De Fontein krijgt
twee 'permanente'
nieuwe lokalen
Texelse -Courant
Drukkere Drijverstraat
oeten we accepteren'
Sportkaffee Ofrein
eind september dicht
T E X EES E® COURANT
Gemeente houdt vast aan 'plan met knip'
BURRy.' RL5 DIS KLflRS HOC 1KEER
IETS ZEGT, GR IK MET MODDER r^-
gooien
RUSTIG NEL ZE MOCHTEN TOCH
LflST/GE l/RRGEN STELLEN1 JZL
Informatieavond
Nationaal Park
Wie kaatst...
Geef ons de zak
op 9 oktober
Waar gebeurd
Portugal
<x.&.
Ondernemers, haak in en scoor op de
volgende redactionele onderwerpen
de Euro, Texelse likeurtjes, slaapcomfort
en slaapkamertrends, Texelse café's en
hun stamgasten, fitness en spieren,
Texelaars en hun hobby's
vrijdag 28 september a.s.
iedereen leest ml
TEXELSE J C0(JRANT
Kritiek Modder
-v/lw ~""i
VERVOLG VAN PAGINA 1
gen per etmaal acceptabel. Op de
Drijverstraat komen straks 4125 voer
tuigen voorbij en dat is heel wat meer,
hoewel dat alleen in het hoogseizoen
het geval is. Bekeken wordt nu of dat
door aanvullende maatregelen ac
ceptabel is te maken.Voor de straat
zou eenrichtingverkeer kunnen wor
den ingesteld waardoor het de helft
minder druk wordt, maar dan wordt
de Wilhelminalaan vanaf de rotonde
weer zwaarder belast en eenrichting
verkeer lokt bovendien hard rijden uit.
Het is beter, zo luidt de redenering
van het college, de extra drukte in de
Drijverstraat te accepteren. Het weg-
profiel van 6 meter kan het makkelijk
hebben. Wel zou voor beide kanten
van de weg een parkeerverbod moe
ten worden ingesteld. De bewoners
zouden een eigen gereserveerde
parkeerplek kunnen krijgen op het
huidige parkeerterrein bij de
Bocksberg
Het voor Aldi en AH bestemde
vrachtverkeer dat van de Wilhelmina
laan gebruik maakt, lijkt geen groot
probleem Het gaat 's zomers om
dagelijks vier vrachtwagens voor AH
en drie voor de Aldi en die komen
merendeels ook nog 's morgens
vroeg als het nog met druk is.
ledereen die zich bij de
verkeersproblematiek in deze omge
ving betrokken voelt, is welkom op
een binnenkort te houden informatie
bijeenkomst.
Leden van TVL die graag voorbereid
zijn op vragen van hun gasten over
het Nationaal Park Duinen van Texel
kunnen dinsdag terecht op een
tweede en laatste informatieavond.
De organisatie is in handen van de
afdeling voorlichting en educatie van
dit orgaan. De bijeenkomst duurt van
19.30 tot 22.00 uur. Deelname is gra
tis. Gegadigden kunnen zich opge
ven bij EcoMare, tel. 317741.
vervoerskosten worden vergoed. Ik
begrijp best dat het bewaren van
bonnetjes niet de meest gewenste
optie is, maar afrekening via een
oplaadbare magneetstrip lijkt me een
goed alternatief.' Modder wijst erop
dat wethouder Eelman al geruime tijd
geleden maatregelen heeft aange
kondigd om de kosten van de WVG
beheersbaar te houden. 'Maar tot nu
toe blijft alles bij het oude.' Eelman:
'Het is een knelpunt en het is jammer
dat het zo lang heeft geduurd, maar
het heeft te maken met de hoeveel
heid taken en de bezetting van de
afdeling. Maar we kijken momenteel
echt heel kritisch naar de
vervoersbijdragen, want die rijzen in
derdaad de pan uit.'
Tenslotte ziet Modder uit naar de nota
Jeugdzorg: 'Die is ons al geruime tijd
geleden toegezegd. Maar tot nu toe
blijft alles bij het oude.' Wethouder
Eelman: 'Op het gebied van jeugd
beleid is er de afgelopen tijd veel ge
beurd. Er is een verslavingspunt op
gezet, een jeugdhonk geopend in De
Cocksdorp, de nieuwe kinderopvang
en de overgang naar Catalpa, het
bureau Jeugdzorg en noem maar op.
We maken heel veel stappen voor
waarts en dat heeft veel tijd gevergd.
Ik hecht eraan dat er eerst beleid is
en dat het daarna in een nota wordt
opgeschreven. Als afdeling moeten
we prioriteiten stellen. Het nieuwe
museumbeleid, dat pas over een
paar jaar aan de orde zou komen, is
op gezag van de raad versneld naar
voren gehaald. Dat soort werkzaam
heden moeten wel gebeuren. Dat kan
alleen als je iets anders laat liggen.
Want we kunnen niet zomaar wat
extra mensen aannemen. Ook op de
afdeling Welzijn groeien de bomen
met tot aan de hemel.'
Basisschool De Fontein krijgt er
twee 'permanente' lokalen bij.
Strikt volgens de regels (de veror
dening Voorziening Huisvesting
Onderwijs gemeente Texel) had
den dit eigenlijk twee noodlokalen
moeten zijn, omdat niet helemaal
zeker is dat deze ten minste vijftien
jaar nodig zullen zijn. Maar gezien
de geplande nieuwbouw van De
Mars fase 4 en de groei van het
leerlingenaantal dat de school
daarvan mag verwachten, zag het
college meer in definitieve uitbrei
ding. De raadscommissie Welzijn
en Onderwijs stemde woensdag in
met dit plan.
Het worden het negende en tiende
lokaal van De Fontein, dat de laatste
jaren steeds meer leerlingen telt. Be
zochten in 1997 nog 193 kinderen de
school aan de Burdetstraat, vorig jaar
was dat aantal gestegen tot 223. En
het einde van de groei is nog met in
zicht, zo valt te verwachten. Pro
bleem is dat moeilijk is vast te stel
len hoeveel leerlingen er in de toe
komst naar De Fontein zullen gaan,
terwijl er met het oog op nieuwbouw
op z'n minst enige duidelijkheid zou
moeten bestaan. Om tóch een beeld
te kunnen schetsen, is gekeken naar
de woningbouw in Den Burg in het re
cente verleden. Deze getallen geven
aan dat er in de afgelopen tien jaar
gemiddeld veertig woningen per jaar
zijn gerealiseerd. Het college gaat
ervan uit dat dit gemiddelde ook in de
toekomst zal worden gehaald. Lan
delijke prognoses voor nieuwbouw
wijken wijzen uit dat gemiddeld in
iedere woning 0,43 kinderen worden
geboren, zodat verwacht mag wor
den dat in het nieuwe deel van Den
Burg ongeveer zeventien kinderen
per jaar worden geboren) Iets meer
dan een derde van hen gaat naar De
Fontein (de school kent een
'deelnamepercentage' van 35%), wat
zou betekenen dat deze school met
ongeveer zes leerlingen per jaar zal
groeien. 'Uiteraard kan dit nooit met
zekerheid worden aangenomen, om
dat de (richtmgs)keuze van de ouders
uiteindelijk bepalend is', schrijven b
en w in haar advies aan de commis
sie. 'Een feit is wel dat De Fontein de
afgelopen jaren een groei kent die in
de hier geschetste lijn der verwach
ting ligt.' De verwachting is dat De
Fontein in 2005 zo'n 250 leerlingen
telt.
De leden van de commissie Welzijn
gingen vrij soepel akkoord met de
Een kopje koffie met gebak tussen
de rollerskates en trainingspak
ken. Nog een paar weken is het
mogelijk bij Sportshop Texel in Den
Burg. Aan het eind van de maand
sluit het in de winkel liggende
sportkaffee Ofrein definitief haar
deuren.
Anderhalf jaar lang hebben het kaf
fee en de sportshop één geheel ge
vormd. Volgens eigenaar Theo
Legierse sloeg de combinatie echter
niet aan. 'Het is leuk tijdens het hoog
seizoen, maar van oktober tot maart,
april is er te weinig aanloop.' Een
ander aanleiding was het besluit van
Dirk Biesboer om te gaan stoppen
met het maken van het zogeheten
Ofrein gebak dat in het kaffee ver
kocht werd.
De combinatie onstond nadat Sport
shop Texel anderhalf jaar geleden
verhuisde naar haar huidige locatie
aan de Weverstraat. Die locatie be-
plannen, waarvoor een krediet van
ƒ812.000,- met een structurele jaar-
last van ƒ78.646,- werd gevraagd.
Discussie ontstond wel over de vraag
of het niet handiger was een basis
school in De Mars te bouwen, zodat
de scholieren in die wijk ook niet
steeds de drukke ringweg van Den
Burg hoeven over te steken. Volgens
wethouder Eelman is dit echter geen
haalbare optie, omdat de verplaat
sing van een bestaande school of de
stichting van een nieuwe school in
het algemeen voor rekening van de
gemeente komt, zonder dat daarvoor
financiële steun van de rijksoverheid
tegenover staat.
Dinsdag 9 oktober houdt Rotary
Texel weer de inzameling van kle
ding en schoenen onder het motto
'Geef ons de zak'. Vanaf 13.00 uur
worden over heel Texel huis aan
huis de zakken opgehaald. De op
brengst is voor goede doelen,
waaronder het Tesselhuus. Een
groot deel van de schoenen wordt
niet verkocht maar gaat naar het
sociaal project Tori Oso van oud-
Texelse Nel Bakker in Paramaribo.
Het najaar is bij uitstek de tijd om
zomerspullen weg te doen. Gehoopt
wordt dat de Texelaars weer tijdig
beginnen met het uitzoeken van ge
bruikte maar nog bruikbare kleren en
schoenen en deze op de ophaaldag
in aparte, goed dichtgebonden zak
ken aan de straat zullen zetten. Bin
nen drie uur tijd zullen die door leden
van de rotaryclub en andere vrijwilli
gers met bestel- en vrachtauto's
worden opgehaald.
Als je op dinsdagmiddag een kijkje
ging nemen op de braderie in De
Koog, was de Dorpsstraat dikwijls
overvol wandelende en op terrasjes
zittende mensen. Allemaal toeristen,
overal vandaan, en maar zelden zag
je er een Texelaar tussen. Waar die
waren gebleven bleek later, want toen
we met z'n vijven op vakantie in de
Algarve in Portugal waren, kwamen
ze tevoorschijn. We brachten daar
een bezoekje aan het stadje Albufeira
en in het hart van die plaats kwamen
we op een pleintje waaromheen ter
rasje en zitjes waren. Op eenvan die
terrasjes zaten acht Texelaars: echt
paren uit Den Burg, Oudeschild, Den
Hoorn en De Koog. We gingen erbij
zitten en daar zaten we, 2700 kilome
ter van huis, met dertien Texelaars op
een terras.
's Avonds bezochten we een stieren
gevecht en nauwelijks zaten we op
de tribune of we hoorden achter ons
iemand zeggen: 'Kijk, daar zit de fa
milie Van Tunen.' En daar zaten nog
eens vijf Texelaars, de familie Vlaming
uit Den Burg. Kort daarna zaten we
bij het zwembad van het hotel waar
we bezoek kregen van de uit vier
personen bestaande familie Van
Arnhem uit Den Burg en later werden
we op het strand begroet door de
familie Bakker van het Schilderend.
Toen wisten we waarom er in de zo
mer geen Texelaars door De Koog
lopen. Die zitten dan allemaal in Por
tugal.
Jan van Tunen.
(Advertentie)
stond daarvoor uit twee woonhuizen
en bakkerij Ofrein. De woonhuizen en
de bakkerij werden ingericht als win
kel. De konditorie naast de bakkerij
bleef echter intact en ging verder als
sportkaffee Ofrein. Legierse: 'Je ziet
het wel meer in het land dat er bij
grote megastores een restaurant ge
vestigd is. Ik dacht dat dat hier op
kleine schaal ook wel zou kunnen.'
De mensen die nu in het kaffee wer
ken, zijn in dienst bij de Sportshop.
Zij hebben een seizoenscontract dat
niet verlengd wordt. De ruimte zelf
wordt bij de winkel getrokken. 'Ik heb
verder geen ruimtetekort, maar we
kunnen de spullen straks wat royaler
neerzetten.' Op vrijdag 28 en zater
dag 29 september kunnen mensen
voor vijf gulden nog een keer drinken
met een gebakje krijgen.
Koffiekadobonnen. ook de met ge
heel volle, kunnen tot 1 oktober inge
leverd worden.
Sportkaffee Ofrein in Den Burg sluit eind deze maand haar deuren. wroan van Hsttum)
Inleveren advertenties tot en met
Informatie bij de advertentie-afdeling van de
Texelse Courant, Spinbaan 6, Den Burg
S 362600, fax 314111
(jrocn TtmrL-Jéxels in hel harL.
nr VRIJDAG 21 SEPTEMBER 2001
«antwoorden, ook tegenover ander
Zaalverhuurders?' Mocht het niet
'rn een gemeenschappelijke huis-
Kling komen, dan weet Modder
ïnandere oplossing voor de ruimte-
'wd van de Openbare Bibliotheek.
Nat vrijkomende Arbeidsbureau is
Wicht een optie. Er is wel spoed
iatWen, want het gebouw komt bin-
wkort te koop.'
'Houder Eelman betwijfelt of dat al
'fél snel het geval zal zijn. 'Het Ar-
*dstiureau komt in mei pas leeg,
'js dat duurt nog wel even. Maar
dorens we tot een eventuele koop
«gaan, moet de raad eerst een
«luit nemen over de toekomstige
'fisvesting. Dat we als college daar-
!,e' nog geen voorstel hebben ge-
kan komt mede doordat die quick
^an geen volwaardige rapportage
Het onderzoek naar de
aalbaarheid van een gemeenschap
je huisvesting was teveel gericht
!'P overkantse situaties. De bereke
nen waren afgestemd op grote
ïNolen en bij de bezetting van de
féien is van verkeerde cijfers uitge
lei Het kostenplaatje ligt daardoor
Glanders. De ambtelijke organisa-
■'eneen extern bureau bekijken de
ifak opnieuw en daardoor duurt het
'al langer dan voorzien. In novem-
'f weten we beter in welke richting
J'moeten denken, zodat we het aan
raadscommissie kunnen voorleg-
Dat het ROC d'Ouwe Ulo gaat
«laten weten we al drie jaar. De di-
jriie van de Welzijnsstichting heeft
■ss voldoende tijd gehad om zich
'Wrle bereiden op eventuele nade
lige gevolgen hiervan op de exploita
tie. Dat het ROC is uitgeweken naar
de tijdelijke behuizing nabij de OSG
is een verstandig beleid.
Arbotechnisch voldeed de accom
modatie in het dorpshuis niet meer.
Maar het is met zo dat het ROC weg
loopt van de overige welzpnsin-
stellingen. Ze zijn nog steeds in voor
een gemeenschappelijk onderko
men.'
Modder signaleert dat er
onduidelijkheid bestaat over de om
zetting van raam- naar budget
subsidies. 'Instellingen krijgen te ho
ren dat het steeds weer iets anders
moet.' Eelman: 'Onze ambtelijke or
ganisatie heeft hier ongelofelijk veel
tijd ingestoken. We zijn over dit
subsidieplan drie keer met de grote
welzijnsinstellingen op de tafel ge
gaan. Ik geef toe dèt het best lastige
materie is en daarom geven
we er veel voorlichting over Wie de
zaken niet op tijd klaar krijgt of het
niet snapt krijgt hulp. De Stichting
Welzijn Ouderen Texel krijgt zelfs in
dividuele bijstand.'
Modder ergert zich ook aan wat hij
noemt 'oneigenlijk gebruik' van de
Wet Voorziening Gehandicapten. Het
gebruik daarvan overstijgt de uitke
ring door het rijk met tonnen. 'Het
geld is bedoeld voor aanpassingen
van woningen en andere voorzienin
gen voor mensen met een handicap.
Ook voor vervoer. Volgens een
forfaitair systeem krijgt men een
vaste reisvergoedmg per maand.
Maar in veel gevallen wordt dit hele
maal niet voor vervoer gebruikt, maar
is het een ondersteuning op het inko
men geworden. Dat is natuurlijk niet
de bedoeling Het zou rechtvaardiger
zijn als alleen de gemaakte
Drijverstraat. Nu nog parkeermogelljkheid aan één kant.
oenemende verkeersdrukte in de Drijverstraat. Dat is het
elangrijkste nadeel van de plannen om de parkeer- en
erkeerssituatie bij de AH-supermarkt en de toeleidende
legen te verbeteren. Tegenover dat nadeel staan echter
oveel voordelen, dat het college vasthoudt aan het plan,
chter met het voornemen om voor de Drijverstraat zoda-
ige maatregelen te nemen dat de drukte daar acceptabel
et meest opvallende onderdeel
;n het plan is de aanleg van een
rtgestrekt en fraai ingericht par-
eerterrein tussen AH en
onnevanck' met plaats voor on-
sveer 90 auto's, een verdubbeling
ui de capaciteit van de huidige
fee kleine parkeerterreinen. Op
itplein komen de Waalderstraat
nde Wilhelminalaan uit. Door de
lichting van het plein wordt dóór-
ijden ontmoedigd, waardoor de
iikeersdrukte op de Wilhelmina-
m, de Burgerhoutstraat en de
'ftekruislaan flink zal afnemen,
kzal er langs de Wilhelminalaan
tl minder worden geparkeerd.
ar staat tegenover dat het in de
jverstraat, maar ook in de
nsbergenstraat en drukker zal
srden.
Tellingen
bdat de plannen vorig jaar novem-
«tijdens een hoorzitting waren ge
tenteerd, zijn de vorige maand,
ts tijdens de seizoendrukte,
Erkeerstellingen gehouden in de
i'aalderstraat, Wilhelminalaan,
roerstraat en Thijsselaan. Samen
ütparkeercijfers zijn deze verwerkt
- een nauwkeurige inventarisatie van
ehuidige, weinig gunstige situatie,
leg duidelijker is nu dat sprake is van
tel doorgaand verkeer op de Wilhel-
ralaan, dus verkeer dat hier geen
estemming heeft. Hier passeren per
imaal 4000 tot 5000 motor-
oertuigen, waarvan 80% doorgaand
Knip
Verwachting is dat het nieuw aan
Heggen grote parkeerterrein met
rechts een slingerende verbinding
tussen Waalderstraat en Wilhelmina
laan als een zodanig obstakel zal
werken dat het doorgaand verkeer
voor minstens driekwart zal worden
teruggedrongen. Het is als het ware
een 'knip' in de route en het plan
wordt dan ook met dat woord aange
duid. De verkeersintensiteit in de
Waalderstraat zal vrijwel niet veran
deren maar in de Drijverstraat wordt
het 20 tot 33% drukker: maximaal
4125 motorvoertuigen rijden per et
maal door deze straat.
Bij het beoordelen van de toekom
stige situatie moet ook rekening wor
den gehouden met de 30 km-maat-
regelen die dit najaar worden
uitgevoerd. Alle zijwegen van de
Bernhardlaan, met uitzondering van
de Waalderstraat. krijgen dan een
inritconstructie. Ook de Drijverstraat
en de Thijsselaan krijgen zo'n con
structie, die verkeersremmend zal
werken. Als gevolg van de 'knip' zal
het verkeer dat in de Wilhelminalaan,
het Achterom en bij de Aldi moet zijn,
voor een groot deel via Drijverstraat
of Schilderend rijden. Een
verkeersaantrekkende factor in deze
omgeving is inmiddels verdwenen als
gevolg van de opheffing van de Edah.
Er wordt nu vanuit gegaan dat een
kwart van het verkeer met bestem
ming AH en driekwart van het verkeer
met de bestemming Aldi via de
Drijverstraat rijdt.
Probleem
Het college onderkent terdege dat de
drukkere Drijverstraat een probleem
is. Volgens het Texelse
verkeersveiligheidsplan is voor een
dergelijke erftoegangsweg een
verkeersintensiteit van 3000 voertui-