jloede kans op
etijdencentrale
bij 't Horntje
Cjrocn TwarL-J'exeh 'm het harL,
'Wachttijden geen
reclame voor Texel'
Euroase blies verkoop
vakantiehuizen snel af
an en Piet Lap met toeristen 'rondje om de kerk'
Tien voor Texel slaat alarm
Kledingactie
Wolharige neushoorn bij EcoMare
Gewonden bij
ongeluk met taxi
Na verschil van inzicht met makelaar:
Dood door schuld
Vuurdoop
Snorfiets was
onverzekerd
én gestolen
de pomp
TEXELSE^COURANT
ALLEEN
VRIJDAGKRANT
NA PINKSTEREN
TEXELSES'COURANT
SUPER DE BOER
ertenties/abonnementen/bezorging:
baan 6
1 MC Den Burg
oon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
ail. mfo@lenr.nl
schijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 111790 AA Den Burg
Redacbe: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie@texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel. 31 72 66
of 06-53 73 33 82
Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar.
plannen om energie te winnen uit de getijden-
egingen in het zeegat van Texel zijn een stap verder. De-
lef is besloten om volgend jaar een experimentele
dencentrale te bouwen bij de Helderse zeedijk. Als blijkt
deze in de praktijk goed functioneert, wordt twee jaar
overgegaan tot de bouw van een veel grotere defini-
e centrale bij 't Horntje.
itijdencentrale wekt elektrici-
jp met turbines die door het
nende water draaiende wor-
lehouden. Het systeem is een
iding van Teamwork
nology BV uit Zijdewind en zal
roductie worden genomen
het aan dit bedrijf verwante
rdo BV. De experimentele cen-
komt op korte afstand van de
in de buurt van de haven in
water waar geen schepen ko-
De installatie bestaat uit zes
nes die geheel onder water
levestigd aan een zware in de
odem verankerde paal. Voor
ratie- en onderhoudswerk kan
turbine (die tevens de genera-
i| op eenvoudige wijze worden
smaakt en aan land gebracht,
lankelijk zal op de paal slechts
lurbine van 25 kW worden be-
jd. Als de experimenten daar-
bevredigend verlopen, wor
de andere gemonteerd
rdoor uiteindelijk een centrale
150 kW ontstaat.
<an de vragen is of de genoemde
tende vermogens ook werkelijk
ten gehaald in dit water dat ter
;e een stroomsnelheid van 1,5
r per seconde heeft. De instal
ls speciaal voor deze betrekke-
ige stroomsnelheid ontworpen,
dencentrales elders in de wereld
len volgens een ander systeem
dat veel hogere stroomsnelheden
nodig heeft en daarom alleen kan
worden toegepast op plaatsen met
extreem hoge eb- en vloed-
verschillen.
Als de experimentele centrale, waar
voor de provincie ƒ900.000,- subsi
die beschikbaar heeft gesteld, een
succes blijkt te zijn, wordt dezelfde
techniek toegepast in de definitieve
centrale bij 't Horntje. Deze bestaat
uit een veelvoud van de experimen
tele installatie en moet totaal 5000
kW kunnen opwekken, een vermo
gen dat vergelijkbaar is met dat van
de voormalige TEM-centrale in Den
Burg. De geplande centrale werkt op
zowel de eb- als de vloedstroom. Als
het tij keert, draaien ook de turbines
om.
De palen met de turbines zullen op
nog nader te bepalen ter hoogte van
't Horntje in de Texelstroom worden
geplaatst, mogelijk in honderden
meters lange rijen. Dat keus op dit
zeegebied is gevallen heeft onder
andere te maken met het feit dat men
de opgewekte stroom bij 't Horntje
zonder complicaties in het
elektriciteitsnet van Texel kan bren
gen.
Als getijdencentrales goed blijken te
werken, kunnen ze een interessant
alternatief zijn voor windturbines.
Omdat er altijd zeestroming is, is er
ook altijd elektriciteitsproductie (afge
zien van een korte periode rond het
keren van het tij) en omdat de instal
latie geheel onder water zit is er geen
visuele of geluidshinder.
De kans dat zeehonden of andere
dieren terecht komen in de turbines
lijkt niet zo groot, maar projectleider
Pieter Muller van Teamwork
Technology heeft daarover contact
met EcoMare. Daar denkt men nu
over een proefopstelling waarbij
wordt nagegaan hoe zeehonden rea
geren op een model van een turbine
die in een der bassins wordt opge
steld. Mogelijk zal EcoMare ook een
rol spelen bij de publieke voorlichting
over de getijdencentrale.
De kledinginzameling voor Mensen in
Nood die vorige week werd gehou
den, heeft op Texel zo'n 3900 kilo kle
ding opgebracht. Volgens de
organsiatie een uitstekend resultaat.
Om de actie ook volgend jaar te la
ten slagen, roept zij iedereen op nu
alvast oude kleding hiervoor te bewa
ren.
EcoMare heeft er sinds woensdag
een opvallende verschijning voor de
nieuwe expositie bij. Het betreft een
levensgroot model van de wolharige
neushoorn (Coelodonta antiquitatis),
een dier dat leefde in het Weichselein,
de laatste ijstijd, zo'n 100.000 tot
10.000 jaar geleden Op de rug
draagt het model dne (één op de ach
terkant) kraaien met zich mee. Samen
met mammoeten, paarden en
steppenwisenten leefde de neus
hoorn in het gebied dat nu de zuide
lijke Noordzee is. Het model is onder
deel van een permanente expositie
van EcoMare: 'Leven op een eiland'.
De neushoorn behoort tot het ge
deelte 'verleden tijd' van de vijf on
derdelen waaruit de expositie be
staat. Naast de neushoorn komen er
fossiele botten van het dier te liggen
die ooit door vissers in hun netten
werden aangetroffen en die zij vervol
gens schonken aan EcoMare. De ten
toonstelling is vanaf de zomer toe
gankelijk.
Het model is gemaakt door
preparateur en modellenmaker
Remie Bakker uit Rotterdam. In sa
menwerking mét paleontoloog Dick
Mol bepaalde hij kleur, afmetingen en
beharing van het dier. De neushoorn
Twee Engelse piloten zijn maan
dagavond met een extra boot naar
het Gemini Ziekenhuis in Den Hel
der gebracht, nadat de taxi waarin
zij zaten bij het vliegveld in de sloot
was geraakt. Eén van de slachtof
fers werd opgenomen met letsel
aan rug en bekken, de ander kon
na onderzoek het ziekenhuis ver
laten.
Het ongeval ontstond rond 23.30 uur.
toen de bestuurder van de taxi, een
18-jarige inwoner van De Koog, over
het parkeerterrein bij het vliegveld
reed en door onbekende oorzaak de
macht over het stuur verloor. De auto
belandde in de sloot, waarbij twee
van de vier inzittenden gewond raak
ten. Twee collega's van de slachtof
fers bleven ongedeerd. Ook de
chauffeur kwam met de schrik vrij. De
taxi raakte zwaar beschadigd.
bestaat uit een stalen frame, een
afgegoten schedel en de poten zijn
van klei. Dit geraamte is aangekleed
met polyeurethaanschuim en een
laagje polyester eroverheen. Met
paardenharen is het dier afgewerkt.
Op alles is gelet, getuige de korte na
gels vanwege de toen droge Texelse
ondergrond en een afwisselende
haarkleur, zodat het model doet voor
komen dat het in de rui is.
(Foto Michi* Dekker)
laten het dorp zien, de boerde-
de gewassen, de ruimte die
rrnog hebt. De mensen op ge-
e dingen attent maken, niet
gemaakte stemming creëren.'
is wat Hoornders Piet en Jan
voor ogen hebben met De hort
waarbij ze op een door een
tor getrokken wagen een
dje om de kerk' maken. Op
nelvaartsdag werd met familie
vrienden proefgereden, zater-
kunnen voor het eerst ook
ere belangstellenden mee.
manier om het geld terug te ver-
lendat de rijksoverheid hen door
eus boort met het stopzetten van
financiering van het agrarisch
«beheer of 'gewoon' een onbe-
ïen actie? Want wat bezielt men-
die met akkerbouw en loonwerk
:e delen van het jaar van 's och-
J vroeg tot 's avond laat in touw
om zich nog meer werk op de
te halen? Piet Lap: 'Het schoot
van de winter zomaar te binnen,
i soort Jan Plezier, waarmee je
laat zien, die heb je hier nog niet.
vijl er zat mensen zijn die op Den
*n afkomen en er genoeg over
dorp te vertellen valt. Toen ik het
vertelde, zei die: Da's een goed
Ik ben meteen aan het werk
aan.'
Van een oude opraapwagen werd het
onderstel gebruikt. Erop plaatste Piet
stevige houten banken en een over
kapping, terwijl de zijkanten bij regen
achtig weer of harde wind met zeil
dicht kunnen worden gemaakt. Een
omvangrijke klus, waar heel wat tijd
in ging zitten. 'Ik kan slecht stilzitten.
En het voorjaar was toch te nat om
op het land aan het werk gegaan. Ik
heb het in de verloren uurtjes ge
daan.' Om het eigen karakter te ver
stevigen, schilderde straatgenoot
Marco Bakker - die maandelijks
dorpsblad De Hoornder illustreert -
het silhouet van Den Hoorn en de
naam, De hort op, op de kar.
De Lappen hebben nog geen uitge
werkte plannen over het gebruik er
van. Vooralsnog wordt bij voldoende
belangstelling iedere zaterdag
ochtend een ronde van circa ander
half uur gemaakt en op de Hoornder
Donderdag, komende zomer, wellicht
een kleinere, van circa driekwartier.
Piet: 'Je moet niet steeds dezelfde
route willen rijden. Maar we gaan in
ieder geval door het dorp, want daar
valt genoeg over te vertellen. En over
de Watermolenweg, want daar kun je
prachtig de binnendijken zien liggen,
de scheiding tussen het oude en het
nieuwe land. De sporen van vroeger
liggen er nog allemaal. Bij de Petten
kun je een hoop vogels zien en we
gaan naar het Lageweggie. Daar
staat een boet van ons, waar we kof
fie kunnen drinken. Wat is nou er
Texelserdan een schapenboet? Maar
je kunt er eigenlijk nergens één bekij
ken. En we kunnen het land in. want
dat is toch van onszelf, dus we hoe
ven niemand om toestemming te vra
gen. Je kunt er wat over de landbouw
vertellen. Mensen hebben daar te
genwoordig geen kijk meer op. Het
hoeft allemaal niet zo bijzonder. We
maken eigenlijk gewoon een rondje
rond de kerk en laten zien hoe het er
in en rond Den Hoorn uitziet en wat
er allemaal te doen is. Daar kunnen
we aardig wat over vertellen, denk ik.
Onze stamboom op Texel gaat terug
tot 1550.'
Bij een rondje zijn twee personen
nodig: één die de tractor bestuurt en
één die tussen de mensen op de kar
zit en het verhaal doet. Op de eerste
paar zaterdagen zullen Piet en Jan
samen 'de hort op' gaan, maar het is
niet de bedoeling dat lang vol te hou
den. 'We zijn nog op zoek naar
Vutters die wat kunnen vertellen over
Den Hoorn en er aardigheid in heb
ben. Die moeten er toch te vinden
zijn. We kunnen niet steeds samen
mee, dan ligt het bedrijf stil. Ik kan me
ook voorstellen dat iemand anders
tractor rijdt, maar wél één van ons op
de kar zit. Want we groeien ieder jaar
nog, het wordt steeds drukker, tot
werkweken van soms tachtig uur. En
dan is het best leuk om eens wat
anders te doen, zoals dit, en zo nog
eens iemand te spreken. We zien wel,
het is gewoon aftasten. Als je een
plan hebt, kun je wel eerst alles uit
werken, maar dan gebeurt het niet.
We beginnen gewoon en dan zien we
wel.'
Wie (op een) zaterdag mee wil, kan 's
avonds (bij voorkeur op vrijdag) tus
sen 19.00 en 22.00 uur bellen naar
tel. 319 555. Kaarten kunnen tegen
betaling van ƒ15,- ook worden aan
geschaft bij de Bruna-winkel in Den
Burg. Er is plaats voor circa dertig
passagiers. Groepen kunnen in over
leg ook op een andere dag een rit
maken.
De verkoopcampagne voor vakan
tiehuizen op Kustpark Texel van
Euroase aan de Bosrandweg die in
oktober van start ging, is vrij kort
daarna alweer gestaakt. Oorzaak
was een verschil van mening tus
sen makelaardij Inproject Leisure
Projects BV en Euroase, onder
meer over de wijze van verkoop en
de vraagprijs voor de 52 vakantie
bungalows. Maar de leiding van
Euroase laat weten over enkele
weken met nieuwe plannen naar
buiten te komen.
De voorgenomen verkoop betrof 52
verouderde woningen, die zouden
worden opgeknapt en voor prijzen
tussen de ƒ249.000,- en 289.000,-
van eigenaar zouden verwisselen,
waarbij Euroase zou zorgdragen voor
de verhuur en het beheer Op dit
moment wordt de laatste hand ge
legd aan de renovatie van een aantal
woningen op het terrein. In een later
stadium zouden 110 nog te bouwen
bungalows in de verkoop worden
gedaan.
Dat de verkoop is opgeschort, bete
kent volgens directeur exploitaties De
Weger van Euroase niet dat de am
bitieuze plannen in de la zijn verdwe
nen. 'We voeren overleg met de bou
wer over de precieze uitvoering van
de plannen. We kijken hoe we het
park zo gunstig mogelijk kunnen in
richten, waarbij er zoveel mogelijk
ruimte komt voor groen. Verdere den
ken we nog na over de vraag hoe we
de centrale voorzieningen het beste
kunnen inpassen in het park en of we
al dan met tot nieuwbouw overgaan.'
Deze upgrading van het park zou
worden gefinancierd uit de opbrengst
van de huizenverkoop. De vertraging
heeft volgens de woordvoerder geen
nadelige gevolgen voor de bouw van
het hotel nabij zwemparadijs Calluna.
'Dat is de laatste fase van onze plan
nen. De vergunning is verleend en
aan het plan is niets veranderd. Als
we eraan toe zijn, gaan we ermee
beginnen.'
De directieleden en het hoofd van de
technische dienst van hotel Opduin
in De Koog zijn schuldig aan het
noodlottige ongeval waarbij de 12-
jarige Bernard Lubbers op 2 maart
vong jaar om het leven kwam. Dit
stelde officier van justitie R. Smits
woensdag voor de rechtbank in
Alkmaar Pagina 5
'Het zit wel in me, samen met men
sen iets doen, ze inspireren. Boven
dien is ZDH in de acht jaar dat ik er
speel echt m'n duppie geworden. Ik
heb er zin in.' Ronald Biesboer (31)
wordt met ingang van komend sei
zoen de opvolger van Leen van Elk,
de trainer die wél bij de 70-jange
jubilaris uit Den Hoorn actief blijft.
Pagina 7
Een 17-jarige jongen uit Amersfoort
liep dinsdag hard tegen de lamp toen
hij op het Molwerk tussen Den Hoorn
en 't Horntje door de politie staande
werd gehouden voor het rijden op
een snorfiets zonder verzekerings
plaatje. Hij weigerde eerst zijn naam
op te geven en toen hem werd ver
teld dat hij werd aangehouden,
startte hij de snorfiets en wilde weg
rijden. De agent kon dit voorkomen,
waarna de verdachte werd overge
bracht naar het bureau. Daar gaf hij
toch maar zijn personalia op. De
snorfiets bleek niet verzekerd, terwijl
de jongen bovendien bekende dat hij
het voertuig had gestolen. Hij werd na
verhoor - zonder snorfiets - weer vrij
gelaten.
(Advertentie)
WIJZIGING
OPHAALROUTES HUISVUIL
rosse buurt schijnt toch in
jk Koog te komen.
Koe dat zo?
Kou, ze hebben er al een huis
"8» geschilderd.
mkn
RONDRIT
B3
'De hort op'. Er valt genoeg over Den Hoorn te vertellen, wenen Jan (links) en Piet Lap, voor hun wagen poserend met echtgenotes
Nettle en Carolien. <r°>°
'Alarmfase nr. 1Dat staat te lezen
boven de brandbrief die Tien voor
Texel deze week aan het college en
de gemeenteraad heeft gestuurd
en waarin wordt gewaarschuwd
voor de toenemende drukte op het
eiland. Het bouwen van grotere
TESO-schepen of de aanleg van
een extra opstelterrein bij de veer
haven biedt volgens de belangen
groepering geen oplossing. 'Dat is
het paard achter de wagen span
nen. Wij hebben al eerder aange
geven dat u dit probleem kan op
lossen door de bron aan te pakken:
het aantal slaapplaatsen. U lijkt
hiervoor Oost-Indisch doof te zijn.'
Tien voor Texel refereert in de brief
aan de drukte die zondag ontstond
toen vakantiegangers met auto's op
't Horntje meer dan twee uur moes
ten wachten voor ze konden worden
overgezet, terwijl de rij wachtenden
reikte tot aan Den Burg. 'Dit ver
schijnsel zal de komende jaren alleen
maar toenemen. De mens krijgt nu
eenmaal meer vakantie, de vergrijzing
neemt toe en de drang om een week
end, en zeker voor een lang week
end. er op uit te trekken, zal absoluut
toenemen.' Aangezien TESO een
vervoersplicht heeft, zal de veer
dienst grotere schepen willen bou-
zie pagina 10
(Advertentie)
In verband met het als werk
dag uitvallen van maandag
4 juni, zal er die week alleen
op
vrijdag 8 juni
een krant verschijnen.
Advertenties voor deze krant
kunnen woensdag 6 juni tot
17.00 uur worden ingeleverd.
Directie
Langeveld de Rooy
wen, aldus Tien voor Texel, die dit
'een zeer discutabele ontwikkeling
voor Texel' noemt, 'al is het alleen
maar voor de infrastructuur'.
Het aantal toeristische slaapplaatsen
is een heet hangijzer voor Tien voor
Texel. De vereniging wil van de ge
meente weten hoeveel er nog worden
uitgegeven en hoeveel er op dit mo
ment exact zijn, zowel per camping,
bij de boeren als bij particulieren. 'Dit
in verband met de toezegging bij
Euroase, waar kampeerplaatsen wor
den ingeleverd voor bungalows. Dit
soort grootschalige omzettingen zou
met meer plaatsvinden, maar gebeurt
toch. Het kan elke keer net en voldoet
aan de criteria, zegt u. Wij zien dit
gaarne met cijfers bevestigd.'
Tien voor Texel besluit de bnef met de
constatering dat 'al uw mooie plan
nen ten spijt' (gedoeld wordt op de
realisatie van 'bijna gratis' openbaar
vervoer en fietsopstapplaatsen) het
aantal toeristen die hun auto meene
men naar Texel niet noemenswaardig
zal afnemen. 'Om Texel met naar de
Filistijnen te helpen, zult u vanaf nu
meteen daadwerkelijk moeten han
delen en niet wachten tot na de
gemeenteraadsverkiezingen! Nu is
ons advies, want misschien bent u al
te laat!'
(Advertentie)
l/rwj hé kirL.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
drogisterij
IDIOI parfumerie
Mets
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.