Wiskunde geeft je soms het idee at je achter de dingen kunt kijken' keeleraars trotseren wind en regen evlogen leraar neemt na 35 jaar afscheid van de klas Van Lubek presteert weer vlak voor EK TEXELSE J COURANT Triatlon bijna volgeboekt Voorbereiden op triatlon Qesiaagd fcskeelerlocht bepaalde de achterste het tempo in het peloton. Desondanks werd er flink doorgereden, ondervond de rijdende Gerard Timmerman. maar één keer per jaar op en dat is tijdens de tocht e*elHet citaat is afkomstig enthousiaste rijder uit die zondag met een groepie noten naar Texel was geko men om mee te doen aan de tocht 'Door het hart van Texel.' Hij en 114 anderen die ondanks de slechte weersvoorspelling zondagmorgen de skeelers aantrokken voo. de rit kre gen daar geen spijt van. kracht worden gezet. Het mocht de pret niet deren van vijftig geoefende rijders in het peloton. Tijdens drie flinke ritten deden ze onder begelei ding van ervaren skeeleraars Han Pastoor en Ronald Kramer alle delen van het eiland aan. Van Den Hoorn tot voorbij De Cocksdorp. De tocht door het afwisselende landschap was pre cies de reden waarom veel njders van de overkant naar het eiland waren gekomen. Een aantal had er zelfs een reis vanuit Duitsland voor over. Andere beschouwden het als een mooie vingeroefening voor de te hou den Elfstedentocht. Opmerkelijke prestaties waren er zeker. Zoals de elfjarige deelnemer, die op zijn wiel tjes zestig kilometer volbracht. En van de Texelse Christine Veeger (van de Grensweg), die zich tijdens de pelotonstocht uitstekend manifes teerde. Tegen wind werd met snelhe den van circa 18 kilometer gereden, maar met de wind in de rug werden aanzienlijk hogere snelheden geno teerd. Maar een wedstrijd werd het niet. 'Want de laatste in de groep bepaalt het tempo', aldus Pastoor. Ook de individuele rijders draaiden op een uitgezet parcours dapper hun rondjes. Stilletjes was wel op wat meer deelnemers gehoopt, waardoor ook de 45 vrijwilligers die stonden te posten en andere hand- en spandien sten verrichten wat meer aanspraak hadden gehad Ongelukken deden zich bijna niet voor. 'Een Duitser die onderuit was gegleden met een schaafwond', wist Riet Goeman van de EHBO te vertellen. Zij en andere vrijwilligers konden na afloop bij praten tijdens de barbecue. 's Morgens viel hier en daar een bui, maar 's middags bleef het redelijk droog. Door het natte plaveisel wa ren sommige stukken weg weliswaar wat glibberig en moest' er op be paalde stukken tegen wind flink bloedbank OSWUiéJ) Ingrid van Lubek lijkt vlak voor het Europees kampioenschap triatlon in Hongarije steeds beter in haar oude doen te komen. Zaterdag pakte ze de derde plaats bij een internationale wedstrijd in Holten. Ze hield een goed gevoel over aan de wedstrijd. Van Lubek sleepte geruime tijd met een blessure, waardoor ze nog maar kort geleden haar rentree kon maken. Niettemin veroverde ze meteen de Nederlandse titel bij de open natio nale kampioenschappen. In Holten begon ze aanvankelijk rustig aan bij het zwemmen. Tijdens het fietsen kwam ze echter al snel in de kop te recht. Met zes anderen vormde ze een kopgroep waar later nog drie deelneemsters bij aanhaakten. Bij het hardlopen lag ze ook vooraan. 'Ik wilde eigenlijk nog met diep gaan, maar het ging allemaal gemakkelijk. Ik ben daarom door blijven lopen, omdat ik op de derde plek lag. In de sprint verloor ik uiteindelijk de strijd om de tweede plaats.' Een goed ge voel resteerde en ze had weinig last gehad van de blessure aan de hamstrings. Vrijdag wacht het EK in Hongarije. Dan wil Van Lubek voluit gaan. In het najaar wacht het wereld kampioenschap. Voorwaarde voor deelname is dat zij bij de beste vijftig op de wereldranglijst staat. Van Lubek: 'Voor Holten stond ik op de 49ste plaats. En op het EK zijn ook punten te verdienen.' Of ze ook mee doet aan de Texelse kwarttriatlon die zaterdag 13 juli wordt gehouden, is nog even de vraag. Van Lubek. 'Ik ben het wel van plan, maar het is nog afhankelijk van hoe ik me dan voel en hoe het met de hamstrings is.' Het EK in Hongarije wordt live uitgezonden op EuroSport (vanaf 18.00 uur). kende het twee minuten geen les. leder kind heeft de macht om de stilte te doorbreken, maar niemand doet het.' Betrokkenheid Uit gesprekken met leerlingen en oud-leerlingen komt zijn grote betrok kenheid steeds weer naar voren. Er was en is Vlaming met gauw iets te veel als het er om gaat anderen te helpen. Zo herinnert Frits Veltkamp zich nog dat dertig jaar geleden (laming, zestig jaar geleden geboren en opgegroeid op loerderij onder de rook van Oosterend, had het ideaal et als zijn vader boer te worden. Koeien melken, de e van de landerijen om je heen en de geur van vers Door bemoeienis van de 'bovenmeester' werd hij de school ingepraat, verhuisde hij na twee jaar met een dje mee naar de HBS en kreeg hij zoveel aardigheid in jnde dat hij 'boer van de geest' werd. 'Ik houd van kin- i', zegt hij, 'maar niet op een zoetsappige manier.' og druk aan het opruimen, 'De proefwerken zijn achter de rug eb het zo ontzettend druk ge- j laatste weken. Ik heb nog |d gehad om alles te sorteren, pet nu maar eens gebeuren,' schuldigt hij zich lachend. 'Wil of koffie? Ja. het kan raar lo- wilde beslist boer worden r. Die ruimte op het land, de >n als de koeien voor het eerst ip stal staan, die frisheid van In nu ben ik tóch boer gewor- ijn vak en het mijne hebben lereenkomsten. De boer zaait es. ziet het opkomen, moet I wieden en alles onderhou- 0 ben ik ook bezig. Ik zaai in st van de kinderen, moet uit en verbeteren en soms zie ik el moois opkomen. Het kwam kdoor meester Bolt, de hoofd wijzer van de lagere school in end. Hij vond het zonde dat ik 1 landbouwschool zou gaan en er bij mijn ouders over praten raar iets verder moest. Wel, via kon je natuurlijk hogerop en elijk naar Wagenmgen, dus. twee jaar op de ULO zat, ging nend Piet Verberne naar de besloot ik mee te gaan. Ik liet pport aan Van der Eyk, de rec- n. Moet je je voorstellen, twee «oordat het nieuwe schooljaar Zo ging dat in die tijd. Het was ik mocht komen. Maar ik Dg dat ik die eerste schooldag en Burg fietste en dacht: wat doen? Bij de ULO het plein nof toch bij de HBS?' =rd de HBS en ik bleek goed «acte vakken: schei-, wis- en unde. Ik vond het ook erg leuk er in doorgegaan aan de uni- I in Amsterdam Ik heb me eneneenhalf jaar in de exacte tórdiept De scheikunde heb nekwart jaar vervangen door kunde, dat leek me ook wel ant En dan kwantummecha- j2onder boeiend. Het idee dat laterie kunt opvatten als een n onzichtbare golfEr is meer iet. We leven, zoals de geleer- u veronderstellen, in een nsionale ruimte. Wiskunde is oflijk interessant. Het brengt je ten die je anders niet zou krij- je hebt soms het idee dat je de dingen kunt kijken en er izinmge dingen over kunt zeg de wiskunde bestaan bijvoor- «erschillende soorten onein- I. Dat verhaal staat niet in de e schoolboeken, maar ik vind lom dat aan mijn leerlingen uit en. Er zijn altijd leerlingen die het met zien, maar er zijn er ook die het wél zien en dat is aardig. Ik houd ervan om de stof te herhalen, nieuwe voorbeelden te bedenken en het voortdurend uit te leggen. Leerlingen moeten aan de gang, ermee aan het werk blijven Inzicht komt vanzelf wel. Er zijn leerlingen geweest die er wer kelijk geen bal van snapten en die door veel te oefenen toch een vol doende haalden. Maar op de pakweg vijfentwintig leerlingen zijn er meestal maar twee of drie die het echt begrij pen.' Geen woorden... 'Wiskunde bestaat uit denkbeelden en symbolen en is eigenlijk niet ge maakt om er iets aan te hebben. Het rare is dat het dan toch nog toepas singen heeft. Het lijkt wel alsof de Schepper zich aan wiskundige regels heeft gehouden om het universum in elkaar te zetten. Ik heb het er in de klas wel eens over. Er zijn twee op vattingen: één dat alles bij toeval is ontstaan, en twee dat alles bewust gemaakt is zoals het gemaakt is. Ik denk met dat wij hier nog zouden zit ten als het maar lukraak ontstaan was. Ik denk dat er een Schepper is die boven de materie staat en dat tijd en ruimte beide zijn gemaakt. Ik ben een gelovig mens Dat wil ik zeker in het interview hebben, dat is belang rijk voor mij en zegt wie ik ben. Maar ik houd niet van een zoetsappig ge loof. Einstein heeft eens gezegd: "Vraag niet naar wat iemand gelooft, maar kijk naar zijn daden en je ziet zijn geloof." Waarom is Jezus de Mes sias? Niet omdat hij wonderen deed, maar omdat hij van mensen hield. Wat is geloof? Formules onderschrij ven? Toon mij uw werken! Het gaat om wat je dóet. Ik was tot voor kort lid van de hervormde kerk hier in Den Burg. De laatste vier jaar was ik zelfs ouderling, maar in september werd via de kerk de Vredeskrant verspreid. Ik was daar erg op tegen, omdat het Palestijnse vraagstuk er eenzijdig in belicht werd. Er kwamen alleen Palestijnen aan het woord. Door de zaak eenzijdig voor te lichten, geef je naar mijn mening valse voorlichting. Dat is gevaarlijk en daarvoor wil ik niet verantwoordelijk zijn. Dat is nu een maal een aspect van mijn persoon. We hebben in de dertiger jaren in Duitsland kunnen zien waar eenzij dige voorlichting toe kan leiden. Tot de uitroeiing van het Joodse volk. Ik ben pro-lsraël, dat zeg ik er direct bij, maar dat wil nog niet zeggen dat ik alles maar goed van ze vind. Ik vind wel dat je altijd beide kanten aan het woord moet laten om een goed beeld te krijgen en om werkelijk te werken aan vrede. Toen de kerkenraad de krant toch verspreidde, heb ik mijn conclusies getrokken en heb me la ten uitschrijven. Dat was een hele stap, ik ben tenslotte zestig jaar lid geweest.' Sporen Zestig jaar lid van de kerk, vijfendertig jaar voor de klas. We spreken over hele lappen van tijd. Tijd die sporen heeft achtergelaten in zijn leven en tijd waarin hijzelf zijn sporen heeft nagelaten in het leven van anderen. Heeft hij al die jaren met plezier voor de klas gestaan? 'Ja, meestal wel. Ik heb toen ik met de studie begon al tijd geweten dat ik leraar wilde wor den. Maar het is geen gemakkelijk vak. Je moet ervan houden, een soort vakidioot zijn. En je moet van kinde ren houden. Dat doe ik, maar niet op een zoetsappige manier. Kinderen moeten ook weten waar ze staan en wat er van ze verlangd wordt. Mijn eerste jaar voor de klas was in Den Haag, als invaller voor een leraar die studieverlof had. Geen gemakkelijk jaar. Ik dacht: als het zó moet, kap ik er mee. De inspecteur van onderwijs gaf me de raad bij een nieuwe start alles te vergeten, Hij zer "Het gaat in het onderwijs maar om één ding: dat je de baas bent. De enige orde die je kunt handhaven is de orde die voort vloeit uit het werk dat je doet. Bij wis kunde niet kletsen, maar bezig zijn met waar je mee bezig bent. Bij taal dompel je leerlingen voortdurend in een taalbad, enzovoort." Kort daarna, tijdens een familie bezoek op Texel, ging ik even aan bij Van der Eyk, mijn vroegere school hoofd, die zelf ook wiskundeleraar was. "Er is hier een vacature Jan, zou je daar met op willen solliciteren?" Nou had ik net een baan toegezegd gekregen in Leiden en ik zou maan dags het contract ondertekenen, dat lag dus toch een beetje moeilijk. "Nou. zegt-ie, als jij solliciteert, zorg ik dat je wordt benoemd.' En zo kwam ik weer op Texel terecht', zegt hij verontschuldigend lachend. 'In het begin, ik kreeg vijf en zes atheneum, had ik te weinig uren om alle stof er in te proppen die de leerlingen af moesten hebben voor het examen. Het was gewoon te gek. Ik ben toen begonnen om aan het begin van ie der lesuur twee minuten stilte in te voeren. Wil een kind goed kunnen nadenken, dan moet het eerst tot rust komen. Denk aan Gandhi. Bij belang rijke beslissingen ging hij eerst een paar dagen vasten en mediteren. Het werkt. Bovendien smeed je zo ook losse kinderen tot een groep. De sfeer in de klas moet goed zijn, om dat kennis overdragen alleen moge lijk is als er sprake is van een vertrou wensrelatie.' Was het geen hele toer om een binnendringende lawaaierige horde tot twee minuten absolute stilte te bewegen? 'Dat viel erg mee. In het begin werd er wel een lacherig over gedaan, maar al gauw wenden ze eraan. Bij Vlaming moet je gewoon even stil zijn. En in elk geval bete- lijke leraren over wat wel en wat met kan. 'Hij is heel redelijk, trekt niemand voor en zal als hijzelf een fout maakt dit ook ruiterlijk toegeven en hem verbeteren en niet zeggen pech ge had. zoals sommige anderen wel doen. Als je het niet snapt, legt hij het drie, vier, vijf keer uit, net zolang tot je het doorhebt. Haal je dan een ze ven, dan zegt hij voor de klas. moe ten jullie eens even horen hoe goed ze dat gedaan heeft! En hij gaat door tot de laatste schooldag, tot het boek uit is.' Haar zus Sara. 'Hij is de enige die onze klas stil kan krijgen. Wij zijn écht vreselijk, brullen en schreeuwen, maar als hij zo streng kijkt, helpt dat wel. Laatst bij de alarmtest hadden we afgesproken met zijn allen de klas uit te rennen om te ki|ken wat hij zou doen Nou, hij reageerde helemaal met, dus er was niks aan 'Snel', 'snel', 'snel', is het trefwoord dat door iedereen in de mond geno- zwakke leerlingen die voor hun eind examen zaten, in de paasvakantie iedere dag een paar uur extra les kre gen. 'Dat vond ik toch wel heel bij zonder en voor mij niet verkeerd. Hij had het in zi|n vakantie niet hoeven doen. Aan de andere kant zijn er ook steeds geluiden geweest van ouders die protesteerden tegen de veelei sende aanpak van Vlaming. Kinderen uit de MAVO-klassen konden zijn tempo vaak met bijhouden en dat is geloof ik wel zo gebleven. Mijn twee zoons hebben het in de onderbouw moeilijk gehad bij wiskunde Zijn manier van werken was gewoon te hoog gegrepen. Maar ik vind het een bijzonder mens en voor mij was hij een leuke leraar.' Ava Louise Trap vindt hem één van de meest duide- men wordt. 'Maar,' zegt Karin Bas 'hij wil wel alles uitleggen, al vind ik zijn lessen saai. Ik houd met van wis kunde. Wat ik wel leuk vind zijn de spreuken en raadseltjes die hij onder aan zijn oefenstencils zet.' Als je een keertje geen zin in les hebt, moet je een vraag over wiskundetheorieën stellen. Daar kan hij een heel lesuur mee vullen', onthult Sietze Vermeulen zijn ontduikingsstrategie. Vlaming heeft de gewoonte zijn klas een paar maal per jaar uit te nodigen voor een gezellige avond. Hetzij bij hem thuis - alle meubilair de kamer uit en kussens op de grond -, hetzij in De Schakel. Iedere leerling neemt wat te eten mee, maar mag niet eten van wat hij zelf gekookt heeft. Dat is de regel. Na de gezamenlijke maal- DINSDAG 2 JULI 2002 tijd wordt er Mens-erger-je-niet ge speeld, gesjoeld, Vier-op-een-rijof een ander spel dat door de leerlingen wordt meegenomen Warme choco lade melk en speculaas zijn traditio neel de traktaties. De avonden zijn zeer gewild, de kamer soms propvol. Eenmaal werd een meisje onwel en werd ze naar de dokter gebracht, die constateerde dat zuurstofgebrek hieraan debet was. Martin Birkenhager, een gepensio neerd wiskundige, heeft naar eigen zeggen in zijn werk als begeleider van lerarenopleidingen honderden wiskundeleraren aan zich voorbij zien trekken. Over Vlaming zegt hij: 'Hij is verreweg de beste wiskundeleraar die ik ooit heb ontmoet. En ik heb er heel wat gezien Hij geeft de leerling eindeloos kansen en houdt de moed erin. Mijn dochter heeft bij hem in de klas gezeten. Hij heeft zijn eigen me thodes en leert de kinderen ook din gen die niet in de boekjes staan. Hij steekt met kop en schouders boven de gemiddelde wiskundeleraar uit.' Wat is nou zijn geheim om het vol te houden iets honderd keer opnieuw geduldig uit te leggen? Vlaming 'In de wiskunde heb je veel structuren Ik zet ze allemaal op transparanten en als een leerling dan bij me komt, hoef ik alleen maar het velletje op de overheadprojector te leggen en de situatie is direct voor gebruik gereed. Als ik alles iedere keer zou moeten uitschrijven, zou ik er ook de pest in krijgen en zeggen: laat maar zitten. Dat moet je dus anders aanpakken.' Water bij de wijn Vlaming blijkt in meerdere opzichten een andere aanpak te hebben dan gemiddeld. Hij staat voor zijn overtui ging en zal zich als hij van zijn gelijk overtuigd is niet snel tot andere ge dachten laten brengen. Water bij de wijn is er niet bij en dat roep wel eens conflicten op. Wat anderen misschien buitensporig of overdreven conse quent noemen, wordt door hem ge zien als de enige manier om vóór te leven wat hij gelooft. Een verschil van mening met de schoolleiding was voor hem zo onoverkomelijk dat hij besloot zich aan het einde van dit schooljaar uit het onderwijs terug te trekken. 'Zijn ontslagname wordt door ons zeer betreurd.' vertelt rec tor Henk de Vries. 'Het doet zeer om hem te laten gaan. Soms is rector zijn een rotbaan. Ik heb wel geprobeerd hem op andere gedachten te bren gen. Financieel sta je er ook beter voor als je volgend jaar pas gaat, voerde ik aan. Maar Jan, die nogal gek is met zijn volkstuintje, illus treerde zijn besluit met een verhaal over een vogel die hij vorige week verstrikt in een net had aangetroffen. Het was nogal een werk geweest het beestje te bevrijden, maar toen het eindelijk gelukt was, nam hij het beest in zijn handen en liet het vrij, de lucht in. Twee veertjes bleven achter in zijn geopende handen Ik denk dat dit verhaal het best zijn levensinstelling weergeeft Om werkelijk vrij te zijn, moet je soms iets achterlaten.' 'Mijn vader is een man met pnnci- pes,' zegt dochter Judith. 'Hij kan geen onrecht zien. Hij is heel bevlo gen als het gaat om dingen waar hij het belang van inziet en is daarin met gemakkelijk, al is hij de laatste jaren wel wat milder geworden. Hij zal al les geven voor iemand die het moei lijker heeft dan hij en gaat daarin heel ver. Hij ontzegt zichzelf heel veel maar hij verwacht dat ook van een ander en daar gaat hij naar mijn mening de grens soms over. Hij leeft echt vol gens het principe: je kunt in deze wereld niet rijk zijn en verander de wereld, begin bij jezelf. Ik denk dat hij daarmee mensen wel eens van zich wegjaagt en dat vind ik heel jammer. Ik hou veel van mijn vader.' Moderne fratsen Vlaming is nooit aan die 'moderne fratsen' begonnen om zich bij de voornaam te laten noemen en iaat zich consequent aanspreken met meneer 'Om de verhoudingen zuiver te houden', zegt hij zelf. Slechts één van zijn leerlingen kreeg het privilege hem met 'Jan' aan te spreken, maar wel pas na zijn afstuderen. André Ran, thans hooglèraar in de wiskunde aan de Vrije Universiteit van Amster dam: Dat was wel even wennen ja, want voor mij was hij toch meneer Vlaming. Ik heb zes jaar met ontzet tend veel plezier les van hem gehad en bij mijn eerste jaar op de VU over kwam het me regelmatig dat ik dacht: hé dat heb ik bij Vlaming al geleerd. Hij is een voorbeeld van zeer dege lijk leraarschap en wist ook minder begaafde leerlingen bij de les te hou den. Hij wist heel moeilijke matene op een bnljante manier voor het voetlicht te brengen. Hij had hart voor zijn vak als leraar én voor de wiskunde. Ik ga nog vaak even bij hem langs voor een bak koffie. Het is een heel plezierig mens. Ik denk dat het hoge percen tage ex-Texelaars dat op één of an dere wijze in de exacte wetenschap pen terecht is gekomen voor een groot deel op de rekening van Jan geschreven mag worden.' Collega Frits Steenbruggen: 'Hij is een prima collega, iemand met hart voor de zaak. Hij staat voor zijn ide alen en houdt er eigen ideeën op na. Hij is gek op trainen, denk aan zijn beroemde stencils. We hebben ge zien dat dat resultaat oplevert. Hier en daar hebben we wel een en ander van hem overgenomen, maar hij gaat daar wat verder in dan anderen.' Ook Jaap Dros, die zelf als leerling bij Vla ming in de klas heeft gezeten, memo reert de stencils en noemt hem een heel prettige collega. 'Ik ga veel met hem in debat tijdens de pauzes en we zijn het nooit met elkaar eens. We zoeken uiteraard de tegenstelling. Als hij links zegt, zeg ik rechts en daar houden we vurige betogen over. We praten over de meest uiteenlopende onderwerpen over politiek, het be lang van wiskunde, schoonheid, Is raël, maar nooit over school. We hou den écht koffiepauze. Een voorbeeld: Jan zag ongekende mogelijkheden voor de pc. Ik zeg: Jan. maar zo'n ding heeft toch helemaal geen ge voel? Nou dan bouwen we er toch een pijncentrum in, zegt-ie dan. Hij is ook nogal gek van zijn tuintje. We zijn allebei biologisch ingesteld, dus daar kunnen we hele verhalen over hou den. Hij roemt zijn rabarber en is trots op de appelmoes van zijn eigen goudrenetten. Ik op de mijne en af en toe wisselen we tuinproducten uit en keuren eikaars waren. Ik snap alleen met dat hij niet kan schaken. Hij heeft er werkelijk geen kaas van gegeten, terwijl het spel toch ook via wiskun dige motieven gaat. Daar had hij wat langer op moeten studeren.' Tekst en foto Come Timmer Inmiddels hebben zich meer dan honderd deelnemers gemeld voor de negentiende Texel Triatlon, die op 13 juli wordt gehouden. Om aan de toe nemende belangstelling tegemoet te komen, heeft de organisatie het maxi mum aantal deelnemers verhoogd tot 115. Daarnaast worden vijftien Texelse trio's in de gelegenheid ge steld mee te doen. Omdat de toeloop vooral de laatste veertien dagen al tijd groot is, wordt verwacht al deze week 'nee' te moeten verkopen. Wel zijn er nog enkele startnummer voor trio's vrij. Startnummers voor trio's die aan het eind van deze wek nog vrij zijn, worden uitgegeven aan trio's van de overkant. Hiervoor is al een wacht lijst. Opvallend is het aantal dames dat dit jaar aan de start verschijnt, 28 van de 100. Zowel startnummer 1 als startnummer 100 wordt door een dame gedragen. Ook onder de elf Texelse deelnemers bevinden zich drie dames. De deelname van Ingnd van Lubek hangt af van het verloop van haar deelname een het Europese kampioenschap op 6 juli. Om organisatorische redenen wordt de Texelse triatlon een kleinschalige recreatieve triatlon, bestaande uit één kilometer zwemmen bij Dijkmans huizen, veertig kilometer fietsen van Oudeschild naar De Cocksdorp v.v. en tien kilometer hardlopen in en rond Oudeschild. Ter voorbereiding op de kwarttriatlon op 13 juli doken vijf leden van de triatlonafdeling van de Wielervereni ging Texel zondag om 12.00 uur in het nog koude zeewater bij Dijkmans huizen voor een achtste triatlon. Het voor deze gelegenheid gevormde duo Natascha van der Vis en Jordy Vinke eindigde als eerste in 1 uur een 11 seconden. Willem van Tatenhove werd tweede in 1.06.58; derde werd Piet Kingma (1.07.08). Kingma was met 5.42 ook de snelste zwemmer De snelste fietser was Jordy Vinke met 22.34. Menno Goënga liep de vijf kilometer in 18.42. Pieter de Ridder (23) uit Midden- Eierland is aan het Van Hall Instituut in Leeuwarden afgestudeerd in de landbouw De Ridder is werkzaam bij Gewasbeschermmgsbedrijf Van Gent Van der Meer in Breezand. Bij het Nederlands Instituut voor Markering (NIMA) slaagde Peter de Haas voor het examen NIMA-A, op leiding gevolgd via het ISBW De Haas werkt op de afdeling marketing and sales van RAVO in Alkmaar, pro ducent van straatveegmachines en kolkenzuigers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 7