tësr W form £op!n Nog geen duidelijkheid WW seizoenpersoneel <ï>f kz VA MN re VJIRKT Waks 125-jarige geschiedenis NIOZ nu in boekvorm s Horeca profileert zich: géén windmolens Pelagia heeft nu eigen song Kaarten verzet Luchtvaartmuseum leent ƒ109.000,- Waar gebeurd Knikkertijd Verbouwing supermarkt bijna afgerond Paars huiskleur nieuwe Plus i v/HCUTEH HET HET »U»«EN mI «T HET (MO WflflR MEN OP WflCU 3 WWW.TEXELCflRTOOtl. W WEB. Ml De kroon op het werk? .TEXELSE J COURANT' je rechter zal antwoord moeten leven op de vraag of medewerkers »an seizoenbedrijven 's winters in ie WW mogen. Want hierover be- ïj itaat nog steeds geen duidelijk- rV' leid. Ondanks bemoedigende uit- ipraken van de staatssecretaris jan het adres van het bedrijfsle ren, houden de uitvoerende in- Janties, die hierin zelfstandig be ploegd zijn, hun poot stijf, et Proefprocessen zijn nodig om hen 12 ot rede te dwingen', vertelde Jook lauta, voorzitter van Horeca Texel linsdagavond tijdens de jaarver- ,_b ladering. n zijn toespraak gaf Nauta aan dat len aanzien van paracommercie «aakzaamheid hard nodig blijft. 'Het blijft een steeds weer opduikend, voor de horeca schadelijk verschijn- jel. Gelukkig wordt dit meestal met «ederzijds begrip in goede banen - jeleid. Óp z'n Texels dus en beheers- 18 jaar. Maar vanzelf gaat het niet!' In- :ake verstoring van de openbare orde wees Nauta erop dat niet de 2 loreca, maar een (zeer) klein deel van de bezoekers dit veroorzaakt. 'Men- jJsen die hiervoor verantwoordelijk zijn, j|n bij de horeca niet welkom. Dit on gewenste publiek veroorzaakt een horeca zich aansluit bij de brede coa litie tegen de honderd meter hoge windturbines. 'Die zullen het klein schalige Texelse landschap vernieti gend aantasten.' slecht imago van de horeca en het toerisme op Texel.' Om de toegevoegde waarde van de horeca voor Texel te onderstrepen noemde hij de laatste informatie folder VW ABC Daarin is een mooie plaats ingeruimd voor het uitgaan op Texel. Een goed voorbeeld van een groeiende gezamenlijke strategie van het Texelse bedrijfsleven, waarbij de onderlinge geschilpunten onderge schikt worden aan het gezamenlijke toeristisch belang.' In de Texelse structuurvisie moet het toerisme volgens Nauta als enige 'reele en economisch en maatschap pelijke drager' uit de verf komen. 'Er moeten heldere keuzes worden ge maakt, die met door iedereen met gejuich zullen worden ontvangen. Door steeds weer concessies te doen en om uiteenlopende redenen uitzon deringen te rechtvaardigen wordt het karakter van Texel langzamerhand behoorlijk aangetast. Alleen wanneer we ons heel duidelijk profileren en onderscheiden als een gaaf en uniek gebied, waar ook een aantal zaken met kunnen, houden we de kwaliteit van onze toeristische bedrijfstak tot in lengte van jaren in stand.' Hij noemde het daarom logisch dat de Planning Horecaondernemers en logies- verstrekkers verwachten bij hun plan ning baat te hebben bij de vervoerscijfers van Teso en de gege vens over boekingen bij de VW. Vol gens Frits Langeveld kan door een koppeling van de gegevens van veer dienst en VW een zeer betrouwbare voorspelling worden gedaan over het aantal mensen op het eiland, met name over de bezetting tijdens week enden en midweken 'De onderne mers kunnen er bij hun personeels- en promotiebeleid rekening mee hou den.' Nauta vond het een construc tieve suggestie en beloofde die met andere belangenorganisaties te be spreken. Tijdens de onlangs gehou den vergadering van de Texelse Ver eniging van Logiesverstrekkers klonk een soortgelijk geluid. De klaverjasdrive die donderdag 20 december in Bethel zou worden ge houden, wordt een week eerder ge speeld, op donderdag 13 december. De avond begint gewoon om 20.00 uur. Het college zal de raad voorstellen om het Luchtvaartmuseum op het vliegveld te steunen met een lening van ƒ109.000,-. Het geld wordt ge bruikt voor het financieren van de nieuwbouw waarin het luchtvaart gedeelte van de collectie zal wor den ondergebracht, terwijl het oude gebouw in zijn geheel wordt ingericht voor de expositie over de Opstand van de Georgiërs De totale kosten van de nieuwbouw belopen ƒ387.000,- Het museum bestuur dekt het verschil met een gemeentelijke subsidie van /185.000,-, bijdragen van Teso ƒ20.000.-) en de Rabobank (ƒ20.000,-). Verder wordt gerekend op ƒ6000,- sponsoring door diverse bedrijven en zelfwerkzaamheid ter waarde van ƒ42.000,-. Het LMT-bestuur deed met het aan vragen van de lening een beroep op de investeringskredietregeling die de gemeente hanteert voor culturele verenigingen. Dat kon ook niet an ders, want het LMT is geen 'officieel' museum en kon dus geen gebruik maken van de financieringsmogelijk heden die er voor de Texelse musea ajn. Het gaat om een groep vrijwilli gers die een expositie opbouwt en deze aan zoveel mogeli|k mensen wil Wen zien. Het ziet ernaar uit dat het LMT de kapitaalslasten (het eerste jaar ƒ10.791,-) van de in 20 jaar af te los sen lening makkelijk kan opbrengen. Het museum hield in 1999 ƒ8.117,- over en in het afgelopen jaar ƒ17.366,-. Die 'winst' kan alleen maar groter worden als het museum straks ruimer is behuisd, zich beter kan pre senteren en betere ontvangst- mogeli|kheden heeft voor het publiek. Het verstrekken van de lening door de gemeenteraad is een 'autonoom' besluit, waaraan andere gegadigden die in een vergelijkbare positie menen Ie verkeren, geen rechten kunnen ontlenen. Ewout Adriaans van Jug Bros zingt zijn Pelagia Song (Foto Gerard Timmerman) Welk schip heeft een eigen lied? Sinds woensdag de Pelagia, het vlaggenschip van het NIOZ. De Pelagia Song is geschreven door Ewout Adriaans, de muzikale haven meester van het instituut. Hij voelde zich uitgedaagd door jubileum coördinator Tessa van Daalen, die in het personeelsblad schreef dat het tijd werd voor een Nederlandse va riant op Calypso van John Denver, het eerbetoon aan diepzeeduiker Jacques Cousteau. Niet in het Neder lands, maar in het Engels vertolkte Adnaans zijn zeemansgevoel. Met als resultaat een aanstekelijk blues nummer, overgoten met een sausje van country&western. Woensdag presenteerde hij de song met Jug Bros, de formatie die tevens bestaat uit Hans Vlaming en Hannes van Angeren. The Pelagia Song The blue sky reaching out to heaven The crew is already on board Everyone is working steady To get the equipment stored It's time to leave the harbour It's time for open sea To discover and explore Why don't you come with me Refr. All aboard Say goodbye To the seagulls in the sky To your loved ones Who have to stay back home The ocean's waiting for us We've got a lot to learn Hope to know much more on our re turn From the secrets of the birds To the bottem of the sea Is our task to find out Eventually To know more about it Provides a better world to live in Although it takes a lot of time So let us quick begin Refr 2 keer Shall we get fine weather? Or conquer a storm? Shall we think we've been out her too long? Dream about your home Think that you're alone But a sailors heart is where it belongs Van de 46 jongens in onze klas droe gen er slechts twee een bril. Die wer den dan ook voor brillenjood uitge scholden. Een van die jongens was Jan van Tunen, een naamgenoot, en om ons uit elkaar te houden, had de meester op de boeken en schriften 'Jan van Tunen BR' (van bril) geschre ven, wat ik ook al niet erg vleiend vond. Tot mijn grote schrik ontdekten mijn ouders op een gegeven moment dat ik niet meer zo helderziend was. Met een tante als begeleidster bracht 8 een bezoek aan de oogarts, die mij tot mijn ontzetting een recept voor een bril meegaf. Het was maar goed dat tante mee was, anders was ik dat recept op de terugweg zeker verlo ren. Bij een brillenverkoper kreeg ik een ziekenfondsbrilletje aangemeten, die toen heel goedkoop waren en tegenwoordig weer heel modern zijn. Thuis droeg ik de bril, maar zodra ik de deur uit as, belandde hij in mijn broekzak. Op school droeg ik hem ook, want de meester wist ervan. Maar in de knikkertijd zag ik mijn kans schoon. Ik had geen knikkers, maar wel een bril en een andere jongen had wel knikkers maar geen bril. Een deal was dus snel gemaakt. Wie daarna vroeg waar mi|n bril was, kreeg te horen dat ik hem kwijt was Seraakt. Er werden geen gelukkig üeen pogingen gedaan tot de aan schaf van een vervangend exem plaar. Andere kleuren, een andere inde ling, een groter geworden ruimte en een nieuwe naam. Inwoners van De Cocksdorp kunnen vanaf woensdag 5 december bood schappen doen in een nagenoeg nieuwe supermarkt aan de Kikkertstraat. Diverse pallets met goederen ston den gisteren opgesteld tussen de nog lege schappen. Medewerkers waren bezig ze te vullen. Werklui ver richtten ondertussen de laatste werk zaamheden. De verbouwing die vier weken geleden begon, wordt deze dagen afgerond. Het nieuwe interieur oogt overzichtelijk en ruim. De winkeloppervlakte is groter gewor den, omdat de slagerij van Siep en Regien de Boer en de bakker van 't Gouwe Boltje bij de winkel zijn ge voegd. Op de plaats waar tot 3 no vember De Boer zat, is een nieuwe toegang gemaakt. Bijzonder is volgens eigenaar Kleis Hooyschuur een zogeheten verskoof die in een boog om de nieuw opge stelde schappen loopt. Langs de verskoof liggen aaneensluitend aller lei versproducten opgesteld in stel lingen en koelingen. Paars is de nieuwe huiskleur geworden. 'Dat zie je terug in de kassa's, in de winkel, bij De geschiedenis van het Zoölogisch Station en het Neder lands Instituut voor Onderzoek der Zee is de veelzeggende titel van het boek dat is geschreven door Johan van Bennekom. Een histori sche verhandeling die begon met een houten keet op 'den Helderschen Zeedijk', die uit groeide tot een multidisciplinair instituut, gericht op wetenschap pelijk onderzoek van de zee. Het verhaal over de 125-jarige geschie denis van een 'oude dame'. Als voormalig onderzoeker in de werkgroep geologie en geochemie was Van Bennekom al bekend met het NIOZ. Hij stond voor de keus om verder te gaan met dit onderzoek, waarvoor een lange adem vereist was, of iets anders gaan doen. Die mogelijkheid kwam toen hij werd ge vraagd de geschiedenis van het NIOZ op papier te zetten. Bij zijn historisch onderzoek hield hij zich niet zozeer bezig met de wetenschappelijke ont dekkingen van het NIOZ, maar meer met de wetenschapspolitiek. 'Hoe is het NIOZ ontstaan, wat waren de voorwaarden, waarom ging het goed en waarom slecht? Want de objecti viteit gebiedt ook te zeggen dat er in het verleden van het NIOZ dingen minder goed zijn gegaan.' In zijn boek besteedt hij meer aandacht aan het verre, dan aan het recente verleden van een van de oudste onafhankelijke instituten voor marien onderzoek ter wereld. Het boek vertelt bijvoorbeeld hoe 1928 een belangrijk jaar was voor het Zoölogisch Station. In dat jaar vond een scheiding plaats van het marien biologisch onderzoek (zoölo gie) en het toegepaste visserij- onderzoek. Historische, nationale en internationale ontwikkelingen in de oceanografie zijn altijd medebepa lend geweest voor het onderzoek bij het NIOZ. Bijvoorbeeld toen men zich in de vijftiger jaren zorgen begon te maken over de afvalstromen in de zee. Het Zoölogisch Station werd uit gekozen om daarover fundamentele kennis te verzamelen. De grote door braken van het instituut kwamen vol gens Van Bennekom als er internatio nale programma's op de rails werden gezet. Dat gebeurde bijvoorbeeld .Johan van Bennekom met zijn boek over de geschiedenis van het NIOZ. (Foto Gerard Timmerman toen de Internationale Raad voor Restauratie van de Zee werd opge richt. en waarin een actieve rol voor het NIOZ was weggelegd. Na de ver huizing eind zestiger jaren naar Texel groeide het instituut uit tot een breed oceanografisch centrum en werd het afgelegen poldertje een wetenschap pelijk bolwerk. 'In de relatief korte periode dat ik zelf op het NIOZ werkte, is er veel veranderd. Een onderzoeksschip dat nu naar zee gaat is een varend laboratorium, waarin gegevens aan boord worden verwerkt en op schijfjes mee naar huis komen. Toen ik begon was dat met zo We vertrokken met veel fles sen en hele goede lijsten die we goed moesten invullen. Het analysewerk gebeurde na afloop.' Beschreven het servicepunt en ook in de bedrijfs kleding.' Het servicepunt vervangt het postagentschap. Geld opnemen of storten is niet meer mogelijk, het kopen van postzegels of strippen kaarten wel, net als het afgeven van brieven. Naast het servicepunt is meteen een doorgang naar de slijter gemaakt, zodat personeel vanuit de supermarkt niet meer buitenom hoeft te lopen als mensen drank willen ko pen. De naam Garantmarkt is veran derd in Plus, een nieuw concept van de Sperwergroep waar de super markt bij aangesloten is. De verbouwing begon op zaterdag 3 november. 'In drie uur tijd hebben we toen de hele winkel leeggehaald. Daarna hebben we een week ge sloopt, waarna we weer zijn gaan opbouwen. We zijn ongeveer een week bezig geweest met de nieuwe vloer.' Het pleintje aan de Kikkertstraat is opnieuw bestraat en de ingang is aangepast. De verbou wing wordt dinsdagavond afgesloten met een receptie. Die wordt van 17.30 tot 20.00 uur gehouden. Vanaf woensdag is de winkel weer geo pend. Schappen inladen bij de vernieuwde supermarkt in De Cocksdorp. worden de talrijke expedities die door het NIOZ werden ondernomen. Om dat de laatste tien jaar niet zijn be schreven. ontbreken de 'Rondjes Afrika', maar wegens het resultaat zijn ze zeker het vermelden waard. Onderzocht werd onder meer de uit wisseling tussen de Indische en At lantische Oceaan en de stromingen in de Indische Oceaan. Tot dusver werd gedacht dat de stromingen langs het Afrikaanse continent zuid waarts zijn gericht. Onderzoek wees uit dat de stroming in werkelijkheid samenhangt met gigantische wer vels. die langzaam in zuidelijke rich ting migreren. Dankzij het onderzoek van het NIOZ kan de scheepvaart nu profiteren van deze kennis, waardoor bijvoorbeeld veel brandstof kan wor den bespaard. Er is nog een ander gevolg: ook de kaart in de 52ste druk van de Bosatlas moet worden aange past. De financiering van het wetenschapswerk loopt als een rode draad door de geschiedenis van het NIOZ. Onderzoek dat aanvankelijk werd gefinancierd door particulieren en later door de overheid. En nu ook weer door bedrijven en particulieren. Maar het NIOZ past er voor om zich door de geldschieters in een be paalde richting te laten duwen. 'We bepalen eerst wat we zelf willen en daarna kijken we waar de markt zit om fondsen te verweren', zei direc teur Jan de Leeuw eerder dit jaar. 'We laten ons alleen die kant op duwen waarheen we zelf willen.' Van Bennekom tenslotte: 'Tegen woordig gaat het niet alleen om de onderzoeker, maar ook om het net werk dat hij of zij heeft. Toch hoop ik dat de inhoud van het werk altijd be langrijker blijft dan de verpakking.' Het boek is verkrijgbaar in de boek handel Brand/ambulance: Bij brand en voor spoedeisend ambulance-ver voer, tel. 1-1-2. Ook kan de Meld kamer Noordholland-Noord worden gebeld via 072 - 564 44 44. Voor niet- spoedeisende zaken: 072 - 564 63 64. Politie: Keesomlaan 4a, Den Burg. Het bureau is dagelijks open van 9.00 tot 17.00 uur. Telefoon 0900-8844 (24 uur per dag). Voor spoedeisende ge vallen: 1-1-2. Bij nachtelijke overlast, opstootjes etc. die NIET-spoedeisend zijn: 072-5122222. Spreekuren college van b en w: Burgemeester J. Geldorp (bestuur en organisatie), wethouder N.D.K. Eelman-van 't Veer (welzijn en onder wijs), wethouder D.F.G. Schilling (ruimte, wonen en economie) en wet houder P. Bakker (financiën, werken en milieu): elke dinsdag vanaf 15.00 uur. De spreekuren zijn in het raad huis op de Groeneplaats in Den Bung. Men moet vooraf een (telefonische) afspraak maken via de centrale balie in de hal van het gemeentehuis (tel. 36 21 21). Bureau Jeugdzorg: voor hulp aan jongeren bij problemen en voor opvoedingsondersteuning aan ouders. Spreekuur elke donderdag in het Jongeren Informatie Punt. d'Ouwe Ulo, Wilhelminalaan 1, Den Burg. Voor aanmelding, informatie en advies kunnen ouders en of jongeren elke dag tussen 10.30 tot 12.30 uur bellen met nummer 0900 2223330. Medewerkster Anneke Dekker is ie dere donderdag aanwezig op Texel. Voor gesprekken op afspraak met haar |<an men terecht in d'Ouwe Ulo. VRIJDAG 30 NOVEMBER 2001

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5