Langeveld in geweer tegen dwangsom voor pand Oase 'Schakel zijn tussen mensen en raadhuis' 'Te weinig tijd voor veranderingen' Renaultspecialist Edwin van den Heuvel nieuwe eigenaar 'Garage Dros is liefde op het eerste gezicht' TEYH3 I Ï,EIRnG OP-ZOüTEM! I VIE bEVtfYf £R ifiE<b nift.' WWW. TEXELC RRTOON.MYWEB.nl GERRRDiXNGENl VOORBOUW EEN KLEINE STRP. MRRR VOOR 0N6 EEN GEWELOIGE SPRONG VOORUIT!?! TI-.Xbl.Sl: 5 COURANT In eigen belang! |V[ieuw bloed Volgende week start eurocollecte Bestrating Slotskolk Zendtijd voor de politieke partijen Menwedstrijden vijfde op de lijst plaatsnemen. Als raadslid zegt Bakker zich als schakel tussen mensen en het ge meentehuis te willen opstellen. 'Het is niet zo dat ze op het gemeentehuis "maar wat doen" en met luisteren. Als je dat van mensen hoort, dan blijken ze dat vaak van iemand anders te hebben gehoord in plaats van dat ze er zelf zijn geweest. Dat wil ik graag overbrengen. Ik wil mensen ook laten zien dat het wél werkt als je je mening inbrengt. Daarnaast wil ik vooral luis teren naar wat mensen te vertellen hebben. Het gaat niet om al die dikke rapporten, maar om wat mensen vin den. Maar ik weet ook dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken. Daarom moet je, als een besluit een maal democratisch genomen is, mensen ook gemotiveerd uitleggen waarom zij hun zin soms niet krijgen. frits Langeveld uit De Koog is het niet eens met de dwangsom die de ^gemeente hem oplegt omdat hij de brandveiligheid in het apparte mentencomplex Oase in de Dorp straat niet op tijd verbeterd heeft. Langeveld, eigenaar van het pand, beeft bij de rechtbank in Alkmaar «en voorlopige voorziening aange vraagd om langer de tijd te krijgen. toe gemeente sommeerde Langeveld 'eind september om binnen een week Ide gebreken in het pand te verhelpen !Er was ondermeer geconstateerd dat ^dragende betonnen lateien waren doorgebogen, waardoor het metsel werk was gescheurd. Ook de brand- j veiligheid was niet in orde. Om dat te I verbeteren, kreeg hi| zes weken de tijd. Langeveld: 'Die controle was tijdens ij mijn vakantie. Vanaf mijn vakantie adres heb ik nog geregeld dat er wat loszittende stenen zijn gemaakt, maar voor dat andere was geen aan nemer te vinden die dat wilde doen.' Pogingen om van de gemeente res pijt te krijgen voor de termijn van zes weken hadden geen resultaat. Langeveld moet per dag een dwang som van €250,- betalen. 'Ik betaal lie ver tien mille aan die voorzieningen, dan tien mille aan proceskosten Maar ik kon niemand vinden die het kon maken.' Langeveld zet zijn vraagtekens bij de noodzaak om de brandveiligheid nu te verbeteren. 'We komen eerdaags met bouwplannen om van het pand een hotel te maken.' De mensen die in het pand woonden, zijn volgens hem inmiddels bijna allemaal weg. 'Er wonen amper nog mensen.' Navraag leert dat de meeste bewoners de af gelopen tijd inderdaad zijn vertrokken of plannen daarvoor hebben. Twee gezinnen kregen een urgentie verklaring voor een andere woning, vanwege de situatie waarin ze leef den. Het hotel, waar Langeveld aan werkt, zou gevestigd moeten worden in het huidig pand en een nieuw te bouwen pand. Er moeten dertig luxueuze ka mers komen met zestig bedden. Ook is er een restaurant gepland. 'Het is allemaal volgens het bestemmings plan.' Voor zijn hotelplannen moet Lange veld officieel nog een vergunning krij gen van de gemeente. Volgens hem heeft de gemeente inmiddels wel uit gesproken daaraan mee te willen werken. De rechtbank buigt zich vol gende week vrijdag over de bezwa ren van Langeveld, VRIJDAG 11 JANUARI 2002 Als 'het gezicht van Radio Texel' verzorgt ze al diverse jaren de uit zendingen van de raads vergaderingen. Mogelijk zit ze na 6 maart niet meer achter de micro foon van Radio Texel, maar achter één van de microfoons in de raad zaal. Met een vijfde plaats op de lijst van Texels Belang is Roelie Bakker (65) één van de potentiële nieuwe gezichten in de nieuwe ge meenteraad. Het liefst had ze zich jaren geleden al beschikbaar gesteld. Na huiselijk overleg besloot ze daar vanaf te zien, omdat zij en haar man Gerard een winkel hadden. In 1990 stond ze toch een keer op de lijst van Texels Belang, maar redde ze het net niet. Dit keer zou ze in eerste instantie 'lijstduwer' zijn, maar de kiesvereniging, die dit jaar voor het eerst met een voorkeurslijst werkt, zette haar op een verkiesbare vijfde plaats. Aan vankelijk wilde ze dat zelf niet, omdat haar man ernstig ziek was. Nadat hij kortgeleden onverwacht was overle den, hield Texels Belang rekening met Bakker en liet haar alsnog als Roelie Bakker: 'Belangrijk dat er meer vrouwen in de raad komen. In vijf jaar tijd is de hoeveelheid elektrotechniek die in personen wagens wordt gebruikt enorm toe genomen. Vooral het merk Renault, waarvan Garage Dros dealer is op Texel, staat als voor uitstrevend bekend. De computer techniek is een hele specifieke tak binnen de autobranche geworden en juist op dit punt moest er ver sterking komen. Dus was Kees Dros maar wat blij toen Edwin van den Heuvel uit Alkmaar binnen stapte. De elektrotechniek is zijn grootste specialiteit, terwijl hij ook een vakman is met kennis op het gebied van andere automerken. Nadat hij af en toe op zaterdagen insprong, klikte de samenwerking ook met de monteurs zó goed, dat Dros in de Noordhollander de overnamekandidaat vond die hij al jaren zocht. Een garagebedrijf midden in de pol der. Wie nu met zo'n plan bij de ge meente zou komen, zou voor gek worden verklaard, maar anno 1909, toen de grootvader van Dros het be drijf stichtte, keek niemand er vreemd van op Begrippen als milieu en vei ligheid stonden in een heel ander daglicht. Auto's waren een bijzonder heid, wie een fiets had voelde zich al rijk. In 1909 verwierf Dros het dealer schap van Gazelle, dat tot op de dag van vandaag is voortgezet. Een jaar of 45 geleden kwam kleinzoon Kees het familiebedrijf versterken. Het was de tijd dat het auto's steeds meer gemeengoed werden en de techniek een hoge vlucht nam. 'In de tijd dat ik in het bedrijf meedraai, heb ik een enorme technische ontwikkeling meegemaakt. De laatste vijf jaar is het helemaal bar geweest. Auto's zitten tegenwoordig vol met elektronica. Het is een enorme opgave om het allemaal bij te houden, maar het is niet meer weg te denken. Voor een monteur is het nauweli|ks bij te hou den. Als we er niet uitkwamen, dan brachten we zo'n auto naar een ga rage aan de overkant. Dat is natuur lijk met normaal We zijn niet de enige garage die met deze problemen kampte, overal deden die zich voor. De komst van Edwin is voor mij dan ook een geschenk uit de hemel. Hij is technisch heel goed onderlegd en goed bij de tijd. Met al die elektronica is dat tegenwoordig een vereiste.' Veiligheid Van den Heuvel (32) is voor de meeste Texelaars geen bekende. 'Ik ben geboren in Amsterdam en ging op mijn zestiende in een garage aan de slag. De laatste elf jaar heb ik al leen aan Renault gewerkt. Ik werkte in garages in Alkmaar, Haarlem en IJmuiden.' Van den Heuvel gaat er prat op dat hij van auto's en de elek tronica alles weet. 'Ik ben eerste monteur, bevoegd voor APK-keurin- gen en heb een speciale cursus ge volgd over de techniek van Renault. Kijk, een rem is nog steeds een rem, maar de techniek is enorm veran derd.' De nieuwe garagehouder praat be vlogen over zijn vak. 'Autotechniek is voor mij een hobby, maar als monteur moet ie goed thuis zijn in moderne auto's, anders begin je niets. In 1990 had een ontsteking nog contact punten, nu heb je rekeneenheden voor het mspuitsysteem. Er zitten 180 draadjes aan vast. Om aan de huidige eisen op het gebied van veiligheid en milieu te voldoen, kun je niet meer zonder elektronica. Auto zit vol pas sieve veiligheid. De nieuwe Laguna heeft bijvoorbeeld een noodstop bekrachtiging. Als de auto merkt dat de bestuurder het pedaal sneller in drukt dan normaal, dan neemt de auto het remmen over. Daardoor staat de wagen een halve seconde eerder stil en knipperlichten gaan automatisch aan.' De auto is ook uit gerust met automatische stabilisatie en airbags, om maar wat te noemen. 'Het is de eerste auto ter wereld met vijf sterren. Dat zegt natuurlijk wel iets.' Van den Heuvel weet inmiddels zóveel van Renault dat hij in samen werking met de importeur een monteurcursus over deze auto heeft gemaakt. Overname Aanleiding tot de overname vormde een personeelsuitje naar Texel, dat hij met zijn vorige werkgever maakte. 'Ik ben toen even bij Dros langs ge weest. We hadden elkaar wel eens aan de telefoon gehad. Als Dros een technisch probleem had, mocht hij mij altijd bellen. We raakten in ge sprek.' Dros: 'Ik zei gekkende weg: "Je kunt de garage wel kopen." Het was niet helemaal gekkende weg, want Dros (59) zocht al enige tijd een opvolger. 'Ik loop naar de zestig en wil het wat rustiger aan gaan doen. Als bedrijfsleider bemoeide ik me al- Texel kan na de verkiezingen een grotendeels vernieuwde gemeen teraad verwachten. De Texelse Courant portretteert mensen die kans maken om nieuw gekozen te worden. Roelie Bakker, vijfde op de lijst van Texels Belang, bijt het spits af. Je moet iedereen duidelijk antwoord geven.' Ze vindt het daarnaast be langrijk dat er meer vrouwen in bestu ren komen, dus ook in een gemeen teraad. 'Dat komt de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen in de politiek ten goede.' Beeld Door haar werk voor Radio Texel heeft Bakker inmiddels het nodige inzicht gekregen in de manier waarop de raad functioneert. 'Ik lees ook al altijd de stukken die naar de raad gaan en ik heb nog een tijdje in het bestuur van Texels Belang gezeten.' Ze is vice-voorzitter van Radio Texel, vice-voorzitter van ziekenomroep De Lichtboei (zelfstandig onderdeel van Radio Texel), bestuurslid van de Or ganisatie voor Lokale Omroepen (OLON), voorzitter van de Neder landse Bond van Plattelands vrouwen/Vrouwen van Nu afdeling Texel en bestuurslid van de plaatse lijke afdeling van 3VO (voorheen Vei lig Verkeer Nederland). Bakker, gebo ren in het Friese Tzummarum, volgde in Leeuwarden een opleiding aan de kweekschool. Onderwijzeres werd ze tijd overal mee. Voor sleutelen had ik eigenlijk geen tijd. maar als de nood aan de man was, dan moest het toch. We doen samen met Garage Grisnigt in Den Burg bijvoorbeeld om de week de Wegenwacht van de ANWB. Dat werk is in de loop der jaren enorm gegroeid. Vroeger had je vijf repara ties in de week, nu soms twaalf op een dag. Daarnaast doen we ook routeservice voor Renault en repara ties in opdracht van verzekerings- bednjven. Dit soort klussen vergt veel van de werkplaats en ook van mij. De verkoop wil ik blijven doen en ook de ANWB-reparaties. Maar ik wil me met echter met. In 1956 verhuisde ze naar Texel, waar ze samen met haar man Gerard tot 1993 een juweliers- en opticienzaak aan de Groeneplaats runde. Ze koos destijds voor Texels Belang vanwege het onafhankelijk karakter. 'De kiesvereniging is niet verbonden aan een landelijke partij, dus je bent ook niet gebonden aan standpunten van die partijen. Je maakt het allemaal zelf met elkaar.' Bakker toont zich in principe geen voorstander van windmolens op het eiland. 'Ik ben wel voorstander van milieuvriendelijke energie, maar ik kan nog niet zeggen of windmolens daar ook een goede bijdrage aan le veren. Er moet nog eens goed geke ken worden naar het duurzame ren dement van de wiodmolens. Stel dat het rendabel is, dan moeten we eerst een plek vinden waar ze zouden kun nen staan. Misschien wel ergens in zee.' Ze ziet graag meer betaalbare huur woningen voor starters komen, ook in de buitendorpen en ze is voorstan der van het verdwijnen van het hui dige raadhuis. Ze kan zich niet vinden in de bouw van de twaalf vakantie huisjes bij Zoetelief aan de Pontweg. 'Van mij had het niet gehoeven, maar hij is slim geweest, door gebruik te maken van de mogelijkheden in het bestemmingsplan.' Over potentiele nieuwe gevallen laat ze zich liever nog niet uit, zolang die zich met aan dienen. Mocht ze met verkozen wor den in de raad, dan zou ze dat op recht jammer vinden. 'We rekenen er toch op dat de eerste vijf op de lijst gekozen worden.' meer met de werkplaats bemoeien.' Stoppen? Toen de monteur uit Alkmaar Dros later vroeg of de losse opmerking serieus bedoeld was, ging het balle tje rollen. Van den Heuvel: 'Het was liefde op het eerste gezicht. Texel is prachtig, het bedrijf is mooi, evenals de locatie. Ik liep al langer rond met plannen voor een eigen zaak, maar ik wilde per se bij het bedrijf wonen. Je zit boven op het werk en met een vrouw en drie kinderen is het heerlijk als je zo dichtbij het werk woont. Maar nergens zag ik een garage met Tussen 14 en 26 januari wordt op heel Texel de eurocollecte gehou den. Het is de bedoeling dat vrijwil ligers alle woningen bezoeken om daar het papier- en muntgeld op de halen dat binnenkort zijn waarde verliest omdat de euro ervoor in plaats is gekomen. De opbrengst gaat voor 75% naar 14 goede doe len, waaronder de bekende orga nisaties die zich bezig houden met de bestrijding van kanker, hartziek ten, reuma en epilepsie. Collectanten zijn de mensen die an ders op Texel op pad gaan voor de gewone collectes die jaarlijks door deze organisaties worden gehouden. Met het gratis Noord- HollandsWeekblad zijn zakjes ver spreid waarin men het geld kan ver- De straten van het bedrijventerrein de Slotskolk in Oosterend zullen van definitief plaveisel worden voorzien en enkele andere aanpassingen on dergaan. Bij de aanbesteding van dit werk was De Vries van de Wiel BV uit Oudeschild met ƒ103.400,- de laagste inschrijver. Aan dit bedrijf is het werk dan ook gegund. De andere inschrijvers waren Westerlaken BV uit Den Burg 106.850,-) en Tatenhove BV uit Oudeschild 109.500,-). een woonhuis er bij. Op Texel geluk kig wel.' Om het bednjf te leren kennen trad hij drie maanden geleden in dienst. Af gesproken is dat Dros nog vijf jaar auto's blijft verkopen, want aan hele maal stoppen met werk is de onder nemer nog niet toe. 'Ik kan niet niks doen, dan vlieg ik tegen de muur op. Ik begin nu niet meer om half acht, maar een uurtje later en kan er nu best eens een keertje tussenuit.' Het verkopen van auto's gaat Dros goed af, want het merk Renault doet het goed op het eiland. 'We zitten boven in de markt.' Computernetwerk De naam van het bedrijf blijft het zelfde en hoewel Van den Heuvel het zamelen. Mensen die geen ongevraagd drukwerk willen ontvan gen en de bewoners van het buiten gebied hebben deze zakjes niet, maar dat is geen probleem. Ze kun nen het geld ook los geven als de collectant (die een speciale emmer bij zich heeft) aan de deur komt. In het kader van de komende verkie zingen stelt Radio Texel zendtijd be schikbaar voor de politieke partijen. De omroep zorgt zelf voor een tech nicus. de partijen mogen het pro gramma geheel naar eigen wens in vullen. De zendtijd voor de politieke partijen staat geprogrammeerd op donderdagavond, van 19.00 tot 20.00 uur. Geïnteresseerde partijen kunnen contact opnemen met Willem van Leersum, tel. 313340. Menners verrijden zondag in manege Akenburg de derde wedstrijd om de Jaap de Graafbokaal. Op het pro gramma staat de vaardigheidsproef - met de bekende kegeltjes -. waar aan iedere deelnemer zich twee keer waagt. De volgorde waarin dit ge beurt, is anders dan de gemiddelde leek zou bedenken. De eerste die om 11.00 uur van start gaat is namelijk groep 3, om 13.00 uur gevolgd door groep 1 en om 15.00 uur door groep 2. Toeschouwers hebben gratis toe gang. aanspreekpunt is voor de werkplaats verandert er aan de buitenkant niet veel. Maar intern wel. Van den Heu vel: 'We hebben een nieuw computernetwerk in gebruik geno men. Dat geeft van elke auto een overzicht van de geschiedenis. Eén druk op de knop en je ziet in één oog opslag wat er met de auto is gebeurd. We hebben ook 24 uur per dag een directe verbinding met Renault in Frankrijk. Als een auto nog geen 100.000 km heeft gereden en er zijn problemen met de versnelling, dan betaalt de fabnek daar een deel aan mee. Dat soort gegevens komt er door zo'n systeem uit. Het geeft ook aan dat er bepaald onderhoud moet gebeuren. Veel autobezitters weten niet dat als ze dat door een dealer laten verrichten, ze twintig tot vijftig procent goedkoper uit zijn.' Van den Heuvel zal de meeste tijd doorbrengen in de werkplaats, waar hij samenwerkt met Willem Hoogen- dijk en Rudy van den Ploeg. De re ceptie wordt bemand door Ruud Helleman. Dros' echtgenote Ina blijft nog enige tijd de administratie doen. Ook Van den Heuvels echtgenote Debby. die haar baan als purser bij een lucht vaartmaatschappij opzegt, zal werk zaamheden verrichten in het bednjf. Naast Renault worden ook de mer ken Landrover en Nissan verkocht en worden hieraan onderhouds werkzaamheden verricht. Dros houdt de verkoop en het onderhoud van grasmaaiers aan, maar stopt met de tweewielers, Otto Goënga, die zo'n zeven Jaar bij Garage Dros werkt, heeft deze afdeling overgenomen. Nu werkt hij nog vanuit de garage in Eierland, maar in maart opent hij een zaak in Den Burg. Kees Dros (rechts) en zijn opvolger Edwin van den Heuvel buigen zich over de motor van een Renault-personenwagen. (foto Goranl Timmerman

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 5