'Mobiliteitsketen biedt toerist een totaalpakket' 'Texelaar' gaat in de goede richting Wachttijden voor een gratis chipkaart Cjrocn rwartsjexeh in het hart Texels vervoersplan spreekt minister aan Verkeersmaatregel in de Kogerstraat Haven Oudeschild per 1 januari over naar gemeente Snertmaaltijd Proef weglaten prikkeldraad krijgt vervolg Teso-tarieven in Cabaret-café Werk haven: drie weken vertraging Durperhonk geopend a Keuze voor huurders Libellen texelse'^courant SUPER DE BOER OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11548 DINSDAG 23 JANUARI 2001 Advertenties/abonnementen/bezorging: Spinbaan 6 1791 MC Den Burg telefoon 0222 - 36 26 00 telefax 0222 - 31 41 11 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 111790 AA Den Burg Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: tcmeuws@tref.nl Buiten werktijd: Joop Rommets, tel. 31 94 05 of 06-20 31 59 89 Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat geeft voor de camera van TV Noord- Holland haar visie op het plan voor een Texelse mobiliteitsketen. (foto Gerard Timmerman) Op aandringen van de bewoners zal de verkeersstroom door de Kogerstraat in het gedeelte tussen Bernhardlaan en Akenbuurt wor den aangepakt. De gemeente weet nog niet op welke manier dit zal ge beuren. De bewoners mochten onlangs hun zegje doen bij wet houder Peter Bakker (GroenLinks) van verkeer. Hun meningen zijn verdeeld. Een deel van de bewoners opteert voor eenrichtingsverkeer, maar Bak ker is daar geen voorstander van. Een andere optie is een parkeerverbod gepaard met fietsstroken. De laatste mogelijkheid die wordt bekeken is het De overdracht van de haven van Oudeschild van het rijk naar de ge meente is gepland op 1 januari 2002. Al vanaf de jaren tachtig wordt gesteggeld over de over gang, waarbij het met name strandde op de financiën. Maar nu de herinrichting van de haven in Oudeschild in volle gang is, is ook de overdracht een kwestie van tijd. Voortvloeiende uit de afspraken die destijds zijn gemaakt in het kader van 'Brox-nat', waarbij te genover het beheer van de haven een financiële vergoeding van het rijk staat, zijn gemeente en Rijks waterstaat het in grote lijnen eens met elkaar en moet alleen nog over 'marginale punten' een akkoord worden bereikt omleiden van toeristisch autoverkeer uit de richting van De Cocksdorp door middel van bewegwijzering. De bewoners hadden zich bij de ge meente vervoegd naar aanleiding van de plannen voor een rotonde op het kruispunt Akenbuurt-Pontweg. Zij dachten dat daarvoor inspraak mogelijkheden bestonden, maar tij dens de commissievergadering Fi nanciën, Welzijn en Milieu zei Bakker dat dat niet het geval is, omdat er geen bestemmingsplanwijzigingen voor nodig zijn. Bovendien staat de kwestie volgens de wethouder los van de aanpak van het kruispunt. De Stichting Welzijn Ouderen Texel houdt maandag 5 februari een 'snert maaltijd' voor alleenstaanden. Het blijkt dat in deze groep een sterke behoefte bestaat eens gezellig met andere mensen aan tafel te eten. De erwtensoep wordt om 189.00 uur geserveerd in de Buureton in de Molenstraat; deelname kost ƒ12,50. Voor aanmeldingen en inlichtingen: SWOT, tel. 312696. Rijkswaterstaat is voornemens de proef met het terugdringen van prik keldraad voort te zetten en waar mogelijk uit te breiden. Dit nadat het afgelopen jaar is gebleken dat het weglaten van prikkeldraad er met toe heeft geleid dat aan de natuur of de waterkerende duinen ontoelaatbare schade werd toegebracht. RWS zal het besluit om het al of met plaatsen van prikkeldraad op bepaalde plek ken nemen in overleg met Staatsbos beheer. 'Véél beste dieren', prees jurylid Jacob Worp jr. bij het ge ven van een globale indruk van de midwinterkeuring die Texelse schapenfokkers zaterdag hadden in manege Aken- burg. 'Ik heb veel ras gezien en een goede ontwikkeling, vooral wat de lengte betreft. Opvallend was dat de top bre der was dan vorig jaar en dat er naar verhouding veel kwa liteit was bij de jonge dieren, zodat ook de toekomst er goed uitziet'. Lengte, hoogte en gewicht waren belangrijke factoren bij de keuring. Immers, het Texelse schaap moet de omvang en vitaliteit van enige decen nia geleden terugkrijgen, zodat ze vlot aflammen, naar verhouding veel meerlingen krijgen en daarvoor ook melk hebben. De 'luxe' richting waarin de afgelopen jaren is gefokt heeft belangrijke kwaliteiten opgele verd, maar de dieren werden te klein waardoor het steeds vaker voor kwam dat bij het werpen van de lam meren hulp van de dierenarts nodig was, terwijl de gemiddelde grootte van de worp terugliep van bijna twee tot anderhalf. Vooral dat laatste is een factor met financiële consequenties. Nuttig Het was de vijfde keer dat de Texelse fokkers dit 'onderonsje' hadden. De winterkeurmg blijkt in een behoefte te voorzien. Er waren 66 dieren ingezon den, nauwelijks minder dan vorig jaar. Wat betreft de organisatoren Piet Kooiman en Koos Tjepkema wordt de keuring vaste traditie, voor zover dat nu al niet het geval is. 'Voor de saamhorigheid van de Texelse fok kers is het ook van belang. Het is al tijd goed om de fokidealen met elkaar te bespreken en op één lijn te zitten. En het is nog gezellig ook'. Een publiektrekker is de tussentijdse keuring niet. Naast direct belangheb benden en betrokkenen waren er maar weinig toeschouwers. Mis schien wordt dat nog minder als mid den volgende maand de website van de fokkers klaar is. Op de site (www.texels-schaap.nl), die ontwor pen is op initiatief van Carlo Veeger, heeft elke Texelse fokker een pagina met allerlei bijzonderheden in woord en beeld, waaronder de resultaten van de fokkerij. Zo kan men snel een indruk krijgen van de ontwikkelingen in het stamland van het wereldbe roemde schapenras. Kampioen bij de oudere rammen werd een 2-jarig dier van Jaap Eelman, gefokt door Koos Tjepkema. Tjepkema was ook de eigenaar van de reservekampioen, die gefokt is door G. Bakker. Bij de ramlammeren was de hoogste eer voor een inzending van Kees Kikkert, die ook de fokker was. Het reservekampioenschap ging naar een dier dat gezamenlijk eigendom is van Loek van Vliet en Nico van Heer waarden. Dezelfde eigenaars waren ook de inzenders van het beste ooilam. Reservekampioen bij de ooilammeren was een inzending van fokker-eigenaar Koos Tjepkema. Bij de keuring was een speciale rol weggelegd voor de jeugd. Die kon meedingen naar de prijs voor het schoonste geheel, waarbij het ging om het zo goed mogelijk voor brengen van de te keuren dieren, dus juiste omgang met het beest en keu- De kinderen in actie bij de strijd om het schoonste geheel. tfoto Tw« van Hoerwaaman srncxvi) rige presentatie. Een jury, bestaande uit de dames Reyne en Worp. wees Stefan Drijver als de winnaar aan. Hij showde op vaardige wijze een ooilam van Piet Kooiman. Ter bestrijding van de kosten was aan de keuring een verloting verbonden. De hoofdprijs was een door Carlo Veeger gefokt ooilam dat werd gewonnen door Ine Witte-Barhorst. In het maandelijks Cabaret-café, waarin Pip Barnard en Janien de Bruijn de plaatselijke actualiteit be spreken, deze keer uitgebreid aan dacht voor de nieuwe tarieven van Teso. Gespreksleiders Anja Roubos en Joop Rommets gaan in gesprek met directeur Rob Wortel. Verder spreekt Janien de Bruijn met 'dwaal gast' Benno van Tilburg, directeur van het Maritiem en Juttersmuseum, die ook een aflevering van het feuil leton 'Mosselweg 14' zal voorlezen. Naast deze gesprekken is er natuur lijk ook aandacht voor het raadhuis, Binnenburg 6, Super De Boer, Walter Brommersma, Emmadorp en de kerstkaarten van de burgemeester. In het programma zal veel muziek te beluisteren zijn, op eigen teksten en op teksten van Huib 'de Rijmelaar' Fenijn, terwijl Nils Lely zorgt voor de 'muziekjes tussendoor'. Cabaret-café vindt vrijdagavond plaats in Question Plaza, aanvang 20.15 uur; de toegang is gratis Het werk aan de haven van Oude schild ligt drie weken achter op schema Door de nattigheid in okto ber en november heeft het werk een tijdje stilgelegen omdat grond werkzaamheden onmogelijk waren, aldus wethouder Peter Bakker van Financiën, Werken en Milieu. 'De damwand is bijna helemaal geslagen, Nu kan het-beton worden gestort.' Bakker is content met het besluit van de firma Metz uit Urk, de nieuwe ei genaar van het dok van Hans Boom, om de voorziening daadwerkelijk te gaan gebruiken. 'Het dok is niet slechts opgekocht om een concur rent te elimineren Metz heeft onderhoudscontracten afgesloten met Belgische reders die hun sche pen in Oudeschild willen laten onder houden en repareren. Ook Ierse schepen zijn daarvoor in de markt.' De Cocksdorp heeft na 26 jaar weer een zelfstandig gehuisveste school. Het frisse, ruime en lichte gebouw achter het dorpshuis heeft ƒ1,7 mil joen gekost en telt vier klaslokalen, een entresol en een centrale, geza menlijke ruimte. 'Een school om trots op te zijn', zei wethouder Nel Eelman vrijdag bij de opening. Zij blikte terug op de turbulente voorgeschiedenis van het nieuwe Durperhonk. 'Daar kun je een boek over schrijven.' Pagina 5 Klantgericht werken, vergroting van de keuzevrijheid voor de woon consument en het aanpakken van knelpunten op de lokale woning markt, met name voor senioren en starters die op zoek zijn naar betaal bare woonruimte. Dat zijn de doelen die de Stichting Wonen Texel (SWT) zich voor 2001 heeft gesteld. De ver houdingen tussen de WST en de ge meente zijn weer gladgestreken. Pagina 6 Willem Kikkert uit Den Hoorn geeft donderdag voor de Texelse afdeling van het IVN een lezing over de ruil verkaveling. Maandag wordt door Pim Edelaar een lezing gegeven over libellen. Beide avonden worden ge houden in de Jozefschool; aanvang 20.00 uur, toegang vrij. Voor meer informatie, tel. 313582. (Advertentie) ijr«» Jrtrh n btt hjrL Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6. In de rij voor Teso. Ditmaal met voor de boot, maar voor het omwisselen van de vanaf vandaag verouderde magneetkaarten voor een chipkaart. Gistermiddag, een dag vóór de ingebruikname van het nieuwe sys teem, was de animo voor een gratis kaart dermate groot dat de wachten den bij iange na niet meer in de hal van het kantoor op 't Horntje pasten. Velen stonden tweeëneenhalve uur in de rij, alvorens ze hun kaarten kon den omwisselen. Doordat de meeste Texelaars er meerdere (één vrouw had twintig kaarten) bij zich hadden, nam omwisselen enige tijd in beslag. Hoewel sprake was van wat gem opper, hielden anderen de stemming er goed in. Doordat het merendeel van de mensen per auto was geko men, was het parkeerterrein te klein. Reden voor Teso een parkeerwacht aan te stellen. Bezoekers die niet op héél korte termijn naar de overkant hoefden, kregen van hem het advies op een andere dag terug te komen Want in tegenstelling tot een bericht in een regionale krant, kunnen de magneetkaarten op Texel tot 28 fe bruari worden omgewisseld voor een gratis chipkaart. Daarna moet hier voor een tientje worden betaald. Zo'n gratis chipkaart kan alleen worden verkregen bij inlevering van een magneetkaart. Om aan deze voor waarde te voldoen zijn er gevallen bekend van Texelaars die speciaal naar Den Helder zijn overgestoken om aan. het loket aldaar een magneetkaart te kopen, overigens zonder die te laten afstempelen En kele overkantse reizigers die uit wa ren op het voordeeltje van tien gul den. kwamen speciaal naar Texel. Zij moesten hiervoor wel een retourtje van zes gulden laten afstempelen en boekten dus netto een 'winst' van vier gulden. (Foto Gerard Timmerman) Lees verder pagina 5 Een bagagedienst in Den Helder die ervoor zorgt dat de koffers naar het vakantieadres op Texel worden overgebracht, zodat de toerist vanaf de boot naar eigen voorkeur per fiets of openbaar vervoer naar de verblijfsplaats kan reizen. Daar voor moet er een busdienst zijn die een fijnmazig netwerk onderhoudt, met een hoge frequentie. Taxi vervoerders kunnen ervoor zorgen dat de achtergelaten fietsen wor den teruggebracht naar de ver huurders, die als een soort ANWB- service zelfs ter plekke lekke banden van gestrande reizigers re pareren. Dat is in grove lijnen de opzet van de Texelse mobiliteits keten, een plan dat wethouder Peter Bakker gisteren overhan digde aan minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Water staat, die een werkbezoek bracht aan het eiland. 'Voor een eiland dat het moet hebben van de rust en de natuur is het terug dringen van de automobiliteit van groot belang. Ook de auto moet hier op vakantie', vond de minister, die zich goed kon vinden in het plan voor de mobiliteitsketen. Niet zo gek, want de visie is geïnspireerd op het Natio nale Verkeers- en Vervoersplan 2002- 2020, waarvan Netelenbos zelf de architect is en waarin het managen van mobiliteit een grote rol speelt. De keus wordt gelaten aan de gebruiker, waarbij de minst belastende vorm van vervoer financieel gezien het meest aantrekkelijk is. Bakker: 'We hebben haar plan tot in detail door gespit en geprobeerd de Texelse va riant er zoveel mogelijk op te laten aansluiten. Onze opzet past volledig in haar visie.' Netelenbos. 'Texel is een mooi proefgebied, we zullen er eens met de provincie over gaan pra ten.' Bundeling De constructie van het Texelse Ketenmobiliteitsplan voltrok zich af gelopen weekend en werd uitgevoerd door de verkeerswethouder, milieu ambtenaar Roel Struick en professor Han Brezet van de TU in Delft, advi seur van de Stichting Duurzaam Texel. Bakker: 'Elke aanbieder van mobiliteit, Teso, Connexxion, de taxi bedrijven en de fietsenverhuurders, hebben een relatie met de klant. Die moeten worden gebundeld. Het gaat erom dat de mobiliteit op Texel in goede banen wordt geleid. Zodat er een vervoerssysteem ontstaat op basis van gelijkwaardigheid. Want als je met twee rugzakken in Den Helder arriveert, dan ga je niet op de fiets naar de camping in De Koog Maar als de tassen door een bagageser vice worden afgeleverd, dan pak je misschien wél de fiets. Of de bus, mits deze je op een redelijke afstand van het vakantieadres aflevert. Een fijnmazig netwerk dus, onderhouden door kleine, schone bussen. En als dat op onrendabele uren met uit kan, dan kunnen de taxibedrijven insprin gen. De minst belastende ver voersvorm, de fiets, moet de voor keur hebben. De drie mobiliteitsaanbieders, fietverhuur- ders, autobusonderneming en taxi bedrijven, zouden een plan moeten ontwikkelen waarin ze hun diensten aanbieden op een wijze die past in de mobiliteitsketen en waarvoor ze over een gelijk budget dienen te beschik ken.' Texelpas Bakker denkt nadrukkelijk niet aan een gratis openbaar vervoer of ver huur van fietsen. 'We zouden voor een redelijk bedrag een Texelpas kunnen aanbieden, waarvoor men een bepaalde periode gebruik kan maken van de diverse diensten van de mobiliteitsketen. Als tien procent van alle toeristen er één zou kopen, zit je al op 10.000. Dat is een héél interessante consumentengroep, bij voorbeeld voor musea, zwembaden of de bioscoop, waarbij ze bijvoor beeld met een knaak korting naar binnen mogen. Maar ook voor aan bieders van Texelse producten, die de pashouders aantrekkelijke aanbie dingen kunnen doen. Bovendien kun nen de passen interessante informa tie opleveren over het gebruik.' De wethouder wil de mobiliteitsketen in eerste instantie voor een proefpe riode van drie jaar invoeren. Omdat in het voorbereidende werk veel uren gaan zitten, tijd die de gemeente niet beschikbaar heeft, deed Bakker een beroep op minister Netelenbos, maar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1