'Die ligt nog wel een tijdje op het strand' Gestrande coaster Hunte nog muurvast bij paal 22 6 Veel nieuwsgierigen bij vastgelopen schip Herinneringen aan andere strandingen .TEXELSE COURANT Bemanningsleden van de gestrande kustvaarder. Op de voorgrond kapitein Ruben O. Olivares. ue lading van het schip werd via een vacuümpomp in zogeheten big bags opgeslagen en afgevoerd. Het vullen van een zak duurde ongeveer tien minuten. Vanaf het moment dat de Duitse kustvaarder Hunte vrijdag rond 20.00 uur bij De Koog aan de grond liep, vormt de stranding het ge sprek van de dag. Maar weinig Texelaars en toeristen namen géén kijkje en menigeen keerde er meer dere keren terug. Op het strand, maar ook bij andere gelegenheden werd hevig gespeculeerd over de oorzaak, de bemanning, de berging en andere wetens waardigheden over de stranding. Niet zelden onder het genot van een glaasje glühwein op het terras van Huntezicht. 'We hebben er de vakantie voor ver vroegd', vertellen Nico en Jet Mantel uit Hoorn, lopend langs de coaster. 'We zouden hier al een paar dagen met vakantie gaan, maar met dat schip op het strand, zijn we wat eer der gekomen. We wilden het even zien.' Dat gold de afgelopen dagen voor veel mensen. De parkeerplaats nabij paal 21 was soms zó vol, dat de au to's in de berm langs de toegangs weg stonden geparkeerd. Op het strand liepen lange slierten mensen die allemaal de Hunte even wilden zien liggen. Menigeen was getooid met camera om de aanblik vast te leggen voor later Bezoeker Frank de Vries heeft zowel een fototoestel als een verrekijker voor de borst hangen. Hij kwam op nieuwjaarsdag speciaal voor het schip over naar het eiland. 'Ik heb 's avonds al foto's gemaakt bij zonson dergang. Woensdag is hij opnieuw present op het strand. De Vries zegt wel te willen blijven totdat het schip er weer af is. 'Maar dat kan nog wel een paar weken duren, dus eind van de middag ga ik maar weer naar huis.' Huntezicht Oda Dombrowski uit het Duitse Aken maakt een foto van haar man Hans, terwijl hij poseert voor Huntezicht, de 'strandtent' die Henk-Jan Klok en drie vrienden na de stranding in een rap tempo opbouwden. 'Ik vind dat zó grappig', lacht Dombrowski. Het echtpaar zegt niet speciaal voor het schip gekomen te zijn. 'We zijn hier gewoon met vakantie. Maar we wis ten wel dat hij hier lag, dus we ma ken hier nu een strandwandeling. Maar we zijn voor de zee met vakan tie gegaan.' Gerot Kikkert neemt op zijn gemak de situatie in ogenschouw. Hij gaat ervanuit dat de Hunte nog wel een tijdje op het strand ligt. Gisteren kwam hij voor het eerst kijken Dat hij daarbij een lift kreeg over het strand van één van de vaak voorbijrijdende wagens, was meteen mooi meege nomen. 'Want het is toch nog wel een eindje lopen.' Voor de broertjes Luc en Max van Zoolingen is het de eerste keer dat ze zo'n groot schip van dichtbij op het strand zien liggen. Ze zijn meegeno men door vader Bert van Zoolingen, die voor zijn werk toch even in De Koog moest zijn. Volgens Van Zoolmgen, werkzaam op Dennen oord, toonden toeristen op het vakantiepark de afgelopen dagen veel belangstelling. 'Ik heb regelma tig kunnen uitleggen waar de Hunte lag.' Weemoedig Volgens meerdere toeschouwers is het een geluk dat de lading bestaat uit lijnzaad. 'Je moet er toch met aan denken dat dat schip dat bij Vlieland in brand vloog hier was gestrand.' Bij dat schip, de Sloman Traveller, was onder meer tolueen en aceton aan boord. Vakantieganger Jan Zijlstra wordt een beetje weemoedig van de aanblik. 'Ik ben zelf een bootjesmens, dus ik vind het triest als ik dat schip daar zo zie liggen.' Tijdens de storm vrijdag avond stond hij zelf bij de Slufter te kijken. 'We komen hier al vijfentwintig jaar, maar ik had de Slufter nog nooit zo vol water gezien.' Op de parkeer plaats wenkt een aanrijdende toe schouwer naar een andere automo bilist. Door het raampje vraagt hij of de Hunte nog vastzit 'Ik heb last van mijn benen, dus ik wil wel eerst we ten of het zin heeft om die kant uit te lopen.' schip kon vlak voor de stranding niets meer uitvoeren 'Waren we er een kwartier eerder bijgehaald, dan had den we kunnen vastmaken en had dit niet gebeurd', aldus Bob van der Kraats van rederij Waterweg. Ter plaatse was ook reddingboot Dorus Rijkers uit Den Helder, die in het noodweer een hachelijke tocht maakte, maar met aan hulpverlening toekwam. In de golven van meer dan tien meter achtte schipper Charles Douma van de Beursplein 5 het niet verantwoord om uit te varen. De be manning was later op de avond wel ter plaatse om te assisteren. Springvloed Toen het ernaar uit zag dat de boot op Texel zou stranden, werd om 18.00 uur de wipperploeg uit De Koog gealarmeerd, die de ontwikke lingen aanvankelijk vanaf de duinen aan de Badweg volgde. Doordat de Hunte volledige boordverlichting voerde, was het schip vanaf de kant goed zichtbaar. Het bewoog zich langzaam in noordelijke richting en dreef af in de richting van de kust. Olivares: 'De omstandigheden waren vreselijk, maar gelukkig zijn we wel wat gewend. Ik vaar al dertig jaar en de bemanningsleden wisten precies wat ze in zo'n noodsituatie moeten doen.' De bemanning was op het erg ste voorbereid. Reddingsvesten en ander overlevingsmateriaal werd in de stuurhut klaargelegd. Het nieuws ging snel, want de uiteindelijke stranding rond 20.00 uur bij paal 22 werd door veel Texelaars waargeno men. 'Het schip rammelde over de banken, tolde in het rond en ging vre selijk tekeer', aldus hulpstrandvonder Klaas Uitgeest, die verantwoordelijk is voor het strand tussen paal 20 en 25. Het was die avond springvloed en hoewel het water ten tijde van de stranding niet meer op z'n hoogst was, rolden de golven tot de duinen door. De waterstand was 1,80 meter boven NAR waardoor het schip ta melijk hoog op het strand werd ge worpen. De Hunte lag dwars op de golven, die met kracht tegen de scheepswand beukten, wat vanaf de duinen goed hoorbaar was. De bran dende boordlichten, in combinatie met zeewater dat tientallen meters hoog opspatte, vormden een spec taculair gezicht. Eén van de bemanningsleden gaf aan van boord te willen. Maar toen kort na de stranding een helikopter van de ma rine boven het schip hing, moest deze onverrichter zake terugkeren. In Omdat het er naar uitzag dat de be manning aan boord zou blijven, leek het voor de redders een lange nacht te worden. Afgesproken werd dat de ploeg van de KNRM zich zou split sen, zodat de mensen elkaar konden aflossen. 'In zo'n situatie kan er van alles gebeuren en kan het nodig zijn dat er een redding moet worden ver richt', aldus vuurleider Rob Vinke uit De Koog. Maar toen de kapitein rond tien uur onverwacht aangaf dat de bemanning het schip wilde verlaten, kreeg de reddingactie alsnog een CrtrtoHin oinrlo niliraroc ninnnnnr stand tot het schip, een situatie die de bergers naar eigen zeggen belem merden in hun werkzaamheden. 'Vooral in het begin was het nogal hinderlijk. Mensen liepen in de weg', aldus Bob van der Kraats van rederij Waterweg. Afzetlinten die werden neergezet konden de kijkers echter niet op afstand houden. Goede zaken werden gedaan door Henk Jan Klok en zijn vrienden die zaterdagmorgen in alle vroegte een koek- en zopieterras (Huntezicht) in elkaar hadden geflanst. Er brandde De parkeerplaats was te klein om de toegestroomde auto's een plaatsje te bieden. 8000 pk van de Zeus, die een trek kracht heeft van 100 ton, was niet voldoende om de Hunte vlot te krij gen. Op het voorschip viel af te lezen dat de Hunte aan de strandzijde 1.60 tot 1.80 meter onder het zand stak en dieper. Inzet van Kosten noch moeite worden gespaard om de Hunte vlot te krijgen. Graafmachines gra ven een geul rond het schip. droeg ons op voor onze veiligheid aan land te gaan.' Het water was toen al een eind gezakt en de storm leek over het hoogtepunt heen. De bemanningsleden verlieten het schip per touwladder, waarna ze werden opgepikt door reddingboot De Zalm. Ze gingen met tweetallen gelijk van boord, waarna ze aan land werden gebracht. Doordat de Hunte dwars op de zee lag, kon de reddingactie redelijk in de luwte van het schip worden uitgevoerd. Maar deson danks ging het nog flink te keer. In totaal voer De Zalm vier keer heen en weer, drie keer voor de bemanning en de vierde keer om hun persoonlijke spullen op te halen. Hierna werd de bemanning (inmiddels in warme de kens van de reddingmaatschappij gehuld) met de truck van de KNRM naar het boothuis in De Koog over gebracht, alweer de koffie klaar stond en ze droge kleren kregen. Vervol gens werden ze overgebracht naar het pension van bemanningslid Robert Huisman aan de Brink, waar de nacht werd doorbracht. De KNRM kijkt met grote tevredenheid terug op de actie, die wordt omschreven als 'eentje uit het boekje'. zelfs de kapstok ontbrak niet. Dat er niet kon worden gepind nam nie mand de heren kwalijk. De warme chocolademelk, glühwhein, worsten en andere versnaperingen gingen grif van de hand. Bezoekers van het ter ras meldden zich met allerlei vragen. Klok: 'Ze wilden weten wat er in het schip zat. Wist ik veel. Ik weet amper wanneer het hoog en laag water is. Voor de grap zei ik dat er auto's, shovels en combines in zaten. Men sen geloven alles. Eén vrouw vroeg waar het toilet was. In de kelder zei ik, die kant op. Ze ging nog zoeken ook.' Ook burgemeester Geldorp nam een kijkje bij de heren. Tot veler geruststelling liet ze geen eind maken aan het kleurrijke initiatief. 'De winst komt ten goede van het Tesselhuus', beloofde Klok, die deze uitspraak herhaalde voor de camera's van het NOS-journaal en SBS 6. Die belofte zal het viertal eind deze week inlossen. Verwacht wordt dat het Tesselhuus ƒ3000,- zal incasseren. Sleepboot Zaterdagmiddag arriveerde vanuit Italië de Duitse reder, die volgens de nog meer trekkracht werd door de bergers met verantwoord geacht, omdat de bolders op het voordek het zou begeven. Graafmachines Zondag groeven twee rupskranen en shovels van Werner Dros en de firma Daalder bij eb een geul naast het schip, waarna het 's avonds opnieuw werd geprobeerd. Maar toen was de wind al gedraaid en stond er te wei nig water. De vele belangstellenden die zondagavond naar paal 22 waren gekomen zagen het schip dan ook hoegenaamd niet van z'n plek ko men. Van der Kraats: 'Er zat wel wat beweging in, maar niet veel. Er stond veel te weinig water.' Bij laag water 's nachts gingen kraanmachinisten opnieuw aan de slag en groeven rond het schip een geul van twee meter. Maar ook maandagmorgen zat het de bergers niet mee. Opnieuw stond er weinig water en wilde het schip niet van z'n plek komen. Daarop besloten de bergers het schip deels van z'n lading te ontdoen. Hier voor werd een vacuümzuiginstallatie met een capaciteit van 8000 kubieke de vijfde dag in ging, werd steec meer personeel ingezet. Twaalf vz Waterweg en Smit tak waren in toe en nog zo'n twintig van andere bedri ven, zoals Werner Dros, Daalder e anderen. Voor velen van hen zijn hJ lange dagen. 'Vooral in het begr werkten we bijna onafgebroken doo Tussen de bedrijven door was er a leen tijd voor hazenslaapjes. Nu w met wat meer mensen zijn, werke' we in ploegen en heb ik eindelijk een een hele nacht kunnen slapen', aldu- Paul Deijl van Smit Tak. Tekst en foto's: Gerard Timmermar Bij Texelaars gingen de afgelope dagen de gedachten uit naar eerder strandingen. De laatste betrof die va de kustvaarder Anneliese, die op 2 februari 1990 ter hoogte van paal 11 strandde. Het schip werd als eerst in de geschiedenis direct onder d Wrakkenwet geplaatst, omdat he gevaar opleverde voor de achterlig gende duinen. De stranding vom toen plaats in de crocusvakantie ei trok duizenden belangstellenden Ondanks de bewaking slaagde ie mand er toen in aan boord van hé schip te komen en ging met dl scheepsbel aan de haal. Het schif werd gesloopt. In januari 1986 liej ten noorden van paal 9 de Compas: II aan de grond. Ook dit schip moed worden gesloopt. Minder bekend is de Noordzeekotter Katwijk 49, die strandde in 1983, maar velen weter zich nog de grote Benares te herin neren, die op 3 februari 1971 vastliep bij De Slufter. In de jaren zeventig strandde ook de Metric, die vastliep op de Razende Bol, die overigens toen nog geen Texels grondgebied was. Dramatisch was de stranding van de Richel bij paal 17. Dit schip was geladen met porseleinaarde en kapseisde. Een deel van de beman ning verdronk en het schip verdween in korte tijd onder het zand, waar hel zich nu nog bevindt. Legendarisch is de stranding van de Alesia bij hel Westerslag, in 1924 en waar zelfs een wandelpad naar is vernoemd. De masten van dit grote vrachtschip waren al vanuit Den Burg te zien. Lange tijd trok het grote belangstel ling, maar toen het schip uiteindelijk werd vlotgetrokken, was er bijna geen kip op het strand. DONDERDAG 3 JANUARI 2002 Een Duitse klictuaarHor mat pan j— Een Duitse kustvaarder met een Filippijnse bemanning aan boord, die vaart onder Antiguaanse vlag. Dat is het geval met de Hunte, een 71,5 meter lang vrachtschip dat ei gendom is van een gelijknamig bedrijf uit Brake. Met een leeftijd van circa twintig jaar zou het vol gens de normen van de scheep vaart nog een tijdje mee moeten kunnen. Maar door de stranding van afgelopen vrijdag bij paal 22 is het voortbestaan onzeker gewor den. Bergers stellen alles in het werk om het gevaarte vlot te trek ken, maar tot dusver geeft de Hunte geen krimp. De Hunte (de naam van een rivier in Duitsland) had in de haven van Szscin in Polen 1450 ton lijnzaadschroot (verwerkt vlaszaad) geladen en was onderweg naar een haven nabij het Engelse Plymouth, toen het vrijdag middag in zware storm terecht kwam. Het schip raakte ter hoogte van Den Helder in de problemen, als gevolg van de in hevigheid toenemende wind, maar volgens een scanner luisteraar ook doordat zich een motorstoring had voorgedaan. Kapi tein Ruben O Olivares in redelijk En gels. 'Onze motor van 800 pak was niet opgewassen tegen de storm. De wind duwde ons langzaam richting de eilanden.' Het hoge schip dat niet zwaar beladen was, was een prooi voor windstoten die in buien opliepen tot kracht twaalf. Al in een vroeg sta dium had de Hunte contact met de Kustwacht. 'Elk kwartier hadden we oeeiu vanai ue orug van oe overhellende Hunte, gemaakt door hulpstrandvonder Maarten Boon. overleg', vertelde de kapitein. De wel in de buurt te blijven, maar toen kustwacht was ons zeer ter wille en een stranding dreigde, was deze bereid te helpen.' Hulp die aanvanke- sleper niet in de buurt. Toen het schip de kust steeds dich ter naderde, riep de kapitein alsnog sleepboothulp in. De zware Zeus van Smit Tak stoomde op naar Texel, maar op dat moment voer de coaster al in water dat te ondiep was voor de sleper. De Zeus werd afgelost door de kleinere Pieter van rederij Water weg uit Den Helder, maar ook dit lijk met nodig leek, omdat de gezag voerder er op vertrouwde dat het schip op eigen kracht op koers zou kunnen blijven. De motor bleef draaien, evenals de schroef. Zelfs de Waker, de sleepboot van de Kust wacht dat bij riskant weer op zee verblijft om calamiteiten te voorko men, greep met in. De Waker gaf aan het noodweer was de heli met in staat een verantwoorde actie uit te voeren. Bovendien was het ergste gevaar geweken. Olivares: 'We wisten dat we op het schip veilig zaten. In Engeland laten we het wel vaker droogvallen op een zandbank, om met hoog water weg te varen Op het moment dat de kapitein het schip had verlaten, nam de strandvonderij de bewaking van het schip op zich. Dat gebeurde bij toer beurt door Klaas Uitgeest, Maarten Jan Boon, Kees Burgman en Piet Uit geest. Zaterdagmorgen vroeg arri veerden vertegenwoordigers van ver zekeringsmaatschappij op de plek van de stranding. In de loop van de morgen werden de kapitein en be manning door de truck van de KNRM afgezet op de plek, waar ze de avond ervoor benauwde momenten door brachten. Nadat de kapitein aan boord was gegaan, arriveerden ver tegenwoordigers van de waterpolitie, die een verklaring van de kapitein opnamen. Het nieuws over de stranding ging als een lopend vuurtje. Zodra het zaterdagmorgen licht was, stroom den nieuwsgierigen toe. Toeval of niet, de kapitein had het schip laten stranden tegenover de strandopgang die bekend staat als het 'paadje van de Muy'. Maar de meeste kijkers kwamen via het slag van paal 21, waar het op de parkeerplaats al snel een drukte van belang was. Zondag middag was de stroom kijkers zelfs zó groot, dat links en rechts in de berm langs de weg auto's werden geparkeerd. Ook op nieuwjaarsdag heerste er grote drukte. De nieuwsgierigen hielden weinig af- kapitem vijf schepen bezit. Na onder handelingen tussen de verzekerings maatschappij en bergers (Smit Tak en rederij Waterweg) werd zaterdaga vond om 21.00 uur een bergingscontract afgesloten, in prin cipe op basis van 'no cure, no pay', maar volgens de bergers wel in een aangepaste versie. Een vertegen woordiger van de verzekeringsmaat schappij spreekt het gerucht tegen dat het contract niet door alle betrok ken partijen zou zijn ondertekend. Maar om precies na te gaan wat zich voor en tijdens de stranding had af gespeeld, beluisterde hij gisteren een opname van de gesprekken tussen de kustwacht en de kapitein. Hij was onder andere geïnteresseerd in de wijze waarop de kapitein met de bergers een mondelinge overeen komst is aangegaan Dat hij vervol gens een eventueel contract met zou hebben ondertekend, is volgens de zegsman niet relevant, omdat hij toen niet meer de bevoegdheid had over het schip Zodra het contract een feit was zat het werk van de Texelse strandvonderij er op en werd de be waking overgenomen door de bergers van Smit Tak en rederij Wa terweg. De bergers gingen meteen aan de slag, want de voorspellingen waren dat de wind naar het noord oosten zou draaien, waardoor er met voldoende water meer zou staan. Bij vloed werd met de sleper Zeus een eerste vergeefse poging ondernomen om de Hunte vlot te trekken. Hiervoor was een sleeptros van circa 1,6 kilo meter uitgelegd. Maar zelfs de circa meter lucht per uur naar paal 22 o gebracht, met als doel het lijnza schroot met een slang van meer honderd meter lengte uit het schi zuigen. Het spul wordt opgevan in zogeheten big bags met een houd van 1000 liter, waarin circa kilogram kan worden opgeslagen zakken werden met dumpers c het strand vervoerd en bij paal overgeslagen op vrachtwagens, het afvoeren naar de schuren var Firma A. Bakker Azn. in Oudescl Een langdurige en arbeidsintensi operatie, die veel tijd in beslag n, Aanvankelijk duurde het tien mini om een zak te vullen, maar nadat extra pomp was aangebracht, kon capaciteit volgens een technici worden opgevoerd tot 7,5 zakken uur. Maar dan nóg is er veel ged vereist. Want de helft van de vra is altijd nog meer dan duizend z ken. 'We verwachten dat we er ter het weekend zoveel uit het schip h' ben gehaald, dat we het bij hc», water kunnen vlot trekken. We hop: op een flinke noordwester storm, nt een dik tij water. We gaan ervoor.'I bergers mogen dan vastberaden ii om de Hunte vlot te trekken, hel nog onzeker of dit lukt. Door de vj wachte oostenwind zal het waterjjj het komend weekend waarschijn, niet de gewenste hoogte bereik^ Mocht tot sloop worden beslot^! dan zullen daar op Texel zeker gej,, digden voor zijn. Henk (van de Bare,, Witte, die al eerder zo'n klusje heij geklaard, had er afgelopen zaterd^j wel oren naar. Voor het bergingswerk dat gisten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 6