jloede kans op etijdencentrale bij 't Horntje Cjrocn TwarL-J'exeh 'm het harL, 'Wachttijden geen reclame voor Texel' Euroase blies verkoop vakantiehuizen snel af an en Piet Lap met toeristen 'rondje om de kerk' Tien voor Texel slaat alarm Kledingactie Wolharige neushoorn bij EcoMare Gewonden bij ongeluk met taxi Na verschil van inzicht met makelaar: Dood door schuld Vuurdoop Snorfiets was onverzekerd én gestolen de pomp TEXELSE^COURANT ALLEEN VRIJDAGKRANT NA PINKSTEREN TEXELSES'COURANT SUPER DE BOER ertenties/abonnementen/bezorging: baan 6 1 MC Den Burg oon 0222 - 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11 ail. mfo@lenr.nl schijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 111790 AA Den Burg Redacbe: Warmoesstraat 45, Den Burg telefoon 0222 - 36 26 20. fax 0222 - 32 30 00 e-mail: redactie@texelsecourant.nl Buiten werktijd: Harry de Graaf, tel. 31 72 66 of 06-53 73 33 82 Losse nummers 1,80, abonnementsprijs 63,- per half jaar. plannen om energie te winnen uit de getijden- egingen in het zeegat van Texel zijn een stap verder. De- lef is besloten om volgend jaar een experimentele dencentrale te bouwen bij de Helderse zeedijk. Als blijkt deze in de praktijk goed functioneert, wordt twee jaar overgegaan tot de bouw van een veel grotere defini- e centrale bij 't Horntje. itijdencentrale wekt elektrici- jp met turbines die door het nende water draaiende wor- lehouden. Het systeem is een iding van Teamwork nology BV uit Zijdewind en zal roductie worden genomen het aan dit bedrijf verwante rdo BV. De experimentele cen- komt op korte afstand van de in de buurt van de haven in water waar geen schepen ko- De installatie bestaat uit zes nes die geheel onder water levestigd aan een zware in de odem verankerde paal. Voor ratie- en onderhoudswerk kan turbine (die tevens de genera- i| op eenvoudige wijze worden smaakt en aan land gebracht, lankelijk zal op de paal slechts lurbine van 25 kW worden be- jd. Als de experimenten daar- bevredigend verlopen, wor de andere gemonteerd rdoor uiteindelijk een centrale 150 kW ontstaat. <an de vragen is of de genoemde tende vermogens ook werkelijk ten gehaald in dit water dat ter ;e een stroomsnelheid van 1,5 r per seconde heeft. De instal ls speciaal voor deze betrekke- ige stroomsnelheid ontworpen, dencentrales elders in de wereld len volgens een ander systeem dat veel hogere stroomsnelheden nodig heeft en daarom alleen kan worden toegepast op plaatsen met extreem hoge eb- en vloed- verschillen. Als de experimentele centrale, waar voor de provincie ƒ900.000,- subsi die beschikbaar heeft gesteld, een succes blijkt te zijn, wordt dezelfde techniek toegepast in de definitieve centrale bij 't Horntje. Deze bestaat uit een veelvoud van de experimen tele installatie en moet totaal 5000 kW kunnen opwekken, een vermo gen dat vergelijkbaar is met dat van de voormalige TEM-centrale in Den Burg. De geplande centrale werkt op zowel de eb- als de vloedstroom. Als het tij keert, draaien ook de turbines om. De palen met de turbines zullen op nog nader te bepalen ter hoogte van 't Horntje in de Texelstroom worden geplaatst, mogelijk in honderden meters lange rijen. Dat keus op dit zeegebied is gevallen heeft onder andere te maken met het feit dat men de opgewekte stroom bij 't Horntje zonder complicaties in het elektriciteitsnet van Texel kan bren gen. Als getijdencentrales goed blijken te werken, kunnen ze een interessant alternatief zijn voor windturbines. Omdat er altijd zeestroming is, is er ook altijd elektriciteitsproductie (afge zien van een korte periode rond het keren van het tij) en omdat de instal latie geheel onder water zit is er geen visuele of geluidshinder. De kans dat zeehonden of andere dieren terecht komen in de turbines lijkt niet zo groot, maar projectleider Pieter Muller van Teamwork Technology heeft daarover contact met EcoMare. Daar denkt men nu over een proefopstelling waarbij wordt nagegaan hoe zeehonden rea geren op een model van een turbine die in een der bassins wordt opge steld. Mogelijk zal EcoMare ook een rol spelen bij de publieke voorlichting over de getijdencentrale. De kledinginzameling voor Mensen in Nood die vorige week werd gehou den, heeft op Texel zo'n 3900 kilo kle ding opgebracht. Volgens de organsiatie een uitstekend resultaat. Om de actie ook volgend jaar te la ten slagen, roept zij iedereen op nu alvast oude kleding hiervoor te bewa ren. EcoMare heeft er sinds woensdag een opvallende verschijning voor de nieuwe expositie bij. Het betreft een levensgroot model van de wolharige neushoorn (Coelodonta antiquitatis), een dier dat leefde in het Weichselein, de laatste ijstijd, zo'n 100.000 tot 10.000 jaar geleden Op de rug draagt het model dne (één op de ach terkant) kraaien met zich mee. Samen met mammoeten, paarden en steppenwisenten leefde de neus hoorn in het gebied dat nu de zuide lijke Noordzee is. Het model is onder deel van een permanente expositie van EcoMare: 'Leven op een eiland'. De neushoorn behoort tot het ge deelte 'verleden tijd' van de vijf on derdelen waaruit de expositie be staat. Naast de neushoorn komen er fossiele botten van het dier te liggen die ooit door vissers in hun netten werden aangetroffen en die zij vervol gens schonken aan EcoMare. De ten toonstelling is vanaf de zomer toe gankelijk. Het model is gemaakt door preparateur en modellenmaker Remie Bakker uit Rotterdam. In sa menwerking mét paleontoloog Dick Mol bepaalde hij kleur, afmetingen en beharing van het dier. De neushoorn Twee Engelse piloten zijn maan dagavond met een extra boot naar het Gemini Ziekenhuis in Den Hel der gebracht, nadat de taxi waarin zij zaten bij het vliegveld in de sloot was geraakt. Eén van de slachtof fers werd opgenomen met letsel aan rug en bekken, de ander kon na onderzoek het ziekenhuis ver laten. Het ongeval ontstond rond 23.30 uur. toen de bestuurder van de taxi, een 18-jarige inwoner van De Koog, over het parkeerterrein bij het vliegveld reed en door onbekende oorzaak de macht over het stuur verloor. De auto belandde in de sloot, waarbij twee van de vier inzittenden gewond raak ten. Twee collega's van de slachtof fers bleven ongedeerd. Ook de chauffeur kwam met de schrik vrij. De taxi raakte zwaar beschadigd. bestaat uit een stalen frame, een afgegoten schedel en de poten zijn van klei. Dit geraamte is aangekleed met polyeurethaanschuim en een laagje polyester eroverheen. Met paardenharen is het dier afgewerkt. Op alles is gelet, getuige de korte na gels vanwege de toen droge Texelse ondergrond en een afwisselende haarkleur, zodat het model doet voor komen dat het in de rui is. (Foto Michi* Dekker) laten het dorp zien, de boerde- de gewassen, de ruimte die rrnog hebt. De mensen op ge- e dingen attent maken, niet gemaakte stemming creëren.' is wat Hoornders Piet en Jan voor ogen hebben met De hort waarbij ze op een door een tor getrokken wagen een dje om de kerk' maken. Op nelvaartsdag werd met familie vrienden proefgereden, zater- kunnen voor het eerst ook ere belangstellenden mee. manier om het geld terug te ver- lendat de rijksoverheid hen door eus boort met het stopzetten van financiering van het agrarisch «beheer of 'gewoon' een onbe- ïen actie? Want wat bezielt men- die met akkerbouw en loonwerk :e delen van het jaar van 's och- J vroeg tot 's avond laat in touw om zich nog meer werk op de te halen? Piet Lap: 'Het schoot van de winter zomaar te binnen, i soort Jan Plezier, waarmee je laat zien, die heb je hier nog niet. vijl er zat mensen zijn die op Den *n afkomen en er genoeg over dorp te vertellen valt. Toen ik het vertelde, zei die: Da's een goed Ik ben meteen aan het werk aan.' Van een oude opraapwagen werd het onderstel gebruikt. Erop plaatste Piet stevige houten banken en een over kapping, terwijl de zijkanten bij regen achtig weer of harde wind met zeil dicht kunnen worden gemaakt. Een omvangrijke klus, waar heel wat tijd in ging zitten. 'Ik kan slecht stilzitten. En het voorjaar was toch te nat om op het land aan het werk gegaan. Ik heb het in de verloren uurtjes ge daan.' Om het eigen karakter te ver stevigen, schilderde straatgenoot Marco Bakker - die maandelijks dorpsblad De Hoornder illustreert - het silhouet van Den Hoorn en de naam, De hort op, op de kar. De Lappen hebben nog geen uitge werkte plannen over het gebruik er van. Vooralsnog wordt bij voldoende belangstelling iedere zaterdag ochtend een ronde van circa ander half uur gemaakt en op de Hoornder Donderdag, komende zomer, wellicht een kleinere, van circa driekwartier. Piet: 'Je moet niet steeds dezelfde route willen rijden. Maar we gaan in ieder geval door het dorp, want daar valt genoeg over te vertellen. En over de Watermolenweg, want daar kun je prachtig de binnendijken zien liggen, de scheiding tussen het oude en het nieuwe land. De sporen van vroeger liggen er nog allemaal. Bij de Petten kun je een hoop vogels zien en we gaan naar het Lageweggie. Daar staat een boet van ons, waar we kof fie kunnen drinken. Wat is nou er Texelserdan een schapenboet? Maar je kunt er eigenlijk nergens één bekij ken. En we kunnen het land in. want dat is toch van onszelf, dus we hoe ven niemand om toestemming te vra gen. Je kunt er wat over de landbouw vertellen. Mensen hebben daar te genwoordig geen kijk meer op. Het hoeft allemaal niet zo bijzonder. We maken eigenlijk gewoon een rondje rond de kerk en laten zien hoe het er in en rond Den Hoorn uitziet en wat er allemaal te doen is. Daar kunnen we aardig wat over vertellen, denk ik. Onze stamboom op Texel gaat terug tot 1550.' Bij een rondje zijn twee personen nodig: één die de tractor bestuurt en één die tussen de mensen op de kar zit en het verhaal doet. Op de eerste paar zaterdagen zullen Piet en Jan samen 'de hort op' gaan, maar het is niet de bedoeling dat lang vol te hou den. 'We zijn nog op zoek naar Vutters die wat kunnen vertellen over Den Hoorn en er aardigheid in heb ben. Die moeten er toch te vinden zijn. We kunnen niet steeds samen mee, dan ligt het bedrijf stil. Ik kan me ook voorstellen dat iemand anders tractor rijdt, maar wél één van ons op de kar zit. Want we groeien ieder jaar nog, het wordt steeds drukker, tot werkweken van soms tachtig uur. En dan is het best leuk om eens wat anders te doen, zoals dit, en zo nog eens iemand te spreken. We zien wel, het is gewoon aftasten. Als je een plan hebt, kun je wel eerst alles uit werken, maar dan gebeurt het niet. We beginnen gewoon en dan zien we wel.' Wie (op een) zaterdag mee wil, kan 's avonds (bij voorkeur op vrijdag) tus sen 19.00 en 22.00 uur bellen naar tel. 319 555. Kaarten kunnen tegen betaling van ƒ15,- ook worden aan geschaft bij de Bruna-winkel in Den Burg. Er is plaats voor circa dertig passagiers. Groepen kunnen in over leg ook op een andere dag een rit maken. De verkoopcampagne voor vakan tiehuizen op Kustpark Texel van Euroase aan de Bosrandweg die in oktober van start ging, is vrij kort daarna alweer gestaakt. Oorzaak was een verschil van mening tus sen makelaardij Inproject Leisure Projects BV en Euroase, onder meer over de wijze van verkoop en de vraagprijs voor de 52 vakantie bungalows. Maar de leiding van Euroase laat weten over enkele weken met nieuwe plannen naar buiten te komen. De voorgenomen verkoop betrof 52 verouderde woningen, die zouden worden opgeknapt en voor prijzen tussen de ƒ249.000,- en 289.000,- van eigenaar zouden verwisselen, waarbij Euroase zou zorgdragen voor de verhuur en het beheer Op dit moment wordt de laatste hand ge legd aan de renovatie van een aantal woningen op het terrein. In een later stadium zouden 110 nog te bouwen bungalows in de verkoop worden gedaan. Dat de verkoop is opgeschort, bete kent volgens directeur exploitaties De Weger van Euroase niet dat de am bitieuze plannen in de la zijn verdwe nen. 'We voeren overleg met de bou wer over de precieze uitvoering van de plannen. We kijken hoe we het park zo gunstig mogelijk kunnen in richten, waarbij er zoveel mogelijk ruimte komt voor groen. Verdere den ken we nog na over de vraag hoe we de centrale voorzieningen het beste kunnen inpassen in het park en of we al dan met tot nieuwbouw overgaan.' Deze upgrading van het park zou worden gefinancierd uit de opbrengst van de huizenverkoop. De vertraging heeft volgens de woordvoerder geen nadelige gevolgen voor de bouw van het hotel nabij zwemparadijs Calluna. 'Dat is de laatste fase van onze plan nen. De vergunning is verleend en aan het plan is niets veranderd. Als we eraan toe zijn, gaan we ermee beginnen.' De directieleden en het hoofd van de technische dienst van hotel Opduin in De Koog zijn schuldig aan het noodlottige ongeval waarbij de 12- jarige Bernard Lubbers op 2 maart vong jaar om het leven kwam. Dit stelde officier van justitie R. Smits woensdag voor de rechtbank in Alkmaar Pagina 5 'Het zit wel in me, samen met men sen iets doen, ze inspireren. Boven dien is ZDH in de acht jaar dat ik er speel echt m'n duppie geworden. Ik heb er zin in.' Ronald Biesboer (31) wordt met ingang van komend sei zoen de opvolger van Leen van Elk, de trainer die wél bij de 70-jange jubilaris uit Den Hoorn actief blijft. Pagina 7 Een 17-jarige jongen uit Amersfoort liep dinsdag hard tegen de lamp toen hij op het Molwerk tussen Den Hoorn en 't Horntje door de politie staande werd gehouden voor het rijden op een snorfiets zonder verzekerings plaatje. Hij weigerde eerst zijn naam op te geven en toen hem werd ver teld dat hij werd aangehouden, startte hij de snorfiets en wilde weg rijden. De agent kon dit voorkomen, waarna de verdachte werd overge bracht naar het bureau. Daar gaf hij toch maar zijn personalia op. De snorfiets bleek niet verzekerd, terwijl de jongen bovendien bekende dat hij het voertuig had gestolen. Hij werd na verhoor - zonder snorfiets - weer vrij gelaten. (Advertentie) WIJZIGING OPHAALROUTES HUISVUIL rosse buurt schijnt toch in jk Koog te komen. Koe dat zo? Kou, ze hebben er al een huis "8» geschilderd. mkn RONDRIT B3 'De hort op'. Er valt genoeg over Den Hoorn te vertellen, wenen Jan (links) en Piet Lap, voor hun wagen poserend met echtgenotes Nettle en Carolien. <r°>° 'Alarmfase nr. 1Dat staat te lezen boven de brandbrief die Tien voor Texel deze week aan het college en de gemeenteraad heeft gestuurd en waarin wordt gewaarschuwd voor de toenemende drukte op het eiland. Het bouwen van grotere TESO-schepen of de aanleg van een extra opstelterrein bij de veer haven biedt volgens de belangen groepering geen oplossing. 'Dat is het paard achter de wagen span nen. Wij hebben al eerder aange geven dat u dit probleem kan op lossen door de bron aan te pakken: het aantal slaapplaatsen. U lijkt hiervoor Oost-Indisch doof te zijn.' Tien voor Texel refereert in de brief aan de drukte die zondag ontstond toen vakantiegangers met auto's op 't Horntje meer dan twee uur moes ten wachten voor ze konden worden overgezet, terwijl de rij wachtenden reikte tot aan Den Burg. 'Dit ver schijnsel zal de komende jaren alleen maar toenemen. De mens krijgt nu eenmaal meer vakantie, de vergrijzing neemt toe en de drang om een week end, en zeker voor een lang week end. er op uit te trekken, zal absoluut toenemen.' Aangezien TESO een vervoersplicht heeft, zal de veer dienst grotere schepen willen bou- zie pagina 10 (Advertentie) In verband met het als werk dag uitvallen van maandag 4 juni, zal er die week alleen op vrijdag 8 juni een krant verschijnen. Advertenties voor deze krant kunnen woensdag 6 juni tot 17.00 uur worden ingeleverd. Directie Langeveld de Rooy wen, aldus Tien voor Texel, die dit 'een zeer discutabele ontwikkeling voor Texel' noemt, 'al is het alleen maar voor de infrastructuur'. Het aantal toeristische slaapplaatsen is een heet hangijzer voor Tien voor Texel. De vereniging wil van de ge meente weten hoeveel er nog worden uitgegeven en hoeveel er op dit mo ment exact zijn, zowel per camping, bij de boeren als bij particulieren. 'Dit in verband met de toezegging bij Euroase, waar kampeerplaatsen wor den ingeleverd voor bungalows. Dit soort grootschalige omzettingen zou met meer plaatsvinden, maar gebeurt toch. Het kan elke keer net en voldoet aan de criteria, zegt u. Wij zien dit gaarne met cijfers bevestigd.' Tien voor Texel besluit de bnef met de constatering dat 'al uw mooie plan nen ten spijt' (gedoeld wordt op de realisatie van 'bijna gratis' openbaar vervoer en fietsopstapplaatsen) het aantal toeristen die hun auto meene men naar Texel niet noemenswaardig zal afnemen. 'Om Texel met naar de Filistijnen te helpen, zult u vanaf nu meteen daadwerkelijk moeten han delen en niet wachten tot na de gemeenteraadsverkiezingen! Nu is ons advies, want misschien bent u al te laat!' (Advertentie) l/rwj hé kirL. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: drogisterij IDIOI parfumerie Mets ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE NEE- sticker maar wel geïnteresseerd Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 1