Elf uur onderweg voor
iet Pinksterevenement
rookwolk
goed voor grootste
Supertrekker Fulps
h=--
Brabanders op de trekker naar Texel
f^hRP^THËT HOcH i
Collectief geheugenverlies
Zwart
TEXELSE
COURANT
GEZIEN HET BESLOTEN KRRRKTEfc VRN DEZE b\)EEN KOMST
MoW.. HET MOGENLO.. *Wuchomp.i VREEMDE...
tiRRR-n^.. MET LICHT GE2IEH WH..*ÜTL—
DOOR HET EPIBRERENDE OëDRRG n*nre< Vrh~ J
.„VODR5T5L ^nU-. aHuh DU'b PONGENOng/Vy
RCH DRT LEIEN WE
IN DE NOTULEN WELF
DE VOLGENDE KEER?!?
Een kwestie van Altz-of Eigenheimer(s)?
Omwaaiend hek
treft toeriste
Politie redelijk
tevreden over
viering Luilak
Tuusrondje
Ouwe trekker
kopje onder
Voetbaltoernooi
Taxichauffeur
krijgt klappen
VERVOLG VAN PAGINA 1
DONDERDAG 23 MEI 20Ö2
f"|00t(*f
Jannewim en Maarten en hun kameraad Jan van der Zande uit Wintelree bij de oude Fieldmarshal waarmee ze
(Foto Coraró Timmerman)
Rijnen met zonen
r Texel reden.
Cees de Porto uit Oudeschild is één
van de vrijwilligers die het apparaat
draaiende houdt. 'Dit is een linksom
draaiende motor. In het gemaal
werkte vroeger gelijktijdig een
rechtsomdraaiende Want als ze in
dezelfde richting zouden draaien, dan
zou de trilling veel te groot worden.
De motoren gooiden er vijftig kubieke
meter water per minuut uit Dat is een
hele plas.' De Porto was indertijd zelf
machinist. 'Ik weet nog dat ik er in
1942 mee heb gedraaid. Ik verdiende
er toen een gulden per uur mee. Ka
pitein Lap van het waterschap vond
dat toen al heel best betaald. Ik was
het niet met hem eens, want ik moest
wel midden in de nacht aan de gang.'
Amsterdam, alwaar ze overnachtte,
om dinsdagmorgen verder te rijden.
Het viertal was met de enige dat van
ver kwam. Joop van der Maden uit
Oude Tonge op het Zeeuwe Goeree
Overvlakkee, had er een reis van 250
kilometer voor over. Niet met de trek
ker, zijn oude John Deer-tractor stond
op een trailer achter de oude. 'Ik ben
echt een hobbyist en verzamel alleen
John Deer. Ik ben hier met het klein
ste type, de L, die ik zelf uit Amerika
heb gehaald. Ik heb hem zelf geres
taureerd. Thuis heb ik nog een B uit
1936. Je ontmoet hier om de twee
laar mensen met dezelfde hobby.
Daar bouw je een relatie mee op. Ik
ben jarenlang voorzitter geweest van
nig overkantse liefhebber
am speciaal voor het Pinkster-
mement van de Oude Trekker
Motoren Vereniging naar het
ind. Onder hen veel verzame-
rs. De familie Rijnen uit Wintel-
i, vlakbij Eindhoven, had er zelfs
reis van elf uur voor over om
ir het eiland te komen. 'Ik ben
I eens met de vrachtwagen ge
nen, maar met de trekker is veel
ker. We pakken allemaal bin-
nvegen, want over de snelweg
at natuurlijk niet.'
[moet een avontuurlijke tocht zijn
veest waaraan Jan Rijnen (52) en
en Jannewim en Maarten en hun
neraad Jan van der Zande uit Win-
ee vorige week donderdagavond
jonnen. Langs binnenweggetjes,
irdijkjes en door het boerenland.
v,eg naar Texel. Rijnen senior: 'Het
sprachtig. We hebben onderweg
oi weer gehad en veel kunnen
n. Veel boeren waren in het land
i hel we.rk, echt een mooie rit.
ns jvas het even zoeken en we
esten wel eens een stukje omrij-
i, maar het lukt altijd.' Met een
mddelde snelheid van ruim dertig
imeter per uur reden ze met vier
(kers, de één nog ouder dan de
Jere De oudste was een Field-
rshall. een trekker met een lig-
ïde ééncilinder dieselmotor, die
t na de oorlog naar Nederland
am via de Marshallhulp, de Ame-
lanse steun voor de wederop-
uw van ons land. Verder brachten
een Volvo 350 uit 1958, een Ford
Ijor uit 1954 en een Fendt uit 1952.
sB een wagen erachter reed een
de combine uit 1960 mee, van een
ivang die bij de moderne machines
ledig in het niet valt.
a zijn echte liefhebbers van dit
de materiaal en hebben nog geen
«kerevenement overgeslagen. Ook
top Texel. Jannewim en Maarten
iden nog niet eens lopen, toen ik
al meenam naar het eiland. Ze zijn
I vroeg besmet met het virus.'
as :elaar Jan Uitgeest knikt vol be-
mdering: 'Moet je eens kijken wat
or grote mannen het nu zijn. En ze
si, men nog steeds, nu zelf op de trek-
r. Elke keer zijn ze er weer, dat hele
Jjj id met de trekker. Ik neem mijn
Ijevoorzeaf.' Rijne senior: 'Het is
sa f altijd een mooie show. Alles is
ed geregeld. Het leuke aan deze
bby is de nostalgie en het in wer-
ig houden van deze oude spullen,
genwoordig rijden de boeren met
Jte, comfortabele trekkers, maar
i vinden het mooi om te laten zien
e er vroeger in de landbouw werd
werkt.'
'dat ze maandag meereden in de
idrit over het eiland, keerden ze die
ond weer terug. Ze reden eerst tot
loop redelijk tevreden over het ver
loop van de nacht.
Veel jongeren bezochten in alle
vroegte zwembad Molenkoog dat
samen met de Welzijnsstichting een
Luilaknacht had georganiseerd. Vol
gens de organisatie verliep het tref
fen gezellig zonder wanklanken De
groep FLUX trad op en om 7.00 uur
was er gratis ontbijt voor ouders en
kleinere kinderen.
Overigens vond met iedereen dat de
Luilaknacht redelijk was verlopen.
Een boze inwoner van Den Burg op
pert in een ingezonden brief het voor
stel om de ruiten voortaan pas na
Pinksteren schoon te maken. 'Dan
kunnen inwoners, en vooral de vele
toeristen, aanschouwen welke leuke
traditie sommigen in ere houden.'
Een 24-jarige vrouw uit Veghel is
vrijdagmiddag licht gewond geraakt
toen ze bij een bouwplaats aan de
Dorpsstraat in De Koog tijdens een
plotselinge windvlaag werd getroffen
door een omwaaiend hek. De vrouw
liep een kneuzing op aan een schou
der. Ook een Duits kind kwam onder
het hek terecht. Of het verwondingen
had, is niet bekend. De eigenaar van
de bouwplaats heeft maatregelen
genomen.
De viering van Luilak lijkt over het
algemeen rustig te zijn verlopen.
Jongeren gingen zaterdagochtend
vanaf ongeveer 4.00 uur de straat
op herrie te maken met blikjes.
Ruiten en wagens werden niette
min ook ingesmeerd met groene
zeep, boter, olie, meel of eieren.
Bij een camping in De Koog werden
acht wagens van toeristen besmeurd
met viezigheid. Ook in de
Parnassiastraat kreeg een wagen de
volle laag. In Oosterend moest een
jaar t Qe politie toonde zich na af^
oude Thomassen motor.
de Oude Trekker en Motoren Vereni-
ging bij mij in de buurt, net als Jan
Uitgeest dat op Texel was. We ken
nen elkaar al jaren.'
Niet de oude trekkers trokken be
langstelling, ook andere machines,
zoals de Thomassen-motor die ooit
werd gebruikt om het Texelse polder
water in de Waddenzee te spuien.
Redaclioneel commentaar
Het moet ongeveer zo zijn gegaan. Het vorige college zit in vergadering
bijeen en buigt zich over het vraagstuk hoe met de jeugdherbergen Pa
norama en Eyercoogh moet worden omgegaan. Eerst was er de wens
van de Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) alle bedden naar Pa
norama verhuizen, maar dat belast het kwetsbare Hogeberggebied te
zwaar. Toen was er het plan om alle bedden naar de Eyercoogh te ver
huizen. Maar ook dat had geen toekomst. En dan is er nog de proble
matiek van de gecombineerde hulppost, aanvankelijk gepland op het
land van Jos Bakker, een locatie die verzet opriep. (Oud-)wethouder Peter
Bakker komt met een even eenvoudige als briljante oplossing: ruil met
de NJHC het vrijkomende voetbalveld aan de Haffelderweg voor het
terrein van de Eyercoogh, zodat de hulppost daar kan worden geves
tigd. Op het voetbalterrein kan met de bedden uit Panorama en de
Eyercoogh een nieuwe herberg worden gebouwd. Het mes snijdt aan,
meerdere kanten- de NJHC beschikt over een nieuwe accommodatie,
het Hogeberggebied wordt verlost van een storende factor en er is een
geschikte plek voor de hulppost. Er zit echter één addertje onder het
gras. de NJHC stelt als voorwaarde dat er in Panorama 20 slaapplaat
sen achterblijven, wat de herberg aantrekkelijker maakt voor de verkoop.
Het plan wordt voorgelegd aan de raadsleden, die de uiteenzetting in
beslotenheid mogen aanhoren. Want, open democratie of met. in dit
stadium van de onderhandelingen zijn pottenkijkers met gewenst. Maar
het is al laat en dan zijn de scherpe kantjes bij de raadsleden er wel vanaf.
Het verhaal over de 20 slaapplaatsen ontgaat het merendeel dan ook
volledig. Was Schilling zo onduidelijk in z'n uitleg, of kampte de oude
raad inderdaad met collectief geheugenverlies. Als de nieuwe politici
maanden later met de werkelijkheid worden geconfronteerd, trekken ze
verontwaardigd aan de bel. Maar dan is de 'deal' met de NJHC al on
herroepelijk en kan de raad met meer terug.
De schade is groter dan alleen de achterblijvende bedden in een kwets
baar gebied. Het toch al wankele vertrouwen in de politiek heeft een
nieuwe deuk opgelopen. Het beeld van bestuurders die achterkamertjes
politiek bedrijven en raadsleden die - ondanks een duaal stelsel - geen
tegenwicht kunnen bieden aan het college van b en w wordt bevestigd
Het is te hopen dat de nieuwkomers er lering uit trekken. Want hadden
zij niet de ambitie om te zorgen dat de Texelaars weer vertrouwen krij
gen in de politiek?
Onder perfecte condities zeilden
Texelse catamaranzeilers zondag het
Tuusrondje. De eerste groep zeilers
vertrok om ongeveer negen uur voor
een, door de zuidwestenwind kracht
4 tot 5, pittig kruisrak naar het strand
van paal 9 Na een half uur volgden
de snellere boten. In verband met het
lopen van het tij, besloten zes boten
eerder terug te gaan. De eerste bo
ten kwamen om ongeveer half twaalf
aan bij paal 12, waar de opvarenden
een lunch kregen aangeboden. Om
half een werd vertrokken voor de
tweede helft van het rondje en werd
na het Molengat onder spinnaker in
sneltreinvaart over het Wad gevaren
in de richting van de VC-boei en het
strand bij paal 33.
eiland. Met behulp van andere trek
kers lukte het de tractor op het droge
te krijgen'.
Tijdens de rondrit van ouwe trekkers
maandag over het eiland, raakte de
tractor van een overkantse deelne
mers maandag kopje onder. Het ge
beurde op het strand, toen de be
stuurder uit balorigheid door de
branding reed Ter plaatse liep het
strand steil naar beneden. Toen de
vloed snel opkwam, slaagde de
chauffeur er niet tijdig in uit de geva
renzone te komen. Het voorval ver
oorzaakte veel hilariteit onder de 143
deelnemers aan de rondrit over het
Dertig voetbalteams van veteraneh
en recreanten uit het noordoosten en
het westen van het land houden za
terdag en zondag op de velden van
organisator Texel'94 een toernooi. Er
wordt gespeeld in vier poules. Op
beide dagen is de aftrap om 11.0D
uur. Zaterdag in er in kantine De
Kletskeet een feestavond, die wordt
opgeluisterd met live-muziek.
Een taxichauffeur heeft in de nacht
van zaterdag op zondag bij een
opstootje in De Koog enkele klappen
in het gezicht en schoppen in de buik
opgelopen. Dat gebeurde rond 3.40
uur, nadat hij met een volle taxi voor
zichtig manoeuvrerend door de
drukke Dorpsstraat was gereden. Op
zeker moment werd er op de taxi
geslagen. De chauffeur stopte om
opheldering te vragen, maar kreeig
geen antwoord en stapte toen weer
in. Toen hij verder wilde rijden, werd
er opnieuw op de taxi geslagen. Öe
chauffeur stapte wederom uit zijn
auto en pakte iemand vast van fiij
dacht dat die er meer van wist. Ver
volgens kreeg hij klappen en schop
pen van iemand uit het publiek. De in
de buurt surveillerende politie was
snel ter plaatse en hield op aanwijzing
van de chauffeur een 29-jarige man
uit Den Burg aan. Na verhoor werd de
verdachte vrijgelaten. De politie heeft
proces-verbaal tegen hem opge
maakt.
(Foto Gomrö Timmerman)
Fulps Duinker met zijn supertrekker in actie tijdens het trekker trekevenement.
ten een flinke 'pluim' op de uitlaat
hadden, zorgde Duinker er voor dat
boven het evenemententerrein ge
ruime tijd een zwarte rookwolk hing.
Het optreden van Duinker vormde
een welkome afwisseling op het af-
en aanrijden van de vele standaard
trekkers, waarvan velen de 100 me
ter niet haalden.
In de categorie specials ging ieders
aandacht uit naar de Red Lady, een
monster dat was uitgerust met een
tankmotor van 1500 pk. de al even
krachtige Blue Devil en de Red Devil.
Ze eindigden respectievelijk als eer
ste. tweede en derde.
Duinker alsnog aan de start te krijgen.
Hoewel de finale van de super
trekkers toen al was gestreden,
waagde Duinker alsnog een trek-
poging. De handicap was groter,
want het gewicht op de sleep was
inmiddels verzwaard en messen
zorgden voor extra weerstand. Toch
was Duinker met ontevreden over zijn
derde poging. 'Ik startte in een lagere
versnelling. Als de sleep op het oude
gewicht had gezeten en de messen
niet uit hadden gestaan, had ik zeker
de honderd meter kunnen volmaken.'
Het was met zozeer de afstand van
circa 85 meter die Duinker wist af te
leggen, maar wel de rook die zijn trek
ker produceerde waardoor Duinker
de aandacht trok 'De vorige keer viel
de rookontwikkeling wat tegen Ik
dacht: dat zal me niet weer gebeuren.
Ik heb een compressor ingebouwd
die de brandstof met vier atmosfeer
naar binnen spoot.Waar concurren-
aan de praat. Er bleef helaas te wei
nig tijd over om de machine goed af
te stellen. 'Normaal gesproken had
deze tractor meer trekkracht moeten
hebben dan de winnende Zetor. Maar
de tijd om de motor af te regelen ont
brak.' Probleem was ook dat de mo
tor met over koeling beschikte. 'Ik
durfde geen koelvin te monteren.
Deze draait vierduizend toeren per
minuut. Met zo'n snelheid was ik
bang dat de onderdelen het publiek
in zouden vliegen.' Ook het gebrek
aan ervaring speelde een rol. 'Tijdens
de eerste trekpoging vertrok ik met
een te hoge versnelling en smoorde
de motor te snel.' In de laatste en
beslissende manche dreigde het
noodlot alsnog toe te slaan. Duinker
naderde met hoge snelheid de start,
maar verliet met dezelfde gang ach
terwaarts het strijdperk. 'De koppe
ling wilde niet.' Er moest een nood-
reparatie aan te pas komen om
moest een geheel nieuwe trekker
worden gebouwd. 'Ik begon met
niets, we moesten een volledig
nieuwe bouwen.' Hij deed dat van bij
elkaar gesprokkelde oude onderde
len.' We hebben van een trekker die
buiten dienst was de wielen gehaald,
de versnellingsbak ergens anders
vandaan gehaald, net als het stuur
huis, de remmen en ga zo maar door.
Om de kracht van de tractor op te
voeren naar de gewenste 700 pk
haalden Duinker en zijn mannen al
lerlei kunstgrepen uit. 'We hebben er
een grotere brandstofpomp in gezet,
de cilinders afgedraaid, grote klep
pen erin en een andere nokkenas
gemonteerd. Het probleem was de
turbo. Door de hitte hielden de pak
kingen het met.'
Na wekenlang alles op alles te heb
ben gezet om de trekker op tijd klaar
te krijgen, kreeg Duinker pas vrijdag
avond de motor voor het eerst echt
Eindklassering Texelaars:
3,5 ton 3. Martijn Barendregt, 4,5
ton: 2. Marko Witte, 6 ton: 1 Jacob
Keijser, 2. Sander Witte. 8 ton 1.
Patrick Brokken, 2. Giel van Kooten,
3. Arjen Oosterhof. 10 ton. 1. Johan
Bremer. 2. Leon Laan,