Nieuw overleg bouw
>pslag wagenmuseum
Cjrom 'wartsjexels in het harL,
open kippenmest
niet op tijd weg?
Oude ijsbreker ramt
kade Oudeschild
Driejarige Demie wellicht jongste springer ooit
iüÜ
nder de pomp
Scherper toezicht
taxistandplaats
Autobanden
lek gestoken
ijglllllllli
Rijkswaterstaat legt schip aan de ketting
Boete voor vuur
op het strand
ra;-.:
Passantenhaven
Eyercoogh
Raadsleden maken
foto's vrijkomende
Texelse boerderijen
Proef het
eiland
in stand 21!
T E X E LS E^COU RANT
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 11596
VRIJDAG 20 JULI 2001
fertenties/abonnementen/bezorging:
ibaan 6
I MC Den Burg
loon 0222 36 26 00 - telefax 0222 - 31 41 11
iail: inlo0lenr.nl
schijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Redactie: Warmoesstraat 45, Den Burg
telefoon 0222 - 36 26 20, fax 0222 - 32 30 00
e-mail: redactie@texelsecourant.nl
Buiten werktijd: Gerard Timmerman, tel. 31 46 87
of 06-22 14 02 75
Losse nummers 1,80 0,82, abonnementsprijs 63,- 28,59 per half jaar.
iestuur van het Agrarisch en
Museum en de dorps-
missie van De Waal gaan op
termijn met elkaar om tafel
praten over uitbreiding van
pslag van het museum. Het
eg heeft plaats op initiatief
e gemeente. Bedoeling is een
likte oplossing te vinden voor
uimtekort van het museum
de opslag van wagens. Om-
mden en de dorpscommissie
egen de plannen om nieuwe
igruimte te bouwen aan het
ne Weggetje.
museum beschikt aan het
pe Weggetje over een ruimte van
25 meter waar wagens worden
slagen. Omdat deze overvol
wil het museum een nieuwe
g van 12 bij 25 meter laten bou-
aan het Groene Weggetje. Bur-
lester en wethouders zijn ak-
j met dat plan. Omwonenden en
(pscommissie van De Waal zijn
Zij hebben liever dat het mu-
nog eens goed doorzoekt naar
re locaties waar de wagens ook
lid zouden kunnen worden. Dat
sgaven ook de politieke partijen
•sde commissie Ruimte, Wonen
anomie aan wethouder Daan
mg. Zij vonden dat het college
ret een nieuw voorstel moet ko
og zei het advies mee te nemen
het college. Officieel hoeven
meester en wethouders geen
smming aan de partijen te vra-
.oor de uitbreidingsplannen,
het onderwerp gevoelig ligt,
b en w het wel voor aan de
•ssieleden. Schilling wilde niet
de toezegging doen of het col-
sch bindt aan het uiteindelijke
svan de partijen.
Schuur
>d uit het publiek noemde tij
vergadering de schuur van
ikkert aan de Laagwaalderweg
ogelijke locatie voor opslag. De
jr staat te koop. Secretaris Tilly
Leenders van de dorpscommissie
zegt dat desgevraagd een reéle op
tie te vinden Ook andere leeg
staande schuren zouden volgens
haar in aanmerking kunnen komen.
'Er zijn recent een aantal boeren ge
stopt. Er zijn er drie of vier die hun
koeien weg hebben gedaan.'
Volgens voorzitter Klaas Eelman van
het museum is aankoop van de
schuur van Kikkert echter geen haal
bare kaart. 'Tijdens de vergadering
werd een bedrag van vijf ton ge
noemd voor een deel van de schuur.
Nieuwbouw kost ons een derde.
Neem je een gebouw van vijf ton, dan
zouden anderen veel moeten bij
springen.' Nieuwbouw aan het
Groene Weggetje kost volgens
Eelman rond de anderhalf ton.
Een bestaande schuur in de buurt
van De Waal voor opslag gebruiken,
is volgens Eelman evenmin haalbaar.
'Dat zijn veelal stolpen. Die zijn niet
geschikt om met de machines te
manoevreren.' In de nieuw te bouwen
loods is een breed gangpad gepland,
waardoor gestalde wagens eenvou
dig naar binnen of naar buiten gere
den kunnen worden. Eelman: 'Dat
maakt het mogelijk om doelmatiger te
werken.'
Veiligheid
Volgens Eelman speelt veiligheid ook
een rol bij de keuze voor het Groene
Weggetje. Verder weg gaan zitten,
zou volgens hem gevaarlijke situaties
opleveren bij het halen en brengen
van wagens. Ti|dens de commissie
vergadering werd geopperd dat het
bestuur dan wel een paar jongeren uit
het dorp te hulp zou kunnen roepen.
De voorzitter betwijfelt dat. 'Ik heb
daar geen vertrouwen in. Als je ziet
hoe moeilijk het is om jonge mensen
nu al te interesseren voor de oude
wagens.' Het museum gebruikt elk
jaar wagens die bij een thema pas
sen. De rest blijft in de stalling staan.
Wagens worden met de hand of met
een trekker gehaald en gebracht.
Volgens Eelman hoeft het museum
na de uitbreiding de opslag niet ver-
akkerbouwers die onlangs
enmest aangeleverd kregen
it het Russische schip Amur
ien van de gemeente bericht
d dat zij de mest binnen vier
in over hun land uitgereden
len hebben. De milieuofficier
justitie is daarvan op de
|te gesteld.
laat het college weten naar
ding van vragen die de raads-
e van GroenLinks had gesteld
het geruchtmakende mest-
port naar Texel. Het door de
e gesuggereerde verband tus-
leTexelse stuifdekregeling en de
snng van de kippenmest wordt
het college ontkend. 'De voor
de redenen dat Texel een zo
hoeveelheid mest ten deel is
kunnen worden gevonden in
inwezigheid van de haven en de
«dvan de plaatselijke Agrifirm-
«nanager' Het college consta-
'uitbreiding van de haven in
tescMd is nog maar net klaar,
uisal te klein.
10SZO?
'isbreker probeerde alweer
'nieuwe doorbraak te force-
teert dat de vrijstelling van de onder
werkplicht hier oneigenlijk wordt
gebruikt, wat het voordeel voor de
agrariërs nog wat groter heeft ge
maakt. Maar ook met een onderwerk
plicht zou de kippenmest waarschijn
lijk op het eiland zijn afgeleverd.
Het college deelt naar aanleiding van
de GroenLinks-vragen verder mee
dat het lossen van de mest volgens
de milieueisen is gebeurd. Er is wei
nig aan te doen dat dit met veel
stankoverlast gepaard ging. De
penetrante zurige stank levert geen
gevaar op voor de volksgezondheid:
de mest bevat geen giftige stoffen.
De her en der neergestorte hopen
mest liggen er nu zonder vergunning.
Naar de letter van de wet zijn het 'in
richtingen' waarvoor een milieu
vergunning nodig is. Als zo'n vergun
ning zou worden verleend zou als
voorwaarde gelden dat er een
vloeistofdichte verharding onder
komt en dat de hoop ook wordt af
gedekt om te voorkomen dat hemel
water vermengd met mest uit de ho
pen vloeit. In dit geval is dat (nog) niet
aan de orde omdat het een kortston
dige situatie betreft. De hopen moe
ten wel binnen vier weken zijn uitge
reden.
Op de vraag of de kippenmest wordt
meegeteld in de mineralenbalans of
als stuifdek wordt aangemerkt ant
woordt het college dat alle mest in de
mineralenbalans moet worden mee
genomen, dus ook stuifdekmest. Als
blijkt dat meer mest is aangevoerd
dan de regels toestaan, moet
naheffing worden betaald.
Het is twijfelachtig of alle betrokken
akkerbouwers erin zullen slagen de
kippenmest binnen de gestelde ter-
mi|n uit te rijden. Als de tijd is verstre
ken zal van de situatie op alle adres
sen een opnamerapport worden
gemaakt door de gemeentelijke afde
ling milieubeheer, wat het begin van
een strafrechtelijke procedure kan
zijn.
der uit te breiden. 'Hier kunnen we
jaren mee vooruit. Bovendien is de
groei eruit, het aanbod van wagens
wordt steeds kleiner.' Commissie
leden en insprekers betwijfelen dat.
Arthur Oosterbaan (GroenLinks)
vroeg daarom of het museum een
collectieplan heeft. Ben woordvoer
ster van de gemeente zegt ook aan
de hand van een collectieplan te wil
len kijken naar alternatieve locaties.
Volgens Eelman is in het beleidsplan
van het museum opgenomen welke
vereisten er worden gesteld aan de
collectie.
Jan Koolhof (CDA) adviseerde het
bestuur van het museum tijdens de
commissievergadering nadrukkelijk
om de zoektocht naar uitbreiding
toch wat breder op te zetten.
Veel uitgaanders die na afloop van
een avondje stappen in De Koog naar
huis willen, wachten niet op de voor
geschreven taxistandplaats, maar
lopen de taxi's tegemoet, om sneller
te worden opgepikt. En er zijn ook
taxichauffeurs die hun passagiers
afzetten op plaatsen waar dat met is
toegestaan. Een ongewenste situatie
waartegen de politie maatregelen
heeft aangekondigd. Deelnemers aan
het zomeroverleg over De Koog (po
litie, gemeente en ondernemers en
andere belanghebbenden uit de bad
plaats) doen een dringend beroep op
het publiek en de taxichauffeurs om
mee te werken aan het beperken van
de overlast. Dat betekent het gebrui
ken van de taxistandplaatsen voor
het afzetten en ophalen van passa
giers op de voorgeschreven plaats.
De politie zal niet aarzelen om bij
overtreding bekeuringen uit te delen.
Onbekenden hebben in de nacht van
dinsdag op woensdag huisgehouden
in het wagenpark van De Koog. Op
de Badweg en de Nikadel en in de
Boodtlaan en de Bremstraat werden
enkele tientallen banden van gepar
keerde auto's lekgestoken. Gisteren
hadden zo'n vijftien eigenaren aan
gifte gedaan van de vernieling van
éên of meer bandenWie de dader(s)
aan het werk heeft gezien, wordt ver
zocht contact op te nemen met de
politie, tel. 0900 - 8844.
!T"Wrtb' m
Omdat de verzekeraar van de Navigator zich woensdag niet garant stelde voor betaling van de schade aan de kademuur, werd het
schip aan de ketting gelegd. Op de achtergrond is de schade aan de kade zichtbaar
Een defecte telegraaf aan boord
van het motorschip Navigator was
er de oorzaak van dat het vaartuig
dinsdagavond omstreeks 23.15 uur
met een snelheid van 7 knopen de
kade van de haven Oudeschild
ramde. Een schadepost die door
Rijkswaterstaat wordt geraamd op
ƒ55.000,-. Omdat de borgstelling
voor dit bedrag uitbleef, werd het
onder Nederlandse vlag varende
vaartuig aan de ketting gelegd.
De Navigator, een in Polen gebouwd
schip, was met twaalf opvarenden
vanuit Rotterdam onderweg naar een
dok in Harlingen om te worden ver
bouwd tot motorjacht. Doordat naar
eigen zeggen de marifoon niet
werkte, verliep de communicatie tus
sen havenkantoren in Den Helder en
Oudeschild moeizaam. Eigenlijk zou
het schip een tussenstop maken in
de haven van Terschelling, maar
omdat die vol lag, werd koers gezet
voor Texel. Eerder die dag hadden
veel charterschepen al dezelfde keus
gemaakt, waardoor havenmeester
Hans Boks 's avonds een record
aantal van 61 bruine vlootschepen
binnen had. Toen de Navigator haven
van Oudeschild binnenliep, stond
een loods aan het roer. Doordat de
telegraaf, die de verbinding vormt
tussen de stuurhut en de aandrijving,
het had begeven, kon het schip geen
snelheid minderen. Even dreigde het
vaartuig recht op het afgemeerde
rondvaartschip de Witte Zeehond af
te stevenen, wat op een regelrechte
ramp had uitgedraaid Aan boord
waren namelijk nog mensen aan het
werk en bij een aanvaring zou de
gepantserde boeg van de Navigator
het rondvaartschip zeker hebben
doorboord. Dankzij de stuurmans
kunst van de loods boorde de Navi
gator zich tussen de Witte Zeehond
en een afgemeerde klipper. De
schade aan de meerpaal, gording en
deksloof van kademuur bleek groter
dan aan het schip, het gevolg van de
verstevigde boeg om in het ijs te kun
nen varen, Tijdens de manoeuvre die
volgde ging een raam van het schip
van Hutjes aan diggelen en liep de
klipper een gebroken boegspriet op.
Vervolgens dreef de navigator af en
door de lage waterstand raakte het
met de achtersteven aan de grond.
Doordat voorkant een draaiende be
weging maakte, kwam het 32,50
meter lange en 213 ton zware vaar
tuig dwars voor de ingang van de
(Foto Gentri Timmerman)
Noorderhaven te liggen, die daardoor
was geblokkeerd. Om te voorkomen
dat het schip nog meer schade in de
volle haven zou aanrichten, werd het
provisorisch vastgemaakt. Dit ge
beurde echter met afdoende, waar
door ook schade werd toegebracht
aan de TX10 'Emmy'.
De Texelse politie was al vanaf de
komst van de Navigator ter plaatse.
Gistermorgen arnveerde de waterpo-
litie, die een onderzoek naar het in
cident instelt. Het was overigens niet
de eerste aanvaring in de vernieuwde
haven. Bij het vertrek van het Russi
sche schip Amur, dat kippenmest op
Texel afleverde, sneuvelde een zo
goed als nieuwe paal.
Gistermiddag meerde de Duitse
sleepboot Hamburg af naast de Na
vigator en leek het erop dat het schip
zou vertrekken. Maar het vaartuig
was kennelijk nog niet vrijgegeven en
werd afgemeerd naast het dok, zodat
het bij het binnenlopen van de kotter-
vloot niet in de weg ligt.
Drie mannen in de leeftijd van 20 tot
23 jaar en afkomstig uit Hilversum,
Ettenleur en Helmond werden in de
nacht van dinsdag op woensdag
bekeurd omdat ze op het strand bij
paal 20 een kampvuur hadden ge
maakt. Eén persoon nam de benen
toen hij de politie zag komen en ont
liep daardoor een boete van honderd
gulden.
De bijna driejarige Demie Landsman
uit Midden-Eierland maakt grote kans
opgenomen te worden in het Guiness
Book of Records. Ze is wellicht het
jongste kind dat ooit een parachute
sprong heeft gewaagd. Ze deed dat
maandag rond 18.00 uur, stevig vast
geketend aan haar vader Herman,
instructeur en bedrijfsleider van het
Paracentrum, voor wie het de
10.300s'e sprong was. Landsman:
'Demie is als het ware opgegroeid
tussen de para's Ze komt regelma
tig in het Paracentrum en ook haar
moeder Kanna springt regelmatig. Ze
is al een paar keer in een vliegtuigje
mee omhoog gegaan en weet dus
wat hoogte is. We hadden haar al
eens gepolst of ze ook met een
sprong wilde maken, maar tot vorige
week weigerde ze dat resoluut. Maar
maandag gaf ze aan dat ze wél wilde,
mits haar moeder gelijktijdig zou
springen.' Zodoende sprong het
grootste deel van de familie Lands
man (de jongste zoon bleef achter) op
14.000 voet (zo'n vier kilometer)
hoogte gezamenlijk uit het vliegtuig.
Een minuut lang suisden ze met een
snelheid van 180 km per uur naar be
neden, waarna op 4.000 voet de pa
rachute werd opengetrokken en het
drietal na een minuut of zes, zeven
onder de matras te hebben gehangen
een zachte landing maakte 'Ik heb
natuurlijk met allerlei mensen, van
jong tot oud, tandemsprongen ge
maakt, dus het zou niet uit moeten
maken. Maar om zo met mijn eigen
Veilig vastgesnoerd aan haar vader Herman suist Demie Landsman tijdens haar eerste parachutesprong met een snelheid van 180 ki
lometer per uur naar beneden. 'fi"°
vlees en bloed aan een parachute te
hangen, is toch een heel bijzonder
gevoel', wilde de geroutineerde
Landsman achteraf wel bekennen.
Zijn dochtertje vond het avontuur
aanvankelijk erg spannend, maar vol
gens haar moeder had ze het prach
tig gevonden. 'De video die ervan is
gemaakt, heeft ze héél wat keer be
keken.' Haar sprong leverde de
Landsmannen en het Paracentrum
een hoop publiciteit op. Karina
Landsman stuurde de film die Hans
van Marwijk had gemaakt bij wijze
van grap op naar persbureau Reuter,
met als gevolg dat de sprong via CNN
over de hele wereld is uitgezonden.
Beelden waren ook te zien op het
NOS journaal en de actualiteiten
rubriek Hart van Nederland. Een jour
nalist van BBC London die Lands
man gistermorgen te woord stond,
dacht er het zijne van Hij heeft zelf
ook een dochtertje van twee en
moest er niet aan denken om haar
van vier kilometer hoogte uit het
vliegtuig te laten springen. Lands
man: 'Ik begrijp best waarom hij dat
zegt, hij heeft immers geen 10.000
sprongen gemaakt en heeft er geen
idee van hoe veilig het is. Aan
parachutespringen kleeft toch het
imago van risicosport. Als er al iets
over in de krant komt, is dat meestal
niet het goede nieuws. Natuurlijk gaat
er wel eens wat mis, maar dankzij het
goede materiaal, het verbeterde ma
teriaal en de goede opleiding, is het
allemaal een stuk veiliger geworden.'
Landsman benadrukt dat de sprong
geen publiciteitsstunt is geweest. Ze
wilde het echt zelf.'
Een vurig pleidooi van voorzitter Jook
Nauta ten spijt, ziet het er toch naar
uit dat de Stichting Passantenhaven
Oudeschild afstand moet doen van
het erfpachtrecht voor de oude
passantenhaven, wil het in aanmer
king komen voor de bijdrage van een
half miljoen gulden van de gemeente
en het fonds Kop of Munt. Raadsle
den toonden zich hierover gistera
vond opvallend eensgezind.
Pagina 4
De NJHC mag 24 bedden verplaat
sen van jeugdherberg Panorama op
de Hogeberg naar een nieuw te bou
wen accommodatie van jeugdher
berg de Eyercoogh aan de Pontweg.
Dat advies gaven vijf van de zes po
litieke partijen tijdens de commissie
vergadering Ruimte, Wonen en Eco
nomie aan wethouder Daan Schilling.
Pagina 5
Bewoners van (voormalige) boer
derijen in het buitengebied moeten
niet verrast opkijken als ze raads
leden Jan Koolhof (CDA), Arthur
Oosterbaan (GroenLinks), Maria
van der Spek (WD) en Hans Roe
per (PvdA) met een camera het erf
zien opstappen. Ze maken foto's
voor een inventarisatie over het
(her)gebruik van agrarische ge
bouwen, een project waartoe het
Gewest Kop van Noord-Holland
het initiatief heeft genomen.
Het gebruik van vrijkomende agrari
sche gebouwen is een actueel onder
werp. Veel boeren geven de pijp aan
Maarten, met als gevolg dat boerde
rijen niet meer op de traditionele wijze
worden gebruikt. Vaak blijven de be
treffende veehouders woonachtig op
het bedrijf, waarbij het inkomen op
een alternatieve wijze wordt verdiend,
bijvoorbeeld door de verhuur van het
melkquotum, een baan in loondienst,
het houden van mestvee of schapen,
akkerbouw, caravanopslag, kampe
ren bij de boer of andere toeristische
activiteiten. Maar er zijn ook boeren
die hun bezit verkopen Een ontwik
keling die zich niet alleen op het ei
land voordoet, maar in de hele pro
vincie en reden is voor GS om mee
specifieke regel te gaan stellen aan
het gebruik van agrarische gebou
wen. Want sommige vormen van ge
bruik kunnen ongewenst zijn.
Maar een goed overzicht van het
huidige gebruik van voormalige boer
derijen ontbreekt tot dusver. 'Alleen
door gebruik te maken van een goed
overzicht van goede en slechte voor
beelden uit de regio is het mogelijk
om alle betrokken partijen duidelijk te
maken wat het probleem is of kan
worden', stelt het gewest het een
goed idee te vinden als bestuurders
van de gemeenten zelf goede en
slechte voorbeelden aandragen. Om
de foto's te nemen, kregen de raads
leden tijdens de bijeenkomst van de
commissie Ruimte, Wonen en Eco
nomie ieder een camera uitgereikt.
(IM ADVERTENTIE)
(Advertentie)
yntw "Zwart--Jtk th la bw btrt-
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkri jgbaar op
Spinbaan 6.