Taart is voorlopig
nog niet te eten'
Strender Fanfare was de
gangmaker menig feest
J&eqipuis
Stoneage legt sierbestrating
Enne Medema na 68 jaar erelid Excelsior
Aankleding haven gaat veel Oudeschilders te ver
Graffiti op
schutting voor
De Zandloper
Regina's Haarmode verhuist naar
'de Kalverstraat van Oosterend'
Ifteónivig/zezd
Nacht van de Kunst
Time Bandits
in Question
Burgemeester Mans
bedankt Johan Witte
3edrijvig/ï<?/é/
.TEXELSE C0URANT
Fanfaremuzikanten speelden vroeger ook toneel. Hier een foto van Enne Medema
jen transparant gebouw op de ha-
jen met op de bovenste verdieping
jen grote maquette van de Texelse
ieede, zoals deze er vier eeuwen
ïeett uitgezien. Daarboven komt
■en glazen vloer, zodat bezoekers
>r overheen kunnen lopen. Gelijk-
jjdig hebben ze uitzicht over de
logeheten Gouden Driehoek
Oudeschild, de Schans en de
Nezenputten) en de Waddenzee.
Jet plan voor deze toeristische
rekpleister vormt onderdeel van
je toekomsvisie Oudeschild,
iroedplaats van vernieuwing, die
gemaakt door het door de ge
meente ingehuurde bureau
Itriking. Inwoners van het vissers-
jorp namen dinsdagavond in 't
ikiltje met gemengde gevoelens
;ennis van de plannen.
Texel is het grootste schateiland van
lederland, waaraan je niet teveel
moet willen veranderen. Zie het als
jen taart die moet worden versierd',
itelde bedenker Michel Walvisch
linsdagavond, om vervolgens een
lantal projecten te presenteren dat
Ie uitstraling van de haven ingrijpend
alveranderen. Ze moeten voor meer
lermaak zorgen en zelfs landelijke
ntstraling hebben. Het pretentieuze
jlan is het resultaat van vier maanden
loorbereiding, een periode waarin
Valvisch en collega Marc van Waes
laar eigen zeggen van gedachte wis-
elden met zo'n beetje iedere
ixelaar die ideeën had voor de aan-
edmg van de haven, waarvan de
ennnchting momenteel in de laatste
ase verkeert. Echter niet met de
lorpscommissie van Oudeschild, die
aarover haar teleurstelling uitsprak,
lie stond met op het lijstje dat we
an de gemeente hebben gekregen',
erontschuldigde Walvisch zich.
3ver de uitvoering van de aankleding
erschillen de gedachten, maar over
iet feit dat de geschiedenis en cul-
jur van de havenplaats het thema
aoeten vormen, bestaat geen ver-
chilvan mening. Een pretpark mag
et 'Complex De Reede van Texel'
rt worden, luidde een gemeen-
ctiappelijke conclusie. Originaliteit,
amenhang met het dorp, dynamiek
^samenwerking met ondernemers
laren voorwaarden die werden ge-
lezigd. Maar hoe fraai de nieuwe
wen ook kan worden, de asfalt-
lolen van Daalder zal nog lange tijd
■en dissonant in het geheel vormen,
(alvisch: 'Dat ding zal er voorlopig
blijven staan, daar hebben we
«isbi| neer te leggen.'
Wassen beelden
)e grootste publiekstrekker, het
lansparante gebouw, is getekend op
plek waar momenteel het
iloombootkoffiehuis staat, dat on-
erdeel zal worden van het glazen
ebouw. De bovenste verdieping is
ereserveerd voor de grootste ma-
uetle van Nederland, met inbegrip
an allerlei technische foefjes. Deze
ordt gemaakt in Den Haag en be-
andt via Amsterdam op Texel. In het
ebouw kunnen wisselende tentoon-
lellingen worden gehouden met ar-
leologische vondsten die betrek-
ng hebben op het maritieme
erleden en die in een bad zelfs kun-
en worden opgedoken. Om het ver-
iden echt tot leven te laten komen,
ordt ook gedacht aan wassen beel-
envan helden als Michiel de Ruyter.
m deze trekpleister ook voor kmde-
m aantrekkelijk te maken komt er
an pannenkoekenhuis, in de sfeer
in Kapitein Haak. Plaatsing van de
laquette sprak velen aan, maar het
rote en hoge glazen gebouw, dat
an slordige ƒ10 miljoen moet kos-
m, tast volgens menigeen de au-
lenticiteit van de haven aan. Andere
"den dat het ten koste van parkeer
de gaat. Maar om dat op te van
en. denkt Striking onder andere aan
en ondergrondse parkeergarage,
fdere 'parel aan het snoer rond de
iven' is een hal ('open maar toch
obt'j, op de plaats waar nu de toi-
den staan. In dit gebouw kunnen
laxi
estaurant De Zandloper aan de
adweg te De Koog heeft een ludieke
^strijd voor Koninginnedag uitge
dreven. Wie spuit met graffiti op de
dutting voor het etablissement de
ngmeelste zandloper? De schutting
1a9. na gratis inschrijving in De
andloper (tel. 0222- 327 058), vanaf
4.00 uur worden volgespoten. Voor
"adeelnemers ligt een prijs klaar. De
'9enaar van de bar denkt dat de
dutting anders toch wordt volge-
Men, rnaar nu bepaalt hij wat erop
°mt. Na.overleg met de gemeente
,erd bet plan goedgekeurd. De deel-
amers dienen zelf materiaal mee te
emen, en vanwege de ruimte is het
Het vierkoppige personeel begint vast met de verhuizing: van links naar rechts
Jacquellen Bak, Marian Trap, Regina Luiken en Hanneke Drijver. (Foto m**©/ Dekker)
Het "parelsnoer", een serie attracties, dat Striking rond de haven van Oudeschild wil
vlechten.
allerlei activiteiten worden gehouden,
variërend van een visafslag tot cultu
rele evenementen. 'Is dat wel te com
bineren, want zo'n tent stinkt nog
weken naar vis', waarschuwde Gré
Zegers. Visverkoop zou ook direct
vanaf de kotters moeten, net zoals in
Zuid-Europa. 'Maar de wetgeving
staat dat hier niet toe', kreeg
Walvisch vanuit de zaal toegewor
pen.
Woningen
Op zijn minst omstreden is de bouw
van maximaal dertig woningen, naast
en bij de Verrekieker. Het is de bedoe
ling dat de woningen op palen komen
te staan, zodat ze bij hoog water
droog blijven. In de noordpunt wordt
gedacht aan de bouw van een
woontoren, waarin minstens tien ap
partementen voor permanente bewo
ning worden ondergebracht. Het zou
den huizen voor kunstenaars moeten
worden. De woningen zouden maxi
maal 4,5 ton moeten kosten en ten
goede moeten komen aan Texelaars.
Met de opbrengst van de huizen zou
den een deel van de kosten van het
ruim 20 miljoen kostende haven
project kunnen worden afgedekt. Een
tekort van circa ƒ7 miljoen zou vol
gens Van Waes met Europese gelden
kunnen worden gefinancierd. Maar
met name de huizenbouw bij de
Verrekieker stuit veel Oudeschilders
tegen de borst. Wonen op die plek
mag dan nog zo aantrekkeli|k zijn, het
zou op gespannen voet staan met de
bedrijvigheid in de haven. Alphons
Boom wees op het nabijgelegen dok,
de werkzaamheden op de visser
haven en het in- en uitvaren van
kotters, wat de nodige geluids
productie tot gevolg heeft. Met name
op warme zomerdagen, als de bewo
ners de ramen open hebben staan,
zou dit tot klachten en zelfs rechts
zaken kunnen leiden. Verwezen werd
naar een soortgelijke situatie in Den
Helder, waar bedrijven moesten ver
trekken. 'We hebben het met deskun
digen besproken en die zeggen dat
het kan', aldus Van Waes, die overi
gens niet inhoudelijk op de materie
inging. 'De visserij is het uitgangs
punt, die moet hoe dan ook blijven.'
Mijnenvegers
Andere onderdelen uit het plan zijn
een bootverbinding tussen de haven
en De Schans en een water
speelplaats voor kinderen (nabij de
nieuwe passantenhaven). Het
Maritiem en Juttersmuseum zou het
accent wat meer naar de visserij kun
nen verleggen. Bezoekers van de
haven zouden met hetzelfde kaartje
de tentoonstelling bij het Stoomboot
koffiehuis en het museum kunnen
bezoeken.
Hoe mooi de plannen ook klinken,
menig Oudeschilder bleef sceptisch.
'Die taart die u ons voorzet is voorlo
pig nog niet te eten', aldus één van
hen. Volgens wethouder Bakker be
treft het voorlopige plannen, waar
mee nog wel even zal worden ge
stoeid. De mijnenvegers van Sandor
Mantje komen in het verhaal niet voor.
Van Waes: 'Daarvoor was geen
draagvlak.'
De uitdrukking boven dit artikel is
afkomstig van Regina Luiken,
eigenaresse van de enige kapsalon
die Oosterend rijk is. Regina's
Haarmode is met ingang van zater
dag gevestigd op Peperstraat 12a.
Na tien jaar in hetzelfde pand
wordt het nieuwe gebouw, dat ook
een schoonheidssalon gaat huis
vesten, morgen ingewijd met een
openingsborrel.
'Het werd tijd vooreen nieuwe start',
vindt Luiken. 'Tien jaar geleden ben
ik voor mezelf begonnen. Nu kom ik
in een fris nieuw gebouw. Mijn oude
pand huurde ik, nu loop ik geen risico
meer, dat ik straks op straat sta.' De
verbouwingen worden uitgevoerd
door haar vriend, die meubelmaker is.
'Hij heeft er veel tijd in gestoken en
vindt het leuk om zelf dingen die ver
band houden met stijl te bedenken.
Ook hebben we af en toe een kwast
aan familie en vrienden gegeven, die
graag de handen uit de mouwen sta
ken. Vrijdag en zaterdag verhuizen
we en zaterdag is de openingsborrel
van 17.00 tot 19.00 uur. ledereen is
welkom.' De klantenkring zit volgens
haar in de leeftijdscategorie nul tot
honderd. Het nieuwe pand oogt mo
dern maar gezellig, aldus Luiken. Het
personeel volgt voortdurend cursus
sen, zodat de kapkwaliteiten aanslui
ten bij het vernieuwde interieur.
Boven de kapsalon begint Jacquelien
Bak haar eigen bedrijf: Schoonheids
studio Jacquelien. 'Ik liep stage bij
Regina en deed een gecombineerde
opleiding. Toen bleek dat boven de
kapsalon ruimte vrij was, besloot ik
voor mezelf te beginnen. Het is een
grote uitdaging, ik heb er veel zin in.'
De studio zal een deel van de tijd 's
avonds open zijn, aangezien een deel
van de doelgroep overdag werkt. De
twee denken erover om gecombi
neerde aanbiedingen te starten. 'Voor
bijvoorbeeld bruiloften of feesten kun
je beide zaken bezoeken tegen een
leuke prijs.' Beide bedrijven laten zich
in met topmerken in hun branche. De
kapsalon blijft L'Oreal vertegenwoor
digen en de schoonheidstudio pro
beert het met Secrets of Beauty. Lui
ken: 'We hopen in ieder geval dat het
net zo gezellig wordt als in de oude
kapsalon. We hebben een gezellig
duppie, dus het zal wel lukken.'
De bedrijven zijn te bereiken via
318 436 (kapsalon) 318 111
(schoonheidsstudio).
Inmiddels hebben ruim 65 kunste
naars een of meerdere werken inge
bracht voor de kunstveiling die vrij
dag 11 mei in Question Plaza wordt
gehouden ten bate van de Stichting
Nieuw-Guinea. De catalogus be
schrijft 72 kavels, variërend van aqua
rellen van Texelse landschappen tot
abstracte schilderingen en sculptu
ren. Vanaf een week voor de veiling
is de catalogus voor ƒ20,- verkrijg
baar bij Nauta Boek en bij de
Welzijnsstichting. Bij de catalogus
hoort een biednummer, noodzakelijk
om mee te kunnen bieden op een van
de kunstwerken. De catalogus is ook
te verkrijgen tijdens de kijkdagen in
De Lindeboom, donderdag 10 mei,
van 15.00 tot 17.00 en van 19.30 tot
22.00 uur.
Als afsluiting van koninginnedag
treedt maandag in Question Plaza de
bekende Nederlandse groep 'Time
Bandits' op. Alides Hidding vero
verde met deze groep in de tachtiger
jaren een plaats in de popwereld en
liet nationaal en internationaal van
zich horen. Het nummer 'Live it up'
kwam zelfs op een eerste plaats in de
Amerikaanse Dance Charts terecht.
Kenmerkend aan de band was de
professionele mix van funk en rock en
het onmiskenbare gitaar- en stemge
luid van Alides Hidding Na een aan
tal hits, vertrok Hidding in 1987 naar
Amerika om daar met Dan Hartman
aan nieuw materiaal te werken, met
als resultaat de singles 'We'll be dan
cing' en 'Can't wait for another
world'. Twee jaar later zette Hidding
een punt achter de Time Bandits en
verhuisde naar Los Angeles, waar hij
songs schreef voor artiesten als Tnni
Lopez en The Nylons Momenteel
werkt hij als tekstschrijver voor onder
meer Ruth Jacott, Helmut Lotti en
Barbara Dex.
Sinds 1995 treedt Alides Hidding op
met een vernieuwde Time Bandits Zij
spelen de hits uit de jaren tachtig,
maar ook nieuwe nummers en covers
van Tina Turner, Otis Redding en Jimi
Hendrix. De band bestaat uit: Alides
Hidding, gitaar en zang; Marco
Ligtenberg, keyboards en backing
vocals; Guus Strijbosch, basgitaar en
backing vocals en Dave van den
Dries, slagwerk.
De zaal gaat open om 21.00 uur, de
toegang bedraagt ƒ12,50. In de voor
verkoop (bij De Lindeboom) kosten
de kaartjes ƒ10,-.
'Het is onvoorstelbaar hoeveel acties
er op touw zijn gezet. Dat is absoluut
van grote waarde voor ons allemaal.
Ook u heeft daar in belangrijke mate
aan bijgedragen door het geld.' Aldus
een zinsnede uit de bedankbrief die
Johan Witte ontving van burgemees
ter Mans van gemeente Enschede,
nadat Witte daar vorig jaar een che
que van ƒ23.000.- had overhandigd,
ten behoeve van de slachtoffers van
de vuurwerkramp. In de brief wordt
een overzicht gegeven van de doe
len waaraan de vele giften zijn be
steed, zoals het opknappen van
schoolpleinen, een speeltuin, de aan
leg van een skeelerroute en een
multimediale ruimte voor jongeren uit
de getroffen wijk. Witte zal een kopie
van de brief naar de gemeente stu
ren, die het door Texelaars ingeza
melde bedrag verdubbelde
Texel heeft er een eenmansbednjf bij.
Theo den IJzerman is sinds vorige
week een eigen sierbestratingbednjf
begonnen: Stoneage. 'Ik doe geen
wegen, maar opritten en tuinen', ver
telt de kersverse ondernemer. 'Nu
ben ik nog in mijn eentje, volgende
week krijg ik er waarschijnlijk iemand
bij.' Den IJzerman heeft korte tijd bij
de manne gezeten, en is straten
maker in de omgeving van Amster
dam geweest 'Op Texel zijn niet zo
veel van dit soort bedrijfjes, ik heb nu
al voor een paar weken werk.' De 24-
jarige Oosterender zegt zelfs werk te
krijgen van collega-bedrijf Wester-
laken, waar Den IJzerman ook zijn
stenen haalt. 'Die grotere bedrijven
vinden het zonde van hun tijd om
kleine klusjes te doen, dat is juist het
werk waarnaar ik op zoek ben.
IFoto Mich-et Dekker)
"Hum 23 spuiters.
'Op concoursen wonnen we niet
altijd, maar we kwamen wel bijna
altijd met een prijs thuis. Als we na
zo'n concert in Oosterend kwa
men, dan stond het hele dorp ons
langs de Achtertune op te wach
ten. De mensen leefden echt met
de fanfare mee.' Enne Medema
kwam in 1933 als 12-jarig jochie bij
muziekvereniging Excelsior. Hij
heeft er nu welgeteld 68 dienstja
ren op zitten, een loopbaan waar
aan de veteraan wegens stramheid
in de vingers een einde heeft moe
ten maken. Reden voor de be
kroonde muziekvereniging de
tachtigjarige tot erelid te benoe
men, een promotie die slechts voor
een enkeling is weggelegd.
Oosterenders kennen hem als een
heel trouw lid, die altijd actief is ge
weest binnen de vereniging en het
woord 'nee' vrijwel met over de lippen
kon krijgen. 'Ik heb nog een tijdje de
zorg over de instrumenten gehad. We
controleerden ze voor elke voorstel
ling en zelfs in de pauze keken we of
de ventielen en buizen met vast za
ten Op een gegeven moment heb ik
zelf een instrument gekocht. Deze
bariton heb ik al 25 jaar. Hij heeft nog
maar een paar kale plekjes. Moet je
horen wat een geluidje. Je kan mer
ken dat hij goed is onderhouden.'
Medema's muzikale carrière begon
onder de hoede van dirigent Cor
Bremer. 'Van hem heb ik mijn eerste
lessen gehad, want muziekschool
had je toen nog niet. Hij liet me steeds
dit riedeltje spelen; ta, ta, taa, ta, ta,
taa. Zodra ik er een beetje geluid uit
wist te krijgen, kon ik op het podium.
Muziek maken was voor mij een ver
zetje. Want mijn vader, zelf klarinet
speler bij de harmonie, nam me elke
avond meer naar de groentetuin. Ter
wijl leeftijdgenootjes lekker op straat
konden rondhangen, moest ik aan
het werk. Alleen maandag hoefde ik
met, want dat was repetitieavond. Als
snotjongen begon ik als alt en dat
veranderde later in bariton, een tenor-
register dat net boven de bas zit.'
'We hadden in die jaren een klein or
kest. In de slechtste periode waren
we maar met een man of vijftien, zes
tien. In zo'n klein koppeltje wordt veel
meer van de muzikanten gevergd. Nu
zitten we met z'n vijftigen. Als het dan
een beetje moeilijk gaat, kan je nog
wel eens op een ander leunen. Maar
dat ging toen niet. Vrouwen mochten
geen lid worden van Excelsior. Nu
bestaat de vereniging nog maar voor
de helft uit mannen.' De vraag is of
hij vindt dat het er met al die vrouwen
gezelliger op is geworden. 'Ach je
zoekt altijd je eigen clubje op.' Maar
insiders weten wel beter: Medema
zat maar wat graag naast Rina Koop
man, eveneens baritonspeelster. 'Ach
de muziek was de aanleiding, maar
de gezelligheid hoorde erbij.'
De fanfare was vroeger de gangma
ker op menig feest. Bij revues,
bazars, toneeluitvoeringen. 'Je had
toen voor de pauze muziek en daarna
werd een toneelstukje opgevoerd.
We hadden niet de mogelijkheid om
een uitgebreid en ingewikkeld reper
toire te maken. We hadden weinig tijd
en waren niet zo goed opgeleid als
tegenwoordig. We hielden een con
cert voor donateurs, een paar rond
gangen door het dorp en een keer per
jaar een concours. Maar er was vroe
ger meer gezelligheid. Als ze nu tij
dens een concours moeten blazen,
dan geven ze vooraf even een paar
nootjes om te stemmen, spelen en
vertrekken daarna weer. Vroeger
maakten we er een dagje van. Bij zo'n
concours reisden hele dorps
gemeenschappen mee. Er was an
ders niks. Bij het zestigjarig bestaan
van Excelsior deden we een revue die
Huib de Rijmelaar, destijds verslag
gever bij de Texelse Courant, had
geschreven. We hadden een klein
gebouw, terwijl er heel veel belang
stelling was Het stuk moest wel vier
keer worden opgevoerd.' Hij haalt
een foto tevoorschijn, waarop hij met
Marrie Kuiper staat afgebeeld. 'In
deze scène lag ik met haar in de bed-
dens een pikante scène met Marrie Kuiper.
stee. Ik droomde dat we een muziek
vereniging gingen oprichten. Je ziet
dat ik daar zit te tetteren.'
Van alle concoursen is het reisje naar
Urk, in 1947, hem het best bijgeble
ven. 'We gingen met een hele grote
groep, want wie wil er nu niet met de
oude Marsdiep een reisje naar het
vissersdorp maken? Het was een
prachtig concert en we haalden een
eerste prijs. Maar we moesten van
Teso om vier uur weer aan boord zijn,
want anders zou het water te laag
worden en zouden we op het wad
vastlopen. Maar eer al die mensen op
het schip waren, was het al een stuk
later. We hadden die dag een
knobbelig zeetje en bij veel reizigers
kwam de paling naar boven die ze
kort daarvoor zo lekker hadden ge
geten. Onderweg trokken matrozen
het schietlood te voorschijn. Maar
ervaren visserlui die meereisden, wis
ten het al: dit duurt niet lang meer. De
boot raakte vast en we moesten over
het dek heen en weer lopen om het
schip los te krijgen. Het mocht niet
baten. Een uur later lagen we hoog en
droog op het wad. de meeuwen lie
pen om ons heen. We hadden die
nacht een fijn hotelletje, alleen was er
binnen veel te kort ruimte. Wat een
zootje De mensen lagen armpje om
op het dek te slapen. Ze zochten de
schoorsteen op, want daar was het
nog een beetje warm.' De volgende
ochtend om acht uur werden we door
de Voorwaarts opgehaald.'
In een loopbaan van 68 jaar kan het
met anders, of je verslijt veel dirigen
ten. Medema in totaal vier. Na Cor
Bremer volgde Krijn Brouwer, die te
vens het orgel bespeelde. Toen Albert
Kuik, de boswachter die 25 jaar diri
gent was. Inmiddels zwaait Betty
Bakker alweer 12,5 jaar m^t het
stokje.
De vereniging veranderde in de loop
der jaren, maar ook de muziek. 'Je
had van die mooie gedragen stukken.
Dan weer een vlug en dan weer een
langzaam gedeelte. Dat wisselde el
kaar af. Jan Daalder speelde toen een
tweede baritonpartij. Dat ging van
hoempa, hoempa, hoempa. Dat
wilde ik ook. Maar dat is er nu niet
meer. Tegenwoordig heb je van zulke
moeilijke loopjes, daarmee zit de
beste muzikant nog in zijn maag. Dat
snelle Italiaanse gedoe, dat vind ik
maar niets. Maar tegenwoordig is
Na 68 jaar op de bariton te hebben gespeeld, houdt Enne Medema van Excelsior het
VOOr gezien. (Foto Garve Ttnvnemanl
variatie troef, want anders krijg je
geen luisteraars meer.'
'Een drumband hadden we vroeger
met. Er liep een trommeltje voorop en
we hadden een grote trom. Tijdens
een marswedstrijd raakten we nog
een keer op hol. Tijdens zo'n con
cours moet het tempo tussen de 116
en 120 per minuut liggen. Maar als
het slagwerk sneller gaat lopen, dan
moet de muziek mee. Maar daar gin
gen we de helling af en het was op
het laatst met meer bij te houden. We
gingen wel 130 per minuut.'
Een andere keer zorgde een gebrek
kige accommodatie voor problemen.
'Ik weet nog dat we tijdens een .wed
strijd in Slootdorp in een tent zaten.
Het was noodweer en het woei er
binnen net zo hard als buiten, waar
door de muziek alle kanten op vloog.
In plaats van dat de dirigent aan de
jury vroeg of we opnieuw mochten
beginnen, liet hij doorspelen. Met als
gevolg dat muzikanten steeds op het
verkeerde moment invielen. Dat was
de enige keer dat we geen prijs had
den.'
TC VCI CC ^7 VRIJDAG 27 APRIL 2001