tësr W form £op!n
Nog geen duidelijkheid
WW seizoenpersoneel
<ï>f kz VA MN re VJIRKT Waks
125-jarige geschiedenis NIOZ nu in boekvorm
s
Horeca profileert zich: géén windmolens
Pelagia heeft nu eigen song
Kaarten verzet
Luchtvaartmuseum
leent ƒ109.000,-
Waar gebeurd
Knikkertijd
Verbouwing supermarkt bijna afgerond
Paars huiskleur nieuwe Plus
i v/HCUTEH HET HET »U»«EN mI
«T HET (MO WflflR MEN OP WflCU 3
WWW.TEXELCflRTOOtl. W WEB. Ml
De kroon op het werk?
.TEXELSE J COURANT'
je rechter zal antwoord moeten
leven op de vraag of medewerkers
»an seizoenbedrijven 's winters in
ie WW mogen. Want hierover be-
ïj itaat nog steeds geen duidelijk-
rV' leid. Ondanks bemoedigende uit-
ipraken van de staatssecretaris
jan het adres van het bedrijfsle
ren, houden de uitvoerende in-
Janties, die hierin zelfstandig be
ploegd zijn, hun poot stijf,
et Proefprocessen zijn nodig om hen
12 ot rede te dwingen', vertelde Jook
lauta, voorzitter van Horeca Texel
linsdagavond tijdens de jaarver-
,_b ladering.
n zijn toespraak gaf Nauta aan dat
len aanzien van paracommercie
«aakzaamheid hard nodig blijft. 'Het
blijft een steeds weer opduikend,
voor de horeca schadelijk verschijn-
jel. Gelukkig wordt dit meestal met
«ederzijds begrip in goede banen
- jeleid. Óp z'n Texels dus en beheers-
18 jaar. Maar vanzelf gaat het niet!' In-
:ake verstoring van de openbare
orde wees Nauta erop dat niet de
2 loreca, maar een (zeer) klein deel van
de bezoekers dit veroorzaakt. 'Men-
jJsen die hiervoor verantwoordelijk zijn,
j|n bij de horeca niet welkom. Dit on
gewenste publiek veroorzaakt een
horeca zich aansluit bij de brede coa
litie tegen de honderd meter hoge
windturbines. 'Die zullen het klein
schalige Texelse landschap vernieti
gend aantasten.'
slecht imago van de horeca en het
toerisme op Texel.'
Om de toegevoegde waarde van de
horeca voor Texel te onderstrepen
noemde hij de laatste informatie
folder VW ABC Daarin is een mooie
plaats ingeruimd voor het uitgaan op
Texel. Een goed voorbeeld van een
groeiende gezamenlijke strategie van
het Texelse bedrijfsleven, waarbij de
onderlinge geschilpunten onderge
schikt worden aan het gezamenlijke
toeristisch belang.'
In de Texelse structuurvisie moet het
toerisme volgens Nauta als enige
'reele en economisch en maatschap
pelijke drager' uit de verf komen. 'Er
moeten heldere keuzes worden ge
maakt, die met door iedereen met
gejuich zullen worden ontvangen.
Door steeds weer concessies te doen
en om uiteenlopende redenen uitzon
deringen te rechtvaardigen wordt het
karakter van Texel langzamerhand
behoorlijk aangetast. Alleen wanneer
we ons heel duidelijk profileren en
onderscheiden als een gaaf en uniek
gebied, waar ook een aantal zaken
met kunnen, houden we de kwaliteit
van onze toeristische bedrijfstak tot
in lengte van jaren in stand.' Hij
noemde het daarom logisch dat de
Planning
Horecaondernemers en logies-
verstrekkers verwachten bij hun plan
ning baat te hebben bij de
vervoerscijfers van Teso en de gege
vens over boekingen bij de VW. Vol
gens Frits Langeveld kan door een
koppeling van de gegevens van veer
dienst en VW een zeer betrouwbare
voorspelling worden gedaan over het
aantal mensen op het eiland, met
name over de bezetting tijdens week
enden en midweken 'De onderne
mers kunnen er bij hun personeels-
en promotiebeleid rekening mee hou
den.' Nauta vond het een construc
tieve suggestie en beloofde die met
andere belangenorganisaties te be
spreken. Tijdens de onlangs gehou
den vergadering van de Texelse Ver
eniging van Logiesverstrekkers klonk
een soortgelijk geluid.
De klaverjasdrive die donderdag 20
december in Bethel zou worden ge
houden, wordt een week eerder ge
speeld, op donderdag 13 december.
De avond begint gewoon om 20.00
uur.
Het college zal de raad voorstellen
om het Luchtvaartmuseum op het
vliegveld te steunen met een lening
van ƒ109.000,-. Het geld wordt ge
bruikt voor het financieren van de
nieuwbouw waarin het luchtvaart
gedeelte van de collectie zal wor
den ondergebracht, terwijl het
oude gebouw in zijn geheel wordt
ingericht voor de expositie over de
Opstand van de Georgiërs
De totale kosten van de nieuwbouw
belopen ƒ387.000,- Het museum
bestuur dekt het verschil met een
gemeentelijke subsidie van
/185.000,-, bijdragen van Teso
ƒ20.000.-) en de Rabobank
(ƒ20.000,-). Verder wordt gerekend
op ƒ6000,- sponsoring door diverse
bedrijven en zelfwerkzaamheid ter
waarde van ƒ42.000,-.
Het LMT-bestuur deed met het aan
vragen van de lening een beroep op
de investeringskredietregeling die de
gemeente hanteert voor culturele
verenigingen. Dat kon ook niet an
ders, want het LMT is geen 'officieel'
museum en kon dus geen gebruik
maken van de financieringsmogelijk
heden die er voor de Texelse musea
ajn. Het gaat om een groep vrijwilli
gers die een expositie opbouwt en
deze aan zoveel mogeli|k mensen wil
Wen zien.
Het ziet ernaar uit dat het LMT de
kapitaalslasten (het eerste jaar
ƒ10.791,-) van de in 20 jaar af te los
sen lening makkelijk kan opbrengen.
Het museum hield in 1999 ƒ8.117,-
over en in het afgelopen jaar
ƒ17.366,-. Die 'winst' kan alleen maar
groter worden als het museum straks
ruimer is behuisd, zich beter kan pre
senteren en betere ontvangst-
mogeli|kheden heeft voor het publiek.
Het verstrekken van de lening door
de gemeenteraad is een 'autonoom'
besluit, waaraan andere gegadigden
die in een vergelijkbare positie menen
Ie verkeren, geen rechten kunnen
ontlenen.
Ewout Adriaans van Jug Bros zingt zijn Pelagia Song
(Foto Gerard Timmerman)
Welk schip heeft een eigen lied?
Sinds woensdag de Pelagia, het
vlaggenschip van het NIOZ. De
Pelagia Song is geschreven door
Ewout Adriaans, de muzikale haven
meester van het instituut. Hij voelde
zich uitgedaagd door jubileum
coördinator Tessa van Daalen, die in
het personeelsblad schreef dat het
tijd werd voor een Nederlandse va
riant op Calypso van John Denver,
het eerbetoon aan diepzeeduiker
Jacques Cousteau. Niet in het Neder
lands, maar in het Engels vertolkte
Adnaans zijn zeemansgevoel. Met als
resultaat een aanstekelijk blues
nummer, overgoten met een sausje
van country&western. Woensdag
presenteerde hij de song met Jug
Bros, de formatie die tevens bestaat
uit Hans Vlaming en Hannes van
Angeren.
The Pelagia Song
The blue sky reaching out to heaven
The crew is already on board
Everyone is working steady
To get the equipment stored
It's time to leave the harbour
It's time for open sea
To discover and explore
Why don't you come with me
Refr.
All aboard
Say goodbye
To the seagulls in the sky
To your loved ones
Who have to stay back home
The ocean's waiting for us
We've got a lot to learn
Hope to know much more on our re
turn
From the secrets of the birds
To the bottem of the sea
Is our task to find out
Eventually
To know more about it
Provides a better world to live in
Although it takes a lot of time
So let us quick begin
Refr 2 keer
Shall we get fine weather?
Or conquer a storm?
Shall we think we've been out her too
long?
Dream about your home
Think that you're alone
But a sailors heart is where it belongs
Van de 46 jongens in onze klas droe
gen er slechts twee een bril. Die wer
den dan ook voor brillenjood uitge
scholden. Een van die jongens was
Jan van Tunen, een naamgenoot, en
om ons uit elkaar te houden, had de
meester op de boeken en schriften
'Jan van Tunen BR' (van bril) geschre
ven, wat ik ook al niet erg vleiend
vond. Tot mijn grote schrik ontdekten
mijn ouders op een gegeven moment
dat ik niet meer zo helderziend was.
Met een tante als begeleidster bracht
8 een bezoek aan de oogarts, die mij
tot mijn ontzetting een recept voor
een bril meegaf. Het was maar goed
dat tante mee was, anders was ik dat
recept op de terugweg zeker verlo
ren. Bij een brillenverkoper kreeg ik
een ziekenfondsbrilletje aangemeten,
die toen heel goedkoop waren en
tegenwoordig weer heel modern zijn.
Thuis droeg ik de bril, maar zodra ik
de deur uit as, belandde hij in mijn
broekzak. Op school droeg ik hem
ook, want de meester wist ervan.
Maar in de knikkertijd zag ik mijn kans
schoon. Ik had geen knikkers, maar
wel een bril en een andere jongen had
wel knikkers maar geen bril. Een deal
was dus snel gemaakt.
Wie daarna vroeg waar mi|n bril was,
kreeg te horen dat ik hem kwijt was
Seraakt. Er werden geen gelukkig
üeen pogingen gedaan tot de aan
schaf van een vervangend exem
plaar.
Andere kleuren, een andere inde
ling, een groter geworden ruimte
en een nieuwe naam. Inwoners van
De Cocksdorp kunnen vanaf
woensdag 5 december bood
schappen doen in een nagenoeg
nieuwe supermarkt aan de
Kikkertstraat.
Diverse pallets met goederen ston
den gisteren opgesteld tussen de
nog lege schappen. Medewerkers
waren bezig ze te vullen. Werklui ver
richtten ondertussen de laatste werk
zaamheden. De verbouwing die vier
weken geleden begon, wordt deze
dagen afgerond. Het nieuwe interieur
oogt overzichtelijk en ruim. De
winkeloppervlakte is groter gewor
den, omdat de slagerij van Siep en
Regien de Boer en de bakker van 't
Gouwe Boltje bij de winkel zijn ge
voegd. Op de plaats waar tot 3 no
vember De Boer zat, is een nieuwe
toegang gemaakt.
Bijzonder is volgens eigenaar Kleis
Hooyschuur een zogeheten verskoof
die in een boog om de nieuw opge
stelde schappen loopt. Langs de
verskoof liggen aaneensluitend aller
lei versproducten opgesteld in stel
lingen en koelingen. Paars is de
nieuwe huiskleur geworden. 'Dat zie
je terug in de kassa's, in de winkel, bij
De geschiedenis van het
Zoölogisch Station en het Neder
lands Instituut voor Onderzoek der
Zee is de veelzeggende titel van
het boek dat is geschreven door
Johan van Bennekom. Een histori
sche verhandeling die begon met
een houten keet op 'den
Helderschen Zeedijk', die uit
groeide tot een multidisciplinair
instituut, gericht op wetenschap
pelijk onderzoek van de zee. Het
verhaal over de 125-jarige geschie
denis van een 'oude dame'.
Als voormalig onderzoeker in de
werkgroep geologie en geochemie
was Van Bennekom al bekend met
het NIOZ. Hij stond voor de keus om
verder te gaan met dit onderzoek,
waarvoor een lange adem vereist
was, of iets anders gaan doen. Die
mogelijkheid kwam toen hij werd ge
vraagd de geschiedenis van het NIOZ
op papier te zetten. Bij zijn historisch
onderzoek hield hij zich niet zozeer
bezig met de wetenschappelijke ont
dekkingen van het NIOZ, maar meer
met de wetenschapspolitiek. 'Hoe is
het NIOZ ontstaan, wat waren de
voorwaarden, waarom ging het goed
en waarom slecht? Want de objecti
viteit gebiedt ook te zeggen dat er in
het verleden van het NIOZ dingen
minder goed zijn gegaan.' In zijn boek
besteedt hij meer aandacht aan het
verre, dan aan het recente verleden
van een van de oudste onafhankelijke
instituten voor marien onderzoek ter
wereld. Het boek vertelt bijvoorbeeld
hoe 1928 een belangrijk jaar was voor
het Zoölogisch Station. In dat jaar
vond een scheiding plaats van het
marien biologisch onderzoek (zoölo
gie) en het toegepaste visserij-
onderzoek. Historische, nationale en
internationale ontwikkelingen in de
oceanografie zijn altijd medebepa
lend geweest voor het onderzoek bij
het NIOZ. Bijvoorbeeld toen men zich
in de vijftiger jaren zorgen begon te
maken over de afvalstromen in de
zee. Het Zoölogisch Station werd uit
gekozen om daarover fundamentele
kennis te verzamelen. De grote door
braken van het instituut kwamen vol
gens Van Bennekom als er internatio
nale programma's op de rails werden
gezet. Dat gebeurde bijvoorbeeld
.Johan van Bennekom met zijn boek over de geschiedenis van het NIOZ.
(Foto Gerard Timmerman
toen de Internationale Raad voor
Restauratie van de Zee werd opge
richt. en waarin een actieve rol voor
het NIOZ was weggelegd. Na de ver
huizing eind zestiger jaren naar Texel
groeide het instituut uit tot een breed
oceanografisch centrum en werd het
afgelegen poldertje een wetenschap
pelijk bolwerk. 'In de relatief korte
periode dat ik zelf op het NIOZ
werkte, is er veel veranderd. Een
onderzoeksschip dat nu naar zee
gaat is een varend laboratorium,
waarin gegevens aan boord worden
verwerkt en op schijfjes mee naar
huis komen. Toen ik begon was dat
met zo We vertrokken met veel fles
sen en hele goede lijsten die we goed
moesten invullen. Het analysewerk
gebeurde na afloop.' Beschreven
het servicepunt en ook in de bedrijfs
kleding.' Het servicepunt vervangt
het postagentschap. Geld opnemen
of storten is niet meer mogelijk, het
kopen van postzegels of strippen
kaarten wel, net als het afgeven van
brieven. Naast het servicepunt is
meteen een doorgang naar de slijter
gemaakt, zodat personeel vanuit de
supermarkt niet meer buitenom hoeft
te lopen als mensen drank willen ko
pen. De naam Garantmarkt is veran
derd in Plus, een nieuw concept van
de Sperwergroep waar de super
markt bij aangesloten is.
De verbouwing begon op zaterdag 3
november. 'In drie uur tijd hebben we
toen de hele winkel leeggehaald.
Daarna hebben we een week ge
sloopt, waarna we weer zijn gaan
opbouwen. We zijn ongeveer een
week bezig geweest met de nieuwe
vloer.' Het pleintje aan de
Kikkertstraat is opnieuw bestraat en
de ingang is aangepast. De verbou
wing wordt dinsdagavond afgesloten
met een receptie. Die wordt van
17.30 tot 20.00 uur gehouden. Vanaf
woensdag is de winkel weer geo
pend.
Schappen inladen bij de vernieuwde supermarkt in De Cocksdorp.
worden de talrijke expedities die door
het NIOZ werden ondernomen. Om
dat de laatste tien jaar niet zijn be
schreven. ontbreken de 'Rondjes
Afrika', maar wegens het resultaat
zijn ze zeker het vermelden waard.
Onderzocht werd onder meer de uit
wisseling tussen de Indische en At
lantische Oceaan en de stromingen
in de Indische Oceaan. Tot dusver
werd gedacht dat de stromingen
langs het Afrikaanse continent zuid
waarts zijn gericht. Onderzoek wees
uit dat de stroming in werkelijkheid
samenhangt met gigantische wer
vels. die langzaam in zuidelijke rich
ting migreren. Dankzij het onderzoek
van het NIOZ kan de scheepvaart nu
profiteren van deze kennis, waardoor
bijvoorbeeld veel brandstof kan wor
den bespaard. Er is nog een ander
gevolg: ook de kaart in de 52ste druk
van de Bosatlas moet worden aange
past.
De financiering van het
wetenschapswerk loopt als een rode
draad door de geschiedenis van het
NIOZ. Onderzoek dat aanvankelijk
werd gefinancierd door particulieren
en later door de overheid. En nu ook
weer door bedrijven en particulieren.
Maar het NIOZ past er voor om zich
door de geldschieters in een be
paalde richting te laten duwen. 'We
bepalen eerst wat we zelf willen en
daarna kijken we waar de markt zit
om fondsen te verweren', zei direc
teur Jan de Leeuw eerder dit jaar. 'We
laten ons alleen die kant op duwen
waarheen we zelf willen.'
Van Bennekom tenslotte: 'Tegen
woordig gaat het niet alleen om de
onderzoeker, maar ook om het net
werk dat hij of zij heeft. Toch hoop ik
dat de inhoud van het werk altijd be
langrijker blijft dan de verpakking.'
Het boek is verkrijgbaar in de boek
handel
Brand/ambulance: Bij brand en
voor spoedeisend ambulance-ver
voer, tel. 1-1-2. Ook kan de Meld
kamer Noordholland-Noord worden
gebeld via 072 - 564 44 44. Voor niet-
spoedeisende zaken: 072 - 564 63
64.
Politie: Keesomlaan 4a, Den Burg.
Het bureau is dagelijks open van 9.00
tot 17.00 uur. Telefoon 0900-8844 (24
uur per dag). Voor spoedeisende ge
vallen: 1-1-2. Bij nachtelijke overlast,
opstootjes etc. die NIET-spoedeisend
zijn: 072-5122222.
Spreekuren college van b en w:
Burgemeester J. Geldorp (bestuur en
organisatie), wethouder N.D.K.
Eelman-van 't Veer (welzijn en onder
wijs), wethouder D.F.G. Schilling
(ruimte, wonen en economie) en wet
houder P. Bakker (financiën, werken
en milieu): elke dinsdag vanaf 15.00
uur. De spreekuren zijn in het raad
huis op de Groeneplaats in Den Bung.
Men moet vooraf een (telefonische)
afspraak maken via de centrale balie
in de hal van het gemeentehuis (tel.
36 21 21).
Bureau Jeugdzorg: voor hulp aan
jongeren bij problemen en voor
opvoedingsondersteuning aan
ouders. Spreekuur elke donderdag in
het Jongeren Informatie Punt.
d'Ouwe Ulo, Wilhelminalaan 1, Den
Burg. Voor aanmelding, informatie en
advies kunnen ouders en of jongeren
elke dag tussen 10.30 tot 12.30 uur
bellen met nummer 0900 2223330.
Medewerkster Anneke Dekker is ie
dere donderdag aanwezig op Texel.
Voor gesprekken op afspraak met
haar |<an men terecht in d'Ouwe Ulo.
VRIJDAG 30 NOVEMBER 2001