Toerist bezorgt taxichauffeurs vooral 's nachts topdrukte 70 vrijwilligers maanden in touw voor Roemenië Sloop Vogelmient begonnen 0 REUMABESTRIJDING BESTAAT 75 JAAR iSeizoensvverk Vrachtwagen boordenvol hulpgoederen TEXELSE COURANT Nationaal Reumafonds Tineke Spigt mist geen ring DINSDAG 21 AUGUSTUS 2001 Nu het hoogseizoen is aangebroken, heerst in veel bedrijven een koorts achtige drukte. Taxi-bedrijven op het eiland hebben daar ook mee te maken. Een verslag van de werkzaamheden van een van die bedrijven. Mensen die na het stappen naar huis willen, mensen die per vliegtuig of boot Texel even aandoen of jongeren die te lui zijn om te fietsen. Het is een greep uit de honderden toeristen la ten zich tijdens het seizoen dagelijks per taxi over het eiland vervoeren. Taxi 312000 uit Den Burg is een van de Texels taxi bedrijven die er de handen vol aan hebben. Even rustig een boterham eten, lijkt chauffeur Henk Boeijen niet gegund. Hij heeft het brood nog met op, of hij moet weg voor de volgende klus. Ook Bart de Vries, een van de eige naren van Taxi 312000, gaat op pad. Twee mensen moeten van Den Burg naar Oudeschild. Het zijn slechts twee van de dagelijks honderden toeristen die tijdens het seizoen een beroep doen op de taxi. Het taxi-bedrijf, overdag normaal met zes tot zeven taxi's op de weg, heeft het aantal opgevoerd naar gemiddeld negen. 'We hebben nu geen leerlingenvervoer, maar dat wordt wel gecompenseerd door de toeristen', zegt De Vries. Het zogeheten contractvervoer, halen en brengen van onder andere ouderen en zieke mensen, gaat ook gewoon door. Schippers De twee mensen voor Oudeschild zijn geen toensten, maar schippers van de klipper Ortolan. Schipper Otto Groenhof heeft net een kies laten trekken. 'De toeristen waren van boord, dus we konden even naar de tandarts', vertelt zijn maat Marinus van der Veen, die maar het woord voert. Als de twee zijn afgezet, wacht de volgende rit. De Vries moet vier personen ophalen bij het vliegveld 'Het is lastig als je met weet waar ze heen moeten', zegt hij, 'want anders kan de centrale er rekening mee hou den.' Hij heeft nog even een rondje gemaakt over de haven. 'Je weet maar nooit of er mensen zijn die toe vallig ook die kant uitmoeten. En an ders zien ze in ieder geval je naam op de zijkant van de wagen.' De Vries schat dat overdag de ver houding tussen contractvervoer en toeristenvervoer ongeveer half om half is 's Avonds en 's nachts zijn toeristen veruit in de meerderheid. Ook dan zijn meer taxi's op de weg dan buiten het seizoen Vrijdagavond rijden er meestal zeven in plaats van drie, zaterdagavond zijn er meestal negen in plaats van zeven of acht en doordeweek rijden er 's avonds vier in plaats van één of twee taxi's. Een ritje met de taxi kost 2,85 per kilo meter. De teller begint te lopen vanaf een basistarief van 5,80. Staat de taxi stil tijdens de rit, dan tikt de me ter volgens een tarief van 58 per uur. Texel kent drie taxibedrijven De an dere twee zijn Taxi Botax aan de Pontweg en Taxi Grootjen in de Dorpsstraat in De Koog. De Telekomtaxi is onderdeel van Groot- jen. Drukte Een piek in de drukte ligt rond drie uur in de nacht als de cafés sluiten. Veel mensen hebben dan een taxi nodig. Volgens De Vries is dat echter geen reden om maar met zoveel mogelijk taxi's bij de taxistandplaats te gaan staan. 'Als je bijvoorbeeld net men sen naar Oudeschild heb gebracht, rijd dan eerst even via Den Burg, voordat je terugaat naar De Koog. Daar kunnen ook nog mensen staan die een taxi nodig hebben.' Voor en na drieën is het eveneens redelijk druk. 'Er zijn altijd mensen die eerder naar huis gaan, |ongens die een leuk meisje ontmoet hebben en naar het strand zijn gegaan. Of mensen die bij iemand thuis hebben doorgefeest. Soms heb je om zes uur nog ritten.' Niet alle chauffeurs njden in de nacht. De Vries: 'In principe njden er dan Een groep jongeren uit Utrecht laat zich elke dag per taxi vervoeren, nadat een nachtelijke fietstocht (na het stappen) uitliep op zes valpartijen. geen vrouwen. Een vrouw in de wa gen met acht dronken kerels is vra gen om moeilijkheden.' Zelfvertrou wen en overwicht zijn eigenschappen waaraan nachtchauffeurs moeten voldoen. 'Het is ook een voordeel als je zelf in de horeca hebt gezeten, want dan ben je omgang met dron ken gasten wel gewend.' Als iemand overlast veroorzaakt, is het volgens De Vries belangrijk om te letten op de reacties van anderen 'Er zit er altijd wel eentje tussen die zich dan ergert aan zijn vrienden. Als het nodig is, richt je je tot die ene persoon om het rustiger te krijgen. Wat je ook kan doen, is een zo'n persoon een beetje voor schut zetten, zodat zijn vrienden om jou gaan lachen en met om hem. Maar je moet wel voldoende mensenkennis hebben om dat te doen.' Vloeken, tieren en schelden werkt averechts, 'Als je dat doet tegen ie mand, gaan zijn vrienden het juist voor hem opnemen.' Stoppen in een verlaten landschap bij overlast kan louterend werken. 'Ze willen allemaal naar huis, dus ze hebben helemaal geen zin om te gaan lopen als je daar mee dreigt.' Inspelen op de porte monnee werkt ook. 'Als mensen zeg gen dat ze je bus gaan slopen, kan je natuurlijk "niet doen" zeggen, maar dan moedig je ze alleen maar aan. Ik zeg "da's goed, maar de vonge groep die dat deed, is nu nog aan het afbe talen Dan laten ze het ook wel.' Hij wijst erop dat verreweg de meeste ritten geen problemen opleveren. Vliegveld Op het vliegveld wachten Rob en Marja Eskes uit Doetmchem met hun kinderen Laurie en Jordie. Vanuit hun vliegtuig hebben ze via de verkeer storen de taxi besteld. Ze willen naar EcoMare. 'Dit is de eerste keer dat we met het gezin hiernaar toe zijn gevlo gen', vertelt Marja Eskes onderweg- Haar man heeft net zijn vliegbrevet gehaald. Dochter Laurie vertelt al zeehondjes te hebben gezien vanuit het vliegtuig 'We gaan eerst naar EcoMare, daarna gaan we lekker wandelen en dan vliegen we weer terug', vertelt Rob Eskes. Hij is als enige al een paar keer eerder op Texel geweest. Dat was tijdens zijn vlieg lessen. Mensen die als chauffeur komen werken bij het taxibedrijf worden at tent gemaakt op verkeersgedrag van toeristen. De Vries: 'Die waarschu wen we altijd dat automobilisten op de Postweg bijvoorbeeld nog wel eens op de rem willen gaan staan omdat ze een parachutist naar bene den zien komen.' Mensen die met dertig over de Pontweg kuieren, is evenmin vreemd. 'Die kunnen beter met de fiets gaan. Dat is ten eerste veel gezonder voor ze en ten tweede zien ze nog veel meer ook.' Chauffeur Boeijen had er 's morgens nog mee te maken. 'Op weg naar de boot reed er zo'n jojo voor me die niet harder dan vijftig ging. En inhalen mag met, want dan krijg je een dikke boete.' Volgens De Vries houden mensen soms te weinig rekening met de vaar- tijden. 'Als wij te laat aankomen, be tekent het wel meteen een uur vertra ging.' Hardrijden is volgens hem echter niet te tolereren. 'In de auto's registreren we de snelheden. Dus we kunnen het zien als iemand te hard gereden heeft.' Snelheidsmaniakken hoeven van hem niet meer terug te komen. De controle die de politie vorige week hield onder taxi-chauf feurs. kwam voor De Vries naar eigen zeggen niet uit de lucht vallen. 'Vorig jaar zouden er twee worden gehou den die aangekondigd zouden wor den, maar die gingen niet door. Die worden nu dit jaar gehouden, maar dan onaangekondigd.' Band De volgende klus. Een stel jongens moet van De Krim naar het vliegveld De Vries reageert enthousiast. 'Dat zijn leuke jongens, die heb ik al va ker gereden.' Hij vertelt dat nog wel eens een band wil ontstaan tussen chauffeur en gasten 'Een paar jaar geleden had ik een groep jongens uit Alphen aan de Rijn die ik vaak reed. Toen ik ze naar de boot bracht, vroeg ik ze hoeveel ze nu voor een trein kaartje moesten betalen. Was vijfen dertig gulden per persoon. Als je mij vijftig gulden per persoon betaalt, dan breng ik jullie allemaal naar huis heb ik gezegd. Scheelde een hoop gezeul met bagage en het was hart stikke gezellig. Ik weet ook van een chauffeur die is wezen barbecuen bij mensen die hij een aantal keer gere den had.' Hij wil er nog eens mee aantonen, dat het overgrote deel van de mensen juist met voor problemen zorgt. 'Mensen zijn in vakantiestem ming, die willen juist lol maken.' De jongens moeten opgehaald wor den bij het huisje. Niet bij de recep tie. Dat blijkt z'n voordelen te hebben, want anders kan een andere taxi ze al meegenomen hebben. De Vries laat zich voorzichtig uit over de ver houdingen tussen de taxi-bedrijven op het eiland. 'Niet iedereen kanq elkaar door één deur, maar we V ven ook met met elkaar door één« zegt hij diplomatiek. Mocht j chauffeur in de problemen komen een concurrent ziet dat, dan zullen wel voor elkaar opkomen. 'Dat dei- wel te beweren.' Aftersha, Een fikse walm aftershave komi bus in. Zes jongens uit Utrecht pt; fen op de banken. Wouter Gerard: Dennis van Rossum gaan voor eerst parachutespringen, de amj vier gaan kijken. De heren, veen dagen op Texel, blijken zich elke; per taxi te laten vervoeren 'We één keer met de fiets geweest', telt Frederic de Beer. 'Toen wares van De Koog naar De Cocksdorpj valpartijen, dus dat was gelijk de la ste keer.' Ze zijn begonnen mets groepje van veertien mensen, ij zijn er al naar huis. Het geld was en ze waren een beetje ziek.' Een van de zes zegt op het vliegv dat ze op de terugweg wel zul betalen Zijn vrienden zijn hem« en hebben al twintig gulden voor De Vries er iets van hoeft te» gen. Of hij ze ook weer terugnj weet hij met. Den Burg is eerst volgende halteplaats. Tekst en foto's Jeroen van Hatti I Bart de Vnes van Taxi 312000, op weg naar een klant. vorig jaar de spullen van 't Gouwe Boltje naartoe hebben gebracht nog draait.' Het schoolmeubilair dat dit laar door de basisscholen De Fon tein, de Akker, de Strijbos- en Lubertischool werd geschonken komt te staan in een schooltje in het dorp Vermez. Financiering Aannemer Willem Bakker is giste ren begonnen met de sloop van de Vogelmient in De Koog. De ko mende zes tot acht weken gaan 56 voormalige noodwoningen, die na de oorlog werden gebouwd, tegen de vlakte. Krakend valt het dak van een van de witte huisjes op de grond. De latten steken als een waaier diverse kanten uit. Met de bak van een kraan heeft Bakker het dak in delen tegen de grond gewerkt. Over zes tot acht weken moet er mets meer te zien zijn van de verouderde vakantie woningen. Zestig nieuwe, luxe vakantiewoningen komen er voor in de plaats. Directeur Pieter Thijssen van Vogelmient VOF, eigenaar van het terrein, verwacht dat vanaf medio 2002 de eerste woningen opgeleverd kunnen worden. Mogelijk eind dit jaar nog, moeten één of twee model woningen klaar zijn. Aspirant-kopers kunnen daar zien wat ze kopen. Van half oktober tot half november legt aannemer Tatenhove uit Oudeschild nieuwe leidingen aan voor onder meer gas, water elektra en telefoon. koetsier Edwin Brokken de tweede prijs veroverde Met éen ring minder was de derde prijs voor Frans Bak ker en dochter Emmy Scholl. De volgende wedstri|d is de finale om de Jan Agterbokaal. Deze wordt woensdag (morgen) in Den Burg verreden en begint om 19.00 uur. Er staan twee galgen op de Groene- plaats en één in de Zwaanstraat. Thijssen kan nog niet zeggen hoe duur een nieuwe vakantiewoning wordt. Volgens hem is er al wel veel belangstelling. De nieuwe woningen worden twee lagen hoog. Beneden komt ondermeer een carport en ruimte om de fietsen te stallen. De oppervlakte van de huizen bedraagt zo'n zeventig vierkante meter. Er worden twee typen huizen gebouwd. 21 met een rieten kap en 39 met een pannendak. 'Meer soorten waren volgens het bestemmingsplan niet mogelijk, anders hadden we dat wel gedaan.' Het is de bedoeling dat de huizen 'verspringend' worden neer gezet. De huidige huisjes staan alle maal nog keurig rij aan rij. Begraafplaats Volgens Thijssen worden ook huizen gebouwd op de plaats van hetvd malig zwembad. Over de historisd begraafplaats die zich bij Vogelmient bevindt, wordt volgfi hem nog overleg gepleegd s ondermeer de gemeente en Gek Jansen. 'Het is de bedoeling daarel leuks van te maken.' Huizen kom er niet te staan, verzekert Thijsse» Het sloopafval van de huisiesn" volgens Willem Bakker geschei afgevoerd. Asbest is volgens niet verwerkt in de huisjes. Waf err de meubels die nog in de hiwj staan, gebeurt is niet helemaal du» lijk. Volgens Thijssen zijn e Texelaars nog even komen kif naar de huisjes. 'Er zijn mensen» dan vertellen dat ze vroeger nog? woond hebben in zo'n huisje. Het Nationaal Reumafonds finan ciert het overgrote deel van het wetenschappelijk onderzoek Ande re activiteiten zijn: voorlichting, aangepaste vakanties, individuele financiële hulp en financieren van meer dan honderd reumapa- tiëntenverenigingen. Helpt u ook? Giro 324! Voor vragen over (leven met) reuir- De Nationale Reumalijn 0990 - 2030300 www.reumafonds.nl De verrichtingen van het echtpaar Spigt - dat met de dagprijs aan de haal ging en werd getrakteerd op een etentje op De Krim - vormden het hoogtepunt van de zesde en voor laatste wedstrijd om het Texels kam pioenschap, die zich onder uiterst warme omstandigheden afspeelde. Aan het begin van de avond was het nog 29 graden en het duurde dan ook even voordat het publiek zich rond het parcours had geschaard. Maar ten Boon zorgde met zijn door twee shires getrokken en vol kinderen ge laden Juttersplezier voor vermaak en ook de bierwagen van Palm en het bijbehorende vierspan Belgische trekpaarden trok veel bekijks. Achter Henk en Tineke Spigt werd fel gestre den om de tweede plats. Twee com binaties verzamelden zestien punten en moesten een barrage rijden. Krakend valt het dak van een van de 56 huizen op de Vogelmient. Aannemer Willem Bakker starttte gisteren met de sloop van dl huisjes. Zestig nieuwe vakantiewoningen komen ervoor In de plaats. (Fotojamtnttni* Speelgoedberen, schoolbanken, kleding, voedsel en andere spullen werden door Texelaars in grote hoeveelheden bijeengebracht, ten bate van de hulpactie voor Roeme nië, een initiatief van Texel Helpt... De hoeveelheid spullen die werd opgeslagen op hoeve Vogelvreugd van de familie Van Maldegem was dermate groot dat een vrachtwagencombinatie met een inhoud van 85 kubieke meter am per genoeg plaats bood. De ko mende dagen worden de spullen overgebracht naar het Roemeense platteland. Zo'n 70 vrijwilligers zijn al maanden in touw voor de actie, die voor de vierde keer op Texel wordt gehouden. Een organisatie die inmiddels draait als een geoliede machine. 'Een groep houdt zich bezig met het inzamelen van de goederen, anderen met het sorteren en weer anderen verzorgen het vervoer van de spullen', vertelt initiatiefnemer Melle Smith, die zelf al twaalf jaar hulpacties voor Roemenië op touw zet. 'Een arbeidsintensieve klus, dat kan ik je wel vertellen.' Sa men met echtgenote Marjan heeft hij er naar eigen zeggen elk jaar negen maanden aan dagtaak aan, een tijd waarin hij overigens ook hand- en spandiensten verleent aan andere hulporganisaties, zoals Dorkas. 'Het grootste probleem is om elk jaar weer door de bureaucratie in het voormalige Oostblok heen te breken. Tot de Roemeense grens gaat het goed, maar dan beginnen de proble men. Files van anderhalve kilometer bij de grens zijn geen uitzondering. Het vergt veel inventiviteit om de spullen op de plaats van bestemming te krijgen. Hoe verder je op het plat teland komt, des te slechter worden de wegen. Maar juist doordat veel hulptransporten de grote steden goed weten te bereiken, richten wij ons op kleine dorpjes in de Karpaten. Daar is de nood het hoogst. Aan de ene kant is het mooi dat er tegen woordig zoveel hulpacties voor Roe menie worden gehouden - ik denk dat er in Nederland wel honderd stichtingen actief zijn - maar de me daille heeft ook een keerzijde: de han del in hulpgoederen. Spullen die in Nederland worden ingezameld, wor den daar verkocht. Maar wel voor zo'n lage prijs dat de afzet van plaat selijke productie van (kinder)kleding, voedsel en andere producten eronder lijdt. De producenten dreigen eraan ten onder te gaan. Om dit te voorko men worden hulporganisaties beper kingen opgelegd. Wij mogen be paalde producten met invoeren, terwijl de gezinnen op het platteland het wel hard nodig hebben.' Vrijwilligers laden de vrachtwagen met hulpgoederen voor Roemenië met schoolmeubilair. (Foto Gonrd Ttmme tan) Daarin haalde Colinda Versteeg de maximale score, waardoor ze met Om te zorgen dat de op Texel inge zamelde spullen bij de juiste mensen terecht komen, wordt de actie zorg vuldig voorbereid. 'Van de dorpen waar wij onze hulp heen sturen we ten we precies hoeveel gezinnen er zijn, hoe de gezinnen zijn samenge steld en wat ze nodig hebben. Vooral kleding, want dat is daar naar verhou ding erg duur.' De vrijwilligers op Texel stellen voor elk gezin een pak ket hulpgoederen samen, dat exact op de gezinsgrootte en samenstelling is afgestemd. Smith: 'We zien er zelf op toe dat de spullen bij de gezinnen worden afgeleverd.' Bakkerij Om hiervoor te zorgen rijden Smith en echtgenote Marjan per camper op ruime afstand voor de vrachtwagen uit. 'Want we hebben wel een paar dagen nodig om ter plaatse de dis tributie van de spullen voor te berei den Op een gegeven moment kan de vrachtauto niet meer verder en moe ten trekkers en wagens worden ge regeld voor het verdere transport. Het is elk jaar weer een enorme klus. Ik moet je eerlijk bekennen dat na zó veel jaar we er soms wel eens een beetje moe van worden. Maar als het dan weer zover is, dan begint het toch weer te kriebelen. Zeker als je dan ziet hoe zo'n bakkerij waar we Naast logistieke problemen, geeft de financiering van de actie elk jaar de nodige strubbelingen. Het transport vanuit Nederland naar Roemenie kost ongeveer ƒ9.000.-. 'We hadden goede hoop dat dit bedrag door Texelse bedrijven en de gemeente beschikbaar zou worden gesteld Maar fraaie toezeggingen, hebben we nog nauwelijks geld gezien. Ook de gemeente heeft het tot dusver la ten afweten. En dat terwijl een deel van de spullen anders naar vuil- overslag De Hamster zouden verdwij nen, wat de gemeente toch ook een aardige duit kost. Het zou op z'n minst redelijk zijn om die besparing ten goede te laten komen aan de hulpactie.' Dat het transport toch gro tendeels kan worden gefinancierd is te danken aan een geschonken par tij meubels, die Smith voor 7.500,- wist te verkopen. Tineke Spigt stak woensdag bij het ringsteken op De Krim in grootse vorm. Onverbiddelijk reeg ze alle ringen aan haar sabel. Een bijzon dere prestatie, ook van koetsier Henk Spigt, temeer daar er op het vakantiecentrum op een gras- parcours werd gereden en de sco res daar over het algemeen bedui dend lager liggen dan op straatstenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 4