Het delen met elkaar s de winst van fusie' Jutter Bram en het brood voor lDe beste hulp bij het starten van een onderneming, TEXELSE J COURANT Fontein-directeur Jan Bot hoofd fusie-organisatie akkerij verkocht Wat ik zeggen wou. UIUUUSLM Proefpersonen voetreflexologie Open dag Ria Trap Bluesfestival Onder invloed Woningnood Blik vanger DINSDAG 16 OKTOBER 2001 elf Bol, tot voor kort directeur van basisschool De Fontein, is nu algemeen directeur van de stichting die twaalf scholen uit de Kop Boord-Holland aanstuurt. Foto Camra Timmerman) Bot, tot voor kort directeur van lasisscholen De Fontein in Den 9 en De Akker in Oosterend, is onnen aan een imposante uit ing: vorm en inhoud geven aan stichting voor Protestants istelijk Primair Onderwijs in irdwest Noord-Holland. In deze iwe organisatie bundelen alf scholen uit de Noordkop krachten en spreiden hun risi- Bot is benoemd tot algemeen cteur van deze stichting. Hoe hij in die hoedanigheid zijn icht nog regelmatig zal laten in De Fontein, trekt hij toch deur achter zich dicht. Ter ge- mheid van zijn 'afscheid' be- vrijdag om 15.30 uur in de jol een receptie. usie heeft alles te maken met de ideringen in onderwijsland. Nog zo lang geleden werd het beleid Ie scholen centraal door het Mi- ine van Onderwijs geregeld. Bot: <wam een circulaire uit Zoeter- en zo ging elke-school het dan Nadeel was dat de afstand in 'Zoetermeer' en de dagelijkse (tijk op de scholen groot was. Met gevolg dat de maatregelen met I aansloten op de praktijk en dat onderwijzers naar het Haagse «veld trokken om te protesteren, ten voor de overheid om meer ntwoordeli|kheden over te dra- aan de lokale schoolbesturen, trbij de overheid wel steeds iiteitseisen stelt. extra bevoegdheden geven de olen de ruimte hun onderwijs >r naar eigen inzicht in te vullen, die verantwoordelijkheden aan te men moesten ze ook hun kennis vergroten en hierdoor viel binnen het onderwijs niet te ontkomen aan schaalvergroting. 'Voor ons was dat reden om de schoolbesturen van de scholen in Oosterend en Den Burg samen te voegen, die werden omge doopt tot De Akker en De Fontein. Dit proces verliep heel vanzelfsprekend en harmonieus. Maar wel met het gevolg dat de mensen in het dagelijks bestuur vijftien tot twintig uur per week aan deze taak moesten beste den. Dat déden ze ook en daarom liep het hier allemaal heel goed.' Deur open Een en ander voltrok zich in de 'pe riode Bot'. Toen hij 9,5 jaar geleden van Leiderdorp naar Texel kwam heette de Fontein in Den Burg nog CVO. Bot reageerde op een personeelsadvertentie, die voor de tweede keer in een vaktijdschrift ver scheen. 'Die baan heeft op mij ge wacht', zei ik loen. 'Het team waarin ik terecht kwam werkte al heel lang met elkaar. Het was heél-hecht, maar groeide nietmeer voldoende met z'n tijd mee. ret verliep allemaal wat gesloten. Overdreven gesteld ging het zo: de ouders stuurden hun kin deren naar school en vertrouwden die toe aan de vakleerkrachten. Maar de ouders wisten in feite niets over het onderwijs, terwijl opvoeden toch iets s dat je met elkaar doet: gezin en school. We hebben de deur toen open gezet. Maar in het begin verliep hst ombouwproces best stroef, want tadities doorbreek je met zomaar. Toch lukte het. We nodigden ouders uit hun zienswijze over de school te geven. Elk signaal namen we serieus en we zijn gaan bouwen aan een open school, die relaties had met de samenleving en andere organisaties. We gaven ouders meer informatie, zodat ze wisten wat er binnen de school gebeurde en er vertrouwen in kregen. We zijn daar personeel bij gaan zoeken en zo kwam er een flinke club jonge leerkrachten bij met die samen met de oudgedienden de school zijn gaan dragen. Kortom: van een school die zijn aantrekkelijkheid wat begon te verliezen, groeide De Fontein uit tot eentje die meegroeide met z'n tijd en die weet wat hij wil en waar hij staat. Ik heb weliswaar de lijnen uitgezet, maar heel veel steun gehad van medewerkers en rugdek king van bestuur. Want iedereen heeft zich er voor willen inzetten.' De frisse aanpak bleef niet zonder resultaat. Het aantal van pakweg 155 leerlingen in 1992 steeg tot zo'n 240 in 2001Een groei deels is terug te voeren op de uitbreiding van Den Burg, maar ook te danken aan de vernieuwing. beleid, het onderhouden van contac ten, de financiën en het beheer van het gebouw. Zeker toen deze fusie er zat aan te komen had ik er mijn han den vol aan.' Het samengaan met scholen uit Den Helder, Schagen, Stroet en, Anna Paulowna had verschillende redenen, 'We wilden eikaars kennis en risico delen en gebruik maken van elkaar Want zaken worden tegenwoordig steeds ingewikkelder. Bepaalde risi co's moet je afdekken. Doordat het rijk veel taken aan de scholen dele geert, kunnen wij meer fouten maken. Die kunnen nare consequenties heb ben.' Het aanvankelijke idee was dat de Texelse scholen in een federatie met vijf schoolbesturen zouden gaan samenwerking. Elk schoolbestuur hield dan de eigen zeggenschap. 'Maar al denkend over zo'n verband, beseften we dat in zo'n federatie een extra bestuurslaag ontstaat, die de besluitvorming vertraagt. Dat had dus geen zin, we moesten fuseren. Daardoor zou de slagkracht worden verhoogd en de organisatie worden versterkt. Maar het betekent ook dat elke school een stukje geschiedenis overdraagt aan de nieuwe stichting Want ze hebben allemaal hun eigen cultuur, afspraken, regels en noem maar op. In de nieuwe situatie moe ten de scholen hun eigen identiteit kunnen behouden. We willen geen mammoetscholen met heel veel leer lingen, zoals |e aan de overkant wel ziet. De scholen blijven verantwoor delijk voor hun eigen inhoudelijke beleid en ze houden een eigen bud get waarmee ze aan het werk kun nen. De kinderen merken eigenlijk niet dat de bordjes verhangen zijn. meer menskracht inzetten zodat een klas wél voldoende aandacht krijgt. Je kunt ook medewerkers uit wisse len. Voordeel is ook te behalen uit het beheer. Er zijn scholen die met gloed nieuw materiaal, maar ook gebouwen die aan vernieuwing toe zijn. Nu kun nen we het budget inzetten op de plaats waar dat het meest nodig is. 'Er komt veel ingewikkelde regelge ving op de scholen af. Als je daar als school alleen voor staat, valt het met mee. Anders ligt het als er een orga nisatie boven staat die zich met pro blemen bezig houdt waarmee alle scholen te maken krijgen.' Als algemeen directeur is Bot eind verantwoordelijk voor alle processen die spelen op de twaalf scholen. 'Maar ik bepaal met alleen het beleid. Binnen de kaders die we hebben af gesproken houden de scholen hun eigen vrijheden.' Bot houdt kantoor in Den Helder, in een voormalige kleu terschool die is omgebouwd tot kan toor, Maar als intermediair tussen de scholen en de stichting, zal hij zijn gezicht wel regelmatig op de scholen laten zien. 'Maar als een kind op de Fontein nu kattenkwaad uithaalt, dan zeg ik er niets meer van. Dat is nu met meer mijn bevoegdheid.' Saillant is dat Bot zich in zijn nieuwe functie onder andere zal bezighou den met de vervangende nieuwbouw van zijn oude school in Den Burg. VERVOLG VAN PAGINA 1 (kerij Pater had al zakelijte con- 31J lies met Texel. Aan supëmarkten tien brood en këinbrood detjes e.d.) geleverd. F&ter wil in geval deze voor Texel bestemde ducten voortaan in Dudeschild ten en zal diartoe de ductiecapaciteit opvoeren Verder 31l i de capaciteit van ce overkantse ligingen worden gtbruikt om de nerpiek op Texel te ïelpen opvan- Jillert Blom zegt dat hij de afgelopen weken veel medeleven en hulp vaardigheid heeft ondervonden van allerlei mensen. 'Er is geen enkele klant weggelopen. We kregen langs de weg en via de telefoon hartverwar mende reacties en zelfs bloemen. Er waren nogal wat mensen die bang waren dat ze straks op fabrieksbrood aangewezen zouden zijn, maar daar is dus geen sprake van. Het blijft zo als het was volgens eigen receptuur'. Johan Pater laat weten dat het voor hem belangrijk is dat Blom als be drijfsleider actief blijft in de bakkerij. 'Het was zelfs een voorwaarde van mijn kant. Als hij zou zijn vertrokken, zou de overname met zijn doorge gaan'. De Fontein groeide uit tot een mo derne school, maar wel een die haar wortels met verloochent. Bot: 'Onze christelijke traditie is de basis voor onze waarden en normen en voor wat we willen. Maar we doen dat op een eigentijdse manier, vertaald naar kin deren van nu en met een open blik naar de wereld. Niet van: zo is het en zo moet het, maar meer hoe je eigen tijds met traditie en verhalen om gaat. Een school is er enerzijds om kennis over te brengen, maar het is ook be langrijk hoe je met elkaar omgaat. Maar ook ouders die geen christelijke achtergrond hebben herkennen zich in onze manier van onderwijs. Zo is De Fontein een gemeleerde school geworden. Verschillende achtergron den in één klas, dat voegt iets toe. In die zin waren de Bosnische kinderen die we hier op school kregen heel waardevol. Want zij brachten de we reld héél dicht bij.' Toen Bot als directeur aantrad, be steedde hij een deel van zijn tijd aan het lesgeven, maar gaandeweg hield hij daarvoor steeds minder tijd over. 'Ik kon het aanvankelijk combineren met de directietaken, maar na de fu sie met De Akker ging dat niet meer. Het was: of les geven of de scholen leiden. Want een directeur heeft veel taken. Hij of zij is verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs, de veranderingsprocessen, personeels- De School voor Voetreflexologie is op zoek naar proefpersonen die een behandeling willen ondergaan bij the rapeuten die bijna zijn afgestudeerd Eerst wordt een voetenbadje gege ven en worden vragen gesteld over eventuele lichamelijke klachten. Daarna wordt een behandelplan op gesteld en worden de 'patiënten' gemasseerd. Op de voet wordt het hele lichaam gespiegeld. Heeft ie mand lichamelijke klachten, dan ver tonen de corresponderende zones op de voet veranderingen. Door deze plaatsen met een juiste dosering te behandelen, kunnen klachten ver minderen of verdwijnen. De sessie vindt zaterdag tussen 15.30 en 17.15 uur plaats in het Maartenhuis, Ruyslaan 81, De Koog. Opgave en inlichtingen bij het hoofd van de op leiding, Manda Bergsma (tel. 319708) Wie wil ervaren wat reiki of touch for health is, op zoek is naar informatie over voedingssupplementen of ge woon wil zien hoe Buurtwinkel Ria Trap is omgebouwd tot Ria Trap Al ternatief, kan zaterdag tussen 14.00 en 17.00 uur terecht op de open dag van de Oosterendse, die is gevestigd op het adres Oranjestraat 5. De be zoekers krijgen een kopje koffie of thee. VERVOLG VAN PAGINA 1 kende in Magic Frankie Hls Blues Disease een stijlvolle afsluiting. De 'Gangster of the Blues', zoals de in gangsterkleren gehulde bluesgitarist wordt genoemd, toonde zich een meester op de gitaar. In de schaduw van de stoïcijnse virtuoos opereerde de begeleidingsband met minder ver dienstelijk. Met name de toetsenist verrichtte huzarenstukjes op het Hammondorgel. Een optreden dat pas tegen half vier werd afgesloten Alom reden voor organisatoren Jan Koomen en Jeroen Dros van De Pi laar, die dit jaar voor het eerst bij de organisatie betrokken was, om terug te kijken op een geslaagd evene ment. Dros: 'Ik ben een rondje ge weest en het was overal gezellig druk. Echt een topweekend.' Winst Maar een grote organisatie heeft meer te bieden. Want de tijd staat niet stil. Om een voorbeeld te noemen- vroeger kregen de kinderen in één klas allemaal dezelfde les. Dat is al lang verleden tijd. We weten nu dat de vaardigheiden en interessen van kinderen verschillen. Leerkrachten geven nu op allerlei niveaus les. Ze volgen kinderen in hun ontwikkelin gen. Dat geeft organisatorisch veel veranderingen. Vroeger waren die teams heel erg op zichzelf gericht. Ze stonden er alleen voor. Dankzij de fusie steken de teams van de ver schillende scholen de koppen bij el kaar en wisselen ervaringen uit. Dat is winst. En je kunt voor een school die net tekort leerlingen heeft wat Een 44-jarige man uit De Koog werd zondag op de Bernhardlaan betrapt Traditie op rijden onder invloed. De blaastest wees uit dat zijn bloed 350 micro gram alcohol per liter bevatte, waar 220 nog net is toegestaan. Hij kreeg een proces-verbaal. Little Roger The Houserockers musiceerden zaterdagavond in De Twaalf Balcken. o vcd leun Buiten vcnntvtoorttelijkhcid vu tbc redjette Woningnood? Huizentekort op Texel? Ja. ik schrijf dit met een vraag teken want, beste mensen, we heb ben op Texel helemaal geen huizen tekort. Hoe komen ze daarbij We barsten van de huizen, en nog mooie huizen ook. Huizen die zo goed, groot en mooi zijn, dat menigeen er zo in zou willen wonen. Maar wat is dan het probleem? Nou weet u, al die mooie huizen zijn voor de toeristen. Je mag er met vast in wonen, al zou je dat nog zo graag willen. En het ei land wordt volgebouwd met al die mooie huizen: hele stukken land. waar eens schapen liepen of bollen stonden, veranderen in bungalowpar ken,. Dat mag allemaal. En nu moet de boot ook weer groter. Toeristen halen, halen, meer, meer. Ons eiland voor de toeristen. Lieve mensen, wanneer stoppen we nu eens? En waarom ons eiland barstensvol bou wen als we eigenlijk huizen zat heb ben? Woningnood? Nee, woningen heb ben we genoeg. De Texelaars mogen er alleen niet in wonen. RJ. van Tongelen-Prins, Den Burg. Een donker en somber najaars- strand. Groteske luchten, drei gende regen. Het is een vertrouwd beeld dat we allemaal kennen. En temidden van die oneindigheid loopt jutter Bram Koom. Op prach tige wijze, letterlijk met verve ge schilderd door Johan Reydon. Jut ter Bram zeult met de gevonden planken. Echte jutters zijn er bij nacht en ontij. Zij zeulen, zijn vin den altijd wat en alles lijkt de moeite waard. De wind waait in de broeks pijpen, het is ploeteren over het zand met de fiets en met de wat on handige lading planken. De pet is stevig op het hoofd verankerd, de jas is meer dan nodig en voelt als een aangenaam omhulsel. Iets is huiveringwekkend en eenzaam aan dit schilderij. Iets is doodgewoon en vertrouwd. Het schilderij hangt sinds kort te prijken in het Schipbreuk- en Juttersmuseum. Daar hoort het ook. Schilderijen willen graag te rechtkomen waar ze horen. Johan Reydon schonk het aan het mu seum. Het schilderij ontroert me. De schenking ook. Ik ben opge voed met de betekenis van schilde rijen. Het zijn ankerpunten uit je kin derjaren, vertrouwde beelden die opeens iets heel anders kunnen laten zien dan ze gewoontegetrouw eerst deden Meer dan vijfentwintig jaar hing in de buurt van onze eet tafel een schilderij van middelgroot formaat. Er staat een brood plank op geschilderd, waarop een aangesne den brood ligt. Een onontbeerlijk mes ligt ernaast in de aanslag. Ach ter het brood staat een grote flets- blauwe Keulse boterpot. Naast de plank staat een oude witte beker met een scheurtje erin. Links in de bovenhoek van het doek flakkert een groot wit licht, dat als een vreemde witte plek in de lucht hangt. Aanvankelijk zag ik er niets bijzonders in. Brood hoorde bij de tafel, de plank hadden wij ook op de tafel, de Keulse pot was vertrouwd, het mes was een gewone zaag, al leen de beker leek uit een andere tijd De witte vlek was gewoon een witte vlek. Tot je kijken verandert en je opeens vraagt: waarom zit daar die grote witte vlek. Het was raak. Ik had iets aangesneden uit de be langrijke verhalendoos van mijn ouders. Ik herkende de blikken over en weer. Een even optrekken van de wenkbrauwen. Ja? Nee? Ja dus. 'Dat schilderij heeft een neef van je moeder geschilderd', zei mijn vader •plechtig. 'Hij heeft dat schilderij ge maakt in de hongerwinter, als teken van hoop op brood op de plank. Het witte licht, wat jij witte vlek noemt, verbeeldt het licht van God. Hij zou mogelijk uitkomst kunnen brengen en zorgen dat de gewone dingen weer terugkeren: de plank, het mes. de pot met boter, de beker met melk en het brood. Het was in de tijd dat we ondraaglijke honger leden. Ik keek met hele andere ogen naar het vreemde witte licht, dat opeens een soort God werd. Ik keek naar de broodkorsten die ik onder de rand van mijn bord had gestopt en ik hoorde de woorden ondraaglijke honger. Brood was opeens niet meer gewoon. 'Die neef schonk dit schilderij aan je vader omdat hij hem moed wilde inspreken voor het verzetswerk in de oorlog. Eens komt er weer brood, zei hij. Maar hij is omgeko men en wij niet. Het schilderij is van grote betekenis voor ons.' Ik knikte. Ik zag mijn ouders afdrijven in hun hennnenngen. Alles op het schildenj had opeens een andere betekenis gekregen. Het witte licht van God bleef mijn hele kindertijd boeien en verwonderen. Vaak zocht ik de lucht af of ik er ergens iets van kon her kennen. Uiteindelijk heb ik het schil derij geërfd en hangt het al weer vele jaren in mijn huis. Na het zien van jutter Bram. stond ik met her nieuwde blik te kijken naar de plank, de sneden brood, de barst in de beker. In de hoop op brood op de plank, stel ik vast, juist in deze tijd. Laten we blijven jutten, want voor lopig is wederom alles een vondst. Mijn kleinkinderen stellen gelukkig nqg geen vragen. Dana Rover (IM ADVERTENTIE) Romania Langelaan-Houdijk. bedrijvenadviseur Rabobank Texel 'Bij het starten van een eigen bedrijf komt heel wat kijken. Prettig om te weten dat de Rabobank u in dat geval een com pleet pakket producten en diensten kan aanbieden. Om effi cient te betalen en te incasseren bijvoorbeeld. Maar ook om te reserveren, plannen te financieren en risico's af te dekken. Bovendien kennen we de lokale markt als geen ander. Belt u gerust! Ik help u graag verder to' blij: Jillert Blom (links) en de nieuwe eigenaar Johan Pater. (Foto Gerand Timmerman) Rabobank Telefoon 0222 36 99 14 Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5