De Fontein krijgt twee 'permanente' nieuwe lokalen Texelse -Courant Drukkere Drijverstraat oeten we accepteren' Sportkaffee Ofrein eind september dicht T E X EES E® COURANT Gemeente houdt vast aan 'plan met knip' BURRy.' RL5 DIS KLflRS HOC 1KEER IETS ZEGT, GR IK MET MODDER r^- gooien RUSTIG NEL ZE MOCHTEN TOCH LflST/GE l/RRGEN STELLEN1 JZL Informatieavond Nationaal Park Wie kaatst... Geef ons de zak op 9 oktober Waar gebeurd Portugal <x.&. Ondernemers, haak in en scoor op de volgende redactionele onderwerpen de Euro, Texelse likeurtjes, slaapcomfort en slaapkamertrends, Texelse café's en hun stamgasten, fitness en spieren, Texelaars en hun hobby's vrijdag 28 september a.s. iedereen leest ml TEXELSE J C0(JRANT Kritiek Modder -v/lw ~""i VERVOLG VAN PAGINA 1 gen per etmaal acceptabel. Op de Drijverstraat komen straks 4125 voer tuigen voorbij en dat is heel wat meer, hoewel dat alleen in het hoogseizoen het geval is. Bekeken wordt nu of dat door aanvullende maatregelen ac ceptabel is te maken.Voor de straat zou eenrichtingverkeer kunnen wor den ingesteld waardoor het de helft minder druk wordt, maar dan wordt de Wilhelminalaan vanaf de rotonde weer zwaarder belast en eenrichting verkeer lokt bovendien hard rijden uit. Het is beter, zo luidt de redenering van het college, de extra drukte in de Drijverstraat te accepteren. Het weg- profiel van 6 meter kan het makkelijk hebben. Wel zou voor beide kanten van de weg een parkeerverbod moe ten worden ingesteld. De bewoners zouden een eigen gereserveerde parkeerplek kunnen krijgen op het huidige parkeerterrein bij de Bocksberg Het voor Aldi en AH bestemde vrachtverkeer dat van de Wilhelmina laan gebruik maakt, lijkt geen groot probleem Het gaat 's zomers om dagelijks vier vrachtwagens voor AH en drie voor de Aldi en die komen merendeels ook nog 's morgens vroeg als het nog met druk is. ledereen die zich bij de verkeersproblematiek in deze omge ving betrokken voelt, is welkom op een binnenkort te houden informatie bijeenkomst. Leden van TVL die graag voorbereid zijn op vragen van hun gasten over het Nationaal Park Duinen van Texel kunnen dinsdag terecht op een tweede en laatste informatieavond. De organisatie is in handen van de afdeling voorlichting en educatie van dit orgaan. De bijeenkomst duurt van 19.30 tot 22.00 uur. Deelname is gra tis. Gegadigden kunnen zich opge ven bij EcoMare, tel. 317741. vervoerskosten worden vergoed. Ik begrijp best dat het bewaren van bonnetjes niet de meest gewenste optie is, maar afrekening via een oplaadbare magneetstrip lijkt me een goed alternatief.' Modder wijst erop dat wethouder Eelman al geruime tijd geleden maatregelen heeft aange kondigd om de kosten van de WVG beheersbaar te houden. 'Maar tot nu toe blijft alles bij het oude.' Eelman: 'Het is een knelpunt en het is jammer dat het zo lang heeft geduurd, maar het heeft te maken met de hoeveel heid taken en de bezetting van de afdeling. Maar we kijken momenteel echt heel kritisch naar de vervoersbijdragen, want die rijzen in derdaad de pan uit.' Tenslotte ziet Modder uit naar de nota Jeugdzorg: 'Die is ons al geruime tijd geleden toegezegd. Maar tot nu toe blijft alles bij het oude.' Wethouder Eelman: 'Op het gebied van jeugd beleid is er de afgelopen tijd veel ge beurd. Er is een verslavingspunt op gezet, een jeugdhonk geopend in De Cocksdorp, de nieuwe kinderopvang en de overgang naar Catalpa, het bureau Jeugdzorg en noem maar op. We maken heel veel stappen voor waarts en dat heeft veel tijd gevergd. Ik hecht eraan dat er eerst beleid is en dat het daarna in een nota wordt opgeschreven. Als afdeling moeten we prioriteiten stellen. Het nieuwe museumbeleid, dat pas over een paar jaar aan de orde zou komen, is op gezag van de raad versneld naar voren gehaald. Dat soort werkzaam heden moeten wel gebeuren. Dat kan alleen als je iets anders laat liggen. Want we kunnen niet zomaar wat extra mensen aannemen. Ook op de afdeling Welzijn groeien de bomen met tot aan de hemel.' Basisschool De Fontein krijgt er twee 'permanente' lokalen bij. Strikt volgens de regels (de veror dening Voorziening Huisvesting Onderwijs gemeente Texel) had den dit eigenlijk twee noodlokalen moeten zijn, omdat niet helemaal zeker is dat deze ten minste vijftien jaar nodig zullen zijn. Maar gezien de geplande nieuwbouw van De Mars fase 4 en de groei van het leerlingenaantal dat de school daarvan mag verwachten, zag het college meer in definitieve uitbrei ding. De raadscommissie Welzijn en Onderwijs stemde woensdag in met dit plan. Het worden het negende en tiende lokaal van De Fontein, dat de laatste jaren steeds meer leerlingen telt. Be zochten in 1997 nog 193 kinderen de school aan de Burdetstraat, vorig jaar was dat aantal gestegen tot 223. En het einde van de groei is nog met in zicht, zo valt te verwachten. Pro bleem is dat moeilijk is vast te stel len hoeveel leerlingen er in de toe komst naar De Fontein zullen gaan, terwijl er met het oog op nieuwbouw op z'n minst enige duidelijkheid zou moeten bestaan. Om tóch een beeld te kunnen schetsen, is gekeken naar de woningbouw in Den Burg in het re cente verleden. Deze getallen geven aan dat er in de afgelopen tien jaar gemiddeld veertig woningen per jaar zijn gerealiseerd. Het college gaat ervan uit dat dit gemiddelde ook in de toekomst zal worden gehaald. Lan delijke prognoses voor nieuwbouw wijken wijzen uit dat gemiddeld in iedere woning 0,43 kinderen worden geboren, zodat verwacht mag wor den dat in het nieuwe deel van Den Burg ongeveer zeventien kinderen per jaar worden geboren) Iets meer dan een derde van hen gaat naar De Fontein (de school kent een 'deelnamepercentage' van 35%), wat zou betekenen dat deze school met ongeveer zes leerlingen per jaar zal groeien. 'Uiteraard kan dit nooit met zekerheid worden aangenomen, om dat de (richtmgs)keuze van de ouders uiteindelijk bepalend is', schrijven b en w in haar advies aan de commis sie. 'Een feit is wel dat De Fontein de afgelopen jaren een groei kent die in de hier geschetste lijn der verwach ting ligt.' De verwachting is dat De Fontein in 2005 zo'n 250 leerlingen telt. De leden van de commissie Welzijn gingen vrij soepel akkoord met de Een kopje koffie met gebak tussen de rollerskates en trainingspak ken. Nog een paar weken is het mogelijk bij Sportshop Texel in Den Burg. Aan het eind van de maand sluit het in de winkel liggende sportkaffee Ofrein definitief haar deuren. Anderhalf jaar lang hebben het kaf fee en de sportshop één geheel ge vormd. Volgens eigenaar Theo Legierse sloeg de combinatie echter niet aan. 'Het is leuk tijdens het hoog seizoen, maar van oktober tot maart, april is er te weinig aanloop.' Een ander aanleiding was het besluit van Dirk Biesboer om te gaan stoppen met het maken van het zogeheten Ofrein gebak dat in het kaffee ver kocht werd. De combinatie onstond nadat Sport shop Texel anderhalf jaar geleden verhuisde naar haar huidige locatie aan de Weverstraat. Die locatie be- plannen, waarvoor een krediet van ƒ812.000,- met een structurele jaar- last van ƒ78.646,- werd gevraagd. Discussie ontstond wel over de vraag of het niet handiger was een basis school in De Mars te bouwen, zodat de scholieren in die wijk ook niet steeds de drukke ringweg van Den Burg hoeven over te steken. Volgens wethouder Eelman is dit echter geen haalbare optie, omdat de verplaat sing van een bestaande school of de stichting van een nieuwe school in het algemeen voor rekening van de gemeente komt, zonder dat daarvoor financiële steun van de rijksoverheid tegenover staat. Dinsdag 9 oktober houdt Rotary Texel weer de inzameling van kle ding en schoenen onder het motto 'Geef ons de zak'. Vanaf 13.00 uur worden over heel Texel huis aan huis de zakken opgehaald. De op brengst is voor goede doelen, waaronder het Tesselhuus. Een groot deel van de schoenen wordt niet verkocht maar gaat naar het sociaal project Tori Oso van oud- Texelse Nel Bakker in Paramaribo. Het najaar is bij uitstek de tijd om zomerspullen weg te doen. Gehoopt wordt dat de Texelaars weer tijdig beginnen met het uitzoeken van ge bruikte maar nog bruikbare kleren en schoenen en deze op de ophaaldag in aparte, goed dichtgebonden zak ken aan de straat zullen zetten. Bin nen drie uur tijd zullen die door leden van de rotaryclub en andere vrijwilli gers met bestel- en vrachtauto's worden opgehaald. Als je op dinsdagmiddag een kijkje ging nemen op de braderie in De Koog, was de Dorpsstraat dikwijls overvol wandelende en op terrasjes zittende mensen. Allemaal toeristen, overal vandaan, en maar zelden zag je er een Texelaar tussen. Waar die waren gebleven bleek later, want toen we met z'n vijven op vakantie in de Algarve in Portugal waren, kwamen ze tevoorschijn. We brachten daar een bezoekje aan het stadje Albufeira en in het hart van die plaats kwamen we op een pleintje waaromheen ter rasje en zitjes waren. Op eenvan die terrasjes zaten acht Texelaars: echt paren uit Den Burg, Oudeschild, Den Hoorn en De Koog. We gingen erbij zitten en daar zaten we, 2700 kilome ter van huis, met dertien Texelaars op een terras. 's Avonds bezochten we een stieren gevecht en nauwelijks zaten we op de tribune of we hoorden achter ons iemand zeggen: 'Kijk, daar zit de fa milie Van Tunen.' En daar zaten nog eens vijf Texelaars, de familie Vlaming uit Den Burg. Kort daarna zaten we bij het zwembad van het hotel waar we bezoek kregen van de uit vier personen bestaande familie Van Arnhem uit Den Burg en later werden we op het strand begroet door de familie Bakker van het Schilderend. Toen wisten we waarom er in de zo mer geen Texelaars door De Koog lopen. Die zitten dan allemaal in Por tugal. Jan van Tunen. (Advertentie) stond daarvoor uit twee woonhuizen en bakkerij Ofrein. De woonhuizen en de bakkerij werden ingericht als win kel. De konditorie naast de bakkerij bleef echter intact en ging verder als sportkaffee Ofrein. Legierse: 'Je ziet het wel meer in het land dat er bij grote megastores een restaurant ge vestigd is. Ik dacht dat dat hier op kleine schaal ook wel zou kunnen.' De mensen die nu in het kaffee wer ken, zijn in dienst bij de Sportshop. Zij hebben een seizoenscontract dat niet verlengd wordt. De ruimte zelf wordt bij de winkel getrokken. 'Ik heb verder geen ruimtetekort, maar we kunnen de spullen straks wat royaler neerzetten.' Op vrijdag 28 en zater dag 29 september kunnen mensen voor vijf gulden nog een keer drinken met een gebakje krijgen. Koffiekadobonnen. ook de met ge heel volle, kunnen tot 1 oktober inge leverd worden. Sportkaffee Ofrein in Den Burg sluit eind deze maand haar deuren. wroan van Hsttum) Inleveren advertenties tot en met Informatie bij de advertentie-afdeling van de Texelse Courant, Spinbaan 6, Den Burg S 362600, fax 314111 (jrocn TtmrL-Jéxels in hel harL. nr VRIJDAG 21 SEPTEMBER 2001 «antwoorden, ook tegenover ander Zaalverhuurders?' Mocht het niet 'rn een gemeenschappelijke huis- Kling komen, dan weet Modder ïnandere oplossing voor de ruimte- 'wd van de Openbare Bibliotheek. Nat vrijkomende Arbeidsbureau is Wicht een optie. Er is wel spoed iatWen, want het gebouw komt bin- wkort te koop.' 'Houder Eelman betwijfelt of dat al 'fél snel het geval zal zijn. 'Het Ar- *dstiureau komt in mei pas leeg, 'js dat duurt nog wel even. Maar dorens we tot een eventuele koop «gaan, moet de raad eerst een «luit nemen over de toekomstige 'fisvesting. Dat we als college daar- !,e' nog geen voorstel hebben ge- kan komt mede doordat die quick ^an geen volwaardige rapportage Het onderzoek naar de aalbaarheid van een gemeenschap je huisvesting was teveel gericht !'P overkantse situaties. De bereke nen waren afgestemd op grote ïNolen en bij de bezetting van de féien is van verkeerde cijfers uitge lei Het kostenplaatje ligt daardoor Glanders. De ambtelijke organisa- ■'eneen extern bureau bekijken de ifak opnieuw en daardoor duurt het 'al langer dan voorzien. In novem- 'f weten we beter in welke richting J'moeten denken, zodat we het aan raadscommissie kunnen voorleg- Dat het ROC d'Ouwe Ulo gaat «laten weten we al drie jaar. De di- jriie van de Welzijnsstichting heeft ■ss voldoende tijd gehad om zich 'Wrle bereiden op eventuele nade lige gevolgen hiervan op de exploita tie. Dat het ROC is uitgeweken naar de tijdelijke behuizing nabij de OSG is een verstandig beleid. Arbotechnisch voldeed de accom modatie in het dorpshuis niet meer. Maar het is met zo dat het ROC weg loopt van de overige welzpnsin- stellingen. Ze zijn nog steeds in voor een gemeenschappelijk onderko men.' Modder signaleert dat er onduidelijkheid bestaat over de om zetting van raam- naar budget subsidies. 'Instellingen krijgen te ho ren dat het steeds weer iets anders moet.' Eelman: 'Onze ambtelijke or ganisatie heeft hier ongelofelijk veel tijd ingestoken. We zijn over dit subsidieplan drie keer met de grote welzijnsinstellingen op de tafel ge gaan. Ik geef toe dèt het best lastige materie is en daarom geven we er veel voorlichting over Wie de zaken niet op tijd klaar krijgt of het niet snapt krijgt hulp. De Stichting Welzijn Ouderen Texel krijgt zelfs in dividuele bijstand.' Modder ergert zich ook aan wat hij noemt 'oneigenlijk gebruik' van de Wet Voorziening Gehandicapten. Het gebruik daarvan overstijgt de uitke ring door het rijk met tonnen. 'Het geld is bedoeld voor aanpassingen van woningen en andere voorzienin gen voor mensen met een handicap. Ook voor vervoer. Volgens een forfaitair systeem krijgt men een vaste reisvergoedmg per maand. Maar in veel gevallen wordt dit hele maal niet voor vervoer gebruikt, maar is het een ondersteuning op het inko men geworden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling Het zou rechtvaardiger zijn als alleen de gemaakte Drijverstraat. Nu nog parkeermogelljkheid aan één kant. oenemende verkeersdrukte in de Drijverstraat. Dat is het elangrijkste nadeel van de plannen om de parkeer- en erkeerssituatie bij de AH-supermarkt en de toeleidende legen te verbeteren. Tegenover dat nadeel staan echter oveel voordelen, dat het college vasthoudt aan het plan, chter met het voornemen om voor de Drijverstraat zoda- ige maatregelen te nemen dat de drukte daar acceptabel et meest opvallende onderdeel ;n het plan is de aanleg van een rtgestrekt en fraai ingericht par- eerterrein tussen AH en onnevanck' met plaats voor on- sveer 90 auto's, een verdubbeling ui de capaciteit van de huidige fee kleine parkeerterreinen. Op itplein komen de Waalderstraat nde Wilhelminalaan uit. Door de lichting van het plein wordt dóór- ijden ontmoedigd, waardoor de iikeersdrukte op de Wilhelmina- m, de Burgerhoutstraat en de 'ftekruislaan flink zal afnemen, kzal er langs de Wilhelminalaan tl minder worden geparkeerd. ar staat tegenover dat het in de jverstraat, maar ook in de nsbergenstraat en drukker zal srden. Tellingen bdat de plannen vorig jaar novem- «tijdens een hoorzitting waren ge tenteerd, zijn de vorige maand, ts tijdens de seizoendrukte, Erkeerstellingen gehouden in de i'aalderstraat, Wilhelminalaan, roerstraat en Thijsselaan. Samen ütparkeercijfers zijn deze verwerkt - een nauwkeurige inventarisatie van ehuidige, weinig gunstige situatie, leg duidelijker is nu dat sprake is van tel doorgaand verkeer op de Wilhel- ralaan, dus verkeer dat hier geen estemming heeft. Hier passeren per imaal 4000 tot 5000 motor- oertuigen, waarvan 80% doorgaand Knip Verwachting is dat het nieuw aan Heggen grote parkeerterrein met rechts een slingerende verbinding tussen Waalderstraat en Wilhelmina laan als een zodanig obstakel zal werken dat het doorgaand verkeer voor minstens driekwart zal worden teruggedrongen. Het is als het ware een 'knip' in de route en het plan wordt dan ook met dat woord aange duid. De verkeersintensiteit in de Waalderstraat zal vrijwel niet veran deren maar in de Drijverstraat wordt het 20 tot 33% drukker: maximaal 4125 motorvoertuigen rijden per et maal door deze straat. Bij het beoordelen van de toekom stige situatie moet ook rekening wor den gehouden met de 30 km-maat- regelen die dit najaar worden uitgevoerd. Alle zijwegen van de Bernhardlaan, met uitzondering van de Waalderstraat. krijgen dan een inritconstructie. Ook de Drijverstraat en de Thijsselaan krijgen zo'n con structie, die verkeersremmend zal werken. Als gevolg van de 'knip' zal het verkeer dat in de Wilhelminalaan, het Achterom en bij de Aldi moet zijn, voor een groot deel via Drijverstraat of Schilderend rijden. Een verkeersaantrekkende factor in deze omgeving is inmiddels verdwenen als gevolg van de opheffing van de Edah. Er wordt nu vanuit gegaan dat een kwart van het verkeer met bestem ming AH en driekwart van het verkeer met de bestemming Aldi via de Drijverstraat rijdt. Probleem Het college onderkent terdege dat de drukkere Drijverstraat een probleem is. Volgens het Texelse verkeersveiligheidsplan is voor een dergelijke erftoegangsweg een verkeersintensiteit van 3000 voertui-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5