iggen beste touwtrekkers,
'exel wint het ankertillen
Eén keer door een plas en
weer een week poetsen
Elke cent telt en geld is macht
I
Oldtimermeeting smaakt naar méér
Gemengde gevoelens over 'paalzitfeest'
.TEXELSE J" C0URANT"
Landschapsplan
NK turnen op Texel
|Van Kemenade
bezoekt Texel
College: 75.500
besteden aan
verslavingszorg
Texelfair
Blik vanger
Automobiel-eigenaar en marktkoopman Richard Dekker uit Bergen geeft Texelaars Piet Kooiman en Frans Pieterse uitleg over de
DINSDAG 15 MEI 2001
mengde gevoelens domineer-
n op het havenfeest, dat vrijdag
zaterdag in Oudeschild werd
houden. De aangekondigde
lexrace ging niet door, voor het
oie waren er te weinig touwt-
kers, het Visserskoor had
jeite om boven de feestgangers
|te komen en voor kinderen was
Ie weinig vertier. Sceptici had-
zelfs de indruk dat het in
fdzaak een ordinair bierfeest
rof, met de inzameling voor het
tde doel als aanleiding. Het
Inds 'Stuur een Papoea naar
fiool' incasseert circa ƒ2400,- en
Bendam houdt er 350,- aan over.
wat magere score mocht de
van de feestvierders niet druk-
teest was alles behalve een
els onderonsje. De plaatselijke
,ers onderhouden van oudsher
stevige band met hun collega's
Weringen. De 'Biggen' waren met
flink span kotters naar Oude-
ild gekomen en lieten zich met
ie bij het touwtrekken niet onbe-
ld. Het paalzitten was in hoofd-
k een Texels onderonsje. Mar-
te deelnemer was Kees
idplevier Zoetelief. Halverwege
eventiger jaren, toen de voetbal
van Texelse Boys overgingen van
veld aan de Westerweg naar de
immodatie aan de Haffelderweg,
behoorde deze paalzitter samen met
Frans Pieterse tot de degene die het
langst bleven zitten. 'Op een gegeven
moment zei Frans tegen een stel
vrienden "Zaag die paal onder Goud
maar om." Dat gebeurde en toen kon
ook hij er afstappen.' 26 |aar later
klom Zoetelief opnieuw op een paal,
ditmaal in Oudeschild. Niet naast
Frans, maar met Marco Bouthoorn,
Ingmar de Boer en Dennis Witvliet.'
'Ze hebben me er bij de prijsuitreiking
vorig jaar ingeluisd.' Maar voor het
goede doel wilde Zoetelief zijn zit
vlees wel op de proef stellen. Nadat
het viertal vrijdagavond in de feest
tent met een donderende klap door
Harry de Graaf op weg was gescho
ten en hen door Noort|e Roll moed
was ingesproken, begonnen ze aan
hun recordpoging van dertig uur
paalzitten. Vrijdagavond genoten de
vier vanuit hun hoge positie een eer
steklas uitzicht op de feestvierders in
de tent, waar kastelein en initiatiefne
mer Wally Kloos en zijn medewerkers
biertjes tapten. Alcoholische versna
peringen waren taboe voor de
paalzitters, die het bij een frisje lieten
Na een doorwaakte nacht, had het
viertal de feesttent zaterdag bijkans
voor zichzelf alleen, omdat de activi
teiten zich die middag in de buiten
lucht afspeelden. De paalzitters
moesten het dus doen met het com
mentaar van Martin Trap.
er paalzitters: vlnr: Dennis Witvliet, Marco Bouthoorn, Kees Zoetelief en Ingmar de
(Foto Harry de Graaf)
VERVOLG VAN PAGINA 1
(het bouwen in het buitengebied,
luwwerken in het landschap zijn
Jen toegestaan als dat voor de
|ri|fsvoering aantoonbaar noodza
ak is. Dit geldt voor bedrijven in alle
foren. Een bijzondere plaats hierin
de landbouw. Immers: het
lengebied is het werkterrein van
pnërs TB zet in op instandhou-
en ontwikkeling van de be
lande bedrijven, inclusief de daar-
benodigde bebouwing. Er
Jgen daarbij zo min mogelijk
twe A- en B-blokken worden uit
jeven. Iemand die agrarische
|nd koopt om een bedrijf te stich-
moet hiervoor bebouwing
gelijkheden (een bestaand A- of
llok) kopen. Verder mogen er geen
Jwe locaties voor agrarische hulp-
televeringsbedrijven in het buiten
lied komen. 'Deze horen thuis op
fniventerreinen of daarvoor be-
jnde locaties.' Kleinere bouwsels,
|ls onderkomens voor paarden,
eten zoveel mogelijk op de be
lande boerenerven worden geves-
f. Voor stolpen en stolpschuren
Idt moet niet al te snel een sloop-
Jjunning worden verleend. 'Ze zijn
lldbepalend in het landschap.' Er
let worden geïnventariseerd welke
(pen op de monumentenlijst thuis-
pn. Alle schapenboeten horen
lis op de monumentenlijst. Voor
[stel moet de onderhouds- en
renovatieregeling naar een hoger
percentage.
Grasland
De instandhouding van de 4.000 hec
tare grasland, zoals afgesproken in
het convenant, zal moeite kosten. TB
pleit voor een financiële toeslag op
het houden van grasland (gekoppeld
aan vee), zonder dat voor de bedrijfs
voering beperkingen worden opge
legd. Het behoeft geen toelichting dat
ook TB vindt dat de weilanden zoveel
mogelijk moeten worden begraasd
door Texelaars. De partij vind dat het
traditionele open landschap te vaak
teniet wordt gedaan door bebossing,
waardoor het landschap dicht slibt.
'Op sommige plaatsen moet worden
overwogen bepaalde beplantingen te
verwijderen.' Gegalvaniseerde hek
ken mogen wat TB plaatsmaken voor
houten hekken, waarbij een vergoe
ding om de meerkosten te dekken
zinvol lijkt. TB vindt dat voor
perceelsafscheidingen alleen materi
alen mogen worden gebruikt die op
Texel gangbaar en passend zijn.
Verkeers- en andere borden moeten
zo min mogelijk worden geplaatst. De
borden die wél nodig zijn, moeten
liefst passen in het landschap. Bij de
vorming van nieuwe wandelpaden
pleit de partij voor terughoudendheid.
Om één en ander te bekostigen, moet
Texel samen met andere overheden
en organisaties geld vrijmaken voor
de bekostiging van een Landschaps-
beleidsplan.
De uitvoering van het zaterdag
programma vergde enige improvisa
tie, doordat de animo voor de aange
kondigde solexrace te wensen over
liet en dit onderdeel moest worden
geschrapt. Wat wél doorging was het
touwtrekken, al deden twee van de
negen teams op het laatste moment
afbericht. Hierdoor kwam het regel
matig voor dat ploegen die een zware
partij in de benen en de armen had
den, door speaker Trap drie minuten
later alweer werden opgeroepen om
opnieuw op de mat te verschijnen.
Ook de sterkste ploegen sloeg daar
door de vermoeidheid toe, waardoor
het gebeurde dat zelfs de stoerste
vissers door frisse tegenstanders
overhoop werden getrokken.
Vrouwen
Onder de touwtrekkers ook twee
damesteams, die het tegen de heren
opnamen. Wellicht konden ze qua
spierkracht niet tippen aan de heren,
techniek kon soms de doorslag ge
ven. Zoals een goede beheersing van
het voetenwerk en het op de juiste
tijdstip inzetten van stootkracht. Zo
lukte het de Texelse dames de stoere
mannen van Wesf Parts uit Wieringen
van de mat te trekken. Maar de vrou
wen uit Wieringen stonden ook hun
mannetje. Met 11 punten waren ze
net een maatje te groot voor hun
Texelse tegenhangers, die 9 punten
bij elkaar trokken. Bij de heren deden
de Wiermger Vikingen hun naam eer
aan. Met 19 punten streken ze met de
hoogste eer. Tweede werd het team
Oldtimers, eveneens uit de Noord
hollandse vissersplaats (18 punten).
Een eervolle derde plaats was weg
gelegd voor het Texelse herenteam
(15 punten).
Maar bij het ankertillen waren de
Texelaars superieur. Robbert Boersen
wist het anker van 15 kilogram
2.32.75 minuten in de lucht te hou
den, nét iets langer dan zijn concur
rent uit Wieringen. Bij de dames ging
de hoogste eer naar Elles Betsema,
die het gewicht van tien kilogram
2.38.75 minuten van de grond hield.
Kampioen stamtafelzitter
Twintig uur nadat hij op de paal was
gaan zitten, wilde Zoetelief wel er
kennen dat het paalzitten hem met
meer zo makkelijk afging als ruim
een kwart eeuw geleden. 'Maar wat
er ook gebeurt, ik blijf zitten.' En zo
gebeurde het, al mochten de
paalzitters elk uur een paar minuten
pauzeren om de ergste nood te le
digen. Om tien uur 's avonds kregen
ze bijstand van burgemeester Joke
Geldorp, orgeldraaier Peter Kaan,
Hans 'De Bus' Kreeft en van Joop
Eelman, de melkboer die door De
Kombuis tot kampioen stamtafelzit
ter werd gekroond. En tenslotte klom
de Wiermger Arie de Visser op een
geïmproviseerde paal. Zijn vrienden
beloofden 250,- naar Volendam
over te maken als hij tot één uur bleef
zitten. Drie uur later, een periode
waarin Kloos en zijn collega's een
enorme hoeveelheid pils hadden uit-
getapt, had hij zijn missie volbracht
en hadden de vier Texelaars hun re
cord erop zitten. Een gebeurtenis die
veel uitgelaten bezoekers overigens
niet echt leek te boeien.
Gerard Timmerman
In samenwerking met de KNGU wor
den op 9 en 10 juni in sporthal Ons
Genoegen de Nederlandse kam
pioenschappen turnen voor heren
gehouden. Op zaterdag beginnen de
wedstrijden om 9.30 uur, zondag om
10.30 uur.
Ford Populair uit 1932.
I 'de organisatiestructuren van de
lenigingen overeind te houden, niet
J de contractgelden uit te keren',
fis Van Kemenade.
Orions
:jl 9e tijd werd ook gesproken over
Planologische Kernbeslissing
rJ ddenzee en de Vijfde Nota, die
gens veel Texelaars ten onrechte
1 1 allerlei kleinschalige activiteiten
i de bewoners van het Wadden-
"ad aan het banden leggen, maar
,J 'oorbeeld niet de oefenende
raaimakers' van defensie. Onge-
fflj 'heid is ook ontstaan naar aanlei-
t g van plannen in de Vijfde Nota om
"Jveld Valkenburg te laten wijken
'I "woningbouw en de er gestatio-
Jfl "de Orion-straaljagers te verhui-
[V i naar vliegveld De Kooy. Van
J genade hield zich opnieuw op de
maar vertelde later tijdens de
Al kte,
FSCC
soonferentie het met de regering
eens te zijn dat Valkenburg dicht
moet. Als één van de alternatieven
om de Orions 'over te nemen'
noemde hij De Kooy meer voor de
hand liggen dan Woensdrecht, vooral
omdat het Den Helder in economisch
opzicht allerminst voor de wind gaat
en wordt verwacht dat de stad door
de uitbreiding van het vliegveld een
impuls krijgt. Dat militaire activiteiten
in en vlakbij het Waddengebied door
de regering kennelijk met meer me
dedogen worden bekeken dan die
van de plaatselijke bevolking is 'mo
gelijk inconsequent', aldus Van
Kemenade, die bovendien liet weten
dat de catamaranrace en het varen
met speedboten in het afgegrensde
gebied bij Oudeschild wat hem be
treft niet hoeven verdwijnen.
Veerhaven
Dat de verplaatsing van de Orions
naar De Kooy al een tijd lang de aan
dacht heeft van Gedupeerde Staten
bleek uit 'een paar gedachten' die
van Kemenade uitte over de veer
haven van TESO in Den Helder. De
weg langs het Noord-Hollands kanaal
valt volgens hem 'niet substantieel te
verbeteren', omdat deze wordt inge
klemd door het kanaal en woningen,
{Foto s Gerard Timmarman)
terwijl ook in Den Helder zelf weinig
ruimte is om de toevoer van auto's te
stroomlijnen. 'Het blijft een pijpenla.'
Hij brak daarom een lans voor een
nieuwe haven, die ergens tussen Den
Helder en Den Oever zou moeten
worden gesitueerd. De weg van Am
sterdam naar Den Oever, de 'nieuwe'
toevoersader van Texel, noemde Van
Kemenade een 'fantastische weg',
waar nooit een file staat. Een 'kleine
aftakking' naar de nieuwe haven zou
een relatief goedkope oplossing zijn.
En omdat De Kooy toch moet worden
uitgebreid wanneer de Orions er wor
den gestationeerd, verdient het aan
beveling gelijk te kijken naar de mo
gelijkheden voor een haven buiten
Den Helder, betoogde hij. 'Dan wordt
in die buurt toch al volop gewerkt.
Een gezamenlijke aanpak kan sche
len in de kosten.' De commissaris van
de koningin haastte zich er achteraan
te zeggen dat 'er nog geen keuze is
gemaakt'.
Van Kemenade - die voor het eerst en
waarschijnlijk ook voor het laatst op
Texel was sinds hij negen jaar gele
den aantrad als commissaris van de
koningin - besloot zijn werkbezoek
samen met burgemeester en wethou
ders met een diner in Rotisserie 't
Kerckeplein in Oosterend.
De oldtimermeeting die zondag in
Oudeschild werd gehouden, is een
doorslaand succes geworden. 170
voornamelijk klassieke automo
bielen, afkomstig uit alle delen van
het land, verzamelden zich op de
haven en trokken de belangstelling
van vele liefhebbers. De nostal
gische westernsfeer (het betrof
merendeels oude Amerikanen)
werd versterkt door linedance-de-
monstraties van de Eastender
Honeybee Hoppers.
De kleurige verzameling uitgestalde
oldtimers vormt voor menig Texelaar
een feest van herkenning 'Zo eentje
had wij vroeger thuis', wijst Piet Kooi
man van de Schoonoordsingel op
een glanzende Ford Populair uit
1932. 'Het enige nog rijdende exem
plaar in Nederland', vertelt eigenaar
Richard Dekker uit Bergen vol trots.
Die man kennen we toch? 'Ik sta met
mijn zuivelgroothandel De Bergenaar
elke maandag bij Jullie op de markt.
Toen ik in de krant las dat er op Texel
een oldtimer meeting werd gehou
den, ben ik direct in de auto gestapt.'
Het ritje in de bordeauxrode wagen,
moet veel aandacht hebben getrok
ken. 'Deze wagen heeft de Tweede
Wereldoorlog overleeft onder een
berg hooi in een schuur in
Julianadorp. Je wilt niet weten in
welke staat hij er onder vandaan
kwam', haalt de Bergenaar enkele
foto's tevoorschijn waarop een have
loze vehicel is te zien, waarin nog
maar net een auto is te herkennen. 'Ik
heb hem zoveel mogelijk zelf geres
taureerd, maar voor sommige zaken,
zoals het spuiten, had ik hulp nodig.
Zeg nu zelf, is het geen juweeltje?
Het college wil voor een periode
van twee jaar in zee gaan met de
Brijder Stichting Alkmaar met be
trekking tot een nieuw op te zetten
steunpunt voor de verslavingszorg
op Texel. B en w willen hiervoor
maximaal ƒ75.500,- beschikbaar
stellen. De commissie Welzijn
buigt zich er volgende week over.
Op dit moment is er voor Texelse
verslaafden geen speciale voorzie
ning. Wél Is de stichting Triton de af
gelopen jaren actief geweest op het
eiland. Zij werkten destijds vooral met
oudere drugsverslaafden en voerden
preventieactiviteiten voor jongeren
uit. De samenwerking met deze in
stantie is per 1 januari 2001 beëin
digd. Op basis van landelijk onder
zoek wordt verwacht dat er onder de
Texelse bevolking ongeveer 400 per
sonen alcoholverslaafd zijn. Negen
tien personen zijn aangesloten bij de
Brijder Stichting in Den Helder en
waarschijnlijk komt een deel van de
groep bij huisartsen terecht.
Het beeld dat de gemeente van het
nieuwe steunpunt heeft is veelomvat
tend. Zo zou behalve informatiever
strekking en kennis en ervaring met
diverse soorten verslavingen ook
begeleiding bij reclasserings-
trajecten, hulpverlening, methadon-
verstrekking en veldwerk (het leggen
van contacten met risicojongeren) tot
het werk behoren.
Op basis van de gegevens over de
verschillende instanties (Triton en
Brijder) heeft de gemeente beiden
een offerte laten indienen. Hierna
werd geconcludeerd dat een samen
werkingsverband de beste oplossing
zou zijn. De offerte van Brijder sluit
echter het beste aan bij de wensen
van het college. Verwacht wordt, dat
de stichting goed kan voorzien in de
hulpvraag van de Texelse
verslaafdengroep.
Deze auto heeft nog mechanische
remmen, met stangen dus. Waar kom
je dat nog tegen? En wat denk je van
deze richtingaanwijzers', klapt hij de
stangen naar buiten. 'Maar voor de
keuring voldeden ze niet en heb ik
knipperlichten op de spatborden
moeten zetten, overigens wel origi
nele, Die schuin gerichte lamp voorop
de bumper zat vroeger alleen op de
luxe uitvoeringen. Ze hadden vroeger
geen strepen op het midden van de
weg en die lamp zorgde ervoor dat je
kon zien waar de berm was
Kooiman raakt afgeleid als hij ver
derop een A-Ford ziet met een laad
bak. 'Toen ik 18 jaar was reed ik met
zo'n wagen de peterolie over het ei
land.' Nog iets ouder, vermoedelijk
gemaakt tegen het eind van de twin
tiger jaren, en eveneens uiterst zeld
zaam is een Dodge, eigendom van
Cor Dros. De klassieker vormt een
enorm contrast met de Viper V10 van
zustermerk Chrysler, een supersnel
product van de moderne tijd dat in de
categorie begerenswaardig kan wor
den gerangschikt. De prijs van deze
blikvanger? 'Die moet je per cilinder
betalen', grapt een Texelaar. Curieus
is een verderop staande Borgward,
een zescilinder personenwagen met
luchtvering, die is gemaakt in het
voormalige Oostblok. Tussen de on
afzienbare rij Amerikaanse merken
Blikvanger bij uitstek is de turquoise
Ford Mustang van Piet Betsema,
waarbij bijkans elk onderdeel is
verchroomd, zoals uit de open
staande motorkap blijkt. De stoelen
zijn van kleurig leer en de kofferbak
is met bont afgewerkt. 'Deze kar is
van een Amerikaans bedrijf geweest
dat autoaccessoires verkocht. Een
echt showmodel dat op tentoonstel
lingen in de hele VS heeft gestaan.
Vonge week stond ik ermee in op een
oldtimermeeting in Assen. Zóveel
bekijks, er moeten wel honderd foto's
zijn gemaakt.' Als Betsema na een
rondje zijn gezicht bij zijn auto laat
zien, zijn de omstanders er als de kip
pen bij. 'Ome Piet, wil je 'm even star
ten?' Een diep geronk klinkt uit het
binnenste van de auto. een diep res
pect onder de omstanders is het ge
volg.
Om te laten zien dat de onderzijde
geheel is verchroomd, heeft Betsema
speciaal spiegels onder de auto ge
legd. Al dat glimmende chroom is
prachtig, maar het heeft één nadeel:
'Als ik door een plas kletter, heb ik
een week werk met poetsen.'
Oldtimerliefhebber is ook Adam de
Boer, die present is met een roze
Cadillac, bekend van bruiloften, en
een Ford Mustang cabriolet. Maar bij
het zien van zoveel moois, wordt hij
hongerig. 'Er stond vanmorgen zo'n
mooie Citroen traction avant, en die
komt je echt niet zo vaak tegen. Laat
deze wagen nog te koop staan ook.
Ik had er wel zin in, maar mijn vrien
din stak er een stokje voor. Ze drukte
me op het hart eerst de wagens die
ik heb af te maken. Ze heeft wel ge
lijk. Klassiekers zijn prachtig, maar
onderschat met het werk dat er in zit.'
Vergeefs werd gezocht naar een aan
gekondigde Ferrari, die op weg naar
Texel een lekke band kreeg.
De Eastender Honeybee Hoppers versterkten de westemsfeer tijdens de bi/eenkomst
van oldtimers.
als Cadillac, Chevrolet, Plymouth.
Ford Mustang, Oldsmobil en andere
slagschepen staat ook een piep
kleine Fiat 500. Aandacht is er even
eens voor een rij Corvettes.
Via spiegels is te zien hoe zelfs de onderkant van de Ford Mustang van Piet Betsema is
verchroomd.
De Texelfair. die in het kader van de
Natuurmaand op 25 en 26 mei wordt
gehouden op de speelweide aan de
Ploegelanderweg, is op beide dagen
vanaf 10.00 uur geopend. Ruim veer
tig standhouders presenteren zich
aan het publiek, op vrijdag tot 20.00
uur, op zaterdag tot 18.00 uur. De
markt wordt zaterdag feestelijk afge
sloten met een optreden van Big
Band Texel, dat om 16.00 uur begint.
Tijdens het evenement geldt op de
Ploegelanderweg eennchtingverkeer
en is inrijden alleen mogelijk vanaf de
Rozendijk. Parkeren kan op de krui
sende harde zandpaden, de
Dunningsweg en de Bosweg. Ook
daar geldt een eenrichtingsverkeer.
Voor fietsers wordt een speciale
parkeerhoek ingericht bij de ingang
van het veld.
We halen enigszins opgelucht
adem. Alle dodenherdenkingen zijn
weer voorbij. Stijlvol en zwaar ge
kranst lieten we de onvoltooid ver
leden tijd weer in onze zielen neer
dalen. Het was goed, het was
plechtig. Het was van veel krans-
werk voorzien. En de oorlogs
verhalen hebben weer vat op mijn
onrustige ziel. Verbazingwekkend
hoeveel boeken over dé en over die
'oorlog' weer zijn verschenen en
herdrukt. De adem stokt na. Maar
wij moeten verder. De zomer nadert
en we zullen'het weten. De klaag
liederen van Jeremia over het
slechte weer waren zo nu en dan
staaltjes van ware taalbloemen. Nu
breekt de warmte los. Het ijs ver
schijnt na zeer lang wachten, de
pilsjes, de terrassen, het witte kale
bloot en de zoele avonden. En in mij
de stille hoop dat veel mensen
boekten naar de zon, zodat Neder
land de komende maanden leger en
leger wordt. We tellen de centen, we
breken heimelijk verstopte spaar
potjes open en tellen de klinkende
munt. En tellen de airmailes. Want
er dient weer gereisd te worden
'Elk cent telt, steun de nationale her-
senweek.' Zo'n tekst blijft hangen.
Er is geen cent meer te bekennen en
wat te doen met al die fascinerende
gelduitdrukkingen wanneer de euro
komt? Hoe moet dat nu wanneer je
voor een dubbeltje geboren bent en
nooit dat kwartje worden zal? Mis
schien wordt die gedachten afge
schaft wanneer je goed offert aan
de nationale hersenweek.
'Je bent nog geen stuiver waard',
zei ooit mijn leraar toen mijn spijbe
len schrikbarende vormen had aan
genomen. Ik haatte de man met
verve en zei toen zachtjes mompe
lend: 'Als ik maar voor een dubbel
tje op de eerste nj zit.Helaas had
de man goeie oren en de gevolgen
waren groot. Ik werd voor drie da
gen naar huis gestuurd wegens ver
regaande brutaliteit. Na een ern
stige preek van mijn ouders over
mijn dwarse houding en over het
toch verder willen komen in de we
reld. dus het belang van een oplei
ding en het nodig hebben van een
einddiploma, staarde ik verveeld uit
het raam. Voor de oren van een
veertienjarige zijn deze teksten vol
strekt onaanvaardbaar Maar dat
kind heeft ook geen cent te makken,
geen wonder dat ze voor een dub
beltje op de eerste rij wil zitten, be
dierf mijn broer de preek. Mijn
ouders schoten in de lach en daar
ontstond een snijpunt in de opvoe
ding. Mijn zakgeld werd zelfs die
zelfde week nog verhoogd, mijn
broer had van jongs af aan een
merkwaardige invloed wanneer het
over geld ging. Hij is dan ook verre
weg de rijkste van de familie. 'In
geld uitdrukt bedoel je', snibt mijn
zusje wanneer ik zo nu en dan eens
roep: 'Schuif eens wat door vnend,
want ik heb nog steeds geen cent
te makken.' 'Jij denkt met na, jij doet
maar wat', zucht mijn broer dan
overdreven. Ik weet zeker dat hij zijn
geld ook telt. En natelt. En nog eens
natelt. En pas dan rustig kan gaan
slapen.
Maar veel indrukwekkender was
toentertijd, dat ik mijn ouders her
haaldelijk mijn wangedrag op
school hoorde verhalen aan vrien
den, met wetend dat ik achter de
kamerdeur stilletjes meeluisterde.
Er volgden dan vrolijke lachsalvo's.
En ik hoorde mijn vader roepen: 'Oh
die meid, die dekselse meid.' Die
meid was ik. De ernstige preek
zakte als een gesmolten ijsje in el
kaar. Ik vertrouwde de opvoeding
niet meer en ging steeds vaker mijn
eigen gang. Later vertoefde ik veel
voor één piek op het schellinkje in
de schouwburg. Steeds meer to
neelstukken trokken voorbij. 'Geld is
macht', zei mijn grootvader en de
opvoedingslijn van 'zorg ervoor dat
je nooit afhankelijk wordt van wie
dan ook', staat hoog aangeschre
ven.
Als je op een eiland woont waar zee,
strand, duinen en polder gewoon
zijn en niet te vergeten het wad. dan
hoef je niet weg Zeker met wanneer
je ook nog in het bezit bent van een
tuin, een ligstoel, een geliefde, een
stoet kinderen, een parasol, boeken
en een gevulde koelkast. En dan
vliegen de zwanen over! Pas nu zit
ik echt voor een dubbeltje op de
eerste rij.
Dana Rover