-fuiskamerfestival nu waarschijnlijk ook zakelijk succes Reis door de tijd met Bill van Dijk olgende editie Broadway Den Hoorn al bijna zeker 1-1-2 DAAR RED JE LEVENS MEE EXELSE 9 COURANT t publiek deed nadrukkelijk ons geleerd dat we de volgende vlekkeloze verloop van de voor- Geert Hautekiet, onbetwist één van de toppers van het huiskamerfestival. DONDERDAG 23 MEI 2002 de Groot speelde een door Herman 'Cor zei donderdag om zes tegen me: ik vind er niks aan, ik heb helemaal geen stress', Lorier. Toch vielen er de nodige op te lossen. Zo haakten artiesten in week ervoor af ziekte. 'Ik ben gaan bellen, en nog eens bellen. En uitein- lijkis het gelukt.' Onder de vervan- rs waren drie Texelse vrouwen, ineke Brons, Irissabella Bakker en ith Vazana. Ze zongen al eerder Fluitman en hemzelf geschreven toneelstuk over een goeroe. een paar reserves achter de hand moeten hebben.' Vrijwilligers Veel heeft de organisatie te danken aan het legertje vrijwilligers dat belan geloos meewerkte. Meest in het oog springende 'slachtoffers' waren de 23 eigenaren van de mini-theaters, die drie dagen lang met konden koken, hun auto in de garage zetten en zich andere ongemakken moesten ge- tenminste acht voorstellingen iden tiek waren, is spotten met de wetten van het theater. Natuurlijk, de draad in het verhaal is bijna steeds even rood en vele grapjes en liedjes waren ongetwijfeld vaker dan eenmaal te horen. Maar geen artiest doet twee maal precies hetzelfde. Een ander probleem bij het noemen van het hoogtepunten is het publiek. Wat de één 'geweldig' of 'een openbaring' vindt, vindt de ander maar zozo. Zelfs mee bij De Reünie. "ten bij de musicalveremging en >rmen nu sinds kort een trio, The "ches. dat a capella zingt. De drie >uden pas komende zomer op de oornder Donderdagen optreden in "'12, maar toonden zich tot opluch- n9 van de organisatoren van roadway bereid nu al hun diensten 'verleden. 'En we hebben veel aan ohan Hoogeboom gehad. Hi| zou vee voorstellingen geven, maar toen hoorde dat we omhoog zaten, zei 'I spontaan: dan vang ik dat toch op. troosten. 'Maar ook heel veel andere mensen zijn ontzettend in touw ge weest. De horecamensen bleven la chen en droegen bij aan een prach tige sfeer. Vijf vrienden van Bas (de partner Van Heerwaarden, red.) wa ren speciaal uit de Achterhoek geko men en hebben drie dagen lang kei hard staan werken. En wat dacht je van schoonmaaksters Wil en Brien? Die stonden middenin de nacht de vloer van Klif 12 te schrobben, zodat- le 's ochtends weer schoon was. En bij voorstellingen die bij een snelle blik iedereen leuk leek te vinden, za ten bij nader inzien toeschouwers die met smart wachtten op het einde, waarna wellicht een cabaretier of acteur op het programma zou staan die wél aansprak. Er schijnt zelfs een voorstelling te zijn geweest, waar ontevreden toeschouwers vroegtijdig het theater verlieten. En andersom zaten enkelingen soms heel hard te lachen om een artiest die de zaal ver der maar niet leek te boeien. van Heerwaarden. 'Lachen of trieste liedjes, wat willen jullie?, vraagt hij altijd. En daarna mag het publiek het zeggen.' De vrijdagavond werd be sloten door Henk Boogaard, een nogal excentrieke artiest, die meer dere nummers over eten zong, waar onder het merkwaardige 'Bruine bo nen en broccoli'. Hij viel niet bij iedereen in de smaak, al kreeg hij de lachers op zijn hand met een lied over iemand die buitensporig veel last heeft van roos. Wanneer hij een vrien din treft die met hetzelfde euvel kampt, gaan ze 'samen in het wit'. Eenakter Adje Kloos speelde op zaterdag tus sen de schuifdeuren van de woning van de burgemeester een eenakter van de Italiaan Dario Fo, over een vrouw van middelbare leeftijd die door haar echtgenoot fysiek en psy chisch wordt mishandeld. Wanneer ze verliefd raakt op een veel jongere man en samen betrapt worden, wordt ze door haar echtgenoot in haar ei gen huis opgesloten, van de wereld afgesloten. Kloos leverde een formi dabele prestatie, waarbij ze de toe schouwers deelgenoot maakte van de treurigheid van haar situatie, maar ze geregeld ook aan het lachen maakte. De Reünie was de tweede en laatste Texelse bijdrage aan het huiskamer festival. Hans Oosterhaven, Lia en Joost Coutinho, Aliette Fonds, Ina Schrama en Koosch Pels Rijcken speelden De Reünie, een zelf geschreven stuk over een schoolklas die in 1968 examen deed en voor het eerst sinds die tijd weer bij elkaar komt. Te zien waren hilarische mo menten, waarbij ruzies werden opge rakeld en oude liefdes weer opbloei den De Texelse namen die door de ruimte vlogen, deden het uiteraard erg goed bij de Texelse toeschou wers. Erg vermakelijk was de scène waarin de reünisten vertelden welke popmuzikanten ze vroeger als idool hadden. Terwijl Paul McCartney en Boudewijn de Groot werden ge noemd, meldde Ua Coutinho hele maal weg te zijn geweest van Willem Beerling van The Typhoons. Bij één uitvoering bevond Wim Koorn zich tussen de toeschouwers, ook een oud-lid van die Texelse groep. Hij keek eerst heel trots, maar leek toen te beseffen dat Lia niet hém als idool had gehad en zei toen half luid en quasi wanhopig 'En mijn naam is ze vergeten...' De Brabantse Gabriëlla Lukassen, die nogal wat weg had van wielrenster Leontien van Moorsel en ook een act over haar had, toonde zich daarna plezierig gek. Erg veel indruk maakte ten slotte chansonnier Philippe Elan, een Fransman die al jaren in Neder land woont. Hij had zijn programma enigszins aangepast aan zijn Neder landse publiek en zong onder meer 'La Montagne', het Franse origineel van 'Het dorp', waarmee Wim Sonneveld triomfen vierde, en 'Le port d'Amsterdam', een lied van Jacques Brei dat ook op de plaat is gezet door David Bowie. Romantiek Eén van de toppers van het festival (en de favoriet van de verslaggever) was op zondag Geert Hautekiet, de Vlaming die romantiek aan humor paart en met zijn rauwe stemgeluid zo doet denken aan zijn landgenoot Arno Hmtjes en Tom Waits Patrick Spekman speelde Haagse typeties in het kleinste theatertje van het festival, het appartement boven Klif 12, en daarna werd een optreden bezocht van acteur Frederik de Groot Toe schouwers die bij het kopen van een kaartje de acteur voor ogen hadden gehad die ze kenden uit televisie series als Unit 13 en De Fabriek, stap ten na afloop met allemaal even op getogen weer naar buiten. De Groot speelde een niet eenvoudig stuk over een strak geklede Emile Ratelband- achtige figuur die met zijn credo 'wil len is kunnen' trainingen voor bedrij ven verzorgt. Het verwarrende van het stuk is dat De Groot niet alleen de goeroe zelf speelt maar ook de men sen die commentaar op hem hebben. Daarnaast vertelt hij in het Vlaams de parabel over twee kikkers die in een melkbus vallen en hun leven bedreigd zien. De toneelliefhebbers kwamen wél aan hun trekken, ook als ze met alles begrepen, want het spel van De Groot was indrukwekkend. Een merkwaardig contrast vormde ten slotte de voorstelling van cabaretier Mars Teumsz, die met de humor van streekgenoot Herman Finkers uit legde waarom hij zichzelf nu juist niet leuk vond. Kleine café Na de voorstellingen speelde de spe ciaal geformeerde Broadwayhuisband rond Johan Hoogeboom tot diep in de nacht al lerlei bekende en minder bekende lie deren. Met succes, want wanneer de sfeer er eenmaal in zat, wilden zoveel mensen uit het publiek oók een lied zingen, dat uiteindelijk niet iedereen aan de beurt kwam. Een hoogtepunt voor de Hoornders was de vertolking van 'Het kleine café aan de haven' van Arie Lap. Een kleine smet op alle vreugde was de diefstal van bijna alle sponsor- vlaggen. terwijl (jeugdige) dieven ook gekleurde lampjes meenamen voor hun verzameling. Geklaagd werd hier en daar ook over de hoogte van de prijzen van de drankjes. 'Een leuk festival, maar je moet geen dorst hebben'meende een bezoeker. An dere negatieve geluiden werden niet of nauwelijks gehoord. Tekst en foto's Joop Rommets Uitslagen playbackshow Jongste jeugd. 1.Daphne van der Ster (Den Hoorn) als Sita; 2 Melissa Praamstra en Shirin Schahidi (De Koog) met The Phantom of the Opera; 3.Ruda-Ann. Gertora en Am ana Vledder. Eva van der Vis en Joyce Vlaming (Oosterend) met Kabout Plop OSG-jeugd: 1 .Ariane Standaart (Den Burg) met Musical Anme; 2.Dennis Daalder, Ferry van der Vis, Kevin Betsema. Robin Abma en Vos en Sijbrand Dros (Oosterend) als Linken Park; 3 Lonneke Kikkert (Den Hoorn) met Within Temptation Volwassenen: 1. Brigitte Krijnen. Marjolijn Schoo. Colinda Visser en Sanne Zegel (Oude- schild) als Moulin Rouge. 2.Carlijn Bos, llona Stolk. Evelien Westdorp en Angelique Veltman (De Cocksdorp) als Moulin Rouge; 3 Peter van Sikkeleras (Den Hoorn) als Whitney Houston. Samen zorgden ze voor een behoor lijke gevulde Burgemeester de Koninghal. de ouderen en gehandi capten die zaterdag de jaarlijkse feestmiddag van De Zonnebloem bij woonden Ze werden getrakteerd op een gevarieerd spektakel, waarin musicalster Bill van Dijk en zijn me dewerkers een denkbeeldige reis door de tijd maakten. Een handige formule, want daardoor was het mo gelijk om diverse hoogtepunten uit shows van de afgelopen zeventig jaar te presenteren Zo maakten de toe schouwers opnieuw kennis met de charleston, rock 'n' roll en disco. Illusionisten deden bekende trucs met kaarten, balletjes en hoepels van bekende voorgangers, onder wie de legendarische Fred Kaps. De middag werd geopend door wethouder Anme Hm, die het aangename met het nut tige probeerde te verenigen door uit leg te geven over de Bijzondere Bij stand. Die stelt mensen met weinig inkomen bijvoorbeeld in staat een nieuwe bril te kopen of een deel van hun noodzakelijke reiskosten ver goed te krijgen. Ze adviseerde haar gehoor van hun rechten gebruik te maken en stelde zich in de pauze beschikbaar om vragen te beant woorden. (Foto March Heijnen) De twaalf voorstellingen die uw ver slaggever zag, waren behoorlijk uit eenlopend De eerste was vrijdag avond die van Charles Janko, die stomme films met op oude vleugel van het Filmmuseum van muzikale begeleiding voorzag. Sommige toe schouwers verwachtten kluchtige verhalen rond Charlie Chaplin of Laurel en Hardy voorgeschoteld te krijgen, maar het betrof over het al gemeen nogal sprookjesachtige films uit de periode tussen 1895 en 1930, die tegenwoordig met snel meer zou den worden gemaakt. Samen met de prachtige klanken van de pianist - die technische assistentie kreeg van zijn zoon Janko Duinker - leverde het een bijzondere voorstelling op. De Texelse Bitches verrasten met soepel gezongen melodische liedjes van onder meer The Beatles, waarna zanger/pianist (en tegenwoordig ook gitarist) Johan Hoogeboom in de sfeervolle ambiance van de boet van Arie Lap met speels gemak de toe schouwers naar zijn hand zette. 'Johan is geweldig', vond ook Cor De deelnemers van de playbackshow demonstreerden hun kunnen voor een bomvol Klif 12. Op de foto Marlies Roos en Karlijn Janse uit Oudeschild, die in de huid kropen van het Friese duo Twarres. Juryleden zijn Johan Hoogeboom. Marjan Berk en Philippe Elan IFoto Paren Hainan) Een aparte vermelding verdient de Texelse finale van de Playbackshow. De winnaars van de shows uit de dorpen mochten ditmaal hun kunnen demonstreren voor een jury die be stond uit professionele artiesten. Het werd een succes. Het niveau was over het algemeen heel aardig, terwijl theater Klif 12 bovendien uitstekend gevuld was met publiek. 'Om half twee, een half uur voor het begin, was er nog geen kip en moesten er zelfs nog deelnemers komen. Toen dacht ik even hebben we daar al die moeite voor gedaan.Maar om twee uur zat het bomvol en daarna hebben we een te gekke middag gehad, prachtig gepresenteerd door Janien de Bruijn', vertelt Van Heerwaarden, die zó enthousiast was dat er wat hem betreft volgend jaar alweer een Texelse finale bij hem in het theater wordt gehouden. 'Voor mijn part noe men we het Mini Broadway of zo, maar dit verdient een herhaling.' de eerste twee afleveringen waren de reacties laaiend en- usiast, maar moest er geld bij. Hoewel de balans nog niet is lemaakt, lijkt Broadway Den Hoorn 2002 ook financieel uit urnen. Een nieuw huiskamerfestival, in 2004, staat dan ook bijna vast 'Als de buurt het niet wil, dan houdt het op, maar Eis gelukkig enthousiast', constateert Cor van Heerwaarden, latiefnemer en eén van de organisatoren. De Texelse finale i de playbackshow, die dit jaar voor het eerst een onderdeel mde, was zo'n succes, dat deze waarschijnlijk volgend jaar erhaald wordt. hij was zwart hoor. echt waar' Zeer te spreken, ten slotte, is Van Heer waarden over de toeschouwers. 'Het publiek kwam echt voor het festival En niet om te slempen, zoals je an ders nog wel eens ziet Daar ben ik erg blij mee Hoogtepunten Hoogtepunten noemen is een heikele zaak. Iedere avond waren 23 huizen, garages en schuren op en rond het Klif ingericht als mini-theater. Op de openingsdag na - toen niet alle kaar ten waren verkocht en de artiesten er geen vier maar drie speelden - wer den iedere avond 92 voorstellingen opgevoerd. Dat betekent dat de 37 soloartiesten, duo's en groepen ver was vreselijk kicken.' De ver- idheid is dinsdagavond nog lang uit hun lichaam verdwenen, maar van Heerwaarden en mede- imatoren Charlotte Lorier en Ria jskamp stralen een grote tevre- leid uit. Voor de voorstellingen vrijdag bleven behoorlijk wat van negenhonderd kaarten ■rkocht, maar dat was geen ver ing, Zaterdag en zondag zaten teaters echter bomvol en kon er ïand meer bij. In totaal werden driehonderd kaarten méér ver- it dan verwacht. Van Heer- rden: 'Op zaterdag zouden we rschijnlijk wel kunnen door- lien naar twaalfhonderd kaarten, ir dat is eigenlijk niet te regelen de logistiek. Je moet er huiska- s bij hebben, de artiesten hebben I bed nodig, er moet veel meer i en koffie zijn. Bovendien doe |e ondag waarschijnlijk geweld aan Jan schiet je er nog weinig mee Nu kozen mensen die zaterdag n kaarten meer konden krijgen jorom zondag te gaan.' Geen stress de organisatoren aardig op elkaar speeld zijn geraakt, blijkt uit het Ruth Vazana. Anneke Brons en Irissabella Bakker als The Bitches. Hij heeft nu drie gewone voorstellin gen gegeven, op zaterdagmiddag een kinderconcert, hij zat zondag middag in de jury bij de playback show en hij speelde drie dagen lang in de nachtband, die na de voorstel lingen in Klif 12 speelde. Het heeft deeld over het festival samen maar liefst 253 maal in actie kwamen. Zelfs wie voor drie avonden kaarten had, zag daar 'slechts' twaalf voorstellin gen van. Een fractie dus. Je kunt daar tegenin brengen dat de meeste ar tiesten twee avonden lang te zien waren, maar concluderen dat 'dus'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 9