Taart is voorlopig nog niet te eten' Strender Fanfare was de gangmaker menig feest J&eqipuis Stoneage legt sierbestrating Enne Medema na 68 jaar erelid Excelsior Aankleding haven gaat veel Oudeschilders te ver Graffiti op schutting voor De Zandloper Regina's Haarmode verhuist naar 'de Kalverstraat van Oosterend' Ifteónivig/zezd Nacht van de Kunst Time Bandits in Question Burgemeester Mans bedankt Johan Witte 3edrijvig/ï<?/é/ .TEXELSE C0URANT Fanfaremuzikanten speelden vroeger ook toneel. Hier een foto van Enne Medema jen transparant gebouw op de ha- jen met op de bovenste verdieping jen grote maquette van de Texelse ieede, zoals deze er vier eeuwen ïeett uitgezien. Daarboven komt ■en glazen vloer, zodat bezoekers >r overheen kunnen lopen. Gelijk- jjdig hebben ze uitzicht over de logeheten Gouden Driehoek Oudeschild, de Schans en de Nezenputten) en de Waddenzee. Jet plan voor deze toeristische rekpleister vormt onderdeel van je toekomsvisie Oudeschild, iroedplaats van vernieuwing, die gemaakt door het door de ge meente ingehuurde bureau Itriking. Inwoners van het vissers- jorp namen dinsdagavond in 't ikiltje met gemengde gevoelens ;ennis van de plannen. Texel is het grootste schateiland van lederland, waaraan je niet teveel moet willen veranderen. Zie het als jen taart die moet worden versierd', itelde bedenker Michel Walvisch linsdagavond, om vervolgens een lantal projecten te presenteren dat Ie uitstraling van de haven ingrijpend alveranderen. Ze moeten voor meer lermaak zorgen en zelfs landelijke ntstraling hebben. Het pretentieuze jlan is het resultaat van vier maanden loorbereiding, een periode waarin Valvisch en collega Marc van Waes laar eigen zeggen van gedachte wis- elden met zo'n beetje iedere ixelaar die ideeën had voor de aan- edmg van de haven, waarvan de ennnchting momenteel in de laatste ase verkeert. Echter niet met de lorpscommissie van Oudeschild, die aarover haar teleurstelling uitsprak, lie stond met op het lijstje dat we an de gemeente hebben gekregen', erontschuldigde Walvisch zich. 3ver de uitvoering van de aankleding erschillen de gedachten, maar over iet feit dat de geschiedenis en cul- jur van de havenplaats het thema aoeten vormen, bestaat geen ver- chilvan mening. Een pretpark mag et 'Complex De Reede van Texel' rt worden, luidde een gemeen- ctiappelijke conclusie. Originaliteit, amenhang met het dorp, dynamiek ^samenwerking met ondernemers laren voorwaarden die werden ge- lezigd. Maar hoe fraai de nieuwe wen ook kan worden, de asfalt- lolen van Daalder zal nog lange tijd ■en dissonant in het geheel vormen, (alvisch: 'Dat ding zal er voorlopig blijven staan, daar hebben we «isbi| neer te leggen.' Wassen beelden )e grootste publiekstrekker, het lansparante gebouw, is getekend op plek waar momenteel het iloombootkoffiehuis staat, dat on- erdeel zal worden van het glazen ebouw. De bovenste verdieping is ereserveerd voor de grootste ma- uetle van Nederland, met inbegrip an allerlei technische foefjes. Deze ordt gemaakt in Den Haag en be- andt via Amsterdam op Texel. In het ebouw kunnen wisselende tentoon- lellingen worden gehouden met ar- leologische vondsten die betrek- ng hebben op het maritieme erleden en die in een bad zelfs kun- en worden opgedoken. Om het ver- iden echt tot leven te laten komen, ordt ook gedacht aan wassen beel- envan helden als Michiel de Ruyter. m deze trekpleister ook voor kmde- m aantrekkelijk te maken komt er an pannenkoekenhuis, in de sfeer in Kapitein Haak. Plaatsing van de laquette sprak velen aan, maar het rote en hoge glazen gebouw, dat an slordige ƒ10 miljoen moet kos- m, tast volgens menigeen de au- lenticiteit van de haven aan. Andere "den dat het ten koste van parkeer de gaat. Maar om dat op te van en. denkt Striking onder andere aan en ondergrondse parkeergarage, fdere 'parel aan het snoer rond de iven' is een hal ('open maar toch obt'j, op de plaats waar nu de toi- den staan. In dit gebouw kunnen laxi estaurant De Zandloper aan de adweg te De Koog heeft een ludieke ^strijd voor Koninginnedag uitge dreven. Wie spuit met graffiti op de dutting voor het etablissement de ngmeelste zandloper? De schutting 1a9. na gratis inschrijving in De andloper (tel. 0222- 327 058), vanaf 4.00 uur worden volgespoten. Voor "adeelnemers ligt een prijs klaar. De '9enaar van de bar denkt dat de dutting anders toch wordt volge- Men, rnaar nu bepaalt hij wat erop °mt. Na.overleg met de gemeente ,erd bet plan goedgekeurd. De deel- amers dienen zelf materiaal mee te emen, en vanwege de ruimte is het Het vierkoppige personeel begint vast met de verhuizing: van links naar rechts Jacquellen Bak, Marian Trap, Regina Luiken en Hanneke Drijver. (Foto m**©/ Dekker) Het "parelsnoer", een serie attracties, dat Striking rond de haven van Oudeschild wil vlechten. allerlei activiteiten worden gehouden, variërend van een visafslag tot cultu rele evenementen. 'Is dat wel te com bineren, want zo'n tent stinkt nog weken naar vis', waarschuwde Gré Zegers. Visverkoop zou ook direct vanaf de kotters moeten, net zoals in Zuid-Europa. 'Maar de wetgeving staat dat hier niet toe', kreeg Walvisch vanuit de zaal toegewor pen. Woningen Op zijn minst omstreden is de bouw van maximaal dertig woningen, naast en bij de Verrekieker. Het is de bedoe ling dat de woningen op palen komen te staan, zodat ze bij hoog water droog blijven. In de noordpunt wordt gedacht aan de bouw van een woontoren, waarin minstens tien ap partementen voor permanente bewo ning worden ondergebracht. Het zou den huizen voor kunstenaars moeten worden. De woningen zouden maxi maal 4,5 ton moeten kosten en ten goede moeten komen aan Texelaars. Met de opbrengst van de huizen zou den een deel van de kosten van het ruim 20 miljoen kostende haven project kunnen worden afgedekt. Een tekort van circa ƒ7 miljoen zou vol gens Van Waes met Europese gelden kunnen worden gefinancierd. Maar met name de huizenbouw bij de Verrekieker stuit veel Oudeschilders tegen de borst. Wonen op die plek mag dan nog zo aantrekkeli|k zijn, het zou op gespannen voet staan met de bedrijvigheid in de haven. Alphons Boom wees op het nabijgelegen dok, de werkzaamheden op de visser haven en het in- en uitvaren van kotters, wat de nodige geluids productie tot gevolg heeft. Met name op warme zomerdagen, als de bewo ners de ramen open hebben staan, zou dit tot klachten en zelfs rechts zaken kunnen leiden. Verwezen werd naar een soortgelijke situatie in Den Helder, waar bedrijven moesten ver trekken. 'We hebben het met deskun digen besproken en die zeggen dat het kan', aldus Van Waes, die overi gens niet inhoudelijk op de materie inging. 'De visserij is het uitgangs punt, die moet hoe dan ook blijven.' Mijnenvegers Andere onderdelen uit het plan zijn een bootverbinding tussen de haven en De Schans en een water speelplaats voor kinderen (nabij de nieuwe passantenhaven). Het Maritiem en Juttersmuseum zou het accent wat meer naar de visserij kun nen verleggen. Bezoekers van de haven zouden met hetzelfde kaartje de tentoonstelling bij het Stoomboot koffiehuis en het museum kunnen bezoeken. Hoe mooi de plannen ook klinken, menig Oudeschilder bleef sceptisch. 'Die taart die u ons voorzet is voorlo pig nog niet te eten', aldus één van hen. Volgens wethouder Bakker be treft het voorlopige plannen, waar mee nog wel even zal worden ge stoeid. De mijnenvegers van Sandor Mantje komen in het verhaal niet voor. Van Waes: 'Daarvoor was geen draagvlak.' De uitdrukking boven dit artikel is afkomstig van Regina Luiken, eigenaresse van de enige kapsalon die Oosterend rijk is. Regina's Haarmode is met ingang van zater dag gevestigd op Peperstraat 12a. Na tien jaar in hetzelfde pand wordt het nieuwe gebouw, dat ook een schoonheidssalon gaat huis vesten, morgen ingewijd met een openingsborrel. 'Het werd tijd vooreen nieuwe start', vindt Luiken. 'Tien jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen. Nu kom ik in een fris nieuw gebouw. Mijn oude pand huurde ik, nu loop ik geen risico meer, dat ik straks op straat sta.' De verbouwingen worden uitgevoerd door haar vriend, die meubelmaker is. 'Hij heeft er veel tijd in gestoken en vindt het leuk om zelf dingen die ver band houden met stijl te bedenken. Ook hebben we af en toe een kwast aan familie en vrienden gegeven, die graag de handen uit de mouwen sta ken. Vrijdag en zaterdag verhuizen we en zaterdag is de openingsborrel van 17.00 tot 19.00 uur. ledereen is welkom.' De klantenkring zit volgens haar in de leeftijdscategorie nul tot honderd. Het nieuwe pand oogt mo dern maar gezellig, aldus Luiken. Het personeel volgt voortdurend cursus sen, zodat de kapkwaliteiten aanslui ten bij het vernieuwde interieur. Boven de kapsalon begint Jacquelien Bak haar eigen bedrijf: Schoonheids studio Jacquelien. 'Ik liep stage bij Regina en deed een gecombineerde opleiding. Toen bleek dat boven de kapsalon ruimte vrij was, besloot ik voor mezelf te beginnen. Het is een grote uitdaging, ik heb er veel zin in.' De studio zal een deel van de tijd 's avonds open zijn, aangezien een deel van de doelgroep overdag werkt. De twee denken erover om gecombi neerde aanbiedingen te starten. 'Voor bijvoorbeeld bruiloften of feesten kun je beide zaken bezoeken tegen een leuke prijs.' Beide bedrijven laten zich in met topmerken in hun branche. De kapsalon blijft L'Oreal vertegenwoor digen en de schoonheidstudio pro beert het met Secrets of Beauty. Lui ken: 'We hopen in ieder geval dat het net zo gezellig wordt als in de oude kapsalon. We hebben een gezellig duppie, dus het zal wel lukken.' De bedrijven zijn te bereiken via 318 436 (kapsalon) 318 111 (schoonheidsstudio). Inmiddels hebben ruim 65 kunste naars een of meerdere werken inge bracht voor de kunstveiling die vrij dag 11 mei in Question Plaza wordt gehouden ten bate van de Stichting Nieuw-Guinea. De catalogus be schrijft 72 kavels, variërend van aqua rellen van Texelse landschappen tot abstracte schilderingen en sculptu ren. Vanaf een week voor de veiling is de catalogus voor ƒ20,- verkrijg baar bij Nauta Boek en bij de Welzijnsstichting. Bij de catalogus hoort een biednummer, noodzakelijk om mee te kunnen bieden op een van de kunstwerken. De catalogus is ook te verkrijgen tijdens de kijkdagen in De Lindeboom, donderdag 10 mei, van 15.00 tot 17.00 en van 19.30 tot 22.00 uur. Als afsluiting van koninginnedag treedt maandag in Question Plaza de bekende Nederlandse groep 'Time Bandits' op. Alides Hidding vero verde met deze groep in de tachtiger jaren een plaats in de popwereld en liet nationaal en internationaal van zich horen. Het nummer 'Live it up' kwam zelfs op een eerste plaats in de Amerikaanse Dance Charts terecht. Kenmerkend aan de band was de professionele mix van funk en rock en het onmiskenbare gitaar- en stemge luid van Alides Hidding Na een aan tal hits, vertrok Hidding in 1987 naar Amerika om daar met Dan Hartman aan nieuw materiaal te werken, met als resultaat de singles 'We'll be dan cing' en 'Can't wait for another world'. Twee jaar later zette Hidding een punt achter de Time Bandits en verhuisde naar Los Angeles, waar hij songs schreef voor artiesten als Tnni Lopez en The Nylons Momenteel werkt hij als tekstschrijver voor onder meer Ruth Jacott, Helmut Lotti en Barbara Dex. Sinds 1995 treedt Alides Hidding op met een vernieuwde Time Bandits Zij spelen de hits uit de jaren tachtig, maar ook nieuwe nummers en covers van Tina Turner, Otis Redding en Jimi Hendrix. De band bestaat uit: Alides Hidding, gitaar en zang; Marco Ligtenberg, keyboards en backing vocals; Guus Strijbosch, basgitaar en backing vocals en Dave van den Dries, slagwerk. De zaal gaat open om 21.00 uur, de toegang bedraagt ƒ12,50. In de voor verkoop (bij De Lindeboom) kosten de kaartjes ƒ10,-. 'Het is onvoorstelbaar hoeveel acties er op touw zijn gezet. Dat is absoluut van grote waarde voor ons allemaal. Ook u heeft daar in belangrijke mate aan bijgedragen door het geld.' Aldus een zinsnede uit de bedankbrief die Johan Witte ontving van burgemees ter Mans van gemeente Enschede, nadat Witte daar vorig jaar een che que van ƒ23.000.- had overhandigd, ten behoeve van de slachtoffers van de vuurwerkramp. In de brief wordt een overzicht gegeven van de doe len waaraan de vele giften zijn be steed, zoals het opknappen van schoolpleinen, een speeltuin, de aan leg van een skeelerroute en een multimediale ruimte voor jongeren uit de getroffen wijk. Witte zal een kopie van de brief naar de gemeente stu ren, die het door Texelaars ingeza melde bedrag verdubbelde Texel heeft er een eenmansbednjf bij. Theo den IJzerman is sinds vorige week een eigen sierbestratingbednjf begonnen: Stoneage. 'Ik doe geen wegen, maar opritten en tuinen', ver telt de kersverse ondernemer. 'Nu ben ik nog in mijn eentje, volgende week krijg ik er waarschijnlijk iemand bij.' Den IJzerman heeft korte tijd bij de manne gezeten, en is straten maker in de omgeving van Amster dam geweest 'Op Texel zijn niet zo veel van dit soort bedrijfjes, ik heb nu al voor een paar weken werk.' De 24- jarige Oosterender zegt zelfs werk te krijgen van collega-bedrijf Wester- laken, waar Den IJzerman ook zijn stenen haalt. 'Die grotere bedrijven vinden het zonde van hun tijd om kleine klusjes te doen, dat is juist het werk waarnaar ik op zoek ben. IFoto Mich-et Dekker) "Hum 23 spuiters. 'Op concoursen wonnen we niet altijd, maar we kwamen wel bijna altijd met een prijs thuis. Als we na zo'n concert in Oosterend kwa men, dan stond het hele dorp ons langs de Achtertune op te wach ten. De mensen leefden echt met de fanfare mee.' Enne Medema kwam in 1933 als 12-jarig jochie bij muziekvereniging Excelsior. Hij heeft er nu welgeteld 68 dienstja ren op zitten, een loopbaan waar aan de veteraan wegens stramheid in de vingers een einde heeft moe ten maken. Reden voor de be kroonde muziekvereniging de tachtigjarige tot erelid te benoe men, een promotie die slechts voor een enkeling is weggelegd. Oosterenders kennen hem als een heel trouw lid, die altijd actief is ge weest binnen de vereniging en het woord 'nee' vrijwel met over de lippen kon krijgen. 'Ik heb nog een tijdje de zorg over de instrumenten gehad. We controleerden ze voor elke voorstel ling en zelfs in de pauze keken we of de ventielen en buizen met vast za ten Op een gegeven moment heb ik zelf een instrument gekocht. Deze bariton heb ik al 25 jaar. Hij heeft nog maar een paar kale plekjes. Moet je horen wat een geluidje. Je kan mer ken dat hij goed is onderhouden.' Medema's muzikale carrière begon onder de hoede van dirigent Cor Bremer. 'Van hem heb ik mijn eerste lessen gehad, want muziekschool had je toen nog niet. Hij liet me steeds dit riedeltje spelen; ta, ta, taa, ta, ta, taa. Zodra ik er een beetje geluid uit wist te krijgen, kon ik op het podium. Muziek maken was voor mij een ver zetje. Want mijn vader, zelf klarinet speler bij de harmonie, nam me elke avond meer naar de groentetuin. Ter wijl leeftijdgenootjes lekker op straat konden rondhangen, moest ik aan het werk. Alleen maandag hoefde ik met, want dat was repetitieavond. Als snotjongen begon ik als alt en dat veranderde later in bariton, een tenor- register dat net boven de bas zit.' 'We hadden in die jaren een klein or kest. In de slechtste periode waren we maar met een man of vijftien, zes tien. In zo'n klein koppeltje wordt veel meer van de muzikanten gevergd. Nu zitten we met z'n vijftigen. Als het dan een beetje moeilijk gaat, kan je nog wel eens op een ander leunen. Maar dat ging toen niet. Vrouwen mochten geen lid worden van Excelsior. Nu bestaat de vereniging nog maar voor de helft uit mannen.' De vraag is of hij vindt dat het er met al die vrouwen gezelliger op is geworden. 'Ach je zoekt altijd je eigen clubje op.' Maar insiders weten wel beter: Medema zat maar wat graag naast Rina Koop man, eveneens baritonspeelster. 'Ach de muziek was de aanleiding, maar de gezelligheid hoorde erbij.' De fanfare was vroeger de gangma ker op menig feest. Bij revues, bazars, toneeluitvoeringen. 'Je had toen voor de pauze muziek en daarna werd een toneelstukje opgevoerd. We hadden niet de mogelijkheid om een uitgebreid en ingewikkeld reper toire te maken. We hadden weinig tijd en waren niet zo goed opgeleid als tegenwoordig. We hielden een con cert voor donateurs, een paar rond gangen door het dorp en een keer per jaar een concours. Maar er was vroe ger meer gezelligheid. Als ze nu tij dens een concours moeten blazen, dan geven ze vooraf even een paar nootjes om te stemmen, spelen en vertrekken daarna weer. Vroeger maakten we er een dagje van. Bij zo'n concours reisden hele dorps gemeenschappen mee. Er was an ders niks. Bij het zestigjarig bestaan van Excelsior deden we een revue die Huib de Rijmelaar, destijds verslag gever bij de Texelse Courant, had geschreven. We hadden een klein gebouw, terwijl er heel veel belang stelling was Het stuk moest wel vier keer worden opgevoerd.' Hij haalt een foto tevoorschijn, waarop hij met Marrie Kuiper staat afgebeeld. 'In deze scène lag ik met haar in de bed- dens een pikante scène met Marrie Kuiper. stee. Ik droomde dat we een muziek vereniging gingen oprichten. Je ziet dat ik daar zit te tetteren.' Van alle concoursen is het reisje naar Urk, in 1947, hem het best bijgeble ven. 'We gingen met een hele grote groep, want wie wil er nu niet met de oude Marsdiep een reisje naar het vissersdorp maken? Het was een prachtig concert en we haalden een eerste prijs. Maar we moesten van Teso om vier uur weer aan boord zijn, want anders zou het water te laag worden en zouden we op het wad vastlopen. Maar eer al die mensen op het schip waren, was het al een stuk later. We hadden die dag een knobbelig zeetje en bij veel reizigers kwam de paling naar boven die ze kort daarvoor zo lekker hadden ge geten. Onderweg trokken matrozen het schietlood te voorschijn. Maar ervaren visserlui die meereisden, wis ten het al: dit duurt niet lang meer. De boot raakte vast en we moesten over het dek heen en weer lopen om het schip los te krijgen. Het mocht niet baten. Een uur later lagen we hoog en droog op het wad. de meeuwen lie pen om ons heen. We hadden die nacht een fijn hotelletje, alleen was er binnen veel te kort ruimte. Wat een zootje De mensen lagen armpje om op het dek te slapen. Ze zochten de schoorsteen op, want daar was het nog een beetje warm.' De volgende ochtend om acht uur werden we door de Voorwaarts opgehaald.' In een loopbaan van 68 jaar kan het met anders, of je verslijt veel dirigen ten. Medema in totaal vier. Na Cor Bremer volgde Krijn Brouwer, die te vens het orgel bespeelde. Toen Albert Kuik, de boswachter die 25 jaar diri gent was. Inmiddels zwaait Betty Bakker alweer 12,5 jaar m^t het stokje. De vereniging veranderde in de loop der jaren, maar ook de muziek. 'Je had van die mooie gedragen stukken. Dan weer een vlug en dan weer een langzaam gedeelte. Dat wisselde el kaar af. Jan Daalder speelde toen een tweede baritonpartij. Dat ging van hoempa, hoempa, hoempa. Dat wilde ik ook. Maar dat is er nu niet meer. Tegenwoordig heb je van zulke moeilijke loopjes, daarmee zit de beste muzikant nog in zijn maag. Dat snelle Italiaanse gedoe, dat vind ik maar niets. Maar tegenwoordig is Na 68 jaar op de bariton te hebben gespeeld, houdt Enne Medema van Excelsior het VOOr gezien. (Foto Garve Ttnvnemanl variatie troef, want anders krijg je geen luisteraars meer.' 'Een drumband hadden we vroeger met. Er liep een trommeltje voorop en we hadden een grote trom. Tijdens een marswedstrijd raakten we nog een keer op hol. Tijdens zo'n con cours moet het tempo tussen de 116 en 120 per minuut liggen. Maar als het slagwerk sneller gaat lopen, dan moet de muziek mee. Maar daar gin gen we de helling af en het was op het laatst met meer bij te houden. We gingen wel 130 per minuut.' Een andere keer zorgde een gebrek kige accommodatie voor problemen. 'Ik weet nog dat we tijdens een .wed strijd in Slootdorp in een tent zaten. Het was noodweer en het woei er binnen net zo hard als buiten, waar door de muziek alle kanten op vloog. In plaats van dat de dirigent aan de jury vroeg of we opnieuw mochten beginnen, liet hij doorspelen. Met als gevolg dat muzikanten steeds op het verkeerde moment invielen. Dat was de enige keer dat we geen prijs had den.' TC VCI CC ^7 VRIJDAG 27 APRIL 2001

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 7