Bert Buijsman stopt na 37 jaar als postbock 'Texel tegenoverstelde van Rio de Janeiro 'Je was vroeger een lopend postkantoor Sloot gebruikt als vuilnisbe Wereldreiziger koopt zeilschool De Eilander TEXELSE COuraNT Sportvissen DINSDAG 4 JUNI 2002 dimmen. Ik deed gauw het licht laag en zag toen dat die fietser zijn duim omhoog stak. Ongelooflijk, in Am sterdam had je meteen een middel vinger gehad, ledereen is hier vrien delijk, ze willen je helpen. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik in Rio had meegemaakt. Het eiland omarmt je.' Over zijn bij paal 33 gevestigde zeil- school zit hij vol plannen. 'Ik wil iets redelijk unieks neerzetten. Een goede zeilschool, met internationale uitstra ling, waar je internationale diploma's kunt halen. Maar ik wil ook een Mediterraan sfeertje kweken, met een soort paviljoen waar de mensen ook na het zeilen blijven hangen om wat te kletsen en een spelletje te doen. Met hangmatten en relaxte muziek, zoals ik dat in Rio heb gezien. En ik wil een paar gekke, de aandacht trek kende, evenementen organiseren. Voorafgaand aan de Ronde om Texel verzorgt topzeiler Hans Bouscholte een clinic. En op de dag van het Rondje zelf hebben we hier een hydrofoil, een trimaran. Die kan twee keer zo hard een gewone catamaran. Z'n top ligt op 80 kilometer per uur. Dat is echt heel hard hoor, zeker als je zo laag bij het water zit.' De Eilander is open van 1 mei tot circa 1 oktober. Bax heeft acht catamarans tot zijn beschikking en in het hoogseizoen wordt hij bijgestaan doorzo'n tien instructeurs, veelal stu denten, van wie de meesten al jaren aan de school verbonden zijn. 'Je kunt natuurlijk reserveren en een tienweekse cursus volgen. Maar wie op de bonnefooi langs komt voor een introductiecursus van een uur en daarna nog een uurtje wil zeilen, is ook welkom. We geven cursussen in alle soorten en maten.' Bax is te be reiken via tel. 316500. 06-20634413 of 06-27386841 Mailen is mogelijk via info@deeilander.com. De zeil school heeft ook een eigen website: www.deeilander.com. Aan de achtste wedstrijd om het clubkampioenschap sportvissen werd zaterdag door slechts drie vis sers deelgenomen. Op het strand bij paal 15 werd pas na twee uur - een half uur voor het eind van de wed strijd - één vis (van 26 centimeter) aan de haak geslagen. Poul Verhagen wist hiermee wel beslag te leggen op een eerste plaats. De laatste wed strijd voor de zomerstop wordt ge houden op 22 juni, aanvang 18.00 uur, achter de jachthaven bij Oude- schild. De eerstvolgende wedstrijd is de bootwedstrijd op zaterdag 8 juni. De Rival vertrekt om 18.00 uur uit de haven. Blikjes, flesjes, hout, kapotte tuin stoelen, complete plafonds en an dere troep, 'voldoende om een verbrandingsoven een maandie of wat te laten draaien'. Walter van Asselt uit Den Burg ergert zich mate loos aan de vervuiling van een sloot bij de wielerbaan Hij loopt er gere geld langs wanneer hij zijn hond uit laat en verbaast zich er al geruime tijd over dat het watertje in gebruik lijkt te zijn als vuilnisbelt, terwijl niemand daar op het oog enige notie van neemt. 'Het is een prachtig slootje, waar nota bene stekelbaarsjes in zwemmen. Dan betekent dat het water van een heel aardige kwaliteit moet zijn. Ik heb bij het waterschap gewerkt en weet er dus wel iets van.' Van Asselts ergernis betreft vooral de gemeente, maar ook de aangren zende scholengemeenschap, waar van hij geregeld leerlingen bij de sloot ziet rondhangen: 'Het is ronduit be schamend dat zoiets blijkbaar wordt gedoogd. En dat terwijl er acties op handen zijn om 2 miljoen euro bijeen te garen ten behoeve van het mi schreef hij in een brief die hi|(| april stuurde aan beide insta" Van Asselt kreeg van de gemf een ontvangstbevestiging, hoorde sindsdien mets meer, it om vorige week telefonisch or heldering te vragen. 'Ik kreegk ren dat ze het uit zouden zoek® dat ik dezelfde dag nog zou w teruggebeld. Nou, dat moetnól beuren.' Wél zijn inmiddels plafondplaten verwijderd, maf voor die opruiming verantwood is, weet Van Asselt met Bij meentelijke afdeling Civiele Ted' die de klacht op 25 april in bete' ling heeft genomen, liet een v.« voerder gisteren weten dat er v« afhandeling zes weken staan termijn die ook aan Van Asselt is meld en die nog niet is vers 'Een collega is met de zaak die is er nu met, maar ik neemaï de sloot wordt schoongema is tenminste de normale ga11! zaken.' FotoJoof vrijgeroosterd als er bijvoorbeeld be zoek van de provincie kwam of als er andere gemeentezaken waren. Ze kwamen altijd netjes vragen of het schikte.' Oud-wethouder Jan Daalder uit Oosterend was een collega die in dat dorp de post bezorgde. Daalder was postbode én enige tijd waarne mend burgemeester. In 1994 werd Buijsman's functie op geheven. Hij kon wel groepsleider blijven, maar dat zou dan wel aan de overkant moeten zijn. 'Daar paste ik voor. Dan zou ik elke morgen vroeg weg moeten met de boot en dan zou ik nooit weten welke boot ik terug zou kunnen nemen. Want als je op bij voorbeeld een kantoor in Schagen met een kapotte wagen te maken hebt. moet je er diezelfde dag voor zorgen dat er vervanging komt.' Hij koos ervoor op Texel te blijven en weer volledig post te gaan bestellen. De Waal en omgeving, de buiten gebieden van De Koog, Eierland (met uitzondering van de Hoofdweg en de Postweg) en de Noordwester plus zijstraten in Den Burg vallen sinds dien bij toerbeurt onder zijn verant woordelijkheid. Overkant Buijsman werkte overigens wel met enige regelmaat aan de overkant. Als in rustige tijden op het eiland postbo des 'over' waren, werden zij elders in Noord-Holland ingezet. 'Zo ben ik nog in Anna Pauwlona, Breezand, Medemblik, IJmuiden en Beverwijk geweest. Veel verschil maakte het met. Je moest het paadje leren ken nen, maar het systeem bleef het zelfde. En de huizen en de gezichten waren anders.' In IJmuiden maakte hij kennis met grote flatgebouwen. 'Daar waren ze flink aan het uitbreiden vanwege de Hoogovens. Voor die flatgebouwen was je soms vijf uur lang aan het voorsorteren, maar de post bezorgen was zo gebeurd met al die brieven bussen die er beneden mooi op een rijtje hingen. Ze hadden daar ook straatnamen van hemellichamen. Dat kende je hier helemaal met.' Een ha chelijk thuisreis op de brommer staat hem nog nauw bij. 'Ik was een week in Medemblik en wilde graag terug naar het eiland. Het sneeuwde, het was koud, waardoor ik onderweg het gas opeens niet meer kon terug keten gewerkt en onder andere op de Canarische Eilanden gezeten. Daar stond altijd wind, fantastisch om te zeilen. Per dag gaf ik zes, zeven, acht uur les. Prachtig, maar heel ver moeiend. Als ik na zo'n dag in m'n appartement kwam, ging ik eerst een half uur in een koud bad zitten. En daarna wilde ik alleen nog maar sla pen.' Een hectisch jaar beleefde Bax in Brazilië. 'Ik had zitten afstrepen: Sydney, San Francisco, Barcelona of Rio de Janeiro. Allemaal steden die me intrigeerden. Ik heb voor Rio ge kozen. Het strandleven was fantas tisch en de sfeer eromheen geweldig. Maar ik ben zes keer verhuisd en ben tien keer met de politie in aanraking geweest. Tien keer! In Nederland heb ik nog nooit iets met de politie te maken gehad. Het komt door de cor ruptie daar. Als ze er zin in hebben, houden ze je aan. Ze vinden altijd wel wat. Een kapot lichtje of zo. Dan krijg je te horen dat je met verder mag en dat je je auto aan de kant van de weg moet laten staan. Uiteindelijk kun je ze met vijftig gulden afkopen, maar dan ben je wel een uur verder. Op een ochtend werd ik wakker met een re volver tegen het hoofd Stond mijn hele appartement vol agenten. Ik schrok me helemaal lam, wist met wat me overkwam. Ik werd naar de badkamer geduwd en moest op m'n knieën zitten, met m'n handen op m'n rug. Toen bleek dat ze op zoek wa ren naar een bende criminelen die in gestolen auto's handelde en die in hetzelfde pand zat. Ik kon ze er van overtuigen dat ik er niks mee te ma ken had. Maar later zat ik bij de eige naar op de bank en toen begonnen ze hem te bedreigen. Ze konden nu nog niks bewijzen, maar ze zouden echt wel wat vinden. Maar.ze zou den hem matsen. Dan namen ze wat spulletjes van hem mee en dan zou hij er nooit meer wat van horen. Die man stemde maar toe. Zagen we la ter de ene agent met de televisie weglopen, eentje met de video, een tje met de fax en weer een ander het kopieerapparaat. Ik keek die eigenaar verbaasd aan Maar hij zei alleen leren om de post in de H-wijk te be zorgen. Je had daar bijvoorbeeld vijf Bakkers wonen, die je echt op volg orde af moest gaan. En je moest ook goed opletten, want de Prins Hendrikpolder was bijvoorbeeld ook draaien Remmend met mijn vi op de grond, ben ik toch goedj boot gekomen. Ik was toen get nog niet getrouwd Buijsman verlaat de post op moment dat het bedrijf wederoir nieuwe naam krijgt. TPG. Voor een geschikt moment om afschi nemen. 'Ik had nog een jaar kunnen gaan, maar dan krijg je met allerlei veranderingen te mai De invoering van de postcodes nieuwe manier van voorsorterer verdwijnen van postkantoren e opkomst van postagentschappa verbouw van het postkantoor Parkstraat in 1977 en de over! naar één keer per dag bezo waren gebeurtenissen die hij alle meemaakte in de loop der jaren de komst van de buitenbussen was ook een verandering, waar je al minder aan de huizen zelf t> te komen. Op die manier moest postbode natuurlijk ook meer bo kunnen doen.' Ondanks alle vera ringen, bleven enkele gewoonte neemt hij als extra service nog post mee bij mensen in de bu gebieden en er blijft ruimte voor praatje met deze of gene. Wat hij na donderdag gaat doen hij nog met direct zeggen. 'Iktj nog steeds als hobby, ik heb een tje achter het zwembad. Ik I mezelf bij met de computer en schijnlijk zullen mijn vrouw en ii meer op pad gaan Een nieuwe pel post wordt uit de wagen geh 'Weet, ik ga nog steeds fluitend mi|n werk. Het is geen slechte i geweest, ik kijk er met een goe: voel op terug.' Jeroen van Ha In Rio de Janeiro ontdekte hij als wereldreiziger het swingende strandleven en werd hij met een revolver tegen het hoofd van zijn bed gelicht door corrupte politie agenten. In Barcelona volgde hij als sportjournalist het wel en wee van voetbaltrainer Louis van Gaal op de voet en schreef hij een boek over de broers Frank en Ronald de Boer. In De Cocksdorp nam hij af gelopen maand catamaranzeil- school De Eilander over. 'Het is een beetje een vreemde carrière. Maar een jeugddroom komt uit', vertelt Maarten Bax. De 42-jarige Maarten Bax is ver knocht aan het water. Als kind be zocht hij zeilkampen in Friesland en eenmaal op het strand voelt hij zich 'veertig procent beter'. Als tiener had hij één droom: een eigen zeilschool bezitten. Hij heeft er lang op moeten wachten. Na de middelbare school volgde hij een studie aan de HALO, de Haagse Academie voor Lichame lijke Opvoeding. Vervolgens besloot hij wat van de wereld te zien en ging hij langdurig op reis. Eenmaal terug in Nederland belandde Bax in de sportjournalistiek. Hij was freelancer voor onder meer Het Parool, het ANP en De Volkskrant en werkte ook voor de Amsterdamse televisiezender AT5, waarvoor hij wekelijks een pro gramma met nieuwtjes over Ajax maakte Een tijd lang zat hij in Barcelona. 'Het was in de periode dat er heel veel Nederlanders speelden. Louis van Gaal volgde ik op de voet. En ik schreef er een biografie over de gebroeders De Boer, onder de titel De Boertjes, Frank en Ronald de Boer, van Grootebroek tot Barcelona. Dat boek heeft de top tien van Bruna gehaald. Daar ben ik best trots op. Er is heel veel werk in gaan zitten. Ik ging op een gegeven moment helemaal op in de familie De Boer. Ik reed in de auto van Frank. Dat was best leuk. Ik leerde ook die andere Nederlanders aardig kennen. Dat is wel gek hoor, als je zo'n beroemdheid als Kluivert tegenkomt en hij steekt z'n hand op en zegt: hé Maarten.' Bax onderbrak geregeld zijn werk om voor korte of langere tijd zeillessen te geven in allerlei zonnige oorden. 'Ik heb een tijd voor een vakantieparken maar: dit is Brazilië.' Afgelopen winter stond Bax voor een dilemma. Want naast de Texelse zeil school van Ruud Verstraaten - die het te druk had met andere activiteiten - kreeg hij er ook één in Spanje te koop aangeboden. 'Een hele moeilijke keuze. Want ik hou van het Mediter rane, maar ook bij Texel had ik een goed gevoel. Ik kende het eiland met echt, had alleen een paar keer aan het Rondje Texel meegedaan. Ik heb een week lang niet geslapen. Het is toch een keuze voor jaren die je maakt. Uiteindelijk heb ik voor Texel gekozen. De reden is dat ik ook bui ten mijn werk wel eens wat meer wilde, de omgeving leren kennen. In een warm land als Spanje kom je daar gewoon niet aan toe. Ik wilde niet weer steeds iedere avond om negen uur in bed liggen.' Zijn eerste ervaringen met Texel be vallen Bax erg goed. Hij prijst het kli maat op het eiland, dat hij ook als lokmiddel in zijn promotiefolder noemt ('20% meer zonuren en 16% minder neerslag dan op het vaste land'). De kleine weggetjes op het eiland noemt hij 'fantastisch' en doen hem op sommige plaatsen aan Zuid- Frankrijk denken. Maar het meest onder de indruk is hij nog wel van de gemoedelijkheid van de Texelaars. 'Ik reed laatst 's avonds laat over het eiland. Ik had groot licht op en toen ik een bocht uitkwam, zag ik dat een fietser mij tegemoet kwam. Oh shit, dacht ik, ik had wel even mogen Donderdag maakt hij zijn laatste rondje als postbode over het ei land. Na 37 jaar en vier maanden neemt Bert Buijsman (61) uit Den Burg afscheid van zijn werk. Hij gaat met de vut. 'Ik ben begonnen met het rondbrengen van zuivel op een melkwagen.' 'Ik heb wel een theorietje, waarom postbodes soms worden aangeval len door een hond', vertelt Buijsman, terwijl hij zijn rondje maakt over het Hogereind in De Waal. 'Als ze jong zijn worden ze vaak gecorrigeerd met een krant, dus daar zijn ze voor beducht En dan kom ik als onbe kende met post in mijn handen, dus iets dat lijkt op een krant, hun terrein oplopen. Dan ben ik een bedreiging voor ze. Maar het is maar een theo rietje hoor. Ik weet niet of het werke lijk zo is.' Al vertellend, stopt hij goedgemutst de post in de brievenbussen. Hij belt aan om een pakketje af te leveren, toont tussen de struiken een verbor gen brievenbus ('moet je net even weten') om vervolgens de volgende lading post uit zijn wagen te gaan halen. 'Het is heerlijk werk', zegt hij. 'En ik doe het elke dag met plezier. Heb het ook altijd met plezier ge daan.' Melkwagen Op 9 februari 1965, ruim 37 jaar ge leden, beleefde de toen 23-jarige tumderszoon van tuindersbedrijf de Volle Molen (waar nu de Middelton is) zijn eerste werkdag als postbode. Het was min of meer een voortzetting van het 'langs de deur gaan', wat hij toen al jaren deed Buijsman: 'Ik ben des tijds begonnen met het rondbrengen van zuivel op de melkwagen. Dat was buffelen op een bakfiets met vier bus sen melk, een kist met eieren en al lerlei melkproducten. Daar ging ik 's morgens mee rond en 's middags hielp ik mijn vader mee op het bednjf.' Op zijn vijftiende werd Buijsman naar bakker Timmer gestuurd, waar hij blikken schoonmaakte, opruimde en bakfietsen laadde Ook ging hij op nieuw langs de deuren, nu met brood. 'Dat heb ik maar twee jaar gedaan. Ik kon er met tegen om veel binnen te werken Daar voelde ik me niet lek ker bij.' Hij stapte over naar groente boer Maas aan de Gravenstraat, in het pand waar nu restaurant Het Vier span is gevestigd, 'Ik ventte met groenten langs de deur. Was ik weer veel buiten' Eind 1964 dreigde daar verandering in te komen. 'Maas, slager Eyk en kruidenier Neijens begonnen een ei gen supermarkt aan de Groene- plaats. Ik voorzag dat er een einde zou komen aan het venten en ik was bang dat ik weer binnen zou moeten werken om bijvoorbeeld vlees uit te benen.' Zijn broer bracht uitkomst. Die had gehoord dat het postkantoor in Den Burg nog iemand zocht om de post rond te brengen. 'In plaats van mijn broer heb ik toen gesolliciteerd. Werd ik opeens ambtenaar bij het Staatsbedrijf der Posterijen. Het was wennen in het begin Bij het venten van groenten, had ik wel vaste rou tes, maar nu moest ik opeens van deur tot deur. In het begin werd ik ingeroosterd met een andere post- besteller, zodat die me wegwijs kon maken.' Postkantoren Buijsman startte in een tijd dat elk dorp nog een eigen postkantoortje had, de post twee keer per dag werd bezorgd, postcodes niet bestonden en veel wegen in het buitengebied nog werden aangeduid met onder meer H-, C-, of O-nummers (afhan kelijk van het naburige dorp). Straat namen bestonden daar officieel wel, maar werden nauwelijks gebruikt.. 'Ik ben jarenlang reserve-besteller in Den Hoorn geweest, maar daar moest je goed de route uit het hoofd hadden postwissels (soort cheques) bij ons waarmee geld kon worden overgemaakt Je had toen soms ook kwitantiedienst Dan inde je rekenin gen voor bedrijven en mensen kon den hun abonnementsgeld voor de tv-gids betalen. Als ze geen geld in huis hadden, konden ze een handte kening zetten en dan werd dat verder bij de bank geregeld. In de buitenwij ken namen we ook post mee bij de mensen. We hadden zelfs postzegels bij ons. In de bijkeukens van boerde rijen lag soms iets van rookwaar klaar als je de post meenam. Ik stopte die sigaren in mijn pet, zodat ze heel blij- dan kon je gaan bezorgen.' In de loop der jaren versleet hij zo'n vijf brom mers. 'Ik reed er twintig-, dertig duizend kilometer op en dan verving ik hem.' Regen deerde hem niet, ver telt hij, teruglopend naar de rode bestelbus om nieuwe post te halen 'Het meeste valt er toch naast en je loopt automatisch wat harder. Bo vendien wordt alleen de bovenste brief op de stapel een beetje nat. de rest blijft droog.' Groepsleider In 1980 volgde Buijsman Gemt Wilner op als voorman van het postkantoor Bert Buijsman op een van zijn laatste rondj nog H-wijk, maar die hoorde weer bij Oudeschild.' Bui|sman was in die lijd 'een lopend postkantoor'. 'Je deed toen veel meer dan nu. Veel mensen hadden nog geen girorekening, dus veel geld zaken werden via de postbode gere geld. Irjde buitenwijken nam je pen sioenen mee voor oudere mensen, ze konden bij de postbode stortingen doen op hun spaarbankboekje en we door De Waal. Donderdag bezorgt hij na ru ven. Thuis rookt ik ze buiten op, want binnen mocht dat met.' Fietsen deed hij niet lang. Al snel kocht hij een brommertje om zijn ron des te maken 'Pakketten deed ik met de bakfiets en met Sinterklaas leen den we vroeger de ladderwagen van de schilder. Het was gigantisch wat er toen allemaal aan pakjes werd ver stuurd. Maar die ladderwagen kon je makkelijk achter je fiets hangen en n 37 jaar voor het laatst de post. in Den Burg. Tien jaar later werd hij groepsleider. 'Moest ik mensen inplannen en het vervoer in de gaten houden. Als er bijvoorbeeld een wa gen kapot ging. moest er wel snel vervanging zijn om de post te bezor gen.' Indirect 'bouwde' hij mee aan de politieke carrières van ex-wethou ders Dirk Terpstra en Peter Bakker, die belden eveneens postbode wa ren. 'Zij moesten regelmatig worden WIE MILIEUBEWUST KI IS ZEKER GOED BEZII Maarten Bax wordt in het seizoen bijgestaan door tien instructeurs. Saskia Luycx geeft al voor het zevende jaar les aan De Eilander. (Foto Joop Rommets)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 6