Eierlandse autocrossbaan met ArenA-effect 7 'Meneer Bakker kan CD's wel thuislaten' 'Overkantse coureurs zijn stinkend jaloers' mmÊm Tijdperk oude Teso-schepen op Malta voorbij ^1ÉÉ I I 7 •TEXELSE COURANT' Hoge scores in dressuur ieuw vliegtuig weefvliegclub Krimstrandloop met zwaar strand Puntjes op i visie 2020 Concours Hippique Kampioenschap jeu de boules Veel vrouwen én Ingrid van Lubek in Texelse triatlon VRIJDAG 12 JULI 2002 l,0n jaar wordt erover gespro- de verhuizing van de auto- s van Oosterend naar het I-terrein aan de Hoofdweg in and. Na veel gesteggel over de unning, gestoei met het ont- en maandenlang spitwerk, eft het nieuwe circuit zondag li de vuurdoop. Toeschouwers ien vanaf een hoge en veilige iet strijdperk in de arena vol- Aan de start verschijnen 120 eurs. Het spektakel begint om j met een verrassende lingsact. leze week een kijkje nam bij het ion' dat optorent uit het mdse polderlandschap kan nau- is geloven dat autocrossers het edaal van hun ronkende bolides olgende week tot de bodem in- len. De verlaten dijk rond het t staat vol met gele en paars- snde planten, een erfenis van iouwer Joost de Wit, wiens klei- is gebruikt als bodem voor het lurs en voor het afwerken van de iet rijk bloeiende mengsel over erf het ingezaaide gras. Want de aarin kraanmachinisten Ronald ist en Nico Roeper 11.000 ku- meter grond hebben verwerkt, jmaar net klaar. Wie erbovenop heeft een magistraal uitzicht, het ArenA-effect. Overkanters ier zijn wezen kijken, zijn stin- laloers', glundert Jan Nico van toeg, wedstrijdleider en voorzit- an de Motor Automobiel en Ifietsclub (MAB), die na zo'n 35 hebben gecrost aan de Gente- le oversteek naar Eierland heeft akt. 'Coureurs branden van rsgierigheid. Elke avond komen een stuk of vier kijken. We krij- ot nu toe alleen maar positieve es. De baan is met 375 meter orter dan de 400-meterbaan bij irend Ook de vorm wijkt af. Elke is anders. Het is niet van: zet luur in één stand en we komen >nd. Ander verschil is dat er op jt kortere rechte stukken meer [werk nodig is. Het zal meer op manskunst aankomen. Het zou kunnen dat jongens met wat ervaring hier beter uit de voe- unnen.' Net als bij Strend kun- er overheen schieten. Gelukkig is dat nooit gebeurd.' Tussen de baan en de binnenring is een diepe greppel ge graven, zodat ook de baan commissarissen veilig staan. Om de veiligheid te verhogen worden vol gend jaar langs de baan stoplichten geplaatst, die gaan branden als zich een 'rooie vlagsituatie' voordoet 'De oude stoplichten van Akenbuurt lig gen hier al, maar we hebben nog geen tijd gehad om ze te installeren.' De start en de finish gebeuren vol gens traditie met de vlag, die wordt gehanteerd door Ruud Daalder. 'Het voordeel van deze vaste locatie is dat we niets meer hoeven op te bouwen, geen parkeerterreinen af zetten. En we hebben nu één ingang, mee. 'ledereen staat te popelen om hier te crossen. Het merendeel rijdt alleen op het eiland, die willen we zo lang mogelijk laten crossen.' De meeste deelnemers rijden in de Rodeoklasse, afgedankte personen wagens die van een veiligheids- constructie zijn voorzien en die - als het meezit - eén jaar meegaan. Dan is er de viercilindervrijeklasse, ge wone auto's die zijn verstevigd en opgevoerd. Er rijden een kleine twin tig auto's in deze klasse. In de For mule 1 strijden de zogeheten stockcars, waarvan er circa 25 mee doen. Westerlaken: 'Het zijn drie hele andere type coureurs. Een Rodeorij- der maakt weinig kosten, een dag dolle pret en na afloop de auto in de container. Deze coureurs gaan een pittige confrontatie op de baan niet uit de weg. Anders is dat in de vier- cilindervrijeklasse. Deze jongens hebben doorgaans flink geïnvesteerd Nog ruim een week en dan kan de autocross van start. MAB-voorzitter Jan Nico van der Ploeg (midden) en kraanmachinist en crosser Ronald Uitgeest rechtszijn er klaar voor. Op de achtergrond de nieuwe crossbaan Ljnks autocrosser Jan-Jacob Keyser. UI nen coureurs in Eierland het randje van de sloot opzoeken, of een duik nemen. 'Rond de baan ligt een flinke sloot, met echt water erin. Als je al leen een betonnen rand zou hebben, zouden ze daar, met een sliert von ken achter zich aan, tegenaan kun nen leunen. Dit is veel leuker.' Grip In februari ging de bak van de graaf machine voor het eerst in het zand van de 4,5 hectare die de MAB vijf jaar eerder had aangekocht. Het weer zat niet altijd mee, maar uiteindelijk verliep het volgens plan. Eerst schraapten Roeper en Uitgeest de bovenste laag van de binnenbaan. want op het Eierlandse 'klapzand' hebben de crosswagens geen grip. Het zand vormde de kern van de dijk, waarover een dikke laag klei werd iets omhoog zullen gaan. Maar als het regent, zal het iets gladder zijn. Ze ker weten doen we het niet, want er is nog met proef gereden. Het ligt er aangebracht. Ook de crossbaan werd afgedekt met klei. Van der Ploeg: 'De baan is wat steviger en vaster dan aan de Genteweg. waar door de snelheden waarschijnlijk wel allemaal net goed bij en we wilden de zaak met verruïneren. Danny Westerlaken. de rechterhand van Van der Ploeg: 'Nico en Ronald hebben het precies gemaakt zoals wij (Foto Cerord Timmorman) het in gedachten hadden, eigenlijk nog mooier. Ronald is natuurlijk zelf crosser en die heeft goed met ons meegedacht. We hebben een beetje gekeken naar Sint Maarten, maar dit is een volledig eigen ontwerp.' Veiligheid Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid van de rijders, het publiek en de vrijwilligers Het publiek staat 2,5 meter boven de baan, de dijk is aan de binnenkant voorzien van een stevige betonnen rand. Westerlaken. 'Een hele vooruitgang. Het stukje langs de sloot aan de Genteweg was met het meest veilige eind. Als er een auto in de sloot lag, kon een tweede vanaf de Hoofdweg. Een hele luxe, want in de oude situatie hadden we drie ingangen. Overal moesten men sen staan. Op het parkeerveld is plaats voor 750 mensen en dat is meer dan het gemiddelde van het aantal dat de laatste jaren in Ooster end kwam. Daar kwamen veel men sen op de fiets. Nu zitten we voor het gevoel wat verder weg. Misschien dat ze hier wat meer met de auto komen. Lag het rennerskwartier in de oude situatie buiten het gezichtsveld van het publiek, nu staan de bezoekers bijna bovenop de pits. Ze mogen er ook een kijkje nemen. 'Dat kan elders ook. Hier doen we dat bij wijze van proef. Texelaars zijn toch effe aars dan andere Nederlanders. Ons kent ons, een praatje, je kent dat wel. Gaat het met, dan is het gelijk af. Als het wel lukt, dan is het mooi. Het publiek maakt de cross toch bewuster mee. Op de dijk kunnen mensen in rijen achter elkaar zitten en toch alles per fect zien. Er is alle ruimte om een klapstoel mee te nemen.' Aan de start verschijnen 120 cou reurs. 'Als je dat vergelijkt met het aantal bewoners van Texel is dat veel. Crossen leeft hier enorm Aan de eerste cross doen alleen Texelaars in hun wagens. Ze doen soms niet veel onder voor de Formule 1tien duizenden guldens dus. Gigantische investeringen in opgevoerde motoren en versnellingsbakken.' Nieuw op de baan is dat er aan de binnenzijde sponsorborden zijn ge plaatst. 'We hebben voor de aanleg van de baan flink geld moeten lenen en dat moet toch een keer terug. Hiervoor hebben we ook 180 aande len uitgegeven, wat er in feite op neer komt dat het geld wordt voor geschoten. Via loting worden de aan deelhouders in de loop der jaren te rugbetaald.' De eerste autocross aan de Hoofd weg kent een bijzondere opening. Welke dat is, houdt de MAB nog even voor zich. 'Het moet een verrassing blijven, maar als ik toeschouwer zou zijn, zorgde ik er wel voor om 12.00 uur op de dijk te staan.' Speciaal voor de gelegenheid is oud-presentator Martin Trap, 'alias Heintje Davids', van stal gehaald. Samen met vaste speaker Marco van Sambeek praat hij de middag aan elkaar vast. Westerlaken: 'Met dat duo kan me neer Bakker kan zijn CD'tjes wel thuislaten.' sielse amazones Marjolijn Lonneke Kikkert en Ellen zijn zondag bij de districts rijden in Hippolytushoef oen in hun klasse geworden, lijn Smidt behaalde met haar ly Jamorkus het kampioen- linde Z2-dressuur, Lonneke it eindigde met haar D-pony rop een eerste plaats in de essuur. Ellen Blom werd met E-pony Okona kampioen bij ■-springen. wedstrijden in Hippolytushoef i twee dressuurproeven en springparcoursen gereden. ^|t stak met kop en schouders haar concurrenten uit, wat Ine winstpunten, twee eerste en de kampioenstitel ople- Ook Ellen Blom gooide hoge al ondervond zij bij het eerste irs goede tegenstand van de e Kim van der Vliet met Nikita. at zij een balk liet vallen, ging 'naar Ellen Blom, die twee fout- itten reed. Een uitstekende lie, gezien het feit dat zij nog icht maanden met Okona rijdt. Dit is haar eerste kampioenschap. De kampioenen van deze districts wedstrijden gaan, met uitzondering van de klassen B-springen, B- en L1 - dressuur, naar de^pro.vinciale kam pioenschappen, waar startbewijzen vallen te verdienen voorde nationale kampioenschappen. Bij de paarden- ruiters hebben de volgende amazo nes zich geplaatst voor de provinciale kampioenschappen: Annemarie van der Linde met Pride Silvano Texel (L2- dressuur); Gea de Ridder met Nando (M2); Marleen Bakker met Nobility Z (Z1); Annemarie van der Linde met Pride Silvano Texel (L2). Uitslagen: L2-dressuur. 1Kim van der Vliet met Nikita. 160 punten; 2. Annemarie van der Linde met Pride Silvano Texel. 164; 6 Annemane van der Linde met Pride Silvano Texel, 163; winstpunt voor Ellen Blom met Okona. 159 M1-dressuur winstpunt voor Marian van der Geest met Pro- mis. 159. M2-dressuur- 4 Gea de Ridder met Nando. 154 Z1-dressuur. 1. Lonneke Kikkert met Halvar. 196; 1. Lonneke Kikkert met Hal var, 182 (nu Z2); 3. Charlotte Boeyen met Lianas. 190; winstpunt voor Marleen Bakker met Nobility Z. 186 Z2-dressuur 1 Marjolijn Smidt met Jamorkus. 176. winstpunt voor Annemarie van der Linde met O Partout Texel. 180. B-springen, categorie E. klassiek 1Ellen Blom met Okona. 0 fouten (nu L); 2 Kim van der Vliet met Nikita. 4 fout, B-springen, cate- gone E. progressief' 1Ellen Blom met Okona. 0 fout. eigen clubhangar op het eld Texel aren afgelopen lag een compleet vernieuwd 1 nieuw aangekocht motor vliegtuig reden voor een •oor de Texelse motorzweef- iaar bleek één van de vliegtui- ide club, de Sperwer PH-683, "e opknapbeurt nodig te heb- ithousiaste leden van de club her gezamenlijk hun schou wer gezet en brachten vele n de werkplaats door. Het on- "d van de zweefvliegtuigen zoveel mogelijk binnen de dub om de kosten van het vlie- "aag mogelijk houden. Zater- as het resultaat voor iedereen Wderen. In de fris gespoten fur&n van Grand Hotel Opduin W vliegtuig weer als nieuw. ^Cees den Ouden viel de eer te beurt om als passagier de weder- doopvlucht van het vernieuwde toe stel mee te maken. Ook werd dit voorjaar besloten het oude lesvliegtuig (PH-940), te verko pen, omdat dit al ruime tijd aan ver vanging toe was. Hiervoor in de plaats is een zo goed als nieuwe 'les kist' aangeschaft, een SF 25C Falke met het kenteken PH-1073. Dit mo derne toestel is stiller en vraagt min der onderhoud. Voorzitter Henk van der Geest me moreerde tijdens een korte toespraak dat regelmatig blijkt dat de Texelse Motorzweefclub een goede kweek vijver is voor jonge mensen die dro men van een carrière in de burger- of militaire luchtvaart. Met de ver nieuwde luchtvloot is er voldoende gelegenheid voor jonge (en minder jonge) mensen om deze geluidarme en rustgevende sport te beoefenen. (Foto Adno von dor Vttot) Achtenzestig atleten deden woensdag bij paal 28 mee aan de eerste De Krimstrandloop van dit seizoen. Door het hoge water, bleef er weinig strand voor hen over en moesten ze hun krachten flink aan spreken. De beste daarin was Stefan van der Pal uit Leeuwarden, die de 8 kilometer liep in 32.01 mi nuten. Tweede en beste veteraan was Henk Olijve uit Haren, die een tijd van 34.03 realiseerde. Texelaar Jan Zijm ging als derde over de streep in 34 03 en liet daarmee eilandgenoot Robert Bak ker (34.31) achter zich. De 15-jarige Jan Stuursma uit Kiel- Windeweer won de loop over 4 kilo meter in 15.57. Hij liet onder meer Ingrid van Lubek achter zich, die 16.41 nodig had en de snelste vrouw was. De jeugd mocht 1200 meter door het zand ploegen. Jonas Baum uit Duitsland was de snelste en liet een tijd van 5.21 klokken. Rianne Breedijk uit Koog aan de Zaan won bij de meisjes in 5.40 De volledige lijst met uitslagen staat op de website van de organiserende Atletiek vereniging Texel: www.avtexel.net. De eerstvolgende loop die door AVT wordt georganiseerd is de strand duincross, die zondag om 19.30 uur van start gaat bij strandpaviljoen Beach Inn bij paal 21. Woensdag wordt de tweede editie van de De Krimstrandloop gehouden. De Structuurvisie 2020, het 'richt snoer' voor de komende twintig jaar, is een feit. Dinsdagavond zette de gemeenteraad de laatste puntjes op de i, waarna het beleidsstuk werd vastgesteld. Po gingen van de PvdA en Groenlinks om meer aandacht voor kunst en cultuur op te nemen, werden niet gesteund door de andere fracties. Op onderdelen werden wel aan passingen doorgevoerd. De toekomstvisie kent een langdurig voortraject. Texelaars uit allerlei ge ledingen brainstormden over de toe komst, de WV schreef een toekomstvisie, evenals de landbouw en vele andere instanties. Het vorige college vlocht al het ingebrachte aan een, waarna de vorige en de huidige raad hun licht erover lieten schijnen. Het gewicht van de toekomstvisie moet met worden onderschat. In het huidige collegeprogramma wordt re gelmatig verwezen naar het stuk. Dinsdag had de raad de laatste kans de visie aan te scherpen. Zoals wel vaker ging de discussie regelmatig over details Zoals over de zinsnede dat Texel open moet bliiven staan voor kleinschalige vernieuwende be drijven. Eric Hercules (PvdA) wilde Bij manege Akenburg wordt zondag het jaarlijks concours hippique van menvereniging Tussen Wad en Duin gehouden. Het programma begint om 13.00 uur en zal tot ongever 17.00 uur duren. Het overladen programma bevat onder meer tuigpaarden die strijden om de zilveren zweep en een rubriek tweespan rijden, maar ook shows van de stal Van der Linde, It Texelse Fryske Hinder Groepke en een quadrille met tilbury's. Verder is er een wedstrijd touwtrekken tussen kinderen het paard Julia. Hoogtepunt van het programma zijn ongetwijfeld de optredens van de Shire horses van stal Hazeleger. Deze paarden behoren tot het grootste ras ter wereld en kunnen een schoft hoogte van meer dan 1,90 meter be reiken. Er worden verschillende shows gegeven, steeds in een andere formatie. Het eerste optreden vindt plaats rond 13.15 uur, direct na de opening door de voorzitter. Om parkeerproblemen te voorko men, wordt bezoekers geadviseerd met de fiets te komen. Op de banen bij zwembad Molenkoog wordt zaterdag gestre den om het Texel kampioenschap jeu de boules voor clubleden. Acht pa ren van de vereniging uit Oosterend en twaalf van de club uit Den burg spelen vijf partijen om uit te maken welk koppel dit jaar het beste is. De wedstrijden beginnen om 10.00 uur, de prijsuitreiking begint om ongeveer 16.00 uur Toeschouwers zijn wel kom. hieraan toegevoegd zien: van de overkant. Maar dat ging andere frac ties weer te ver, waarna het compro mis werd gevonden in van elders. De PvdA wil beeldende kunst inzetten om het toerisme te stimuleren. Ver wezen werd naar kunstfestivals als Oeral op Terschelling, Wattou in Bel gië en een festival in Venetië. Hier lag de WD dwars. 'De voorbeelden zijn te suggestief, Texel moet uitgaan van de eigen kracht', vond wethouder Annie Hm (Cultuur) Het voorstel van de PvdA werd niet overgenomen. Discussie was er ook over de boven grens van het aantal slaapplaatsen. GL en de PvdA wilden 45.000 als bovengrens, Texels Belang (TB) wil tot 47.000, met het streven met ho ger dan 45.000 te gaan. Een meerder heid van de raad stemde hiermee in. Op initiatief van TB is het bouwen van inpandige recreatieve appartement(en) in boerenstolpen opgenomen. Arthur Oosterbaan van GroenLinks (GL) protesteerde. 'Dit leidt tot een verrommeling van het landschap.' Net als de PvdA wil zijn partij alleen woonappartementen toestaan. Maar ze vormden een min derheid. Gekleed in VOC-kleding lost spon sor Theo Legierse van de Sport- shop zaterdag vanuit een bootje het startschot voor de negentiende Texel Triatlon. Dat gebeurt om 12.00 uur bij het surfstrandje van Dijkmanshuizen. De (volgeboekte) wedstrijd telt 120 individuele deel nemers en 10 trio's. Opvallend is het grote aantal vrouwelijke deel nemers: 44. Eén van de vrouwen is Ingrid van Lubek. Na'het voor'haar teleurstel lend verlopen Europees kampioen schap. dat vorige week in Hongarije werd gehouden, heeft de oud- Texelse behoefte aan een 'ontspan nen' thuiswedstrijd op het eiland waar haar carrière begon. Het eerste onderdeel voor de triatleten is één kilometer zwemmen Het parcours loopt evenwijdig aan de dijk en is dus goed te volgen voor de toeschouwers. Daarna wacht de deelnemers 40 kilometer fietsen, waarbij via het noordelijkste puntje van het eiland naar Oudeschild wordt gereden. Het laatste onderdeel be helst twee ronden van 5 kilometer hardlopen, door en rond Oudeschild. Ook hier zit het publiek er dus bo venop. De finish ligt aan de De Ruyterstraat. tussen de Wijde Steeg en hotel De Zeven Provinciën. De eerste aankomende wordt rond 14.00 uur verwacht. Rederij Gozo Channel Company uit Malta heeft definitief afscheid ge nomen van de twee oude Teso- schepen Marsdiep en Texelstroom, die bij het eiland dienst deden on der de namen Mgarr en Cittadella. Over het lot van de boten bestaat echter nog onduidelijkheid. Teso- medewerker Dirk Kuiter uit Ooster end, die eind juni een oproep deed in deze krant, kreeg verschillende theorieën toegestuurd. Kuiter kreeg verschillende reacties, zowel van Texel als van de overkant. Uit alle verhalen werd duidelijk dat de Maltese rederij de schepen aan de kant had gedaan. De meest opval lende respons kwam van Jan en Nettie Lap uit Den Hoorn. Zij hebben tijdens een vakantie in maart één van de laatste reizen Gozo-Malta van de voormalige Texelstroom meege maakt. Het echtpaar wilde een dagje naar Gozo en zag een bekende boot afmeren. Toen de klep met staal kabels naar beneden kwam werd de naam 'Texelstroom' zichtbaar. Voet gangers en fietsers moesten ook via het autodek van boord, aangezien het voor hen bestemde dek met meer werd gebruikt. Eenmaal aan boord voelde het echt paar Lap zich helemaal thuis. Onder een foto van Pieter de Vries, waarop het Hoornder kerkje en bloeiende bollenvelden te zien waren, werd een kopje koffie gedaan. Het buffet was onveranderd, de chips en chocolade repen lagen er vertrouwd bij, alleen de gevulde koeken ontbraken. Na vraag bij de bemanningsleden leerde dat de Cittadella werd afgedankt en vervangen zou worden door een splinternieuw schip, de Malita. Wat er met het oude Teso-schip zou gebeu ren was onduidelijk. De Mgarr (Marsdiep), zo vertelde de bemanning, was afgezonken en werd gebruikt als oefenproject voor dui kers. Of dit bericht klopt, is met ze ker, aangezien Dirk Kuiter afgelopen week een e-mail met de mededeling dat beide boten een andere bestem ming krijgen. Volgens Pieter Inpijn uit Den Haag zijn beide schepen voor de sloop aan Turkije verkocht. Dit was hem door meerdere bronnen beves tigd. Nadat het nieuwe schip voor de Gozo Channel Company was opge leverd, werden de twee voormalig Texelse schepen 'opgelegd' in La Valletta. Op 7 juni zouden zij op eigen kracht Malta hebben verlaten, op weg naar een tot dusver onbekende sloper. De meeste Turkse scheepssloperijen. weet Inpijn, be vinden zich in de stad Aliaga, dat ongeveer vijftig kilometer van Izmir ligt Feit is dat het echtpaar Lap (waar schijnlijk) de laatste Texelaars zijn geweest die een reis op de Texelstroom hebben gemaakt. Deze boot heeft tien jaar zonder technische problemen de dienst tussen Malta en Gozo onderhouden. Ook de Maltese veerdienst moet echter met de tijd mee en vaart inmiddels met drie hypermoderne schepen F"* t ijfriTP t r«>) De Cittadella (ooit de Texelstroom) bezig aan één van zijn laatste tochten tussen Malta en Gozo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 7