Menners voelen
zich tekort gedaan
Puinbreker in actie
op De Vogelmient
peperkingen in De Ploegelanden
Vliegveld behoudt grasbanen na renovatie
1-1-2
w
.TEXELSE J COURANT'
Zeemanskerkje
Waar gebeurd
De krant
Kerk Den Hoorn
Vraagtekens GL
bij woningbouw
plek garagebedrijf
WflT ZRL IK 5PEÜLEH'.?!
HET STOPPEN VRH 3BRP VLAMINGOF NIET?
ET STOPPEN l/HN Klfifft MODDER
OF DICK DROVER....?
NOU WEET de
RL WflTOE SPEELT.'
HET STOPPEN VRti HETTY VHM DOK
OF NIET?
HET STOPPEN MET ROKEN
DOOR DE BURRY OF NIET?
Ontstoppen vrndé
j DÜÜR-ZRME RELATIE
STOPPEN UERNIELING
SKflTE PRRK-... OF NIET?
MET MIMI VROUW It?
HET STOPPEN WINDMOLEN -
HET ROKEN URN HRM OP
STRRfTT-.
m
WWW.TEXELCHRTOON.Mr WEB. NL
Een moeilijke keus?
Geld Julianafonds
voor 't Skiltje
Werkzaamheden aan drainage starten volgend jaar oktober
Jiet iedereen is blij met het onlangs geopende natuurbouw-
2 jroject De Ploegelanden van Staatsbosbeheer. Texelaars
jie de mensport beoefenen voelen zich tekort gedaan
jmdat zij niet meer over de verharde Ploegelanderweg kun-
len rijden. In het weggedeelte dat loopt door het gebied
lij de Rovershut zijn veeroosters opgenomen om de
Schotse Hooglanders of andere dieren die hier straks zul-
en rondlopen binnen het te begrazen gebied te houden. De
looglanders kunnen er dus niet uit, maar dat betekent te-
lens dat paarden er niet in kunnen.
ïi
VRIJDAG 7 DECEMBER 2001
Jammer', zegt Cor de Lugt uit
ierland. voorzitter van de 55 actieve
jden tellende menvereniging 'Tus-
en Wad en Duin' die al bij de eerste
iresentatie van de plannen bezwaar
antekende. 'Naar aanleiding daar-
an hebben we overleg gehad met
itaatsbosbeheer en toen is ons be-
jofd dat wij buiten het
agrazingsgebied een vervangende
oute zouden krijgen die zodanig zou
.orden opgehoogd dat deze het hele
aar bruikbaar zou zijn. Voor dat
iphogen zou zand worden gebruikt
lat bij het graafwerk in het Ploeg-
landengebied over zou blijven We
■ebben ons bezwaar toen in goed
ertrouwen ingetrokken. Maar die
ervangende route is modderig en in
ilk geval niet het hele jaar berijdbaar,
itaatsbosbeheer beroept zich op
ivermacht omdat er veel minder
and is vrijgekomen dan ze hadden
ledacht. Om die reden gaat ook het
iphogen van de speelweide, waar
jarlijks het buitentoernooi van
olleybalverenigmg Tevoko wordt
lehouden, met door. Ze zeggen dat
ader zand aanvoeren te duur is'.
Wrevel
let ongenoegen staat niet los van
ndere wrevel die er de laatste tijd is
jeweest. Er is ontevredenheid over
Ie staat van onderhoud van de
aardenroutes in het gebied van
itaatsbosbeheer en over het mede
gebruik van dezelfde routes door
hardlopers en mountainbikers. 'Zo
maar worden op een zondag de
ruiterpaden afgezet als
mountainbikers een wedstrijd heb
ben. En het tegelijk samen gebruiken
van een ruiterpad door paarden en
hardlopers durf ik levensgevaarlijk te
noemen. De paarden schrikken van
die mensen die plotseling tevoor
schijn springen. Wij slagen er niet al
tijd in om de dieren onder controle te
houden, maar zijn daar wel verant
woordelijk voor'.
Ook de voorgenomen 'vernatting'
van grote delen van het gebied van
Staatsbosbeheer baart zowel de
menners als de ruiters zorgen. 'Nu al
zijn sommige paden soms onbruik
baar door de dikke laag modder die
erop ligt. Als het bos straks nog nat
ter wordt, voorzien we grote proble
men'.
Incident
En dan was er vorige maand een in
cident dat de verhouding tussen
paardenmensen en Staatsbosbeheer
ook geen goed heeft gedaan. Toen
Piet Daalder tijdens een tochtje met
gasten met zijn tweespan voor het
juist aangebrachte veerooster kwam
te staan, schrok één van de paarden
en steigerde zo hevig dat het uit zijn
tuig brak. Er ontstond veel schade
aan de aanspanning. Daalder stelde
Staatsbosbeheer aansprakelijk om-
ên van de veeroosters in de Ploegelanderweg. Paarden kunnen er niet over en daarom komt aan één kant een afsluitbaar damhek voor
fe Jan Plezier en aan de andere andere kant een zelfsluitend poortje voor voetgangers, waarvan ook ruiters gebruik kunnen maken.
(Foto Harry de Graat)
VERVOLG VAN PAGINA 1
loor de gemeente, de andere helft
toet de kerk vergaren. 'Dat doen we
ndermeer met de feestmarkt en we
'ebben een paar jaar geleden de
sastorie verkocht. Een deel daarvan
jebruiken we ook voor de renovatie.'
foe eventueel gederfde inkomsten
(orden gecompenseerd, is nog met
iiidelijk.
Een geopperde suggestie om een
'oger hek aan te brengen op de to
en voor de veiligheid is volgens
Kaarten Smit van de afdeling bouw
in wonen van de gemeente geen
optie. Dat zou met passen bij de oor
spronkelijk stijl waarin de toren geres-
aureerd wordt. In de huidige situatie
iou een kind over de balustrade kun
nen klimmen. De veiligheid voldoet
met aan de Arbo-normen. 'En als er
schade ontstaat doordat iemand zich
iasthoudt aan de bliksemafleider
Toen ik laatst bij een 90-jarige dame
op bezoek was, werd daar juist de
Texelse Courant bezorgd. De
oezorger gaf de krant altijd persoon-
'|k af en er lag dan altijd wat lekkers
'oor hem klaar. De vrouw nam de
krant aan, 'Effe kieke of er nag nuws
sZe keek de bladen snel door en
ter 'Er is weer niks an, hillegaar gien
mooie.'
Jan van Tunen
praat je al snel over een paar duizend
gulden.' De gemeente stelde eerder
dit jaar 475.000,- beschikbaar voor
de restauratie. De gemeente had dat
geld de afgelopen jaren gespaard in
een zogeheten egalisatiefonds, om
dat het rijk weinig geld uittrekt voor
de restauratie van grote monumen
ten.
Tot voor de restauratie konden men
sen de ongeveer 22 meter hoge to
ren beklimmen. Dat was mogelijk op
vrijdagmiddagen van eind mei tot
begin september en in de herfst
vakantie. Sonja van der Meer wil nog
wel een vergelijking trekken met de
toren van de NH-kerk in Den Hoorn.
'Daar mag je ook niet naar boven
klimmen, maar daar vindt geen ver
koop plaats.'
VERVOLG VAN PAGINA 1
Voor bieder Harry Wuis was de te
genvaller zó groot, dat hij zijn teleur
stelling verwoordde in een persbe
richt aan de Texelse Courant. 'Het is
spijtig te moeten vernemen dat mijn
doelstelling om meer aandacht te
geven aan mensen die zich vanaf het
eerste uur met natuurbehoud en her
stel van Texel hebben bezig gehou
den voorlopig lijkt te mislukken.
Vooral Drijver, als natuurmens en la
ter secretaris van Natuur
monumenten, heeft op de achter
grond veel bijgedragen aan
natuurbehoud, en dan vooral op
Texel. De namen van Thijsse en
Strijbos zijn meer bekend en ook als
natuurbeschermers zeer gewaar
deerd. Maar bij dit project was het
Is het verstandig om op korte ter
mijn woningen te bouwen op
ruimte die is bestemd voor bedrij
ven? Die vraag stelt de fractie van
GroenLinks, naar aanleiding van
het bericht dat de Stichting Wonen
Texel (SWT) belangstelling heeft
voor de aankoop van Garage Reij,
ten behoeve van woningbouw. Het
college buigt zich dinsdag tijdens
de raadsvergadering van over de
vragen.
Navraag bij Jan van Andel, directeur
van de SWT, leert dat de stichting
inderdaad belangstelling heeft voor
de locatie aan de Bernhardlaan. 'Net
zoals we ook belangstellend kijken
naar andere mogelijkheden in Den
Burg die in aanmerking komen voor
woningbouw.' Gezien de prijs die
voor de garage wordt gevraagd, is
het volgens Van Andel nog maar de
vraag of de SWT er wat mee kan. Van
Andel gaf wel aan dat locaties die
mogelijk om Drijver in zijn eigen ge
boortedorp onder de aandacht te
brengen.' Dat zijn bod op het kerkge
bouw in Den Hoorn is afgewezen, be
tekent volgens Wuis niet dat er voor
deze natuurbeschermers van het eer
ste uur helemaal geen aandacht
komt. 'Misschien is het voor mi| en
wellicht met anderen toch mogelijk
om meer dan voorheen waardering te
uiten voor degenen die Texel als
natuureiland op de kaart hebben ge
zet.' Op welke wijze dat eventueel zal
gebeuren, laat Wuis in het midden.
dat er bij het veerooster nog geen
waarschuwingsbord stond. Hij
stuurde de rekening, maar SBB was
bereid slechts de helft van het ge
claimde bedrag te betalen. Daalder
was daar erg boos over en eist dat
SBB alsnog het hele schadebedrag
voldoet.
Poortje
Is de tevredenheid bij de menners ver
te zoeken, de gewone ruiters kunnen
met Staatsbosbeheer wél door een
deur. Ook zij maken gebruik van het
parcours in het met begraasde ge
bied, maar de duinrel die deze route
kruist, is een probleem. De bedoeling
was dat de paarden op deze plek,
waar het slechts 30 centimeter diep
is, door het water zouden oversteken.
In de discussie met de paarden
mensen is nog bekeken of in plaats
van de doorwaadbare plek een brug
zou kunnen worden aangelegd. De
Waddenruiters voelen daar niet zo
veel voor omdat een brug weer an
dere ongelukken kan veroorzaken,
bijvoorbeeld als hij nat en glad wordt.
Bovendien zou zo'n brug door de
vereniging zelf betaald en onderhou
den moeten worden. Maar de door
waadbare plaats die Staatsbos
beheer uiteindelijk in de duinrel
maakte, schrikt nogal wat paarden af.
De dieren 'denken' dat het water veel
dieper is. Het heeft zelfs tot een on
gelukje geleid toen een paard zo he
vig terugdeinsde dat het zijn berijder
afwierp. Tessa van Daalen van rij-
vereniging Waddenruiters/Klep-
pertjes: 'Naar aanleiding daarvan zijn
we met Staatsbosbeheer gaan pra
ten. Daarbij werd ons toegezegd dat
ruiters die met de doorwaadbare
plaats problemen hebben, gewoon
over de Ploegelanderweg kunnen
blijven rijden. Ze maken gebruik van
zelfsluitende voetgangerspoortjes die
bij de veeroosters worden gemaakt.
We kunnen dus kiezen uit twee mo-
gelijkheden en daar zijn we zeer te
vreden over'.
Jan Plezier
Tevreden is ook Arie Kikkert van de
Jan Plezier die vaak over de Ploeg
elanderweg rijdt. Hij kan dat blijven
doen want Staatsbosbeheer zal bij
elk van de veeroosters ook een dam
hek maken dat opengedraaid kan
worden zodat de wagen erdoor kan.
Kikkert krijgt de sleutel zodat hij het
hek na elke passage weer kan afslui
ten.
Boswachter Erik van der Spek be
treurt de verstoorde verhouding met
de menners maar meent dat SBB
redelijk en in goed overleg heeft ge
handeld. 'Toen bleek dat de menners
bezwaar hadden tegen het rijden
over de weg in het gebied waar
Hooglanders gaan grazen, hebben
we gezorgd voor een vervangende
route van ongeveer anderhalve kilo
meter buiten het begraasde gebied.
Daarvoor hebben we een bestaand
ruiterpad verlegd en in overleg met
De Lugt geschikt gemaakt voor wa
gens. Hier en daar is het opgehoogd
met zand, maar het blijft een
onverhard pad dat bij regenval na
tuurlijk minder goed bruikbaar is'.
Van der Spek bevestigt dat er bij het
Ploegelanden-project minder zand is
vrijgekomen dan was verwacht. Het
plan om diverse paden in het bos op
te hogen kon daarom maar zeer ge
deeltelijk doorgaan en daarvoor is
andere grond gebruikt. Om die reden
is ook het ophogen van de speel
weide met gerealiseerd. 'We zijn daar
over nog in overleg met Tevoko. Mo
gelijk wordt het terrein later alsnog
opgehoogd of we leggen drainage
aan'.
Toch opknapbeurt
Dat delen van ruiter- en andere paden
in het bos er het afgelopen jaar slecht
binnen een bepaalde afstand van
centrale voorzieningen liggen in aan
merking komen voor seniorenbouw.
De locatie 'Reij' staat in het oude
bestemmingsplan nog als 'bedrijven
terrein' aangemerkt, een bestemming
die in het nieuwe plan voor Den Burg
is overgenomen. 'Een optie voor
woningbouw op deze locatie veroor
zaakt een heel nieuwe situatie',
schrijven Jaap Vlaming en Arthur
Oosterbaan van GL. 'Ook niet alle
daagse methoden mogen worden
gehanteerd om in de woningbehoefte
te voorzien, maar deze nieuwe plan
nen lijken dermate onorthodox, dat
ze tenminste voor GL reden zijn tot
het stellen van vragen.'
Ze vragen zich af of het gewenst is
dat woningbouw en bedrijfs-
bestemmingen zich in de buurt van
bedrijventerreinen gaan mengen.
Ook willen ze weten of bedrijven
terreinen in aanmerking komen voor
zogeheten 'inbreidingslocaties',
waardoor deze woningen niet ten
koste gaan van woningcontingenten.
Tenslotte vraag GL zich af of het col
lege van plan is de gemeenteraad
voor te stellen de bedrijfsbestemming
in een woonbestemming te verande
ren.
bijlagen heeft volgens Van der Spek
niet zozeer te maken met het onder
houd alswel met de extreme regen
val in najaar en winter. Feit is dat er
nu veel natte en zachte gedeelten zijn
in het ruiterpadencircuit. De afgelo
pen week is Tatenhove B V. in op
dracht van Staatsbosbeheer begon
nen met herstelwerk. Natte plekken
worden aangepakt in het nieuwe pad
van Tempeliersweg naar Randweg en
het ruiterpad tussen Ploegelander
weg en Rozendijk. Verder wordt het
ruiterpad langs de Monnikenweg
(tussen Tempeliersweg en Ploeg
elanderweg) bruikbaar gemaakt voor
aanspanningen. Het karwei zal in de
loop van de volgende week klaar zijn.
Dorpshuis 't Skiltje knjgt ƒ8500,- van
het Juliana Welzijn Fonds voor de
vervanging van de CV-ketel en
gasboiler. Het JWF steunt initiatieven
die het mogelijk maken dat mensen
een volwaardig lid van de samenle
ving kunnen zijn. Vorig jaar werd ruim
dertig miljoen gulden uitgekeerd aan
onder meer tijdelijke personeels
kosten en investeringen in gebou
wen. Het fonds ontvangt haar gelden
onder meer van de BankGiro Loterij
en de Lotto.
Het college is bereid om als proef
en onder strikte voorwaarden toe
te staan dat bij het sloopwerk in
het voormalige asielzoekers
centrum De Vogelmient in De
Koog, een puinbreker wordt ge
bruikt. Sloper Willem Bakker wil
met deze kleine mobiele breker in
ongeveer één week 1200 ton puin
dat bij de sloop van de bungalows
is vrijgekomen verpulveren tot
granulaat. Dit wordt ter plaatse
weer gebruikt als fundering voor
nieuw aan te leggen paden.
Puinbrekers staan in een kwade reuk
omdat ze lawaai- en stofoverlast ge
ven. Standaard is irv een sloop
vergunning dan ook de bepaling op
genomen dat bij het slopen geen
puinbreker mag worden gebruikt.
Verzoeken om ontheffing zijn tot dus
ver steeds geweigerd. In het geval
Vogelmient meent het college echter
dat de milieuvoordelen opwegen te
gen de nadelen. De woningen waar
eventueel last ondervonden zou kun
nen worden staan bovendien op ge
ruime afstand Door het er plaatse
hergebruiken hoeft het puin niet met
auto's naar De Hamster te worden af
gevoerd.
Ter voorkoming van hinder mag de
breker niet meer dan 102 dB geluid
maken De installatie mag alleen tus
sen 9.00 en 17.30 uur in gebruik zijn
en dan met meer dan totaal vijf uren
per dag. Mocht door het gemeente
lijke toezicht worden geconstateerd
dat stofoverlast optreedt dan moeten
maatregelen worden genomen, zoals
natspuiten. Alleen puin dat van De
Vogelmient zelf afkomstig is mag hier
worden gebroken en het gebroken
puin moet op schadelijke stoffen
worden onderzocht alvorens het op
nieuw wordt gebruikt. De breker moet
bovendien op één voorgeschreven
vaste plaats staan en het bedrijf dat
met de breker werkt moet
gecertificeerd zijn.
Het voornemen om de vergunning
aan Bakker te verlenen zal door de
gemeente worden gepubliceerd en
een week ter inzage liggen, zodat
omwonenden en andere belangheb
benden eventueel bezwaar kunnen
maken.
Praktisch gezien zou hij voor ver
harde banen hebben gekozen.
Maar op emotionele gronden blij
ven de banen van vliegveld Texel
na de renovatie toch van gras, ver
telt luchthavendirecteur Ed de
Bruijn. Als alles meezit, wordt vol
gend jaar oktober begonnen met
het opknappen van de banen.
De provincie stelde deze week een
investeringsbijdrage van 225.000.-
beschikbaar voor het verbeteren van
de banen. Als het meezit, stelt het
ministerie van Verkeer en Waterstaat
volgende week zo'n twee miljoen
gulden beschikbaar.
De renovatie is hard nodig volgens De
Bruijn. De huidige drainage onder de
banen dateert uit 1974. Regent het
flink, zoals de afgelopen dagen, dan
is landen of opstijgen niet meer mo
gelijk. 'Gemiddeld zijn we per jaar
zo'n vijftig tot zeventig dagen per jaar
dicht of beperkt in de mogelijkhe
den.'
Zou het vliegveld kiezen voor de aan
leg van verharde banen, dan zou dat
probleem uit de wereld zijn. Beslo
ten is het gras echter in ere te hou
den. 'Dat past meer bij de sfeer van
het eiland en de klanten zijn er ook
weg van.' Na de vernieuwing moet
het aantal dagen dat de banen bui
ten gebruik zijn met zo'n driekwart
worden teruggedrongen
Afvoer
Het is de bedoeling dat er meer
afvoerbuizen onder het gras komen,
zodat het water snel afgevoerd kan
worden. Onder de taxi- en landings
baan wordt over een oppervlakte van
vijftien hectare de grond vermengd
een lava-korrels. Dat gebeurt op een
diepte van zo'n twintig tot dertig cen
timeter. 'Als die er liggen, kan het
water ook sneller weg.' De werk
zaamheden worden in twee fasen
uitgevoerd zodat het vliegverkeer
gewoon door kan gaan 'We begin
nen eerst aan de ene kant en als gras
terug is en de baan weer goed is,
gaan we aan de slag aan de andere
kant.' De werkzaamheden duren naar
verwachting ongeveer twee jaar. Het
werk moet nog aanbesteed worden.
Na de renovatie kunnen de banen
volgens De Bruijn weer veilig gebruikt
worden. In het zogeheten winter
halfjaar kan het vliegveld dan ook
vaker gebruikt worden. De laatste
jaren lag het aantal vliegbewegingen
op zo'n twintigduizend, een laagte
record aldus De Bruijn. 'Hopelijk kun
nen we wat verloren terrein terugwin
nen.'
DAAR RED JE
LEVENS MEE
7; 's
Gras blijft gehandhaafd op de banen van het vliegveld. Luchthavendirecteur Ed de Bruijn. Dat pas meer bij de sfeer van het eiland
(Foto Jeroen vnn Hattum)