NIOZ krijgt 3 miljoen
oor klimaatonderzoek
Harde landing goed afgelopen
Cjroen 2warL- Jex els in het harL,
College voelt voor
nieuwbouw boeten
Feest in fraaie historische kledij
Willem en Karin Koorn
bij Hiddink in Zuid-Korea
TEXEJLSE M COURANT
yorme opsteker voor noodlijdend instituut
Texelaars op uitnodiging naar WK
t/m
2002
er de pomp
;-'r~
ietsdriedaagse
Te veel gedronken
TEXELSE^COURANT
clllQL
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887-NR. 11689 VRIJDAG 28 JUNI 2002
rEXELSE^COURANT
schijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Losse nummers 0,85
jlOZ krijgt een subsidie van 3
ien euro van NWO (Neder-
se Organisatie voor Weten-
ppelijk Onderzoek) voor on-
oek naar de invloed van
lanstromingen op het klimaat,
toekenning betekent een
me opsteker voor het Texelse
luut, dat sinds enkele jaren
financiële problemen kent.
loekenning biedt de afdeling
iche Oceanografie de moge-
Bid om de komende vijf tot tien
volop mee te draaien in het in-
Btionale onderzoek op dit ge-
zegt dr. ir. Herman
Brinkhof, hoofd van deze afde-
«kenning van het bedrag is om
rdere redenen bijzonder, aldus
erinkhof. De omvang van het
is tien tot vijftien keer zo hoog
normale' subsidies van NWO.
mdien had het NIOZ veel concur-
m, die allemaal om een bijdrage
len gevraagd uit NWO-Groof,
fsubsidiepot' die eens per twee
wordt geopend. Niet alleen
worden geconcurreerd met
i|kbare onderzoeksinstellingen,
met alle wetenschapsgebieden,
ider dus ook medische en so-
In totaal was voor 54 miljoen
aan aanvragen ingediend. Er
18 miljoen uitgekeerd,
zal worden besteed aan drie
ksprogramma's: in de
if van Mozambique, de Straat
iatola (bij Indonesië) en de
iger Zee (ten oosten van Groen-
Het NIOZ wil er verankerde
[stations installeren, die gege-
moeten opleveren over de tem-
:uur en de stroming en het zout-
He van het zeewater op
billende diepten. Deze stations
snzo'n vijfjaar liggen, zodat de
Hen van een periodieke natuur-
tiijnsel zoals El Nino in de
igreeks vallen. Bij El Nino treden
in de paar jaar op het oog piot-
veranderingen in de tempe
ren stroming van het water op,
Igd door enorme slagregens in
name Zuid-Amerika. De resulta-
noeten meer inzicht geven in de
edvan de oceaan op het klimaat,
lacht moet de basis vormen voor
■peilingen over klimaats-
ideringen.
Unieke projecten
«erken aan dergelijke langdurige
eten is 'uniek voor het NIOZ',
(Tl
P de Krim krijgen ze een duin-
W.
daar dan nog maar een taxi
aldus Ridderinkhof. 'We moeten
straks elk jaar naar die gebieden om
de apparatuur te vervangen. Daar
voor ontbrak tot nu steeds het geld.
We hebben nu genoeg om de ko
mende vijf tot tien jaar tien man vast
personeel te betalen én voor de be
nodigde instrumenten.' Had NWO dit
bedrag niet beschikbaar gesteld, dan
had het NIOZ niet kunnen meedoen
aan deze onderzoeken. Daarin werkt
het samen met het KNMI en het In
stituut voor Maritiem en Atmosferisch
Onderzoek, een onderdeel van de
universiteit van Utrecht.
Ook voor de Nederlandse overheid is
de subsidiëring van het NIOZ een
succes. Nederland werkt samen met
een groot aantal andere landen aan
een mondiaal programma, Clivar
(Climate Variability), waarin onder
zoek wordt gedaan naar veranderin
gen in het klimaat. Van alle deelne
mers wordt verwacht dat ze een
bijdrage leveren aan dit project. De
andere landen vinden het onderzoek
van het Texelse instituut groot ge
noeg om te gelden als de. hele bij
drage van Nederland.
Hoe het onderzoek er in praktijk uit
zal zien, staat nog niet helemaal vast.
Voor het onderzoek bij Groenland,
dat wordt geleid door Hendrik van
Aken, Leo Maas en Hans van Haren,
wordt waarschijnlijk ieder jaar een
eigen expeditie ondernomen. Het
Mozambique Kanaal werd recentelijk
bezocht tijdens de 'rondjes Afrika'
met de Pelagia. Het onderzoek werd
er geleid door Ridderinkhof zelf, die
met venvacht dat het NlOZ-schip bin
nenkort opnieuw Afrika aandoet. 'We
kunnen daar misschien een schip
huren of opstappen op een schip van
andere onderzoekers Bij het onder
zoek in de Indonesische wateren, dat
wordt geleid door Hendrik van Aken.
wordt samengewerkt met Ameri
kaanse wetenschappers, die er een
eigen schip hebben. 'Dat maakt de
logistiek voor ons een stuk minder
duur.'
De Piper Cherokee na de onfortuinlijke landing.
(Foto's Harry de Graaf)
groene kant' van het eiland, de
de VOC-relikwieën en het dorp
Hoorn vormen onderdeel van de
i van de Fietsdriedaagse. Dit
lieve festijn wordt gehouden op
idag 1dinsdag 2 en woensdag
I Deelnemers kunnen tussen
Oen 19.00 uur starten bij hotel
indeboom in Den Burg. Ze heb-
'edere avond opnieuw de keuze
eafstand ze willen rijden: 10,25
5 kilometer. Voorinschrijven is
"dag mogelijk tussen 10.00 en
0 uur. Deelname kost dan 1,60
voor kinderen tot en met 13 jaar
euro voor iedereen die ouder is.
zich 's avonds om 18.00 uur in-
ijft. betaalt respectievelijk 1,80 en
euro. De organisatie is in handen
Toerclub Taxi 312000.
Zaterdag kregen Willem en Karin
Koorn een telefoontje. Guus
Hiddink aan de lijn met de vraag of
ze zin hadden naar het WK voetbal
in Zuid-Korea te komen. Ruim een
dag later werden de Texelaars met
een geblindeerde limousine opge
haald op het vliegveld van Seoul.
De twee zijn al jarenlang goed be
vriend met de succesvolle bonds
coach van het Zuidkoreaanse elftal.
Terwijl zo'n beetje de hele wereld de
afgelopen aandacht had voor
Hiddink, dacht Hiddink zelf aan zijn
Texelse vrienden. Hij zorgde ervoor
dat er vliegtickets voor ze klaar lagen
en hij liet twee toegangskaarten rege
len voor de halve finale waarin Zuid-
Korea tegen Duitsland speelde.
Volgens zoon Martin Koorn hebben
de twee het enorm naar hun zin in de
Zuidkoreaanse hoofdstad. 'Ze verblij
ven in één van de beste hotels van de
stad. Voorzitter Sepp Blatter en an
dere vertegenwoordigers van de Fifa
verblijven er ook. Ze zitten er op de
vijftiende verdieping waar ze een
prachtig uitzicht over de stad heb
ben.' Hiddink, in Zuid-Korea zo'n
beetje heilig verklaard vanwege het
onverwachte succes van zijn elftal,
verblijft ergens anders. Volgens
Koorn hebben de twee wel de tijd
gehad om met Hiddink te praten.
Hoe ze de wedstrijd hebben beleefd,
kon Koorn nog met zeggen. Hij sprak
zijn vader het laatst vóór de halve fi
nale. Hij verwacht dat ze het mach
tig moeten hebben gevonden. 'Als je
de beelden van het stadion op tele
visie zag. Zoiets maak je nooit meer
mee.'
Hiddink en de familie Koorn leerden
elkaar kennen tijdens de Gamma
zaalvoetbaltoernooien waarvan
Willem Koorn in de organisatie zat.
Hiddink was tijdens die toernooien
een graag geziene en trouwe gast
met zijn team Oost-Nederland. De
voormalig bondscoach van het Ne
derlands elftal bezoekt sindsdien re
gelmatig het eiland om even onge
stoord tot rust te komen. Wanneer
het echtpaar Koorn terugkeert uit
Zuid-Korea is nog niet duidelijk. Het
is mogelijk dat ze de troostfinale nog
bekijken. Zuid-Korea strijdt daarin
met Turkije om de derde en vierde
plaats. Martin Koorn: 'Ze hebben een
open ticket.'
De zes inzittenden van het vliegtuig dat gistermiddag een
mislukte noodlanding maakte bij het Burgerdijkje, zijn er on
gedeerd afgekomen. Het toestel werd vrij ernstig bescha
digd. De twee wielen van het landingsgestel braken af en
de flaps van de vleugels werden verbogen.
Voor piloot Daniël Witte (27) en zijn vijf
passagiers braken spannende mo
menten aan toen tijdens een rond
vlucht boven het eiland op een
hoogte van ongeveer 500 meter plot
seling de motor uitviel. Witte: 'Ik heb
geen idee wat de oorzaak was. Ik
voerde de noodprocedures uit die in
zo'n geval zijn voorgeschreven en
probeerde de motor weer aan de
praat te krijgen. Toen dat niet lukte,
zocht ik een stuk terrein uit waar ik
een landing kon maken. De keus viel
op grasland bij het Burgerdijkje. Ter
wijl we zakten, bleef ik proberen de
motor te starten. Op het laatste mo
ment lukte dat. Ik dacht toen een
doorstart te kunnen maken, maar we
zaten al te laag en maakten een harde
landing. Gelukkig liep het goed af
voor ons allemaal; er was alleen ma
teriële schade'.
Als het vliegtuig de wind tegen had
gehad, zou de doorstart misschien
nog net zijn gelukt, maar nu zat het
te laag en werd de rand van de sloot
geraakt waardoor de wielen afbra
ken. Op zijn buik schoof het een paar
honderd meter door en kwam tot stil
stand tussen wallen pas gemaaid
Eén van de afgebroken wielen.
gras op korte afstand van de woning
van Henk J. Bruin. Het land is van het
waterschap en wordt gepacht door
Dirk Roeper van Akenbuurt, die het
daags tevoren en 's morgens had
gemaaid. Brandweer en politie waren
snel ter plaatse maar hoefden niet
reddend of hulpverlenend op te tre
den. Mensen van Tessel Air namen de
Een 54-jarige inwoner uit De Koog is
in de nacht van woensdag op don
derdag op de Laagwaalderweg be
trapt op het rijden onder invloed. Bij
controle blies hij 275 ug/l. Dat is bo
ven de toegestane hoeveelheid van
220 ug/l.
(Foto Jemen van Hattum)
Ook de jongste aanwinsten van Oudeschild waren gistermiddag historisch verkleed.
Gekleed in historische kledij trokken
inwoners van Oudeschild gister
middag in een lange stoet door de De
Ruyterstraat. Ook de jongste aan
winsten van het vierhonderd jaar
oude dorp werden in stijl betrokken
bij het festijn. Sinds woensdagavond
is het feest in Oudeschild.
Woensdagavond begon de viering
van het jubileum met 't Fóóraffie, een
zevenkamp op de kade van de
Zuiderhaven. Gistermiddag om twee
uur werd de viering officieel geopend
met trompetgeschal van Robin en
Marco van Sambeek. De broers
speelden vanaf de omloop van mo
len De Traanroeier. Onder aanvoering
van dorpsomroeper Jaap J. Bakker
trokken de Oudeschilders daarna
door hun dorp. Het gemeentebestuur
liep ook mee in de tocht. Onderweg
hepen de inwoners langs diverse
oude beroepen en ambachten,
's Avonds was er in dorpshuis 't
Skiltje een reünie voor huidige en
oud-bewoners en de VOC-film werd
vertoond. Vandaag en morgen wordt
ook er feest gevierd.
B en w willen de maatregelen om
het aantal schapenboeten op Texel
op peil te houden uitbreiden. Naast
restauratie en eventueel verplaat
sing van bestaande boeten wil men
ook beperkte mogelijkheden bie
den voor de bouw van nieuwe boe
ten, bij voorkeur op plaatsen waar
er vroeger een heeft gestaan.
Momenteel staan op Texel 56
schapenboeten. Het streven is erop
gericht om deze in elk geval te be
houden. Het probleem is dat ondanks
de royale subsidieregeling niet alle
eigenaars daar voor voelen, omdat
de boet door de aard van het gebouw
en de ligging geen praktische bete
kenis heeft. Momenteel verkeren
daarom enkele boeten in vervallen
staat en zullen vroeg of laat instorten.
Er zouden daarom ruimere mogelijk
heden moeten zijn om boeten te ver
plaatsen of om totaal nieuwe boeten
te bouwen.
De discussie over dit onderwerp
kreeg vorig jaar een impuls toen Harry
Bakker uit Den Hoorn vergunning
vroeg voor het verplaatsen van een
schapenboet in De Hemmer naar een
plek schuin tegenover Sint Donatus
aan de Hoornderweg. Omdat de boet
met aan alle criteria voor verplaatsing
voldeed, werd het verzoek van de
hand gewezen. De boet in De
Hemmer moest gewoon blijven
staan, omdat hij bijdraagt aan het
landschap aldaar, maar wel vond het
toenmalige college dat er mogelijkhe
den zouden moeten komen voor de
bouw van een nieuwe boet op de
door Bakker gevraagde locatie bij
Donatus. Bakker was daar niet tevre
den mee. De boet in De Hemmer
staat op een voor hem onpraktische
plaats, zodat hij er weinig voor voelt
om geld en moeite te besteden aan
onderhoud, wat inhoudt dat het ge
bouw op den duur verdwijnt. Als toe
gestaan zou worden de boet te slo
pen en het materiaal te gebruiken
voor nieuwbouw nabij Donatus zou
dat voor hem veel aantrekkelijker zijn.
Nieuwbouw
Wat het college betreft komen er nu
planologische mogelijkheden waar
door Bakker en anderen die een boet
willen verplaatsen hun zjn krijgen en
zal het zelfs mogelijk worden nieuwe
boeten te bouwen, zij het onder
strikte voorwaarden, ook wat het
aantal betreft. Van ambtelijke zijde is
passagiers mee naar het vliegveld
met de bedoeling om samen de
schrik te verwerken. Dit bleek nauwe
lijks nodig. De mensen reageerden
vrij laconiek op het avontuur en wa
ren blij dat ze het konden navertellen.
Daniël Witte heeft niet eerder een
ongeluk in de vliegerij gehad. Sinds
hij op zijn achttiende zijn brevet
haalde, heeft hij veel en regelmatig
gevlogen. De laatste twee jaar in
dienst van Tessel Air.
Het toestel met het kenteken PH-
LMR is een Piper Cherokee, die al
sinds eind jaren zeventig een ver
trouwde verschijning is boven Texel.
Het werd destijds overgenomen van
Gerard Roeper, de vorige eigenaar
van Tessel Air. Het vliegtuig werd
twee jaar geleden totaal gerenoveerd,
waarbij tevens een meer 'stille' pro
peller en uitlaat werden aangebracht.
Het vliegtuig bleef gisteren en van
nacht bewaakt liggen in afwachting
van de luchtvaartpolitie, die vanmor
gen een onderzoek zou instellen
(Advertentie)
Qtra "Zwarbrjixth h bét bart_
Lees verder pagina 5
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van
NEE- sticker
maar wel geïnteresseerd?
Folder verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
(Advertentie)
ISMHICJPi&TW—rv-
Advertenties voor de vakantiekrant
van 12 juli kunnen worden ingeleverd
t/m maandag 1 juli 17.00 uur bij de
advertentiebalie van Langeveld de Rooy,
Spinbaan 6, tel. 362600, fax 314111.