Menners voelen zich tekort gedaan Puinbreker in actie op De Vogelmient peperkingen in De Ploegelanden Vliegveld behoudt grasbanen na renovatie 1-1-2 w .TEXELSE J COURANT' Zeemanskerkje Waar gebeurd De krant Kerk Den Hoorn Vraagtekens GL bij woningbouw plek garagebedrijf WflT ZRL IK 5PEÜLEH'.?! HET STOPPEN VRH 3BRP VLAMINGOF NIET? ET STOPPEN l/HN Klfifft MODDER OF DICK DROVER....? NOU WEET de RL WflTOE SPEELT.' HET STOPPEN VRti HETTY VHM DOK OF NIET? HET STOPPEN MET ROKEN DOOR DE BURRY OF NIET? Ontstoppen vrndé j DÜÜR-ZRME RELATIE STOPPEN UERNIELING SKflTE PRRK-... OF NIET? MET MIMI VROUW It? HET STOPPEN WINDMOLEN - HET ROKEN URN HRM OP STRRfTT-. m WWW.TEXELCHRTOON.Mr WEB. NL Een moeilijke keus? Geld Julianafonds voor 't Skiltje Werkzaamheden aan drainage starten volgend jaar oktober Jiet iedereen is blij met het onlangs geopende natuurbouw- 2 jroject De Ploegelanden van Staatsbosbeheer. Texelaars jie de mensport beoefenen voelen zich tekort gedaan jmdat zij niet meer over de verharde Ploegelanderweg kun- len rijden. In het weggedeelte dat loopt door het gebied lij de Rovershut zijn veeroosters opgenomen om de Schotse Hooglanders of andere dieren die hier straks zul- en rondlopen binnen het te begrazen gebied te houden. De looglanders kunnen er dus niet uit, maar dat betekent te- lens dat paarden er niet in kunnen. ïi VRIJDAG 7 DECEMBER 2001 Jammer', zegt Cor de Lugt uit ierland. voorzitter van de 55 actieve jden tellende menvereniging 'Tus- en Wad en Duin' die al bij de eerste iresentatie van de plannen bezwaar antekende. 'Naar aanleiding daar- an hebben we overleg gehad met itaatsbosbeheer en toen is ons be- jofd dat wij buiten het agrazingsgebied een vervangende oute zouden krijgen die zodanig zou .orden opgehoogd dat deze het hele aar bruikbaar zou zijn. Voor dat iphogen zou zand worden gebruikt lat bij het graafwerk in het Ploeg- landengebied over zou blijven We ■ebben ons bezwaar toen in goed ertrouwen ingetrokken. Maar die ervangende route is modderig en in ilk geval niet het hele jaar berijdbaar, itaatsbosbeheer beroept zich op ivermacht omdat er veel minder and is vrijgekomen dan ze hadden ledacht. Om die reden gaat ook het iphogen van de speelweide, waar jarlijks het buitentoernooi van olleybalverenigmg Tevoko wordt lehouden, met door. Ze zeggen dat ader zand aanvoeren te duur is'. Wrevel let ongenoegen staat niet los van ndere wrevel die er de laatste tijd is jeweest. Er is ontevredenheid over Ie staat van onderhoud van de aardenroutes in het gebied van itaatsbosbeheer en over het mede gebruik van dezelfde routes door hardlopers en mountainbikers. 'Zo maar worden op een zondag de ruiterpaden afgezet als mountainbikers een wedstrijd heb ben. En het tegelijk samen gebruiken van een ruiterpad door paarden en hardlopers durf ik levensgevaarlijk te noemen. De paarden schrikken van die mensen die plotseling tevoor schijn springen. Wij slagen er niet al tijd in om de dieren onder controle te houden, maar zijn daar wel verant woordelijk voor'. Ook de voorgenomen 'vernatting' van grote delen van het gebied van Staatsbosbeheer baart zowel de menners als de ruiters zorgen. 'Nu al zijn sommige paden soms onbruik baar door de dikke laag modder die erop ligt. Als het bos straks nog nat ter wordt, voorzien we grote proble men'. Incident En dan was er vorige maand een in cident dat de verhouding tussen paardenmensen en Staatsbosbeheer ook geen goed heeft gedaan. Toen Piet Daalder tijdens een tochtje met gasten met zijn tweespan voor het juist aangebrachte veerooster kwam te staan, schrok één van de paarden en steigerde zo hevig dat het uit zijn tuig brak. Er ontstond veel schade aan de aanspanning. Daalder stelde Staatsbosbeheer aansprakelijk om- ên van de veeroosters in de Ploegelanderweg. Paarden kunnen er niet over en daarom komt aan één kant een afsluitbaar damhek voor fe Jan Plezier en aan de andere andere kant een zelfsluitend poortje voor voetgangers, waarvan ook ruiters gebruik kunnen maken. (Foto Harry de Graat) VERVOLG VAN PAGINA 1 loor de gemeente, de andere helft toet de kerk vergaren. 'Dat doen we ndermeer met de feestmarkt en we 'ebben een paar jaar geleden de sastorie verkocht. Een deel daarvan jebruiken we ook voor de renovatie.' foe eventueel gederfde inkomsten (orden gecompenseerd, is nog met iiidelijk. Een geopperde suggestie om een 'oger hek aan te brengen op de to en voor de veiligheid is volgens Kaarten Smit van de afdeling bouw in wonen van de gemeente geen optie. Dat zou met passen bij de oor spronkelijk stijl waarin de toren geres- aureerd wordt. In de huidige situatie iou een kind over de balustrade kun nen klimmen. De veiligheid voldoet met aan de Arbo-normen. 'En als er schade ontstaat doordat iemand zich iasthoudt aan de bliksemafleider Toen ik laatst bij een 90-jarige dame op bezoek was, werd daar juist de Texelse Courant bezorgd. De oezorger gaf de krant altijd persoon- '|k af en er lag dan altijd wat lekkers 'oor hem klaar. De vrouw nam de krant aan, 'Effe kieke of er nag nuws sZe keek de bladen snel door en ter 'Er is weer niks an, hillegaar gien mooie.' Jan van Tunen praat je al snel over een paar duizend gulden.' De gemeente stelde eerder dit jaar 475.000,- beschikbaar voor de restauratie. De gemeente had dat geld de afgelopen jaren gespaard in een zogeheten egalisatiefonds, om dat het rijk weinig geld uittrekt voor de restauratie van grote monumen ten. Tot voor de restauratie konden men sen de ongeveer 22 meter hoge to ren beklimmen. Dat was mogelijk op vrijdagmiddagen van eind mei tot begin september en in de herfst vakantie. Sonja van der Meer wil nog wel een vergelijking trekken met de toren van de NH-kerk in Den Hoorn. 'Daar mag je ook niet naar boven klimmen, maar daar vindt geen ver koop plaats.' VERVOLG VAN PAGINA 1 Voor bieder Harry Wuis was de te genvaller zó groot, dat hij zijn teleur stelling verwoordde in een persbe richt aan de Texelse Courant. 'Het is spijtig te moeten vernemen dat mijn doelstelling om meer aandacht te geven aan mensen die zich vanaf het eerste uur met natuurbehoud en her stel van Texel hebben bezig gehou den voorlopig lijkt te mislukken. Vooral Drijver, als natuurmens en la ter secretaris van Natuur monumenten, heeft op de achter grond veel bijgedragen aan natuurbehoud, en dan vooral op Texel. De namen van Thijsse en Strijbos zijn meer bekend en ook als natuurbeschermers zeer gewaar deerd. Maar bij dit project was het Is het verstandig om op korte ter mijn woningen te bouwen op ruimte die is bestemd voor bedrij ven? Die vraag stelt de fractie van GroenLinks, naar aanleiding van het bericht dat de Stichting Wonen Texel (SWT) belangstelling heeft voor de aankoop van Garage Reij, ten behoeve van woningbouw. Het college buigt zich dinsdag tijdens de raadsvergadering van over de vragen. Navraag bij Jan van Andel, directeur van de SWT, leert dat de stichting inderdaad belangstelling heeft voor de locatie aan de Bernhardlaan. 'Net zoals we ook belangstellend kijken naar andere mogelijkheden in Den Burg die in aanmerking komen voor woningbouw.' Gezien de prijs die voor de garage wordt gevraagd, is het volgens Van Andel nog maar de vraag of de SWT er wat mee kan. Van Andel gaf wel aan dat locaties die mogelijk om Drijver in zijn eigen ge boortedorp onder de aandacht te brengen.' Dat zijn bod op het kerkge bouw in Den Hoorn is afgewezen, be tekent volgens Wuis niet dat er voor deze natuurbeschermers van het eer ste uur helemaal geen aandacht komt. 'Misschien is het voor mi| en wellicht met anderen toch mogelijk om meer dan voorheen waardering te uiten voor degenen die Texel als natuureiland op de kaart hebben ge zet.' Op welke wijze dat eventueel zal gebeuren, laat Wuis in het midden. dat er bij het veerooster nog geen waarschuwingsbord stond. Hij stuurde de rekening, maar SBB was bereid slechts de helft van het ge claimde bedrag te betalen. Daalder was daar erg boos over en eist dat SBB alsnog het hele schadebedrag voldoet. Poortje Is de tevredenheid bij de menners ver te zoeken, de gewone ruiters kunnen met Staatsbosbeheer wél door een deur. Ook zij maken gebruik van het parcours in het met begraasde ge bied, maar de duinrel die deze route kruist, is een probleem. De bedoeling was dat de paarden op deze plek, waar het slechts 30 centimeter diep is, door het water zouden oversteken. In de discussie met de paarden mensen is nog bekeken of in plaats van de doorwaadbare plek een brug zou kunnen worden aangelegd. De Waddenruiters voelen daar niet zo veel voor omdat een brug weer an dere ongelukken kan veroorzaken, bijvoorbeeld als hij nat en glad wordt. Bovendien zou zo'n brug door de vereniging zelf betaald en onderhou den moeten worden. Maar de door waadbare plaats die Staatsbos beheer uiteindelijk in de duinrel maakte, schrikt nogal wat paarden af. De dieren 'denken' dat het water veel dieper is. Het heeft zelfs tot een on gelukje geleid toen een paard zo he vig terugdeinsde dat het zijn berijder afwierp. Tessa van Daalen van rij- vereniging Waddenruiters/Klep- pertjes: 'Naar aanleiding daarvan zijn we met Staatsbosbeheer gaan pra ten. Daarbij werd ons toegezegd dat ruiters die met de doorwaadbare plaats problemen hebben, gewoon over de Ploegelanderweg kunnen blijven rijden. Ze maken gebruik van zelfsluitende voetgangerspoortjes die bij de veeroosters worden gemaakt. We kunnen dus kiezen uit twee mo- gelijkheden en daar zijn we zeer te vreden over'. Jan Plezier Tevreden is ook Arie Kikkert van de Jan Plezier die vaak over de Ploeg elanderweg rijdt. Hij kan dat blijven doen want Staatsbosbeheer zal bij elk van de veeroosters ook een dam hek maken dat opengedraaid kan worden zodat de wagen erdoor kan. Kikkert krijgt de sleutel zodat hij het hek na elke passage weer kan afslui ten. Boswachter Erik van der Spek be treurt de verstoorde verhouding met de menners maar meent dat SBB redelijk en in goed overleg heeft ge handeld. 'Toen bleek dat de menners bezwaar hadden tegen het rijden over de weg in het gebied waar Hooglanders gaan grazen, hebben we gezorgd voor een vervangende route van ongeveer anderhalve kilo meter buiten het begraasde gebied. Daarvoor hebben we een bestaand ruiterpad verlegd en in overleg met De Lugt geschikt gemaakt voor wa gens. Hier en daar is het opgehoogd met zand, maar het blijft een onverhard pad dat bij regenval na tuurlijk minder goed bruikbaar is'. Van der Spek bevestigt dat er bij het Ploegelanden-project minder zand is vrijgekomen dan was verwacht. Het plan om diverse paden in het bos op te hogen kon daarom maar zeer ge deeltelijk doorgaan en daarvoor is andere grond gebruikt. Om die reden is ook het ophogen van de speel weide met gerealiseerd. 'We zijn daar over nog in overleg met Tevoko. Mo gelijk wordt het terrein later alsnog opgehoogd of we leggen drainage aan'. Toch opknapbeurt Dat delen van ruiter- en andere paden in het bos er het afgelopen jaar slecht binnen een bepaalde afstand van centrale voorzieningen liggen in aan merking komen voor seniorenbouw. De locatie 'Reij' staat in het oude bestemmingsplan nog als 'bedrijven terrein' aangemerkt, een bestemming die in het nieuwe plan voor Den Burg is overgenomen. 'Een optie voor woningbouw op deze locatie veroor zaakt een heel nieuwe situatie', schrijven Jaap Vlaming en Arthur Oosterbaan van GL. 'Ook niet alle daagse methoden mogen worden gehanteerd om in de woningbehoefte te voorzien, maar deze nieuwe plan nen lijken dermate onorthodox, dat ze tenminste voor GL reden zijn tot het stellen van vragen.' Ze vragen zich af of het gewenst is dat woningbouw en bedrijfs- bestemmingen zich in de buurt van bedrijventerreinen gaan mengen. Ook willen ze weten of bedrijven terreinen in aanmerking komen voor zogeheten 'inbreidingslocaties', waardoor deze woningen niet ten koste gaan van woningcontingenten. Tenslotte vraag GL zich af of het col lege van plan is de gemeenteraad voor te stellen de bedrijfsbestemming in een woonbestemming te verande ren. bijlagen heeft volgens Van der Spek niet zozeer te maken met het onder houd alswel met de extreme regen val in najaar en winter. Feit is dat er nu veel natte en zachte gedeelten zijn in het ruiterpadencircuit. De afgelo pen week is Tatenhove B V. in op dracht van Staatsbosbeheer begon nen met herstelwerk. Natte plekken worden aangepakt in het nieuwe pad van Tempeliersweg naar Randweg en het ruiterpad tussen Ploegelander weg en Rozendijk. Verder wordt het ruiterpad langs de Monnikenweg (tussen Tempeliersweg en Ploeg elanderweg) bruikbaar gemaakt voor aanspanningen. Het karwei zal in de loop van de volgende week klaar zijn. Dorpshuis 't Skiltje knjgt ƒ8500,- van het Juliana Welzijn Fonds voor de vervanging van de CV-ketel en gasboiler. Het JWF steunt initiatieven die het mogelijk maken dat mensen een volwaardig lid van de samenle ving kunnen zijn. Vorig jaar werd ruim dertig miljoen gulden uitgekeerd aan onder meer tijdelijke personeels kosten en investeringen in gebou wen. Het fonds ontvangt haar gelden onder meer van de BankGiro Loterij en de Lotto. Het college is bereid om als proef en onder strikte voorwaarden toe te staan dat bij het sloopwerk in het voormalige asielzoekers centrum De Vogelmient in De Koog, een puinbreker wordt ge bruikt. Sloper Willem Bakker wil met deze kleine mobiele breker in ongeveer één week 1200 ton puin dat bij de sloop van de bungalows is vrijgekomen verpulveren tot granulaat. Dit wordt ter plaatse weer gebruikt als fundering voor nieuw aan te leggen paden. Puinbrekers staan in een kwade reuk omdat ze lawaai- en stofoverlast ge ven. Standaard is irv een sloop vergunning dan ook de bepaling op genomen dat bij het slopen geen puinbreker mag worden gebruikt. Verzoeken om ontheffing zijn tot dus ver steeds geweigerd. In het geval Vogelmient meent het college echter dat de milieuvoordelen opwegen te gen de nadelen. De woningen waar eventueel last ondervonden zou kun nen worden staan bovendien op ge ruime afstand Door het er plaatse hergebruiken hoeft het puin niet met auto's naar De Hamster te worden af gevoerd. Ter voorkoming van hinder mag de breker niet meer dan 102 dB geluid maken De installatie mag alleen tus sen 9.00 en 17.30 uur in gebruik zijn en dan met meer dan totaal vijf uren per dag. Mocht door het gemeente lijke toezicht worden geconstateerd dat stofoverlast optreedt dan moeten maatregelen worden genomen, zoals natspuiten. Alleen puin dat van De Vogelmient zelf afkomstig is mag hier worden gebroken en het gebroken puin moet op schadelijke stoffen worden onderzocht alvorens het op nieuw wordt gebruikt. De breker moet bovendien op één voorgeschreven vaste plaats staan en het bedrijf dat met de breker werkt moet gecertificeerd zijn. Het voornemen om de vergunning aan Bakker te verlenen zal door de gemeente worden gepubliceerd en een week ter inzage liggen, zodat omwonenden en andere belangheb benden eventueel bezwaar kunnen maken. Praktisch gezien zou hij voor ver harde banen hebben gekozen. Maar op emotionele gronden blij ven de banen van vliegveld Texel na de renovatie toch van gras, ver telt luchthavendirecteur Ed de Bruijn. Als alles meezit, wordt vol gend jaar oktober begonnen met het opknappen van de banen. De provincie stelde deze week een investeringsbijdrage van 225.000.- beschikbaar voor het verbeteren van de banen. Als het meezit, stelt het ministerie van Verkeer en Waterstaat volgende week zo'n twee miljoen gulden beschikbaar. De renovatie is hard nodig volgens De Bruijn. De huidige drainage onder de banen dateert uit 1974. Regent het flink, zoals de afgelopen dagen, dan is landen of opstijgen niet meer mo gelijk. 'Gemiddeld zijn we per jaar zo'n vijftig tot zeventig dagen per jaar dicht of beperkt in de mogelijkhe den.' Zou het vliegveld kiezen voor de aan leg van verharde banen, dan zou dat probleem uit de wereld zijn. Beslo ten is het gras echter in ere te hou den. 'Dat past meer bij de sfeer van het eiland en de klanten zijn er ook weg van.' Na de vernieuwing moet het aantal dagen dat de banen bui ten gebruik zijn met zo'n driekwart worden teruggedrongen Afvoer Het is de bedoeling dat er meer afvoerbuizen onder het gras komen, zodat het water snel afgevoerd kan worden. Onder de taxi- en landings baan wordt over een oppervlakte van vijftien hectare de grond vermengd een lava-korrels. Dat gebeurt op een diepte van zo'n twintig tot dertig cen timeter. 'Als die er liggen, kan het water ook sneller weg.' De werk zaamheden worden in twee fasen uitgevoerd zodat het vliegverkeer gewoon door kan gaan 'We begin nen eerst aan de ene kant en als gras terug is en de baan weer goed is, gaan we aan de slag aan de andere kant.' De werkzaamheden duren naar verwachting ongeveer twee jaar. Het werk moet nog aanbesteed worden. Na de renovatie kunnen de banen volgens De Bruijn weer veilig gebruikt worden. In het zogeheten winter halfjaar kan het vliegveld dan ook vaker gebruikt worden. De laatste jaren lag het aantal vliegbewegingen op zo'n twintigduizend, een laagte record aldus De Bruijn. 'Hopelijk kun nen we wat verloren terrein terugwin nen.' DAAR RED JE LEVENS MEE 7; 's Gras blijft gehandhaafd op de banen van het vliegveld. Luchthavendirecteur Ed de Bruijn. Dat pas meer bij de sfeer van het eiland (Foto Jeroen vnn Hattum)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2001 | | pagina 5