Noord -IS ol land
In volle vaart langs de file
8
de provincie Noord-Holland informeert
■TEXELSE
COURANT
Prijsvraag
Lid van provinciale staten
Kees Kruijmer
Noord-Holland
kort
Groeten van de Afsluitdijk
Prijs voor vernieuwend
zorgproject
Provinciale kustvisie:
permanente waakzaamheid tegen de zee
Uitbreiding van Geestmerambacht:
doolhof van water en riet
Aan de lezers van dezè pagina,
MEER PROVINCIENIEUWS: KIJK OP WWW.NOORD-HOLLAND.NL
(Fractie Kruijmer)
Politiek zelfstandige
DINSDAG 30 JANUARI 2001
januari 2001 12r editie PROVINCIE"
De Pagina Noord-Holland is een uitgave van de provincie Noord-Holland en verschijnt maandelijks (behalve in
de zomer- en kerstvakantie) in een groot aantal huis-aan-huis verspreide nieuwsbladen in de gehele provincie.
Redactie en administratie: Bureau Communicatie provincie Noord-Holland, Postbus 123, 2000 MD Haarlem.
Eindredactie: Rienk van der Veen, tel. (023) 514 43 09, fax (023) 514 41 55, e-mail: post@noord-holland.nl
De novembereditie van deze Pagina was voor een deel gewijd aan de biologische
land- en tuinbouw in Noord-Holland. De prijsvraag luidde: hoeveel boeren
bedrijven in Noord-Holland hebben het traditionele productiepatroon doorbroken
en zijn op biologische methoden overgestapt? Het goede antwoord luidt:
91 boeren. Draagspeld en boek gaan naar:
- Alida Kuiper uit Hensbroek
- Mw E.C. Willems uit Hollandsche Rading
- Nanda Kooman uit Haarlem
Op deze Pagina vindt u informatie over veiligheid, risico's en ontwikkeling van
de Hollandse kust. Klimaatsveranderingen zullen speciale aanpassingen nood
zakelijk maken. De vraag van deze maand luidt: met hoeveel centimeter zal de
zeespiegel naar verwachting stijgen in de loop van deze eeuw?
ca. 60-85 cm. ca. 30-40 cm. ca. 80-100 cm.
Uw antwoord kunt u weer sturen naar: redactie Pagina Noord-Holland, Postbus 123,
2000 MD Haarlem. Fax (023) 514 41 55, e-mail: faginanli@noord-holland.nl
Waar eens de Blauwe Tram de verbinding onderhield, verzorgen nu extra lange bussen
het woon-werkverkeer tussen Amsterdam en Waterland. Net als de tram beginnen
zij in de woonwijk om vervolgens hun eigen strook langs de snelweg te pakken en in
volle vaart langs de file naar eindbestemming Amsterdam CS te rijden. Comfortabel,
betrouwbaar en snel.
Een gemeenschappelijk initiatief van de provincies Noord- en Zuid-Holland toont hun
weerbaarheid. Duurzame kustveiligheid is uitgangspunt. Hun project heet "Strategische
Visie Hollandse kust". Deze visie moet niet alleen de veiligheid en de risico's, maar ook de
inrichtingsmogelijkheden van de Noord- en Zuid-Hollandse kuststrook in beeld brengen.
De twee provincies hebben zo'n 200 lokale en regionale plannen voor hun kust beoordeeld
op effecten op de kustveiligheid. Uit dit onderzoek is gebleken dat de huidige plannen en
maatregelen tegen het afkalven van onze duinen en stranden in grote lijnen voldoen.
Wel zal er in de toekomst voor de handhaving van de kustlijn nog meer zand moeten
worden opgebracht. Voor de Kop van Noord-Holland, zuid-west Texel, het Westland
en de Zuid-Hollandse Eilanden zijn op lange termijn ingrijpender oplossingen nodig.
Extra aandacht vraagt ook de veiligheid van de verstedelijkte gebieden vlak langs de
kustlijn. Een gemeenschappelijk beleid voor de hele Hollandse kust is een goede start om
aan die veiligheid te werken. Bewoners en belanghebbenden worden in alle plannen
betrokken. De afgelopen maanden zijn in een aantal kustplaatsen in Noord-en Zuid-Holland
al bewonersbijeenkomsten geweest. De laatste in Noord-Holland was op 31 januari op Texel.
Voor meer informatie: Gideon Ravesteijn, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 33 12,
e-mail: ravesteijng@noord-hotland.nl
"De tweemansfractie van de RPF/GPV/SGP
in provinciale staten is gesplitst. De RPF zegde
na een conflict in Huizen, waar ik raadslid ben,
haar vertrouwen in mij op als statenlid. Toch blijf
ik want er zijn politieke kwesties waar ik mijn
bijdrage aan wil leveren: ouderenzorg, waar een
vergoeding voor vrijwilligers geen luxe zou zijn
en het openbaar vervoer waar nog veel te ver
beteren valt. Bij de ontwikkeling van het
Noordzeekanaalgebied, de Zuid-Tangent en de
omlegging van de weg rond Uithoorn moet de
burger meer worden betrokken. De landbouw
verdient een degelijke economische basis en
Schiphol blijft uitbreiden. De Randstad moet
economisch gezond blijven, maar hoe voorko
men we dat het te vol wordt? Ook in de tweede
helft van deze zittingsperiode wil ik als 'politiek
zelfstandige' mijn bijdragen leveren".
Kees Kruijmer. Potterstraat 7a, 1271 XL Huizen,
tel. 1035)525 17 13, E-mail: C.Kruijmer@kruijnter.nl
Een bezoek aan Noord-Holland via de Afsluitdijk
begon voor veel toeristen in het Monument op
de Afsluitdijk in de souvenirkiosk van Jan Comjn.
Foto: Studio Honing
Onder deze titel gaan John Appel en Heddy
Honigman, in opdracht van de provincie,
een documentaire film maken. Onderwerp is
Jan Conijn, al bijna vijftig jaar verkoper van
ansichtkaarten en souvenirs in het Monument op
de Afsluitdijk. Jan Conijn gaat ermee stoppen.
Met zijn afscheid loopt niet helemaal een
familietraditie ten einde; zijn neef neemt het
over. Om de herinnering aan deze markante,
bij velen bekende Noord-Hollander levend te
houden, wordt een filmportret gemaakt dat
medio 2001 gereed zal zijn.
Voor meer informatie: Riekie van der Pols,
provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 36 24,
e-mail: polsh@noord-holland.nl
De eerste Kees Corverprijs gaat naar een project
voor dagbesteding en dagopvang voor thuis
wonende mensen met een Niet-Aangeboren
Hersenletsel (NAH). Het project beperkt zich tot
mensen tussen de 50 en 70 jaar - en dat is nieuw.
De jury prijst bovendien de ruime inzet van
vrijwilligers. De winnaar, de Na(h)derkring te
Hilversum, ontvangt een kunstwerk van Iris
le Rütte en een geldbedrag van f 20.000,-.
De prijs is genoemd naar de vroegere gedepu
teerde voor maatschappelijke zorg Kees Corver.
Doel is het stimuleren van projecten en activitei
ten die vernieuwend van karakter zijn en daar
door voorbeeldwerking hebben.
Voor meer informatie: Theo Vissers,
provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 35 37,
e-mail: visserst@noord-holland.nl
vergoeding vrijwilligers geen luxe.:.. Foto: provincie Noord-Holland
Vanouds voeren Nederlanders een gevecht tegen het water. Het is een strijd die nooit
ophoudt. Een nieuwe fase is ingeluid nu veranderingen in het klimaat, een stijging
van de zeespiegel en een daling van de bodem ons bedreigen. Maar de kustprovincies
vechten om te winnen en eendracht maakt macht.
Als de plannen doorgaan is Geestmerambacht, het recreatiegebied tussen Heerhugo-
waard, Alkmaar en Langedijk, in 2005 een doolhof van water en riet. Omwonenden
kunnen dan vlak bij huis gaan varen, fietsen en wandelen, of zwemmen, zonnen en
barbecuen. Grillig gevormde waterlopen, met riet begroeide oevers, ligweiden, open
grasland en moerasranden zullen stedelingen de nabije natuur in lokken.
Strand en duinen vormen voor veel mensen een trekpleister. Om de kust te ontlasten en
een alternatief te bieden voor de inwoners van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk,
mikt de provincie op uitbreiding en verfraaiing van het recreatiegebied Geestmerambacht.
Dit gebied, met de centraal gelegen plas Zomerdel van 85 ha en een totaal oppervlak van
220 ha., is een natuurenclave ten noorden van Alkmaar, omringd door het landbouwgebied
Geestmerambacht. Het gebied is zeer in trek bij bezoekers, die er wandelen, fietsen, varen,
joggen of gewoon in het gras liggen. Door dit gebied met nog eens 290 ha uit te breiden,
het te vergraven tot een doolhof van water en riet en te voorzien van extra vaar- en fiets-
verbindingen, hoopt de provincie alle bewoners van de regio een goede dienst te bewijzen.
Bijkomende voordelen van de geplande vernatting zijn de verhoging van de water-
bergingscapaciteit en de duurzame zuivering van het water in de Zomerdel. Over de kosten
verdeling zijn de partijen nog met het rijk in onderhandeling. De provincie is bereid haar
aandeel in de kosten bij te dragen.
Voor meer informatie: Wietse de Vries, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 30 61,
e-mail: vriesw@noord-holland.nl
iMMMMMWWMMMMMMMNNiaiMMMMKMMMMMNIIIIljliyMIMimiMMIlUW^
Sinds oktober 1998 verschijnt de Pagina Noord-Holland in de provinciale huis-aan-huis-
bladen. Van meet af aan heeft deze publicatie reacties uitgelokt. Vooral de prijsvraag blijkt
onze lezers tot actie aan te zetten. Maar ook naar aanleiding van gerichte informatie
krijgen wij vaak kritische brieven en e-mailberichten. Vaak zijn hier waardevolle sugges
ties voor verbetering bij. In de Pagina van mei hebben wij onze lezers uitgenodigd als gast
van de provincie de Parade of Sail bij te wonen. Er kwam een overdonderend aantal aan
meldingen binnen. Na loting hebben wij ruim driehonderd gelukkigen in Nauerna een
feestelijk Sail-programma kunnen aanbieden.
Langs deze weg wil ik u laten weten dat het provinciaal bestuur uw reacties op deze
Pagina erg op prijs stelt. Wij, van onze kant, willen u graag op de hoogte houden van ons
doen en laten. Van uw kant hopen wij te horen of u onze informatie waardeert en of wij
met onze inspanningen op het goede spoor zitten. Het gaat immers om zaken waarmee u,
als inwoner van Noord-Holland, op uiteenlopende wijzen te maken heeft. Uw brieven,
briefkaarten, e-mails en telefoontjes blijven daarom welkom. Wie dat wil kan ook een
afspraak maken voor een gesprek; bestuurders en ambtenaren van de provincie zullen u
graag te woord staan. Ik hoop dat wij er ook dit jaar weer in slagen u met onze Pagina
deelgenoot te maken van wat er in Noord-Holland leeft.
J.A. van Kemenade,
commissaris van de Koningin.
De Waterlandse bus brengt zijn passagiers, niet gehinderd door files, comfortabel en snel van huis naar hartje hoofdstad. Foto: Studio Honing
Op de provinciale weg N247, het gedeelte tussen motel Katwoude en Amsterdam, hebben
de ConneXXionbussen medio 2001 bijna helemaal vrij baan. Het laatste eindje, ten noorden
van Katwoude, volgt in het najaar van 2002. Vanaf dan zal de bus in ongeveer 25 minuten
vanuit Edam op het Centraal Station in Amsterdam zijn! Daar kan geen automobilist
tegenop. Speciale busstroken geven het openbaar vervoer een voorsprong die ook
verstokte autorijders aan het denken moet zetten. Net als de busbaan langs het kanaal
tussen Purmerend en 't Schouw en vandaar naar Amsterdam. Tijdens de spits rijdt de bus
hier sneller dan de auto. De Waterlandse busbaan is een project waarmee de provincie zich
al sinds 1995 bezighoudt, o.a. door het maken van de bestekken, informatie te geven en
toezicht te houden op de uitvoering. Het Rijk en het ROA betalen het merendeel van de
rekening. Opmerkelijk is vooral de fundering van de strook tussen de kaasboerderij en
motel Katwoude. De slappe veenbodem vereist hier een speciale techniek, genomineerd
voor de Nederlandse Bouwprijs 2001: de Spijkerbedmethode. Met behulp van op palen
liggende puinmatrassen wordt het gewicht van de weg op dieper gelegen grondlagen
overgebracht.
Voor meer informatie: Rob Faasen, provincie Noord-Holland, tel. (023) 514 52 68, e-mail:
faasenr@noord-holland.nl. De site www.9292ov.nl geeft een gratis reisadvies door heel NederlandM
Geestmerambacht biedt de bezoeker al jaren veel mogelijkheden wor dagrecreatie
De uitbreiding zal ook aan het water ruimte bieden.
Foto: Studio Honing