lanny van der Steeg bevaart de zeven
r
Berger moet
klaar zijn om
dag en nacht
te vertrekken
t
F amilieberichten
.TEXELSE J COURANT'
Orgel en hobo
in RK kerk
van Den Burg
emeente betaalt
niet mee aan
rnieuwd EcoMare
Twee concerten
Fluitkwartet
De boer op
bij Donatus
Wat ik zeggen wou...
••v;v
Eén pakje boter?
Groene routes
gaan weer open
Iedereen bedankt
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2001
ar
,ny van der Steeg, geboren op Texel, opgegroeid in Zwolle,
sinds twaalf jaar weer woonachtig op Oost, bevaart al
js zijn achttiende de wereldzeeën. Hij begon in de sleep-
rt, stapte over op zwaar transport, versleepte alles wat los
i/ast zit en werkt nu al weer vijftien bij de bergingsdienst van
ïrma Wijsmuller in IJmuiden. Van Argentinië tot Rusland en
rterug, voor de kust van Nederland. Niks om ophef over te
<en, vond hij, maar bemanningsleden van een schip in nood
iben daar ongetwijfeld heel andere ideeën over en wij van
Texelse Courant ook.
kostte enige overredingskracht
ïem over te halen voor een inter-
|k hoef niet zo nodig in de
,'zei hij. 'Is het nou zo belangrijk
ik doe?' Maar na een paar weken
snktijd, waarin hij weer voor een
imgsklus was weggeweest, gaf
jch toe. Gelukkig maar, want er
er zijn werk en persoon best iets
■rtellen
der Steeg werd 46 jaar geleden
jren in de Kikkertstraat te De
<sdorp en woonde een jaar met
juders bij hoeve Plassendaal, tot
lezin verhuisde naar Zwolle, waar
vader oorspronkelijk vandaan
Tildens zijn middelbare
loltijd werkte hij in de weekenden
e vakanties als knechtje bij een
er en aanvankelijk leek dit hem
jen aardig beroep. Toch kwam hij
:ht op de middelbare zeevaart-
jol in Zwolle, als leerling-machi-
Van der Steeg stoomde door
de hogere zeevaartscholen van
:ht en Amsterdam en via een
moemde rangenopleiding
in studie en werk op zee elkaar
jselen - bracht hij het in 1982 tot
;e machinist. Waarom hij voor de
roos, is hem zelf met helemaal
ïlijk. Er zit weinig golfslag in de
ie. Zijn vader zat in de horeca en
ipa van moeders kant was de bij
ren nog wel bekende groente-
Willem Vendel van Zuid-Haffel.
(1 een oom, ook een Willem Ven-
heeft een tijd op een kotter ge-
Maar ander zeemansbloed
in de familie nooit gestroomd,
lalom geroemde zeemansleven
erkelijk zo avontuurlijk en roman-
Het is maar hoe je het bekijkt,
Van der Steeg. Varen betekent
ange tijd van huis zijn en veel van
ezinsleven missen, al is daar de
Ie |aren veel verbetering in geko-
Mijn eerste reis duurde acht
iden. We maakten met een
nsleepboot een kustreis naar
ind en gingen vandaar met een
r schip door naar het Caribisch
id en naar Zuid-Amerika. Slepen
zich met zo spectaculair en er
it meer zoveel aan als vroeger,
je met allemaal Hollanders zat.
estaat het gros van het perso-
jitbuitenlanders: Polen, Russen,
lijnen. Die buitenlandse koks zijn
■amp. Bakken om elf uur patat
s om één uur koud opgediend
.gieten de aardappels niet af of
en je biefstuk helemaal door. En
int met die buitenlanders niet
irjassen. Bij de berging vind ik
euker. Dat is ook veel avontuur-
Wij hebben van alles versleept:
en, baggermolens, booreilan-
ie kunt het zo gek niet beden-
In principe kun je alles slepen,
en paar jaar ben ik overgegaan
mar transport. Je moet je zo'n
J ongeveer voorstellen als een
zonder wanden. Er zit een mo-
voorop staat een brug en het
zit tijdens het laden en lossen
onder water. Op die manier kun je
grote staande booreilanden versle
pen. Drijvende booreilanden versleep
je weer anders. Afhankelijk van de
vorm, vierkant of zeshoekig, liggen ze
aan acht of twaalf ankers. Het leggen
en lichten van die ankers gebeurt ook
door ons. Zo'n booreiland is zeven
verdiepingen hoog en heeft nog hon
derd meter onder water liggen.'
Mayday
Het saaiste onderdeel van de sleep-
vaart is het op station liggen. 'Op
wacht op een ander zijn narigheid. De
zee is een beetje onderverdeeld in
regio's. Zo ligt Smit Rotterdam bij Las
Palmas, de Canarische eilanden. Wij
van Wijsmuller liggen meestal bij
Lands End, Cornwall. Heel strate
gisch voor het Kanaal, de Ierse Zee,
de Atlantische Oceaan, de Golf van
Biskaje... Nu komen de berichten via
GSM of via de satelliet, maar in de
beginjaren zaten de marconisten de
hele tijd de ether uit te luisteren op de
noodfrequentie. De berichten kwa
men in morse binnen. Het was veel
spannender. Op mayday mayday
ging je varen en dan ging het erom
wie het eerste was en of de kapitein
van het in nood zijnde schip jouw
Lloyds Open Form - no cure no pay
we doorgevlogen naar een graanboot
die een aanvaring had gehad en op
zee gelost moest worden. Het is ook
gebeurd dat voor een baggerklus de
boeien van de vaargeul verlegd wa
ren en de loods niet was ingeseind.
De meeste boten liggen zo diep mo
gelijk om zoveel mogelijk lading te
vervoeren. Als er dan een zandbank
ligt, die je niet verwacht... Pech.
Brand komt ook nogal eens voor. Of
er gebeuren van die stomme dingen,
zoals laatst bij Jemen. Een autoboot,
elf dekken hoog, helemaal volge
laden met dure, luxe auto's voor Ja
pan - Mercedessen, BMW's, Audi's,
alles te organiseren. Het is verbluf
fend te zien hoe snel voorraden en
werkmateriaal als slangen, pompen,
stroomkabels, compressoren, gene
rators, lasapparatuur en zuurstof
cilinders vanuit het depot gereed
staat om ingevlogen of verscheept te
worden naar de plaats van de ramp.
Ook plaatselijk wordt wel materieel
ingehuurd, evenals personeel. Een
heel circus wordt met grote accura
tesse in gang gezet. Ook de berger
moet met dezelfde snelheid op
Schiphol staan, klaar om te vertrek
ken,
'Het gebeurt regelmatig dat ik thuis
Porches - vaart tussen de boeien
door in de vaargeul waar de route
uitgebaggerd werd. Halverwege
komt een tegenligger en de autoboot
krijgt het commando terug te varen,
omdat de geul te smal was om elkaar
te passeren. Doordat er een te sterke
wind stond, haalde het schip de draai
niet en liep aan de grond. Wij hadden
een contract in de Perzische Golf en
kwamen toevallig langs. Een mooie
klus. Het eerste wat we standaard
doen, is de brandstof eruit halen.
Voor het milieu. Het milieu wordt
steeds belangrijker, gelukkig, en de
schadeclaims zijn bij rampen ook niet
misselijk. We dichten scheuren en
gaten, halen de lading eruit. We be
rekenen de diepgang, brengen een
anker in zee om daarop te trekken en
dan is het wachten op springvloed.
Voor deze klus hebben we nog zes
Danny van der Steeg poseert bij een schilderij van het schip waarmee hij zijn eerste reis
(Foto Coma Timmer)
lokale sleepboten moeten inhuren om
het te klaren. Op het onderste dek
stonden zestig VW's. die allemaal
met zware olie besmeurd geraakt
waren. Ze waren met meer zoveel
waard.'
Video
Ik krijg een paar video's mee over het
berg- en sleepwerk. Als ik ze thuis
rustig bekijk, ben ik diep onder de
indruk van wat deze mannen verzet
ten en wat voor een knowhow ze in
huis hebben. Je moet toch wel uit
speciaal staal gegoten zijn voor dit
werk. Op het hoofdkantoor in
IJmuiden is iedereen na een oproep
direct in hoogste staat paraatheid om
- accepteerde. Soms liep het inder
daad uit op no pay. Met twee jobs per
winter kan het uit. De berger krijgt een
percentage van de waarde van het
schip en van de lading. De hoogte
van dat percentage wordt bij Lloyds
in Londen door advocaten uitgevoch
ten. Hoe moeilijker de berging, hoe
meer geld het oplevert. Veel rampen
op zee komen door menselijke fou
ten. Mijn laatste klus was een erts
tanker bij Rio, die de bocht te ruim
had genomen en aan de grond kwam
te zitten. Een ander schip met kranen
is erbij gekomen en we hebben de
lading overgezet tot het schip weer
voldoende drijfvermogen had om
vlotgetrokken te worden. Vandaar zijn
iets denk te kunnen klussen. Maar na
één telefoontje ligt de zaak weer we
ken plat.' Pas nog dacht Van der
Steeg de plafonds in zijn zomerhuisje
te vernieuwen. Net toen alles er uit
lag, kreeg hij bericht dat hij vier uur
later op hét vliegveld werd verwacht.
Echtgenote Gonda doet er niet moei
lijk over. 'Ik ben er aan gewend. We
kunnen nooit echt iets afspreken, dus
ik neem het maar zoals het valt. Soms
verras ik hem, zoals een paar jaar
terug op onze trouwdag. Hij was al
een paar weken aan een berging be
zig bij IJsland en ik ben er stiekem
heengegaan. Dat was erg leuk. Hij
kon één dag vrij nemen en we zijn
met een auto het binnenland ingere
den. De andere dagen heb ik mezelf
vermaakt. Daar raak je aan gewend,
't Is met anders.' Van der Steeg: 'Ik
heb één keer een jaar gehad dat ik
van de tweeënvijftig weken er maar
zes thuis was. Dan kom je sociaal wel
tekort. Maar tegenwoordig heb je na
tien weken recht op verlof. Je laat je
aflossen en vliegt naar huis. Ik ben
ook met iedere keer tien weken weg.
Als een klus klaar is en het schip te
rug in veilige haven, dan gaan wij ook
naar huis. Tenzij er iets onverwachts
gebeurt.'
Baggermentaliteit
'Als je in de bagger werkt, ben je ge
richt op productie: zoveel kuub zand
of stenen per dag. In de berging werk
je op resultaat. Je gaat achter elkaar
door tot alles onder controle is en
maakt wachten van twaalf en veertien
uur.' Van der Steeg heeft al slepend,
baggerend en bergend zo ongeveer
overal op de wereld gewerkt. Behalve
bij Australië. 'Dat land is zo afge
schermd door vakbonden, daar kom
je als buitenlandse berger niet tus
sen.' Een plek waar hij wél tussen
kwam, maar zelf liever weg wou, was
de Perzische Golf.Daar zijn we twee
maanden bezig geweest een Iraans
schip dat door Irak was aangescho
ten weer drijvend te krijgen. Je knijpt
hem al die tijd als een ouwe dief dat
een Irakees oorlogsschip je zal op
blazen. Als je aangevallen wordt, kun
je wel met moeren en bouten terug
gooien, maar dat schiet met echt op
We kregen voor die klus een dubbel
salaris, maar zoiets wil ik nooit meer.'
'Ik heb nog twee jaar in Algerije ge
zeten, bij de aanleg van een gas-
terminal. We hebben daar met beton
blokken grote pieren in zee gebouwd.
Dat was slecht werk. Lastige autori-
lander Prins (orgel) en Frans
tfriks (hobo) verzorgen dins-
het achtste zomeravond-
cert in de serie die wordt geor-
iseerd door de Raad voor het
lerwerk van de Texelse kerken.
- trband met de restauratie van
lervormde kerk van Den Burg
dt uitgeweken naar de katho-
E kerk in hetzelfde dorp.
sen Hendriks zijn nog betrekke-
mge musici, die desondanks flink
Ervaring hebben opgedaan. De in
geboren Prins studeerde bij
s Bons te Maassluis en aan het
nklijk Conservatorium te Den
waar hij de diploma's voor
irend musicus orgel en het
praktijkdiploma kerkmuziek be
haalde. Momenteel is hij cantor-orga
nist van de gereformeerde kerken te
Honselersdijk en Maassluis. Daar
naast begeleidt hij de
zaterdagavondmissen in de English
Speaking Church of Den Haag. Hij
componeert, geeft geregeld concer
ten en treedt op met -vocale en
instrumentale solisten en ensembles.
Frans Hendriks (1978) speelt sinds
zijn jeugd hobo en studeerde bij
Danielle Kreeft, hoboïst bij het Gel
ders Symphonieorkest. Thans stu
deert hij hobo aan het conservato
rium in Den Haag. Hij nam deel aan
diverse concoursen.
Samen biedt het duo een gevarieerd
programma met klassieke en moder
nere muziek, van onder anderen
Hummel. Bach, Britten en Widor. Het
concert in Den Burg begint om 20.15
uur. De toegang is gratis. Na afloop
wordt gecollecteerd ter bestrijding
van de kosten.
W hebben besloten niet bij te
flen in de kosten van de inmid-
voltooide vernieuwing van
Ware. De directie van het cen-
i voor wadden en Noordzee
om ƒ100.000,- gevraagd,
de de kosten van de brand-
dings- en ontruimings-
illatie.
Male kosten van de vernieuwing
Pen ƒ12 miljoen. De Stichting
!ls Museum heeft het grootste
daarvan gefinancierd met bijdra
ai sponsors, particuliere fond-
bijdragen van rijk en provin-
is nu nog een tekort van 1
miljoen. Volgens de directie is dit te
kort voor een belangrijk deel terug te
voeren op de extra kosten die ont
stonden door aanscherping van de
regelgeving van brandmeldings- en
ontruimmgsinstallaties. Het leek haar
daarom redelijk dat de gemeente dit
onderdeel voor zijn rekening zou ne
men.
Het college denkt daar heel anders
over. De vernieuwing was een initia
tief van EcoMare zelf en de
aanscherping van de regelgeving
voor de brandmeldings- en
ontruimingsmstallatie is een zaak van
de rijksoverheid. De handhaving van
die regels is weliswaar een taak van
de lokale overheid, maar dat hoeft
nog niet te betekenen dat er dan ook
betaald moet worden.
Het Nederlands Fluitkwartet, dat net
als in de zomer van 2000 een tournee
langs de Nederlandse Wadden
eilanden maakt, geeft twee concer
ten op Texel. De eerste is op maan
dag 13 augustus in de hervormde
kerk van Oosterend, de tweede een
dag later in de hervormde kerk van
De Waal. Het kwartet bestaat uit
longe musici, die allen afstudeerden
aan het Sweelinck Conservatonum te
Amsterdam en ieder afzonderlijk ge
regeld optreden met diverse ensem
bles en orkesten. Concerten brach
ten hen al naar Rome, Parijs,
Bayreuth, Japan en Boedapest en nu
dus - opnieuw - naar Texel. De vier
fluitisten, die vorig jaar met vier 'nor
male' dwarsfluiten het eiland betra
den. nemen nu ook alt-, bas- en
piccolofluiten mee. Ze beloven een
'afwisselend zomers programma' ten
Kalveren eten geven en de koeien op
stal brengen alvorens ze worden ge
molken. Het zijn een paar werkzaam
heden waarmee kinderen van 7 tot en
met 12 jaar de medewerkers van de
biologische zuivelboerderij Sint
Donatus iedere donderdag van 14.30
tot 16.30 (met ingang van 16 augus
tus) een handje mogen helpen. Al
doende leren ze wat de dagelijkse
werkzaamheden op een boerenbe
drijf zijn. Het dragen van laarzen en
oude kleren bij deze nieuwe activiteit
- die 'De boer op bij Donatus' is ge
noemd - wordt aanbevolen. Opgave
in de winkel bij het bedrijf. Deelname
kost ƒ12,50.
In 1998 liep bij Vlieland een met veevoer geladen Pools vrachtschip aan de grond. Een sleper van Wijsmuller, met Van der Steeg als
opvarende, trok de schuit weer vlot.
teiten, die steeds de boel stagneer
den en zo corrupt als de pest waren.
Overal moest je ze cadeautjes voor
geven: een hamer, een accu, een
staalborstel.. De hoofdaannemer
was een Joegoslaaf en toen de oor
log in Joegoslavië uitbrak, was er
geen geld meer om ons te betalen. Ik
had op het werk kennis gemaakt met
een oudere Algerijn en die nodigde
me nogal eens thuis uit. Dat was wel
weer leuk, anders zit je maar op je
hotelkamer. In Algerije eten de vrou
wen en de mannen thuis apart en
toen ik hem vroeg om zijn vrouw te
bedanken voor het lekkere eten, ging
dat niet door. Stel je voor! Als hij haar
opdracht gaf om lekker te koken, was
het met meer dan normaal dat ze dat
ook deed en daar hoefde ze met voor
bedankt te worden. Op een keer had
ze een herstelwerkje aan een kleding
stuk voor me gedaan en ik zei: ""Nu
moet je je eens even aan mij aanpas
sen en je vrouw roepen, zodat ik haar
bedanken kan." Dat gebeurde, maar
ik bracht de vrouw er enorm mee in
verlegenheid. Ze wist met wat ze er
mee aan moest. Het was dus niet
zo'n goed idee.'
Toen de firma Wijsmuller in Spanje
twee sleepboten liet bouwen, werd
Van der Steeg er als bouwopzichter
belast met het toezicht op de kwali
teit van de schepen. 'Ik moest de
bouwtekeningen doornemen met de
werf, eventuele veranderingen aan
brengen en zelfs adviseren bij de
kleuren van de inrichting Gonda had
net thuis van alles geschilderd en ik
heb die kleuren ook maar aangehou
den.' Een stel mensen met wie hij
bevriend raakte, Maria en Jesus, had
in de sacristie van een leegstaande
kerk een café. 'Zodoende at ik vaak
bij Jezus en Maria. Dat doet met elke
Texelaar.'
IJsland
'De mooiste klus tot nog toe vond ik
het opruimen van een containerschip
bij IJsland. Een nieuw containerschip
met motorpech was met slecht weer
voor de kust voor anker gegaan. Het
anker was gaan krabben en het schip
kwam geknikt op het strand terecht.
Total loss. Het was in februari en ik
weet nu waarom IJsland IJsland heet.
Verschrikkelijk koud was het! Maar
wel mooi. We hebben eerst alle olie
eruit gehaald en toen moesten de
containers van dek. Er waren er ver
schillende kapot. Eén helemaal vol
met Gouden Gidsen. De IJslanders
hebben dat jaar alles in het gewone
telefoonboek moeten opzoeken. Het
strand lag bezaaid met duizenden
pakjes hotelboter, die allemaal door
de kraaien werden opengepikt. Brei-
wol, alles door elkaar. Wij huisden in
een bouwkeet op het strand, in een
soort Slufterachtig gebied Met slecht
weer spoelde we een keer met keet
en al weg. Met bulldozers hebben we
de zaak hoger op het strand getrok
ken. De golven hadden ook de
voorraadkamer van de kok ingesla
gen en er dreven allemaal blikjes bier
het strand op. Zittend op de treeplank
van een fourwheeldrive zijn we aan
het bierjutten geslagen Het schip
was niet meer vlot te krijgen, maar
IJsland wilde absoluut geen wrakken
voor de kust, dus we zijn maanden
bezig geweest het schip in stukken te
branden en de onderdelen weg te
takelen. Tot op het zand is alles weg
gesneden. We zijn vier maanden lang
twaalf uur per dag met dertig man
bezig geweest om alles op te ruimen.
De kosten van de berging overstegen
ruim de waarde van het schip en de
lading.' Aan het welslagen van de
onderneming werd bijgedragen door
ene Henri, een Apache-indiaan uit
Amerika, die was ingehuurd als
constructiewerker. 'Hij heeft lang ge
zocht naar een speciaal stuk steen
om een kop voor zijn vredespijp te
maken. Toen dat gelukt was, hebben
we samen naar de vier windstreken
zitten roken en op dat moment be
gonnen de vogels te fluiten. Een ze
ker bewijs voor geluk.' Van der Steeg
lacht, als hij dit vertelt en laat me de
geluksstok met vogelveren zien, die
hij kreeg als bewijs van een vriend
schap.
Tekst en foto Corrie Timmer
gehore te brengen, dat reikt van Ba
rok tot de hedendaagse toondichters.
Ze spelen werken van onder anderen
Telemann, Taira, Kuhlau, Reicha,
Bentzon, Bozza en Furstenau. Beide
concerten beginnen om 20.15 uur. De
kerk is steeds open vanaf 19.30 uur.
De toegang bedraagt 25,-; houders
van een CJP of 65+-pas betalen
20,-: kinderen tot en met 15 jaar
mogen voor ƒ12,50 naar binnen.
Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal
en kunnen worden gereserveerd via
tel. 020 - 468 22 40 of www.hetnfk.nl.
Hnocn >«n kizrv Builen vCTinrwoofdthj'Vhcnl vin ilc redactie
Er zijn op Texel verschillende
gemeenteraadsleden en gemeente
ambtenaren die niet met één pakje
boter op het hoofd lopen, maar met
meerdere. Ze zouden Texel het liefst
vol zetten met windmolens en
zonnecollectoren en hopen dat elke
Texelaar afnemer wordt van groene
stroom. Maar ik heb nooit gelezen dat
zij bijvoorbeeld tegen motor- en auto
crosswedstrijden zijn, laat staan te
gen een luchtvaartshow. Van mij
mógen deze dingen, al sta ik met te
juichen, maar wat zal dat een ener
gie kosten!
Menno Stam,
Den Burg
Nu de meeste vogels op de wieken
zijn, gaan de zogenoemde groene
routes in de reservaten weer open.
Dat gebeurt op donderdag 16 augus
tus. Een uitzondering wordt gemaakt
voor de groene route die achter de
lepelaarskolonie in de Geul loopt.
fs>;«
M
4^
Mijn man, onze vader en opa is er met meer
Cornells Daalder
A 27-9-1918 1 9-8-2001
Wij zullen hem erg missen, maar zijn blij
met de rust die hij nu heeft.
Janna Daalder-Brouwer
Peter en Etty
Nadja.
Daisy en Ivo
Ruud
Ron en Simone
Christian, Maurice, Rebekka
Richard en Angela
Sharen, Dennis
Texel, 9 augustus 2001
Mulderstraat 1a
1794 AA Oosterend
Gelegenheid tot condoleren, zaterdag 11 augus
tus van 19.30 - 20.30 uur in de Doopsgezinde
kerk in de Peperstraat te Oosterend.
De uitvaartdienst zal worden gehouden op maan
dag 13 augustus om 14.00 uur in de Doopsge
zinde kerk, waarna de begrafenis op de Alge
mene begraafplaats aan de Achtertune te
Oosterend zal plaatsvinden.
Geen bezoek aan huis en geen bloemen.
Lieve opa Daalder
Vliegtuigen maken was je lust en je leven,
we hebben er als kleinkinderen allemaal
één van je gekregen
We houden van je en zullen je missen.
Nadja. je grote meid,
Daisy en Ivo
Sharen, Dennis
Christian. Maurice, Rebekka
Met droefheid geven wij kennis dat van ons is
heengegaan onze lieve broer
Rust zacht
Cees Daalder
Clazina Dijker-Daalder
Maatje Burger-Daalder
Heden ontvingen wij het droevige bericht dat is
overleden
Cees Daalder
Cees is voor onze vereniging jarenlang van grote
betekenis geweest als voorzitter, bestuurslid,
consul en terreinbeheerder
Tot vorig jaar maakte hij nog actief deel uit van
de visbakploeg.
Wij wensen Janna, kinderen en kleinkinderen veel
sterkte toe bij dit verlies.
Bestuur, leden en
visbakploeg SV Oosterend
De enorme en warme belangstelling na het overlijden
van
THIJS VAN EXEL
heeft ons diep geraakt.
De vele bloemen, kaarten, handdrukken en telefoon
tjes waren onvoorstelbaar.
Wij willen u bedanken voor alle steun in deze
moeilijke tijd.
Fenny van Exel-Dootjes
kinderen en kleinkinderen
De familie Van Hoey Smith wil iedereen hartelijk
bedanken voor hun medeleven en steun met het
overlijden van onze lieve
RICHARD
De Cocksdorp, 8 augustus 2001
voor de kaarten, cadeaus en attenties
voor mijn 80e verjaardag.
Het was een prachtige dag
Mevr. T. Boeijen v. Leeuwen