)udeschilder restaureerde auto koning George V Elke dag heb ik er van negen tot negen uur aan gewerkt' (ees de Ridder legt tropische vogeltuin aan TEXELSE™COURANT Grijs verleden herleeft op oude prenten Geen krant gekregen? Bel uw bezorger .TEXELSE g COURANT BEZORGERS WOENSDAG 8 MEI 2002 bruiksvoorwerpen. De tafel is bijvoor beeld het wiel van een wagen ge weest.' De belangstelling voor de tuin is groot. 'Er zijn dagelijks mensen die even willen kijken, maar ze komen er nog met in.' Morgen. op Hemelvaartsdag, is de tuin vanaf 10.00 uur voor het eerst geopend. Er kunnen zo'n vijftig tot zestig mensen tegelijk in. De Ridder denkt inmiddels na over nieuwe opties. 'Mogelijk ga ik er excursies in houden en ik wil vaste voedertijden gaan invoeren voor de vogels, zodat mensen kun nen komen kijken.' Cjrocn TwarL-Jtxe!i in het hurt_ Naam Peter van Heerwaarden John v. Heerwaarden Henk van Heerwaarden Madeion Hin Erik van Es Petra van Es David van Es John van Heerwaarden Ada Huisman A. van Tongelen Mevrouw Barhorst Peter Bakker Mw. W. van Benthum Sacha van der Velden Marian Krotje Rob Kooiman Leo Witte Emmy Boerhorst Johnny Hin C. Broekman Jorieke Meijer Bas Gerritsen D.M. Boon-Dijker Sandra Bremer Mw. S. Koopman-Grit Gijsbert Buijsman J. Hillen Patrick de Graaf Eveline Veeger mw. T. Witte-de Vries Danny Goënga Tobias van der Zee Duco v.d. Kuijl Jorina Hooyschuur Route S Den Burg A. 31 25 73 Den Burg A131 55 79 Den Burg B 31 20 38 Den Burg C. 31 51 66 Den Burg D. 31 40 30 Den Burg E. 31 40 30 Den Burg F. 31 40 30 De Zes. Bg. Houtstr., Houtwg.. Witte Kruisln.. Kogerwg /Kogerstr. 1-57/2-74 Jan Reystr. De Mars (oudste deel en fase 3). Spmbaan De Mars v.a. Buytengors, Sluyscoog. Verlaet. Korfbaeck, Duykerdam. Middelton Oudeschild, Schilderweg 249-296 Den Hoorn De Koog. Bosrand weg t/m 227 en Pontweg 234 en 236 De Cocksdorp Oosterend De Waal Westerw., Akenbuurt, J. Ayeweg. Hemmerkooi Keesomlaan vanaf 45. Pontweg 72 - 95, Leemkuil. Zuid-Haffel. Waterw., Driehuizen Zuid-Eierland en Nieuwlanderweg Midden-Eierland, Hoofdw., Slufterw., Oorsprw., Stengw., Limietw. Eierland. Postw 132 - 213, Oorsprongw.. Hollandsew. Vuurtorenweg/Krimweg Het Noorden Oost Spangerw Marsw.. Kadijksw., Hallerweg, Ongeren Meiertebos, (Waalen)burgerdijk, Veenselangweg, Oostkaap. Zevenhuizen Hogeberg Reijer Keijserstr., Hallerweg 51/55. Schilderw. 160-222, Wezenland. Zuidhaffel 49 't Horntje, Pontweg 1-68. Rozendijk. Smitsweg Gasthuisstraat vanaf 82 Gerritslanderdijkje. Grensweg, Pontweg 98-110 Cahforniëweg. Pijpersdijk, Pontweg 123 224, Ruigendijk, Mienterglop vanaf 41 Bosrandw. v.a. 516 Kogerweg De Kaai. Genteweg 1-6 even Hoornderw Hemmerw.. Emmaln. 33, De Grie Slufterweg/Zanddijk 31 55 79 31 44 78 31 04 43 31 27 63 31 93 03 31 79 36 31 65 80 31 89 30 31 39 56 31 40 03 31 55 17 31 79 08 31 63 62 31 64 78 31 63 24 31 83 07 31 88 37 31 43 75 31 39 95 31 42 16 31 22 29 31 21 17 31 53 65 31 89 15 32 04 40 31 16 53 Den Burg A: Gollards/Samen Eén. Beatrixlaan 1-39 oneven/2-58 even. Bmnenburg. Burgwal. P. v. Cuyckstraat. Elemert. Gasthuisstraat 1-38. Gravenstraat, Groeneplaats. Hogerstraat, Ada van Hollandstraat, Hollewal. Kantoorstraat. Keesomlaan 9-39; Molenstraat. Molendwarsstraat. Parkstraat. Schilderend 6 en 10. Stenenplaats. Vismarkt. Vogelenzang, Warmoesstraat. West straat. Weverstraat. Pater Witteplein, Zwaanstraat. Den Burg A1: Beatrixlaan 41 t/m 143 oneven. Noordwester. Schoorwal, Vaargeul. Golfslag. Vloedlijn. Zeebries. Duinreep. Den Burg B: Achterom. Bernhardlaan 50- even en 63-121 oneven. Binsbergenstraat, Brouwer straat, Drijverstraat. Marelstraat. Starkenburgh, Thi|sselaan Waalderstraat 45-86. Wilhelmina- laan 37-... oneven 50-120 even. Wilsterstraat Den Burg C: Beatrixlaan 145- oneven en 60- even. W. van Beierenstraat. Boogerd, Jan Dirkszoord, Gasthuisstraat 33-43 oneven en 48-76 alles. 48-76 Jonkerstraat. Kogerstraat 59- oneven en 76- even, Lijnbaan. Den Burg D: Wilhelminalaan 1-35 oneven 2-48 even Julianastraat. Burdetstraat. Mr. Kraaistr., Bernhardlaan 1-61 oneven en 2-48 even. TjakkerstrLieuwstrHot van Geus Den Burg E: Bernhardlaan 123-, oneven Maricoweg. Schoonoordsingel. Waalderstraat 2- 48 even en 1-43 oneven, Wagenmakerstraat. Den Burg F: Emmalaan 1-44, Haffelderweg. Keesomlaan 1-7; Schilderend 1-143 oneven en 20-146 even, Slingerweg 21-27. meteen insecten kunnen wegwerken. De andere houdt De Ridder liever in de kooien, omdat ze anders de plan ten kaal eten. De dieren zijn deels afkomstig uit eigen kweek. Afgelopen laar verkocht De Ridder bewust al geen vogels meer, met het oog op de bouw van de vogeltuin. In één van de hoeken wil hij nog een voederplaats inrichten voor de nectarvogels. Het voer wil hi| betrekken van Udo Eelman van Vredelust. die sinds een paar jaar zelf voedsel voor vogels ontwikkelt. Bezoekers van de tuin kunnen zich op sommige plaatsen volledig om ringd wanen door het groen. Met een mini-kraanmachine heeft De Ridder heuvels gemaakt van de grond die overbleef van het uitgraven van de paden Door de hele tuin staat een mix van kamerplanten, terrasplanten en tropische planten. 'Zoals een bananenboom', vertelt dochter Tamara de Ridder, die meehielp bij de aankleding van de tuin. 'En er zijn ook vijgenbomen, kiwi's, een citroenplant en bijvoorbeeld passiebloemen.' De grond hoefde volgens De Ridder niet speciaal geprepareerd te worden voor de tuin. Extreem warm of vochtig is het met inde kassen De Ridder:'Dat kan ook met vanwege de planten die er staan Mensen moeten die thuis bij een ka mertemperatuur ook gewoon kunnen neerzetten.' In de zomer wil hij de temperatuur op ongeveer 22 graden houden, in de winter op 10 graden. Met de waterpartijen wordt de lucht vochtig gehouden. De planten staan niet alleen in de vogeltuin om bewonderd te worden. Voorin de winkel kunnen ze gekocht of besteld worden. Mensen kunnen een catalogus meekrijgen waarin de planten worden beschreven. Aan de planten zelf komen geen labeltjes, omdat dat de sfeer van de tuin zou verstoren. Bij de vogels komen wel bordjes, zodat mensen kunnen lezen hoe ze heten en waar ze vandaan komen. Verspreid tussen de planten liggen dikke takken, die deels afkomstig zijn van de beuk van de dames Dijt. Rondom sommige takken cirkelen orchideeën, om de tuin een extra tro pisch karakter te geven. In totaal zijn drie vrachtwagens met boomstam men verwerkt in de tuin. Twee vracht wagens waren afkomstig van het GAK-bungalowpark dat verbouwd wordt. In de hoek bij de voederplaats komt nog een tropische hut die even eens met hout uit'de boom van de dames Dijt gemaakt wordt. Eén boomstam, van een berk, komt van de overkant. Geschonken door Frans Kerstenen met wie De Ridder een nauwe band heeft, omdat hij een tijdje bij hem in huis zat. Kersten hielp ook mee bij de bestrating van de paden. Op een van de zitplaatsen staan een tafel en stoelen van teakhout die een kennis uit Friesland geïmporteerd heeft uit Thailand. 'Gemaakt van ge- foto uit 1927, waarop is te zien hoe koning George de Vijfde (met hoge hoed) uit de nier stapt. De foto is gemaakt tijdens de paardenrennen in het Engelse Ascot. 'ebt autoschadereparateurs en 'ebt autorestaurateurs. Tot de Iste categorie hoort Martin legman uit Oudeschild, die in i bedrijf aan het Vliegwiel de Iste hand legt aan de restaura- "an een wel héél bijzondere 'haler. Kroegman is er zo goed zeker van dat de auto eigen- ei is geweest van de Engelse 'ing George de Vijfde, vader van huidige koningin Elizabeth. 'Je et het zien aan de opbouw. Die eegeveer tien centimeter hoger e gebruikelijk. Hij wilde er ook 't z'n hoge hoed op rechtop in enen zitten.' Zondag is de auto (Zien op de Oldtimermeeting op St haventerrein in Oudeschild. auto op de oprit van de garage aalt allure uit. Zwart, glimmend lak, 9e spaakwielen, een strakke op- uw, robuuste treeplanken, pluche kleding, draaiende stoelen achterin statige koplampen. Fantaseer er 9 een chauffeur bij in een grijs kos- ""net bijpassende pet en het his- 'sche beeld is compleet Zo moet koninklijke auto in de dertiger ja- 1 hebben rondgereden over het 9else platteland. Om de authenti citeit van de wagen te bevestigen, haalt Kroegman een foto tevoorschijn waarop de prins uit de auto stapt. 'Alleen het familiewapen ontbreekt en de lampen aan de zijkant zijn voorop gezet.' We staan overduidelijk bij een auto met een verhaal. 'In 1926 kocht de koning vier van deze auto's. We heb ben overal gezocht, maar drie ervan zijn nergens meer te traceren. Alleen deze is er nog. Hij is eigendom van een goede relatie van mij. Moet je kij ken hoe de auto eruit zag toen ik hem in 1988 het eerst onder ogen kreeg', zegt hij terwijl hij een fotoalbum te voorschijn haalt. Het ene kiekje toont een zwaar verminkte wagen, het an dere een hoop schroot, waarin alleen kenners onderdelen herkennen. 'Daarmee ben ik aan de slag gegaan.' Om aan onderdelen te komen struinde hij half Engeland af. 'Elk schroefje, ringetje en veertje in deze auto is minstens tachtig jaar oud. We hebben de wagen echt gerestaureerd en alleen maar origineel materiaal gebruikt. Zelfs de remmen en ook onder de motorkap. Er zit een origi nele schuivermotor in. Overal zit een plaatje op, waaruit de herkomst van het onderdeel is af te leiden.' Pro- Schepen die vroeger op de Rede van Texel voor anker lagen, namen ijzer houdende en daardoor lang houd bare water van de Wezenputten aan boord. Het gebeurde door de sche pen van de VOC, maar ook nog lang nadat deze multinational tweehon derd jaar geleden in verval raakte Zoals uit bijstaande foto's blijkt, die ons werden bezorgd door mevrouw Slaman-Witte uit Den Burg. Op de ene afbeelding is te zien hoe een bootje vaten met water vervoert. Het werd met een schuit naar de schepen op zee gebracht, die wegens hun omvang met in de haven van Oude schild konden afmeren De foto, die. vanaf het Zeemanskerkje is geno men, dateert vermoedelijk van rond 1900. Te zien is de katholieke kerk, die gebouwd werd aan het eind van de 19de eeuw. De andere foto, geno men uit een andere hoek, is ongeveer even oud. Ook daarop is te zien dat de aan- en afvoersloot nog intact is vaanden lang werkte Kees de Ridder van tuincentrum Eureka aan de bouw van een tropische vogeltuin achterin zijn bedrijt. (foto's Jeroen van Hol turn) ft de Ridder van tuincentrum Jka in polder Het Noorden legt dagen de laatste hand aan de sche vogeltuin achterin zijn entrum. Achter de deuren van tuinhuisje is in drie maanden en paradijselijke mix van plan- in exotische vogels ontstaan. januari keek De Ridder achter incentrum nog rond in een lege, ruimte van ongeveer acht- erd vierkante meter groot. De was vrijgekomen nadat de in blokhutten, die er eerst ston- waren buitengezet. De vogel- ibber kon zijn stille droom gaan leren: de bouw van een tropi- vogeltuin. Dag in. dag uit werkte inde uitvoering van zijn gedach- Ontwerpen en bouwtekening Tien er naar eigen zeggen nau- tsaan te pas. 'Ik had de tekenin- m mijn hoofd zitten en ik heb gekeken bij een paar andere tui- zoals de orchideeëntuin in jgeest.' weelderige tuin met looppaden, latsen. waterpartijen en heel veel men en planten is het resultaat dne maanden noeste arbeid i dag van negen tot negen'). >en rechts van de tropische tuin vogelkooien verschenen met n de tientallen exotische en rrijke vogels die eerst achter de mg van De Ridder stonden. In de ische vogeltuin kunnen vogels straks vrij rondvliegen, terwijl bezoe kers er rondlopen. 'Maar niet allemaal tegelijk', waarschuwt De Ridder. 'Ik kan er telkens maar één paar tegelijk laten rondvliegen.' De meeste vogels zijn Toeraku's, exotische vogels uit Afrika en Indonesië. Nestje De dieren zitten in ruime zelf gebouwde kooien. In sommige zitten verschillende vogels bij elkaar, in an dere soms slechts één stel, omdat ze elkaar anders de kooi zouden uit vechten. Met trots laat De Ridder twee stelletjes Zwartkopwevers zien die zelf al een nestje hebben ge bouwd van mos dat hij in hun kooi heeft gegooid. Of er al in wordt ge broed. is nog niet duidelijk. Lopend langs een rijtje kooien toont De Rid der de vogels. Indonesische wielewa len, Kitta's. Purperdraken, Living stones en Fischers volgen elkaar op. Een eindje verderop zit een lijster. 'Die zit ertussen omdat die vogels zo mooi zingen. Maar je moet er met teveel van hebben, want dan gaan ze elkaar weer overstemmen.' Hij maakt onderscheid tussen vogels die fruit eten (de Toeraku's) en vogels die insecten eten (zogeheten nectar vogels) De laatste mogen zo nu en dan vrij rond te vliegen, zodat ze De vogeltuin is donderdag voor het eerst geopend voor publiek. bleem was dat sommige onderdelen met meer bestonden. 'Bijvoorbeeld de banden Een fabriekje heeft voor ons speciale mallen gemaakt, hele maal naar de originele vorm We heb ben nu tien banden. Het heeft ons wel 16.000 euro gekost. Het instrumentenpaneel moest helemaal worden opgeknapt. Ook dat hebben we in Engeland laten doen. Dat kostte 9000 pond.' Werkzaamheden die Kroegman, net als het reviseren van de originele schuivermotor, heeft moeten uit besteden. Maar het herstellen van het plaatwerk en andere restauratie- klussen deed hij zelf. Geen klussen om even op een achternamiddag te doen. Hij demonstreert een soepel openend portierraam. 'Alleen met het afstellen van het mechaniek was ik al drie dagen inde weer En dat keer vier portieren, twaalf dagen dus. Soms wilde het niet en dan kookte ik van binnen.' Een snelle schatting leert dat Kroegman bij elkaar 4000 uur aan de Daimler heeft gesleuteld. 'Dat zijn al leen nog maar de uren die ik heb gemaakt. We hebben ook nog ie mand aangenomen die drie jaar be zig is geweest om alles over die auto uit te zoeken en achter spullen aan te gaan. Bij elkaar zitten er dus zeker vijf manjaren in.' Tezamen met het aangekochte ma teriaal is er dus een kapitaal in de wagen geïnvesteerd. Geld dat via de verkoop van de wagen weer moet worden terugverdiend. De vraag is wat de waarde is van zo'n auto. 'Toen de wagen voor negentig procent was gerestaureerd, is hij getaxeerd op 750.000 gulden. Nu hij klaar is moet hij minstens een miljoen (454.545,45 euro) opbrengen.' Kopers die dat er voor over hebben, liggen niet voor het oprapen 'Ik ga er de komende tijd mee de boer op Het zou best wel eens kunnen dat de auto bij een rijke Engelsman op het platteland terecht komt.' Kroegman, beter bekend als Uk. heeft pas sinds kort een bedrijf in Oudeschild, Ukresto. 'Hiervoor werkte ik aan de overkant als autoschadereparateur In mijn vrije tijd restaureerde ik auto's, wat ik ei genlijk veel leuker vond. Maar ik had er te weinig tijd voor. Uit ervaring weet ik dat er veel vraag naar is, zodat ik me er op ben gaan toeleggen.' Martin (Uk) Kroegman achter het stuur van de door hem gerestaureerde Daimler, waarvan hij zo goed als zeker is dat deze eigendom is geweest van de Engelse koning George IV. (Foto Gvront rimmcmvmi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 9