Fotograaf en beeldhouwer doen aan kruisbestuiving Jong talent schittert in finale ensemblefestival J 1 Open dag muziekschool drukbezocht Agenda Wat ik zeggen wou... Vliegveld J teso TEXELSE 2 COURANT Kunstenaar Peter Riteco kreeg door oud-leerlingen een ijzeren jas aangemeten. Rechtsachter hem mede-exposant Pieter de Vries. (Foto Joop Rammels) Als 12-jarige jongen kreeg Pieter de Vries op de LTS in Den Burg les in metaalbewerken van Peter Riteco. Niet tot zijn genoegen, want het materiaal vond hij 'veel te grof' en liever liet hij zich door een collega van zijn docent de eerste beginselen van de fotografie bijbrengen. Maar ondanks hun uiteenlopende inte resses voelden ze sympathie voor elkaar en dat resulteerde zaterdag jongstleden, zo'n vijfendertig jaar na dato, in de ope ning van een gezamenlijke tentoonstelling in Tusse de Banke, met sculpturen en beelden van Riteco en foto's van De Vries. 'We hebben wel eens eerder samen geëxposeerd', vertelt de fotograaf, 'We hebben een aparte band. Soms spreken we elkaar tijden met, maar een tijdje geleden vonden we dat we weer eens wat samen moesten doen. Peters werk staat, dat van mij hangt aan de wand. Zo vullen we elkaar mooi aan. We trekken ook allebei andere bezoekers. Mensen die voor Peter komen, komen zo in aanraking met mi|n werk. En mensen die voor mij komen, zien meteen ook wat Peter maakt. Kruisbestuiving, heet dat.' De beelden van Riteco, gemaakt van klei en voor het grootste deel van hout. zijn zeer kenmerkend. Ze zijn rond, zonder scherpe kanten en niet alleen bedoeld om naar te kijken maar ook om aan te zitten, te voelen. 'Toen ik hem eens moest interviewen, had hij net een soort totempaal ge maakt. Voordat hij er iets over wilde vertellen, moest ik dat ding eerst omarmen', herinnert bezoekster Margreet Berndsen, oud-verslagge ver van de Texelse Courant, zich. De meeste werken zijn van recente da tum, gemaakt nadat Riteco eind vo rig jaar met de VUT ging. 'Het is vaak geramummeer geweest', verklaart hij geheimzinnig. 'Voor een ander, ten minste. Het was te slecht om naar buiten te gaan en zo had ik alle gele genheid om lekker aan het werk te gaan.' De geexposeerde foto's van De Vries beslaan een periode van ongeveer twintig jaar. 'Ik heb gewoon wat din gen bij elkaar gezocht. Het is niet een bepaald thema, ofzo.' Toch is er iets dat de foto's onmiskenbaar met el kaar verbindt. Er staan zelden men sen op. Een uitzondering heeft De Vries gemaakt voor de onlangs over leden Harry Hartog, die poseerde met zijn fiets. 'Een bijzonder iemand.' Maar de meeste platen zijn behoor lijk 'leeg', met open landschappen, gezichten op het wad en de bij vloed ondergelopen weg naar het klooster Mont Saint Michèl in het noorden van Bretagne. Andere foto's ademen nos talgie, omdat de objecten met meer bestaan, zoals de schoorsteen van de TEM, de timmerwerkplaats van de firma Geus en de woestenij op de plek waar nu de parkeerplaats van de apotheek ligt. 'Het zijn gewoon mooie plaatjes, vind ik. Daarom heb ik ze uitgezocht.' De tentoonstelling is getiteld 'Een nieuwe jas', een verwijzing naar de nieuwe episode die Riteco is inge gaan toen hij afscheid nam als leraar. De Vries: 'Hij heeft al eens een nieuwe jas gekregen. Vóór hij naar de LTS ging, werkte hij bij de TEM. Meneer Riteco van de TEM, heette hij voor ons.' De opening was een symboli sche. Riteco werd met de tandem van huis gehaald door Paulus Kikkert, Fons van Schoonhoven, Rens van der Zwaag en Marcel Bakker, de eer ste lichting leerlingen die les van hem kreeg. Vervolgens werd hij door hen in een stalen ias geholpen. Het fraaie 'kledingstuk' - mét split - was ge maakt door Van Schoonhoven. Riteco was nogal overdonderd door de hommage, een initiatief van Pieter de Vries. 'Het liefst had Peter hele maal geen opening gehad. Maar dat vond ik jammer. Het is juist leuk om iets geks te bedenken. Daarom heb ik de hulp van die jongens ingeroe pen. Ik kende ze wel. Ze zaten één klas hoger dan ik.' De stunt slaagde volkomen, want zelden zal een vernissage op Texel zó goed bezocht zijn als die van De Vries en Riteco, die niet alleen oud-leerlin gen maar ook vele oud-collega's van de scholengemeenschap mocht be- groeten. Wie niet is geweest, heeft In de discussie over het vliegveld, waarvan ik slechts op afstand (via de krant) kennis kan nemen, kwam weer de vraag opzetten wie nou wel en wie met een Texelaar is. Mijn mening daarover is heel simpel. Wie op Texel woont is een Texelaar, en wie daar niet woont, is het niet. Ikzelf, welis waar 80 jaar geleden geboren op het eiland (Wilhelminalaan 24; het huis staat er nog), woon al 60 jaar in Utrecht en ben dus Utrechter, of ik dat nou leuk vind of niet Toch heb ik, zelfs op afstand, wel enige ideeën over Texel. Een van de bijzondere aspecten is de grandioze diversiteit van dit bijzondere wadden eiland. Er is een aantal kenmerkende objecten, en die horen er allemaal bij: het Hoornder kerkje, de haven van Oudeschild, de vuurtoren, maar even kenmerkend is de Slufter, het vlieg veld en zijn parachutisten, de Schor ren, de Hors, de drukke Dorpsstraat van De Koog. Dit laatste nadrukkelijk ook, en dat ondanks het feit dat ik 's zomers meestal met een grote boog om De Koog heen zal fietsen. Toch hoort ook dit er bij. Anderen zoeken Texel juist op voor die Dorpsstraat: anderen voor het vliegveld en weer anderen (enkelen, gelukkig!) zoeken de eindeloze stilte van de Hors. Wie aan haar kenmerkende objecten komt, raakt aan iets wezenlijks van Texel. Hij beschadigt het geheel van deze diversiteit. Wie het vliegveld weg wil nemen, vindt in mij dezelfde tegenstander als wie de haven van Oudeschild zou willen dempen of de Slufter bedijken. Het argument dat we op Texel nog wel mogen vliegen omdat militaire vliegers boven de Vliehors veel meer herrie maken, is in dat opzicht irrelevant. Al vloog er geen enkele straaljager over de Vliehors dan nog is het Texelse vlieg veld, al 70 jaren lang. iets zeer eigens van het eiland. Ik weet wel dat met iedereen deze mening is toegedaan Vooral som mige overkanters, zo heb ik gemerkt, leven met een soort van ideaalbeeld van dat mooie onbedorven eilandje daar in zee, het kind van zand, strand, zee, wolken en frisse lucht. In het ide ale beeld past ook de ideale Texelaar- ruige maar doodeerlijke jutters die nog de kans tot en met zaterdag 21 april. De expositieruimte Tusse de Banke is op werkdagen geopend van 11.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. Suppoost is Riteco zelf. 'Ik zet een workmate bij de deur en ga aan het werk. Straks komt er niemand en stilzitten is niks voor mij.' Dinsdag 10 april: Wielervereniging Texel opent het seizoen met een wedstrijd op de wielerbaan aan de Haffelderweg in Den Burg. Start 19.00 uur; gast- renners zijn welkom. De gemeenteraad komt om 19.30 uur in het gemeentehuis bijeen voor de maandelijkse vergadering- In de doopsgezinde kerk aan de Kogerstraat in Den Burg wordt vanaf 19.00 uur een paasmaaltijd voor alle kringen gehouden. Oud organist P. Kraijma vertelt over de componist Johan Sebastiaan Bach. De afdeling stambotnen van de Historische Vereniging komt om 20.00 uur bijeen in Tusse de Banke. In Cinema Texel draaien Proof of life (aanvang 20.00 uur) en Billy Elliot (20.30 uur). Woensdag 11 april: In zwemparadijs Calluna wordt van 14.00 tot 17.00 uur een Fun Day gehouden, met allerlei spelle tjes. Entree ƒ6,-. Om 14.00 uur begint in De Buure- ton in de Molenstraat een bingo voor 55-plussers. Deelname kost ƒ10,-. In de kantine van SV Oosterend houdt Wim van der Weel van de firma Pro Natura een lezing over natuurlijke voedings supplementen Voor opgave en informatie: tel. 327126 of 318219 In Cinema Texel draaien 102 echte Dalmatiërs (aanvang 15.00 uur), Proof of life (20.00 uur) en Billy Elliot (20.30 uur). Donderdag 12 april: In het gebouw van de thuiszorg (Schoonoordsingel 24 te Den Burg) wordt van 9.30 tot 11.30 uur een bijeenkomst voor ouders van een tweeling gehouden. Voor op gave en informatie: tel. 313 241 In de Bruinvisschool in Oudeschild wordt van 16.00 tot 19.00 uur een paasmarkt gehouden. Leerlingen verkopen zelfgemaakte snuiste rijen, er zijn spelletjes, een rad van avontuur en allerlei hapjes en drankjes. De opbrengst is stemd voor de school zelf en j< Tesselhuus. In Cinema Texel draaien Hannib (aanvang 19.00 uur). Choco) (19.00 en 21.30 uur) en Proof of Ij (21.45 uur). Vrijdag 13 april: Wielervereniging Texel houdt eel tijdrit, die om 19.00 uur van stj gaat op de baan aan o| Haffelderweg in Den Burg. Gas I renners zijn welkom. In Cinema Texel draaien 102 ecl Dalmatiërs (aanvang 15.00 uuq Hannibal (19 00 uur). Choco) I (19.00 en 21.30 uur) en Proof of J (21.45 uur). 1 Om de drukte de baas te kunne zet TESO in het paasweekeinó geregeld een extra boot in. DI veerdienst vaart in die periode volgens een halfuursregeling, betekent dat ieder half uur boot vertrekt, zowel vanuit De Helder als vanaf Texel. Dat gebeu donderdag, zaterdag en dmsda van 9.35 tot 16.05 uur, vrijdag va 6.35 tot 20.05 uur en maandagse 7.35 tot 20.05 uur. Donderdag z< de afvaarten van 10.05 uur van, Den Helder en 13.35 uur var! Texel uitsluitend bestemd voorh vervoer van gevaarlijke stoffen Ondanks de extra inzet kunne wachttijden optreden. Vrijda moet op Texel tussen 10.00 e 12.00 uur rekening worden gehot] den met een half uur; in Den Hi der kan die tussen 11.00 en 19.(j uur oplopen tot één uur. Maand; moet op Texel tussen 11.00 15.00 uur mogelijk een half u, worden gewacht. Vrijdag is de ste afvaart vanaf Texel om 6.05 u en vanuit Den Helder om 6.35 uj Maandag is dat respectieve!) 7.05 en 7.35 uur. Hoogwater te Oudeschil Di. 10 11.35 en 23.24 u Wo. 11 11.44 en Do. 12 0.00 en 11.45 u Vr. 13 0.26 en 12.26u Za. 14 0.34 en 12.55 Zo. 15 0.50 en 13.30 Ma. 16 1.36 en 14.26u Di 17 2.30 en 15.15u Aart het strand is het ongeveer een uur es der hoogwater De zon komt 11 april opr 6.51 uur en gaat onder om 20 30 uur 10ap springtij; 15 april laatste kwartier; 17, doodtij untouHu iu «rniL zuui voor het ensemblefestival. Meer dan tweehonderd deelnemers streden mee in de voorronden, veertien en sembles bereikten de finale, vertelde directeur Maaike Deckers in haar openingswoord. Hoezeer de jeugd deze speelse en prikkelende wedstrijdvorm aanspreekt, bleek wel uit het enthousiasme waarmee ze el kaar aanmoedigden en toejuichten. De deskundige jury, bestaand uit Ed de Boer, Ellen Verburgt, Klarina Combé, Marieke Mast en voorzitter Els Wennekendonk, besloot in vier verschillende categorieën prijzen toe te kennen plus een extra aanmoe digingsprijs. De negentien zeer jeugdige muzikan ten van het Piamssimo-orkest beten olijk het spits af. met zachte instru menten zoals violen, gitaren, harpen, fluiten, accordeons en toetsen. Met vrolijke hoedjes op vertolkten ze on der leiding van Dyo Wassink op vaar dige wijze drie vrolijke liedjes. Ze werden beloond met een stormach tig applaus. Meteen zat de stemming er goed in. Vergelijkbaar hiermee was het Fortissimo-orkest later op de avond, dat speelde op harde koper instrumenten. Beide orkesten kregen veel waardenng van de jury omdat de eerstejaars leerlingen pas sinds ja nuari samen spelen. Een prachtig resultaat van de docenten, voor wie samenspel hoog op de prioriteitenlijst staat. 'Het was fortissimo', vond de jury. met fijne nuances in de handbewe gingen. 'Een prachtig afgerond ge heel', vond de jury, die hen beloonde met de eerste prijs in de categorie dans en toneel. Het guitige Trio Rielido, bestaand uit Riette, Lieuwe en Doran, kreeg de eerste prijs in de categorie kamermu ziek. Het sprankelende optreden op piano, cello en harp deed de zaal schateren. 'Ik ben Doran en ik kan er wat van! Dames en heren opgelet, nu komt ons mooie menuet!' Ook de muzikale kwaliteit van de jonge prijs winnaars was opmerkelijk. Slaapmutsen Na de pauze bevolkte het kinderkoor het grote podium, gestoken in py jama en met slaapmutsen op. Met een compilatie van slaapliedjes, leuk in scène gezet, stalen de zangertjes de show. Door de jury werden ze beloond met een dikke eerste prijs in de categorie groot ensemble. Een gastrol was er voor bas-banton Gijs Verschoor, die in een folkloristisch aandoend tafereel de vader speelde van een twintigtal kinderen. Samen met hen vertolkte de geroutineerde musicalspeler een ontroerend Fins slaapliedje en stopte ze daarna on der de wol. Heel apart was de deelname van twee dramaleerlingen Maarten en Maris gaven zichzelf de naam Makubama. Ze schreven samen een slapstickachtige eenakter, waarbij een taart letterlijk in de gordijnen vloog. Dat het klassieke gooi-en- smijtwerk altijd weer tot de verbeel ding spreekt, bewees de schaterende jeugd in de zaal. De dappere toneel spelers, die op overtuigende wijze een geflipte restauranthouder en een argeloze gast speelden, kregen het ene open doekje na het andere. Het was jammer dat ze geen gebruik maakten van de geluidsapparatuur. Toch kregen ze een verdiende extra aanmoedigingsprijs van de jury. De rockband Disorder sleepte de eerste prijs in de wacht in de catego rie klein ensemble. Strak in het pak speelden Pim, Marco, Chris en Jip sterke en stevige rock. 'Zeer enthousiast', prees de jury. Dit resultaat uit de popkelder mag er wezen.Texelpop ligt binnen handbereik en dromen van Pinkpop en Lowlands kan geen kwaad. De jazzdansgroep Magic Six en de Streetdancegroep lieten zien dat volop animo is op Texel om te lekker de kunnen dansen. Hun presentatie was goed verzorgd en werd op over tuigende wijze gebracht. De leden van The Swingin' Six knalde hun blues de zaal in. Ze hadden ondanks hun jeugdige leeftijd kennelijk al goed begrepen wat een scheurende trombone met een mens kan do De zaal genoot en lustte er welj I van.Tot slot was het slag#! ensemble Slagerij van Zeemanli I delijk) aan de beurt. 61 beginnersgroep roffelde in nayolg van de wereldberoemde Stomp met hamers op de vloe nam het publiek vervolgens meer I Zuid-Amerikaanse sferen. 'Zo kol les en al zo geslaagd' ,was heto deel van de jury. Dat het juryberaad vervolgens lan duurde dan de aangekondigde minuten, is begrijpelijk. 'Jury, ju scandeerden de jeugdige toescfo wers na verloop van tijd luidkeels opgelucht zagen ze ten slotted! den weer binnenkomen. Wellict» het een idee om volgend jaar ge< derde leerlingen dit hiaat in dep grammering te laten opvullen Tot: werden alle deelnemers in de bi men gezet en met een uitbuu 'Lang zullen ze leven' voor de« naars werd de avond afgestó Jeroen Haak en Mare Roeper wa verantwoordelijk voor licht en Ruud Boom verzorgde de consi» ties tijdens de pauze. Wil de Lei Een stampvolle Burgemeester De Koninghal heeft zaterdaga vond intens genoten van de ruim honderd deelnemers van het ensemblefestival van de Muziek- en Dansschool. Maar liefst vijf ensembles vielen in de prijzen. Het grote potentieel jeugdige tot zeer jonge muzikanten, zangers, dansers en acteurs belooft veel voor de toekomst. De keuze om de open dag en het ensemblefestival op dezelfde dag te houden was een succes. Zaterdagochtend bezochten talrijke belangstellenden een swin gende opening. Het docentenorkest bracht een spetterende ode aan Sir Duke Ellington, gevolgd door een ludieke en thea trale opening van de website (www.wxs.nl/-mstexel). De drama- en dansdocentes presenteerden zich als gepassio neerde bewonderaarsters van gitaardocent Pinie Marinus, die het toch maar even had klaargespeeld de site samen te stel len... En zo stond de hele zaterdag voor veel leerlingen en hun ouders geheel in het teken van de muziekschool. De openbare lessen, het improvisaties- pel van de kersverse dramaleer lingen, de workshops en de optre dens van muziekensembles trokken veel belangstellenden, evenals de danspresentaties. De toekomst van de dansafdeling lijkt verzekerd door het aantrekken van docente klassiek ballet Miranda den Butter, die in re latief korte tijd het vertrouwen van haar leerlingen won. Dansdocente Els Wennekendonk verstaat de kunst om op een aansprekende manier de allerjongste leerlingen kennis te laten maken met beweging, muziek en fan- geen woord zullen overdrijven, hard werkende boeren die hun land slechts bemesten met goudzuivere koeienstront, stoere vissers die hun netten uitgooien en 's avonds hun blije vrouw en kindertjes verrassen met een emmertje biologische vis. Ik denk dat ik nu een beetje overdrijf, maar wat ik wil zeggen is dit. Er zijn mensen die met een ideaal beeld in het hoofd tot het besluit komen zich op Texel te vestigen. Ze kopen een huisje in een van die mooie dorpjes en schrikken zich lam als de volgende dag een vliegtuig over het huis vliegt en de dag daarop nog een. Als dat je met zint dan kun je drie dingen doen: óf je zegt: ik heb kennelijk het ver keerde eiland gekozen en ik verhuis subiet naar Ameland of voor mijn part naar Rottummeroog, óf je begrijpt dat een nieuwkomer zich altijd heeft aan te passen, zoals iedereen, altijd en overal, rekening dient te houden met anderen en hun gevestigde ge woonten, óf je zegt: verdorie, dit ei land klopt niet met zoals het volgens mij hoort te zijn. Ze moeten hier her opgevoed worden; ik richt een actie groep op en zal niet rusten voor die vliegtuigen ophouden over dit eiland te vliegen. Het zal duidelijk zijn wat ik van dit laatste, mijns inziens nogal benepen standpunt denk. Dit alles doet me sterk denken aan het verhaal dat ik een dezer dagen las in een van de landelijke kranten. Het ging over een Nederlander die een huis had gekocht in Frankrijk. Ge vraagd naar zijn bevindingen zei hij: Frankrijk is een prachtig land, maar die Fransen dat is tuig. Waarom? Welnu, nadat het huis was verbouwd, opgeknapt en ingericht was hij er in getrokken en de eerste de beste dag reeds was hij zich een ongeluk ge schrokken: vanuit zijn huiskamer ge zien, keek hij uit op een boerderij met een gruwelijke rotzooi daaromheen: een half-verroeste trekker, mestho pen en wat je nog meer om een boer derij kunt aantreffen. Hij zei: die din gen bederven mijn uitzicht; ze horen hier niet. Hij is daarop naar de boer gestapt met de vraag of die man die rommel snel wilde opruimen. En. meneer, wat doet die hufter? Hij stuurt zijn hond op me af! Daarop ben ik naar de burgemeester gegaan en heb hem gevraagd of die en/oor wilde zorgen dat die rotzooi werd opge ruimd. En wat zegt die burgemees ter? Meneer, die familie woont hier al 400 jaar en ze hebben al die 400 ja ren hun eigen rotzooi op hun eigen manier naast hun eigen boerderij ge zet. Waar komt u eigenlijk vandaan en wat doet u hier? Zo zie je maar: onbeschaafd tuig, die Fransen. Wij moeten ze nog leren hoe het hoort. Prof. C. de Jatjer, Utrecht. (Foto Gerard tasie. Tijdens de presentatie was dan ook het vertrouwde beeld van verte derde ouders en druk fotograferende opa's en oma's te zien. De ervaren docent Klarina Combe nam de |azz- dansers voor haar rekening. Opvallend in het brede lesaanbod voor het komend seizoen zijn de korte cursussen. Niet iedereen kan en wil zich voor een heel jaar vastleggen. Cursussen van tien lessen zijn bij voorbeeld eenvoudige liedbege- leiding op piano en gitaar, popschool voor volwassenen, koorscholing, muziektheater en Afrikaanse dans. Alle informatie over lessen voor het volgend schooljaar staat vermeld in een handzaam boekje dat op het kantoor van de school is te verkrijgen. Tijdige opgave voor de reguliere instrumentale lessen wordt aanbevo len. Festival Na afloop van de open dag werden de instrumenten met spoed verhuisd naar de Burgemeester De Koninghal Het duo Lianne en Francis speelde verdienstelijk op piano en bugel. 'Een fraai stel', oordeelde de jury. De meidengroep Harres vertolkte op marimba en gitaar het bekende Friese Twarreslied. Speciale taal lessen van docent Peter Dijkstra, geboren en getogen in Friesland, vormden voor de leden onderdeel van de voorbereiding. De zeven fluitspeelsters onder leiding van Loes Bakker brachten een tweetal stukken van hoge kwaliteit. Het ensemble liet daarmee horen hoe geroutineerde muzikanten beginnende leerlingen kunnen meenemen in vrij moeilijke partituren. Een groot compliment van de jury was dan ook hun deel. Door de deelname van dansers, zan gers en toneelspelers kreeg deze derde editie van het ensemblefestival een gevarieerd programma. Lisette en Laura brachten een prachtige dans. Op muziek van Tsjaikovski en geïnspireerd door Claudia Schiffer maakten ze samen een klassieke Choreografie, sierlijk en synchroon, Het Trio flielido kreeg de eerste prijs In de categorie kamermuziek. i- (Foto Gerard Timmerman) Gastzanger Gijs Verschoor en het kinderkoor betraden het podium in slaapkleding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 2