Toerist bezorgt taxichauffeurs vooral 's nachts topdrukte
70 vrijwilligers maanden
in touw voor Roemenië
Sloop Vogelmient begonnen
0
REUMABESTRIJDING
BESTAAT 75 JAAR
iSeizoensvverk
Vrachtwagen boordenvol hulpgoederen
TEXELSE COURANT
Nationaal Reumafonds
Tineke Spigt
mist geen ring
DINSDAG 21 AUGUSTUS 2001
Nu het hoogseizoen is aangebroken, heerst in veel bedrijven een koorts
achtige drukte. Taxi-bedrijven op het eiland hebben daar ook mee te
maken. Een verslag van de werkzaamheden van een van die bedrijven.
Mensen die na het stappen naar huis willen, mensen die per
vliegtuig of boot Texel even aandoen of jongeren die te lui zijn
om te fietsen. Het is een greep uit de honderden toeristen la
ten zich tijdens het seizoen dagelijks per taxi over het eiland
vervoeren. Taxi 312000 uit Den Burg is een van de Texels taxi
bedrijven die er de handen vol aan hebben.
Even rustig een boterham eten, lijkt
chauffeur Henk Boeijen niet gegund.
Hij heeft het brood nog met op, of hij
moet weg voor de volgende klus.
Ook Bart de Vries, een van de eige
naren van Taxi 312000, gaat op pad.
Twee mensen moeten van Den Burg
naar Oudeschild.
Het zijn slechts twee van de dagelijks
honderden toeristen die tijdens het
seizoen een beroep doen op de taxi.
Het taxi-bedrijf, overdag normaal met
zes tot zeven taxi's op de weg, heeft
het aantal opgevoerd naar gemiddeld
negen. 'We hebben nu geen
leerlingenvervoer, maar dat wordt wel
gecompenseerd door de toeristen',
zegt De Vries. Het zogeheten
contractvervoer, halen en brengen
van onder andere ouderen en zieke
mensen, gaat ook gewoon door.
Schippers
De twee mensen voor Oudeschild zijn
geen toensten, maar schippers van
de klipper Ortolan. Schipper Otto
Groenhof heeft net een kies laten
trekken. 'De toeristen waren van
boord, dus we konden even naar de
tandarts', vertelt zijn maat Marinus
van der Veen, die maar het woord
voert. Als de twee zijn afgezet, wacht
de volgende rit. De Vries moet vier
personen ophalen bij het vliegveld
'Het is lastig als je met weet waar ze
heen moeten', zegt hij, 'want anders
kan de centrale er rekening mee hou
den.' Hij heeft nog even een rondje
gemaakt over de haven. 'Je weet
maar nooit of er mensen zijn die toe
vallig ook die kant uitmoeten. En an
ders zien ze in ieder geval je naam op
de zijkant van de wagen.'
De Vries schat dat overdag de ver
houding tussen contractvervoer en
toeristenvervoer ongeveer half om
half is 's Avonds en 's nachts zijn
toeristen veruit in de meerderheid.
Ook dan zijn meer taxi's op de weg
dan buiten het seizoen Vrijdagavond
rijden er meestal zeven in plaats van
drie, zaterdagavond zijn er meestal
negen in plaats van zeven of acht en
doordeweek rijden er 's avonds vier
in plaats van één of twee taxi's. Een
ritje met de taxi kost 2,85 per kilo
meter. De teller begint te lopen vanaf
een basistarief van 5,80. Staat de
taxi stil tijdens de rit, dan tikt de me
ter volgens een tarief van 58 per
uur.
Texel kent drie taxibedrijven De an
dere twee zijn Taxi Botax aan de
Pontweg en Taxi Grootjen in de
Dorpsstraat in De Koog. De
Telekomtaxi is onderdeel van Groot-
jen.
Drukte
Een piek in de drukte ligt rond drie uur
in de nacht als de cafés sluiten. Veel
mensen hebben dan een taxi nodig.
Volgens De Vries is dat echter geen
reden om maar met zoveel mogelijk
taxi's bij de taxistandplaats te gaan
staan. 'Als je bijvoorbeeld net men
sen naar Oudeschild heb gebracht,
rijd dan eerst even via Den Burg,
voordat je terugaat naar De Koog.
Daar kunnen ook nog mensen staan
die een taxi nodig hebben.' Voor en
na drieën is het eveneens redelijk
druk. 'Er zijn altijd mensen die eerder
naar huis gaan, |ongens die een leuk
meisje ontmoet hebben en naar het
strand zijn gegaan. Of mensen die bij
iemand thuis hebben doorgefeest.
Soms heb je om zes uur nog ritten.'
Niet alle chauffeurs njden in de nacht.
De Vries: 'In principe njden er dan
Een groep jongeren uit Utrecht laat zich elke dag per taxi vervoeren, nadat een nachtelijke fietstocht (na het stappen) uitliep op zes
valpartijen.
geen vrouwen. Een vrouw in de wa
gen met acht dronken kerels is vra
gen om moeilijkheden.' Zelfvertrou
wen en overwicht zijn eigenschappen
waaraan nachtchauffeurs moeten
voldoen. 'Het is ook een voordeel als
je zelf in de horeca hebt gezeten,
want dan ben je omgang met dron
ken gasten wel gewend.'
Als iemand overlast veroorzaakt, is
het volgens De Vries belangrijk om te
letten op de reacties van anderen 'Er
zit er altijd wel eentje tussen die zich
dan ergert aan zijn vrienden. Als het
nodig is, richt je je tot die ene persoon
om het rustiger te krijgen. Wat je ook
kan doen, is een zo'n persoon een
beetje voor schut zetten, zodat zijn
vrienden om jou gaan lachen en met
om hem. Maar je moet wel voldoende
mensenkennis hebben om dat te
doen.'
Vloeken, tieren en schelden werkt
averechts, 'Als je dat doet tegen ie
mand, gaan zijn vrienden het juist
voor hem opnemen.' Stoppen in een
verlaten landschap bij overlast kan
louterend werken. 'Ze willen allemaal
naar huis, dus ze hebben helemaal
geen zin om te gaan lopen als je daar
mee dreigt.' Inspelen op de porte
monnee werkt ook. 'Als mensen zeg
gen dat ze je bus gaan slopen, kan
je natuurlijk "niet doen" zeggen, maar
dan moedig je ze alleen maar aan. Ik
zeg "da's goed, maar de vonge groep
die dat deed, is nu nog aan het afbe
talen Dan laten ze het ook wel.' Hij
wijst erop dat verreweg de meeste
ritten geen problemen opleveren.
Vliegveld
Op het vliegveld wachten Rob en
Marja Eskes uit Doetmchem met hun
kinderen Laurie en Jordie. Vanuit hun
vliegtuig hebben ze via de verkeer
storen de taxi besteld. Ze willen naar
EcoMare. 'Dit is de eerste keer dat we
met het gezin hiernaar toe zijn gevlo
gen', vertelt Marja Eskes onderweg-
Haar man heeft net zijn vliegbrevet
gehaald. Dochter Laurie vertelt al
zeehondjes te hebben gezien vanuit
het vliegtuig 'We gaan eerst naar
EcoMare, daarna gaan we lekker
wandelen en dan vliegen we weer
terug', vertelt Rob Eskes. Hij is als
enige al een paar keer eerder op Texel
geweest. Dat was tijdens zijn vlieg
lessen.
Mensen die als chauffeur komen
werken bij het taxibedrijf worden at
tent gemaakt op verkeersgedrag van
toeristen. De Vries: 'Die waarschu
wen we altijd dat automobilisten op
de Postweg bijvoorbeeld nog wel
eens op de rem willen gaan staan
omdat ze een parachutist naar bene
den zien komen.' Mensen die met
dertig over de Pontweg kuieren, is
evenmin vreemd. 'Die kunnen beter
met de fiets gaan. Dat is ten eerste
veel gezonder voor ze en ten tweede
zien ze nog veel meer ook.' Chauffeur
Boeijen had er 's morgens nog mee
te maken. 'Op weg naar de boot reed
er zo'n jojo voor me die niet harder
dan vijftig ging. En inhalen mag met,
want dan krijg je een dikke boete.'
Volgens De Vries houden mensen
soms te weinig rekening met de vaar-
tijden. 'Als wij te laat aankomen, be
tekent het wel meteen een uur vertra
ging.' Hardrijden is volgens hem
echter niet te tolereren. 'In de auto's
registreren we de snelheden. Dus we
kunnen het zien als iemand te hard
gereden heeft.' Snelheidsmaniakken
hoeven van hem niet meer terug te
komen. De controle die de politie
vorige week hield onder taxi-chauf
feurs. kwam voor De Vries naar eigen
zeggen niet uit de lucht vallen. 'Vorig
jaar zouden er twee worden gehou
den die aangekondigd zouden wor
den, maar die gingen niet door. Die
worden nu dit jaar gehouden, maar
dan onaangekondigd.'
Band
De volgende klus. Een stel jongens
moet van De Krim naar het vliegveld
De Vries reageert enthousiast. 'Dat
zijn leuke jongens, die heb ik al va
ker gereden.' Hij vertelt dat nog wel
eens een band wil ontstaan tussen
chauffeur en gasten 'Een paar jaar
geleden had ik een groep jongens uit
Alphen aan de Rijn die ik vaak reed.
Toen ik ze naar de boot bracht, vroeg
ik ze hoeveel ze nu voor een trein
kaartje moesten betalen. Was vijfen
dertig gulden per persoon. Als je mij
vijftig gulden per persoon betaalt,
dan breng ik jullie allemaal naar huis
heb ik gezegd. Scheelde een hoop
gezeul met bagage en het was hart
stikke gezellig. Ik weet ook van een
chauffeur die is wezen barbecuen bij
mensen die hij een aantal keer gere
den had.' Hij wil er nog eens mee
aantonen, dat het overgrote deel van
de mensen juist met voor problemen
zorgt. 'Mensen zijn in vakantiestem
ming, die willen juist lol maken.'
De jongens moeten opgehaald wor
den bij het huisje. Niet bij de recep
tie. Dat blijkt z'n voordelen te hebben,
want anders kan een andere taxi ze
al meegenomen hebben. De Vries
laat zich voorzichtig uit over de ver
houdingen tussen de taxi-bedrijven
op het eiland. 'Niet iedereen kanq
elkaar door één deur, maar we V
ven ook met met elkaar door één«
zegt hij diplomatiek. Mocht j
chauffeur in de problemen komen
een concurrent ziet dat, dan zullen
wel voor elkaar opkomen. 'Dat dei-
wel te beweren.'
Aftersha,
Een fikse walm aftershave komi
bus in. Zes jongens uit Utrecht pt;
fen op de banken. Wouter Gerard:
Dennis van Rossum gaan voor
eerst parachutespringen, de amj
vier gaan kijken. De heren, veen
dagen op Texel, blijken zich elke;
per taxi te laten vervoeren 'We
één keer met de fiets geweest',
telt Frederic de Beer. 'Toen wares
van De Koog naar De Cocksdorpj
valpartijen, dus dat was gelijk de la
ste keer.' Ze zijn begonnen mets
groepje van veertien mensen, ij
zijn er al naar huis. Het geld was
en ze waren een beetje ziek.'
Een van de zes zegt op het vliegv
dat ze op de terugweg wel zul
betalen Zijn vrienden zijn hem«
en hebben al twintig gulden
voor De Vries er iets van hoeft te»
gen. Of hij ze ook weer terugnj
weet hij met. Den Burg is eerst
volgende halteplaats.
Tekst en foto's Jeroen van Hatti
I
Bart de Vnes van Taxi 312000, op weg naar een klant.
vorig jaar de spullen van 't Gouwe
Boltje naartoe hebben gebracht nog
draait.' Het schoolmeubilair dat dit
laar door de basisscholen De Fon
tein, de Akker, de Strijbos- en
Lubertischool werd geschonken
komt te staan in een schooltje in het
dorp Vermez.
Financiering
Aannemer Willem Bakker is giste
ren begonnen met de sloop van de
Vogelmient in De Koog. De ko
mende zes tot acht weken gaan 56
voormalige noodwoningen, die na
de oorlog werden gebouwd, tegen
de vlakte.
Krakend valt het dak van een van de
witte huisjes op de grond. De latten
steken als een waaier diverse kanten
uit. Met de bak van een kraan heeft
Bakker het dak in delen tegen de
grond gewerkt. Over zes tot acht
weken moet er mets meer te zien zijn
van de verouderde vakantie
woningen. Zestig nieuwe, luxe
vakantiewoningen komen er voor in
de plaats. Directeur Pieter Thijssen
van Vogelmient VOF, eigenaar van het
terrein, verwacht dat vanaf medio
2002 de eerste woningen opgeleverd
kunnen worden. Mogelijk eind dit jaar
nog, moeten één of twee model
woningen klaar zijn. Aspirant-kopers
kunnen daar zien wat ze kopen. Van
half oktober tot half november legt
aannemer Tatenhove uit Oudeschild
nieuwe leidingen aan voor onder
meer gas, water elektra en telefoon.
koetsier Edwin Brokken de tweede
prijs veroverde Met éen ring minder
was de derde prijs voor Frans Bak
ker en dochter Emmy Scholl.
De volgende wedstri|d is de finale om
de Jan Agterbokaal. Deze wordt
woensdag (morgen) in Den Burg
verreden en begint om 19.00 uur. Er
staan twee galgen op de Groene-
plaats en één in de Zwaanstraat.
Thijssen kan nog niet zeggen hoe
duur een nieuwe vakantiewoning
wordt. Volgens hem is er al wel veel
belangstelling. De nieuwe woningen
worden twee lagen hoog. Beneden
komt ondermeer een carport en
ruimte om de fietsen te stallen. De
oppervlakte van de huizen bedraagt
zo'n zeventig vierkante meter. Er
worden twee typen huizen gebouwd.
21 met een rieten kap en 39 met een
pannendak. 'Meer soorten waren
volgens het bestemmingsplan niet
mogelijk, anders hadden we dat wel
gedaan.' Het is de bedoeling dat de
huizen 'verspringend' worden neer
gezet. De huidige huisjes staan alle
maal nog keurig rij aan rij.
Begraafplaats
Volgens Thijssen worden ook huizen
gebouwd op de plaats van hetvd
malig zwembad. Over de historisd
begraafplaats die zich bij
Vogelmient bevindt, wordt volgfi
hem nog overleg gepleegd s
ondermeer de gemeente en Gek
Jansen. 'Het is de bedoeling daarel
leuks van te maken.' Huizen kom
er niet te staan, verzekert Thijsse»
Het sloopafval van de huisiesn"
volgens Willem Bakker geschei
afgevoerd. Asbest is volgens
niet verwerkt in de huisjes. Waf err
de meubels die nog in de hiwj
staan, gebeurt is niet helemaal du»
lijk. Volgens Thijssen zijn e
Texelaars nog even komen kif
naar de huisjes. 'Er zijn mensen»
dan vertellen dat ze vroeger nog?
woond hebben in zo'n huisje.
Het Nationaal Reumafonds finan
ciert het overgrote deel van het
wetenschappelijk onderzoek Ande
re activiteiten zijn: voorlichting,
aangepaste vakanties, individuele
financiële hulp en financieren van
meer dan honderd reumapa-
tiëntenverenigingen.
Helpt u ook? Giro 324!
Voor vragen over (leven met) reuir-
De Nationale Reumalijn
0990 - 2030300
www.reumafonds.nl
De verrichtingen van het echtpaar
Spigt - dat met de dagprijs aan de
haal ging en werd getrakteerd op een
etentje op De Krim - vormden het
hoogtepunt van de zesde en voor
laatste wedstrijd om het Texels kam
pioenschap, die zich onder uiterst
warme omstandigheden afspeelde.
Aan het begin van de avond was het
nog 29 graden en het duurde dan ook
even voordat het publiek zich rond
het parcours had geschaard. Maar
ten Boon zorgde met zijn door twee
shires getrokken en vol kinderen ge
laden Juttersplezier voor vermaak en
ook de bierwagen van Palm en het
bijbehorende vierspan Belgische
trekpaarden trok veel bekijks. Achter
Henk en Tineke Spigt werd fel gestre
den om de tweede plats. Twee com
binaties verzamelden zestien punten
en moesten een barrage rijden.
Krakend valt het dak van een van de 56 huizen op de Vogelmient. Aannemer Willem Bakker starttte gisteren met de sloop van dl
huisjes. Zestig nieuwe vakantiewoningen komen ervoor In de plaats. (Fotojamtnttni*
Speelgoedberen, schoolbanken,
kleding, voedsel en andere spullen
werden door Texelaars in grote
hoeveelheden bijeengebracht, ten
bate van de hulpactie voor Roeme
nië, een initiatief van Texel Helpt...
De hoeveelheid spullen die werd
opgeslagen op hoeve Vogelvreugd
van de familie Van Maldegem was
dermate groot dat een
vrachtwagencombinatie met een
inhoud van 85 kubieke meter am
per genoeg plaats bood. De ko
mende dagen worden de spullen
overgebracht naar het Roemeense
platteland.
Zo'n 70 vrijwilligers zijn al maanden
in touw voor de actie, die voor de
vierde keer op Texel wordt gehouden.
Een organisatie die inmiddels draait
als een geoliede machine. 'Een groep
houdt zich bezig met het inzamelen
van de goederen, anderen met het
sorteren en weer anderen verzorgen
het vervoer van de spullen', vertelt
initiatiefnemer Melle Smith, die zelf al
twaalf jaar hulpacties voor Roemenië
op touw zet. 'Een arbeidsintensieve
klus, dat kan ik je wel vertellen.' Sa
men met echtgenote Marjan heeft hij
er naar eigen zeggen elk jaar negen
maanden aan dagtaak aan, een tijd
waarin hij overigens ook hand- en
spandiensten verleent aan andere
hulporganisaties, zoals Dorkas.
'Het grootste probleem is om elk jaar
weer door de bureaucratie in het
voormalige Oostblok heen te breken.
Tot de Roemeense grens gaat het
goed, maar dan beginnen de proble
men. Files van anderhalve kilometer
bij de grens zijn geen uitzondering.
Het vergt veel inventiviteit om de
spullen op de plaats van bestemming
te krijgen. Hoe verder je op het plat
teland komt, des te slechter worden
de wegen. Maar juist doordat veel
hulptransporten de grote steden
goed weten te bereiken, richten wij
ons op kleine dorpjes in de Karpaten.
Daar is de nood het hoogst. Aan de
ene kant is het mooi dat er tegen
woordig zoveel hulpacties voor Roe
menie worden gehouden - ik denk
dat er in Nederland wel honderd
stichtingen actief zijn - maar de me
daille heeft ook een keerzijde: de han
del in hulpgoederen. Spullen die in
Nederland worden ingezameld, wor
den daar verkocht. Maar wel voor
zo'n lage prijs dat de afzet van plaat
selijke productie van (kinder)kleding,
voedsel en andere producten eronder
lijdt. De producenten dreigen eraan
ten onder te gaan. Om dit te voorko
men worden hulporganisaties beper
kingen opgelegd. Wij mogen be
paalde producten met invoeren,
terwijl de gezinnen op het platteland
het wel hard nodig hebben.'
Vrijwilligers laden de vrachtwagen met hulpgoederen voor Roemenië met schoolmeubilair. (Foto Gonrd Ttmme tan)
Daarin haalde Colinda Versteeg de
maximale score, waardoor ze met
Om te zorgen dat de op Texel inge
zamelde spullen bij de juiste mensen
terecht komen, wordt de actie zorg
vuldig voorbereid. 'Van de dorpen
waar wij onze hulp heen sturen we
ten we precies hoeveel gezinnen er
zijn, hoe de gezinnen zijn samenge
steld en wat ze nodig hebben. Vooral
kleding, want dat is daar naar verhou
ding erg duur.' De vrijwilligers op
Texel stellen voor elk gezin een pak
ket hulpgoederen samen, dat exact
op de gezinsgrootte en samenstelling
is afgestemd. Smith: 'We zien er zelf
op toe dat de spullen bij de gezinnen
worden afgeleverd.'
Bakkerij
Om hiervoor te zorgen rijden Smith en
echtgenote Marjan per camper op
ruime afstand voor de vrachtwagen
uit. 'Want we hebben wel een paar
dagen nodig om ter plaatse de dis
tributie van de spullen voor te berei
den Op een gegeven moment kan de
vrachtauto niet meer verder en moe
ten trekkers en wagens worden ge
regeld voor het verdere transport. Het
is elk jaar weer een enorme klus. Ik
moet je eerlijk bekennen dat na zó
veel jaar we er soms wel eens een
beetje moe van worden. Maar als het
dan weer zover is, dan begint het
toch weer te kriebelen. Zeker als je
dan ziet hoe zo'n bakkerij waar we
Naast logistieke problemen, geeft de
financiering van de actie elk jaar de
nodige strubbelingen. Het transport
vanuit Nederland naar Roemenie
kost ongeveer ƒ9.000.-. 'We hadden
goede hoop dat dit bedrag door
Texelse bedrijven en de gemeente
beschikbaar zou worden gesteld
Maar fraaie toezeggingen, hebben
we nog nauwelijks geld gezien. Ook
de gemeente heeft het tot dusver la
ten afweten. En dat terwijl een deel
van de spullen anders naar vuil-
overslag De Hamster zouden verdwij
nen, wat de gemeente toch ook een
aardige duit kost. Het zou op z'n
minst redelijk zijn om die besparing
ten goede te laten komen aan de
hulpactie.' Dat het transport toch gro
tendeels kan worden gefinancierd is
te danken aan een geschonken par
tij meubels, die Smith voor 7.500,-
wist te verkopen.
Tineke Spigt stak woensdag bij het
ringsteken op De Krim in grootse
vorm. Onverbiddelijk reeg ze alle
ringen aan haar sabel. Een bijzon
dere prestatie, ook van koetsier
Henk Spigt, temeer daar er op het
vakantiecentrum op een gras-
parcours werd gereden en de sco
res daar over het algemeen bedui
dend lager liggen dan op
straatstenen.