iggen beste touwtrekkers, 'exel wint het ankertillen Eén keer door een plas en weer een week poetsen Elke cent telt en geld is macht I Oldtimermeeting smaakt naar méér Gemengde gevoelens over 'paalzitfeest' .TEXELSE J" C0URANT" Landschapsplan NK turnen op Texel |Van Kemenade bezoekt Texel College: 75.500 besteden aan verslavingszorg Texelfair Blik vanger Automobiel-eigenaar en marktkoopman Richard Dekker uit Bergen geeft Texelaars Piet Kooiman en Frans Pieterse uitleg over de DINSDAG 15 MEI 2001 mengde gevoelens domineer- n op het havenfeest, dat vrijdag zaterdag in Oudeschild werd houden. De aangekondigde lexrace ging niet door, voor het oie waren er te weinig touwt- kers, het Visserskoor had jeite om boven de feestgangers |te komen en voor kinderen was Ie weinig vertier. Sceptici had- zelfs de indruk dat het in fdzaak een ordinair bierfeest rof, met de inzameling voor het tde doel als aanleiding. Het Inds 'Stuur een Papoea naar fiool' incasseert circa ƒ2400,- en Bendam houdt er 350,- aan over. wat magere score mocht de van de feestvierders niet druk- teest was alles behalve een els onderonsje. De plaatselijke ,ers onderhouden van oudsher stevige band met hun collega's Weringen. De 'Biggen' waren met flink span kotters naar Oude- ild gekomen en lieten zich met ie bij het touwtrekken niet onbe- ld. Het paalzitten was in hoofd- k een Texels onderonsje. Mar- te deelnemer was Kees idplevier Zoetelief. Halverwege eventiger jaren, toen de voetbal van Texelse Boys overgingen van veld aan de Westerweg naar de immodatie aan de Haffelderweg, behoorde deze paalzitter samen met Frans Pieterse tot de degene die het langst bleven zitten. 'Op een gegeven moment zei Frans tegen een stel vrienden "Zaag die paal onder Goud maar om." Dat gebeurde en toen kon ook hij er afstappen.' 26 |aar later klom Zoetelief opnieuw op een paal, ditmaal in Oudeschild. Niet naast Frans, maar met Marco Bouthoorn, Ingmar de Boer en Dennis Witvliet.' 'Ze hebben me er bij de prijsuitreiking vorig jaar ingeluisd.' Maar voor het goede doel wilde Zoetelief zijn zit vlees wel op de proef stellen. Nadat het viertal vrijdagavond in de feest tent met een donderende klap door Harry de Graaf op weg was gescho ten en hen door Noort|e Roll moed was ingesproken, begonnen ze aan hun recordpoging van dertig uur paalzitten. Vrijdagavond genoten de vier vanuit hun hoge positie een eer steklas uitzicht op de feestvierders in de tent, waar kastelein en initiatiefne mer Wally Kloos en zijn medewerkers biertjes tapten. Alcoholische versna peringen waren taboe voor de paalzitters, die het bij een frisje lieten Na een doorwaakte nacht, had het viertal de feesttent zaterdag bijkans voor zichzelf alleen, omdat de activi teiten zich die middag in de buiten lucht afspeelden. De paalzitters moesten het dus doen met het com mentaar van Martin Trap. er paalzitters: vlnr: Dennis Witvliet, Marco Bouthoorn, Kees Zoetelief en Ingmar de (Foto Harry de Graaf) VERVOLG VAN PAGINA 1 (het bouwen in het buitengebied, luwwerken in het landschap zijn Jen toegestaan als dat voor de |ri|fsvoering aantoonbaar noodza ak is. Dit geldt voor bedrijven in alle foren. Een bijzondere plaats hierin de landbouw. Immers: het lengebied is het werkterrein van pnërs TB zet in op instandhou- en ontwikkeling van de be lande bedrijven, inclusief de daar- benodigde bebouwing. Er Jgen daarbij zo min mogelijk twe A- en B-blokken worden uit jeven. Iemand die agrarische |nd koopt om een bedrijf te stich- moet hiervoor bebouwing gelijkheden (een bestaand A- of llok) kopen. Verder mogen er geen Jwe locaties voor agrarische hulp- televeringsbedrijven in het buiten lied komen. 'Deze horen thuis op fniventerreinen of daarvoor be- jnde locaties.' Kleinere bouwsels, |ls onderkomens voor paarden, eten zoveel mogelijk op de be lande boerenerven worden geves- f. Voor stolpen en stolpschuren Idt moet niet al te snel een sloop- Jjunning worden verleend. 'Ze zijn lldbepalend in het landschap.' Er let worden geïnventariseerd welke (pen op de monumentenlijst thuis- pn. Alle schapenboeten horen lis op de monumentenlijst. Voor [stel moet de onderhouds- en renovatieregeling naar een hoger percentage. Grasland De instandhouding van de 4.000 hec tare grasland, zoals afgesproken in het convenant, zal moeite kosten. TB pleit voor een financiële toeslag op het houden van grasland (gekoppeld aan vee), zonder dat voor de bedrijfs voering beperkingen worden opge legd. Het behoeft geen toelichting dat ook TB vindt dat de weilanden zoveel mogelijk moeten worden begraasd door Texelaars. De partij vind dat het traditionele open landschap te vaak teniet wordt gedaan door bebossing, waardoor het landschap dicht slibt. 'Op sommige plaatsen moet worden overwogen bepaalde beplantingen te verwijderen.' Gegalvaniseerde hek ken mogen wat TB plaatsmaken voor houten hekken, waarbij een vergoe ding om de meerkosten te dekken zinvol lijkt. TB vindt dat voor perceelsafscheidingen alleen materi alen mogen worden gebruikt die op Texel gangbaar en passend zijn. Verkeers- en andere borden moeten zo min mogelijk worden geplaatst. De borden die wél nodig zijn, moeten liefst passen in het landschap. Bij de vorming van nieuwe wandelpaden pleit de partij voor terughoudendheid. Om één en ander te bekostigen, moet Texel samen met andere overheden en organisaties geld vrijmaken voor de bekostiging van een Landschaps- beleidsplan. De uitvoering van het zaterdag programma vergde enige improvisa tie, doordat de animo voor de aange kondigde solexrace te wensen over liet en dit onderdeel moest worden geschrapt. Wat wél doorging was het touwtrekken, al deden twee van de negen teams op het laatste moment afbericht. Hierdoor kwam het regel matig voor dat ploegen die een zware partij in de benen en de armen had den, door speaker Trap drie minuten later alweer werden opgeroepen om opnieuw op de mat te verschijnen. Ook de sterkste ploegen sloeg daar door de vermoeidheid toe, waardoor het gebeurde dat zelfs de stoerste vissers door frisse tegenstanders overhoop werden getrokken. Vrouwen Onder de touwtrekkers ook twee damesteams, die het tegen de heren opnamen. Wellicht konden ze qua spierkracht niet tippen aan de heren, techniek kon soms de doorslag ge ven. Zoals een goede beheersing van het voetenwerk en het op de juiste tijdstip inzetten van stootkracht. Zo lukte het de Texelse dames de stoere mannen van Wesf Parts uit Wieringen van de mat te trekken. Maar de vrou wen uit Wieringen stonden ook hun mannetje. Met 11 punten waren ze net een maatje te groot voor hun Texelse tegenhangers, die 9 punten bij elkaar trokken. Bij de heren deden de Wiermger Vikingen hun naam eer aan. Met 19 punten streken ze met de hoogste eer. Tweede werd het team Oldtimers, eveneens uit de Noord hollandse vissersplaats (18 punten). Een eervolle derde plaats was weg gelegd voor het Texelse herenteam (15 punten). Maar bij het ankertillen waren de Texelaars superieur. Robbert Boersen wist het anker van 15 kilogram 2.32.75 minuten in de lucht te hou den, nét iets langer dan zijn concur rent uit Wieringen. Bij de dames ging de hoogste eer naar Elles Betsema, die het gewicht van tien kilogram 2.38.75 minuten van de grond hield. Kampioen stamtafelzitter Twintig uur nadat hij op de paal was gaan zitten, wilde Zoetelief wel er kennen dat het paalzitten hem met meer zo makkelijk afging als ruim een kwart eeuw geleden. 'Maar wat er ook gebeurt, ik blijf zitten.' En zo gebeurde het, al mochten de paalzitters elk uur een paar minuten pauzeren om de ergste nood te le digen. Om tien uur 's avonds kregen ze bijstand van burgemeester Joke Geldorp, orgeldraaier Peter Kaan, Hans 'De Bus' Kreeft en van Joop Eelman, de melkboer die door De Kombuis tot kampioen stamtafelzit ter werd gekroond. En tenslotte klom de Wiermger Arie de Visser op een geïmproviseerde paal. Zijn vrienden beloofden 250,- naar Volendam over te maken als hij tot één uur bleef zitten. Drie uur later, een periode waarin Kloos en zijn collega's een enorme hoeveelheid pils hadden uit- getapt, had hij zijn missie volbracht en hadden de vier Texelaars hun re cord erop zitten. Een gebeurtenis die veel uitgelaten bezoekers overigens niet echt leek te boeien. Gerard Timmerman In samenwerking met de KNGU wor den op 9 en 10 juni in sporthal Ons Genoegen de Nederlandse kam pioenschappen turnen voor heren gehouden. Op zaterdag beginnen de wedstrijden om 9.30 uur, zondag om 10.30 uur. Ford Populair uit 1932. I 'de organisatiestructuren van de lenigingen overeind te houden, niet J de contractgelden uit te keren', fis Van Kemenade. Orions :jl 9e tijd werd ook gesproken over Planologische Kernbeslissing rJ ddenzee en de Vijfde Nota, die gens veel Texelaars ten onrechte 1 1 allerlei kleinschalige activiteiten i de bewoners van het Wadden- "ad aan het banden leggen, maar ,J 'oorbeeld niet de oefenende raaimakers' van defensie. Onge- fflj 'heid is ook ontstaan naar aanlei- t g van plannen in de Vijfde Nota om "Jveld Valkenburg te laten wijken 'I "woningbouw en de er gestatio- Jfl "de Orion-straaljagers te verhui- [V i naar vliegveld De Kooy. Van J genade hield zich opnieuw op de maar vertelde later tijdens de Al kte, FSCC soonferentie het met de regering eens te zijn dat Valkenburg dicht moet. Als één van de alternatieven om de Orions 'over te nemen' noemde hij De Kooy meer voor de hand liggen dan Woensdrecht, vooral omdat het Den Helder in economisch opzicht allerminst voor de wind gaat en wordt verwacht dat de stad door de uitbreiding van het vliegveld een impuls krijgt. Dat militaire activiteiten in en vlakbij het Waddengebied door de regering kennelijk met meer me dedogen worden bekeken dan die van de plaatselijke bevolking is 'mo gelijk inconsequent', aldus Van Kemenade, die bovendien liet weten dat de catamaranrace en het varen met speedboten in het afgegrensde gebied bij Oudeschild wat hem be treft niet hoeven verdwijnen. Veerhaven Dat de verplaatsing van de Orions naar De Kooy al een tijd lang de aan dacht heeft van Gedupeerde Staten bleek uit 'een paar gedachten' die van Kemenade uitte over de veer haven van TESO in Den Helder. De weg langs het Noord-Hollands kanaal valt volgens hem 'niet substantieel te verbeteren', omdat deze wordt inge klemd door het kanaal en woningen, {Foto s Gerard Timmarman) terwijl ook in Den Helder zelf weinig ruimte is om de toevoer van auto's te stroomlijnen. 'Het blijft een pijpenla.' Hij brak daarom een lans voor een nieuwe haven, die ergens tussen Den Helder en Den Oever zou moeten worden gesitueerd. De weg van Am sterdam naar Den Oever, de 'nieuwe' toevoersader van Texel, noemde Van Kemenade een 'fantastische weg', waar nooit een file staat. Een 'kleine aftakking' naar de nieuwe haven zou een relatief goedkope oplossing zijn. En omdat De Kooy toch moet worden uitgebreid wanneer de Orions er wor den gestationeerd, verdient het aan beveling gelijk te kijken naar de mo gelijkheden voor een haven buiten Den Helder, betoogde hij. 'Dan wordt in die buurt toch al volop gewerkt. Een gezamenlijke aanpak kan sche len in de kosten.' De commissaris van de koningin haastte zich er achteraan te zeggen dat 'er nog geen keuze is gemaakt'. Van Kemenade - die voor het eerst en waarschijnlijk ook voor het laatst op Texel was sinds hij negen jaar gele den aantrad als commissaris van de koningin - besloot zijn werkbezoek samen met burgemeester en wethou ders met een diner in Rotisserie 't Kerckeplein in Oosterend. De oldtimermeeting die zondag in Oudeschild werd gehouden, is een doorslaand succes geworden. 170 voornamelijk klassieke automo bielen, afkomstig uit alle delen van het land, verzamelden zich op de haven en trokken de belangstelling van vele liefhebbers. De nostal gische westernsfeer (het betrof merendeels oude Amerikanen) werd versterkt door linedance-de- monstraties van de Eastender Honeybee Hoppers. De kleurige verzameling uitgestalde oldtimers vormt voor menig Texelaar een feest van herkenning 'Zo eentje had wij vroeger thuis', wijst Piet Kooi man van de Schoonoordsingel op een glanzende Ford Populair uit 1932. 'Het enige nog rijdende exem plaar in Nederland', vertelt eigenaar Richard Dekker uit Bergen vol trots. Die man kennen we toch? 'Ik sta met mijn zuivelgroothandel De Bergenaar elke maandag bij Jullie op de markt. Toen ik in de krant las dat er op Texel een oldtimer meeting werd gehou den, ben ik direct in de auto gestapt.' Het ritje in de bordeauxrode wagen, moet veel aandacht hebben getrok ken. 'Deze wagen heeft de Tweede Wereldoorlog overleeft onder een berg hooi in een schuur in Julianadorp. Je wilt niet weten in welke staat hij er onder vandaan kwam', haalt de Bergenaar enkele foto's tevoorschijn waarop een have loze vehicel is te zien, waarin nog maar net een auto is te herkennen. 'Ik heb hem zoveel mogelijk zelf geres taureerd, maar voor sommige zaken, zoals het spuiten, had ik hulp nodig. Zeg nu zelf, is het geen juweeltje? Het college wil voor een periode van twee jaar in zee gaan met de Brijder Stichting Alkmaar met be trekking tot een nieuw op te zetten steunpunt voor de verslavingszorg op Texel. B en w willen hiervoor maximaal ƒ75.500,- beschikbaar stellen. De commissie Welzijn buigt zich er volgende week over. Op dit moment is er voor Texelse verslaafden geen speciale voorzie ning. Wél Is de stichting Triton de af gelopen jaren actief geweest op het eiland. Zij werkten destijds vooral met oudere drugsverslaafden en voerden preventieactiviteiten voor jongeren uit. De samenwerking met deze in stantie is per 1 januari 2001 beëin digd. Op basis van landelijk onder zoek wordt verwacht dat er onder de Texelse bevolking ongeveer 400 per sonen alcoholverslaafd zijn. Negen tien personen zijn aangesloten bij de Brijder Stichting in Den Helder en waarschijnlijk komt een deel van de groep bij huisartsen terecht. Het beeld dat de gemeente van het nieuwe steunpunt heeft is veelomvat tend. Zo zou behalve informatiever strekking en kennis en ervaring met diverse soorten verslavingen ook begeleiding bij reclasserings- trajecten, hulpverlening, methadon- verstrekking en veldwerk (het leggen van contacten met risicojongeren) tot het werk behoren. Op basis van de gegevens over de verschillende instanties (Triton en Brijder) heeft de gemeente beiden een offerte laten indienen. Hierna werd geconcludeerd dat een samen werkingsverband de beste oplossing zou zijn. De offerte van Brijder sluit echter het beste aan bij de wensen van het college. Verwacht wordt, dat de stichting goed kan voorzien in de hulpvraag van de Texelse verslaafdengroep. Deze auto heeft nog mechanische remmen, met stangen dus. Waar kom je dat nog tegen? En wat denk je van deze richtingaanwijzers', klapt hij de stangen naar buiten. 'Maar voor de keuring voldeden ze niet en heb ik knipperlichten op de spatborden moeten zetten, overigens wel origi nele, Die schuin gerichte lamp voorop de bumper zat vroeger alleen op de luxe uitvoeringen. Ze hadden vroeger geen strepen op het midden van de weg en die lamp zorgde ervoor dat je kon zien waar de berm was Kooiman raakt afgeleid als hij ver derop een A-Ford ziet met een laad bak. 'Toen ik 18 jaar was reed ik met zo'n wagen de peterolie over het ei land.' Nog iets ouder, vermoedelijk gemaakt tegen het eind van de twin tiger jaren, en eveneens uiterst zeld zaam is een Dodge, eigendom van Cor Dros. De klassieker vormt een enorm contrast met de Viper V10 van zustermerk Chrysler, een supersnel product van de moderne tijd dat in de categorie begerenswaardig kan wor den gerangschikt. De prijs van deze blikvanger? 'Die moet je per cilinder betalen', grapt een Texelaar. Curieus is een verderop staande Borgward, een zescilinder personenwagen met luchtvering, die is gemaakt in het voormalige Oostblok. Tussen de on afzienbare rij Amerikaanse merken Blikvanger bij uitstek is de turquoise Ford Mustang van Piet Betsema, waarbij bijkans elk onderdeel is verchroomd, zoals uit de open staande motorkap blijkt. De stoelen zijn van kleurig leer en de kofferbak is met bont afgewerkt. 'Deze kar is van een Amerikaans bedrijf geweest dat autoaccessoires verkocht. Een echt showmodel dat op tentoonstel lingen in de hele VS heeft gestaan. Vonge week stond ik ermee in op een oldtimermeeting in Assen. Zóveel bekijks, er moeten wel honderd foto's zijn gemaakt.' Als Betsema na een rondje zijn gezicht bij zijn auto laat zien, zijn de omstanders er als de kip pen bij. 'Ome Piet, wil je 'm even star ten?' Een diep geronk klinkt uit het binnenste van de auto. een diep res pect onder de omstanders is het ge volg. Om te laten zien dat de onderzijde geheel is verchroomd, heeft Betsema speciaal spiegels onder de auto ge legd. Al dat glimmende chroom is prachtig, maar het heeft één nadeel: 'Als ik door een plas kletter, heb ik een week werk met poetsen.' Oldtimerliefhebber is ook Adam de Boer, die present is met een roze Cadillac, bekend van bruiloften, en een Ford Mustang cabriolet. Maar bij het zien van zoveel moois, wordt hij hongerig. 'Er stond vanmorgen zo'n mooie Citroen traction avant, en die komt je echt niet zo vaak tegen. Laat deze wagen nog te koop staan ook. Ik had er wel zin in, maar mijn vrien din stak er een stokje voor. Ze drukte me op het hart eerst de wagens die ik heb af te maken. Ze heeft wel ge lijk. Klassiekers zijn prachtig, maar onderschat met het werk dat er in zit.' Vergeefs werd gezocht naar een aan gekondigde Ferrari, die op weg naar Texel een lekke band kreeg. De Eastender Honeybee Hoppers versterkten de westemsfeer tijdens de bi/eenkomst van oldtimers. als Cadillac, Chevrolet, Plymouth. Ford Mustang, Oldsmobil en andere slagschepen staat ook een piep kleine Fiat 500. Aandacht is er even eens voor een rij Corvettes. Via spiegels is te zien hoe zelfs de onderkant van de Ford Mustang van Piet Betsema is verchroomd. De Texelfair. die in het kader van de Natuurmaand op 25 en 26 mei wordt gehouden op de speelweide aan de Ploegelanderweg, is op beide dagen vanaf 10.00 uur geopend. Ruim veer tig standhouders presenteren zich aan het publiek, op vrijdag tot 20.00 uur, op zaterdag tot 18.00 uur. De markt wordt zaterdag feestelijk afge sloten met een optreden van Big Band Texel, dat om 16.00 uur begint. Tijdens het evenement geldt op de Ploegelanderweg eennchtingverkeer en is inrijden alleen mogelijk vanaf de Rozendijk. Parkeren kan op de krui sende harde zandpaden, de Dunningsweg en de Bosweg. Ook daar geldt een eenrichtingsverkeer. Voor fietsers wordt een speciale parkeerhoek ingericht bij de ingang van het veld. We halen enigszins opgelucht adem. Alle dodenherdenkingen zijn weer voorbij. Stijlvol en zwaar ge kranst lieten we de onvoltooid ver leden tijd weer in onze zielen neer dalen. Het was goed, het was plechtig. Het was van veel krans- werk voorzien. En de oorlogs verhalen hebben weer vat op mijn onrustige ziel. Verbazingwekkend hoeveel boeken over dé en over die 'oorlog' weer zijn verschenen en herdrukt. De adem stokt na. Maar wij moeten verder. De zomer nadert en we zullen'het weten. De klaag liederen van Jeremia over het slechte weer waren zo nu en dan staaltjes van ware taalbloemen. Nu breekt de warmte los. Het ijs ver schijnt na zeer lang wachten, de pilsjes, de terrassen, het witte kale bloot en de zoele avonden. En in mij de stille hoop dat veel mensen boekten naar de zon, zodat Neder land de komende maanden leger en leger wordt. We tellen de centen, we breken heimelijk verstopte spaar potjes open en tellen de klinkende munt. En tellen de airmailes. Want er dient weer gereisd te worden 'Elk cent telt, steun de nationale her- senweek.' Zo'n tekst blijft hangen. Er is geen cent meer te bekennen en wat te doen met al die fascinerende gelduitdrukkingen wanneer de euro komt? Hoe moet dat nu wanneer je voor een dubbeltje geboren bent en nooit dat kwartje worden zal? Mis schien wordt die gedachten afge schaft wanneer je goed offert aan de nationale hersenweek. 'Je bent nog geen stuiver waard', zei ooit mijn leraar toen mijn spijbe len schrikbarende vormen had aan genomen. Ik haatte de man met verve en zei toen zachtjes mompe lend: 'Als ik maar voor een dubbel tje op de eerste nj zit.Helaas had de man goeie oren en de gevolgen waren groot. Ik werd voor drie da gen naar huis gestuurd wegens ver regaande brutaliteit. Na een ern stige preek van mijn ouders over mijn dwarse houding en over het toch verder willen komen in de we reld. dus het belang van een oplei ding en het nodig hebben van een einddiploma, staarde ik verveeld uit het raam. Voor de oren van een veertienjarige zijn deze teksten vol strekt onaanvaardbaar Maar dat kind heeft ook geen cent te makken, geen wonder dat ze voor een dub beltje op de eerste rij wil zitten, be dierf mijn broer de preek. Mijn ouders schoten in de lach en daar ontstond een snijpunt in de opvoe ding. Mijn zakgeld werd zelfs die zelfde week nog verhoogd, mijn broer had van jongs af aan een merkwaardige invloed wanneer het over geld ging. Hij is dan ook verre weg de rijkste van de familie. 'In geld uitdrukt bedoel je', snibt mijn zusje wanneer ik zo nu en dan eens roep: 'Schuif eens wat door vnend, want ik heb nog steeds geen cent te makken.' 'Jij denkt met na, jij doet maar wat', zucht mijn broer dan overdreven. Ik weet zeker dat hij zijn geld ook telt. En natelt. En nog eens natelt. En pas dan rustig kan gaan slapen. Maar veel indrukwekkender was toentertijd, dat ik mijn ouders her haaldelijk mijn wangedrag op school hoorde verhalen aan vrien den, met wetend dat ik achter de kamerdeur stilletjes meeluisterde. Er volgden dan vrolijke lachsalvo's. En ik hoorde mijn vader roepen: 'Oh die meid, die dekselse meid.' Die meid was ik. De ernstige preek zakte als een gesmolten ijsje in el kaar. Ik vertrouwde de opvoeding niet meer en ging steeds vaker mijn eigen gang. Later vertoefde ik veel voor één piek op het schellinkje in de schouwburg. Steeds meer to neelstukken trokken voorbij. 'Geld is macht', zei mijn grootvader en de opvoedingslijn van 'zorg ervoor dat je nooit afhankelijk wordt van wie dan ook', staat hoog aangeschre ven. Als je op een eiland woont waar zee, strand, duinen en polder gewoon zijn en niet te vergeten het wad. dan hoef je niet weg Zeker met wanneer je ook nog in het bezit bent van een tuin, een ligstoel, een geliefde, een stoet kinderen, een parasol, boeken en een gevulde koelkast. En dan vliegen de zwanen over! Pas nu zit ik echt voor een dubbeltje op de eerste rij. Dana Rover

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5