)udeschilder restaureerde auto koning George V
Elke dag heb ik er van negen
tot negen uur aan gewerkt'
(ees de Ridder legt tropische vogeltuin aan
TEXELSE™COURANT
Grijs verleden herleeft op oude prenten
Geen krant gekregen? Bel uw bezorger
.TEXELSE g
COURANT
BEZORGERS
WOENSDAG 8 MEI 2002
bruiksvoorwerpen. De tafel is bijvoor
beeld het wiel van een wagen ge
weest.'
De belangstelling voor de tuin is
groot. 'Er zijn dagelijks mensen die
even willen kijken, maar ze komen er
nog met in.' Morgen. op
Hemelvaartsdag, is de tuin vanaf
10.00 uur voor het eerst geopend. Er
kunnen zo'n vijftig tot zestig mensen
tegelijk in. De Ridder denkt inmiddels
na over nieuwe opties. 'Mogelijk ga
ik er excursies in houden en ik wil
vaste voedertijden gaan invoeren
voor de vogels, zodat mensen kun
nen komen kijken.'
Cjrocn TwarL-Jtxe!i in het hurt_
Naam
Peter van Heerwaarden
John v. Heerwaarden
Henk van Heerwaarden
Madeion Hin
Erik van Es
Petra van Es
David van Es
John van Heerwaarden
Ada Huisman
A. van Tongelen
Mevrouw Barhorst
Peter Bakker
Mw. W. van Benthum
Sacha van der Velden
Marian Krotje
Rob Kooiman
Leo Witte
Emmy Boerhorst
Johnny Hin
C. Broekman
Jorieke Meijer
Bas Gerritsen
D.M. Boon-Dijker
Sandra Bremer
Mw. S. Koopman-Grit
Gijsbert Buijsman
J. Hillen
Patrick de Graaf
Eveline Veeger
mw. T. Witte-de Vries
Danny Goënga
Tobias van der Zee
Duco v.d. Kuijl
Jorina Hooyschuur
Route S
Den Burg A. 31 25 73
Den Burg A131 55 79
Den Burg B 31 20 38
Den Burg C. 31 51 66
Den Burg D. 31 40 30
Den Burg E. 31 40 30
Den Burg F. 31 40 30
De Zes. Bg. Houtstr., Houtwg.. Witte
Kruisln.. Kogerwg /Kogerstr. 1-57/2-74
Jan Reystr.
De Mars (oudste deel en fase 3). Spmbaan
De Mars v.a. Buytengors, Sluyscoog.
Verlaet. Korfbaeck, Duykerdam. Middelton
Oudeschild, Schilderweg 249-296
Den Hoorn
De Koog. Bosrand weg t/m 227 en
Pontweg 234 en 236
De Cocksdorp
Oosterend
De Waal
Westerw., Akenbuurt, J. Ayeweg.
Hemmerkooi
Keesomlaan vanaf 45. Pontweg 72 - 95,
Leemkuil. Zuid-Haffel. Waterw., Driehuizen
Zuid-Eierland en Nieuwlanderweg
Midden-Eierland, Hoofdw., Slufterw.,
Oorsprw., Stengw., Limietw.
Eierland. Postw 132 - 213, Oorsprongw..
Hollandsew.
Vuurtorenweg/Krimweg
Het Noorden
Oost
Spangerw Marsw.. Kadijksw., Hallerweg,
Ongeren Meiertebos, (Waalen)burgerdijk,
Veenselangweg, Oostkaap. Zevenhuizen
Hogeberg Reijer Keijserstr., Hallerweg
51/55. Schilderw. 160-222, Wezenland.
Zuidhaffel 49
't Horntje, Pontweg 1-68.
Rozendijk. Smitsweg
Gasthuisstraat vanaf 82 Gerritslanderdijkje.
Grensweg, Pontweg 98-110
Cahforniëweg. Pijpersdijk, Pontweg 123
224, Ruigendijk, Mienterglop vanaf 41
Bosrandw. v.a. 516
Kogerweg
De Kaai. Genteweg 1-6 even
Hoornderw Hemmerw.. Emmaln. 33,
De Grie
Slufterweg/Zanddijk
31 55 79
31 44 78
31 04 43
31 27 63
31 93 03
31 79 36
31 65 80
31 89 30
31 39 56
31 40 03
31 55 17
31 79 08
31 63 62
31 64 78
31 63 24
31 83 07
31 88 37
31 43 75
31 39 95
31 42 16
31 22 29
31 21 17
31 53 65
31 89 15
32 04 40
31 16 53
Den Burg A: Gollards/Samen Eén. Beatrixlaan 1-39 oneven/2-58 even. Bmnenburg. Burgwal.
P. v. Cuyckstraat. Elemert. Gasthuisstraat 1-38. Gravenstraat, Groeneplaats. Hogerstraat, Ada
van Hollandstraat, Hollewal. Kantoorstraat. Keesomlaan 9-39; Molenstraat. Molendwarsstraat.
Parkstraat. Schilderend 6 en 10. Stenenplaats. Vismarkt. Vogelenzang, Warmoesstraat. West
straat. Weverstraat. Pater Witteplein, Zwaanstraat.
Den Burg A1: Beatrixlaan 41 t/m 143 oneven. Noordwester. Schoorwal, Vaargeul. Golfslag.
Vloedlijn. Zeebries. Duinreep.
Den Burg B: Achterom. Bernhardlaan 50- even en 63-121 oneven. Binsbergenstraat, Brouwer
straat, Drijverstraat. Marelstraat. Starkenburgh, Thi|sselaan Waalderstraat 45-86. Wilhelmina-
laan 37-... oneven 50-120 even. Wilsterstraat
Den Burg C: Beatrixlaan 145- oneven en 60- even. W. van Beierenstraat. Boogerd, Jan
Dirkszoord, Gasthuisstraat 33-43 oneven en 48-76 alles. 48-76 Jonkerstraat. Kogerstraat 59-
oneven en 76- even, Lijnbaan.
Den Burg D: Wilhelminalaan 1-35 oneven 2-48 even Julianastraat. Burdetstraat. Mr. Kraaistr.,
Bernhardlaan 1-61 oneven en 2-48 even. TjakkerstrLieuwstrHot van Geus
Den Burg E: Bernhardlaan 123-, oneven Maricoweg. Schoonoordsingel. Waalderstraat 2-
48 even en 1-43 oneven, Wagenmakerstraat.
Den Burg F: Emmalaan 1-44, Haffelderweg. Keesomlaan 1-7; Schilderend 1-143 oneven en
20-146 even, Slingerweg 21-27.
meteen insecten kunnen wegwerken.
De andere houdt De Ridder liever in
de kooien, omdat ze anders de plan
ten kaal eten. De dieren zijn deels
afkomstig uit eigen kweek. Afgelopen
laar verkocht De Ridder bewust al
geen vogels meer, met het oog op de
bouw van de vogeltuin. In één van de
hoeken wil hij nog een voederplaats
inrichten voor de nectarvogels. Het
voer wil hi| betrekken van Udo
Eelman van Vredelust. die sinds een
paar jaar zelf voedsel voor vogels
ontwikkelt.
Bezoekers van de tuin kunnen zich
op sommige plaatsen volledig om
ringd wanen door het groen. Met een
mini-kraanmachine heeft De Ridder
heuvels gemaakt van de grond die
overbleef van het uitgraven van de
paden Door de hele tuin staat een
mix van kamerplanten, terrasplanten
en tropische planten. 'Zoals een
bananenboom', vertelt dochter
Tamara de Ridder, die meehielp bij de
aankleding van de tuin. 'En er zijn ook
vijgenbomen, kiwi's, een citroenplant
en bijvoorbeeld passiebloemen.' De
grond hoefde volgens De Ridder niet
speciaal geprepareerd te worden
voor de tuin.
Extreem warm of vochtig is het met
inde kassen De Ridder:'Dat kan ook
met vanwege de planten die er staan
Mensen moeten die thuis bij een ka
mertemperatuur ook gewoon kunnen
neerzetten.' In de zomer wil hij de
temperatuur op ongeveer 22 graden
houden, in de winter op 10 graden.
Met de waterpartijen wordt de lucht
vochtig gehouden.
De planten staan niet alleen in de
vogeltuin om bewonderd te worden.
Voorin de winkel kunnen ze gekocht
of besteld worden. Mensen kunnen
een catalogus meekrijgen waarin de
planten worden beschreven. Aan de
planten zelf komen geen labeltjes,
omdat dat de sfeer van de tuin zou
verstoren. Bij de vogels komen wel
bordjes, zodat mensen kunnen lezen
hoe ze heten en waar ze vandaan
komen.
Verspreid tussen de planten liggen
dikke takken, die deels afkomstig zijn
van de beuk van de dames Dijt.
Rondom sommige takken cirkelen
orchideeën, om de tuin een extra tro
pisch karakter te geven. In totaal zijn
drie vrachtwagens met boomstam
men verwerkt in de tuin. Twee vracht
wagens waren afkomstig van het
GAK-bungalowpark dat verbouwd
wordt. In de hoek bij de voederplaats
komt nog een tropische hut die even
eens met hout uit'de boom van de
dames Dijt gemaakt wordt. Eén
boomstam, van een berk, komt van
de overkant. Geschonken door Frans
Kerstenen met wie De Ridder een
nauwe band heeft, omdat hij een
tijdje bij hem in huis zat. Kersten hielp
ook mee bij de bestrating van de
paden.
Op een van de zitplaatsen staan een
tafel en stoelen van teakhout die een
kennis uit Friesland geïmporteerd
heeft uit Thailand. 'Gemaakt van ge-
foto uit 1927, waarop is te zien hoe koning George de Vijfde (met hoge hoed) uit de
nier stapt. De foto is gemaakt tijdens de paardenrennen in het Engelse Ascot.
'ebt autoschadereparateurs en
'ebt autorestaurateurs. Tot de
Iste categorie hoort Martin
legman uit Oudeschild, die in
i bedrijf aan het Vliegwiel de
Iste hand legt aan de restaura-
"an een wel héél bijzondere
'haler. Kroegman is er zo goed
zeker van dat de auto eigen-
ei is geweest van de Engelse
'ing George de Vijfde, vader van
huidige koningin Elizabeth. 'Je
et het zien aan de opbouw. Die
eegeveer tien centimeter hoger
e gebruikelijk. Hij wilde er ook
't z'n hoge hoed op rechtop in
enen zitten.' Zondag is de auto
(Zien op de Oldtimermeeting op
St haventerrein in Oudeschild.
auto op de oprit van de garage
aalt allure uit. Zwart, glimmend lak,
9e spaakwielen, een strakke op-
uw, robuuste treeplanken, pluche
kleding, draaiende stoelen achterin
statige koplampen. Fantaseer er
9 een chauffeur bij in een grijs kos-
""net bijpassende pet en het his-
'sche beeld is compleet Zo moet
koninklijke auto in de dertiger ja-
1 hebben rondgereden over het
9else platteland. Om de authenti
citeit van de wagen te bevestigen,
haalt Kroegman een foto tevoorschijn
waarop de prins uit de auto stapt.
'Alleen het familiewapen ontbreekt en
de lampen aan de zijkant zijn voorop
gezet.'
We staan overduidelijk bij een auto
met een verhaal. 'In 1926 kocht de
koning vier van deze auto's. We heb
ben overal gezocht, maar drie ervan
zijn nergens meer te traceren. Alleen
deze is er nog. Hij is eigendom van
een goede relatie van mij. Moet je kij
ken hoe de auto eruit zag toen ik hem
in 1988 het eerst onder ogen kreeg',
zegt hij terwijl hij een fotoalbum te
voorschijn haalt. Het ene kiekje toont
een zwaar verminkte wagen, het an
dere een hoop schroot, waarin alleen
kenners onderdelen herkennen.
'Daarmee ben ik aan de slag gegaan.'
Om aan onderdelen te komen
struinde hij half Engeland af. 'Elk
schroefje, ringetje en veertje in deze
auto is minstens tachtig jaar oud. We
hebben de wagen echt gerestaureerd
en alleen maar origineel materiaal
gebruikt. Zelfs de remmen en ook
onder de motorkap. Er zit een origi
nele schuivermotor in. Overal zit een
plaatje op, waaruit de herkomst van
het onderdeel is af te leiden.' Pro-
Schepen die vroeger op de Rede van
Texel voor anker lagen, namen ijzer
houdende en daardoor lang houd
bare water van de Wezenputten aan
boord. Het gebeurde door de sche
pen van de VOC, maar ook nog lang
nadat deze multinational tweehon
derd jaar geleden in verval raakte
Zoals uit bijstaande foto's blijkt, die
ons werden bezorgd door mevrouw
Slaman-Witte uit Den Burg. Op de
ene afbeelding is te zien hoe een
bootje vaten met water vervoert. Het
werd met een schuit naar de schepen
op zee gebracht, die wegens hun
omvang met in de haven van Oude
schild konden afmeren De foto, die.
vanaf het Zeemanskerkje is geno
men, dateert vermoedelijk van rond
1900. Te zien is de katholieke kerk,
die gebouwd werd aan het eind van
de 19de eeuw. De andere foto, geno
men uit een andere hoek, is ongeveer
even oud. Ook daarop is te zien dat
de aan- en afvoersloot nog intact is
vaanden lang werkte Kees de Ridder van tuincentrum Eureka aan de bouw van een tropische vogeltuin achterin zijn bedrijt.
(foto's Jeroen van Hol turn)
ft de Ridder van tuincentrum
Jka in polder Het Noorden legt
dagen de laatste hand aan de
sche vogeltuin achterin zijn
entrum. Achter de deuren van
tuinhuisje is in drie maanden
en paradijselijke mix van plan-
in exotische vogels ontstaan.
januari keek De Ridder achter
incentrum nog rond in een lege,
ruimte van ongeveer acht-
erd vierkante meter groot. De
was vrijgekomen nadat de
in blokhutten, die er eerst ston-
waren buitengezet. De vogel-
ibber kon zijn stille droom gaan
leren: de bouw van een tropi-
vogeltuin. Dag in. dag uit werkte
inde uitvoering van zijn gedach-
Ontwerpen en bouwtekening
Tien er naar eigen zeggen nau-
tsaan te pas. 'Ik had de tekenin-
m mijn hoofd zitten en ik heb
gekeken bij een paar andere tui-
zoals de orchideeëntuin in
jgeest.'
weelderige tuin met looppaden,
latsen. waterpartijen en heel veel
men en planten is het resultaat
dne maanden noeste arbeid
i dag van negen tot negen').
>en rechts van de tropische tuin
vogelkooien verschenen met
n de tientallen exotische en
rrijke vogels die eerst achter de
mg van De Ridder stonden. In de
ische vogeltuin kunnen vogels
straks vrij rondvliegen, terwijl bezoe
kers er rondlopen. 'Maar niet allemaal
tegelijk', waarschuwt De Ridder. 'Ik
kan er telkens maar één paar tegelijk
laten rondvliegen.' De meeste vogels
zijn Toeraku's, exotische vogels uit
Afrika en Indonesië.
Nestje
De dieren zitten in ruime zelf
gebouwde kooien. In sommige zitten
verschillende vogels bij elkaar, in an
dere soms slechts één stel, omdat ze
elkaar anders de kooi zouden uit
vechten. Met trots laat De Ridder
twee stelletjes Zwartkopwevers zien
die zelf al een nestje hebben ge
bouwd van mos dat hij in hun kooi
heeft gegooid. Of er al in wordt ge
broed. is nog niet duidelijk. Lopend
langs een rijtje kooien toont De Rid
der de vogels. Indonesische wielewa
len, Kitta's. Purperdraken, Living
stones en Fischers volgen elkaar op.
Een eindje verderop zit een lijster. 'Die
zit ertussen omdat die vogels zo mooi
zingen. Maar je moet er met teveel
van hebben, want dan gaan ze elkaar
weer overstemmen.'
Hij maakt onderscheid tussen vogels
die fruit eten (de Toeraku's) en vogels
die insecten eten (zogeheten nectar
vogels) De laatste mogen zo nu en
dan vrij rond te vliegen, zodat ze
De vogeltuin is donderdag voor het eerst geopend voor publiek.
bleem was dat sommige onderdelen
met meer bestonden. 'Bijvoorbeeld
de banden Een fabriekje heeft voor
ons speciale mallen gemaakt, hele
maal naar de originele vorm We heb
ben nu tien banden. Het heeft ons wel
16.000 euro gekost. Het
instrumentenpaneel moest helemaal
worden opgeknapt. Ook dat hebben
we in Engeland laten doen. Dat kostte
9000 pond.'
Werkzaamheden die Kroegman, net
als het reviseren van de originele
schuivermotor, heeft moeten uit
besteden. Maar het herstellen van het
plaatwerk en andere restauratie-
klussen deed hij zelf. Geen klussen
om even op een achternamiddag te
doen. Hij demonstreert een soepel
openend portierraam. 'Alleen met het
afstellen van het mechaniek was ik al
drie dagen inde weer En dat keer vier
portieren, twaalf dagen dus. Soms
wilde het niet en dan kookte ik van
binnen.' Een snelle schatting leert dat
Kroegman bij elkaar 4000 uur aan de
Daimler heeft gesleuteld. 'Dat zijn al
leen nog maar de uren die ik heb
gemaakt. We hebben ook nog ie
mand aangenomen die drie jaar be
zig is geweest om alles over die auto
uit te zoeken en achter spullen aan te
gaan. Bij elkaar zitten er dus zeker vijf
manjaren in.'
Tezamen met het aangekochte ma
teriaal is er dus een kapitaal in de
wagen geïnvesteerd. Geld dat via de
verkoop van de wagen weer moet
worden terugverdiend. De vraag is
wat de waarde is van zo'n auto. 'Toen
de wagen voor negentig procent was
gerestaureerd, is hij getaxeerd op
750.000 gulden. Nu hij klaar is moet
hij minstens een miljoen (454.545,45
euro) opbrengen.' Kopers die dat er
voor over hebben, liggen niet voor het
oprapen 'Ik ga er de komende tijd
mee de boer op Het zou best wel
eens kunnen dat de auto bij een rijke
Engelsman op het platteland terecht
komt.'
Kroegman, beter bekend als Uk.
heeft pas sinds kort een bedrijf in
Oudeschild, Ukresto. 'Hiervoor
werkte ik aan de overkant als
autoschadereparateur In mijn vrije
tijd restaureerde ik auto's, wat ik ei
genlijk veel leuker vond. Maar ik had
er te weinig tijd voor. Uit ervaring weet
ik dat er veel vraag naar is, zodat ik
me er op ben gaan toeleggen.'
Martin (Uk) Kroegman achter het stuur van de door hem gerestaureerde Daimler, waarvan hij zo goed als zeker is dat deze eigendom is
geweest van de Engelse koning George IV. (Foto Gvront rimmcmvmi