Zeehondencentra ruziën over inzameling virus De hartslag van Australië onder een Texelse lucht Geknip§</ - TEXELSE g COURANT' Cliëntenraad: 'Texelaars vaker dupe van fusie' Anno Dijkstra exposeert 'Land' Lezing over VOC-personeel Bromfietser ramt stilstaande auto Voetstuk Thijssebeeld in de maak Wielewaal krijgt subsidie voor woonkeuken \tyat ik zeggen wou. Keuringsdienst Zeehondenvirus Kunst voor ki< Geboren Texel exposeert ir Burgwal 37 Carel Adriaans exposeert en treed VRIJDAG 12 JULI 2002 Een groep van zo'n vijftig muzikan ten streek vrijdag neer op het ter rein bij De Heerlijkheid, de appartementenboerderij van de familie Tromp aan de Slufterweg in Eierland. Ze zetten hun tenten op, verdeelden zich in drie groepen en al gauw klonk het ongewone, so nore geluid van Australische blaas pijpen, oftewel didgeridoos, onder een Hollandse hemel. De spelers waren van heinde en verre geko men om mee te doen aan de di verse workshops, gegeven door gerenommeerde leraren, waaron der de uit Sydney afkomstige Michael Jackson. Motor achter het festival was de bekende Neder landse didgeridoospeelster Lies Beijerinck uit Amsterdam. Indrukwekkend ziet het instrument er niet uit. Een vrijwel rechte pijp van ongeveer 1.80 meter lengte. Som mige beschilderd met het typische Aboriginal stippelwerk, waann ook de goanna - hagedis - een belangrijke rol speelt; andere eenvoudig, kaal. De didgeridoo is een bushmstrument. Daar waar de natuur het enige was dat de oorspronkelijke bewoners van Australië, de Aborigines, ter beschik king stond, groeiden de instrumenten rondom. De originele didgeridoo is gemaakt van de door termieten uit geholde stam van de eucalyptus boom, waaronder de harde bloodwood-soort de belangrijkste plaats inneemt. Arnhemland in de Northern Territones van Australië is de bakermat van de didge. Onder begeleiding van één didgendoo en wat slaghout, zogenaamde clap- sticks, bezongen één of meer zangers de alledaagse dingen, de heldenda den van bijzondere voorvaders, of verhaalden zij de relaties met het grondgebied. Hoewel het instrument voornamelijk door mannen bespeeld werd, rustte er voor vrouwen geen taboe op. Op de bovenkant van de pijp zit veelal een met bijenwas gevormd mond stuk. Per se noodzakelijk is dit niet, maar het vormt zich naar de mond bij het warm worden tijdens het blazen en werkt tevens ontsmettend. Tegen woordig ziet men ook veel bamboe en plastic didgeridoos. Het ene in strument is het andere niet en de spelers zijn soms lang op zoek naar een didge die bij hen past. Een zach tere houtsoort absorbeert de toon meer dan een hardere, bamboe brengt een zachter, maar directer geluid voort dan bloodwood en een plastic blaaspijp klinkt weer harder. Ook de toonhoogte verschilt per didge en daarmee de partij waann men blaast. Zo is de didge in de E- F-G toonsoort meer geschikt voor het snelle ritme, in de Cis tot E voor het allroundwerk en de lager gestemde didge leent zich meer voor langzame muziek en begeleiding. De muziek echter is geheel afhankelijk van de techniek en het gevoel dat de blazer erin legt. Ingespannen probeen een groep didgeridoospelers de bijzondere ademnanngstecnnlen onder ae Knie re Knjgen. In de beginnersgroep. die begeleid wordt door Iban Nikolai uit Spaans Baskenland wordt druk geoefend op de circulaire ademhalingstechniek. Beheerst de blazer die eenmaal, dan kan hij zonder hoorbare hiaten door spelen. In het kort komt het hierop neer, dat de opgespaarde lucht van uit de mond en niet vanuit de longen de pijp wordt ingeblazen op het mo ment dat er ingeademd wordt. Men blaast alleen de wangen leeg Inge spannen en uiterst geconcentreerd zitten de leerlingen 'droog' te oefe nen. Het valt niet mee Nikolai, die momenteel bezig is met een solo album, wordt gezien als één van Spanjes meest begaafde spelers. In de groep voor gevorderden is Michiel Teygeler de leraar. Hij begon in 1996 met didgeridoo spelen en heeft een eigen 'sound' ontwikkeld die hij als Etno Techno omschrijft. Teygeler leefde als straatmuzikant in Spanje. Frankrijk, Nederland en Bel gië. Hij volgde diverse masterclasses, stond op vele podia, is vast bandlid van Boom en was te zien in de Ne derlandse speelfilm Drop Outs. De spelers zitten in een kring en regel matig houdt Teygeler zijn didge als een stethoscoop bij het uiteinde van de didge van zijn leerlingen om als het ware de hartslag en ademhaling van het instrument waar te nemen en te beluisteren waar het goed of fout gaat. 'Integreer je ademhaling in het ritme. Keep the beat.' Er wordt zo'n anderhalf a twee uur geoefend voor dat er een kleine pauze wordt gehou den. Omdat diverse festivalgangers van buiten de grenzen komen, is de voer taal tijdens de workshops Engels. Agnes en Tito uit Spanje hadden er drie dagen rijden voor over om het festival bij te wonen. Ook Coline Mazille uit Frankrijk heeft er een flinke reis voor moeten ondernemen. Zij hoorde de didge voor het eerst in haar eigen vaderland en bracht het instrument later van een reis door Australië mee. Jenneke Gerritsen kwam op de muziekschool in Alkmaar met de didge in aanraking en Dory van Lieshout, eveneens uit Alkmaar, bracht de didge als souve nir mee van down under. Aldi Wendel- aar uit Amsterdam ging in 1995, met haar baby in een draagzak op de rug, voor een jaar naar Australië. 'Ik ging heel straightik wilde werken en iets aan het land géven Ik wilde niets mee terugnemen, ook geen souve nirs. De kleine hielp mee op het land zodra ze kon lopen. Ik groef de kuil tjes en zij zette de planties erin. Te rug in Nederland heb ik een didgeridoo van bamboe gekocht. Misschien dat ik over een tijdje toch hier in Nederland een originele, hou ten ga kopen.' Onder de deelnemers aan het festi val bevinden zich ook drie Texelaars, Peter en Elske Tromp uit Den Burg en Wilma Timmer uit Oosterend. Tromp reisde jaren geleden door het Australische landschap, maar kocht zijn instrument pas een jaar of drie geleden. Timmer bracht hem vorig jaar zelf mee van haar rondreis. Piëta Drijver uit Den Burg is ook een en thousiast beoefenaar van het aboriginal instrument, maar kon we gens ziekte niet aanwezig zijn. De Texelaars reisden afgelopen winter wekelijks naar Den Helder, waar Lies Beijerinck uit Amsterdam les kwam geven Beijerinck zelf volgde zeven jaar harp- en vijf jaar celloles en speelt didgeridoo sinds 1993. In haar stu dententijd hoorde zij in Breda voor het eerst het didgendoogeluid uit 'plastic pijpen'. Drie maanden later kocht ze in Amsterdam een echte De Cliëntenraad van Verpleeghuis Texel maakt zich zorgen over de ontwikkelingen in de zorgverlening op het eiland. Texelaars worden volgens de raad steeds vaker de dupe van de fusie en samenwer king met instanties aan de over kant. Voorzitter R. Siebinga uitte zijn zorgen in een brief, die hij naar alle raadsleden heeft verstuurd. Siebinga: 'Fusie en samenwerking met instanties aan de overkant heb ben het grote risico dat tegenover schijnbaar economische voordelen van schaalvergroting, de uitzonderin gen die vanuit de eiland positie zinvol en gewenst zijn voor Texelaars met meer kunnen worden gewaarborgd.' De Cliëntenraad constateert dat er een trend gaande is waarbij men te rugkomt van de ontwikkeling naar steeds grotere instituten en organisa ties. 'Omdat de cliënten door de macht en invloed van het "manage ment" in de kou komen te staan. Met name het laatste risico maakt ons huiverig, omdat bij schaalvergroting de Texelse invloed nauwelijks meer garant kan staan voor de belangen van de Texelse bevolking.' De gemeenteraad kon dinsdagavond begnp opbrengen voor de zorgen van Siebinga, maar kwam met in actie. 'De gemeente heeft op bestuurlijk en beleidsmatig gebied geen zeggen schap in het Zorgcentrum', ver klaarde Maria van der Spek (WD). Maar de Stichting Wonen Texel en Zorgcentrum Texel vinden dat de gemeente een actieve, coördine rende rol moeten spelen in het seniorenbeleid. Dat bleek uit ge sprekken tussen de PvdA en beide instanties. Momenteel staan 170 se nioren op een wachtlijst voor een huurwoning. Daarnaast willen veel ouderen langer thuis blijven wonen. Twee amendementen van de PvdA op de Structuurvisie 2020, die betrek king hadden op de problematiek, werden door de politiek met overge nomen. Wethouder Annie Hm gaf aan dat ouderenbeleid voor de gemeente geen prioriteit heeft. Op het Steigereiland, een deel van de toekomstige stadsuitbreiding IJburg in Amsterdam, exposeren op uitno diging van de stichting Drei Birken auf der Heide, negen beeldend kunste naars. Eén van deze kunstenaars is de oud-Texelse Anno Dijkstra, die samen met Esther Vossen ook het concept en de samenstelling van de manifestatie uitdacht. Op het Steigereiland staan over een paar jaar tweeduizend woningen, maar het nieuwe eiland is op het moment nog een lege vlakte. In tegenstelmg tot andere bouw projecten - waar de verschillende fa sen zo naadloos mogelijk in elkaar overlopen - blijven de eiland braak liggen tot de grond voldoende is ingeklonken om de bouw van wonin gen mogelijk te maken. Gedurende die periode is hier de tentoonstelling 'Land' te zien. De expositie werd op 15 juni geopend, en is nog twee zon- houten didgeridoo en nog een half jaar later vertrok ze. het geluid ach terna, naar Australië. Zij verbleef er een jaar, waaronder een week bij een Aboriginal stam. Als vast bandlid heeft zij in diverse bands gespeeld en onder meer meegedaan aan het Fes tival Internacional de Didgeridoo in Spanje. Zij heeft op de podia gestaan van zo'n beetje alle bekende clubs in Amsterdam en is inmiddels een be kende van uiteenlopende radio- en TV-programma als VPRO's Noorder licht en Taxi van de NCRV. Beijerincks grote leermeester op de didgeridoo, de uit Sydney afkomstige Michael Jackson, heeft net een grote tournee door zijn thuisland afgerond. Na Texel zal hij ook in België work shops verzorgen Jackson heeft een geheel eigen stijl en is een inspirerend speler. We horen korte, haast snau wende geluiden uit zijn didge komen. Tromgeroffel, donkere rollers en scherpe stotende klanken. Alles in een strak en gevarieerd ritme. Diridam-tidi-tidam en tibóóp- tidi- dibóop. 'Speed up. slow down', de gevorderde leerlingen proberen mee te gaan in zijn meeslepend ritme. Er wordt ingespannen geblazen, de wangen gaan op en neer en met ronddraaiende handbewegingen pro beren sommigen hun circulaire ademhaling te begeleiden. 'Didgeridoospelen heeft alles met taal te maken,' aldus Jackson. De Aborigines hebben hun eigen talen, zo'n driehonderd verschillende. Als je hun taal met spreekt, kun je hun mu ziek niet maken en hun verhalen niet vertellen Het zijn de jouwe niet. Ik ben in de buurt van Arnhemland ge boren, heb er ook mijn contacten. Maar zoals zij spelen kan ik het met. Daarvoor moet je een échte Aborigine zijn.' Tekst en foto Corrie Timmer Wat waren hooplopers? Welke taak hadden de bewindhebbers? Vibeke Roeper verzorgt woensdag een le zing over het VOC-personeel dat op de Rede van Texel lag te wachten op gunstige omstandigheden om te kun nen vertrekken voor hun reis naar Oost-lndiè De Texelse, die histori sche letterkunde studeerde en ge specialiseerd is in de VOC, houdt haar verhaal in het Zeemanskerkie in Oudeschild, waar zoveel beroemde en anonieme zeelui zich religieus voorbereidden op hun avonturen. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. De toegang bedraagt €3.-. De toehoor ders krijgen voor dat bedrag ook een kopje koffie of thee. Roepers lezing is de eerste van een serie van vier, georganiseerd door de Historische Vereniging en de Stich ting VOC 2002 Texel. Roelof van Gel der vertelt 8 augustus over 'Poepen en knoeten, vreemdelingen in dienst van de VOC'. Lodewijk Wagenaar doet 28 augustus een boekje open over 'Schapen en zoet water, van de Rede van Texel naar Oost-lndië'. De serie wordt op 18 september beslo ten met een lezing van Hans Bonke, getiteld 'Loodsen en lichters, van Oost-lndië naar de Rede van Texel'. Alle lezingen beginnen om 20.00 uur. Van onze correspondent TEXEL, dinsdag Het opvangcentrum EcoMare op Texel vindt dat er ten on rechte paniek wordt gezaaid over de gevolgen van het zeehon denvirus. De kritiek richt zich met name op de collega's van de zeehondencrèche in Pieterburcn die afgelopen weekeinde na dat het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij be kend maakte dat er sprake is van een epidemie, onmiddellijk een noodkreet gaven om geld te storten omdat de opvang an ders in de problemen komt. Uw droomkeuken... vindt u In onze showroom. UX Keukencentrum Texel Maricoweg 6 - Oen Burg O 0222 31 24 47 dagen (tot en met 21 juli) te zien, van 11.00 tot 20.00 uur. De tentoonstel ling is te bereiken met een bootje dat pendelt tussen informatiecentrum IJburg, IJdijk 50 en het Steigereiland Noord. Omdat ze onder het rijden keek of het benzinekraantje van haar bromfiets wel open stond, verloor een 16-jarig meisje uit Oudeschild even het zicht op de weg. Daardoor ontstond een botsing met een personenauto, die stilstond op het Vliegwiel, in de woon plaats van de bromfieter. Het meisje kwam ten val en liep knieletsel op. De bromfiets raakte beschadigd en een lampje van de auto sneuvelde. Mannen van de firma Jade zijn in de droogstaande vijver bij de Elemert bezig met het betont- immerwerk voor het glazen Thijssebeeld van Jan Wolkers. De eigenlijk fundering bestaat uit vier houten palen van zeven meter die in de vijverbodem zi/n aange bracht. Daarop komt de beton nen sokkel met de metalen delen waaraan het kunstwerk wordt verankerd In de sokkel zijn vier lampen opgenomen die elk op een van de bogen van de vier meter hoge sculptuur worden ge richt, wat 's avonds een sprook jesachtig effect zal opleveren. De sokkel is 1.82 meter hoog. zodat hi'i straks net onder water staat en dus alleen het kunstwerk is te zien. De opdracht voor het beeld zelf is inmiddels gegeven, omdat het benodigde geld praktisch bij elkaar is. In afwijking van het oor spronkelijke ontwerp zat er wat meer staal en wat minder glas in worden aangebracht, wat nodig is om constructieve redenen. Het Thijsse-kunstwerk zal in mei 2003 worden onthuld in het kader van de Natuurmaand. (Foto Harry do Graafl Het Juliana Welzijn Fonds, dat so ciale projecten financiert, heeft €7.500,- toegekend aan Stichting Dorpshuis de Wielewaal. De bij drage wordt gebruikt voor de bouw en inrichting van de keuken in het Waaider dorpshuis. 'We hadden een verzoek ingediend voor €10.000,-, dat was onze begro ting', zegt Tilly Leenders namens de stichting. 'Het fonds heeft onze aan vraag bekeken en geconstateerd dat deze binnen hun doelstellingen viel. Uiteindelijk krijgen we dus driekwart van het bedrag dat we hadden aan gevraagd. Met zo'n subsidie zijn we hartstikke blij.' Het doel is een soort woonkeuken te creëren. Daarvoor moeten behalve keukenapparatuur ook lampen, een grote eettafel en stoelen worden aan geschaft. Verder moeten in het pand onder andere leidingen worden ver legd. In de nieuwe keuken zouden activiteiten voor het dorp worden georganiseerd. 'Je zou hierbij kunnen denken aan kookcursussen voor ouderen, kooklessen voor jongeren en een uitwisseling van gerechten met asielzoekers. Voor de resterende kosten heeft Stichting Dorpshuis de Wielewaal een aanvraag bij de gemeente inge diend. Na de val van de Sovjet-Unie is het bemoedigend te zien dat tenminste onze trotse natie zich nog inzet voor het behoud van de instellingen van dit prachtige regime. Een voorbeeld van dit beleid is de wijze waarop de Keuringsdienst van Waren op de Solexrace is afgestuurd Evert van de Sandt, Rotterdam. De Telegraaf mengde zich afgelopen dinsdag in de discussie of de zeehondensterfte al dan niet aan een virus is te wijten. Hierbij werden woordvoerders van EcoMare en Lenie 't Hart van de opvang in Pieter- buren gehoord. De laatste organisa tie deed direct na de verklaring van het ministerie van Landbouw, Natuur beheer en Visserij over een virus de oproep geld te storten, omdat de opvang anders in problemen komt. Voor het Texelse opvangcentrum sprak Henk Brugge. Hij zei het erg voorbarig te vinden nu al met de collectebus te rammelen 'Tegen de tijd dat EcoMare om geld gaat vra gen, is er pas echt iets aan de hand', zo liet Brugge weten. Een woordvoerder van Lenie 't Hart zei het vermoeden te hebben dat EcoMare onvoldoende inzicht heeft In het zeehondenvirus. Met het aan tal gulle giften voor Pieterburen valt het nog mee. 'Het loopt geen storm, maar we zijn natuurlijk net begonnen met de fondsenwerving', aldus een zegsman. Op het strand bij paal 17 verm zo'n vijftig kinderen zich woa middag uitstekend met het digen van een groot schilderij het 'Kunst voor Kids'-festival georganiseerd door de paviljoens De Zeester en De Ondanks het wegblijven vani was de animo groot. Zelfs dei hielpen af en toe een handjei (Fcko li In ontmoetingsruimte Burg exposeert deze maand de g Texelse Alice Gubbels-Een De in Baarlo (Limburg) w» tige kunstenares heeft al i posities op haar naam st stelt nu aquarellen en werki acryl ten toon. Tegelijkertij gen ook in galerie Zeewind derijen van Gubbels. De expositie in Burgwal 37 kleurrijk geheel en bestaat vens en werken met bloem® sen en natuur. Het doel van is dat toeschouwers hun eige pretatie aan een schilderij ge dereen mag zijn eigen voorste mening hebben. De kunsl schuwt de spiritualiteit met beert in haar werk 'de harmo de warmte van de zon te vera Ze hoopt dat beschouwers schilderijen op dezelfde gd kunnen komen. 'Een kunstw kijken is niets anders dan ee lezen. Lezen hebben wij aller» leerd, helaas hebben wij jeugd over het algemeen niet' om kunst te bekijken. Ik voel ook bevoorrecht dat ik dit leeftijd heb kunnen ontploo stelt Gubbels. of Carel Adriaans zingt aanstaande zondag tussen 14.00 en 17.00 uur jazz in de Worsteltent, waarbij hij zichzelf begeleidt op jazzgitaar. Gedurende dit optreden zal hij schilderijen exposeren en er tus sen de bedrijven door ook aan werken. De schilderijen zijn gemaakt in 2001 en 2002 en zijn te bezichtigen vanaf 13.00 uur. Daar het oeuvre, buiten zijn opdrachten om, vrij groot is gewor den, en er een jaar lang niet geexpo- seerd is. zullen de werken volgens Adriaans voor een 'zeer redelijke prijs' te koop worden aangeboden. Carel Adriaans, broer van NIOZ-ha- venmeester Ewout, werd in 1958 ge boren te Middelburg. Het grootste deel van zijn jeugd bracht hij door in Dordrecht. Momenteel is hij woon achtig in Den Haag. Vanaf zijn acht ste jaar leerde hij spelen op klassiek gitaar. Gedurende enkele jaren kreeg hij les aan de Toonkunstmuziek school in de Munt in Dordrecht. Adriaans besloot gitaar te willen spe len na het horen van Andres Segovia en Manilas de Plata. In zijn tienerjaren legde hij zich meer toe op pop- en rockmuziek. Onder invloed van de muziek van Jimi Hendrix zette hij zijn liefde voor de gitaar op een geheel andere manier voort in een vorm van vrije expressie. Op 25-jarige leeftijd legde hij zich volledig toe op jazz gitaar, met als invloeden George Benson, Joe Pass. Freddy Green uit de Count Basie Big Band en vooral Wes Montgomery uit Indianapolis in de Verenigde Staten, waar Adriaans zelf tien jaar woonde Sinds vier jaar speelt hij in de Big Fun Band uit Rot terdam en de Enterprise Big Band uit Dordrecht. Tevens is hij actief in een jazzcombo, met onder ande Laki op saxofoon. Adriaans regelmatig op zonder begeleid andere musici, waarbij hij vo: instrumentale jazzmuziek ten brengt. Zijn stem wordt welv ken met die van Chet Baker. Op Sinterklaasavond 2000 Adriaans een schildersezel i van zijn broer Pieter, De voor de schilderkunst was i tijd in de familie bekend. Pie op jeugdige leeftijd begonn Het schilderij 'De Italiaanse' van Adriaans. schilderen nog steeds gebied, evenals hun Ewout. Het oeuvre van Can olieverfportretten en -stillen een surrealistische inslag middels een veelgevraagd schilder. Recentelijk kreeg hi den van Bart Chabot de twë in een Haagse kunstwedsti het schilderij 'Benoordd hangjongeren'.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2002 | | pagina 8