lanny van der Steeg bevaart de zeven r Berger moet klaar zijn om dag en nacht te vertrekken t F amilieberichten .TEXELSE J COURANT' Orgel en hobo in RK kerk van Den Burg emeente betaalt niet mee aan rnieuwd EcoMare Twee concerten Fluitkwartet De boer op bij Donatus Wat ik zeggen wou... ••v;v Eén pakje boter? Groene routes gaan weer open Iedereen bedankt VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2001 ar ,ny van der Steeg, geboren op Texel, opgegroeid in Zwolle, sinds twaalf jaar weer woonachtig op Oost, bevaart al js zijn achttiende de wereldzeeën. Hij begon in de sleep- rt, stapte over op zwaar transport, versleepte alles wat los i/ast zit en werkt nu al weer vijftien bij de bergingsdienst van ïrma Wijsmuller in IJmuiden. Van Argentinië tot Rusland en rterug, voor de kust van Nederland. Niks om ophef over te <en, vond hij, maar bemanningsleden van een schip in nood iben daar ongetwijfeld heel andere ideeën over en wij van Texelse Courant ook. kostte enige overredingskracht ïem over te halen voor een inter- |k hoef niet zo nodig in de ,'zei hij. 'Is het nou zo belangrijk ik doe?' Maar na een paar weken snktijd, waarin hij weer voor een imgsklus was weggeweest, gaf jch toe. Gelukkig maar, want er er zijn werk en persoon best iets ■rtellen der Steeg werd 46 jaar geleden jren in de Kikkertstraat te De <sdorp en woonde een jaar met juders bij hoeve Plassendaal, tot lezin verhuisde naar Zwolle, waar vader oorspronkelijk vandaan Tildens zijn middelbare loltijd werkte hij in de weekenden e vakanties als knechtje bij een er en aanvankelijk leek dit hem jen aardig beroep. Toch kwam hij :ht op de middelbare zeevaart- jol in Zwolle, als leerling-machi- Van der Steeg stoomde door de hogere zeevaartscholen van :ht en Amsterdam en via een moemde rangenopleiding in studie en werk op zee elkaar jselen - bracht hij het in 1982 tot ;e machinist. Waarom hij voor de roos, is hem zelf met helemaal ïlijk. Er zit weinig golfslag in de ie. Zijn vader zat in de horeca en ipa van moeders kant was de bij ren nog wel bekende groente- Willem Vendel van Zuid-Haffel. (1 een oom, ook een Willem Ven- heeft een tijd op een kotter ge- Maar ander zeemansbloed in de familie nooit gestroomd, lalom geroemde zeemansleven erkelijk zo avontuurlijk en roman- Het is maar hoe je het bekijkt, Van der Steeg. Varen betekent ange tijd van huis zijn en veel van ezinsleven missen, al is daar de Ie |aren veel verbetering in geko- Mijn eerste reis duurde acht iden. We maakten met een nsleepboot een kustreis naar ind en gingen vandaar met een r schip door naar het Caribisch id en naar Zuid-Amerika. Slepen zich met zo spectaculair en er it meer zoveel aan als vroeger, je met allemaal Hollanders zat. estaat het gros van het perso- jitbuitenlanders: Polen, Russen, lijnen. Die buitenlandse koks zijn ■amp. Bakken om elf uur patat s om één uur koud opgediend .gieten de aardappels niet af of en je biefstuk helemaal door. En int met die buitenlanders niet irjassen. Bij de berging vind ik euker. Dat is ook veel avontuur- Wij hebben van alles versleept: en, baggermolens, booreilan- ie kunt het zo gek niet beden- In principe kun je alles slepen, en paar jaar ben ik overgegaan mar transport. Je moet je zo'n J ongeveer voorstellen als een zonder wanden. Er zit een mo- voorop staat een brug en het zit tijdens het laden en lossen onder water. Op die manier kun je grote staande booreilanden versle pen. Drijvende booreilanden versleep je weer anders. Afhankelijk van de vorm, vierkant of zeshoekig, liggen ze aan acht of twaalf ankers. Het leggen en lichten van die ankers gebeurt ook door ons. Zo'n booreiland is zeven verdiepingen hoog en heeft nog hon derd meter onder water liggen.' Mayday Het saaiste onderdeel van de sleep- vaart is het op station liggen. 'Op wacht op een ander zijn narigheid. De zee is een beetje onderverdeeld in regio's. Zo ligt Smit Rotterdam bij Las Palmas, de Canarische eilanden. Wij van Wijsmuller liggen meestal bij Lands End, Cornwall. Heel strate gisch voor het Kanaal, de Ierse Zee, de Atlantische Oceaan, de Golf van Biskaje... Nu komen de berichten via GSM of via de satelliet, maar in de beginjaren zaten de marconisten de hele tijd de ether uit te luisteren op de noodfrequentie. De berichten kwa men in morse binnen. Het was veel spannender. Op mayday mayday ging je varen en dan ging het erom wie het eerste was en of de kapitein van het in nood zijnde schip jouw Lloyds Open Form - no cure no pay we doorgevlogen naar een graanboot die een aanvaring had gehad en op zee gelost moest worden. Het is ook gebeurd dat voor een baggerklus de boeien van de vaargeul verlegd wa ren en de loods niet was ingeseind. De meeste boten liggen zo diep mo gelijk om zoveel mogelijk lading te vervoeren. Als er dan een zandbank ligt, die je niet verwacht... Pech. Brand komt ook nogal eens voor. Of er gebeuren van die stomme dingen, zoals laatst bij Jemen. Een autoboot, elf dekken hoog, helemaal volge laden met dure, luxe auto's voor Ja pan - Mercedessen, BMW's, Audi's, alles te organiseren. Het is verbluf fend te zien hoe snel voorraden en werkmateriaal als slangen, pompen, stroomkabels, compressoren, gene rators, lasapparatuur en zuurstof cilinders vanuit het depot gereed staat om ingevlogen of verscheept te worden naar de plaats van de ramp. Ook plaatselijk wordt wel materieel ingehuurd, evenals personeel. Een heel circus wordt met grote accura tesse in gang gezet. Ook de berger moet met dezelfde snelheid op Schiphol staan, klaar om te vertrek ken, 'Het gebeurt regelmatig dat ik thuis Porches - vaart tussen de boeien door in de vaargeul waar de route uitgebaggerd werd. Halverwege komt een tegenligger en de autoboot krijgt het commando terug te varen, omdat de geul te smal was om elkaar te passeren. Doordat er een te sterke wind stond, haalde het schip de draai niet en liep aan de grond. Wij hadden een contract in de Perzische Golf en kwamen toevallig langs. Een mooie klus. Het eerste wat we standaard doen, is de brandstof eruit halen. Voor het milieu. Het milieu wordt steeds belangrijker, gelukkig, en de schadeclaims zijn bij rampen ook niet misselijk. We dichten scheuren en gaten, halen de lading eruit. We be rekenen de diepgang, brengen een anker in zee om daarop te trekken en dan is het wachten op springvloed. Voor deze klus hebben we nog zes Danny van der Steeg poseert bij een schilderij van het schip waarmee hij zijn eerste reis (Foto Coma Timmer) lokale sleepboten moeten inhuren om het te klaren. Op het onderste dek stonden zestig VW's. die allemaal met zware olie besmeurd geraakt waren. Ze waren met meer zoveel waard.' Video Ik krijg een paar video's mee over het berg- en sleepwerk. Als ik ze thuis rustig bekijk, ben ik diep onder de indruk van wat deze mannen verzet ten en wat voor een knowhow ze in huis hebben. Je moet toch wel uit speciaal staal gegoten zijn voor dit werk. Op het hoofdkantoor in IJmuiden is iedereen na een oproep direct in hoogste staat paraatheid om - accepteerde. Soms liep het inder daad uit op no pay. Met twee jobs per winter kan het uit. De berger krijgt een percentage van de waarde van het schip en van de lading. De hoogte van dat percentage wordt bij Lloyds in Londen door advocaten uitgevoch ten. Hoe moeilijker de berging, hoe meer geld het oplevert. Veel rampen op zee komen door menselijke fou ten. Mijn laatste klus was een erts tanker bij Rio, die de bocht te ruim had genomen en aan de grond kwam te zitten. Een ander schip met kranen is erbij gekomen en we hebben de lading overgezet tot het schip weer voldoende drijfvermogen had om vlotgetrokken te worden. Vandaar zijn iets denk te kunnen klussen. Maar na één telefoontje ligt de zaak weer we ken plat.' Pas nog dacht Van der Steeg de plafonds in zijn zomerhuisje te vernieuwen. Net toen alles er uit lag, kreeg hij bericht dat hij vier uur later op hét vliegveld werd verwacht. Echtgenote Gonda doet er niet moei lijk over. 'Ik ben er aan gewend. We kunnen nooit echt iets afspreken, dus ik neem het maar zoals het valt. Soms verras ik hem, zoals een paar jaar terug op onze trouwdag. Hij was al een paar weken aan een berging be zig bij IJsland en ik ben er stiekem heengegaan. Dat was erg leuk. Hij kon één dag vrij nemen en we zijn met een auto het binnenland ingere den. De andere dagen heb ik mezelf vermaakt. Daar raak je aan gewend, 't Is met anders.' Van der Steeg: 'Ik heb één keer een jaar gehad dat ik van de tweeënvijftig weken er maar zes thuis was. Dan kom je sociaal wel tekort. Maar tegenwoordig heb je na tien weken recht op verlof. Je laat je aflossen en vliegt naar huis. Ik ben ook met iedere keer tien weken weg. Als een klus klaar is en het schip te rug in veilige haven, dan gaan wij ook naar huis. Tenzij er iets onverwachts gebeurt.' Baggermentaliteit 'Als je in de bagger werkt, ben je ge richt op productie: zoveel kuub zand of stenen per dag. In de berging werk je op resultaat. Je gaat achter elkaar door tot alles onder controle is en maakt wachten van twaalf en veertien uur.' Van der Steeg heeft al slepend, baggerend en bergend zo ongeveer overal op de wereld gewerkt. Behalve bij Australië. 'Dat land is zo afge schermd door vakbonden, daar kom je als buitenlandse berger niet tus sen.' Een plek waar hij wél tussen kwam, maar zelf liever weg wou, was de Perzische Golf.Daar zijn we twee maanden bezig geweest een Iraans schip dat door Irak was aangescho ten weer drijvend te krijgen. Je knijpt hem al die tijd als een ouwe dief dat een Irakees oorlogsschip je zal op blazen. Als je aangevallen wordt, kun je wel met moeren en bouten terug gooien, maar dat schiet met echt op We kregen voor die klus een dubbel salaris, maar zoiets wil ik nooit meer.' 'Ik heb nog twee jaar in Algerije ge zeten, bij de aanleg van een gas- terminal. We hebben daar met beton blokken grote pieren in zee gebouwd. Dat was slecht werk. Lastige autori- lander Prins (orgel) en Frans tfriks (hobo) verzorgen dins- het achtste zomeravond- cert in de serie die wordt geor- iseerd door de Raad voor het lerwerk van de Texelse kerken. - trband met de restauratie van lervormde kerk van Den Burg dt uitgeweken naar de katho- E kerk in hetzelfde dorp. sen Hendriks zijn nog betrekke- mge musici, die desondanks flink Ervaring hebben opgedaan. De in geboren Prins studeerde bij s Bons te Maassluis en aan het nklijk Conservatorium te Den waar hij de diploma's voor irend musicus orgel en het praktijkdiploma kerkmuziek be haalde. Momenteel is hij cantor-orga nist van de gereformeerde kerken te Honselersdijk en Maassluis. Daar naast begeleidt hij de zaterdagavondmissen in de English Speaking Church of Den Haag. Hij componeert, geeft geregeld concer ten en treedt op met -vocale en instrumentale solisten en ensembles. Frans Hendriks (1978) speelt sinds zijn jeugd hobo en studeerde bij Danielle Kreeft, hoboïst bij het Gel ders Symphonieorkest. Thans stu deert hij hobo aan het conservato rium in Den Haag. Hij nam deel aan diverse concoursen. Samen biedt het duo een gevarieerd programma met klassieke en moder nere muziek, van onder anderen Hummel. Bach, Britten en Widor. Het concert in Den Burg begint om 20.15 uur. De toegang is gratis. Na afloop wordt gecollecteerd ter bestrijding van de kosten. W hebben besloten niet bij te flen in de kosten van de inmid- voltooide vernieuwing van Ware. De directie van het cen- i voor wadden en Noordzee om ƒ100.000,- gevraagd, de de kosten van de brand- dings- en ontruimings- illatie. Male kosten van de vernieuwing Pen ƒ12 miljoen. De Stichting !ls Museum heeft het grootste daarvan gefinancierd met bijdra ai sponsors, particuliere fond- bijdragen van rijk en provin- is nu nog een tekort van 1 miljoen. Volgens de directie is dit te kort voor een belangrijk deel terug te voeren op de extra kosten die ont stonden door aanscherping van de regelgeving van brandmeldings- en ontruimmgsinstallaties. Het leek haar daarom redelijk dat de gemeente dit onderdeel voor zijn rekening zou ne men. Het college denkt daar heel anders over. De vernieuwing was een initia tief van EcoMare zelf en de aanscherping van de regelgeving voor de brandmeldings- en ontruimingsmstallatie is een zaak van de rijksoverheid. De handhaving van die regels is weliswaar een taak van de lokale overheid, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat er dan ook betaald moet worden. Het Nederlands Fluitkwartet, dat net als in de zomer van 2000 een tournee langs de Nederlandse Wadden eilanden maakt, geeft twee concer ten op Texel. De eerste is op maan dag 13 augustus in de hervormde kerk van Oosterend, de tweede een dag later in de hervormde kerk van De Waal. Het kwartet bestaat uit longe musici, die allen afstudeerden aan het Sweelinck Conservatonum te Amsterdam en ieder afzonderlijk ge regeld optreden met diverse ensem bles en orkesten. Concerten brach ten hen al naar Rome, Parijs, Bayreuth, Japan en Boedapest en nu dus - opnieuw - naar Texel. De vier fluitisten, die vorig jaar met vier 'nor male' dwarsfluiten het eiland betra den. nemen nu ook alt-, bas- en piccolofluiten mee. Ze beloven een 'afwisselend zomers programma' ten Kalveren eten geven en de koeien op stal brengen alvorens ze worden ge molken. Het zijn een paar werkzaam heden waarmee kinderen van 7 tot en met 12 jaar de medewerkers van de biologische zuivelboerderij Sint Donatus iedere donderdag van 14.30 tot 16.30 (met ingang van 16 augus tus) een handje mogen helpen. Al doende leren ze wat de dagelijkse werkzaamheden op een boerenbe drijf zijn. Het dragen van laarzen en oude kleren bij deze nieuwe activiteit - die 'De boer op bij Donatus' is ge noemd - wordt aanbevolen. Opgave in de winkel bij het bedrijf. Deelname kost ƒ12,50. In 1998 liep bij Vlieland een met veevoer geladen Pools vrachtschip aan de grond. Een sleper van Wijsmuller, met Van der Steeg als opvarende, trok de schuit weer vlot. teiten, die steeds de boel stagneer den en zo corrupt als de pest waren. Overal moest je ze cadeautjes voor geven: een hamer, een accu, een staalborstel.. De hoofdaannemer was een Joegoslaaf en toen de oor log in Joegoslavië uitbrak, was er geen geld meer om ons te betalen. Ik had op het werk kennis gemaakt met een oudere Algerijn en die nodigde me nogal eens thuis uit. Dat was wel weer leuk, anders zit je maar op je hotelkamer. In Algerije eten de vrou wen en de mannen thuis apart en toen ik hem vroeg om zijn vrouw te bedanken voor het lekkere eten, ging dat niet door. Stel je voor! Als hij haar opdracht gaf om lekker te koken, was het met meer dan normaal dat ze dat ook deed en daar hoefde ze met voor bedankt te worden. Op een keer had ze een herstelwerkje aan een kleding stuk voor me gedaan en ik zei: ""Nu moet je je eens even aan mij aanpas sen en je vrouw roepen, zodat ik haar bedanken kan." Dat gebeurde, maar ik bracht de vrouw er enorm mee in verlegenheid. Ze wist met wat ze er mee aan moest. Het was dus niet zo'n goed idee.' Toen de firma Wijsmuller in Spanje twee sleepboten liet bouwen, werd Van der Steeg er als bouwopzichter belast met het toezicht op de kwali teit van de schepen. 'Ik moest de bouwtekeningen doornemen met de werf, eventuele veranderingen aan brengen en zelfs adviseren bij de kleuren van de inrichting Gonda had net thuis van alles geschilderd en ik heb die kleuren ook maar aangehou den.' Een stel mensen met wie hij bevriend raakte, Maria en Jesus, had in de sacristie van een leegstaande kerk een café. 'Zodoende at ik vaak bij Jezus en Maria. Dat doet met elke Texelaar.' IJsland 'De mooiste klus tot nog toe vond ik het opruimen van een containerschip bij IJsland. Een nieuw containerschip met motorpech was met slecht weer voor de kust voor anker gegaan. Het anker was gaan krabben en het schip kwam geknikt op het strand terecht. Total loss. Het was in februari en ik weet nu waarom IJsland IJsland heet. Verschrikkelijk koud was het! Maar wel mooi. We hebben eerst alle olie eruit gehaald en toen moesten de containers van dek. Er waren er ver schillende kapot. Eén helemaal vol met Gouden Gidsen. De IJslanders hebben dat jaar alles in het gewone telefoonboek moeten opzoeken. Het strand lag bezaaid met duizenden pakjes hotelboter, die allemaal door de kraaien werden opengepikt. Brei- wol, alles door elkaar. Wij huisden in een bouwkeet op het strand, in een soort Slufterachtig gebied Met slecht weer spoelde we een keer met keet en al weg. Met bulldozers hebben we de zaak hoger op het strand getrok ken. De golven hadden ook de voorraadkamer van de kok ingesla gen en er dreven allemaal blikjes bier het strand op. Zittend op de treeplank van een fourwheeldrive zijn we aan het bierjutten geslagen Het schip was niet meer vlot te krijgen, maar IJsland wilde absoluut geen wrakken voor de kust, dus we zijn maanden bezig geweest het schip in stukken te branden en de onderdelen weg te takelen. Tot op het zand is alles weg gesneden. We zijn vier maanden lang twaalf uur per dag met dertig man bezig geweest om alles op te ruimen. De kosten van de berging overstegen ruim de waarde van het schip en de lading.' Aan het welslagen van de onderneming werd bijgedragen door ene Henri, een Apache-indiaan uit Amerika, die was ingehuurd als constructiewerker. 'Hij heeft lang ge zocht naar een speciaal stuk steen om een kop voor zijn vredespijp te maken. Toen dat gelukt was, hebben we samen naar de vier windstreken zitten roken en op dat moment be gonnen de vogels te fluiten. Een ze ker bewijs voor geluk.' Van der Steeg lacht, als hij dit vertelt en laat me de geluksstok met vogelveren zien, die hij kreeg als bewijs van een vriend schap. Tekst en foto Corrie Timmer gehore te brengen, dat reikt van Ba rok tot de hedendaagse toondichters. Ze spelen werken van onder anderen Telemann, Taira, Kuhlau, Reicha, Bentzon, Bozza en Furstenau. Beide concerten beginnen om 20.15 uur. De kerk is steeds open vanaf 19.30 uur. De toegang bedraagt 25,-; houders van een CJP of 65+-pas betalen 20,-: kinderen tot en met 15 jaar mogen voor ƒ12,50 naar binnen. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal en kunnen worden gereserveerd via tel. 020 - 468 22 40 of www.hetnfk.nl. Hnocn >«n kizrv Builen vCTinrwoofdthj'Vhcnl vin ilc redactie Er zijn op Texel verschillende gemeenteraadsleden en gemeente ambtenaren die niet met één pakje boter op het hoofd lopen, maar met meerdere. Ze zouden Texel het liefst vol zetten met windmolens en zonnecollectoren en hopen dat elke Texelaar afnemer wordt van groene stroom. Maar ik heb nooit gelezen dat zij bijvoorbeeld tegen motor- en auto crosswedstrijden zijn, laat staan te gen een luchtvaartshow. Van mij mógen deze dingen, al sta ik met te juichen, maar wat zal dat een ener gie kosten! Menno Stam, Den Burg Nu de meeste vogels op de wieken zijn, gaan de zogenoemde groene routes in de reservaten weer open. Dat gebeurt op donderdag 16 augus tus. Een uitzondering wordt gemaakt voor de groene route die achter de lepelaarskolonie in de Geul loopt. fs>;« M 4^ Mijn man, onze vader en opa is er met meer Cornells Daalder A 27-9-1918 1 9-8-2001 Wij zullen hem erg missen, maar zijn blij met de rust die hij nu heeft. Janna Daalder-Brouwer Peter en Etty Nadja. Daisy en Ivo Ruud Ron en Simone Christian, Maurice, Rebekka Richard en Angela Sharen, Dennis Texel, 9 augustus 2001 Mulderstraat 1a 1794 AA Oosterend Gelegenheid tot condoleren, zaterdag 11 augus tus van 19.30 - 20.30 uur in de Doopsgezinde kerk in de Peperstraat te Oosterend. De uitvaartdienst zal worden gehouden op maan dag 13 augustus om 14.00 uur in de Doopsge zinde kerk, waarna de begrafenis op de Alge mene begraafplaats aan de Achtertune te Oosterend zal plaatsvinden. Geen bezoek aan huis en geen bloemen. Lieve opa Daalder Vliegtuigen maken was je lust en je leven, we hebben er als kleinkinderen allemaal één van je gekregen We houden van je en zullen je missen. Nadja. je grote meid, Daisy en Ivo Sharen, Dennis Christian. Maurice, Rebekka Met droefheid geven wij kennis dat van ons is heengegaan onze lieve broer Rust zacht Cees Daalder Clazina Dijker-Daalder Maatje Burger-Daalder Heden ontvingen wij het droevige bericht dat is overleden Cees Daalder Cees is voor onze vereniging jarenlang van grote betekenis geweest als voorzitter, bestuurslid, consul en terreinbeheerder Tot vorig jaar maakte hij nog actief deel uit van de visbakploeg. Wij wensen Janna, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe bij dit verlies. Bestuur, leden en visbakploeg SV Oosterend De enorme en warme belangstelling na het overlijden van THIJS VAN EXEL heeft ons diep geraakt. De vele bloemen, kaarten, handdrukken en telefoon tjes waren onvoorstelbaar. Wij willen u bedanken voor alle steun in deze moeilijke tijd. Fenny van Exel-Dootjes kinderen en kleinkinderen De familie Van Hoey Smith wil iedereen hartelijk bedanken voor hun medeleven en steun met het overlijden van onze lieve RICHARD De Cocksdorp, 8 augustus 2001 voor de kaarten, cadeaus en attenties voor mijn 80e verjaardag. Het was een prachtige dag Mevr. T. Boeijen v. Leeuwen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 3