Elf uur onderweg voor iet Pinksterevenement rookwolk goed voor grootste Supertrekker Fulps h=-- Brabanders op de trekker naar Texel f^hRP^THËT HOcH i Collectief geheugenverlies Zwart TEXELSE COURANT GEZIEN HET BESLOTEN KRRRKTEfc VRN DEZE b\)EEN KOMST MoW.. HET MOGENLO.. *Wuchomp.i VREEMDE... tiRRR-n^.. MET LICHT GE2IEH WH..*ÜTL— DOOR HET EPIBRERENDE OëDRRG n*nre< Vrh~ J .„VODR5T5L ^nU-. aHuh DU'b PONGENOng/Vy RCH DRT LEIEN WE IN DE NOTULEN WELF DE VOLGENDE KEER?!? Een kwestie van Altz-of Eigenheimer(s)? Omwaaiend hek treft toeriste Politie redelijk tevreden over viering Luilak Tuusrondje Ouwe trekker kopje onder Voetbaltoernooi Taxichauffeur krijgt klappen VERVOLG VAN PAGINA 1 DONDERDAG 23 MEI 20Ö2 f"|00t(*f Jannewim en Maarten en hun kameraad Jan van der Zande uit Wintelree bij de oude Fieldmarshal waarmee ze (Foto Coraró Timmerman) Rijnen met zonen r Texel reden. Cees de Porto uit Oudeschild is één van de vrijwilligers die het apparaat draaiende houdt. 'Dit is een linksom draaiende motor. In het gemaal werkte vroeger gelijktijdig een rechtsomdraaiende Want als ze in dezelfde richting zouden draaien, dan zou de trilling veel te groot worden. De motoren gooiden er vijftig kubieke meter water per minuut uit Dat is een hele plas.' De Porto was indertijd zelf machinist. 'Ik weet nog dat ik er in 1942 mee heb gedraaid. Ik verdiende er toen een gulden per uur mee. Ka pitein Lap van het waterschap vond dat toen al heel best betaald. Ik was het niet met hem eens, want ik moest wel midden in de nacht aan de gang.' Amsterdam, alwaar ze overnachtte, om dinsdagmorgen verder te rijden. Het viertal was met de enige dat van ver kwam. Joop van der Maden uit Oude Tonge op het Zeeuwe Goeree Overvlakkee, had er een reis van 250 kilometer voor over. Niet met de trek ker, zijn oude John Deer-tractor stond op een trailer achter de oude. 'Ik ben echt een hobbyist en verzamel alleen John Deer. Ik ben hier met het klein ste type, de L, die ik zelf uit Amerika heb gehaald. Ik heb hem zelf geres taureerd. Thuis heb ik nog een B uit 1936. Je ontmoet hier om de twee laar mensen met dezelfde hobby. Daar bouw je een relatie mee op. Ik ben jarenlang voorzitter geweest van nig overkantse liefhebber am speciaal voor het Pinkster- mement van de Oude Trekker Motoren Vereniging naar het ind. Onder hen veel verzame- rs. De familie Rijnen uit Wintel- i, vlakbij Eindhoven, had er zelfs reis van elf uur voor over om ir het eiland te komen. 'Ik ben I eens met de vrachtwagen ge nen, maar met de trekker is veel ker. We pakken allemaal bin- nvegen, want over de snelweg at natuurlijk niet.' [moet een avontuurlijke tocht zijn veest waaraan Jan Rijnen (52) en en Jannewim en Maarten en hun neraad Jan van der Zande uit Win- ee vorige week donderdagavond jonnen. Langs binnenweggetjes, irdijkjes en door het boerenland. v,eg naar Texel. Rijnen senior: 'Het sprachtig. We hebben onderweg oi weer gehad en veel kunnen n. Veel boeren waren in het land i hel we.rk, echt een mooie rit. ns jvas het even zoeken en we esten wel eens een stukje omrij- i, maar het lukt altijd.' Met een mddelde snelheid van ruim dertig imeter per uur reden ze met vier (kers, de één nog ouder dan de Jere De oudste was een Field- rshall. een trekker met een lig- ïde ééncilinder dieselmotor, die t na de oorlog naar Nederland am via de Marshallhulp, de Ame- lanse steun voor de wederop- uw van ons land. Verder brachten een Volvo 350 uit 1958, een Ford Ijor uit 1954 en een Fendt uit 1952. sB een wagen erachter reed een de combine uit 1960 mee, van een ivang die bij de moderne machines ledig in het niet valt. a zijn echte liefhebbers van dit de materiaal en hebben nog geen «kerevenement overgeslagen. Ook top Texel. Jannewim en Maarten iden nog niet eens lopen, toen ik al meenam naar het eiland. Ze zijn I vroeg besmet met het virus.' as :elaar Jan Uitgeest knikt vol be- mdering: 'Moet je eens kijken wat or grote mannen het nu zijn. En ze si, men nog steeds, nu zelf op de trek- r. Elke keer zijn ze er weer, dat hele Jjj id met de trekker. Ik neem mijn Ijevoorzeaf.' Rijne senior: 'Het is sa f altijd een mooie show. Alles is ed geregeld. Het leuke aan deze bby is de nostalgie en het in wer- ig houden van deze oude spullen, genwoordig rijden de boeren met Jte, comfortabele trekkers, maar i vinden het mooi om te laten zien e er vroeger in de landbouw werd werkt.' 'dat ze maandag meereden in de idrit over het eiland, keerden ze die ond weer terug. Ze reden eerst tot loop redelijk tevreden over het ver loop van de nacht. Veel jongeren bezochten in alle vroegte zwembad Molenkoog dat samen met de Welzijnsstichting een Luilaknacht had georganiseerd. Vol gens de organisatie verliep het tref fen gezellig zonder wanklanken De groep FLUX trad op en om 7.00 uur was er gratis ontbijt voor ouders en kleinere kinderen. Overigens vond met iedereen dat de Luilaknacht redelijk was verlopen. Een boze inwoner van Den Burg op pert in een ingezonden brief het voor stel om de ruiten voortaan pas na Pinksteren schoon te maken. 'Dan kunnen inwoners, en vooral de vele toeristen, aanschouwen welke leuke traditie sommigen in ere houden.' Een 24-jarige vrouw uit Veghel is vrijdagmiddag licht gewond geraakt toen ze bij een bouwplaats aan de Dorpsstraat in De Koog tijdens een plotselinge windvlaag werd getroffen door een omwaaiend hek. De vrouw liep een kneuzing op aan een schou der. Ook een Duits kind kwam onder het hek terecht. Of het verwondingen had, is niet bekend. De eigenaar van de bouwplaats heeft maatregelen genomen. De viering van Luilak lijkt over het algemeen rustig te zijn verlopen. Jongeren gingen zaterdagochtend vanaf ongeveer 4.00 uur de straat op herrie te maken met blikjes. Ruiten en wagens werden niette min ook ingesmeerd met groene zeep, boter, olie, meel of eieren. Bij een camping in De Koog werden acht wagens van toeristen besmeurd met viezigheid. Ook in de Parnassiastraat kreeg een wagen de volle laag. In Oosterend moest een jaar t Qe politie toonde zich na af^ oude Thomassen motor. de Oude Trekker en Motoren Vereni- ging bij mij in de buurt, net als Jan Uitgeest dat op Texel was. We ken nen elkaar al jaren.' Niet de oude trekkers trokken be langstelling, ook andere machines, zoals de Thomassen-motor die ooit werd gebruikt om het Texelse polder water in de Waddenzee te spuien. Redaclioneel commentaar Het moet ongeveer zo zijn gegaan. Het vorige college zit in vergadering bijeen en buigt zich over het vraagstuk hoe met de jeugdherbergen Pa norama en Eyercoogh moet worden omgegaan. Eerst was er de wens van de Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) alle bedden naar Pa norama verhuizen, maar dat belast het kwetsbare Hogeberggebied te zwaar. Toen was er het plan om alle bedden naar de Eyercoogh te ver huizen. Maar ook dat had geen toekomst. En dan is er nog de proble matiek van de gecombineerde hulppost, aanvankelijk gepland op het land van Jos Bakker, een locatie die verzet opriep. (Oud-)wethouder Peter Bakker komt met een even eenvoudige als briljante oplossing: ruil met de NJHC het vrijkomende voetbalveld aan de Haffelderweg voor het terrein van de Eyercoogh, zodat de hulppost daar kan worden geves tigd. Op het voetbalterrein kan met de bedden uit Panorama en de Eyercoogh een nieuwe herberg worden gebouwd. Het mes snijdt aan, meerdere kanten- de NJHC beschikt over een nieuwe accommodatie, het Hogeberggebied wordt verlost van een storende factor en er is een geschikte plek voor de hulppost. Er zit echter één addertje onder het gras. de NJHC stelt als voorwaarde dat er in Panorama 20 slaapplaat sen achterblijven, wat de herberg aantrekkelijker maakt voor de verkoop. Het plan wordt voorgelegd aan de raadsleden, die de uiteenzetting in beslotenheid mogen aanhoren. Want, open democratie of met. in dit stadium van de onderhandelingen zijn pottenkijkers met gewenst. Maar het is al laat en dan zijn de scherpe kantjes bij de raadsleden er wel vanaf. Het verhaal over de 20 slaapplaatsen ontgaat het merendeel dan ook volledig. Was Schilling zo onduidelijk in z'n uitleg, of kampte de oude raad inderdaad met collectief geheugenverlies. Als de nieuwe politici maanden later met de werkelijkheid worden geconfronteerd, trekken ze verontwaardigd aan de bel. Maar dan is de 'deal' met de NJHC al on herroepelijk en kan de raad met meer terug. De schade is groter dan alleen de achterblijvende bedden in een kwets baar gebied. Het toch al wankele vertrouwen in de politiek heeft een nieuwe deuk opgelopen. Het beeld van bestuurders die achterkamertjes politiek bedrijven en raadsleden die - ondanks een duaal stelsel - geen tegenwicht kunnen bieden aan het college van b en w wordt bevestigd Het is te hopen dat de nieuwkomers er lering uit trekken. Want hadden zij niet de ambitie om te zorgen dat de Texelaars weer vertrouwen krij gen in de politiek? Onder perfecte condities zeilden Texelse catamaranzeilers zondag het Tuusrondje. De eerste groep zeilers vertrok om ongeveer negen uur voor een, door de zuidwestenwind kracht 4 tot 5, pittig kruisrak naar het strand van paal 9 Na een half uur volgden de snellere boten. In verband met het lopen van het tij, besloten zes boten eerder terug te gaan. De eerste bo ten kwamen om ongeveer half twaalf aan bij paal 12, waar de opvarenden een lunch kregen aangeboden. Om half een werd vertrokken voor de tweede helft van het rondje en werd na het Molengat onder spinnaker in sneltreinvaart over het Wad gevaren in de richting van de VC-boei en het strand bij paal 33. eiland. Met behulp van andere trek kers lukte het de tractor op het droge te krijgen'. Tijdens de rondrit van ouwe trekkers maandag over het eiland, raakte de tractor van een overkantse deelne mers maandag kopje onder. Het ge beurde op het strand, toen de be stuurder uit balorigheid door de branding reed Ter plaatse liep het strand steil naar beneden. Toen de vloed snel opkwam, slaagde de chauffeur er niet tijdig in uit de geva renzone te komen. Het voorval ver oorzaakte veel hilariteit onder de 143 deelnemers aan de rondrit over het Dertig voetbalteams van veteraneh en recreanten uit het noordoosten en het westen van het land houden za terdag en zondag op de velden van organisator Texel'94 een toernooi. Er wordt gespeeld in vier poules. Op beide dagen is de aftrap om 11.0D uur. Zaterdag in er in kantine De Kletskeet een feestavond, die wordt opgeluisterd met live-muziek. Een taxichauffeur heeft in de nacht van zaterdag op zondag bij een opstootje in De Koog enkele klappen in het gezicht en schoppen in de buik opgelopen. Dat gebeurde rond 3.40 uur, nadat hij met een volle taxi voor zichtig manoeuvrerend door de drukke Dorpsstraat was gereden. Op zeker moment werd er op de taxi geslagen. De chauffeur stopte om opheldering te vragen, maar kreeig geen antwoord en stapte toen weer in. Toen hij verder wilde rijden, werd er opnieuw op de taxi geslagen. Öe chauffeur stapte wederom uit zijn auto en pakte iemand vast van fiij dacht dat die er meer van wist. Ver volgens kreeg hij klappen en schop pen van iemand uit het publiek. De in de buurt surveillerende politie was snel ter plaatse en hield op aanwijzing van de chauffeur een 29-jarige man uit Den Burg aan. Na verhoor werd de verdachte vrijgelaten. De politie heeft proces-verbaal tegen hem opge maakt. (Foto Gomrö Timmerman) Fulps Duinker met zijn supertrekker in actie tijdens het trekker trekevenement. ten een flinke 'pluim' op de uitlaat hadden, zorgde Duinker er voor dat boven het evenemententerrein ge ruime tijd een zwarte rookwolk hing. Het optreden van Duinker vormde een welkome afwisseling op het af- en aanrijden van de vele standaard trekkers, waarvan velen de 100 me ter niet haalden. In de categorie specials ging ieders aandacht uit naar de Red Lady, een monster dat was uitgerust met een tankmotor van 1500 pk. de al even krachtige Blue Devil en de Red Devil. Ze eindigden respectievelijk als eer ste. tweede en derde. Duinker alsnog aan de start te krijgen. Hoewel de finale van de super trekkers toen al was gestreden, waagde Duinker alsnog een trek- poging. De handicap was groter, want het gewicht op de sleep was inmiddels verzwaard en messen zorgden voor extra weerstand. Toch was Duinker met ontevreden over zijn derde poging. 'Ik startte in een lagere versnelling. Als de sleep op het oude gewicht had gezeten en de messen niet uit hadden gestaan, had ik zeker de honderd meter kunnen volmaken.' Het was met zozeer de afstand van circa 85 meter die Duinker wist af te leggen, maar wel de rook die zijn trek ker produceerde waardoor Duinker de aandacht trok 'De vorige keer viel de rookontwikkeling wat tegen Ik dacht: dat zal me niet weer gebeuren. Ik heb een compressor ingebouwd die de brandstof met vier atmosfeer naar binnen spoot.Waar concurren- aan de praat. Er bleef helaas te wei nig tijd over om de machine goed af te stellen. 'Normaal gesproken had deze tractor meer trekkracht moeten hebben dan de winnende Zetor. Maar de tijd om de motor af te regelen ont brak.' Probleem was ook dat de mo tor met over koeling beschikte. 'Ik durfde geen koelvin te monteren. Deze draait vierduizend toeren per minuut. Met zo'n snelheid was ik bang dat de onderdelen het publiek in zouden vliegen.' Ook het gebrek aan ervaring speelde een rol. 'Tijdens de eerste trekpoging vertrok ik met een te hoge versnelling en smoorde de motor te snel.' In de laatste en beslissende manche dreigde het noodlot alsnog toe te slaan. Duinker naderde met hoge snelheid de start, maar verliet met dezelfde gang ach terwaarts het strijdperk. 'De koppe ling wilde niet.' Er moest een nood- reparatie aan te pas komen om moest een geheel nieuwe trekker worden gebouwd. 'Ik begon met niets, we moesten een volledig nieuwe bouwen.' Hij deed dat van bij elkaar gesprokkelde oude onderde len.' We hebben van een trekker die buiten dienst was de wielen gehaald, de versnellingsbak ergens anders vandaan gehaald, net als het stuur huis, de remmen en ga zo maar door. Om de kracht van de tractor op te voeren naar de gewenste 700 pk haalden Duinker en zijn mannen al lerlei kunstgrepen uit. 'We hebben er een grotere brandstofpomp in gezet, de cilinders afgedraaid, grote klep pen erin en een andere nokkenas gemonteerd. Het probleem was de turbo. Door de hitte hielden de pak kingen het met.' Na wekenlang alles op alles te heb ben gezet om de trekker op tijd klaar te krijgen, kreeg Duinker pas vrijdag avond de motor voor het eerst echt Eindklassering Texelaars: 3,5 ton 3. Martijn Barendregt, 4,5 ton: 2. Marko Witte, 6 ton: 1 Jacob Keijser, 2. Sander Witte. 8 ton 1. Patrick Brokken, 2. Giel van Kooten, 3. Arjen Oosterhof. 10 ton. 1. Johan Bremer. 2. Leon Laan,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 5