Leven schilder, schrijver, beeldhouwer en dichter gerubriceerd Boek brengt talenten Jan Wolkers In beeld feeI vlagvertoon op Rede van Texel MMr u TEXELSE y COURANT' - - - T De Duyfken op de Rede van Texel, kort voor het binnenvaren van de haven. DINSDAG 30 APRIL 2002 tf op de achtergrond het schilderij van de Texelse Rede neemt de prins geschenken in ontvangst van dr. Peter Hollngworth, gouver- r-generaal van het Australische Gemenebest. In het gezelschap ook Móxima, Hollngworths echtgenote en Henry Meljdam, loco- nmissaris van de Koningin in Noord-Holland. (Foto Ben Koning) t veel vlagvertoon voer de yfken zondag de haven van deschild binnen. Achterop wap- rde de Australische vlag en de de Nederlandse vlag van de Ze- i Provinciën. De leeuw houdt ren pijlen vast, de zeven vere- |de Nederlanden. Ook de ge ne Nederlandse vlag, al oogde ze wat verschoten, maar zo zag vlag er vroeger uit. Uiteraard de ien/zwarte Texelse vlag, de C-vlag en van de landen die de yfken heeft aangedaan, zoals stralië, Indonesië, Sri Lanka, luritië, Zuid-Afrika, Azoren, Por- lalen Engeland. naam Duyfken is afgeleid van de fdieNoach uitzond. Het was een kenmngschip dat oceaanreizen lest kunnen overbruggen, maar (goed moest kunnen manoeuvre- en geen al te grote diepgang icht hebben. Het is getuigd met em verhouding korte masten. De yfken blijkt geen kopie van het Nederlandse schip dat in 1595 als eerste naar de Oost voer en die later als de 'Overijssel' een tweede en derde reis maakte. Op dat moment, in 1601, voer namelijk een andere Duyfken naar Indië. Dit schip maakte enkele reizen om vervolgens de Ne derlandse garnizoenen in het voor malig Indië heen en weer te varen. Het was in deze periode dat de Duyfken in 1606 Australië heeft ont dekt, hoewel de bemanning toen zelf niet besefte dat het dit continent be trof. Later is dat wel uit journaals ge bleken. Deze ontdekking was de re den dat deze Duyfken, de tweede dus, als uitgangspunt voor de replica is gebruikt. Bijzonder aan de bouw is dat eerst de scheepshuid van het schip werd gebouwd en daarna de spanten erin zijn gezet, zoals ook vroeger gebeurde. Bij eerdere repli ca's verliep de bouw andersom. De bouwers moesten zich redden met beperkte middelen, want de originele bouwtekeningen ontbraken. Ze moesten zich baseren op het alge mene beeld van de rompvorm uit die tijd en schilderijen. 'Men bouwde op het zicht', vertelt Meens Leenstra, die als onderzoeker onder andere mee werkte aan de bouw van de Batavia. 'De scheepsbouwmeester heeft een beperkt aantal uitgangspunten, zoals de lengte, de brede en de holte. Het komt dus erg op het vakmanschap aan. Het onderwaterschip was het moeilijkste na te bouwen, want dat is op prenten of schilderijen niet te zien. Het deel dat boven water uitsteekt, voldoet vrijwel exact aan de vroegere vorm. Opvallend is de hoge achter steven van het schip. Zo was er ruimte voor accommodatie voor het hogere personeel. 8i|komend voor deel is dat als er teveel wind staat om zeil te voeren, het schip uit zichzelf met de kop in de wind gaat liggen. Dat is een paar keer gebeurd. Een paar maanden geleden, toen tijdens een storm een miljoenenjacht voor de kust van Portugal verging, liep de Duyfken geen schrammetje op. Dr. Peter Hollngworth, gouverneur-generaal van het Australische Gemenebest, feliciteert de bemanning met hun succesvolle tocht. Kijken naar de Duyfken tigen door in de ochtenden bij een lampenkappenschilder te werken. Barnevelder Dankzij zijn tekentalent weet hij in de hongerwinter van 1944 graan en spek voor het gezin thuis bij elkaar te sprokkelen, door op de boerdenjen in de omgeving de varkens en de koeien te vereeuwigen. 'Menig var ken waar ik tussen de bedrijven door een tekening van maakte heeft dit met een zij spek moeten bekopen.' Hij toont een tekening uit zijn boek, waarop een met rood krijt geschetst varken staat. 'Nee, deze niet. Je kunt tenslotte niet al je modellen opeten. Ik zat een keer te tekenen en daar komt zo'n Barnevelder voorbij. Ik zie die kop nog zó voor me. Voor ze het wist, zat ze in mijn tekenkist. Toen ik die thuis opende, lag er een ei naast haar En zo is het verder gegaan. Naast al mijn werk lag steeds een ei.' Na de bevrijding lifte hij met een rijks daalder en tien scheepsbeschuiten op zak naar Parijs om de schilderijen van Renoir en Monet en de beelden van Rodin in het echt te zien. Omdat op de Haagse academie, waar hij zich na terugkomst aanmeldde geen plaats was op de schilderafdeling, volgde hij de opleiding tot beeldhou wer en zo werd onbedoeld een groot beeldhouwer geboren, die al gauw de eerste opdrachten binnenhaalde en diverse prijzen en eervolle vermeldin gen in de wacht heeft gesleept. Wol kers voelt zich in de eerste plaats beeldhouwer, daarna schilder en pas dan schrijver Toch dankt hij zijn grote bekendheid allereerst aan zijn literaire werk. Wethouder Pechthold beschouwde de uitreiking van het eerste exem plaar van het overzichtswerk van Wolkers als beeldend kunstenaar als een hoogtepunt in zijn carrière. 'De eerste keer dat je hem in levende lijve ontmoet, denk je dat je hem kent. Knjg je een 'kijkje in de keuken', dan moet je dat beeld bijstellen. Maar een echt beeld van Jan Wolkers krijgen is onmogelijk. Jan blijft verbazen. Als bioloog, als natuurliefhebber, als maatschappijcriticus, als kunstenaar. Jan is sociaal en gastvnj en zijn kook kunst is geweldig. Jans' werk heeft in die vijftig jaar dat hij als kunstenaar werkzaam is. een spectaculaire ont wikkeling doorgemaakt. Toch blijft hij herkenbaar, maar nooit voorspèlbaar. Hij gaat mee met de tijd, maar is geen volger. Hij blijft zoeken naar een eigen wijze van uitdrukken.' aldus de wet houder. Cobra De aanbieding van het boek is tevens de opmaat naar een grote overzicht stentoonstelling van zijn beeldend werk in het Cobra Museum in Amstelveen. Het museum heeft hier voor de gehele bovenverdieping ter beschikking gesteld. Curator Vlasblom van bovengenoemd mu seum toont de genodigden de ma quette van de tentoonstellingsruimte. In een chronologische looproute zal de bezoeker straks door het verbeel dend leven van Wolkers worden mee gevoerd. De tentoonstelling loopt van 12 mei tot en met 28 juli. Openings tijden: dinsdag tot en met zondag van 11 tot 5 uur. Het boek Jan Wolkers, schilderijen, tekeningen en beelden ligt vanaf he den in de boekhandels voor de prijs van €37,50. De luxe editie, waarin een gesigneerde zeefdruk is opgeno men gaat €165,- kosten. Tekst Corrie Timmer zijn tijdelijk atelier in de Reijer ijserstraat vond vrijdag de feeste- e presentatie plaats van het boek n Wolkersschilderijen, tekeningen beeldenHet is het eerste totaal zicht van het werk van beeldend istenaar Jan Wolkers. Het boek, ikunstwerk op zichzelf, werdover- ndigd door Alexander Pechthold, isthistoricus en wethouder van iltuur te Leiden. De aanzet tot dit boek kwam door een artikel van de journalist Paul Steenhuis, die in een artikel in het NRC Handelsblad op merkte dat het jammer was dat er tussen alle kunstboeken geen kunst boek van Wolkers was. Deze opmer king werd door Waanders Drukkers in Zwolle opgepakt en resulteerde uit eindelijk in de uitgave die vrijdag officieel het licht zag. op zich sfeerloze ruimte van de drijvenloods die Wolkers tijdelijk eft gehuurd om zijn grote werken kunnen laten fotograferen voor het erzichtswerk heeft door het ten- ongestelde materiaal een volledige slamorfose ondergaan. Opvallend ote, kleurige panelen kijken je van b kanten aan. Door de strakke in- ling van aan elkaar bevestigde vier- nten, doen de werken in eerste in- intie denken aan een plavuizen loer Bij het dichterbij komen echter Prdt je gegrepen door de uitstraling ndeze pointillistisch voorgestelde illenvelden. Uitgevoerd in acryl en eop linnen. Het ritme van grotere i kleinere stippen en streepjes is msequent doorgevoerd met een igelooflijke zelfdiscipline. In tegen- Biling tot zijn werk uit eerdere pe lden, dat veelal is uitgevoerd in be- i Wolkers presenteert zijn nieuwe boek. dekte aardetinten, komt hier de kleur om de hoek kijken. Soms ingetogen, dan weer knallend coloriet tegen el kaar. De kunstenaar Jan Wolkers kent in zijn leven tot nu toe drie belangrijke periodes, waarin hij zich grondig ver nieuwde. Zijn eerste periode, tot zijn vijfendertigste jaar, kan worden ge kenmerkt als de figuratieve periode, aanvankelijk in tekeningen en schil derijen, later in beelden die vanaf 1954 voornamelijk in brons werden uitgevoerd. Het is de relatie tussen volume en ruimte die hem in deze fase het meest bezighoudt. Hierna laat hij de figuratie achter zich en gaat abstracte objecten maken, vaak reliefs van banaal materiaal zoals koeienstront, de zogenoemde strontpaintings (waarmee hij de be kende Amerikaanse schilder en foto graaf Andy Warhol vóór was), en af val. Steengruis en ijzerafval in combinatie met kunsthars, lood, zand en hout. Midden in deze tweede periode komt de schrijver Wolkers naar voren. In 1961 kwam zijn eerste verhalenbundel Serpentina's Petticoat uit en een jaar later de ro man Kort Amerikaans. Ook als schrij ver was hij vanaf het begin zeer suc cesvol. Zozeer zelfs dat hij door de revenuen van zijn boeken in staat werd gesteld zich als beeldend kun stenaar volledig te ontplooien. Er was ineens geld om voor duizenden gul dens verf en ander materiaal te ko pen. Hij hoefde niet steeds te expo seren om zijn beeldend werk te verkopen, geen concessies te doen ter wille van de boterham. Aan de an dere kant beïnvloedde zijn beeldend werk ook weer zijn schrijven. Na een dag handwerk in het atelier was de geest fris om te schrijven. In zijn derde periode, die rond 1987 aanvangt, verruilt Wolkers zijn ab stracte stijl met de vaalbruine, vaal- witte en vaalgrijze tinten voor kunst die licht uitdraagt en transparantie. Hij maakt dan veel glassculptures, waarvan het Auschwitzmonument met de gebroken spiegels in het Wertheimpark te Amsterdam wel de meest bekende is. Op de Waddendijk alhier staat zijn glassculptuur Tot hier toe en niet verder, dat hij maakte in opdracht van het Hoogheem raadschap van Uitwaterende Sluizen in Hollands Noorderkwartier. Zijn glassculptures zijn nogal eens het doelwit van vandalisme. Voelt hij zich daarin persoonlijk aangevallen? 'Ja, dat wel. Maar het grote voordeel van mijn werk is dat het hersteld kan worden, er zijn overal mallen van. Stel dat zoiets met het werk van Rodin zou gebeuren. Een onvoorstelbare ramp!' De drie heel verschillende stijlen, die het werk van Wolkers kenmerken, hebben als overeenkomst de voor keur van de kunstenaar voor het rus tige. het sobere, het eenvoudige. In zijn beeldend werk zoekt hij naar har monie en rust. In tegenstelling tot zijn literaire werk, waarin de emoties meer naar voren komen. Eenmaal lie pen de emoties zó hoog op dat de Belgische douane een honderdtal exemplaren van de roman Turks fruit in beslag nam vanwege 'pornografie'. De Nieuwe Gazet van 2 juni 1973 vermeldt: In verband met de inbeslagneming aan de grenspost Wuustwezel heeft de procureur des Konings te Antwerpen medegedeeld dat zulks op een vergissing berust. Hij heeft dan ook aan de betrokken dien sten bevel gegeven de bestseller onmiddellijk weer vrij te geven. Jan Wolkers, die op 26 oktober 1925 als derde in een gezin van elf kinde ren te Oegstgeest wordt geboren, was beslist niet voorbestemd om kunstenaar te worden. Bij hem thuis werd over kunst niet gepraat. Het kunstenaarschap paste niet in het streng calvinistisch arbeidsethos. Wegens gebrek aan studiemotivatie werd hij al vroeg van school gehaald en aan het werk gezet in de winkel van zijn vader. Hij wilde naar de HBS, net als zijn vrienden, maar moest van zijn onderwijzer, het hoofd der school van de gereformeerde Leidsche Houtschool naar de ULO, omdat naar diens mening de HBS niet paste voor een kind uit een middenstandsgezin .Als de winkel van zijn vader ten ge volge van de economische crisis wordt opgeheven volgen nog ver schillende baantjes, onder andere als dierenverzorger op een laboratorium van de universiteit van Leiden, als tuinjongen bij een multimiljonair en als jongste bediende op het distributiekantoor te Oegstgeest. Als kind tekende hij al veel, maar pas in 1941 kan hij een studie aan de Avondtekenschool in Leiden bekos- Jan Wolkers, aan het werk In zijn atelier.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 7