6
Cursusaanbod Muziek- en Dansschool seizoen 2001-2002
Bands popschool treden op in Time Out
.TEXELSE
COURANT'
Wat ik zeggen wou...
Woorden en daden
Wat ik
'.eggen wou...
Seizoenplaatsen
Afdeling Schilling
loopt achterstand
DINSDAG 19 JUNI 2001
■v»<Jcb|XhoJ jr> Jt rr
Ti|dens de gemeentelijke begrotings
vergadering waren verschillende par
tijen het er over eens dat Texel min
der gebruik moet maken van dure
onderzoeksbureaus en meer moet
putten uit de kennis van de eiland
bewoners. Fraaie woorden, maar
wee degene die met een goed
bedoelde suggestie bij het gemeen
tebestuur durft aan te kloppen.
Op 26 september 1997 had ik de
euvele moed bij het College van B en
W een compleet uitgewerkt plan in te
dienen voor het instellen van een
parkeerverbodszone voor de dorps
kern van Oosterend. De gemeente
heeft toen werkelijk alles uit de kast
gehaald om dit plan te torpederen.
Pas na een uitputtende correspon
dentie. die drie jaar heeft geduurd en
waarvan het dossier meer dan een
centimeter dik is, werd uiteindelijk in
augustus 2000, nadat eerst nog de
verkeerde borden werden geplaatst,
een parkeerverbodszone voor de
dorpskern van Oosterend ingesteld.
Volgens burgemeester Geldorp-
Pantekoek is het inhuren van dure
adviesbureaus wel nodig omdat men
op een rapport met alleen maar
Texelse namen minder snel subsidie
krijgt van andere overheden zoals
Provincie, Rijk en Europa. Dit moge
dan zo zijn, maar als de verkregen
subsidies weer moeten worden be
steed aan dure adviesbureaus fun
geert Texel alleen maar als doorgeef
luik voor de adviesbureaus zonder er
zelf veel wijzer van te worden.
Dit alles lijkt veel op een politiek spel
waarbij iedereen, wellicht in het zicht
van de verkiezingen, probeert de
electorale winst binnen te halen.
Zo komt bijvoorbeeld wethouder
Bakker binnenkort met een voorstel
over passeervakken op de smalle
wegen in het buitengebied. Dit op
voorstel van de PvdA, die zich zorgen
maakt over het kapot rijden van de
bermen. Het college wilde hier eerst
met aan. maar Bakker komt nu toch
met een voorstel dat waarschijnlijk
ook door Texels Belang en D66 po
sitief zal worden ontvangen. Maar
wat zijn nu de feiten? Het is een droe
vig relaas, maar ik wil het de lezer niet
onthouden, omdat het illustreert hoe
dit gemeentebestuur met twee mon
den spreekt.
Naar aanleiding van een aantal ern
stige ongelukken, doordat auto's met
hun wielen in de kapot gereden berm
terecht kwamen, heb ik op 1 april
1999 het college een uitgebreide bnef
geschreven met het voorstel om op
de smalle wegen in het buitengebied
met graskeien z.g. uitwijkstroken aan
te leggen Bij een tegemoetkomende
auto of trekker kan men dan, vermits
men die beleefdheid kan opbrengen,
even op zo'n uitwijkstrook stoppen
om een tegenligger te laten passeren.
Na een ontvangstbevestiging op 7
april en nog eens een herinnenng
mijnerzijds op 13 juli volgt op 6 au
gustus 1999 het antwoord van het
college: 'Wij vinden het een goed idee
en we zullen nog komend najaar (let
wel 1999) een proef uitvoeren langs
een binnenweg en afhankelijk van het
resultaat wordt besloten of we daar
mee verder gaan.' Dus. hoezo het
college wilde er eerst met aan maar
Bakker komt nu toch met een voor
stel? Maar het najaar 1999 kwam en
ging zonder dat de proef werd uitge
voerd terwijl er wel weer de nodige
bermongelukken plaatsvonden. Op
23 juni 2000 heb ik in een persoon
lijk gesprek met de burgemeester het
punt uitwijkstroken nog maar eens
aangeroerd. Zij kon het zich met her
inneren, maar zou het uitzoeken. Na
nog maar eens een schriftelijke her
innering op 26 juli kwam op 28 au
gustus 2000 het verhelderende ant
woord in de volgende fraaie volzin:
'Wat betreft de proef met de uitwijk
stroken deel ik u mede dat deze tot
op heden nog niet is uitgevoerd.' Let
wel, we zijn dan anderhalf jaar verder.
Maar de aanhouder wint en dus gaat
er 30 augustus 2000 de zoveelste
brief naar het college met de vraag of
men, mede gelet op de eerdere met
nagekomen toezegging, wellicht kan
aangeven wanneer de proef met de
uitwijkstroken dan wel zal worden
uitgevoerd. Na eerst de gebruikelijke
ontvangstbevestiging op 20 septem
ber, volgt op 18 oktober 2000 het
antwoord: 'Het plan (proef uitwijk
stroken) staat op de lijst, maar het is
op dit moment nog niet bekend wan
neer tot uitvoenng zal worden over
gegaan.' Ook het najaar van 2000
kwam en ging zonder dat een proef
met de uitwijkstroken werd genomen.
Wel stond in de TC van 22 december
2000 een dramatische oproep van
wethouder Bakker die onder de kop
'Groet elkaar eens in het verkeer' het
weggebruikers verzocht de bermen
te sparen door op bijvoorbeeld een
dam even te stoppen voor een tegen
ligger. Naar aanleiding daarvan heb ik
wethouder Bakker op 27 december
2000 een brief geschreven waarin ik
hem een aantal nuttige tips betref
fende het verkeer op Texel aan de
hand deed en hem tevens nog eens
herinnerde aan mijn suggesties be
treffende de uitwijkstroken. Maar na
een bla-bla-bla-briefje op 2 maart
2001 heb ik nooit meer iets van de
goede man vernomen. Dus gaat er
op 5 maart 2001 nog maar weer eens
een briefje naar het college. Volgens
de ontvangstbevestiging van 9 maart
2001 is de geplande afhandelings
termijn negen weken Daarvan zijn er
nu vijftien verstreken, maar het ant
woord moet nog komen. En nou gaat
het mij helemaal nergens om. want ik
heb geen politieke ambities en mijn
enige intentie is om Texel een beetje
leefbaar te houden voor haar bewo
ners. Maar als ik dan in de krant moet
lezen dat wethouder Bakker op insti
gatie van de PvdA binnenkort met
voorstellen komt voor het aanleggen
van passeervakken op de smalle
wegen in het buitengebied, dan kan
ik mij toch niet aan de indruk onttrek
ken dat een paar mensen met ander
mans veren lopen te pronken.
J.A. Does,
Oosterend.
Ja hoor, het bericht is nu officieel
geworden. Afgelopen week ontvin
gen wij van Kustpark Texel het bericht
dat onze seizoenplaatsen aan het
einde van dit jaar definitief verdwij
nen. Er blijkt geen toekomst meer
voor seizoeners op het park. Natuur
lijk wordt terdege beseft dat het jam
mer is voor ons Nou, ik kan u vertel
len dat niemand weet hoe het voelt
om na 25 jaar kamperen op onze
camping aan de kant te worden ge
zet. Natuurlijk worden we voor an
dere seizoenplaatsen verzocht con
tact op te nemen met de VW te Den
Burg, maar die stuurt je een folder
met adressen van campings waar
ook niemand je wil hebben. Heel fijn
allemaal.
Ik denk dat we deze zomer nog wel
een traantje zullen laten met onze
medeseizoeners, want wij hebben
dus geen toekomst op Texel. Of er
moet nog iemand medelijden met
ons krijgen en een paar plaatsen be
schikbaar willen stellen. Dit wilde ik
nog even zeggen
Mare Nijhoff,
Woerden.
Medewerkers van de af^
Ruimtelijke Ordening van dt
meente zijn druk doende dej
terstand op de afdeling in te
Die mededeling deed wetho»
Schilling gistermiddag tijden,
begrotingsvergadering.
Lange tijd werd de afdeling
Schilling geteisterd door or«
bezetting, maar inmiddels zijn
stoelen bezet Er wordt gelijk^
gewerkt aan acht bestemmmgsp,
nen, een beeld- en kwaliteitsplan,
welstandsvisie, een structuurvis»
ander zaken. Schilling had nog
rede tot vreugde: 'Het nieuwe gij
uitgiftebeleid is gereed en in 0,
schild beschikken we over voldoe
bedrijventerrein. Bovendien heb:
we bij Den Burg voor de eerste
tien jaar voldoende bouwgrond
woningen.' Tot dusver ontbreek
de wethouder echter aan voldoe
contingenten om de zo gewe
woningen te bouwen. Om de
schikbare grond niet al te snelt:
bouwen, pleitte Arthur Oosterfe
(GL) ervoor het aantal grote kavel
beperken.
Per 1 augustus begint het nieuwe
school jaar van de Muziek- en
Dansschool. Inschrijven voor een
van onderstaande cursussen is
mogelijk tot 30 juni bij de MDT,
Schilderend 39,1791 BB Den Burg,
tel. 313493, fax 323002, of per e-
mail: muziek.texel@planet.nl.
Muziek voor baby's en peuters, 1-3
jaar:
Kleine kinderen vinden het heerlijk als
er met hen gezongen en gespeeld
wordt. Ze hebben grote aandacht
voor klanken en geluiden. De cursus
sen worden ingedeeld naar leeftijd.
10 lessen van 35 minuten, start na de
herfstvakantie, kosten €45, ƒ99,17
eenmalig
Kleuterblokken:
Voor kinderen van vier en vijf jaar
(groep 1 en 2) zijn er - voor het eerst
- speciale kleuterblokjes waarin op
een speelse manier kennis wordt ge
maakt met de creatieve vakken, mu
ziek, dans en spel. Rond centrale the
ma's wordt door verschillende
vakdocenten in korte blokjes van 3 of
4 lessen gewerkt vanuit de discipli
nes muziek, dans of toneel. Opgave
is mogelijk voor drie of zes kleuter-
blokken (15 of 30 lessen).
Cursusduur 15 of 30 lessen van 45
minuten, lesdag en tijd donderdag
van 16.00-16.45, start donderdag 6
september, kosten €16 35,26 per
maand (4 of 8 maanden).
Intro, voor groep 3 en 4:
Zingen, spelen op Orff-instrumenten,
bewegen op muziek, luisteren naar
muziek, kennismaken met instrumen
ten en hun spelers, zelf muziek be
denken, muziek 'tekenen' en op
schrijven. Een gevarieerde en
degelijke basis voor alle kinderen
vanaf zes jaar.
Leerlingen kunnen hieraan, naar
keuze, één of twee jaar deelnemen.
Cursusduur 25 lessen van 45 minu
ten, lesdag en tijd woensdag groep
1:15.00-15.45; groep 2:15.45 -16.30,
start woensdag 5 september, kosten
€13/28,65 per maand (4 of 8 maan
den)
Algemene Instrumentale Oriënta
tie voor groep 5 en 6:
Bedoeld voor kinderen die op de ba
sisschool met het IMV-project mee
doen of dat al afgesloten hebben. Het
kan zijn dat deze kinderen wel op
muziekles willen maar nog met weten
welk instrument ze willen leren spe
len. De kinderen kunnen zelf diverse
instrumenten uitproberen.
Cursusduur 10 lessen van 1 uur, start
na de kerstvakantie, kosten €55
ƒ121,20 eenmalig.
Speelklas voor groep 5 en 6:
De mogelijkheid om speelklasles (Al
gemene Muzikale Vorming) te volgen
blijft voorlopig bestaan naast het IMV
en de Algemene Instrumentale
OriÜntatie, mits er voldoende aan
meldingen zijn om een groep te star
ten.
Cursusduur 1 jaar wekelijks les, 40 a
50 min., start woensdag 29 augustus,
lestijd 13.10-14.00 of 14.00-14.50,
kosten €15 ƒ33,06 per maand (10
maanden).
Opstapcursus viool/ cello/ piano,
groep 3 en 4:
In deze lessen leren de leerlingen de
grondbeginselen van het spelen op
viool, cello of piano. De aandacht in
de cursus is o.a. gericht op de ont
wikkeling van de fijne motoriek, de
ritmische vaardigheid, de ontwikke
ling van het gehoor en het vertrouwd
raken met het instrument. Na deze
cursus kan worden overgestapt naar
de instrumentale basisopleiding.
Lesvorm wekelijks les in kleine groep
jes of privé, kosten €25 ƒ55,09 per
maand (10 maanden).
Instrumentale en vocale basisop
leidingen in de vakken:
blokfluit, dwarsfluit, klarinet en saxo
foon, trompet, bugel, cornet en
trombone, accordeon, piano,
keyboard, elektronisch orgel en kerk
orgel, gitaar, electrische gitaar, bas
gitaar, viool, cello, harp, slagwerk,
zang, licht en klassiek.
Om tot de basisopleiding te worden
toegelaten geldt de regel dat speel
klas of IMV moet zijn gevolgd.
IMV-leerlingen kunnen in principe elk
instrument kiezen, ook al is dat een
ander instrument dan dat waarop ze
in de IMV-les hebben gespeeld. Leer
lingen die vanuit speelklas of
IMV-project instromen, komen in de
basisopleiding terecht. Ook voor leer
lingen die niet aan het IMV-project
hebt meegedaan en geen speelklas
hebben gevolgd, is het in overleg met
docent en ouders mogelijk aan deze
opleiding te beginnen. Daarnaast is
het de bedoeling dat alle leerlingen
wekelijks in een orkest meespelen.
Na de driejarige basisopleiding kun
nen leerlingen kiezen voor de ver
schillende vervolgopleidingen: pop-
school, instrumentale leerrichting, en
samenspelrichting. Omdat de basis
opleiding pas komend jaar van start
gaat, kunnen alle leerlingen die drie
jaar of langer les hebben (of het ge
wenste niveau hebben bereikt)
instromen in de geschikte vervolg
opleiding.
Lesvorm 25 min privéles of 40-50
min. in kleine groepjes, kosten €25
ƒ55,09 per maand (10 maanden).
Popschool:
Leerlingen die drie jaar les hebben en
die drums, elektrische gitaar, bas
gitaar of een toetsinstrument (piano,
keyboard) spelen, kunnen meedoen
met de Popschool. Het cursusjaar
van de Popschool wordt opgedeeld
in blokken van ongeveer acht weken,
waarvan vier weken 'normaa' les,
gevolgd door vier weken groepsles in
de popkelder. De popschool duurt
maximaal zes jaar. leder cursusjaar
wordt afgesloten met een optreden
van alle bands in Time Out.
Lesopzet wekelijks les, afwisselend in
blokken instrumentale les en pop-
bandles, Iesduur25 mm individueel of
40-60 min in kleine groepjes
instrumentale les; 60 min popband-
les, kosten €23 ƒ50,69 per maand (10
maanden).
Instrumentale leerrichting:
De instrumentale leerrichting is een
voortzetting van de gevolgde basis
opleiding. Deze richting is bedoeld
voor leerlingen die duidelijk veel aan
leg en inzet tonen bij het spelen op
hun instrument, maar daarnaast ook
bedoeld voor leerlingen die veel indi
viduele aandacht nodig hebben. De
leerling krijgt wekelijks instrumentale
les, alleen of In kleine groepjes, en
daarnaast is het de bedoeling dat er
wekelijks in een ensemble voor
gevorderden wordt gespeeld. Deze
opleiding duurt vier jaar.
Lesopzet wekelijks instrumentale les
25 min individueel of 40-60 min. in
kleine groepjes wekeli|ks spelen in
een ensemble voor gevorderden,
kosten _27 ƒ59,50 per maand (10
maanden).
Samenspelrichting:
Met ingang van schooljaar 2001/
2002 gaat de nieuwe instrumentale
speelrichting van start. Deze richting
is bedoeld voor leerlingen die na drie
jaar een redelijk niveau hebben op
hun instrument en vooral veel plezier
beleven aan samenspelen. In deze
richting wordt gewerkt in blokken van
vier weken, dus vier weken
instrumentale les, afgewisseld met
vier weken les in ensemble-verband.
Dit ensembleblok vindt plaats op
dinsdag van 16.30-17.30.
Lesopzet wekelijks les, afwisselend in
blokken instrumentale les en
samenspelles, Iesduur25 min indivi
dueel of 40-60 min in kleine groepjes
instrumentale les; 60 min samenspel-
les kosten €23 50,69 per maand
(10 maanden).
HaFaBra-opleiding:
Speciaal voor aspirantleden van de
fanfareverenigingen KTF en Excelsior
geeft de muziekschool een opleiding
HaFaBra (Harmonie, Fanfare,
Brassband) Het gaat om instrumen
ten als: bugel, cornet, trompet,
trombone, bariton, bas, hoorn, saxo
foon en slagwerk. De opleiding be
staat uit instrumentale les,
samenspelles. en studiebegeleiding
door contactleden uit de fanfares.
Voor deze opleiding geldt een gere
duceerd tarief.
Lesvorm wekelijks 25 min les indivi
dueel, of 40-60 mm in kleine groep
jes, kosten €17 ƒ37,46 per maand (10
maanden).
Voorbereiding vakopleiding:
Leerlingen die van muziek hun be
roep willen maken, kunnen zich in
schrijven voor de cursus 'voorberei
ding vakopleiding' waar ze worden
voorbereid op het toelatingsexamen
voor het conservatorium. De oplei
ding duurt in principe twee jaar, als
iemand zich daarna nog verder hierin
wil bekwamen is dat in overleg mo
gelijk, het tarief wordt dan berekend
als voor instrumentale les.
Lesvorm tweewekelijks 30-50 min les
privé of in kleine groepjes, kosten
€125 ƒ275,46 per jaar.
Knipkaart:
Het is ook mogelijk een knipkaart
voor tien lessen van dertig minuten te
kopen. De lestijd wordt dan in over
leg met de betreffende docent afge
sproken. De knipkaart moet binnen
een cursusjaar worden gebruikt wor
den. Kosten knipkaart _205 ƒ451,76
Orkesten en ensembles:
Vanaf het eerste jaar muziekles is
meespelen in een van de orkesten
van de muziekschool mogelijk. Hoe
wel niet verplicht, wordt het sterk
aangeraden. Bovendien is het bij het
lesgeld inbegrepen. Er worden be
werkingen gespeeld van allerlei
volksliedjes en popsongs. Deze or
kesten beginnen na de kerstvakantie
en duren tot het eind van het cursus
jaar.
De orkesten voor de eerstejaars leer
lingen zijn het Pianissimo Orkest voor
de instrumenten: gitaar, harp, viool,
cello, dwarsfluit, blokfluit, keyboard,
accordeon, piano, drumstel en pau
ken en het Fortissimo Orkest voor de
koperen blaasinstrumenten, saxo
foon, keyboard, piano, fluit, klarinet,
drumstel en pauken.
In het tweede en derde jaar blijft het
onderscheid tussen de harde en de
zachte instrumenten in het Leer-
orkest 1 voor: klarinet, saxofoon, ko
peren blaasinstrumenten, piano en
slagwerk, en het Leerorkest 2 voor:
viool, cello, harp, gitaar, blokfluit,
dwarsfluit, piano, keyboard en accor
deon.
Overige ensembles:
Slagwerkensemble
Gedurende de eerste drie jaar zijn er
verschillende slagwerkensembles
actief. Leerlingen kunnen hier op
projectbasis aan meedoen. Zo is er
b.v. een slagwerkensemble voor
beginners en gevorderden en sinds
kort is er een djembégroep.
Fluitensensemble
Voor enigszins gevorderde fluitisten
(vanaf het derde jaar) die met in een
ander ensemble terecht kunnen.
Kinderkoor
Voor kinderen vanaf de speelklas of
het IMV-project. Er worden leuke pro
jecten gedaan zoals bijvoorbeeld met
liedjes van A.M.G Schmidt.
Accordeonensemble
Voor gevorderde accordeonisten.
Ensemble verstandelijk gehandi
capten
Gezellig samen muziek maken!
Kosten voor leerlingen van de mu
ziekschool bij de prijs van de les in
begrepen, voor anderen: tot 21 jaar
€7 ƒ15,43 per maand (8 maanden),
vanaf 21 jaar €8 ƒ17,63 per maand (8
maanden).
Muziektheater voor jongeren vanaf
14 jaar:
In schooljaar 2001/2002 start de
Muziek- en Dansschool met een
korte cursus Muziektheater. Deze
cursus bestaat uit twee fases:
Fase 1de basiscursussen (niet ver
plicht)
Om mee te kunnen doen met de ei
genlijke muziektheateropleiding (fase
2) moet auditie worden gedaan. Leer
lingen die zich nog met zeker voelen
in een van de disciplines kunnen met
de basiscursus(sen) beginnen Wie in
de eerste fase blijk geeft van vol
doende aanleg kan met de tweede
fase meedoen en dan werken aan
een theateruitvoering.
Basiscursus zang: Er wordt 10 weken
gewerkt aan musicalachtige stukken
en aan de vorming van de stem.
Cursusduur 10 lessen van 1 uur, les-
dag/tijd woensdag van 19.30-20.30,
start woensdag 12 september
Basiscursus dans: In deze lessen
wordt geleerd te luisteren naar en te
bewegen op muziek. Gedurende de
cursus worden diverse dans-
technieken geoefend.
Cursusduur 10 lessen van 1 uur, les-
dag/tijd woensdag van 20.30-21.30,
start woensdag 12 september.
Basiscursus toneel: Acteerklas voor
jongeren: Acteren vanuit improvisa
tie en vanuit vaste tekst Na de
acteerklas voor jongeren is het mo
gelijk om door te stromen naar
Jongerentoneel of naar de Muziek
theateropleiding.
Cursusduur 10 lessen van 1 uur, les-
dag/tijd dinsdag van 18.30-19.30,
start dinsdag 11 september.
Kosten basiscursussen: 1 cursus
€67,50 ƒ148,75 eenmalig, 2 cursus
sen €90 ƒ198,33 eenmalig, 3 cursus
sen €115 ƒ253,43 eenmalig.
Fase 2: Acteren, muziek maken, zin
gen en dansen; dat is muziektheater.
De lessen worden door verschillende
docenten met elk een eigen specia
lisme gegeven De leerlingen gaan
creatief met de vakken om en verzin
nen zelf ook het nodige. Presentatie,
lef en samenwerking zijn natuurlijk
erg belangrijk. De cursus wordt afge
sloten met een voorstelling. Aan deel
name aan het Jongerenmuziek-
theater gaat een selectie vooraf
Cursusduur 15 lessen van 2 uur, les-
dag/tijd woensdag van 19.30-21.30,
start januari 2002. kosten €170
ƒ374,63 eenmalig.
Muziekonderwijs voor volwassenen
AMV voor volwassenen:
Bedoeld voor cursisten die voeger
geen gelegenheid hebben gehad
muziekles te nemen, maar wel graag
alsnog een instrument zou willen be
spelen, zelf aan muziek willen gaan
doen, omdat bijvoorbeeld een kind
naar de muziekschool gaat, al muziek
maken (b.v. in een koor) of veel naar
muziek luisterne en er meer van af
willen weten.
Bij voldoende belangstelling is er een
vervolgcursus mogelijk. Deze start in
het voorjaar van 2002
Start beginnerscursus woensdag 7
november van 20.45-21.45, duur 10
lessen van 60 minuten, kosten €80
ƒ176,30. Start vervolgcursus voorjaar
2002, duur 10 lessen van 60 minuten
Workshop stemvorming:
Speciaal voor mensen die graag in
een koor zingen of op een ontspan
nen manier wat meer over de zang
stem willen weten. Er wordt gewerkt
aan stemvorming (techniek om beter
te leren zingen) en aan koorvorming
(het samen zingen). Er worden work
shops licht en klassiek aangeboden,
gegeven door twee verschillende
docenten.
Cursusduur 10 lessen van 60 minu
ten, lesvorm tot 15 cursisten, start
Workshop klassiek (Mariken
Stoverinck) 29 augustus, workshop
licht (Claudia Rey) september, les-
dag/tijd Licht dinsdag, klassiek
woensdag, kosten €88,50 ƒ195,03.
Cursus koorscholing:
Deze cursus is bedoeld voor een heel
koor. De cursus koorscholing bestaat
uit de onderdelen 'stemvorming' en
'koorvorming'.
Cursusduur 10 lessen van 60 minu
ten, lesvorm koor of grote groep, start
(Foto Michlol Dokhor)
Jonge popmuzikanten van de popschool repeteren in de muziekkelder bij Time Out.
Als beginnende popmuzikanten
maakten we fout na fout, zonder
het zelf in de gaten te hebben. Je
wordt er wel groot en volwassen
van, maar het is toch handig als er
iemand over je schouders meekijkt
die je op je fouten wijst en vertelt
hoe het beter zou kunnen. Zonder
je daarbij in een keurslijf te persen.'
Aan het woord is Pinie, docent van
de drie jaar geleden door de Mu
ziek en Dansschool gestarte pop
school. De vijf bands die ex-
Nilsson gitarist begeleidt
presenteren zich woensdag vanaf
20.00 uur in Time Out. Volgend sei
zoen start de popschool ook een
opleiding voor volwassenen.
Twintig jaar zit Pinie inmiddels in de
popmuziek, genoeg om te weten dat
het leven van een popmuzikant vol
valkuilen zit. 'Ik had een gitaar en een
vriendje leerde me wat akkoorden,en
zo begon ik wat te pielen. Maar na
verloop van tijd was ik daarmee klaar
en heb een songboek gekocht. Daar
zat ik de hele dag uit te spelen. Later
kwam ik jongens tegen en die zeiden:
"Hé, speel jij gitaar, dan kun je wel bij
ons in de band." Nou, met vijfeneen-
half akkoord was de term spelen wat
overdreven, maar we gingen van
start. Toen ik wat meer akkoorden
kende, ben ik naar de muziekschool
gegaan. Een popschool was er toen
nog niet, maar van Jan Kühne heb ik
héél wat opgestoken.'
Inmiddels is Pinie zelf docent aan de
muziekschool, waar hij onder andere
les geeft in bespelen van een elektri
sche gitaar. En sinds drie jaar bege
leidt hij de leerlingen van de pop
school. gemiddeld genomen jongens
en meisjes die een jaar of drie
muziekonderwijs hebben gehad. 'Uit
de aanmeldingen stel ik een band
samen, waarbij ik rekening houdt met
de leeftijd. Het eerste jaar behande
len we de verschillende muziekstijlen,
zoals ska, reggae, rock'n'roll, blues
en noem maar op, zodat de kinderen
wat historisch besef krijgen en de
verschillende trucjes en techniekjes
leren. In het tweede jaar bepalen ze
een beetje hun richting. Zij kiezen één
nummer, ik een ander en daar oefe
nen we dan op. Ze leren zelf op hun
instrument hiaten in bepaalde num
mers in te vullen Een beetje impro
viseren.' Bands die in het derde jaar
zitten helpt Pinie bij het zelf schrijven
van nummers 'Hobgloblin is zo'n
band die voor het derde jaar mee
draait. Dat gaat hartstikke goed. Die
jongens beginnen een beetje een ei
gen stijl te krijgen. Een beetje punky.
De jongens gaan wat sneller door de
stof, zoeken zelf nummers uit, schrij
ven zelf nummers, bedenken speel-
partijtjes en arrangementjes. Het vol
gende, vierde, vierde jaar zullen we
dat nog verder uitbouwen.'
'Als door de wol geverfde pop
musicus is het natuurlijk oppassen
om beginnende muzikanten niet in de
richting te duwen die ik zelf graag wil.
Ik probeer ze aan te geven in welke,
door hen zelf gekozen, richting ze
kunnen groeien. Als een soort coach.
Ik heb wat dat betreft veel geleerd
van onze eigen producer bij Nilsson,
die ons hielp de muziek op de plaat
te zetten. Werken met een open vizier,
daar komen altijd leuke dingen uit.'
in overleg, kosten €88,50 ƒ195,
aparte prijs voor een heel kooi
Het Muziekschool Kamerkoor
Een gemengd koor dat zowel ki
lijke als wereldlijke muziek zal zjd
De eerste periode zal er aan eenD
koningen-project worden ge«
met als afsluiting een concert tj
januari 2002 De tweede periods
het thema 'liefde' zijn, met een
tend concert op 14 april 2002.
Cursusduur 25 wekelijkse repé
van 2 uur, met een kwartier pa.
lesdag/tijd donderdag 20.00-221
start donderdag 27 september,
ten €20,50 ƒ45,18 (p mnd 8 its
den).
Liedbegeleiding op de gitaar:
Deze cursus is bedoeld voorrad
senen die graag in een korte tijc
len leren om met de gitaar lieds
begeleiden. Centraal in deze Is
staat het spelen van akkoorden
het uiteindelijk zelfstandig begeé
van liedjes en songs.
Cursusduur 10 lessen van 60
ten, lesvorm groep, start na delei
vakantie, kosten €88,50 ƒ195,li
ij
Eenvoudige liedbegeleidingtj
piano:
Een cursus voor volwassene
moeite hebben met het notensa
maar toch graag piano willen sp
Aan de hand van akkoordsch:
wordt geleerdleuke ritmische!
leidingen te spelen die gebruikl
den bij liedjes. Er komen vet
lende stijlen aan bod (pop, a
blues).
Cursusduur 10 lessen van 60 rrr
ten, lesvorm kleine groepjes, «i
leerlingen, lesdag/tijd matrt
20.00-21.00, start maandag!'
vember, kosten €117,50 ƒ258,)!
Kinderliedjes begeleiden op
piano:
Een cursus voor ouders die 1
met hun jonge kinderen samen i
gen en deze zang op de piano «I
begeleiden, maar natuurlijk is a
cursus ook geschikt voor groot
ders en kleuterleidsters. Het isni
bedoeling de cursus samen mei
kind te volgen.
Cursusduur 10 lessen van 60 m
ten, lesvorm kleine groepjes, 6
leerlingen, lesdag/tijd maandag
20.00-21.00, start februan 20024
ten €117,50 ƒ258,94
Popschool voor volwassenen
Deze cursus is bedoeld voor li
gen die al geruime tijd muziek
en nu wel eens willen ervaren hooi
is om in een band te spelen, rt
een band spelen maar een beet/
een dood spoor zijn geraakt
bands die zich willen verbeteren
Cursusduur 8 lessen van 1 uur,
vorm groep/bandje, start na dek! tu
vakantie, kosten €115 ƒ253,43
Cursus liedjes schrijven:
Deze cursus is bedoeld voor vot»
senen die graag willen leren zelf'
teksten te schrijven, of die zelf d!
liedjes hebben geschreven.
Cursusduur 10 lessen van 60 m
ten, lesvorm groep, start na delf
vakantie, kosten €117,50 ƒ258.!
Instrumentale en vocale lessc
Voor volwassenen zijn verscl#
lesvormen mogelijk n.l mdivii'
wissellessen, koppellessen en
kaarten. Informatie hierover is
krijgbaar bij de administratie
Er wordt les gegeven in de volgf
vakken: blokfluit, dwarsfluit,
en saxofoon, trompet, bugel, cc*
en trombone, accordeon, P®
keyboard, elektronisch orgel en,;
orgel, gitaar, electrische gi®'
basgitaar, viool, cello, harp, slag*
zang, licht en klassiek.
Knipkaart:
Het is ook mogelijk om een knip«
voor tien lessen van dertig min/'
kopen. De lestijd wordt dan in* bis
leg met de betreffende docenlf ton
sproken. De knipkaart moet gd*
worden binnen een cursusjaar
ten knipkaart €245 ƒ539,91
Rl
kW
Wa;
de
bru
lijk
erk
Jol"
Sirr
Oej
nen
lam
sch
mar