'Waddeneilanden moeten intensiever samenwerken' Veilige fietsentree voor Den Hoorn Onderzoekers Rijksuniversiteit Groningen: .TEXELSE te COURANT ...EN IN MET jfeOZ'ili VAN HEEL DE GEMEENTE, WHS Ik BÜRRY PONTIUS PILATOS;5RI1EN MET HET COLLEGE ONZERE HONDEN IN ONSCHULD OMTREND DE UITSLRG "HARLBRRRHEID" UWERZ0D&! WflTURD IK OOK ALWEER EN NOU MRRR HOPEN DRT 2E ,RLLEEN HET BRDWRTÊR ^LWEGDOEN www. fcexe Icar boon.mYweb.nl Een Dries(t) plan oow Teso Luchtvaartmuseum Bedrijvig heid Toekomst pand Binnenburg 6 nog ongewis Bouwbedrijf Duin koopt VTB-complex Op vakantie met het Rode Kruis Vergunning voor restauratie van 'huis dames Dijt' dee ark VRIJDAG 19 JANUARI 2001 Gemeentelijk herindelingen en het instellen van alternatieve bestuur lijke organisaties zijn niet de aan gewezen manieren om de wadden eilanden te laten voldoen aan de door het Rijk vereiste minimum basiskwaliteit. Daarvoor moet wel intensiever worden samengewerkt en moeten de ambtelijke organisa ties worden versterkt. Die conclu sie staat in een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) naar toekomstige bestuurlijke en ambtelijke organisaties van de Waddeneilanden. De eilanden zien in het rapport vooral een bevesti ging dat de Waddengemeenten hun zelfstandigheid moeten be houden. Maar het ene eiland is het andere niet. Texel staat door de grootte van de organisatie sterker in de schoenen dan de buureilanden, die door hun kleinschaligheid buitengewoon kwetsbare ambteli|ke organisaties hebben. Vacatures zijn moeilijk in te vullen, er heerst gebrek aan specia listen, er worden teveel ad hoc-be- sluiten genomen en te weinig be leidsmatig gewerkt. Verder is er een grote verwevenheid tussen bestuur en samenleving en zijn er weinig ge schikte kandidaten voor politieke en bestuurlijke functies. Door toekom stige ontwikkelingen, zoals toene mende juridificering, decentralisatie, schaalvergroting en ICT-ontwikkelin- gen ontstaan mogelijk nieuwe knel punten. Bedreigingen die al werden vastgelegd in de notitie 'Wadden eilanden, verbonden door water, wad en samenleving', geschreven nadat de toenmalige minister van Binnen landse Zaken Bram Peper minimum eisen aan de basiskwaliteit van ge meenten had gesteld. De eilanden stelden nadrukkelijk vast de zelfstan digheid te willen behouden, met als consequentie dat de knelpunten bin nen de ambtelijke organisaties moe ten worden opgelost, wat leidde tot een onderzoek door het Centrum voor Arbeid en Beleid van de RUG, met medewerking van de afdeling Bestuursrecht en Bestuurskunde. Verschillen Problemen die voor het ene eiland i gelden, hoeven fifèTb'p' hérsndeke' Waddeneiland te spelen. Texel wijkt i in veel opzichten af van de overige Waddengemeenten. In de eerste plaats doordat het onder Noord-Hol land valt en daardoor op sommige terreinen te maken heeft met afwij kend beleid. Recent voorbeeld is de ondergrens van ƒ450.000,- voor vrije vestiging, maar ook op het gebied van recreatie zijn er verschillen. Ook wijkt de Noordhollandse bestuurs cultuur (meer op afstand) af van de Friese, waar de gemeenten meer op de huid worden gezeten, wat wel als betuttelend wordt ervaren. Ander verschil is de omvang van het amb tenarenapparaat. Waar Texel met 160 formatieplaatsen éen ambtenaar per 84 inwoners heeft, heeft Terschelling 72 ambtenaren in dienst (1 op 67 in woners) en Schiermonnikoog 29 (éen op 34). Op Texel worden de meeste taken in eigen huis uitgevoerd, terwijl andere eilanden meer uitbesteden. De invulling van vacatures is op alle eilanden een probleem, zoals het aantrekken van planologen en hand havers, Het vinden van woonruimte is ook met makkelijk. De mobiliteit binnen de organisatie is beperkt en de leeftijdsopbouw ongunstig: bijna eenderde van het personeel is ouder dan 50 jaar. Op het gebied van woonlasten (OZB, rioolrecht en reinigingsheffing) steekt Texel (eenpersoonshuishoudens ƒ674 en meerpersoonshuishoudens 831,-) gunstig af ten opzichte van de andere eilanden. Alleen de Ame landers zijn goedkoper uit. Schier monnikoog is de duurste gemeente. Overeenkomsten Zoals er verschillen zijn, zijn er ook overeenkomsten. De gemeentelijke organisaties zijn over het algemeen bescheiden, alle gemeenten hechten aan de eigen zelfstandigheid, hebben een sociale structuur en voorzieningenniveau die toereikend zijn voor de eigen bevolking. De af stand tussen burger en bestuur is gemiddeld klein en de opkomst bij de gemeenteraadverkiezingen naar ver houding hoog. Texel scoorde in 1998 73 procent, Ameland 89 procent. Landelijk was de opkomst 61 pro cent. De geringe afstand kan ook nadelig uitpakken: door onderlinge verwevenheid tussen bestuur, raad, ambtenarij en bevolking kan de be stuurlijke integriteit en objectiviteit in het gedrang komen. Ander gevolg is volgens de onderzoekers dat be stuurders de neiging zouden verto nen zich eerder met details bezig te houden dan met grote lijnen. Toerisme is op alle eilanden een voor name inkomstenbron, al verschillen de doelgroepen. Schiermonnikoog richt zich volgens het onderzoek vooral op verblijfstoeristen, Vlieland op gesettelde hoge inkomens, terwijl Texel en Terschelling een gemengde doelgroep hebben. Ook op het ge bied Van verkeer zijn er verschillen. Schiermonnikoog en Vlieland zijn autoarm Texel allerminst. Schier monnikoog is bijna geheel een natuurpark, Texel deels. Samenwerking Als het op samenwerking aankomt maken de rapporteurs onderscheid in het beleid dat het wezen (de identi teit) van een eiland mede bepaalt (bij voorbeeld ruimtelijke ordening, ver keer en toerisme) en meer neutrale beleidsterreinen (onderwijs en sociale zaken). Belangrijk verschil is het ambitie niveau. De vier andere eilanden heb ben op het gebied van woningbouw en bedrijfsvestiging geen ambitieuze groeidoelstellingen, omdat de betref fende samenlevingen niet in hoog tempo veranderen. Op Texel is dat wél het geval en zijn de ambities hoog Op het gebied van basisvoorzie ningen, instandhouding leef omgeving, dienstverlening en klant gerichtheid worden geen problemen voorzien. Betwijfeld wordt echter of de eilanden afzonderlijk genoeg ge wicht in de schaal kunnen leggen om als robuuste gemeente volwaardig mee te kunnen spelen en toekom stige nieuwe taken aan te kunnen.. Met name omdat de grootte van de ambtelijke organisaties te kort schiet, al speelt dit probleem op Texel min der dan elders. Pellworm-variant De meeste eilanden onderkennen dat er 'iets moet gebeuren'. Een geza menlijk gemeentehuis op een cen trale locatie aan de vastewal, waar bij elk eiland een loket heeft, de zogeheten Pellworm-variant, wordt door alle eilanden onaanvaardbaar geacht. 'Als je het gemeentehuis weg zou halen, is de sociale structuur naar de knoppen. Mensen van de vaste wal moeten de gemeente runnen, maar die mensen hebben geen rela tie met de bevolking', aldus een bezwaarmaker. Toch zit er, in aange paste vorm, wel toekomst in deze variant, vinden de onderzoekers. 'Sa menwerking op bepaalde onderdelen is aan te bevelen, al zou dit niet nood zakelijk vanuit een kantoor aan de vastewal hoeven.' In dat verband wordt gepleit voor een 'virtuele Pellworm-variant', waarbij via mo derne ICT-technieken kan worden samengewerkt. De mate waarin het gewenst is om op het gebied van beleids- en andere taken samen te werken, verschilt per eiland. Hierover kunnen convenanten worden afge sloten. In hoeverre Texel hierin mee gaat is de vraag. Texel toont zich so lidair en loyaal met de andere Waddeneilanden, maar de mening is OtAU hier dat de andere eilanden Texel weinig te bieden hebben. Zinvol voor Texel is wel de strategi sche samenwerking, dus het geza menlijk opereren richting Europa. Rijk of provincie. In het verleden (ambulancevervoer) heeft dit zijn waarde al bewezen. De krachten kun nen volgens het rapport het beste worden gebundeld in het al be staande Overleg Orgaan Wadden eilanden. Het OOW wordt door der den als een serieuze gesprekspartner beschouwd. Via het overlegorgaan kunnen de Waddeneilanden effectief lobbyen, mits met één mond wordt gesproken, wat in het verleden niet altijd het geval was. Voor deze complexe taken moet het OOW, dat nu 1,2 formatieplaatsen heeft, worden uitgebreid met twee hooggekwalificeerde stafmedewer kers. Andere conclusie is dat het se cretariaat van het Overleg Orgaan Waddeneilanden, dat nu op Texel is gehuisvest, naar Leeuwarden moet verhuizen, wat gezien de gemiddelde reistijd vanaf de eilanden en de lobbyvoordelen logischer en doelma tiger zou zijn. De gemeenteraden van de eilanden worden nauw bij het vervolgproces betrokken. Tijdens een symposium op 25 januari worden de bevindingen van de Groningse universiteit gepre senteerd. Daarna zullen de colleges van b en w van de verschillende ei landen met voorstellen komen. VERVOLG VAN PAGINA 1 van aankomst en vertrek te kiezen, mits er plaats is. 'Want we proberen de standplaatsen natuurlijk zo opti maal mogelijk in te vullen', meldt di recteur Harry Matthijsen van de RST, die zich kritisch uitlaat over de tarief aanpassing, 'Ik word niet vrolijk van de gedachte aan de mensen die ko mende zomer bij ons aan de balie verhaal komen halen over het duur dere bootkaartje. Ik denk dat we pit tige discussies krijgen. Deze wijziging werkt héél anders dan de proef waar aan we vorig jaar hebben meege daan. Toen kregen de mensen die op donderdag kwamen vijftig procent korting, nu niet. Als ze een caravan hebben, betalen ze zelfs per meter. Dit noem ik geen korting, maar een verhoging. En dat verhaal over maxi maal negen inzittenden, daar kan je in een gemiddelde personenwagen mets mee. Met die röntgen apparatuur van tegenwoordig kan je ook bij een onbemand loket het aan tal inzittenden registreren. Nu zijn mensen die alleen of met z'n tweetjes in de auto zitten de dupe. Ik begrijp best dat Teso de toestroom wil sturen. En de proef van vorig jaar heeft best wat effect gehad. Met name voor 55-plussers, die meerdere keren naar Texel kwamen. Maar of dat op dinsdag en woensdag ook het geval zal zijn, is de vraag. Dat zijn toch dagen midden in de week en dan wordt het voor gezinnen met kin deren een stuk lastiger. Ik vind het lammer dat de directie, alvorens tot deze drastische aanpassing over te gaan, met in overleg met ons is ge treden.' Niet eerlijk Al zou ik andere wisseldagen willen, het kan niet, doodeenvoudig omdat de schoonmakers met op andere dagen kunnen dan vri|dag. zaterdag en maandag. Door het personeelste kort is de gast dus eigenlijk de dupe, want die heeft niet de keus om onder het dure tarief uit te komen. Ik vind de maatregel daarom ook niet eerlijk', zegt Joop Jonk van de gelijknamige appartementenverhuur. Ze vraag zich af of de maatregel wel nodig is. 'Ik hoor van mijn gasten nooit geluiden over lange wachttijden. Een uurtje vinden ze echt niet erg. Erg veel lan ger kan het niet worden. Er komen immers nauwelijks extra bedden bij. Zou het niet verstandig zijn om alleen de dagjesmensen die op de piek- dagen komen een hoger tarief in re kening brengen? Die hebben wel de keus. Wellicht zou dat net voldoende effect sorteren.' Praktisch 'Als mensen naar het buitenland vlie gen zijn ze bereid om door de week op de meeste onmogelijke tijdstippen te vliegen, en nemen zelfs twee uur vertraging voor lief. Maar wie in Ne derland blijft, wil gewoon op de nor male tijd in het huisje aankomen, dus vrijdagmiddag om drie uur. Als het schoonmaken een uur langer duurt, dan geeft dat al een probleem en worden de koffers toch naar binnen gesjouwd', zegt Pieter Thijssen, be heerder van Hotel Juliana, villapark Kamperfoelie en de Buteriggel De villa's aan de Kamperfoelieweg wis selen dus op vrijdag en maandag van gasten, ook uit praktisch oogpunt. 'Want een weekend loopt nu eenmaal van vrijdag tot maandag en een midweek van maandag tot vrijdag. De boekingen lopen al ver vooruit en dan valt het met mee om flexibel te zijn Anders ligt het bij de apparte menten, waarbij toch vaker sprake is van last minute-boekingen. Dan kun je wat soepeler zijn. Tot nu toe heb ik nooit klachten gehoord over hoge veertarieven, ook omdat er de hele week hetzelfde tarief wordt geheven. Maar het zal me met verbazen als er straks wél discussie komt. Overigens verwacht ik met dat mensen vanwege de prijs van het bootkaartje voor een andere dag zullen kiezen.' VERVOLG VAN PAGINA 1 omloop dat bij het in herinnering hou den van deze tragedie een rol kan spelen. Theo Witte heeft geen goed woord voor de opvatting dat dit ge deelte elders zou moeten worden ondergebracht. Juist het vliegveld is de plaats geweest waar een belang rijk deel van de gevechten zich af speelde en daar hoort de expositie dan ook thuis. Uitbreiding is alleszins gewettigd omdat het gaat over een voor Texel buitengewoon ingrijpende gebeurtenis. Dat wordt alleen al geïl lustreerd door het feit dat in zes we ken meer dan 100 burgerslachtoffers vielen, wat veel is in verhouding tot de toenmalige bevolking van nog géén 9000 fbéfsoriën! Wat betreft de uitbreiding denkt m^p aan wat meer aandacht voor Texelaars die Georgiërs hielpen, waaronder de le gendarische Cornelia Boon en het geven van antwoord op nog vele vra gen die er leven rond de opstand. De vrijwilligers zouden in het oorlogs gedeelte van hun museum ook aan dacht willen geven aan de deporta tie van Texelse jongens en mannen naar Assen in 1945. Het huidige museum biedt voor zulke uitbreidingen en voor een betere pre sentatie van bestaande onderdelen geen ruimte. Met de oplossing van dit probleem is men al volop bezig. De commissieleden kregen woensdag een bouwtekening te zien van een hal van 30 x 17 meter die naast het be staande kleine museumgebouw zou moeten vernjzen. De boodschap was daarmee duidelijk, we zijn een echt museum dat als zodanig erkend wil worden en de mogelijkheden moet krijgen om hier uit te breiden. Bij dit kruispunt begint straks de komgrens van Den Hoorn. Hier stopt het toekomstige fietspad van de Westerweg en gaat via de no dige drempels en waarschuwingen waarschijnlijk over in een straat (waar niet harder dan 30 km mag worden gereden) naar het cen trum. (Foto Hony dn Graal) het algemeen warm voorstander zijn van de aanleg van het pad. Dat geldt ook voor de familie Veeger van hoeve 'Emma' dicht bij de dorpskom, maar die vindt het toch bezwaarlijk dat de fietsers straks vlak langs de woning zullen rijden. Weliswaar is de bij Veeger in gebruik zijnde berm eigen dom van de gemeente zodat men hier alle vrijheid van handelen heeft, maar evengoed zal worden bekeken in hoeverre aan dit bezwaar tegemoet kan worden gekomen. Veiligheid voor fietsers wordt door zowel het college als door de dorpscommissie van Den Hoorn als belangrijkste voorwaarde be schouwd bij het tot stand brengen van een goede aansluiting van het toekomstige fietspad van de Westerweg op de bebouwde kom van het dorp. In samenspraak is men er nu (bijna) uit: de bebouwde kom van Den Hoorn iets wordt ver groot, zodat de grens komt te lig gen bij het kruispunt Lagewegje- Westerweg. Op deze plek krijgt de Westerweg een vloeiend verloop naar de iets verder gelegen Klei weg met een duidelijk herkenbare afslag naar het dorpscentrum. Deze afslag waarop niet harder dan 30 km mag worden gereden, wordt aangegeven met het naambord van Den Hoorn, een drempel en mogelijk lichtmasten. De bedoeling is het toe komstige fietspad hier te laten op houden. De afslag naar het centrum is nu nog uitgevoerd in asfalt te mid den van onbebouwd weiland, wat uitnodigt tot hard rijden. Nu dit weg gedeelte binnen de kom valt, zou het een meer 'dorpse' uitstraling moeten hebben, bijvoorbeeld door klinker- bestrating. Fietsers zouden daar ge mengd met de andere weggebruikers redelijk veilig zijn. Maar ook de aan leg van aparte fietsbanen hoort tot de mogelijkheden, waarover gemeente en dorpscommissie nog van gedach ten zullen wisselen alvorens een de finitief besluit te nemen. Het is waarschijnlijk dat de aanleg van de eerste fase van het fietspad Westerweg (tussen Akenbuurt en Smitsweg, dus te beginnen bij de nieuw aan te leggen rotonde) dit voor jaar kan beginnen omdat nagenoeg vast staat dat het daarvoor beno digde subsidiegeld wordt toegekend. Ook de financiële vooruitzichten met betrekking tot het gedeelte Smitsweg-Fonteinsweg zijn hoopge vend Over de financiering van het laatste stuk Fonteinsweg-dorpskom kan nog niets worden gezegd. De totale kosten van het fietspad Westerweg zijn 5,5 miljoen gulden. Het pad zal over de gehele lengte in de noordwestelijke berm van de weg worden gelegd, zodat fietsers ner gens hoeven over te steken De ge meente heeft het grootste gedeelte van deze strook in eigendom, maar enkele stukken moeten nog worden aangekocht. De indruk bestaat dat dit op minnelijke wijze zal lukken aange zien de aanwonende eigenaars over Het lot van het pand Binnenburg 6 is nog altijd met bezegeld. Op aandrin gen van de gemeenteraad zijn verte genwoordigers van het college in gesprek getreden met de eigenaar, de familie Huizinga, maar of die zich alsnog laat vermurwen om het in de stijl van de Amsterdamse School ge bouwde huis op te knappen in plaats van af te breken, blijft nog even de vraag 'Het overleg loopt nog steeds en het heeft geen zin om een broe dende kip te storen', zei burgemees ter Geldorp dinsdagavond in een ver gadering van de raadscommissie Ruimte, Wonen en Economie. Maria van der Spek (WD) opperde de mogelijkheid alleen mee te werken aan de aangevraagde bestemmings wijziging als er géén nieuwbouw Aannemer Duin aan de Maricoweg heeft het naburige complex van de VTB gekocht. De flinke lap grond, opslagloods en dienstwoning van de Verenigde Texelse Beurtdiensten worden voor een deel gebruikt om de uitbreidingsplannen van het bouwbe drijf mogelijk te maken. 'Wat ik met de rest ga doen is nog met duidelijk', zegt aannemer Kees Duin 'Ik ben aan het inventariseren welke vraag eruit de markt komt. Het bestem mingsplan biedt legio mogelijkhe den Even was er sprake van dat de nieuwe centrale hulpverlenerspost op het voormalige complex van de transportonderneming gevestigd zou worden. Het college heeft echter ge kozen voor de hoek Gasthuisstraat- Pontweg. (Foto Ban Boichi komt. De familie Huizinga wil een pand bouwen met op de begane grond twee winkels en daarboven twee woningen. Een dergelijke voor waarde stellen behoort juridisch ech ter met tot de mogelijkheden, werd al gauw geconcludeerd, maar ook de andere commissieleden namen de gelegenheid te baat het college er nogmaals op te wijzen dat ze graag zien dat het pand behouden blijft. Jaap Vlaming (GroenLinks) zei zich niet 'te kunnen en willen voorstellen' hoe de Binnenburg er zonder het huidige pand zou uitzien. Dat schept volgens hem 'morele verplichtingen' voor de eigenaar. Mensen die problemen hebben om zelfstandig te gaan, kunnen zich op geven voor een vakantie met het Rode Kruis. Deze organisatie be schikt over het welbekende vakantieschip de J. Henry Dunant, maar ook over aangepaste hotels, zowel in binnen- als buitenland. Tij dens de vakantie staat een team van vrijwilligers en verpleegkundigen klaar om de vakantieganger bij te staan. De vakanties zijn bedoeld voor iedereen, jong en oud, die zich ook maar enigszins belemmerd voelt om zelfstandig op vakantie te gaan. zo als mensen met een handicap, een chronische aandoening of geriatrische problemen.. Ze zijn ge schikt voor individuele gasten, maar ook voor (echt)paren 'én gezinnen waarvan één van de leden minder mobiel is. De kosten zijn relatief laag. Geïnteresseerden kunnen zich tot half februari aanmelden bij mevrouw N Vermeulen-Mens van de Sectie Aangepaste Vakanties afdeling Texel, tel. 318 656. Plannen van de familie Kees Dros om het pand Weverstraat 85 (tot vorig jaar van de dames Dijt) te res taureren, mogen rekenen op de goedkeuring van de gemeente raad. Dat bleek dinsdag tijdens een vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Economie. Om dat het pand een gemeentelijk monument is, is voor de beoogde wijziging van de achtergevel naast een bouwvergunning ook een monumentenvergunning vereist. De restauratie zal voornamelijk aan de 'buitenschil' plaatsvinden. Het betreft onder meer voeg- en gevel stucwerk en herstel van kozijnen, balkon, dak en dakgoten Om de monumentale waarde niet te scha den, stelt de gemeente als eis dat de aannemer bij het vervaardigen van nieuwe onderdelen gedetailleerd en ambachtelijk te werk gaat. Daarnaast vinden enkele woon- technische aanpassingen plaats. De huidige kleine keuken zal worden samengevoegd met de bestaande tuinkamer, waardoor een grote woon keuken ontstaat. Bij gevolg worden aan de achterzijde drie raamkozijnen vervangen door tuindeuren. In de lin ker zijgevel zal een bestaande tuin deur worden uitgebroken en dicht gemetseld. En in de rechter zijgevel wordt een stel tuindeuren bij geplaatst. Ook in dit geval mag dat met naar believen gebeuren. De 'houtzwaarte' en de detaillering zul len dezelfde moeten zijn als van de bestaande kozijnen. De onderdorpels worden uitgevoerd in Belgisch hardsteen. Omdat de woning niet is geïsoleerd, zal aan de binnenzijde van de buitengevels een zoge naamde isolerende bmnenschil wor den geplaatst De houten schutting aan het Ach terom, die zich in slechte staat van onderhoud bevindt, wordt gesloopt en vervangen door een tuinmuur van twee meter hoog. Dat gebeurt met rode (handgemaakte) bakstenen met grijs voegwerk. De muur krijgt een hardhouten poort in eéW'lichtblauwe/ grijze kleur, de kleur van de deuren van de stolp.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5