.000,- te verdelen over 'goede doelen'. De papoea's van Harry de Graaf, de plastisch-chi- rurgische behandeling van het door brand verminkte gezicht van mede buspassagier Sandra en een ontwikkelingsproject in Senegal. 'Dat was heerlijk om te doen. Ik wilde voor de televisiecamera's uitleggen hoe het met die papoea's zat, maar kon door de opwinding de juiste woorden met vinden. Ik zei: "Ach, dat is een project op Texel." Typerend was het wegwerpgebaar waarmee hij de cheques vol ongeloof in ontvangst nam: Dit kan helemaal niet. Van kwal tot maatje 'Ik ben blij dat die zes ton naar ie- gepakt en een tongzoen gegeven. Koen was perplex. Gelukkig zoende hij niet terug, want dat wilde ik niet. Vanaf dat moment is hij mij gaan waarderen en zijn we naar elkaar toe gegroeid. Niels had overigens wel door dat het spel was; hij weet dat ik met zo ben.' Homofiele steun 'Toen we dertig seconden tot de kij kers mochten spreken .zei ik: Koen heeft een spel gespeeld, ik ben me zelf geweest, het is aan jullie om daar tussen te kiezen. Daardoor steeg mijn populariteit met acht procent. Ik weet niet of de Texelse stemmen de door slag hebben gegeven. De cijfers zijn niet bekendgemaakt. Misschien heeft de homofiele kijkersgroep net als de Texelaars een stukie geholpen. Ik kreeg op een gegeven moment het bericht door: "Gay Nederland staat achter je!" Maar een deel daarvan - de echte relnichten - is mogelijk juist extra kritisch geweest. Die dachten misschien van: "Doe nou eens een keer iets dols, iets nichterigs, iets excentrieks." Maar dat wilde ik niet. Homo zijn is een gevoel. Ik ben een gewone, normale longen - voor zo ver die bestaan. Ik vind het overigens wel leuk dat een homo heeft gewon nen, met om zijn homo-zijn maar om zijn fifteen minutes of fame kan krij gen. Gewone mensen herkennen zich in andere gewone mensen, die ineens sterren worden. Dat spreekt enorm aan. De komst van deze pro gramma's hangt nauw samen met de opkomst van de commerciële zen ders. Ze zijn gericht op een bepaalde doelgroep, de jonge zappers die ook naar soaps en Jerry Springer kijken. Je kunt er tegenaan schoppen maar ook het lef hebben om aan deze pro gramma's mee te doen, een fantas tische periode in je leven meemaken en een lange neus trekken naar de mensen die ze afkraken. Kijk nou naar Jop, die vorig jaar De Bus won. leuk om te doen als je wat ouder bent.' 'Gedurende een |aar word ik begeleid door een manager, dezelfde als Jop heeft gehad. Alle aanbiedingen moe ten via hem verlopen en hij krijgt een percentage van de omzet. De televi sie is een harde en verraderlijke we reld, waarin ik me staande moet zien te houden en zoveel mogelijk mezelf wil blijven. Daarmee is De Bus ten slotte ook voor mij op een groot suc ces uitgedraaid. En als ik me ver galoppeer heb ik genoeg nuchtere mensen om me heen die me een schop onder de kont geven.' 'Als je realistisch bent moet je con- Hans Kreeft'De steun die ik van de Texelse kijkers heb gehad deed me erg goed. En de ontvangst was overweldigend. Ik ga zeker iets terugdoen. (Foto Harry oa Gm.il] zijn mens-zijn.' 'Ik heb veel e-mail-berichten ontvan gen van jongeren die met een coming out bezig waren, mede naar aanlei ding van mijn dagboek op internet en het verhaal over mijn eigen bekente nis, dat ik in De Bus heb geschreven. De twijfelende jongeren hebben in mij denk ik herkenning en bevestiging gevonden. Ze zagen in dat het niet makkelijk is ervoor uit te komen, maar dat het allemaal goed kan komen. Eén meisje bekende dat ze zelfmoord wilde plegen vanwege haar seksuele communiceerden we via het woor denboek.' Populaire saaiheid Big Brother, De Bus, wat is er eigen lijk aan? Het grootste deel van de tijd gebeurt er weinig verheffends. Je ziet mensen eten, een boek lezen, keuve len, onder hun oksel krabben, een spelletje spelen kortom de dagelijkse dingen verrichten die iedereen thuis ook doet. Interessante discussies zijn zeldzaam, mede door de doorgaans geringe intellectuele en creatieve ba den meegekregen dat je zoiets met hoort te doen, en wie het toch doet wordt gestraft Toen Big Brother kwam kon je ineens ongegeneerd gluren. Ik heb het samen met Niels gedaan, we hebben alles nauwgezet gevolgd. We vonden het prachtig, ook omdat er boeiende mensen in voorkwamen. De Bus vond ik daarna wat dat betreft een stuk minder.' 'We leven in een tijd waarin Iedereen Hij kan absoluut niet zingen, maakte juist daarom een CD, bouwde een feestje en is er stinkend rijk mee ge worden. Dat is toch schitterend?' Tapasbar 'Voordat we De Bus betraden moes ten we tijdens een screentest vertel len wat we eventueel met al dat geld zouden willen doen. Ik had besloten dat ik nooit meer voor iemand zou willen werken - althans niet in de horeca. Niels en ik houden erg veel van de zon, van Andalusië en tapas. Als ik voor mezelf zou beginnen, dan zou dat een klein hotelletje in Spanje zijn, met een gezellige tapasbar. Dat is een soort droom van ons. Zo is dat hotelverhaal de wereld in gekomen. Maar nu ik het geld heb, denk ik: "Ik zit hier toch goed?" Ik wil het eerst gaan proberen in de televisiewereld. Acteren, presenteren, of misschien wel achter de schermen werken bij De Bus 3. Ik zie wel wat er op me af komt. Als het mislukt, dan kan dat hotel altijd nog. Dat is eigenlijk vooral stateren dat we in een tijd leven waarin een bekend gezicht een sleu teltje is waarmee je gesloten deuren kunt openen. Maar het gaat allemaal niet vanzelf. Je moet natuurlijk wel iets kunnen. En ik heb best wel kwa liteiten, dat heb ik gemerkt tijdens een acteerworkshop die ik vorig jaar in Amsterdam heb gevolgd Via een castingbureau kwam ik in een afleve ring van de soapserie Onderweg naar Morgen terecht. Ik moest figureren en dacht: ik kan méér! Hopelijk zal dat binnenkort inderdaad blijken. De eer ste aanbiedingen zijn inmiddels bin nengestroomd. Ik zal ze rustig over wegen en ga met overhaast te werk.' 'In De Bus zeiden ze tegen mij: "Je hebt een mooie stem, kunt goed pra ten, jij moet een show gaan presen teren." Daar had ik nooit aan ge dacht. Het lijkt me leuk om te doen, maar ook hartstikke eng. En als het met lukt moet je je handen er ook van aftrekken, anders word je zo'n ge frustreerd geval.' Bart Bosch geaardheid. Toen dacht ik: dit gaat me te ver, hier kan ik me nu niet mee bezighouden.' 'Ik heb zelf erg veel steun gehad aan bekende homoseksuele Nederlan ders als Jos Brink en André van Duin. Op televisie zag ik dat iedereen voor die mensen klapte terwijl ze homo waren. Dat vond ik geweldig! Mis schien kan ik die rol nu ook vervullen of heb ik hem voor bepaalde men sen in De Bus al vervuld.' De Bus in en eruit 'Ik was toe aan iets spannends, een uitdaging, hoe clichématig dat ook klinkt. Ik werkte in het Pakhuus in de bediening, maar liep daarin helemaal vast. In m'n relatie had ik het getrof fen, maar in mijn werk nog niet. Ik heb altijd al iets bijzonders willen doen en bekend willen worden. Niels heeft mij gestimuleerd. Eerst schreef ik mij in voor Big Brother, maar mijn formulier kwam een dag te laat binnen. Toen werd het De Bus. Dat ik mijn werk in de steek liet werd met erg gewaar deerd, maar ik kon niet anders. De mensen moeten ook vooral niet den ken: "Die komt net uit De Bus rollen en wil nu in één keer beroemd wor den." Dat is met zo: dat heb ik altijd al gewild.' 'Ik heb geen ogenblik gedacht: nu móet ik eruit. Natuurlijk had ik wel momenten dat ik me rot voelde, dat gebeurt in De Bus net zo goed als erbuiten. Ik miste Niels en de intimi teit onder vrienden met een drankje in De Balcken. Ik ben een bourgondisch gezelligheidsdier. Maar ik was vastbesloten om de eind streep te halen, dat sleepte mij er doorheen. Ik zou vreselijk hebben gebaald als ik thuis op de bank had moeten toezien hoe De Bus zonder mij verder zou rijden. Daarnaast had ik veel steun aan mijn laptopje, waar mee ik veel onverwerkte dingen van me af kon schrijven en e-mailtjes kon ontvangen. Een andere stimulans was de gedachte dat ik met het geld niet alleen mezelf kon verwennen, maar ook anderen kon helpen. De papoea's, Sandra's broertje, de Se- negalezen.' 'Van de camera's die constant op je gericht zijn had ik eigenlijk alleen de eerste dag last. De op afstand be diende regiecamera's deden me nog het minst. Als er een mens achter staat is het toch anders. Zoals tijdens het spelletje Tnviant toen Bart tegen mij zei: "Nou Hans, die móet je we ten". Ik wist het niet en werd rood. Toen haatte ik die camera gewoon. Maar over het algemeen stoorde de microfoon die 24 uur per dag op m'n lichaam zat mij meer. Ik heb meerdere keren een zin afgebroken omdat ik me realiseerde dat ik iets stoms ging zeggen - ik ben nogal een flapuit. Mijn moeder had mij al snel een mail- tje geschreven: "Hans kijk uit, wij horen alles". We hadden in het begin geen pen en papier in de bus, dus schrijven was onmogelijk. Daarom gage van de deelnemers De ruzies gaan nergens over en het realitygehalte valt tegen doordat er poen te verdienen valt met acteren, het manipuleren van deelnemers en door bij de kijkers in het gevlei te ko men. Toch zijn de programma's on gekend populair in binnen- en buiten land, stromen de miljoenen binnen bij de bedenkers en zijn de laatste wederwaardigheden het gesprek van de dag op school, de werkvloer, bij de kapper en op verjaardagsfeestjes. Wat is Hans' verklaring voor het suc ces van deze commercieel geëxploi teerde saaiheid? 'De eerste Big Brother maakte duide lijk dat dit soort programma's een in stinct in ons wakker roept, ledereen is in zijn diepste wezen een voyeur, maar we hebben de normen en waar- Jong en oud verwelkomde Hans in de Molenstraat. De jeugd bestormde de kersverse bekende Nederlander voor handtekeningen. Manege Akenburg stond afgelopen weekend in het teken van de kerst bokaal. Twee dagen lang was er van alles te zien en te beleven. Vele com binaties probeerden met dressuur, springen en een spelletjes zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprok kelen. Met een miniem verschil wist Eveline Duin beslag te leggen op de begeerde bokaal. Zij eindigde met Gabrie met 312 punt net voor Kim van der Vliet met Nikita, die 311 pun ten behaalde. De derde prijs ging naar Leome van Schaik met Echika (309). Tessa van Daalen gaf een clinic met haar paard Davy en menvereniging Tussen Wad en Duin een demonstra tie. Stoeterij Rozenburg gaf een show als eerbetoon aan het bij een onge val omgekomen paard Oxbow Rozenburg en als laatste was de beurt aan Aad van Heerwaarden met zijn paard Piet. Paard Piet bestond uit een kart van George Eelman met daarop het houten paard Harry van de voltigegroep. Al met al was er vol gens deelnemers en organisatie sprake van een zeer geslaagd week end met veel onderlinge saamhorig heid waarbij in totaal ƒ4100,- werd opgehaald, te besteden aan buiten verlichting. Het meeste sponsorgeld werd opgehaald door Priscilla Noorlander die als dank daarvoor een dek en een abonnement op de ma nege mocht ontvangen. Uitslagen: 29 december: B-dressuur NF-po ny's d 1 Janneke van 't Noordende met DH Elsa, 169 punten: 2. Frida Tuitman met NB Cappuccino, 167 pnt3. Sanne Bakker met NB Kyra, 161 pnt ,4 Amber Swammk met Skippy. 160 pnt B-dressuur NF-pony's c: 1. Myrthe Ellen. Sunny Boy, 156 B-dressuur NF-pony's AB 1 José de Graaf, Prinses, 151+ A-dres- suur bixieproef AB/C-1 Robin Bisschop, Her man. 117. Aanmoedigingsprijs: Charity Wet steen, Freddy H Rozenburg Springen: ab-pony's: 1 Mandy Witte met Saar, 102 pun ten, 45 stijl, c-pony's: 1 Myrthe Ellen, Sunny Boy. 102, 46. d-pony's: 1 Tessa Hopman, Romeo. 122,45; 2. Janneke van "t Noordende. Elsa. 112,52; 3. Ilse van der Star. Cappuccino, 112,51. Paarden 1 Eveline Duin, Gabie. 122. 49 L-paarden: 1. Andrea Keyzer, Gerant. 168 punten. B-paarden. 1Dennis Kuiper. Lars. 165, 2. Dma Schahidi. Amadeus. 163 M1-paarden: 1 Anne Bentfield, Fabian, 160. Z1-paarden Vera Blom, Lalu. 171 30 december: M2 dressuur E-pony's: 1 Marjolijn Smidt, Jamorkus. 159. M1 dressuur D-pony's 1. Silve Schoorl, Rocky, 152. L-po- ny's C/D' 1 Jorieke Meyer, Baileys, 166, 2. Aniek van Bergei|k, Billy, 160++, 3. Marieke van Straten. Gazal, 160+ B-pony's C/DE: 1 Lisette Schoo. Roxanne. 165; 2 Laura Kager. Flower, 161 B-dressuur NF E: 1 Sifra van der Vis, Padan, 170; 2 Kim van der Vliet, Nikita, 164. B-dressuur NF paarden: 1. Josien van der Molen. Kyle, 171; 2 Gerda Kuiper, Colorado, 164, Springen: NF CDE: 1 Kim van der Vliet, Nikita, 122 punten. 49 stijl. 2. Leonie Moor, Voice, 102. 52. NF paarden 1 Gerda Kuiper, Colorado, 102.51Federatie CDE, klasse B 1 Laura Kager, Flower, 122, 53+; 2. Leonie van Schaik, Echika, 122, 53. Fed. CDE, M: 1 Mariska Witte, Cleopatra, 84, 46. Meeste sponsorgeld: 1 Priscilla Noorlander, 2. Leonie Moor; 3 Kim van Egmond Winnaars kerstbokaal. 1 Eveline Duin met Gabrie, 312 2. Kim van der Vliet met Nikita, 3113 Leonie van Schaik met Echika, 309; <J. Laura Kager met Flower, 308, 5 Janneke van 't Noordende met DH Elsa. 298 De oudste E-pupillen spelen zaterdag een zaalvoetbaltoernooi in sporthal Ons Genoegen. De strijd gaat tussen zes teams van Texel'94, drie van SVO, één van De Koog, één van SVC en één van ZDH. Zij worden in drie poules ingedeeld, afhankelijk van hun sterkte. Het is het enige toernooi voor deze voetballertjes, want als het weer het toelaat, spelen ze vanaf volgende week alweer op het veld. Het toernooi begint om 8.30 uur en zal duren tot 13.00 uur. Er wordt volgens een krap schema gespeeld, zonder pauzes tussen de opeenvolgende wedstrij den. De jongere E-pupillen de F-pu- pillen hebben zaterdag 27 januari een toernooi. Onder leiding van fysiotherapeute Manda Bergsma gaat donderdag 11 januari in de aanbouw van sporthal Ons Genoegen een cursus callanetics van start. Bergsma geeft oefeningen op muziek om de buik-, bil- en rugspieren te versterken. Ook wordt gekeken naar een goede hou ding, die rugklachten helpt voorko men. Er wordt niet gesprongen en na de les voelen de cursisten zich 'lek ker fit' volgens Bergsma. De lessen duren van 9.15 tot 10.15 uur. Op dins dag is er een avondcursus. Deze duurt van 19.00 tot 20.00 uur Voor in lichtingen en opgave: tel. 319 708. Ook de jongste jeugd liet zich niet onbetuigd tijdens de strijd om de kerstbokaal. IFoto March Hot/nan)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 4