Getraumatiseerde asielzoekertjes vragen speciale aanpak 6 'De school moet een veilige haven zijn' Pelagia zet koers naar Dar-es-Salaam .TEXELSE COURANT1 Afscheid Rommelmarkt in Bethel Kerkdiensten Stille Week Zelf je eigen lesmateriaal bedenken en realiseren, gewoon omdat er voor jouw type onderwijs nog niets is. Zestig kin deren in de klas hebben van tien nationaliteiten die geen woord Nederlands spreken en ook elkaar onderling veelal niet verstaan. Kinderen, die zwaar getraumatiseerd zijn en van wie sommigen hebben geleerd eikaars cultuur te ha ten. Hoe geef je op zo'n school in vredesnaam les? Op de Redmer IJskaschool De Wereld in De Waal probeert het onderwijsteam daar met kunst- en vliegwerk voor hun 'wereldkinderen' een antwoord op te vinden. Het is bij de eerste aanblik al duide lijk dat het hier geen normale Hol landse basisschool betreft De blonde haren zijn hier veelal zwart en zestig paar heel donkere ogen kijken je nieuwsgierig aan als je het plein van de voormalige Redmer IJskaschool opkomt. Wat komt zij hier nou weer doen? Er wordt met geschroomd je dat onmiddellijk te vragen. De belhamel die het beste met het Nederlands overweg kan. voert het woord en de anderen klit ten wat lacherig bij elkaar en wach ten af. Ruim zestig kinderen uit tien verschillende landen en evenzoveel talen. Met ogen die getuige waren van de meest verschrikkelijke dingen en oren waarin afgrijselijke klanken 's nachts in hun dromen na-echoën. Kinderen, die hier proberen weer kind te zijn. Kinderen, die lief en ondeu gend. aanhankelijk en klierig zijn. Die leuk met elkaar kunnen spelen en net zo vlot elkaar treiteren. Wat dat be treft zijn ze met anders dan Hollandse kinderen. Het verschil zit in hun ach tergrond, in hun levenservaringen, in hun toekomst, die gemerkt is door hun verleden. Welk Nederlands kind kruipt bij het horen van een helikopter direct weg in een hoekje met de armen om het hoofd? Welk Nederlands kind tekent bij een verhaal over Sinterklaas en Zwarte Piet een muur met naakte, vastgenagelde mensen die afgeran seld worden en kijkt dan nog stom verbaasd als de juf vraagt: Arman, wat teken je nou? Deze mensen heb ben toch straf verdiend? Zo gaat dat toch? Souwie Duinker, Resi Siebert, Klaartje Trap en Anneloes Visman gingen de uitdaging aan om op deze school les te geven. Om te proberen in het leven van totaal ontregelde kin deren een klein beetje vastigheid en structuur aan te brengen. Eén van de eerste vereisten bij deze baan is een grote mate van creativi teit en lenigheid van geest. Ook een iets hogere leeftijd is een pré. Een beetje levenservaring is wel nodig om de vaak schokkende verhalen aan te horen Er is weinig of geen les materiaal voorhanden dat op deze chaotische situatie past. leder kind heeft zijn eigen niveau, stroomt in en vertrekt al naar gelang de omstandig heden dat voorschrijven. Er is geen structuur in het schooljaar en niet in het leven van het kind. Gewoon maar beginnen en zien hoe het loopt. Het is opvallend hoe ijverig de kinderen huis gaan 's middags gaan ze twee aan twee, hand in hand in de rij naar de bus. Het haantje moet een henne tje kiezen en daarna het hennetje een haantje. Ze willen wel eens niet. maar daar heb ik niks mee te- maken. Je ziet die meiden gniffelen en genieten, als die jongen met wil en toch moet. Wat dat betreft zijn wij vrouwen overal ter wereld hetzelfde Ook asielzoekerskinderen vallen in Nederland onder de leerplichtwet. Ongeacht de duur van hun verblijf. De eerste asielzoekersschool was in een container bij de Lubertischool in De Koog. daarna verhuisde de school naar Oudeschild en vanaf 1998 is de groep twee jaar lang ondergebracht geweest bij de Jan Drijverschool in Den Hoorn, eveneens in een contai- zijn. Ze willen leren, leren, leren. Doen verschrikkelijk hun best, hiertoe aan gespoord door hun ouders, die het van levensbelang achten dat hun kind zo veel mogelijk kennis vergaart en zo snel mogelijk de taal onder de knie krijgt. Het spelend leren kan in hun ogen niet veel goedkeuring weg dragen: spelen doen ze thuis maar. op school kom je om te leren. Trap: 'Maar een kind dat twee, tweeëneen half uur in een vreemde taal is toege sproken en vaak maar raden moet wat er wordt gezegd, kan gewoon met meer stof opnemen In zo'n hoofd gaat een deurtje dicht, het ka mertje is vol en er kan niets meer bij. Zelfs als je het bij de naam noemt, verstaat het je niet meer. Denk je maar eens in dat je zelf twee uur lang ingespannen naar Chinees hebt moeten luisteren, dan ben je toch ook murw? Dan is het allemaal Chinees voor je. Zo'n kind moet eerst even spelen, l/erspelen. Even lachen en ondeugend kunnen zijn. Onze wereldkinderen doen een inhaalrace. Ze zijn door oorlogshandelingen of het moeten vluchten soms in jaren niet op school geweest en in het ge val van meisjes vaak helemaal niet, gewoon omdat het meisjes zijn. Voor veel jongens hier op school is het niet gewoon om een meisje als hun gelijke te accepteren. Maar we zijn hier in Nederland en hier zijn we gelijk. Bijna tenminste. Ik zet ze expres om en om, een jongen naast een meisje, dan kunnen ze wennen. En bij het naar ner. Inmiddels groeide het aantal kin deren dat onderwijs behoefde zo ex plosief, dat er naar een extra onderkomen moest worden omge zien. Klaartje Trap startte met de kleu terklas in de leeggekomen Redmer IJskaschool in De Waal. In de zomer van 2000 verhuisden ook de midden- en de bovenbouw en is de school weer compleet in één gebouw dat nu officieel Redmer IJskaschool De We reld heet. De kinderen die het ge bouw bevolken komen uit Afghanis tan, Bosnië. Servië, Iran, Irak, Turkije, Rusland, Armenië, Azerbeidzjan, Tsjetsjenië en Syrië en luisteren naar namen als Sohrab, Arman, Egzona, Sahar. Irnesa, Asalem en Katerina. Van religieuze komaf zijn ze christen of islamiet. Souwie Duinker: 'Bij een nieuwkomer was dat vaak de eerste vraag die op het kind werd afgevuurd: van wat voor geloof ben je? En als het antwoord christen luidde, was de volgende vraag: varkensvlees? Nu hoor ik dat gelukkig weinig meer We praten wel over eikaars godsdienst en religieuze feesten. Ontdekken dan dat in beide religies dezelfde aartsva ders voorkomen: Abraham, Izak en Jacob. Ontdekken dat zowel Allah als de God van de Christenen wil dat we goed voor elkaar zijn. Als ik dan het woord GOeD opschrijf en ik streep de e door, komen we weer op God. Er is op school ruimte voor islamitische kinderen die zich willen terugtrekken om te bidden of zich willen houden aan de Ramadan.' Klaartje Trap geeft leesles aan een Irakees meisje. (Foto Corne Timmer) Groepsfoto van de kinderen én de leerkrachten van de Remer IJskaschool De Wereld. (Foto Corne Timmer) Het verschil in opvatting over gelijk waardigheid van mannen en vrouwen is voor de nieuwkomers steeds een moeilijk punt. Dat een vrouw de baas is op school: onbegrijpelijk! Dat zij een lange broek draagt is vooral de Koerdische kinderen een doorn in het oog: niet goed! Een ander opmerke lijk verschil is de opvatting over dis cipline. Wordt in Nederland het gezag verbaal afgedwongen, in de meeste landen waar de asielzoekers vandaan komen is fysiek geweld de geëigende methode. Een vers uit de Koran met juist geciteerd? De voeten worden bij elkaar gebonden en je krijgt slaag op je voetzolen. Ook twee uur lang voor straf op één been staan omdat je een antwoord niet weet, is niet ongebrui kelijk. Ouders en kinderen kunnen vaak moeilijk begrijpen dat er op school niet wordt geslagen. Trap: 'De kinderen zijn vaak snel ontvlambaar en slaan snel én geoefend. Uit ex treem zelfbehoud. Het is puur overlevingsgedrag. Ik vroeg aan een jongetje uit Tsjetsjenië: deed je dat thuis op school ook? De jongen keek me stomverbaasd aan over zo'n domme vraag. Op school? Nóóit school. Altijd oorlog. Juf. ik vluchten met opa. op schouders van opa. Opa een granaat, opa dood. Ik lag daar. papa pakte mij, wij verder rennen. Een ander kind had een videoband mee voor op school over de oorlog in Afghanistan, opgenomen van de TV. Wij hadden de documentaire ook gezien en vonden hem nogal schok kend met al die verminkte kinderen die op landmijnen waren gelopen en ik vroeg: vond je het niet heel erg om te zien? Nee juf. ze hebben alleen de móóie dingen laten zien. met hoe het echt is. Hij had gezien hoe de men sen op een rij werden gelegd en hun de ledematen werden afgehakt. Ik heb hier kinderen die zeggen tien. elf te zijn en misschien is dat ook zo, maar ze zijn véél ouder.' 'Het zijn vooral de oudere kinderen die hun ervaringen bewust met zich mee dragen. Zo heb ik een meisje in mijn klas dat er slecht uit zag en met leren ging het niet goed. Na lang aan dringen vertelde ze dat ze iedere nacht uit haar slaap werd gehouden door het gegil van haar twee oudere zusjes, die steeds nachtmerries had den. De familie woont en slaapt in één ruimte en het kind kwam nooit aan voldoende nachtrust toe.' Duinker die de bovenbouw voor haar rekening heeft, begint de dag altijd met tijd voor een gesprek. 'Gezinnen die net in Nederland aankomen zijn vaak totaal ontredderd, ze hebben een wanhopige trektocht achter de rug van hot naar haar, waarin ze ie dere vorm van structuur hebben ver loren. De ouders zijn dan ook vaak niet meer in staat hun kinderen op te vangen. Ze moeten overleven. Alles is hier vreemd en anders en ze ver staan ons totaal met. Ze komen in kleine behuizingen met rondom zich allemaal vreemde mensen uit allerlei culturen en met hun meegebrachte spanningen, onzekerheden en trau ma's. De school moet dan een veilige haven zijn waarin aandacht is voor het individuele kind. Als na een paar maanden thuis alles een beetje vorm begint te krijgen, merk je dat aan het kind. Het gaat zich veiliger voelen, wordt rustiger en begint de lesstof op te pakken.' Is er vanuit het COA documentatie over achtergronden van de kinderen? 'Nee. alleen een papier met kaal hun leeftijd, taal, godsdienst, plaats van herkomst en vermelding van een eventueel eerder bezochte school. Wij bekijken in de klas hoe het kind zich ontwikkelt, hoe zijn gedrag is naar de andere kinderen toe, zijn con centratie, contactuele eigenschap pen. Er is onder deze kinderen veel sociaal-emotionele problematiek. De kinderen zijn vrij druk, drukker dan op een normale basisschool. Het les niveau is anders vanwege de taalbe heersing en de achterstand in school tijd. Oudere kinderen, die al wat langer in Nederland zijn, worden vaak gevraagd te tolken bij de nieuwko mers Wordt zo'n kind onverwacht met zijn ouders overgeplaatst naar een ander adres in Nederland en blijf ie als leerkracht met een klas nieuw komers zitten die nog geen woord Nederlands spreken, dan geeft dat behoorlijk extra zorg. Via het RIAGG kan in noodgevallen gelukkig wel over een tolk worden beschikt.' Het overplaatsen van kinderen is op dit moment zeer actueel, daar de AVO Vogelmient per 1 augustus ont ruimd moet zijn. Het geeft de nodige stress in de gezinnen en de kinderen nemen die spanning mee naar school. Wéér afscheid nemen, wéér ergens anders een plaatsje moeten veroveren. Een heel moeilijk te verte ren gegeven is de korte termijn waarop de gezinnen geïnformeerd worden over hun overplaatsing Slechts achtenveertig uur van te vo ren krijgen ze de aanzegging in de bus en dan dienen ze te gaan. Duinker: 'We hebben intussen een band met de kinderen opgebouwd en je voelt vaak aan de nadrukkelijke manier waarop ze afscheid van je nemen hoe bang en onzeker ze zijn. Zien we elkaar na het weekend weer terug of is hij of zij dan opeens ver trokken?' Een vraag, die onmiddellijk bij je op komt is: kan dit niet op een betere manier geregeld worden? Op het gemeentehuis wordt desgevraagd gezegd dat het overplaatsen niet een zaak van de gemeente is, maar dat deze bij het COA berust. Texel heeft geen bestuursovereenkomst met het COA, omdat er slechts sprake is van een opvangfunctie, wat iets anders is dan asiel-aanvraagopvang. Wel heeft men vanuit de gemeente aangedron gen op een zorgvuldige selectie bij het overplaatsen en de gezinnen met kinderen als laatste over te plaatsen, zodat het schooljaar afgemaakt kan worden. Bij het COA werd verontwaardigd gereageerd. 'Al die verhalen, die di rect weer in de kranten verschijnen over die zielige mensen! Zonder over leg of inspraak door het COA ver plaatst! Maar van óns hoefde de Vogelmient niet ontruimd, integen deel. Als de gemeente tijdig het be stemmingsplan had gewijzigd zou den al die mensen hier kunnen blijven. Wij hebben de taak de men sen onderdak te brengen en zie maar hoe je het redt. Deze maand nog moeten we voor zeventig mensen een plaats zien te vinden. Van de ASP, de Afdeling Spreiding Plaatsing uit Rijswijk, krijgen wij inderdaad achten veertig uur van te voren bericht wie er weg moet en waarheen. Die termijn is krap, er zijn te weinig plaatsen, er is een grote hoeveelheid van bewe ging en wat ook meespeelt is, dat de mensen nu niet van te voren kunnen gaan kijken waar ze terecht komen en dan gaan weigeren. Dat kunnen we niet hebben, ze móeten weg. Dit park moét per 1 augustus leeg. Daar kun nen wij als COA niks aan doen. We laten de mensen wel formulieren in vullen met voorkeurbestemmingen, maar als het ergens vol is, is het vol. We proberen de gezinnen met schoolgaande kinderen hier tot het laatst te houden. Wij zijn er ziek van de Zwarte Piet toegespeeld te krij gen. Wij willen de mensen hier graag houden.' Bij een door creativiteitscentrum Triade in Den Helder georganiseerd project hebben de kinderen van De Afscheid is moeilijk dat doet zeer ik wil hier niet weg maar dat moet ik dat doet zeer wat kan ik doen ik wil hier niet weg maar niemand luistert naar rm wat kan ik doen ik kan hen nooit vergeten maar niemand luistert naar rm e I ze zijn mijn vrienden ik kan hen niet vergeten ze zitten vast in mijn hart ze zijn mijn vrienden help me toch! (Geschreven door de 12-jai Alma uit Joegoslavië) Wereld onder het motto 'muzii poëzie' grote posters gemaakli Elfjes. Een Elfje is, behalve sprookjesfiguurtje, ook een sij poëzie van vijf regels. De eerst; gel heeft één woord, de tweedes dan drie, vier en het gedicht en weer met één woord, zodat hetti aantal woorden op elf komt. De deren hebben zich er naar hart op gestort en de posters zijn voor stuk ware kunstwerkjes ge den, waard om te worden gezia dat kan ook. Ze zijn gefotokoj» op A3-formaat en geplastificj Klaar om aan de wand gehange worden of om te gebruiken placemat. Ook zijn er plannen o: posters uit te brengen op k: formaat. 'Het is nog even kijken| we dat aan moeten pakken, zi er geld bij in te schieten. Er i eerst geïnvesteerd worden, mat hebben geen geld. Geen geld, w speelgoed en onvoldoende materiaal. We willen proberen om de opbrengst van de verkoop va posters onze leeshoek op pe brengen. We hebben al één coor een soort bandrecorder waaraat kinderen tegelijk met een koptele en een boek in de hand kunneng maar we zouden er best nog eem willen hebben.' rk De Pelagia heeft een nieuwe be manning: op La Réunion is de eer ste ploeg, die een aantal weken met verlof was, weer op het schip gekomen. Expeditieleider Hendrik van Aken is van boord gegaan om plaats te maken voor Herman Ridderinkhof. Van Aken heeft zijn laatste onderzoeken verricht op een 'beweeglijke' Pelagia, dankzij de vele deining in zijn afsluitende dagen aan boord. Ridderinkhof vaart met het schip de volgende route, van La Réunion naar Dar-es- Salaam. Hij schrijft dit deel van het Rondje Afrika. Een paar dagen geleden is de Pelagia vanuit La Réunion. een eiland in de Indische Oceaan vlakbij Mauritius, vertrokken om onderzoek te doen aan de noordkant van Madagascar en in het Mozambique Kanaal, tussen Mozambique en Madagascar. Het onderzoeksprogramma op het schip op het traject La Réunion - Dar-es- Salaam heeft als titel 'Agulhas Current Sources Experiment - III (ACSEX III). Nog slecht begrepen onderdelen van de mondiale oceaan stroming worden hierin nader bestu deerd. Tijdens de tochten met de Pelagia wordt onderzoek gedaan naar de bronnen van de Agulhasstroom. Eén van de nog al tijd openstaande vragen is of de Agulhasstroom voornamelijk gevoed wordt door een stroming die in de Indische Oceaan zuidwaarts langs Madagascar stroomt, of door een stroming die door het Mozambique Kanaal, het gebied tussen Mozambi que en Madagascar, stroomt. Tijdens de voorgaande tocht, de tweede ACSEX-reis. werden de zee stromingen ten zuiden van Mada gascar bestudeerd. Tijdens onze tocht, staat de stroming door het Mozambique Kanaal centraal. Tij dens ACSEX-III worden veranke ringen met stroommeters opgehaald die vorig jaar tijdens de vaartocht zijn uitgezet in de nauwste doorgang van het Mozambique Kanaal. We ver wachten een schat aan gegevens over de stromingen in dat gebied ge durende het afgelopen jaar. Op weg naar de verankeringen worden eerst de stromingen aan de noordkant van Madagascar gemeten. Hierlangs stroomt de sterke Zuid Equatoriaal Stroom, een stroming van oost naar west in de Indische Oceaan die zich bij Madagascar vertakt in een noor delijke en een zuidelijke stroming. Een klein deel van de noordelijke tak stroomt vervolgens door het Mozam bique Kanaal, om Madagascar heen. Met de metingen proberen we te ach terhalen of dit inderdaad zo is en hoe veel er uiteindelijk via het Mozambi que Kanaal naar het zuiden stroomt. Dit doen we door vanaf de Pelagia met akoestische instrumenten de stromingen te meten, vergelijkbaar met de metingen vanaf de veerboot Schulpengat, en door eigenschap pen zoals temperatuur, zoutgehalte en concentraties voedingsstoffen (nutriënten) over de gehele water kolom te meten. Uit de eigenschap pen van het water hopen we vooral de herkomst te kunnen traceren. Inmiddels zijn we met de Pelagia aan gekomen aan het begin van de meet- sectie ten noordoosten van Madagascar. Hier, op zo'n 140 mijl afstand van Madagascar, ligt een groep atollen die net boven het wa ter uitsteken. Het eerste station ligt tussen deze ondieptes. Jammer genoeg is het donker en kunnen we er niet direct iets van zien. Wel merken we de nabijheid van land: een enorme groep vogels vliegt al krijsend om de Pelagia. Ook zien we in het licht van de Pelagia veel vlie gende vissen rondom het schip. Ik ben benieuwd naar de vangst van Matthijs. Matthijs van Couwelaar, bio loog van de Universiteit van Amster dam. onderzoekt de verspreiding van zwemkrabben in de Indische Oceaan. Deze reis vaart hij mee en vist iedere dag een uur met allerlei verschillende netten. Hoewel er tot nu toe nog geen zwemkrab is gevangen zijn er al heel wat bijzondere beesten in de netten terechtgekomen. Een leuke afwisseling die, elke keer wan neer het net aan boord komt, veel opstappers naar het achterdek doet gaan. Op de Pelagia heeft zich een bijna geheel nieuwe groep van beman ningsleden en opstappers verza meld. Verreweg het grootste deel van de bemanning kwam na hun verlof weer terug aan boord, nadat ze een aantal weken geleden in Kaapstad waren afgelost. Een groot deel van een hotel op La Reunion werd afge lopen weekend dan ook in beslag genomen door de opstappers en bemanningsleden. Een aantal van hen had van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar dagen eerder naar ditt eiland te gaan. G, La Réunion is veel te zien prachtige bergen met mooie wandelroutes, een nog werkende vulkaan en voor de kust een koraalrif. In de bar van het hotel waren vele sterke verhalen te vertellen. Het leek wel of het NIOZ de bar voor een personeelsfeestje had afgehuurd. De barkeepers zullen ongetwijfeld met genoegen aan deze groep terugden ken: ter herinnering vroegen ze al om een T-shirt van de Pelagia. Inmiddels zijn we een paar dagen op zee. De studenten en OIO's, Elise, Laura, Matthijs en Astrid, zijn na een moeilijke eerste dag ingewerkt en hebben instructies gehad van Mar griet over de bediening van de instru menten. Ook de Mozambikaanse 'observer' Candida Nhapulo, die op deze reis meevaart, draait mee in de ploegendienst. Daardoor kan Theo, sinds vandaag alweer een jaar ouder, ontzien worden. Dat is blijkbaar no dig want hij kreeg een rollator ca deau, die heel kundig door Lorendz, Willem en Bob snel in elkaar werd ge sleuteld. Bas heeft ongetwijfeld een mooie digitale foto van deze zeevaste rollator gemaakt, zodat ook de thuis blijvers er straks van kunnen genie ten. De bemanning is in haar oude doen. Als vanouds heeft de tropenkolder weer toegeslagen en zie je ineens weer allemaal kale hoofden om je heen. De nieuwste variant is dat het knippen in twee keer gebeurt. Zo heb ik Gerard met een hanenkam zien rondlopen en liep Garl een dag als een vliegende vis door de kombuis. Jan heeft zijn haar, dat hij de vorige reis blond had geverfd, sinds vanoch tend pikzwart. Gelukkig is het paars van Margriet inmiddels eruit ge groeid. Wat er hier toch met dat haar aan de hand is? Ik heb me laten ver tellen dat de haarrage ontstaan is sinds de komst van John Betsema. Ik ben zeer benieuwd welke kleuren ik de volgende keer kan melden Jan Hoekstra, de scheepsarts, heeft ge lukkig nog weinig te doen gehad. Een verklaring voor het schoksgewijs dik ker worden van Jan van Ooyen heeft hij echter nog niet kunnen vinden. Dat heeft vast te maken met vaartochten op de Pelagia, want het eten dat Garl ons voorzet is verrukkelijk. Het echte werk is begonnen en vol gende week hoop ik meer te kunnen vertellen over de eerste resultaten van de metingen ten noorden van Madagascar en natuurlijk van de stroommeters die we dan hopelijk uit de oceaan hebben opgehaald. Herman Ridderinkhof Meer bevindingen van Ridderinkhof en zijn collega's zijn te lezen op de website www.nioz.nl. Bethel in Zuid-Eierland biedt maan dag 16 april (tweede paasdag) onder dak aan een grote rommelmarkt, die om 11.00 uur begint en rond 16.00 is afgelopen. De opbrengst komt ten goede aan een naast het buurthuis aan te leggen parkeerterrein. In de leeshoek staan verschilli klappers met bladzijden uit o meer de Bobo. Op bijbehon bandjes zijn de afgedrukte woo te horen, worden vragen gesteld de plaatjes, wordt gewerkt aan begrip. Een gigantische klus, gegeven wordt door de creaj van de leerkracht en in de eigel tijd wordt gerealiseerd. De school het toejuichen als er meer hulp lof Naast de klassenassistenten, onderwijskrachten bijstaan zou| graag leesmoeders en -vaders! mensen die bereid zijn eens mf| groep mee te gaan op een excu| hulp bij bepaalde projecten, iemand iets in huis wat zou kir| dienen als uitgangspunt voor n lesmateriaal, graag! Ideeën? I kom Als tot slot de vraag valtj samenvatting te geven over het of verschil tussen lesgeven op o school en een reguliere basisscl wordt duidelijk dat er hier meeil cipline moet worden bijgebrol maar ook dat de kinderen met cl ger aandacht kennis willen opol en met grote ogen genieten val luxe van in Nederlandse ogenf daagse dingen. m si CorrieTifrJhjk enr ave por kiei bh laa ver 'eel De Nederlands-Hervomde gemerf^ neerde kerk vanfl pen iedr Itte en de Gereformeerde kerk van Burg houden in de week voor Pa dagelijks een gezamenlijke die Alle vieringen vinden plaats m gereformeerde kerk aan de Elefl en zijn voor iedereen toegankefcjfs Maandag, dinsdag en woens: ass worden vespers gehouden, k iker diensten waarin inkeer en stiltec traal staan. Donderdag wordt dienst van schrift en tafel gehouftng en vrijdag een gedachtenisdiens! bestaat uit bijbellezingen Aan diensten wordt meegewerkt doof' gelegenheidscantorij onder led van Dyo Wassink. Vrijdag wordt litanie van Huub Oosterhuis Antoine Oomen ten gehore gebra die nog met eerder op Texel v.- Oor,' horen. De diensten worden afwi ebo lend geleid door voorgangers M1 en Roepers en H.D. van Zessen mit eer ass, assi B.OC b atei iler en euv Programma: Zondag 10.00 u. kerkdienst M.G.J. Roepers; maandag 19.3£ vesper, ds. H D. van Zessen; dins> rmt 19.30 u. vesper, ds. M.G.J. Roep' Ifde woensdag 19.30 u. vesper, ds.f jn van Zessen; donderdag 19.30 u1 ring van het Heilig Avondmaal M.G.J. Roepers; vrijdag 1930 gedachtemsdienst, ds. H.D. van sen; zaterdag 10.00 u. Ochti gebed, ds. M.G.J. Roepers; zoi 5.30 u. oecumenische Paasw< 10.00 u, ds. H.D. van Zessen /lorr >wb er avei ame mit fspli iie,1 EAC lage 'eze Ie k

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 6