Sector Grondgebied: efficiënter werken door samenvoeging i Texel viert het huwelijk Personeelswisselingen Raadsvergadering MERKIEZINGENl .TEXELSE Agenda COURANT Nieuwe inzamellijst klein chemisch afval Grof vuil Informatierubriek van de I gemeente Texel email@texel.nl C Jwww.texel.nl Iepen zagen Brandweer naar Garage Reij Werk aan de weg Haal uw regenton Hoorzitting Openingstijden en bereikbaarheid gemeentehuis Verkiezingen: u komt toch ook? VRIJDAG 1 FEBRUARI 2002 (advertentie) Commissievergaderingen, aanvang 19.30 uur in het gemeentehuis: Maandag 18 februari commissie Bestuur Organisatie Dinsdag 19 februari commissie Ruimte, Wonen en Economie Woensdag 20 februari commissie Welzijn en Onderwijs Donderdag 21 februari commissie Financiën. Werken en Milieu Tijdens de commissie B&O is het voor een ieder mogelijk vragen te stellen tijdens de publieke rond vraag.90 Maandag 4 februari komt de ecocar weer naar Texel voor de inzameling van Klein Chemisch Afval (KCA). Het meeste KCA wordt met het gewone afval ver brand in speciale ovens. Door verbetering van de technieken kunnen deze ovens steeds meer afval verwerken. Hierdoor is de inzamellijst voor KCA nu korter. Wat valt onder KCA: Batterijen, spaarlampen. TL buizen, vloeibare gootsteenontstopper, lampenolie, petroleum, bestrijding smiddelen. insecticiden, medicijnen, kwikthermometers, injectienaalden, verf, beits, houtverduurzammgs- middelen. verdunners, terpentine, thinner, wasbenzine, verfafbijt, kwastenreiniger, kwast-ontharder, kwikschakelaars (oude CV thermo staten), fotofixeer en ontwikkelaar, etsvloeistoffen (salpeterzuur, zwavel zuur), zoutzuur, accu's, benzine, motorolie, remolie en oliefilters. Wat valt niet onder KCA: Lege spuitbussen, lege verfbussen, schuurstof, afgebrande verf, ge wone gloeilampen, lege inktcartridges, lijm en kit, reiniging smiddelen en was. Deze producten mogen gewoon in de grijze container. Lever uw KCA gescheiden aan, medicijnen en batterijen apart ver pakken en niet tussen de verfresten doen. Voor injectienaalden zijn spe ciale containers verkrijgbaar bij gemeentewerken. Als u twijfelt of iets KCA is, bel de buitendienst, telefoon (0222) 36 21 11. KCA inleveren kan bij het depot van gemeentewerken aan de Reijer Keijserstraat (dinsdag t/m donder dag van 10.00 tot 12.00 uur) of bij de ecocar, die elke eerste maandag van de even maanden over Texel rijdt. Zie voor data en plaatsen de binnenkant van de kaft van het Texelse telefoonboekje. Voor bedrij ven gelden andere regels, zij kun nen voor inzameling van chemisch afval bellen met 36 21 11. Nog altijd bestaat onduidelijkheid over welke materialen njgt mogen worden aangeboden als grof vuil. Puin, inclusief porcelemen sanitair, moet rechtstreeks bij De Hamster worden aangeleverd. Datzelfde geldt voor gipsplaten. Voor oud ij zer kunt u bellen met firma Witte- Spigt via telefoon 311297 Leveran ciers dienen oude elektrische ap paraten in te nemen als een nieuw exemplaar wordt gekocht. Zo niet, dan kan dit materiaal ook recht- Eiland I berichten ,Het is een proces dat waar schijnlijk wel een jaar in beslag neemt. Maar uiteindelijk is de bedoeling dat de samenvoeging van gemeentewerken, ruimte en wonen en de meeste onderdelen van de afdeling bestuurs- ondersteuning een efficiëntere werkwijze oplevert, waar de be volking voordeel van heeft", ver telt Annemiek Unk, hoofd van de nieuwe sector Grondgebied. Unk wil nog niet te diep ingaan op de veranderingen door de samen voeging, omdat eigenlijk nog maar net is gestart met het proces. ,,We hebben wel een beeld voor ogen, maar hoe het in de praktijk wordt ingevuld hangt af van waar we te genaan lopen. We zoeken naar werkzaamheden waarbij verschil lende afdelingen zich buigen over één onderdeel. Zoals met bouw- aanvragen bijvoorbeeld, we kijken of dat soort processen slimmer kun nen." Het streven is om intern door nau were samenwerking een aanvraag sneller en beter te kunnen afhan delen. De medewerkers worden nauw bij het veranderingsproces betrokken. Hun inbreng is van groot belang, want zij weten uit de prak tijk wat de knelpunten zijn, wat je nog kunt verbeteren en wat de sterke punten zijn. Tijdens een pas gehouden startsessie kon ieder z'n zegje hierover doen. Wat doen de verschillende afdelin gen nu die in aanmerking komen voor de samenvoeging? Buitendienst De buitendienst zorgt voor het ve gen van de straten, voor het opha len van vuilnis, voor het gescheiden inzamelen van ander afval en voor het opruimen van zwerfvuil. Verder is de buitendienst verantwoordelijk voor de bewaking van het strand, voor gladheidsbestrijding en voor het bestrijden van ongedierte. Ook worden wegen, lichtmasten, bebording en sloten onderhouden. De buitendienst houdt zich verder bezig met de aanleg en het onder houd van plantsoenen, begraaf plaatsen en sportterreinen, het klein onderhoud van pompgemalen en riolering; het legen van beerputten en vetvangers; het onderhoud van speelterreinen; het begeleiden van Morgen (zaterdag 2 februari) is de grote dag voor kroonprins Willem Alexander en zijn Maxima. Vijftig vrijwilligers van 25 Texelse organisaties zijn, voorzien van oranje sjerpen, afgevaardigd naar het speciale Oranje feest vanavond in de Amsterdam Arena. Zij zijn vanmiddag naar de hoofd stad afgereisd en keren na middernacht weer op het eiland terug. Maar dat betekent niet dat de thuisblijvers buiten de boot vatten. In verschil lende buitendorpen is het huwelijk enthousiast aangegrepen voor het houden van een koninklijk feest, terwijl in Den Burg een oranjebal is. De gemeente biedt alle dorpen een tegemoetkoming in de kosten, als zij iets organiseren. Daarnaast krijgen alle bewoners van Stichting Zorg centrum Texel op kosten van de gemeente morgen gebak en een oranje bittertje. Alle overheidsgebouwen steken morgen de vlag met oranje wim pel uit voor het huwelijk van ZKH Prins Willem Alexander en Méxima Zorreguieta. Doet u mee? Texel wenst met deze rood-wit-blauw- oranje groet het bruidspaar veel voorspoed! streeks bij De Hamster worden in geleverd. Schildersbedrijven heb ben een speciale bak voor vlakglas. Asbest, mits goed verpakt, mag ook door iedereen zelf naar De Hamster gebracht. De gemeente neemt bovenstaande materialen n]êt mee tijdens de grof vuil dienst. Nieuw hoofd burgerzaken Ze komt oorspronkelijk uit Rotter dam, maar werkt al twee jaar bij gemeente Texel als administratief juridisch medewerkster. Ingrid Scherpenisse (37) wordt het nieuwe hoofd burgerzaken. Zij volgt Audrey Fluks op. Ingrid Scherpenisse werkte eerst in de scheepvaart in Rotterdam, waarna ze ruim tien jaar carrière maakte bij de politie in die stad. Tussendoor heeft ze een jaartje bij justitie gewerkt. Door vakanties raakten zij en haar echtgenoot verknocht aan het ei land. ,,We besloten ervoor te gaan. Een collega ontdekte de advertentie van de gemeente en het was meteen raak." Haar echt genoot is als verpleegkundige werkzaam bij het Zorgcentrum. Het tweetal woont in Oudeschild. Ingrid Scherpenisse heeft hoge verwachtingen van haar nieuwe functie. Ze gaat eerst een paar maanden aan de balie meelopen om het werk van binnenuit te le ren kennen. Ondertussen volgt ze specifieke opleidingen aan de bestuursacademie. ,,Het is een combinatie van leidinggeven, uit voering en met beleid bezig zijn. Ik heb nog geen idee of ik zaken wil veranderen. Er zal sowieso al veel veranderen, omdat we een centrale publieksbalie krijgen. Het leuke van haar functie vindt ze het directe contact met de mensen en de afwisseling. ,,Veel mensen denken dat we ons alleen met paspoorten en rijbewijzen bezig houden op burgerzaken. Maar er is veel meer. We organiseren bij voorbeeld de verkiezingen en be handelen verzoeken om naturalisatie, naamswijziging en kwesties inzake personen- en familierecht". Uit dienst Enkele "oude" vertrouwde ge zichten hebben de gemeente on langs na jarenlange trouwe dienst verlaten wegens vervroegde uit treding Het zijn Bart Bos en Klaas Hayma van de afdeling fi nanciën en Cees Bakker van de buitendienst van gemeente werken. Ook Ab Lemstra verliet de gemeente. Hij presenteerde bij zijn afscheid een boek dat hij (al leen voor intern gebruik bij de gemeente) heeft geschreven over de herkomst van de Texelse straatnamen, waarin vele uren archief-napluizen zijn gestoken. de kermis, het circus en de meierblis en het onderhoud van het eigen materieel. Ook wordt toege zien op de uitvoering van werken. Civiele techniek Dit bureau is verantwoordelijk voor het beleid, het onderhoud en het administratief beheer van de ge meentelijke wegen op Texel. Ook draagt het zorg voor het parkeer beleid, de verkeersveiligheid en de aanleg van fietspaden. De mede werkers houden zich bezig met het maken van beleid voor het open baar vervoer, openbare verlichting, water en strand. Het administratieve beheer en het rioleringsbeleid en - onderhoud vormen een taak van het bureau civiele techniek. Het bouw en woonrijp maken voor uitbrei dingsplannen is ook een van de ta ken. Bouwzaken Dit bureau is verantwoordelijk voor het bouw- en woningtoezicht. Dit houdt bijvoorbeeld in dat hier wordt getoetst aan het bouwbesluit, de bouwverordening en aan de Wel stand. Gekeken wordt of een (ver)bouw past binnen het geheel en of iets wel "mooi genoeg" is. Het bureau Bouwzaken is vertegen woordigd in de Welstands commissie die deze toets uitvoert. Verder houdt het bureau zich bezig met de (ver)bouw en het onderhoud van alle gemeentegebouwen en de diverse kapitaalswerken (scholen e.d.). Andere werkzaamheden zijn de huisnummering, het bijhouden van gegevens voor het CBS, de legesverordening, het uitzetten van bouwwerken en het opsporen van illegale (ver)bouw. Grondzaken Dit bureau houdt in de gaten wat met alle percelen grond op Texel gebeurt. Verder is het bureau ver antwoordelijk voor de aankoop en verkoop van gemeentegrond in ver band met de uitvoering van bestem mingsplannen en kapitaalswerken (bijvoorbeeld wegen). Ook is deze afdeling verantwoordelijk voor de verkoop van openbaar groen, het beheer van gemeente eigendom men, en het uitvoeren van taxaties. Milieu Het bureau milieu beoordeelt of de landelijke milieuregels op Texel goed worden nageleefd. Ook ver zorgen de medewerkers de afgifte van milieuvergunningen. Verder denkt men na over hoe op het ei land met het milieu zou moeten Rond 1 maart verhuist de brandweerkazerne naar Garage Reij aan de Beatrixlaan. Dit in ver band met de grootscheepse ver bouwing van de gemeentewerf aan de Reijer Keijserstraat. Voor lopig voor twee jaar, met een op tie op nog een jaar, is dit het nieuwe onderkomen van de Texelse rode brigade. In het gebouw zijn een paar kleine aanpassingen nodig. Zo wordt een kleedruimte afgescheiden van de garage en komt er een speciale ruimte voor de persluchtvoor ziening. Schilderen en huishoude lijke werkzaamheden doen de brandweerlieden zelf. Het gaat goed met de Texelse vrij willige brandweer. De intensieve wervingsactie in het najaar van 2001 heeft vijf aspirant-brandwachten opgeleverd, onder wie ëén vrouw. Er zijn nog gesprekken gaande met enkele andere geïnteresseerden. Hoewel het streven van 50 mensen nog met is gehaald, is een sterkte van 48 alleszins acceptabel. De uit breiding betekent tevens dat, in sa menwerking met de NIOZ bedrijfs brandweer, hoogstwaarschijnlijk de opleiding voor de brandwachten op Texel wordt gehouden. Nog steeds worden zieke iepen ge zaagd op het eiland. Op dit moment verspreidt de iepziekte zich met, omdat de kevers die het veroorza ken pas in mei weer vliegen. Tot die tijd wordt hard gewerkt om alle ge merkte iepen te verwijderen. Bezit ters van zo'n gemerkte boom hoe ven zich niet ongerust te maken, de zagers komen uw kant op. - De bouwstraat in de Slotskolk in Oosterend wordt momenteel ver vangen door nieuwe bestrating. Dit werk duurt nog tot half maart. Er is een tijdelijke verbinding met de Bijenkorfweg gemaakt, zodat bewo ners hun huizen kunnen bereiken. - Deze maand wordt ook weer ge start met de werkzaamheden aan het fietspad langs de Westerweg. Het gedeelte vanaf de kruising Akenbuurt langs de Immetjeshoeve naar de Pontweg wordt aangelegd. Als in de tussentijd de financiële af wikkeling met de provincie wordt geregeld, wordt aansluitend het gedeelte vanaf het Torenhuis naar Den Hoorn aangelegd. - Eind februari gaat de Wilhelmina- laan tussen Albert Heijn en de Aldi dicht. Vooruitlopend op de her inrichting wordt de riolering ver nieuwd. De bedoeling is om meteen door te gaan met die herinrichting, waardoor ook het parkeerterrein bij Albert Heijn gesloten zal zijn. - In de Zwaanstraat wordt hard gewerkt aan de bouw van drie wo ningen op de plek van de voorma lige discotheek Question. Ook de riolering in die straat moet aange past en dat gebeurt in deze maand, in overleg met de aannemer, zodat de bouw kan doorgaan. De weg wordt dan twee weken afgesloten. BRANDWEER De regentonnenactie van de ge meente, in samenwerking met de Novib, is een succes. Totaal 383 tonnen zijn besteld, en dat levert een flink bedrag op voor de waterprojecten van de Novib. Nog 133 Texelaars zijn in afwach ting van hun regenton. De nieuwe voorraad is binnen en de tonnen kunnen op 6, 7 en 8 februari wor den afgehaald bij de buitendienst van gemeentewerken aan de Reijer Keijserstraat. Alle inschrijvers heb ben daarover deze week een brief ontvangen. Twintig mensen die dat hebben aangegeven (en extra be talen) krijgen de regenton volgende week thuisbezorgd. Dinsdag 5 februari om 19.30 uur begint in het gemeentehuis een hoorzitting over de herinrichting van het Schilderend. Het gaat om het gedeelte vanaf de Reijer Keijserstraat richting Oudeschild. Eind december hebben omwonen den hun ideeën en wensen aan de gemeente voorgelegd en het plan dat op basis daarvan is gemaakt, wordt deze avond besproken. Ui teraard is inspraak mogelijk. Regentonnen die niet vóór 15 fe bruari zijn afgehaald, gaan terug naar de leverancier. De actie is af gelopen, dus nieuwe aanvragen worden niet in behandeling genomen. De Texelse gemeenteraad vergadert op dinsdag 12 februari om 19.30 uur in het raadhuis. Publiek is daarbij welkom. De agenda luidt als volgt: 1Opening en mededelingen 2. Vaststelling volgorde stemming 3 Vaststelling besluitenlijst van 11 december 2001 4. Aanpassing krediet bedrijfsverzamelgebouw (vervallen) 5. "Een bijzonder verzoek 6. Financiële dekking festiviteiten Koninklijk huwelijk 7. Voorbereidingsbesluit 8 Kostenraming opstellen welstandsnota 9. Waterglijbaan zwembad Molenkoog 10. Steunbetuiging Stichting Vluchtelingenwerk 11Incidentele bijdrage Luchtvaartmuseum en MJM 12. Gemeenschappelijke regeling hulpverleningsorganisaties 13. Leningen u/g Welzijn 14. Post onvoorziene uitgaven. 15. Ingekomen stukken en mededelingen 16. Rondvraag 17. Sluiting worden omgegaan. Het bureau houdt daarom de wetgeving goed in de gaten. Bestuursondersteuning Binnen bestuursondersteuning vindt de afhandeling plaats van alle bezwaarschriften die de burgers in dienen tegen besluiten van het ge meentebestuur. Daarnaast vindt ju ridische advisering en verwerking plaats van verordeningen en regle menten zoals bijvoorbeeld de APV. Andere taken liggen op het gebied van openbare orde en veiligheid en ook leefbaarheid. Ook rampen bestrijding en brandpreventie heb ben hier een plaats. Economie, voorlichting, risicopreventie en af spraken met defensie over oefen- gebieden, koninklijke onderschei dingen, strandvonderij, de opvang van zwerfdieren en de maandag- markt zijn ook zaken die binnen dit bureau worden geregeld. Ruimte Bureau Ruimte denkt na over hoe de ruimte en de gebouwen op het (Aan deze publicatie kunnen g« rechten worden ontleen Het gemeentehuis is geopend: 's morgens van 8.30-12.30 uur Middag? is het gemeentehuls (behoudens afspraak) gesloten. Het gemeentehuis is 's middags gesloten omdat de mensen die in het gemeentehuis werkzaam zijn op deze manier de lopende za ken efficiënt en adequaat kunnen afhandelen. eiland gebruikt worden, en h- maakt daar bestemmingsplanne voor. Het onderzoekt of het binne de ruimtelijke plannen past wanne- bijvoorbeeld iemand ergens ee schuur wil plaatsen. Verder worde beleidsplannen gemaakt over ondi meer recreatie, natuur en lanc schap. Wonen Bureau Wonen verricht alle admii stratieve werkzaamheden op hi gebied van Volkshuisvesting denken valt hierbij aan bouwve gunningen, huursubsidies, woor ruimteverdeling. Daarnaast hoi het zich bezig met het handhavings beleid (controles leegstand wonir gen, zonder vergunningen bouwde bouwwerken of geplaat: caravans), monumentenzorg, openluchtrecreatie (kamperen bij boer, kampeervergunningen, ci troles kampeerterreinen, sla; plaatsentelling), subsidieregeling! voor kolken en tuinwallen. is Texel maakt zich op voor de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart Ook als u niets om politiek geeft, hoopt het gemeentebestuur dat u toch gebruik maakt van uw stemrecht. In onze democratie kunt u zelf kiezen voor een bepaald beleid, door te stemmen op iemand die uw mening verwoord over zaken die ook u aangaan. 366 Texelaars die voor het eerst in aanmerking komen om hun stem uit te brengen krijgen in februari een informatiepakket thuisgestuurd. Daarin zitten o.a. agendastickers voor de verkiezingsdag, uitleg over de verkiezingen en een verklarende woordenlijst. En uiteraard een uitnodiging om te stemmen! Ook wordt een poster ontwikkeld met de slogan: gemeenteraads verkiezingen 2002, u komt toch ook? Het jaar 2002 is een echt verkiezingsjaar. Op twee momenten mag u uw stem uitbrengen, te weten: 6 maart 2002 voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad, en: 15 mei 2002 voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer. Met de kandidaatstelling op 22 januari is een eerste, belangrijke stap genomen richting de gemeenteraadsverkiezingen. De partijen en de kan- didaten zijn bekend. Nu zal de aandacht zich richten op de verkiezings dag zelf. Deze voorbereidingen zijn reeds in volle gang: de oproepkaarten worden vervaardigd, de stemmachines worden 'uit het vet gehaald', de stembureauleden worden voorbereid op hun (belangrijke) taak en de stemlokalen worden in gereedheid gebracht. Er is niet veel veranderd sinds de laatste keer dat u uw stem mocht uitbrengen in 1998. Wél zullen de stembureaus langer opengaan, van 07.30 tot 21.00 (voorheen 08.00 - 20.00). Dit alles in een streven de opkomst te verhogen. In 1998 was het opkomstpercentage op Texel ruim 73%. Een goede opkomst, maar toch bleef destijds dus een kwart van onze kiezers thuis. Dat kan (nog) beter, toch? Bibliotheek als stemlokaal Lange tijd diende Starkenburgh aan de Thijsselaan in Den Burg op verkiezingsdagen als stembureau 11Uitgaande van de omvang van het stemdistrict (met ruim 1.500 kiesgerechtigden het grootste stem bureau) en wetende dat Starkenburgh een relatief kleine locatie is zon der telefoonaansluiting, is een vervangende locatie aangewezen. De keuze is gevallen op de Openbare Bibliotheek, even verderop aan de Drijverstraat.. Ter inzagelegging De voorzitter van het hoofdstembureau, burgemeester C.J. Geldorp- Pantekoek, maakt bekend dat vanaf heden de ingeleverde en door het hoofdstembureau onderzochte kandidatenlijsten voor iedereen ter in zage liggen in het gemeentehuis, bij het Bureau burgerzaken. Verder ligt daar ter inzage het proces-verbaal van de zitting van het centraal stembureau over het nummeren van de kandidatenlijsten en het beslissen over de geldigheid van de lijstencombinaties voor de gemeenteraadsverkiezingen. Aan de kandidatenlijsten zijn de volgende nummers toegekend: Lijstnummer Aanduiding van de politieke groepering 1 Texels Belang 2 Christen Democratisch Appèl 3 GroenLinks 4 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 5 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 6 Democraten 66 (D66)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 10