'Klaar of niet, om elf uur
ging de stekker eruit'
'Carnaval' koppelt kind
aan klassieke muziek
I
Dieren komen tot leven bij Muziek Complet
teso
Iets over de bands op Texelpop
Agenda
20-jarig Texelpop kent roerige geschiedenis
.TEXELSE 2 COURANT'
Programma Texelpop 2001
DINSDAG 20 MAART 2001
In twmtiq laar tlld veranderde nel de locatie van Texelpop. maar niet de sfeer. Nog steeds biedt beleen podium aan Jonge pop-
(Foto ontvet Tcelse Courant)
muzikanten van eigen boaem.
Een regenachtige middag in het park luidde twintig jaar gele
den het begin in van Texelpop. Nadien zouden Texelse bands
vrijwel elk jaar voor het voetlicht treden. Het soms omstreden
en altijd veelbesproken popfestival blijkt twee decennia na de
start nog immer een enorme stimulans voor Texelse pop
muzikanten. Een jubileum dat vrijdag- en zaterdagavond in de
Burg. De Koninghal kracht wordt bijgezet door 22 lokale bands.
Van popveteranen van het eerste uur tot jongeren die toen nog
geboren moesten worden. Nils Lely, popmuzikant en voorzit
ter van de Stichting Popmuziek Texel, schreef een terugblik.
De eerst tekenen van popmuziek op
Texel stammen uit 1962, toen Willem
Beerling met zijn oude piano gezel
schap kreeg van Bob Dros, die wel
graag drumde, maar geen drumstel
bezat en daarvoor maar een oude
stoel gebruikte. Ze pakten de zaken
voortvarend aan, met als resultaat dat
hun band een paar jaar later was uit
gebreid met Willem Koorn en Huib
Dros. The Typhoons bereikte voor
Texelse begrippen een legendarische
status. Ze speelden nummers uit de
toenmalige hitparade en de jeugd van
toen wist de jongens te vinden op de
avonden die zij verzorgden in bijvoor
beeld de Oranjeboom.
In aansluiting op hun succes kwamen
er langzamerhand wat meer bands
op Texel. Oudere jongeren zullen zich
de namen van Mark Five, the
Creatures, the Arkels. the Seagulls en
iets later the Redband misschien nog
wel herinneren, waarbij zeker een
paar namen ontbreken. Er bestonden
toen gelijktijdig meestal niet meer dan
drie, vier bands. Tussen de lokale
bands en hun aanhang bestond
soms een bepaalde rivaliteit, net als
in 'het echt' tussen de fans van de
Beatles en de Rolling Stones.
Tegen het eind van de jaren zeventig,
toen de punk wereldwijd toesloeg,
was er een groep jongeren die mas
saal muziek ging maken. Meestal met
via een muziekschool, maar door het
musiceren van elkaar te leren. Deze
jongeren wilden wel eens op een
podium staan, maar Sarasani was
toen al een tijdje gesloten. In België
had je het festival Torhout/Werchter
en in Landgraaf Pinkpop, dus
waarom op Texel geen Texelpop? In
de Wezentuin stond een muzieknls
die kon dienen als podium en met zijn
allen kon daar een mooi feest worden
gehouden. Op 28 juni 1980 was het
zover: negen bands gaven acte de
presence in het park. Ook Monkeys
Revival ontbrak niet op het podium.
De opzet was namelijk een zo breed
mogelijke presentatie van Texelse
bands. Qua bezoekersaantal viel het
met tegen en muzikaal gezien ging
het ook wel aardig. Er werd enthou
siast gespeeld en om te voorkomen
dat de hele middag "Johnny B.
Good" of "Roll over Beethoven" werd
gespeeld maakten de rockformaties
onderling afspraken. Maar financieel
gezien kon het met uit. De organisa
tie dacht dat de drankverkoop de
kosten wel zou dekken, maar door de
regen en het bescheiden budget van
de gemiddelde scholier, muzikant en
bezoeker viel de omzet tegen. Dit
soort problemen bleven zich ook
voordoen in de jaren daarna, maar de
organisatoren lieten zich er niet door
afschrikken. Elk jaar kwam een aan
tal bands naar het park om hun kun
sten te laten horen, maar de stekker
zat in het gemeentehuis in het stop
contact en om elf uur ging die eruit,
klaar of niet!
Lindeboom
Toen uiteindelijk de muzieknis in het
park achter werd gesloopt, leek dat
het einde te zijn van Texelpop Maar
er werd anders beslist. In het vroege
voorjaar van 1986 verhuisde het eve
nement naar de grote zaal van de
Lindeboom. Daar was immers een
groot podium, stroom en licht en dus
kon daar ook een festival worden
gehouden. Toen de deelname en het
aantal bezoekers groeiden werd be
sloten om op twee avonden te gaan
spelen. Maar later bleek de
schouwburgzaal toch met zo ge
schikt als werd gedacht. Het geluid
lekte aan alle kanten naar buiten en
het beheer was aan wisselingen on
derhevig. Maar Texelpop bleef
groeien, tot in het midden van de ja
ren negentig meer dan twintig bands
zich opgaven. De organiserende
Stichting Popmuziek Texel (Stipt)
koos voor de Bgm. de Koninghal,
waar twee avonden lang een festival
werd gehouden dat door jong en oud
werd bezocht. Bij ieder band die het
podium opliep kwamen de fans ook
naar voren. Betrof het een jeugdige
band, dan zag je ouders en andere
familie wat zenuwachtig rondkijken.
Want het was wel hun zoon of doch
ter die op het podium stond. En al
was het met hun favoriete muziek, ze
klapten om het hardst!
Twintig edities na de eerste Texelpop
wordt ook komend weekend volop
gespeeld. Door enkele ouderen die
toen meededen en nu nog muzikaal
actief zijn en door jongeren die toen
nog geboren moesten worden.
Ouderen en jongeren die deze week
nog even hard oefenen om vnjdag en
zaterdag goed voor de dag te komen.
Die hun vnenden willen laten zien wat
ze kunnen. De muziekscène op Texel
is springlevend. Dat blijkt wel uit het
feit dat er met minder 22 bands zijn
die op Texelpop komen spelen. Deze
bands staan weer garant voor een
ouderwets weekend Texelpop van
jong en oud. En dat is wat Texelpop
inhoudt, al twintig jaar.
Dinsdag 20 maart:
Ruim negentig bedrijven presente
ren zich op de achtste
Horecavakbeurs Texel, die wordt
gehouden in sporthal Ons Genoe
gen.
In het gemeentehuis vergadert de
raadscommissie voor Ruimte, Wo
nen en Economie. Aanvang 19.30
uur.
In Tusse de banke begint om 20.00
uur een bibliotheekavond van de
Historische Vereniging.
In Cinema Texel draaien Hannibal
(aanvang 20.30 uur) en Ik ook van
jou (21.00 uur).
Woensdag 21 maart:
Een groot aantal ensembles pro
beert in de voorspeelruimte van de
Muziek- en Dansschool de jury er
van te overtuigen dat ze goed ge
noeg zijn om mee te doen aan het
ensemblefestival, dat later dit jaar
wordt gehouden. Aanvang 18.30
uur; de toegang is gratis.
In het gemeentehuis vergadert de
raadscommissie voor Welzijn en
Onderwijs. Aanvang 19.30 uur.
De Waddenvereniging houdt een
informatiebijeenkomst in EcoMare
over het onlangs gepresenteerde
ontwerp van de nieuwe Planologi
sche Kernbeslissing Waddenzee,
waarin het overheidsbeleid voor de
komende jaren is vastgelegd. Aan
vang 19.30 uur.
In De Witte Burcht aan de Molen
straat komt om 20.00 uur het Katho
liek Vrouwengilde bijeen. Maria de
Graaf vertelt over wat er met de naar
Sint Jan gebrachte hulpgoederen
gebeurt.
Ontwikkelingspsychologe Christie
Amons uit Zeist houdt een lezing op
de Vrije School in Den Burg met de
titel: 'De ontwikkeling van het jonge
kind en het Vrije Schoolonderwijs'.
Aanvang 20 00 uur; de toegang is
gratis.
In Cinema Texel draaien What
women want (14.30 uur), 102 echte
Dalmatiërs (15.00 uur, Nederlands
ondertiteld), Hannibal (20.30 uur) en
Ik ook van jou (21.00 uur).
Donderdag 22 maart:
In het gemeentehuis vergadert de
raadscommissie voor Financiën,
Werken en Milieu. Aanvang 19.30
uur.
In buurthuis Bethel in Zuid-Eierland
begint om 20.00 uur een klaverjas-
drive.
Leden van de Hervormde Vrouwen
Groep ring Texel komen donderdag
om 20.00 uur in de Schakel bijeen
voor een gezellige avond, waarbij ze
hun 'hersens en handen laten wer
ken'.
In Cinema Texel What women want
(aanvang 19.00 uur), Cast away
(21.00 uur) en Ik ook van jou (21.45
uur).
Vrijdag 23 maart:
Van 16.00 tot 17.30 uur zijn jeugd
leden van Deuce met hun vrienden
en vriendinnen welkom op de baan,
waar zij kunnen kennismaken mei
de eerste beginselen van het tennis
spel.
Vanavond wordt in de Burg. De
Koninghal de eerste avond van
Texelpop gehouden.
In Cinema Texel What women want
(aanvang 19.00 uur), Cast away
(21.00 uur) en Ik ook van |OU (21.45
uur).
Veerdienst TESO zet vrijdag tussen
9.35 en 16.05 uur twee boten in en
vaart dan volgens een halfuurs
dienstregeling. Wachttijden worden
met verwacht.
Hoogwater te Oudeschild
Di. 20 3.20 en 16.14 u.
Wo. 21 4.40 en 18.07 u
Do. 22 6.54 en 19.04 u.
Vr. 23 7.35 en 19.55 u.
Za. 24 8.17 en 20.24 u.
Zo. *25 10.00 en 22.05 u.
Ma. 26 10.30 en 22.34 u.
Di. 27 11.04 en 23.05 u.
Aan het strand Is het ongeveer een uur eer-
der hoogwater. De zon komt 22 maart op om
6 37 uur en gaat onder om 18.55 uur. 25
maart nieuwe maan; 27 maart springtij
Hans Oosterhaven als schilder en Els Wennekendonk als djinn. Beiden waren te zien in de Wandluissuite
Wilde ezels, een olifant, kangoe
roes, kakelende kippen trokken
voorbij en kwamen muzikaal tot
leven in het familieconcert dat zon
dag in De Kiekendief op De Krim
werd gehouden. Het betrof de af
sluiting van de concertreeks 'Mu
ziek Complet', dat met de opvoe
ring van 'Carnaval des Animaux'
van Camille Saint-Saëns kinderen
voor het eerst liet kennismaken
met klassieke muziek. Voor een
enkeling duurde het wat lang, maar
dat had wellicht ook te maken met
de muizentaartjes tijdens de pauze
die Krimdirecteur Martin Warnaar
de jeugd in het vooruitzicht had
gesteld. Aansluitend werd de
Wandluissuite van Dimitri
Sjostakovitsj opgevoerd.
Een initiatief als Muziek Complet
staat of valt met de bereidwilligheid
van Texelse liefhebbers en muzikan
ten en overkantse professionals.
Want zou met name die laatste groep
hun gebruikelijke gage in rekening
brengen, dan had geen van de voor
stellingen op het kleinschalige Texel
gehouden kunnen worden. Dat gold
voor Christiaan Bor en het Reizend
Muziekgezelschap dat in november
2000 optrad, voor de uitvoerders van
het optreden in januari waarbij mu
ziek van Texelse componisten ten
gehore werd gebracht en voor de
muzikanten die zondag het 'Carnaval
der Dieren' opvoerden. Maar zoals zo
vaak is men bereid voor Texel een uit
zondering te maken, niet in de laat
ste plaats omdat het hen gevraagd
werd door Alexander Comitas, het
pseudoniem voor de Texelse compo
nist Ed de Boer die er een brede
muzikale kennissenkring op nahoudt
In ruil genoten de gasten een VIP-be-
handeling op De Krim en beleefden
een onvergetelijke ervaring op het
eiland. Omdat de initiatiefnemers van
Muziek Complet zich ten doel heb
ben gesteld ook de jeugd met klas
sieke muziek in aanraking te brengen
was speciaal voor deze gelegenheid
een kinderconcert van professioneel
niveau samengesteld, waarin kinde
ren op een levendige manier konden
genieten van klassieke muziek. Mis
schien was het voor een aantal wel
een eerste kennismaking met de ver
schillende instrumenten die klonken.
Buitenmuzikaal
Het geduld van zo'n 150 kinderen en
volwassenen die op de voorstelling
van zondag afkwamen werd op de
proef gesteld door een (Iets te) uitge
breide openingsspeech van Warnaar,
die aangaf dat het Carnaval der Die
ren ook voor hem de eerste kennis
making met klassieke muziek was.
Camille Saint-Saëns schreef 'Carna
val des Animaux' als kamermuziek in
een tijd (19' eeuw) waarin het mode
was iets 'buitenmuzikaals' uit te beel
den, zoals bijvoorbeeld een natuur
verschijnsel, een literair onderwerp,
of - in dit geval - een aantal dieren.
W. (Pip) Barnard had de muziek van
een begeleidend verhaal voorzien,
waarbij Wop Rienks als verteller op
trad: allerlei dieren worden opgeroe
pen het 'Carnaval der Dieren', dat de
koning iedere zeven jaar laat opvoe
ren, met hun aanwezigheid op te luis
teren. De boodschapper, beeldend
en levendig vertolkt door Els
Wennekendonk, gaat de dieren in het
hele rijk zoeken. De dieren waar de
boodschapper op stuit, worden door
de instrumenten levensecht muzikaal
geportretteerd. Zo viel bij de olifant
de contrabas te horen, klonk in de
verte de klarinet als koekoek, hoor
den we de kippen bijna letterlijk ka
kelen op het klavier van de vleugel
(prima pianospel!), dansten de schild
padden in hun trage tempo op de
muziek van de violen, cello en bas,
hoorden we vogels zingen door de
twinkelende, snelle loopjes van de
dwarsfluit en een vermoeide zwaan
op adem komen met een prachtig
gespeelde, melancholiek klinkende
cellopartij. Tenslotte kwamen alle die
ren bij elkaar in het paleis en wist de
hofkapel uit een kakofonie van gelui
den het 'Carnaval' met een fraai,
majestueus klinkend muziekstuk af te
sluiten.
Spelers en musici waren goed op
dreef Het was een genoegen bij de
eerste toon die klonk al te horen dat
het hier om professionele musici ging
die de muziek in hun vingers hebben,
gemakkelijk samenwerken en op el
kaar inspelen. Ook moeilijke passa
ges (bijvoorbeeld die van de dwars
fluit, piano, violen) kwamen er schijn
baar moeiteloos uit. Geconcentreerd
spel, zichtbaar plezier, een uitste
kende vertolking, waarbij moet wor
den opgemerkt dat de uit verschil
lende delen van het land afkomstige
muzikanten hun partijen ieder afzon
derlijk hadden ingestudeerd en zater
dag voor het eerst met elkaar repe
teerden.
De vrijdagavond wordt geopend door
een jonge band die toch al tot de
oudgediende gerekend kan worden,
Deluge, die geen nadere toelichting
nodig heeft. Dan volgt een steviger
gedeelte met een aantal jongere
bands, zoals GotMilk?, waarin onder
andere Sander Nooij de voetsporen
van zijn vader Ruud volgt. Ook FFF
met Michael Hoytink en Arjan
Nieboer is geen onbekende. Menig
Texelaar zal de band aan het werk
hebben gezien op Oosterender- of
Waalderpop. Refill is de volgende in
dit rijtje en de opmaat naar een op
treden van een bloemlezing van de
muzikanten uit de vorige bands in
Psycho Kitty. De leden hebben als het
ware een superband samengesteld in
hun eigen stijl. Na dit wat stevige blok
is het de beurt aan Sencilla, drie mei
den die goed kunnen zingen en dat
graag willen laten horen. Wie ze zijn?
Ze hebben vorig jaar hun eerste op
treden meteen op CD zagen gezet.
Dan volgt Jug Bros. 'Good Old', maar
tevens onvoorspelbaar. Ewoud
Adriaans en zijn vrienden blijven crea
tief en verrassen. Hedwig bestaat uit
Rob Vonk, Ron de Vries, Sil van Dijk
en Marije Schoo. De namen spreken
voor zich. Lomp is een betrekkelijk
nieuwe band die daar goed bij zal
aansluiten. Ze speelden onlangs nog
in Question Plaza. Xpresso, met le
den van de voormalige band Van
Beurden, en Intrude, met Suzan Vla
ming als spetterende zangeres, ma
ken de vrijdag vol.
De zaterdagavond begint meteen
goed. Absinto met Bo, Frank, Martijn
en Joost mag niet worden gemist.
Dus: op tijd aanwezig zijn. Seed is
een ook een nog jonge band met
Joep Verduijn, Remon Berkens en
Joost Hogerheide. Moniek de Bruijn,
Jos Groen, Gerard Timmerman,
Jeroen Drabbe en Manuel Assink,
verenigd in Reflexions, draaien al wat
langer mee, evenals hun muziek.
Hobgoblin is een jonge band met een
aantal Waalders in de gelederen,
waarvan menigeen die ze eerder
heeft gehoord zal kunnen vertellen
dat ze de moeite van het beluisteren
waard zijn. ManXman bestaat uit een
vaste groep muzikanten, die steeds
onder een andere naam actief is. In
welke band drumde Biem Vlaming
ook alweer? Juist, ManXman. Dan is
de rest ook bekend. Dragon Puppy is
de band van oud-Texelaar Merijn
Drijver. Met zijn maten hebben heeft
hij 'onwijs veel' zin om te laten horen
wat ze kunnen. Benieuwd naar wat zij
spelen? Kijk op hun homepage.
Sick is de nieuwe naam van Rawhide.
Goede muziek voor de liefhebber van
rock en rock 'n roll. Wie echt uit a
bol wil gaan kan dat doen bij ZaphcJ
een uitstekende podiumband. Pea
van der Slikke legt op drums de tJ
sis voor een stuk 'live'en 'dand
waar je U tegen zegt. Alsof dit re
met genoeg is knoopt Stipt er ea
rondje Spoiler aan vast. Ze hebben
vele keren op het podium va
Texelpop gestaan, maar komen
dere keer weer graag over uit Utree
en nemen een heleboel fans mee./!
uitsmijter staat Bal Na genoteerd. Jj
Sieme Dros, Rob Kooiman. Ben Ba
ker en Ben Haak doen Peter en i
Rockets weer haar krijgen, Chu
Berry verbleken en het publiek op;
kop staan. Het belooft een daverer
finale te worden.
Kaarten kosten per dag ƒ12;
passepartouts ƒ17,50; kinderend
der de twaalf jaar mogen gratis ru
binnen. Voorverkoop bij Nauta Bo
en Expert Schoorl.
Tijden
19.30/20.00
20.10/20 40
20.50/21.20
21.30/22.00
22.10/22.40
22.50/23.20
23.30 00.00
00.10/00.40
00.50/01.20
01.30/02.00
02.10/02.40
Vrijdag 23 maart
Deluge
Got Milk?
FFF
Refill
Psycho Kitty
Sencillia
Jug Bros
Hedwig
Lomp
Xpresso
Intrude
Zaterdag 24 maart
Absinto
Seed
Flux
Reflexions
Hobgoblin
ManxMan
Dragon Puppy
Sick
Zaphod
Spoiler
Bal Na
Alle tijden zijn onder voorbehoud, er kunnen zich nog veranderinge
voordoen.
Na de pauze - waarin 'muizentaartjes'
werden geserveerd - werd de 'Wand
luissuite' ten tonele gevoerd Dit stuk
is door Alexander Comitas samenge
steld uit muziek die Dimitri
Sjostakovitsj schreef voor het gelijk
namige toneelstuk. Vervolgens be
werkte Comitas het tot een suite voor
piano vierhandig, cello, viool en ac
cordeon. Ook hier waren de musici -
allen Texelaars - goed op hun taak
berekend: zij speelden de vaak
snelle, vrolijke en ook complexe mu
ziek met overtuiging en muzikaal ge
voel. Het spel van violist en
muziekschooldocent lussi Paananen
verdient hierbij aparte vermelding: hij
speelde zijn prominente rol vaardig
en met muzikale gedrevenheid.
Aan de muziek werd een verhaal ge
koppeld, wederom geschreven door
Pip Barnard en verteld door Wop
Rienks. Het gaat over een schilder die
de muziek die hij om zich heen hoort
op zijn doek wil vangen, teneinde
meer schilderijen te kunnen verko
pen. Het lukt hem echter met de
schoonheid van de klank te schilde
ren, zelfs met met behulp van een
machtige djinn (een soort geest) die
hem alle middelen verschaft waaraan
hij behoefte heeft. Uiteindelijk, als alle
luxe hem weer is afgenomen er
alleen nog maar oor voor de mu;
heeft, slaagt hij erin de muziek op
schildersdoek te toveren.
Boeif
Juist de combinatie van spel en
ziek maakte dit concert voor zc
kinderen als volwassenen tot
boeiende belevenis. Hans Ooi
haven speelde zijn rol.als schilder
een zeker gemak, als het uitkv
improviserènd en kreeg zo het
Lees verder pagir
Alexander Comitas tEd de Boer) dirigeert het strijkorkest tijdens de opvoering van ■Carnaval des Animaux
(Foto's Gerard Til