'Waddeneilanden moeten
intensiever samenwerken'
Veilige fietsentree
voor Den Hoorn
Onderzoekers Rijksuniversiteit Groningen:
.TEXELSE
te
COURANT
...EN IN MET jfeOZ'ili VAN HEEL DE GEMEENTE, WHS Ik
BÜRRY PONTIUS PILATOS;5RI1EN MET HET COLLEGE
ONZERE HONDEN IN ONSCHULD OMTREND
DE UITSLRG "HARLBRRRHEID" UWERZ0D&!
WflTURD IK OOK
ALWEER
EN NOU MRRR HOPEN DRT
2E ,RLLEEN HET BRDWRTÊR
^LWEGDOEN
www. fcexe Icar boon.mYweb.nl
Een Dries(t) plan
oow
Teso
Luchtvaartmuseum
Bedrijvig heid
Toekomst pand
Binnenburg 6
nog ongewis
Bouwbedrijf Duin
koopt VTB-complex
Op vakantie met
het Rode Kruis
Vergunning voor
restauratie van
'huis dames Dijt'
dee
ark
VRIJDAG 19 JANUARI 2001
Gemeentelijk herindelingen en het
instellen van alternatieve bestuur
lijke organisaties zijn niet de aan
gewezen manieren om de wadden
eilanden te laten voldoen aan de
door het Rijk vereiste minimum
basiskwaliteit. Daarvoor moet wel
intensiever worden samengewerkt
en moeten de ambtelijke organisa
ties worden versterkt. Die conclu
sie staat in een onderzoek van de
Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
naar toekomstige bestuurlijke en
ambtelijke organisaties van de
Waddeneilanden. De eilanden zien
in het rapport vooral een bevesti
ging dat de Waddengemeenten
hun zelfstandigheid moeten be
houden. Maar het ene eiland is het
andere niet.
Texel staat door de grootte van de
organisatie sterker in de schoenen
dan de buureilanden, die door hun
kleinschaligheid buitengewoon
kwetsbare ambteli|ke organisaties
hebben. Vacatures zijn moeilijk in te
vullen, er heerst gebrek aan specia
listen, er worden teveel ad hoc-be-
sluiten genomen en te weinig be
leidsmatig gewerkt. Verder is er een
grote verwevenheid tussen bestuur
en samenleving en zijn er weinig ge
schikte kandidaten voor politieke en
bestuurlijke functies. Door toekom
stige ontwikkelingen, zoals toene
mende juridificering, decentralisatie,
schaalvergroting en ICT-ontwikkelin-
gen ontstaan mogelijk nieuwe knel
punten. Bedreigingen die al werden
vastgelegd in de notitie 'Wadden
eilanden, verbonden door water, wad
en samenleving', geschreven nadat
de toenmalige minister van Binnen
landse Zaken Bram Peper minimum
eisen aan de basiskwaliteit van ge
meenten had gesteld. De eilanden
stelden nadrukkelijk vast de zelfstan
digheid te willen behouden, met als
consequentie dat de knelpunten bin
nen de ambtelijke organisaties moe
ten worden opgelost, wat leidde tot
een onderzoek door het Centrum
voor Arbeid en Beleid van de RUG,
met medewerking van de afdeling
Bestuursrecht en Bestuurskunde.
Verschillen
Problemen die voor het ene eiland
i gelden, hoeven fifèTb'p' hérsndeke'
Waddeneiland te spelen. Texel wijkt
i in veel opzichten af van de overige
Waddengemeenten. In de eerste
plaats doordat het onder Noord-Hol
land valt en daardoor op sommige
terreinen te maken heeft met afwij
kend beleid. Recent voorbeeld is de
ondergrens van ƒ450.000,- voor vrije
vestiging, maar ook op het gebied
van recreatie zijn er verschillen. Ook
wijkt de Noordhollandse bestuurs
cultuur (meer op afstand) af van de
Friese, waar de gemeenten meer op
de huid worden gezeten, wat wel als
betuttelend wordt ervaren. Ander
verschil is de omvang van het amb
tenarenapparaat. Waar Texel met 160
formatieplaatsen éen ambtenaar per
84 inwoners heeft, heeft Terschelling
72 ambtenaren in dienst (1 op 67 in
woners) en Schiermonnikoog 29 (éen
op 34). Op Texel worden de meeste
taken in eigen huis uitgevoerd, terwijl
andere eilanden meer uitbesteden.
De invulling van vacatures is op alle
eilanden een probleem, zoals het
aantrekken van planologen en hand
havers, Het vinden van woonruimte
is ook met makkelijk. De mobiliteit
binnen de organisatie is beperkt en
de leeftijdsopbouw ongunstig: bijna
eenderde van het personeel is ouder
dan 50 jaar.
Op het gebied van woonlasten (OZB,
rioolrecht en reinigingsheffing) steekt
Texel (eenpersoonshuishoudens
ƒ674 en meerpersoonshuishoudens
831,-) gunstig af ten opzichte van de
andere eilanden. Alleen de Ame
landers zijn goedkoper uit. Schier
monnikoog is de duurste gemeente.
Overeenkomsten
Zoals er verschillen zijn, zijn er ook
overeenkomsten. De gemeentelijke
organisaties zijn over het algemeen
bescheiden, alle gemeenten hechten
aan de eigen zelfstandigheid, hebben
een sociale structuur en
voorzieningenniveau die toereikend
zijn voor de eigen bevolking. De af
stand tussen burger en bestuur is
gemiddeld klein en de opkomst bij de
gemeenteraadverkiezingen naar ver
houding hoog. Texel scoorde in 1998
73 procent, Ameland 89 procent.
Landelijk was de opkomst 61 pro
cent. De geringe afstand kan ook
nadelig uitpakken: door onderlinge
verwevenheid tussen bestuur, raad,
ambtenarij en bevolking kan de be
stuurlijke integriteit en objectiviteit in
het gedrang komen. Ander gevolg is
volgens de onderzoekers dat be
stuurders de neiging zouden verto
nen zich eerder met details bezig te
houden dan met grote lijnen.
Toerisme is op alle eilanden een voor
name inkomstenbron, al verschillen
de doelgroepen. Schiermonnikoog
richt zich volgens het onderzoek
vooral op verblijfstoeristen, Vlieland
op gesettelde hoge inkomens, terwijl
Texel en Terschelling een gemengde
doelgroep hebben. Ook op het ge
bied Van verkeer zijn er verschillen.
Schiermonnikoog en Vlieland zijn
autoarm Texel allerminst. Schier
monnikoog is bijna geheel een
natuurpark, Texel deels.
Samenwerking
Als het op samenwerking aankomt
maken de rapporteurs onderscheid in
het beleid dat het wezen (de identi
teit) van een eiland mede bepaalt (bij
voorbeeld ruimtelijke ordening, ver
keer en toerisme) en meer neutrale
beleidsterreinen (onderwijs en sociale
zaken).
Belangrijk verschil is het ambitie
niveau. De vier andere eilanden heb
ben op het gebied van woningbouw
en bedrijfsvestiging geen ambitieuze
groeidoelstellingen, omdat de betref
fende samenlevingen niet in hoog
tempo veranderen. Op Texel is dat
wél het geval en zijn de ambities
hoog
Op het gebied van basisvoorzie
ningen, instandhouding leef
omgeving, dienstverlening en klant
gerichtheid worden geen problemen
voorzien. Betwijfeld wordt echter of
de eilanden afzonderlijk genoeg ge
wicht in de schaal kunnen leggen om
als robuuste gemeente volwaardig
mee te kunnen spelen en toekom
stige nieuwe taken aan te kunnen..
Met name omdat de grootte van de
ambtelijke organisaties te kort schiet,
al speelt dit probleem op Texel min
der dan elders.
Pellworm-variant
De meeste eilanden onderkennen dat
er 'iets moet gebeuren'. Een geza
menlijk gemeentehuis op een cen
trale locatie aan de vastewal, waar
bij elk eiland een loket heeft, de
zogeheten Pellworm-variant, wordt
door alle eilanden onaanvaardbaar
geacht. 'Als je het gemeentehuis weg
zou halen, is de sociale structuur naar
de knoppen. Mensen van de vaste
wal moeten de gemeente runnen,
maar die mensen hebben geen rela
tie met de bevolking', aldus een
bezwaarmaker. Toch zit er, in aange
paste vorm, wel toekomst in deze
variant, vinden de onderzoekers. 'Sa
menwerking op bepaalde onderdelen
is aan te bevelen, al zou dit niet nood
zakelijk vanuit een kantoor aan de
vastewal hoeven.' In dat verband
wordt gepleit voor een 'virtuele
Pellworm-variant', waarbij via mo
derne ICT-technieken kan worden
samengewerkt. De mate waarin het
gewenst is om op het gebied van
beleids- en andere taken samen te
werken, verschilt per eiland. Hierover
kunnen convenanten worden afge
sloten. In hoeverre Texel hierin mee
gaat is de vraag. Texel toont zich so
lidair en loyaal met de andere
Waddeneilanden, maar de mening is
OtAU
hier dat de andere eilanden Texel
weinig te bieden hebben.
Zinvol voor Texel is wel de strategi
sche samenwerking, dus het geza
menlijk opereren richting Europa. Rijk
of provincie. In het verleden
(ambulancevervoer) heeft dit zijn
waarde al bewezen. De krachten kun
nen volgens het rapport het beste
worden gebundeld in het al be
staande Overleg Orgaan Wadden
eilanden. Het OOW wordt door der
den als een serieuze gesprekspartner
beschouwd. Via het overlegorgaan
kunnen de Waddeneilanden effectief
lobbyen, mits met één mond wordt
gesproken, wat in het verleden niet
altijd het geval was.
Voor deze complexe taken moet het
OOW, dat nu 1,2 formatieplaatsen
heeft, worden uitgebreid met twee
hooggekwalificeerde stafmedewer
kers. Andere conclusie is dat het se
cretariaat van het Overleg Orgaan
Waddeneilanden, dat nu op Texel is
gehuisvest, naar Leeuwarden moet
verhuizen, wat gezien de gemiddelde
reistijd vanaf de eilanden en de
lobbyvoordelen logischer en doelma
tiger zou zijn.
De gemeenteraden van de eilanden
worden nauw bij het vervolgproces
betrokken. Tijdens een symposium
op 25 januari worden de bevindingen
van de Groningse universiteit gepre
senteerd. Daarna zullen de colleges
van b en w van de verschillende ei
landen met voorstellen komen.
VERVOLG VAN PAGINA 1
van aankomst en vertrek te kiezen,
mits er plaats is. 'Want we proberen
de standplaatsen natuurlijk zo opti
maal mogelijk in te vullen', meldt di
recteur Harry Matthijsen van de RST,
die zich kritisch uitlaat over de tarief
aanpassing, 'Ik word niet vrolijk van
de gedachte aan de mensen die ko
mende zomer bij ons aan de balie
verhaal komen halen over het duur
dere bootkaartje. Ik denk dat we pit
tige discussies krijgen. Deze wijziging
werkt héél anders dan de proef waar
aan we vorig jaar hebben meege
daan. Toen kregen de mensen die op
donderdag kwamen vijftig procent
korting, nu niet. Als ze een caravan
hebben, betalen ze zelfs per meter.
Dit noem ik geen korting, maar een
verhoging. En dat verhaal over maxi
maal negen inzittenden, daar kan je
in een gemiddelde personenwagen
mets mee. Met die röntgen
apparatuur van tegenwoordig kan je
ook bij een onbemand loket het aan
tal inzittenden registreren. Nu zijn
mensen die alleen of met z'n tweetjes
in de auto zitten de dupe.
Ik begrijp best dat Teso de toestroom
wil sturen. En de proef van vorig jaar
heeft best wat effect gehad. Met
name voor 55-plussers, die meerdere
keren naar Texel kwamen. Maar of
dat op dinsdag en woensdag ook het
geval zal zijn, is de vraag. Dat zijn
toch dagen midden in de week en
dan wordt het voor gezinnen met kin
deren een stuk lastiger. Ik vind het
lammer dat de directie, alvorens tot
deze drastische aanpassing over te
gaan, met in overleg met ons is ge
treden.'
Niet eerlijk
Al zou ik andere wisseldagen willen,
het kan niet, doodeenvoudig omdat
de schoonmakers met op andere
dagen kunnen dan vri|dag. zaterdag
en maandag. Door het personeelste
kort is de gast dus eigenlijk de dupe,
want die heeft niet de keus om onder
het dure tarief uit te komen. Ik vind de
maatregel daarom ook niet eerlijk',
zegt Joop Jonk van de gelijknamige
appartementenverhuur. Ze vraag zich
af of de maatregel wel nodig is. 'Ik
hoor van mijn gasten nooit geluiden
over lange wachttijden. Een uurtje
vinden ze echt niet erg. Erg veel lan
ger kan het niet worden. Er komen
immers nauwelijks extra bedden bij.
Zou het niet verstandig zijn om alleen
de dagjesmensen die op de piek-
dagen komen een hoger tarief in re
kening brengen? Die hebben wel de
keus. Wellicht zou dat net voldoende
effect sorteren.'
Praktisch
'Als mensen naar het buitenland vlie
gen zijn ze bereid om door de week
op de meeste onmogelijke tijdstippen
te vliegen, en nemen zelfs twee uur
vertraging voor lief. Maar wie in Ne
derland blijft, wil gewoon op de nor
male tijd in het huisje aankomen, dus
vrijdagmiddag om drie uur. Als het
schoonmaken een uur langer duurt,
dan geeft dat al een probleem en
worden de koffers toch naar binnen
gesjouwd', zegt Pieter Thijssen, be
heerder van Hotel Juliana, villapark
Kamperfoelie en de Buteriggel De
villa's aan de Kamperfoelieweg wis
selen dus op vrijdag en maandag van
gasten, ook uit praktisch oogpunt.
'Want een weekend loopt nu eenmaal
van vrijdag tot maandag en een
midweek van maandag tot vrijdag.
De boekingen lopen al ver vooruit en
dan valt het met mee om flexibel te
zijn Anders ligt het bij de apparte
menten, waarbij toch vaker sprake is
van last minute-boekingen. Dan kun
je wat soepeler zijn. Tot nu toe heb ik
nooit klachten gehoord over hoge
veertarieven, ook omdat er de hele
week hetzelfde tarief wordt geheven.
Maar het zal me met verbazen als er
straks wél discussie komt. Overigens
verwacht ik met dat mensen vanwege
de prijs van het bootkaartje voor een
andere dag zullen kiezen.'
VERVOLG VAN PAGINA 1
omloop dat bij het in herinnering hou
den van deze tragedie een rol kan
spelen. Theo Witte heeft geen goed
woord voor de opvatting dat dit ge
deelte elders zou moeten worden
ondergebracht. Juist het vliegveld is
de plaats geweest waar een belang
rijk deel van de gevechten zich af
speelde en daar hoort de expositie
dan ook thuis. Uitbreiding is alleszins
gewettigd omdat het gaat over een
voor Texel buitengewoon ingrijpende
gebeurtenis. Dat wordt alleen al geïl
lustreerd door het feit dat in zes we
ken meer dan 100 burgerslachtoffers
vielen, wat veel is in verhouding tot
de toenmalige bevolking van nog
géén 9000 fbéfsoriën! Wat betreft de
uitbreiding denkt m^p aan wat meer
aandacht voor Texelaars die
Georgiërs hielpen, waaronder de le
gendarische Cornelia Boon en het
geven van antwoord op nog vele vra
gen die er leven rond de opstand. De
vrijwilligers zouden in het oorlogs
gedeelte van hun museum ook aan
dacht willen geven aan de deporta
tie van Texelse jongens en mannen
naar Assen in 1945.
Het huidige museum biedt voor zulke
uitbreidingen en voor een betere pre
sentatie van bestaande onderdelen
geen ruimte. Met de oplossing van dit
probleem is men al volop bezig. De
commissieleden kregen woensdag
een bouwtekening te zien van een hal
van 30 x 17 meter die naast het be
staande kleine museumgebouw zou
moeten vernjzen. De boodschap was
daarmee duidelijk, we zijn een echt
museum dat als zodanig erkend wil
worden en de mogelijkheden moet
krijgen om hier uit te breiden.
Bij dit kruispunt begint straks de komgrens van Den Hoorn. Hier stopt het toekomstige fietspad van de Westerweg en gaat via de no
dige drempels en waarschuwingen waarschijnlijk over in een straat (waar niet harder dan 30 km mag worden gereden) naar het cen
trum.
(Foto Hony dn Graal)
het algemeen warm voorstander zijn
van de aanleg van het pad. Dat geldt
ook voor de familie Veeger van hoeve
'Emma' dicht bij de dorpskom, maar
die vindt het toch bezwaarlijk dat de
fietsers straks vlak langs de woning
zullen rijden. Weliswaar is de bij
Veeger in gebruik zijnde berm eigen
dom van de gemeente zodat men
hier alle vrijheid van handelen heeft,
maar evengoed zal worden bekeken
in hoeverre aan dit bezwaar tegemoet
kan worden gekomen.
Veiligheid voor fietsers wordt door
zowel het college als door de
dorpscommissie van Den Hoorn
als belangrijkste voorwaarde be
schouwd bij het tot stand brengen
van een goede aansluiting van het
toekomstige fietspad van de
Westerweg op de bebouwde kom
van het dorp. In samenspraak is
men er nu (bijna) uit: de bebouwde
kom van Den Hoorn iets wordt ver
groot, zodat de grens komt te lig
gen bij het kruispunt Lagewegje-
Westerweg. Op deze plek krijgt de
Westerweg een vloeiend verloop
naar de iets verder gelegen Klei
weg met een duidelijk herkenbare
afslag naar het dorpscentrum.
Deze afslag waarop niet harder dan
30 km mag worden gereden, wordt
aangegeven met het naambord van
Den Hoorn, een drempel en mogelijk
lichtmasten. De bedoeling is het toe
komstige fietspad hier te laten op
houden. De afslag naar het centrum
is nu nog uitgevoerd in asfalt te mid
den van onbebouwd weiland, wat
uitnodigt tot hard rijden. Nu dit weg
gedeelte binnen de kom valt, zou het
een meer 'dorpse' uitstraling moeten
hebben, bijvoorbeeld door klinker-
bestrating. Fietsers zouden daar ge
mengd met de andere weggebruikers
redelijk veilig zijn. Maar ook de aan
leg van aparte fietsbanen hoort tot de
mogelijkheden, waarover gemeente
en dorpscommissie nog van gedach
ten zullen wisselen alvorens een de
finitief besluit te nemen.
Het is waarschijnlijk dat de aanleg
van de eerste fase van het fietspad
Westerweg (tussen Akenbuurt en
Smitsweg, dus te beginnen bij de
nieuw aan te leggen rotonde) dit voor
jaar kan beginnen omdat nagenoeg
vast staat dat het daarvoor beno
digde subsidiegeld wordt toegekend.
Ook de financiële vooruitzichten met
betrekking tot het gedeelte
Smitsweg-Fonteinsweg zijn hoopge
vend Over de financiering van het
laatste stuk Fonteinsweg-dorpskom
kan nog niets worden gezegd. De
totale kosten van het fietspad
Westerweg zijn 5,5 miljoen gulden.
Het pad zal over de gehele lengte in
de noordwestelijke berm van de weg
worden gelegd, zodat fietsers ner
gens hoeven over te steken De ge
meente heeft het grootste gedeelte
van deze strook in eigendom, maar
enkele stukken moeten nog worden
aangekocht. De indruk bestaat dat dit
op minnelijke wijze zal lukken aange
zien de aanwonende eigenaars over
Het lot van het pand Binnenburg 6 is
nog altijd met bezegeld. Op aandrin
gen van de gemeenteraad zijn verte
genwoordigers van het college in
gesprek getreden met de eigenaar,
de familie Huizinga, maar of die zich
alsnog laat vermurwen om het in de
stijl van de Amsterdamse School ge
bouwde huis op te knappen in plaats
van af te breken, blijft nog even de
vraag 'Het overleg loopt nog steeds
en het heeft geen zin om een broe
dende kip te storen', zei burgemees
ter Geldorp dinsdagavond in een ver
gadering van de raadscommissie
Ruimte, Wonen en Economie.
Maria van der Spek (WD) opperde de
mogelijkheid alleen mee te werken
aan de aangevraagde bestemmings
wijziging als er géén nieuwbouw
Aannemer Duin aan de Maricoweg
heeft het naburige complex van de
VTB gekocht. De flinke lap grond,
opslagloods en dienstwoning van de
Verenigde Texelse Beurtdiensten
worden voor een deel gebruikt om de
uitbreidingsplannen van het bouwbe
drijf mogelijk te maken. 'Wat ik met
de rest ga doen is nog met duidelijk',
zegt aannemer Kees Duin 'Ik ben
aan het inventariseren welke vraag
eruit de markt komt. Het bestem
mingsplan biedt legio mogelijkhe
den Even was er sprake van dat de
nieuwe centrale hulpverlenerspost op
het voormalige complex van de
transportonderneming gevestigd zou
worden. Het college heeft echter ge
kozen voor de hoek Gasthuisstraat-
Pontweg. (Foto Ban Boichi
komt. De familie Huizinga wil een
pand bouwen met op de begane
grond twee winkels en daarboven
twee woningen. Een dergelijke voor
waarde stellen behoort juridisch ech
ter met tot de mogelijkheden, werd al
gauw geconcludeerd, maar ook de
andere commissieleden namen de
gelegenheid te baat het college er
nogmaals op te wijzen dat ze graag
zien dat het pand behouden blijft.
Jaap Vlaming (GroenLinks) zei zich
niet 'te kunnen en willen voorstellen'
hoe de Binnenburg er zonder het
huidige pand zou uitzien. Dat schept
volgens hem 'morele verplichtingen'
voor de eigenaar.
Mensen die problemen hebben om
zelfstandig te gaan, kunnen zich op
geven voor een vakantie met het
Rode Kruis. Deze organisatie be
schikt over het welbekende
vakantieschip de J. Henry Dunant,
maar ook over aangepaste hotels,
zowel in binnen- als buitenland. Tij
dens de vakantie staat een team van
vrijwilligers en verpleegkundigen
klaar om de vakantieganger bij te
staan. De vakanties zijn bedoeld voor
iedereen, jong en oud, die zich ook
maar enigszins belemmerd voelt om
zelfstandig op vakantie te gaan. zo
als mensen met een handicap, een
chronische aandoening of
geriatrische problemen.. Ze zijn ge
schikt voor individuele gasten, maar
ook voor (echt)paren 'én gezinnen
waarvan één van de leden minder
mobiel is. De kosten zijn relatief laag.
Geïnteresseerden kunnen zich tot
half februari aanmelden bij mevrouw
N Vermeulen-Mens van de Sectie
Aangepaste Vakanties afdeling Texel,
tel. 318 656.
Plannen van de familie Kees Dros
om het pand Weverstraat 85 (tot
vorig jaar van de dames Dijt) te res
taureren, mogen rekenen op de
goedkeuring van de gemeente
raad. Dat bleek dinsdag tijdens een
vergadering van de commissie
Ruimte, Wonen en Economie. Om
dat het pand een gemeentelijk
monument is, is voor de beoogde
wijziging van de achtergevel naast
een bouwvergunning ook een
monumentenvergunning vereist.
De restauratie zal voornamelijk aan
de 'buitenschil' plaatsvinden. Het
betreft onder meer voeg- en gevel
stucwerk en herstel van kozijnen,
balkon, dak en dakgoten Om de
monumentale waarde niet te scha
den, stelt de gemeente als eis dat de
aannemer bij het vervaardigen van
nieuwe onderdelen gedetailleerd en
ambachtelijk te werk gaat.
Daarnaast vinden enkele woon-
technische aanpassingen plaats. De
huidige kleine keuken zal worden
samengevoegd met de bestaande
tuinkamer, waardoor een grote woon
keuken ontstaat. Bij gevolg worden
aan de achterzijde drie raamkozijnen
vervangen door tuindeuren. In de lin
ker zijgevel zal een bestaande tuin
deur worden uitgebroken en dicht
gemetseld. En in de rechter zijgevel
wordt een stel tuindeuren bij
geplaatst. Ook in dit geval mag dat
met naar believen gebeuren. De
'houtzwaarte' en de detaillering zul
len dezelfde moeten zijn als van de
bestaande kozijnen. De onderdorpels
worden uitgevoerd in Belgisch
hardsteen. Omdat de woning niet is
geïsoleerd, zal aan de binnenzijde
van de buitengevels een zoge
naamde isolerende bmnenschil wor
den geplaatst
De houten schutting aan het Ach
terom, die zich in slechte staat van
onderhoud bevindt, wordt gesloopt
en vervangen door een tuinmuur van
twee meter hoog. Dat gebeurt met
rode (handgemaakte) bakstenen met
grijs voegwerk. De muur krijgt een
hardhouten poort in eéW'lichtblauwe/
grijze kleur, de kleur van de deuren
van de stolp.