'Klaar of niet, om elf uur ging de stekker eruit' 'Carnaval' koppelt kind aan klassieke muziek I Dieren komen tot leven bij Muziek Complet teso Iets over de bands op Texelpop Agenda 20-jarig Texelpop kent roerige geschiedenis .TEXELSE 2 COURANT' Programma Texelpop 2001 DINSDAG 20 MAART 2001 In twmtiq laar tlld veranderde nel de locatie van Texelpop. maar niet de sfeer. Nog steeds biedt beleen podium aan Jonge pop- (Foto ontvet Tcelse Courant) muzikanten van eigen boaem. Een regenachtige middag in het park luidde twintig jaar gele den het begin in van Texelpop. Nadien zouden Texelse bands vrijwel elk jaar voor het voetlicht treden. Het soms omstreden en altijd veelbesproken popfestival blijkt twee decennia na de start nog immer een enorme stimulans voor Texelse pop muzikanten. Een jubileum dat vrijdag- en zaterdagavond in de Burg. De Koninghal kracht wordt bijgezet door 22 lokale bands. Van popveteranen van het eerste uur tot jongeren die toen nog geboren moesten worden. Nils Lely, popmuzikant en voorzit ter van de Stichting Popmuziek Texel, schreef een terugblik. De eerst tekenen van popmuziek op Texel stammen uit 1962, toen Willem Beerling met zijn oude piano gezel schap kreeg van Bob Dros, die wel graag drumde, maar geen drumstel bezat en daarvoor maar een oude stoel gebruikte. Ze pakten de zaken voortvarend aan, met als resultaat dat hun band een paar jaar later was uit gebreid met Willem Koorn en Huib Dros. The Typhoons bereikte voor Texelse begrippen een legendarische status. Ze speelden nummers uit de toenmalige hitparade en de jeugd van toen wist de jongens te vinden op de avonden die zij verzorgden in bijvoor beeld de Oranjeboom. In aansluiting op hun succes kwamen er langzamerhand wat meer bands op Texel. Oudere jongeren zullen zich de namen van Mark Five, the Creatures, the Arkels. the Seagulls en iets later the Redband misschien nog wel herinneren, waarbij zeker een paar namen ontbreken. Er bestonden toen gelijktijdig meestal niet meer dan drie, vier bands. Tussen de lokale bands en hun aanhang bestond soms een bepaalde rivaliteit, net als in 'het echt' tussen de fans van de Beatles en de Rolling Stones. Tegen het eind van de jaren zeventig, toen de punk wereldwijd toesloeg, was er een groep jongeren die mas saal muziek ging maken. Meestal met via een muziekschool, maar door het musiceren van elkaar te leren. Deze jongeren wilden wel eens op een podium staan, maar Sarasani was toen al een tijdje gesloten. In België had je het festival Torhout/Werchter en in Landgraaf Pinkpop, dus waarom op Texel geen Texelpop? In de Wezentuin stond een muzieknls die kon dienen als podium en met zijn allen kon daar een mooi feest worden gehouden. Op 28 juni 1980 was het zover: negen bands gaven acte de presence in het park. Ook Monkeys Revival ontbrak niet op het podium. De opzet was namelijk een zo breed mogelijke presentatie van Texelse bands. Qua bezoekersaantal viel het met tegen en muzikaal gezien ging het ook wel aardig. Er werd enthou siast gespeeld en om te voorkomen dat de hele middag "Johnny B. Good" of "Roll over Beethoven" werd gespeeld maakten de rockformaties onderling afspraken. Maar financieel gezien kon het met uit. De organisa tie dacht dat de drankverkoop de kosten wel zou dekken, maar door de regen en het bescheiden budget van de gemiddelde scholier, muzikant en bezoeker viel de omzet tegen. Dit soort problemen bleven zich ook voordoen in de jaren daarna, maar de organisatoren lieten zich er niet door afschrikken. Elk jaar kwam een aan tal bands naar het park om hun kun sten te laten horen, maar de stekker zat in het gemeentehuis in het stop contact en om elf uur ging die eruit, klaar of niet! Lindeboom Toen uiteindelijk de muzieknis in het park achter werd gesloopt, leek dat het einde te zijn van Texelpop Maar er werd anders beslist. In het vroege voorjaar van 1986 verhuisde het eve nement naar de grote zaal van de Lindeboom. Daar was immers een groot podium, stroom en licht en dus kon daar ook een festival worden gehouden. Toen de deelname en het aantal bezoekers groeiden werd be sloten om op twee avonden te gaan spelen. Maar later bleek de schouwburgzaal toch met zo ge schikt als werd gedacht. Het geluid lekte aan alle kanten naar buiten en het beheer was aan wisselingen on derhevig. Maar Texelpop bleef groeien, tot in het midden van de ja ren negentig meer dan twintig bands zich opgaven. De organiserende Stichting Popmuziek Texel (Stipt) koos voor de Bgm. de Koninghal, waar twee avonden lang een festival werd gehouden dat door jong en oud werd bezocht. Bij ieder band die het podium opliep kwamen de fans ook naar voren. Betrof het een jeugdige band, dan zag je ouders en andere familie wat zenuwachtig rondkijken. Want het was wel hun zoon of doch ter die op het podium stond. En al was het met hun favoriete muziek, ze klapten om het hardst! Twintig edities na de eerste Texelpop wordt ook komend weekend volop gespeeld. Door enkele ouderen die toen meededen en nu nog muzikaal actief zijn en door jongeren die toen nog geboren moesten worden. Ouderen en jongeren die deze week nog even hard oefenen om vnjdag en zaterdag goed voor de dag te komen. Die hun vnenden willen laten zien wat ze kunnen. De muziekscène op Texel is springlevend. Dat blijkt wel uit het feit dat er met minder 22 bands zijn die op Texelpop komen spelen. Deze bands staan weer garant voor een ouderwets weekend Texelpop van jong en oud. En dat is wat Texelpop inhoudt, al twintig jaar. Dinsdag 20 maart: Ruim negentig bedrijven presente ren zich op de achtste Horecavakbeurs Texel, die wordt gehouden in sporthal Ons Genoe gen. In het gemeentehuis vergadert de raadscommissie voor Ruimte, Wo nen en Economie. Aanvang 19.30 uur. In Tusse de banke begint om 20.00 uur een bibliotheekavond van de Historische Vereniging. In Cinema Texel draaien Hannibal (aanvang 20.30 uur) en Ik ook van jou (21.00 uur). Woensdag 21 maart: Een groot aantal ensembles pro beert in de voorspeelruimte van de Muziek- en Dansschool de jury er van te overtuigen dat ze goed ge noeg zijn om mee te doen aan het ensemblefestival, dat later dit jaar wordt gehouden. Aanvang 18.30 uur; de toegang is gratis. In het gemeentehuis vergadert de raadscommissie voor Welzijn en Onderwijs. Aanvang 19.30 uur. De Waddenvereniging houdt een informatiebijeenkomst in EcoMare over het onlangs gepresenteerde ontwerp van de nieuwe Planologi sche Kernbeslissing Waddenzee, waarin het overheidsbeleid voor de komende jaren is vastgelegd. Aan vang 19.30 uur. In De Witte Burcht aan de Molen straat komt om 20.00 uur het Katho liek Vrouwengilde bijeen. Maria de Graaf vertelt over wat er met de naar Sint Jan gebrachte hulpgoederen gebeurt. Ontwikkelingspsychologe Christie Amons uit Zeist houdt een lezing op de Vrije School in Den Burg met de titel: 'De ontwikkeling van het jonge kind en het Vrije Schoolonderwijs'. Aanvang 20 00 uur; de toegang is gratis. In Cinema Texel draaien What women want (14.30 uur), 102 echte Dalmatiërs (15.00 uur, Nederlands ondertiteld), Hannibal (20.30 uur) en Ik ook van jou (21.00 uur). Donderdag 22 maart: In het gemeentehuis vergadert de raadscommissie voor Financiën, Werken en Milieu. Aanvang 19.30 uur. In buurthuis Bethel in Zuid-Eierland begint om 20.00 uur een klaverjas- drive. Leden van de Hervormde Vrouwen Groep ring Texel komen donderdag om 20.00 uur in de Schakel bijeen voor een gezellige avond, waarbij ze hun 'hersens en handen laten wer ken'. In Cinema Texel What women want (aanvang 19.00 uur), Cast away (21.00 uur) en Ik ook van jou (21.45 uur). Vrijdag 23 maart: Van 16.00 tot 17.30 uur zijn jeugd leden van Deuce met hun vrienden en vriendinnen welkom op de baan, waar zij kunnen kennismaken mei de eerste beginselen van het tennis spel. Vanavond wordt in de Burg. De Koninghal de eerste avond van Texelpop gehouden. In Cinema Texel What women want (aanvang 19.00 uur), Cast away (21.00 uur) en Ik ook van |OU (21.45 uur). Veerdienst TESO zet vrijdag tussen 9.35 en 16.05 uur twee boten in en vaart dan volgens een halfuurs dienstregeling. Wachttijden worden met verwacht. Hoogwater te Oudeschild Di. 20 3.20 en 16.14 u. Wo. 21 4.40 en 18.07 u Do. 22 6.54 en 19.04 u. Vr. 23 7.35 en 19.55 u. Za. 24 8.17 en 20.24 u. Zo. *25 10.00 en 22.05 u. Ma. 26 10.30 en 22.34 u. Di. 27 11.04 en 23.05 u. Aan het strand Is het ongeveer een uur eer- der hoogwater. De zon komt 22 maart op om 6 37 uur en gaat onder om 18.55 uur. 25 maart nieuwe maan; 27 maart springtij Hans Oosterhaven als schilder en Els Wennekendonk als djinn. Beiden waren te zien in de Wandluissuite Wilde ezels, een olifant, kangoe roes, kakelende kippen trokken voorbij en kwamen muzikaal tot leven in het familieconcert dat zon dag in De Kiekendief op De Krim werd gehouden. Het betrof de af sluiting van de concertreeks 'Mu ziek Complet', dat met de opvoe ring van 'Carnaval des Animaux' van Camille Saint-Saëns kinderen voor het eerst liet kennismaken met klassieke muziek. Voor een enkeling duurde het wat lang, maar dat had wellicht ook te maken met de muizentaartjes tijdens de pauze die Krimdirecteur Martin Warnaar de jeugd in het vooruitzicht had gesteld. Aansluitend werd de Wandluissuite van Dimitri Sjostakovitsj opgevoerd. Een initiatief als Muziek Complet staat of valt met de bereidwilligheid van Texelse liefhebbers en muzikan ten en overkantse professionals. Want zou met name die laatste groep hun gebruikelijke gage in rekening brengen, dan had geen van de voor stellingen op het kleinschalige Texel gehouden kunnen worden. Dat gold voor Christiaan Bor en het Reizend Muziekgezelschap dat in november 2000 optrad, voor de uitvoerders van het optreden in januari waarbij mu ziek van Texelse componisten ten gehore werd gebracht en voor de muzikanten die zondag het 'Carnaval der Dieren' opvoerden. Maar zoals zo vaak is men bereid voor Texel een uit zondering te maken, niet in de laat ste plaats omdat het hen gevraagd werd door Alexander Comitas, het pseudoniem voor de Texelse compo nist Ed de Boer die er een brede muzikale kennissenkring op nahoudt In ruil genoten de gasten een VIP-be- handeling op De Krim en beleefden een onvergetelijke ervaring op het eiland. Omdat de initiatiefnemers van Muziek Complet zich ten doel heb ben gesteld ook de jeugd met klas sieke muziek in aanraking te brengen was speciaal voor deze gelegenheid een kinderconcert van professioneel niveau samengesteld, waarin kinde ren op een levendige manier konden genieten van klassieke muziek. Mis schien was het voor een aantal wel een eerste kennismaking met de ver schillende instrumenten die klonken. Buitenmuzikaal Het geduld van zo'n 150 kinderen en volwassenen die op de voorstelling van zondag afkwamen werd op de proef gesteld door een (Iets te) uitge breide openingsspeech van Warnaar, die aangaf dat het Carnaval der Die ren ook voor hem de eerste kennis making met klassieke muziek was. Camille Saint-Saëns schreef 'Carna val des Animaux' als kamermuziek in een tijd (19' eeuw) waarin het mode was iets 'buitenmuzikaals' uit te beel den, zoals bijvoorbeeld een natuur verschijnsel, een literair onderwerp, of - in dit geval - een aantal dieren. W. (Pip) Barnard had de muziek van een begeleidend verhaal voorzien, waarbij Wop Rienks als verteller op trad: allerlei dieren worden opgeroe pen het 'Carnaval der Dieren', dat de koning iedere zeven jaar laat opvoe ren, met hun aanwezigheid op te luis teren. De boodschapper, beeldend en levendig vertolkt door Els Wennekendonk, gaat de dieren in het hele rijk zoeken. De dieren waar de boodschapper op stuit, worden door de instrumenten levensecht muzikaal geportretteerd. Zo viel bij de olifant de contrabas te horen, klonk in de verte de klarinet als koekoek, hoor den we de kippen bijna letterlijk ka kelen op het klavier van de vleugel (prima pianospel!), dansten de schild padden in hun trage tempo op de muziek van de violen, cello en bas, hoorden we vogels zingen door de twinkelende, snelle loopjes van de dwarsfluit en een vermoeide zwaan op adem komen met een prachtig gespeelde, melancholiek klinkende cellopartij. Tenslotte kwamen alle die ren bij elkaar in het paleis en wist de hofkapel uit een kakofonie van gelui den het 'Carnaval' met een fraai, majestueus klinkend muziekstuk af te sluiten. Spelers en musici waren goed op dreef Het was een genoegen bij de eerste toon die klonk al te horen dat het hier om professionele musici ging die de muziek in hun vingers hebben, gemakkelijk samenwerken en op el kaar inspelen. Ook moeilijke passa ges (bijvoorbeeld die van de dwars fluit, piano, violen) kwamen er schijn baar moeiteloos uit. Geconcentreerd spel, zichtbaar plezier, een uitste kende vertolking, waarbij moet wor den opgemerkt dat de uit verschil lende delen van het land afkomstige muzikanten hun partijen ieder afzon derlijk hadden ingestudeerd en zater dag voor het eerst met elkaar repe teerden. De vrijdagavond wordt geopend door een jonge band die toch al tot de oudgediende gerekend kan worden, Deluge, die geen nadere toelichting nodig heeft. Dan volgt een steviger gedeelte met een aantal jongere bands, zoals GotMilk?, waarin onder andere Sander Nooij de voetsporen van zijn vader Ruud volgt. Ook FFF met Michael Hoytink en Arjan Nieboer is geen onbekende. Menig Texelaar zal de band aan het werk hebben gezien op Oosterender- of Waalderpop. Refill is de volgende in dit rijtje en de opmaat naar een op treden van een bloemlezing van de muzikanten uit de vorige bands in Psycho Kitty. De leden hebben als het ware een superband samengesteld in hun eigen stijl. Na dit wat stevige blok is het de beurt aan Sencilla, drie mei den die goed kunnen zingen en dat graag willen laten horen. Wie ze zijn? Ze hebben vorig jaar hun eerste op treden meteen op CD zagen gezet. Dan volgt Jug Bros. 'Good Old', maar tevens onvoorspelbaar. Ewoud Adriaans en zijn vrienden blijven crea tief en verrassen. Hedwig bestaat uit Rob Vonk, Ron de Vries, Sil van Dijk en Marije Schoo. De namen spreken voor zich. Lomp is een betrekkelijk nieuwe band die daar goed bij zal aansluiten. Ze speelden onlangs nog in Question Plaza. Xpresso, met le den van de voormalige band Van Beurden, en Intrude, met Suzan Vla ming als spetterende zangeres, ma ken de vrijdag vol. De zaterdagavond begint meteen goed. Absinto met Bo, Frank, Martijn en Joost mag niet worden gemist. Dus: op tijd aanwezig zijn. Seed is een ook een nog jonge band met Joep Verduijn, Remon Berkens en Joost Hogerheide. Moniek de Bruijn, Jos Groen, Gerard Timmerman, Jeroen Drabbe en Manuel Assink, verenigd in Reflexions, draaien al wat langer mee, evenals hun muziek. Hobgoblin is een jonge band met een aantal Waalders in de gelederen, waarvan menigeen die ze eerder heeft gehoord zal kunnen vertellen dat ze de moeite van het beluisteren waard zijn. ManXman bestaat uit een vaste groep muzikanten, die steeds onder een andere naam actief is. In welke band drumde Biem Vlaming ook alweer? Juist, ManXman. Dan is de rest ook bekend. Dragon Puppy is de band van oud-Texelaar Merijn Drijver. Met zijn maten hebben heeft hij 'onwijs veel' zin om te laten horen wat ze kunnen. Benieuwd naar wat zij spelen? Kijk op hun homepage. Sick is de nieuwe naam van Rawhide. Goede muziek voor de liefhebber van rock en rock 'n roll. Wie echt uit a bol wil gaan kan dat doen bij ZaphcJ een uitstekende podiumband. Pea van der Slikke legt op drums de tJ sis voor een stuk 'live'en 'dand waar je U tegen zegt. Alsof dit re met genoeg is knoopt Stipt er ea rondje Spoiler aan vast. Ze hebben vele keren op het podium va Texelpop gestaan, maar komen dere keer weer graag over uit Utree en nemen een heleboel fans mee./! uitsmijter staat Bal Na genoteerd. Jj Sieme Dros, Rob Kooiman. Ben Ba ker en Ben Haak doen Peter en i Rockets weer haar krijgen, Chu Berry verbleken en het publiek op; kop staan. Het belooft een daverer finale te worden. Kaarten kosten per dag ƒ12; passepartouts ƒ17,50; kinderend der de twaalf jaar mogen gratis ru binnen. Voorverkoop bij Nauta Bo en Expert Schoorl. Tijden 19.30/20.00 20.10/20 40 20.50/21.20 21.30/22.00 22.10/22.40 22.50/23.20 23.30 00.00 00.10/00.40 00.50/01.20 01.30/02.00 02.10/02.40 Vrijdag 23 maart Deluge Got Milk? FFF Refill Psycho Kitty Sencillia Jug Bros Hedwig Lomp Xpresso Intrude Zaterdag 24 maart Absinto Seed Flux Reflexions Hobgoblin ManxMan Dragon Puppy Sick Zaphod Spoiler Bal Na Alle tijden zijn onder voorbehoud, er kunnen zich nog veranderinge voordoen. Na de pauze - waarin 'muizentaartjes' werden geserveerd - werd de 'Wand luissuite' ten tonele gevoerd Dit stuk is door Alexander Comitas samenge steld uit muziek die Dimitri Sjostakovitsj schreef voor het gelijk namige toneelstuk. Vervolgens be werkte Comitas het tot een suite voor piano vierhandig, cello, viool en ac cordeon. Ook hier waren de musici - allen Texelaars - goed op hun taak berekend: zij speelden de vaak snelle, vrolijke en ook complexe mu ziek met overtuiging en muzikaal ge voel. Het spel van violist en muziekschooldocent lussi Paananen verdient hierbij aparte vermelding: hij speelde zijn prominente rol vaardig en met muzikale gedrevenheid. Aan de muziek werd een verhaal ge koppeld, wederom geschreven door Pip Barnard en verteld door Wop Rienks. Het gaat over een schilder die de muziek die hij om zich heen hoort op zijn doek wil vangen, teneinde meer schilderijen te kunnen verko pen. Het lukt hem echter met de schoonheid van de klank te schilde ren, zelfs met met behulp van een machtige djinn (een soort geest) die hem alle middelen verschaft waaraan hij behoefte heeft. Uiteindelijk, als alle luxe hem weer is afgenomen er alleen nog maar oor voor de mu; heeft, slaagt hij erin de muziek op schildersdoek te toveren. Boeif Juist de combinatie van spel en ziek maakte dit concert voor zc kinderen als volwassenen tot boeiende belevenis. Hans Ooi haven speelde zijn rol.als schilder een zeker gemak, als het uitkv improviserènd en kreeg zo het Lees verder pagir Alexander Comitas tEd de Boer) dirigeert het strijkorkest tijdens de opvoering van ■Carnaval des Animaux (Foto's Gerard Til

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 2